دسته‌بندی نشده

استفاده از لوله گازی در صنعت مزایا و مصارف

استفاده