دسته‌بندی نشده

آبکاری فلز به روش های مختلف

آبکاری فلز به روش های مختلف

پس از اینکه مواد اولیه فلزات مختلف به شکل‌های مختلف قطعات در آمد، لازم است فرآیندهای دیگری روی آنها انجام شود. از جمله این فرآیندها می توان به برش، پولیش و … اشاره کرد. تکمیل فلزات نیز مانند سایر فرآیندها بسیار حائز اهمیت است و باید توسط افراد متخصص و آگاه به روش های آن انجام شود. در این قسمت تصمیم گرفتیم در مورد پولیش فلز و روش های مختلف آن صحبت کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

1 پلاستیک فلزی چیست؟

2. نحوه پردازش فلزات و فازهای آنها

3 مزیت اتصالات فلزی

4 روش تکمیل فلز

5 برای صیقل دادن فلزات از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

6 بهترین روش فلزکاری چیست؟

فلزکاری چیست؟

پرداخت فلزات یک روش تکمیلی است که از مواد ساینده برای صاف و صیقل دادن سطوح استفاده می کند. صیقل دادن فلزات سطوح را صیقلی تر و براق تر می کند و ظاهر آنها را بهبود می بخشد.

پولیش آن علاوه بر ظاهر زیبایی که در هنگام سنگ زنی دارد، هدف دیگری نیز دارد. این ویژگی از اکسید شدن و خوردگی فلز جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش می دهد.

تکمیل فلز

فرآوری فلزات

روش های فلزکاری و طبقه بندی آنها

در واقع پولیش فلز آخرین فرآیندی است که برای آنها انجام می شود و پس از آن قطعه آماده عرضه به بازار می شود. پرداخت فلز با چندین ساینده انجام می شود. اما انتخاب ساینده مناسب به نوع و خواص فلز بستگی دارد.

روش های تکمیل فلز

لازم است قبل از انجام هر کاری سطح فلز را تمیز کنید. فلزات زمانی که سطح آنها خراشیده یا کثیف است کدر به نظر می رسند اکثر اوقات سطوح ضعیف قطعات با تمیز کردن پاک می شوند پس از تمیز کردن سطوح از هرگونه آلودگی، زمان آن فرا می رسد که به آنها بدهید روش های مختلفی برای پرداخت هزینه کار وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می پردازیم

فرآیند پرداخت را می توان بر روی بسیاری از فلزات مختلف از جمله طلا، نقره، مس، آلومینیوم، آهن و مس انجام داد.

مزایای پرداخت فلزی

روکش فلزی مزایای زیادی دارد. مهمترین مزیت انجام این فرآیند بهبود ظاهر آن یعنی یکنواختی سطح است.

مقاومت فلزات در صورت پرداخت افزایش می یابد. بنابراین در برابر سایش و خوردگی استحکام بالایی دارند و به عنوان یک لایه محافظ عمل می کنند. همچنین با صیقل دادن سطوح، تمیز کردن فلزات راحت‌تر شده و چسبندگی ذرات کثیف کاهش می‌یابد.

روش های تکمیل فلز

انواع روش های پرداخت عبارتند از:

سنگ زنی

ساییدن یکی از راه های روشن است که از ویژگی های آن می توان به افزایش کوتاهی مو و ایجاد سطح مناسب اشاره کرد. این روش بسیار دقیق و راحت است. این باعث می شود که استفاده از روش آسیاب جایگزین خوبی برای آسیاب شود. پولیش برای فلزاتی مانند آلومینیوم، فولاد، شیشه، سرامیک و الماس مناسب است.

سندبلاست

سندبلاست در لغت به معنای سندبلاست است. با استفاده از دستگاه واتر جت، موادی مانند شن و ماسه مخلوط شده با آب، روی سطوح فلزی ریخته شده و سطوح را از هرگونه ناهمواری پاک می کنند.

انواع روش های تکمیل فلز

تکنیک های مختلف تکمیل فلز

آبکاری (الکتروپلیتینگ)

در فرآیند گالوانیزه، لایه ای بر روی سطح قطعه فلزی تشکیل می شود که باعث مقاومت بیشتر آن می شود. این عملیات می تواند برای اکثر فلزات استفاده شود. اما بیشتر برای فلزات مس، نیکل، طلا و نقره مناسب است.

برای ساخت آبکاری، قطعات توسط آند، کاتد و نمک فلز مورد نظر شسته شده و یک لایه محافظ تشکیل می شود. تعیین الکترولیت به نوع فلز مورد نظر بستگی دارد.

آبکاری از روش های مختلفی مانند آبکاری بشکه ای یا روتاری، قفسه ای و نواری تشکیل شده است. انتخاب هر یک از این روش ها به اندازه، نوع، توان مورد نیاز و الکترولیت بستگی دارد.

پرداخت ویبره ‌ای
دستگاه ویبره هم روی مواد پلاستیکی و هم سنگی برای سطوح مختلف استفاده می شود. سرعت چرخش دستگاه نیز با توجه به صافی و پولیش مورد نظر انتخاب می شود.

سیاه ‌کاری

اکسید سیاه را می توان بر روی فلزاتی مانند مس، برنج و غیره انجام داد. سیاه شدن به سه روش نمک سرد، گرم و مذاب انجام می شود. روش گرم با روش های دیگر متفاوت است. در این روش عملیات شیمیایی در دمای 146-135 درجه سانتیگراد انجام می شود. سیاه کاری بیشترین کاربرد را در صنعت کوره دارد.

پوشش پودری
پوشش پودری مزایای زیادی نسبت به سایر گزینه ها دارد و تمام سطوح را در برابر ترک خوردگی، سایش و پارگی مقاوم می کند. علاوه بر این، اغلب محصولات فولادی با پوشش پودری در برابر زنگ زدگی یا خوردگی مقاوم هستند.

از آنجایی که کمتر از تجهیزات پوشش پودری استفاده می شود، زمان کمتری می برد و مواد اولیه کمتری مصرف می کند. علاوه بر این، این فرآیند ارزان تر، تمیزتر، سازگارتر با محیط زیست و مقرون به صرفه تر از فرآیندهای جایگزین مانند آبکاری سنتی است.

برای صیقل دادن فلزات از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، روش های پرداخت مختلفی وجود دارد که به ابزارها و تجهیزات متفاوتی نیاز دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

نمد: نمد یکی از مهم ترین وسایلی است که برای تکمیل استفاده می شود. از این دستگاه برای صیقل دادن سطوح فلزی استفاده می شود.

چسب نمدی: از چسب نمدی برای چسباندن کاغذ سنباده به پارچه استفاده می شود.

موم: موم نوعی ماده صیقل دهنده سطوح فلزی است که در رنگ های مختلف موجود است. موم قرمز (سیاه) برای کارهای نمدی، موم سبز (آبی) برای روکش و موم عصا معمولاً برای موادی غیر از فلز مانند سنگ و چوب استفاده می شود.

گیلانس: از دیگر ابزارهای مورد استفاده در همجوشی فلزات می توان به گیلانس اشاره کرد. برس های Gillans در انواع و کیفیت های مختلف موجود است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. در نتیجه، برنامه ها نیز متفاوت هستند. مثلاً گیلان هاجر لای آبی برس بسیار درشتی دارد در حالی که گیلان هاجر لای سفید لطافت مطلوبی دارد. در نتیجه کاربرد آنها نیز متفاوت است. از دیگر گالانت های موجود می توان به گالانت های زرد و قرمز اشاره کرد.

تسمه سنباده: تسمه سنباده نوعی تسمه پارچه ای است که به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین روش برای فلزکاری چیست؟

اصولاً نمی توان گفت که بهترین روش برای پرداخت فلز کدام است. هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند اما رعایت نکاتی به انتخاب درست کمک می کند. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد سختی فلز مورد نظر است. هرچه فلز سخت‌تر باشد، استفاده از روش قوی‌تر اهمیت بیشتری دارد.

نکته دوم توجه به سرعت تولید است. به محض تولید قطعه، نوع پرداخت را با توجه به انتظارات خود انتخاب کنید. باید اضافه کرد که توجه به هزینه یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب هر یک از این عملیات است.

روش تکمیل فلز

روش حذف فلز

نتیجه

پالایش یکی از آخرین فرآیندهای انجام شده بر روی فلزات است. هدف از این عملیات بهبود ظاهر و افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی، خوردگی و خوردگی می باشد. در واقع با انجام عملیات پولیش، سطح فلز صاف و براق می شود و آلودگی را به خود جذب می کند. روش های مختلف ماشینکاری فلزات شامل سنگ زنی، سندبلاست، پوشش پودری و آبکاری الکتریکی می باشد. در انتخاب هر روشی باید به سختی فلز، سرعت تولید و هزینه آن توجه کرد. شایان ذکر است که هیچ روش واحدی را نمی توان به عنوان بهترین انتخاب کرد.

سوالات متداول در مورد فرآوری فلزات و روش های مختلف آن

انواع روش های تکمیل فلز چیست؟

روش های فرآوری فلزات شامل سنگ زنی، سندبلاست، پوشش پودری، سیاه کردن، ورق فلز (آبکاری) و پرداخت ارتعاشی است.

فلز کاری چیست؟

پرداخت فلزات یک تکنیک تکمیلی است که از مواد ساینده برای صاف و صیقل دادن سطوح استفاده می کند.

مزایای پرداخت فلز چیست؟

قطعات فلزی در صورت جلا دادن مقاومت بالایی خواهند داشت. بنابراین مقاومت بالاتری در برابر سایش و خوردگی دارند و به عنوان یک لایه محافظ عمل می کنند.

پرداخت فلز و روش های مختلف آن

تجهیزات و اقلام خدماتی

دیوار فلزی و روش های مختلف آن

پرداخت فلز و روش های مختلف آن

مواد خام مختلف فلزی پس از تولید قطعات مختلف به فرآیندهای متفاوتی نیاز دارند. از جمله این روش ها می توان در مورد برش، پولیش و … صحبت کرد. تکمیل فلزات نیز مانند هر فرآیند دیگری بسیار حائز اهمیت است و باید توسط متخصصان و دانش روش های آن انجام شود. در این قسمت تصمیم داریم در مورد تخمیر فلزات و روش های مختلف آن صحبت کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

1 پرداخت کاری فلزات چیست؟

  1. نحوه پردازش فلز و مراحل آن

    3 مزیت تکمیل فلز

    4 تکنیک تکمیل فلز

    5 برای صیقل دادن فلزات از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

    6 بهترین روش برای فلزکاری چیست؟

    آبکاری فلز به روش های مختلف

    آبکاری فلز به روش های مختلف

    فلزکاری چیست؟

    پولیش آخرین روشی است که در آن از مواد ساینده برای پرداخت و صیقل دادن سطوح استفاده می شود. فلزات صیقلی سطوح را براق و براق تر می کنند و ظاهر آن ها را بهبود می بخشند.

    علاوه بر ظاهر زیبایی که فلزات از طریق فرآیند پولیش به دست می آورند، جلا دادن آنها هدف دیگری نیز دارد. این عملیات از اکسیداسیون و خوردگی بیشتر فلز جلوگیری می کند و عمر مفید آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

    پرداخت فلزی

    پوشش فلزی

    نحوه کار با فلزات و مراحل آن

    در واقع پولیش فلز آخرین فرآیندی است که انجام می شود و پس از آن قطعات آماده عرضه در بازار می شوند. پرداخت فلز با استفاده از ساینده های مختلف انجام می شود. اما انتخاب ساینده مناسب به نوع و ویژگی های فلز بستگی دارد.

    فرآیند تکمیل فلز

    قبل از انجام هر کار دیگری، باید سطح فلز را تمیز کنید. فلزات در صورت وجود خراش یا کثیفی روی سطح تیره می شوند. در بیشتر موارد، سطوح تغییر رنگ قطعات با تمیز کردن پاک می شوند. پس از تمیز کردن مناطق آلوده، نوبت به پرداخت آنها می رسد. روش های مختلفی برای پرداخت هزینه کار وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

    فرآیند پرداخت را می توان بر روی بسیاری از فلزات مختلف از جمله طلا، نقره، مس، آلومینیوم، آهن و برنج انجام داد.

    مزایای تکمیل فلز

    مزایای بسیاری از پرداخت فلزی وجود دارد. مزیت اصلی انجام این فرآیند بهبود ظاهر آن یعنی یکنواختی سطوح است.

    مقاومت فلزات در صورت پرداخت افزایش می یابد. از این رو استحکام بالایی در برابر سایش و خوردگی دارند و به عنوان یک لایه محافظ عمل می کنند. علاوه بر این، با صیقل دادن سطوح، فلزات راحت‌تر تمیز می‌شوند و چسبندگی ذرات آلاینده کاهش می‌یابد.

    روش های تکمیل فلز

    انواع روش های پرداخت عبارتند از:

    سنگ زنی

    سنگ زنی یکی از روش های پولیش است که از ویژگی های آن می توان به افزایش تعداد براده ها و ایجاد سطح صاف اشاره کرد. این روش از دقت و کیفیت بالایی برخوردار است. این امر استفاده از روش های آسیاب را جایگزین خوبی برای آسیاب می کند. پرداخت سنگ زنی برای فلزاتی مانند آلومینیوم، فولاد، شیشه، سرامیک و الماس مناسب است.

    سندبلاست

    سندبلاست به معنی ماسه بلاست است. به کمک تجهیزات واتر جت موادی مانند ماسه پس از مخلوط شدن با آب روی سطح فلز ریخته شده و سطح را از هرگونه ناهمواری پاک می کند.

    انواع تکنیک های تکمیل فلز

    انواع فلز برای تکمیل فرآیند

    برق

    در آبکاری روی فلز پایه ای تشکیل می شود که به تقویت آن کمک می کند. این فرآیند می تواند برای بسیاری از فلزات استفاده شود. اما بیشتر برای مس، نیکل، طلا و آهن مناسب است.

    برای دستیابی به الکترولیز، قطعه از حمام آب، کاتد و نمک فلز مورد نظر عبور می کند و یک لایه محافظ روی سطح آن تشکیل می شود. تعریف الکترولیت به نوع فلز مورد نظر بستگی دارد.

    روش های مختلفی برای قاب بندی وجود دارد: بشکه یا چرخشی، چنگک زدن، نوار. انتخاب هر یک از این روش ها به اندازه، نوع، توان و الکترولیت مورد نیاز قطعه بستگی دارد.

    شوک قیمت

    یک ابزار متحرک برای موقعیت های مختلف بر روی مواد پلاستیکی و سنگی استفاده می شود. سرعت چرخش دستگاه نیز با توجه به صافی و پولیش مورد نظر انتخاب می شود.

    اگر سیاه باشد

    اکسید سیاه می تواند بر روی فلزاتی مانند مس، برنج و غیره تشکیل شود. سیاه شدن به سه روش نمک سرد، گرم و مذاب انجام می شود. روش داغ تفاوت هایی با روش های دیگر دارد. در این روش واکنش شیمیایی در دمای 146-135 درجه سانتیگراد انجام می شود. اغلب برای روشن کردن ماه در اجاق استفاده می شود.

    پوشش پودری

    پوشش پودری مزایای زیادی نسبت به سایر گزینه ها دارد و از تمام سطوح در برابر خط و خش، سایش و پارگی محافظت می کند. علاوه بر این، محصولات فلزی که معمولاً به صورت پودری پوشش داده می شوند، در برابر زنگ زدگی یا خوردگی مقاوم هستند.

    از آنجایی که از تجهیزات کمتری برای پوشش پودری استفاده می شود، به زمان اجرای کمتری نیاز دارد و مواد اولیه کمتری مصرف می کند. علاوه بر این، این فرآیند ارزان تر و تمیزتر از جایگزین هایی مانند آبکاری معمولی است و سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه است.

    برای صیقل دادن فلزات از چه ابزارهایی استفاده می شود؟

    همانطور که در بالا ذکر شد، روش های پرداخت زیادی وجود دارد که به ابزارها و تجهیزات مختلفی نیاز دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

    نمد: نمد یکی از مهم ترین ابزار مورد استفاده در تکمیل کار است. از این دستگاه برای پرداخت سطوح فلزی استفاده می شود.

    چسب نمدی: برای چسباندن پودر پولیش به نمد از چسب نمدی استفاده می شود.

    موم: واکس نوعی ابزار برای صیقل دادن سطوح فلزی است و در رنگ‌های مختلف موجود است. موم قرمز (سیاه) برای محصولات نمدی، موم سبز (آبی) برای روکش استفاده می شود و موم جعبه معمولاً روی موادی غیر از فلزات مانند سنگ و چوب استفاده می شود.

    گیلانس: از دیگر ابزارهای مورد استفاده در پرداخت فلزات می توان به گیلانس اشاره کرد. برس گیلان در انواع و اقسام مختلف موجود است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند; در نتیجه کاربرد آنها نیز متفاوت است. مثلاً گیلان هاجر لای آبی برس بسیار درشتی دارد در حالی که گیلان هاجر لای سفید لطافت مطلوبی دارد. بر این اساس، استفاده از آنها نیز متفاوت است. از دیگر گیلان های موجود می توان به گیلان زرد و قرمز اشاره کرد.

    نوار سنباده: نوار سنباده نوعی نوار نساجی است که در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

    بهترین روش فلزکاری چیست؟

    اساساً نمی توان گفت که بهترین روش برای پرداخت فلز کدام است. هر روشی ویژگی های خاص خود را دارد اما رعایت نکاتی به انتخاب درست کمک می کند. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد سختی فلز مورد نظر است. از آنجایی که فلز سخت تر است، استفاده از روش های قوی مهم است.

    مشکل دوم تمرکز بر سرعت تولید است. روش پرداختی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با انتظارات شما برای زمان تولید جزئی مطابقت دارد. باید اضافه کرد که توجه به هزینه یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب هر یک از عملیات مذکور می باشد.

    روش تکمیل فلز

    نتیجه

    پرداخت یکی از آخرین فرآیندهایی است که بر روی فلزات انجام می شود. هدف از این عملیات بهبود ظاهر و افزایش مقاومت در برابر خوردگی، سایش و زنگ زدگی است. در واقع در هنگام پولیش، سطح فلز صیقلی و براق می شود و ناخالصی های کمتری به خود جذب می کند. روش های مختلف پردازش شامل سنگ زنی، سندبلاست، پوشش پودری و آبکاری فلزات می باشد. برای انتخاب هر یک از روش ها باید به سختی فلزات، سرعت تولید و هزینه آن توجه کرد. شایان ذکر است که یک روش را نمی توان بهترین نامید.

    سوالات متداول در مورد پایان های فلزی و روش ها

    انواع تکنیک های تکمیل فلز چیست؟

    روش های تکمیل فلزات شامل سنگ زنی، سندبلاست، پوشش پودری، پرداخت، آبکاری و پرداخت ارتعاشی است.

    آیا شما اهل کار فلزی هستید؟

    پرداخت فلزات یک تکنیک تکمیلی است که از مواد ساینده برای صاف و صیقل دادن سطوح استفاده می کند.

    مزایای پرداخت فلزات چیست؟

    اگر قطعات فلزی جلا داده شوند مقاومت بالایی خواهند داشت. بنابراین مقاومت بیشتری در برابر سایش و خوردگی دارند و به عنوان یک لایه محافظ عمل می کنند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *