دسته‌بندی نشده

آلیاژ هستلوی و بررسی انواع گریدهای آن

بررسی آلیاژ هاستلو و گریدهای آن

مقالاتی در مورد فلزات

آهن آلات با اشکال مختلف و در انواع مختلف، بدون شک فلز و فولاد در زندگی صنعتی و روزمره ما بسیار حائز اهمیت است، یکی از این فلزات مهم سوپرآلیاژ Hestelloy می باشد. این آلیاژ در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی کاربرد فراوانی دارد و در گریدهای مختلف تولید می شود. اما این آلیاژ از چه ترکیبی ساخته شده است؟ درجه چیست؟ و هر کدام از این درجات چه ویژگی هایی دارند؟ در این مقاله نگاه دقیق تری به آلیاژ Hastelloy خواهیم داشت و به این سوالات پاسخ می دهیم، پس با ملت های آهن همراه باشید.

1 آلیاژ هاستلوی چیست؟

2 مهمترین خواص آلیاژهای هاستلوی چیست؟

3 نوع کیفیت ورق Hastelloy

استفاده از 4 نوع Hestelloy

5 قیمت آلیاژ Hestelloy

آلیاژ هاستلوی چیست؟

قبل از شروع مقاله آلیاژ هاستلوی بهتر است پیشینه مختصری در مورد آلیاژ داشته باشید. آلیاژ ترکیبی از عناصر شیمیایی است که حداقل یکی از آنها آهن است. برخلاف ترکیبات شیمیایی با پایه های فلزی، آلیاژها می توانند تمام خواص فلزات مانند هدایت الکتریکی، شکل پذیری و درخشندگی را در مواد حاصل حفظ کنند، اما ممکن است خواص متفاوتی با فلزات خالص داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با آلیاژها می توانید لینک زیر را مطالعه کنید.

حال با توضیحاتی که در مورد لیگ داده شد، می توان تعریف بهتری از لیگ هاستلوی داشت. ترکیبات اصلی آلیاژ هاستلوی شامل نیکل، کروم و مولیبدن است و ساختاری مشابه آلیاژ اینکونل دارد.

Hastelloy یک آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی مبتنی بر نیکل است که عمدتاً به دو دسته تقسیم می شود: آلیاژهای نیکل-کروم و آلیاژهای نیکل-کروم-مولیبدن. این آلیاژ مقاومت خوبی در برابر خوردگی و حرارت دارد و بیشتر در زمینه های هوا و شیمیایی کاربرد دارد.

ساختار شیمیایی هاستلوی

همانطور که گفته شد هیستلوی سوپرآلیاژی مبتنی بر نیکل با غلظت بالایی از کروم و مولیبدن است. هنگام برخورد با محصولات بسیار خورنده؛ فولاد ضد زنگ نیاز شما را برآورده نمی کند، اغلب توصیه می شود از آلیاژ Hastelloy استفاده کنید. Hastelloy می تواند در برابر مواد خورنده مانند هیپوکلریت، اسید فرمیک، اسید هیدروکلریک، اسید سولفوریک، گاز کلر مرطوب، آنید استیک، اسید فسفریک مقاومت کند.

این سوپرآلیاژ همچنین مقاومت حرارتی بالایی دارد و وجود مولیبدن این آلیاژ را برای جوشکاری بسیار مناسب کرده است.

اجزای اصلی آلیاژ هاستلوی چیست؟

مانند همه آلیاژهای دیگر، هاستلوی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی است که آن را به گزینه ای مناسب برای کاربردهای صنعتی تبدیل می کند.

این ویژگی ها عبارتند از:

مقاومت در برابر فشار بالا

برای خیساندن خوبه

مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت اسیدی بالا

سهولت در جوشکاری

ساخت و ساز آسان است

مقاومت در برابر اکسیداسیون بالا (در دمای بالا)

انواع میز هاستل

آلیاژ هاستلوی عمدتا به سه سری B، C و G تقسیم می شود. برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و عملکرد بهتر، آلیاژ Hastelloy دستخوش سه پیشرفت عمده شده است. روند توسعه این آلیاژ به شرح زیر است:

سری B:

B → B-2 (00Ni70Mo28) → B-3 |

سری C:

C→C-276(00Cr16Mo16W4)→C-4(00Cr16Mo16)→C-22(00Cr22Mo13W3)→C-2000(00Cr20Mo16)

سری G:

G→G-3(00Cr22Ni48Mo7Cu)→G-30(00Cr30Ni48Mo7Cu)

صفحات هاستلوی در تعدادی گرید تولید می شوند که عبارتند از:

هاستلوی ایکس

هاستلوی C276

هاستلوی C4

محافظ B3

هاستلوی جی

در زیر به توضیح هر یک می پردازیم.

هاستل X

آلیاژ Hastelloy X از عناصر کروم، مولیبدن، نیکل و آهن تولید می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های این آلیاژ می‌توان به مقاومت در برابر حرارت، اکسیداسیون و ماشین‌کاری بالا اشاره کرد. بسیاری از این ویژگی های مهم آلیاژ ایکس را به محصولی محبوب و کاربردی برای استفاده در صنعت پتروشیمی تبدیل می کند. علاوه بر این، آلیاژ Hastelloy X ترکیبی از استحکام بالا، مقاومت در برابر اکسیداسیون و سهولت ماشینکاری است.

هاستلوی C276

برای تولید این آلیاژ از عناصری مانند کروم، مولیبدن، نیکل و آهن مانند آلیاژ X استفاده می شود. این نوع آلیاژی محبوب ترین آلیاژ خانواده Hestelloy است و توسعه بیشتر از نوع C است. دلیل محبوبیت و محبوبیت آن این است که C276 دارای درجه بالایی از مقاومت در برابر خوردگی است و به دلیل کاربردهای متداول فراوانی که دارد به اشکال مختلف مانند میله، صفحه، پارچه، لوله و اتصالات و سیم جوش تولید می شود.

هاستلوی C4

این آلیاژ نیز مانند سایر آلیاژهای این خانواده از نیکل، مولیبدن و کروم ساخته شده است. توجه داشته باشید که با تغییر درصد فلزات به کار رفته در ساخت این گریدها تفاوت هایی بین آنها ایجاد می شود. آلیاژ C4 پایداری خوبی در دمای بالا دارد. همچنین هنگام انجام عملیات جوشکاری مقاومت بسیار خوبی در برابر رسوبات دانه ای مرزی که تحت تاثیر دماهای بالا تشکیل شده اند از خود نشان می دهد. این آلیاژ به طور گسترده در محیط هایی استفاده می شود که مواد شیمیایی به کار گرفته می شوند. زیرا در محیط های اکسید کننده در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

هاستلوی B3

اجزای اصلی Hastelloy B3 نیکل و مولیبدن هستند. این آلیاژ در مقایسه با سایر آلیاژهای فولادی مقاومت بالایی در برابر اسید کلریدریک دارد. همچنین به دلیل پایداری ساختاری بالا در هنگام جوشکاری، ساخت و نگهداری آن بی خطر است.

هاستلوی جی

برای ساخت این آلیاژ علاوه بر نیکل، مولیبدن و سایر عناصر از آهن به شکل خالص آن استفاده می شود. به دلیل وجود این عناصر، از آلیاژ G برای افزایش مقاومت به خوردگی در هر دو محیط اکسید کننده و کاهنده استفاده می شود. این آلیاژ همچنین مقاومت خوبی در برابر اسید سولفوریک و اسید فسفریک دارد.

استفاده در نوع Hestelloy

همانطور که در بالا ذکر شد، Hastelloy یک سوپر آلیاژ مبتنی بر نیکل است. عناصر دیگری مانند مولیبدن، کروم، کبالت، آهن، مس، منگنز، تیتانیوم، زیرکونیوم، آلومینیوم، کربن و تنگستن نیز به این تیمار اضافه می‌شوند. مقادیر مختلف هر یک از این عناصر باعث تغییر خواص این آلیاژ می شود.

آلیاژهای هاستلوی به اشکال مختلف مانند شفت، رینگ، ورق و صفحه تولید و بسته بندی می شوند. کاربرد اصلی این آلیاژ با مقاومت آن در برابر دمای بسیار بالا یا محیط های خلاء که از نظر شیمیایی ساکن و خورنده هستند تعیین می شود. البته لازم به ذکر است که قیمت Hestelloy نسبت به سایر آلیاژها نسبت به مشخصات آن بسیار قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه است.

Hostelwi برای انواع صنایع شیمیایی از جمله محیط های اکسیداسیون و احیا مناسب است. مقادیر زیاد مولیبدن و کروم آلیاژ را در برابر خوردگی یون کلرید مقاوم تر می کند و عنصر تنگستن موجود در آن مقاومت در برابر خوردگی را بیشتر بهبود می بخشد. در عین حال، لوله Hastelloy C-276 یکی از موادی است که در برابر خوردگی توسط محلول های آبی کلر، هیپوکلریت و اکسید کلر مقاومت می کند.

موارد استفاده از آلیاژ هاستلوی عبارتند از:

واکنش هسته ای

مبدل حرارتی

راکتور شیمیایی

اتاق های فشار

تجهیزات حفاری، تولید و فرآوری گاز

تولید پره های توربین جت و قطعات مختلف موتور

تولید لوله و شیر در صنایع شیمیایی

چاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز (برای استفاده در تجهیزات در معرض گاز ترش)

آلیاژ Le tau o Hastelloy

در مورد قیمت آلیاژ هاستلوی می توان گفت که بیشتر به قیمت دلار و نوسانات بازار بستگی دارد. همچنین کمیاب بودن آن در بازار یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت آلیاژ هاستلوی است.

اخرین حرف

آلیاژ هاستلوی یک سوپرآلیاژ بسیار ارزشمند در صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی است. مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی عامل مهمی است که آن را بسیار ارزشمند می کند. همانطور که خواندید امروزه انواع مختلفی از این آلیاژ تولید و به فروش می رسد. تفاوت اصلی اعضای این خانواده از آلیاژها در میزان عناصر به کار رفته در آنها است که هر کدام را برای یک کاربرد صنعتی مناسب می کند. می توانید دانش و تجربه خود از آلیاژ Hastelloy را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

آلیاژ Hastelloy و نمرات آن را بررسی کنید

مقالاتی در مورد فلزات

آلیاژ هاستلو و انواع آن

در بین اشکال مختلف و انواع فرآورده های آهنی، بدون شک فلزات و فولاد در زندگی صنعتی و روزمره ما بسیار مهم هستند، یکی از این فلزات مهم سوپر آلیاژ هاستلوی است. این آلیاژها در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی کاربرد فراوانی دارند و در گریدهای مختلفی تولید می شوند. اما این آلیاژ از چه ترکیباتی ساخته شده است؟ او چند درجه دارد؟ و هر کدام از این درجات چه ویژگی هایی دارند؟ در این مقاله نگاه دقیق تری به آلیاژ Hastelloy خواهیم داشت و به این سوالات پاسخ می دهیم، پس با ما همراه باشید.

1 ترکیب هاستلوی چیست؟

2 مهمترین ویژگی هاستلوی چیست؟

3 نوع ورق فلزی هاستلوی

4 کاربرد از نوع Hestelloy

5 قیمت آلیاژ Hestelloy

آلیاژ هاستلوی چیست؟

قبل از شروع مقاله آلیاژ هاستلوی، خوب است کمی در مورد آلیاژ بدانیم. آلیاژ ترکیبی از عناصر شیمیایی است که حداقل یکی از آنها فلز است. برخلاف ترکیبات شیمیایی مبتنی بر فلز، یک آلیاژ تمام خواص یک فلز مانند رسانایی الکتریکی، شکل پذیری و درخشندگی را در مواد حاصل حفظ می کند، اما ممکن است خواص متفاوتی نسبت به فلزات خالص داشته باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد میکس می توانید لینک زیر را بررسی کنید.

حال با توضیحاتی که در مورد آلیاژ داده شد، می توانیم تعریف بهتری برای آلیاژ هاستلوی داشته باشیم. ترکیبات اصلی آلیاژ هاستلوی شامل نیکل، کروم و مولیبدن است و ساختاری مشابه آلیاژ اینکونل دارد.

Hastelloy یک آلیاژ مقاوم در برابر خوردگی مبتنی بر نیکل است که عمدتا به دو دسته تقسیم می شود: آلیاژ نیکل-کروم و آلیاژ نیکل-کروم-مولیبدن. این آلیاژ مقاومت خوبی در برابر خوردگی و حرارت دارد و در صنایع هوافضا و شیمیایی کاربرد فراوانی دارد.

ساختار شیمیایی هاستلوی

همانطور که گفته شد هیستلوی یک سوپرآلیاژ نیکل با غلظت بالایی از کروم و مولیبدن است. هنگام کار با محصولات مخرب؛ اگر فولاد ضد زنگ نیاز شما را برآورده نمی کند، استفاده از آلیاژ Hastelloy توصیه می شود. Hastelloy می تواند در برابر مواد خورنده مانند هیپوکلریت، اسید فرمیک، اسید هیدروکلریک، اسید سولفوریک، گاز کلر مرطوب، آنید استیک، اسید فسفریک مقاوم باشد.

این سوپرآلیاژ همچنین مقاومت حرارتی بالایی دارد و وجود مولیبدن این آلیاژ را برای جوشکاری بسیار مناسب کرده است.

مهمترین ویژگی آلیاژ هاستلوی چیست؟

مانند همه آلیاژهای دیگر، هاستلوی دارای خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی است که آن را به گزینه ای مناسب برای مصارف صنعتی تبدیل می کند.

این ویژگی ها عبارتند از:

مقاومت در برابر فشار بالا

مقاومت در برابر خوردگی عالی

مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت اسیدی بالا

سهولت در جوشکاری

سادگی ساخت

مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون (در دمای بالا)

همه گونه های Gastelloy

آلیاژ هستلوی و بررسی انواع گریدهای آن

آلیاژ هستلوی و بررسی انواع گریدهای آن

آلیاژ Hastelloy عمدتا به سه سری B، C و G تقسیم می شود. به منظور بهبود مقاومت در برابر خوردگی و عملکرد بهتر، آلیاژ Hastelloy دستخوش سه پیشرفت عمده شده است. روند توسعه این آلیاژ به شرح زیر است:

سری B:

B→B-2(00Ni70Mo28)→B-3

سری C:

C→C-276(00Cr16Mo16V4)→C-4(00Cr16Mo16)→C-22(00Cr22Mo13V3)→C-2000(00Cr20Mo16)

سری جی:

G→G-3(00Cr22Ni48Mo7Cu)→G-30(00Cr30Ni48Mo7Cu)

پانل های هاستلوی در گریدهای مختلفی تولید می شوند که عبارتند از:

هاستلوی ایکس

هاستل C276

هاستلوی C4

هاستلوی B3

آقای هاستلوی

در زیر به توضیح هر یک می پردازیم.

هاستلوی ایکس

آلیاژ Hastelloy X از عناصر کروم، مولیبدن، نیکل و آهن تولید می شود و مهمترین ویژگی این آلیاژ مقاومت بسیار زیاد در برابر حرارت، اکسیداسیون و همچنین قابلیت ساخت است. این چند ویژگی کلیدی آلیاژ X را به محصولی محبوب و کاربردی برای استفاده در صنعت پتروشیمی تبدیل کرده است. علاوه بر این، آلیاژ Hastelloy X ترکیبی از استحکام بالا، مقاومت در برابر اکسیداسیون و سهولت در ماشین کاری است.

هاستلوی C276

برای ساخت این آلیاژ از عناصری مانند کروم، مولیبدن، نیکل و آهن استفاده شده است. این آلیاژ محبوب ترین آلیاژ در خانواده Hestelloy است و دارای عیار C بهبود یافته است. محبوبیت و محبوبیت C276 به دلیل مقاومت عالی در برابر خوردگی آن است و در اشکال مختلفی مانند میله، صفحه، ورق، لوله و اتصالات تولید می شود. و به دلیل کاربردهای گسترده آن جوش می شود.

هاستلوی C4

این آلیاژ نیز مانند سایر آلیاژهای این خانواده از نیکل، مولیبدن و کروم ساخته شده است. توجه داشته باشید که تغییر درصد فلزات مورد استفاده در ساخت این طبقات باعث متفاوت شدن آنها می شود. آلیاژ C4 دارای پایداری بسیار خوبی در دمای بالا است. علاوه بر این، در برابر دانه های لبه در حین عملیات جوشکاری که در اثر قرار گرفتن در معرض دمای بالا تشکیل می شود، بسیار مقاوم است. این مخلوط به طور گسترده در محیط هایی استفاده می شود که مواد شیمیایی در آن استفاده می شود. زیرا در محیط اکسید کننده در برابر خوردگی بسیار مقاوم است.

هستیلوف بز

اجزای اصلی Hastelloy B3 نیکل و مولیبدن هستند. در مقایسه با سایر آلیاژهای فولادی، این آلیاژ در برابر اسید کلریدریک بسیار مقاوم است. همچنین به دلیل پایداری ساختاری بالا در هنگام جوشکاری، ساخت و نگهداری آن ایمن تر است.

هاستلوی جی

در ساخت این آلیاژ علاوه بر عناصر نیکل، مولیبدن و کروم، از آهن خالص نیز استفاده می شود. به دلیل وجود این عناصر، از آلیاژهای جنرال الکتریک برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی در محیط های اکسیداسیون و کاهش استفاده می شود. این ترکیب همچنین مقاومت خوبی در برابر اسید سولفوریک و اسید فسفریک دارد.

کاربرد گرید های هاستلوی

همانطور که در بالا ذکر شد، Hastelloy یک سوپر آلیاژ مبتنی بر نیکل است. عناصر دیگری مانند مولیبدن، کروم، کبالت، آهن، مس، منگنز، تیتانیوم، زیرکونیوم، آلومینیوم، کربن و تنگستن نیز به این آلیاژ اضافه می شوند. نسبت های مختلف هر یک از این عناصر باعث تغییر خواص آلیاژ می شود.

آلیاژ هاستلوی به اشکال مختلف شفت، رینگ، ورق و صفحه تولید و مونتاژ می شود. کاربرد اصلی این آلیاژ مقاومت آن در برابر نواحی با دمای بسیار بالا یا خلاء است که از نظر شیمیایی ناپایدار و خورنده هستند. البته لازم به ذکر است که قیمت Hestelloy نسبت به سایر آلیاژها با توجه به عملکرد آن قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه است.

Hostelwi برای صنایع شیمیایی مختلف که دارای محیط های اکسید کننده و کاهنده هستند مناسب است. مقدار زیاد آلیاژ مولیبدن کروم آن را در برابر خوردگی یون کلرید مقاوم می کند و عنصر تنگستن موجود در آن مقاومت به خوردگی را بیشتر بهبود می بخشد. در عین حال، لوله Hastelloy C-276 یکی از تنها مواد مقاوم در برابر خوردگی توسط محلول های کلر مرطوب، هیپوکلریت و دی اکسید کلر است.

موارد استفاده از آلیاژ هاستلوی عبارتند از:

راکتور اتمی

مبدل های حرارتی

راکتورهای شیمیایی

محفظه فشار

حفاری، تولید و فرآوری گاز

پره های توربین جت و قطعات مختلف موتور را تولید می کند

ساخت لوله و شیرآلات در صنایع شیمیایی

چاه های نفت و گاز و فاضلاب (برای استفاده با تجهیزات مربوط به گاز)

هزینه آلیاژ

در مورد قیمت آلیاژ هاستلوی می توان گفت که بیشتر به قیمت دلار و نوسانات بازار بستگی دارد. همچنین کمیاب بودن آن در بازار یکی دیگر از عواملی است که می تواند بر قیمت آلیاژ هاستلوی تأثیر بگذارد.

اخرین حرف

آلیاژهای هاستلوی سوپرآلیاژهای با ارزشی در صنایع مختلف به ویژه پتروشیمی هستند. استحکام بسیار بالا در برابر خوردگی ویژگی مهمی است که آن را بسیار ارزشمند می کند. همانطور که خواندید امروزه انواع مختلفی از این آلیاژ تولید و به فروش می رسد. تفاوت اصلی اعضای این خانواده آلیاژی در تعداد عناصر مورد استفاده است که هر کدام را برای کاربردهای صنعتی مناسب می کند. می توانید دانش و تجربیات خود را در زمینه آلیاژ هاستلوی در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *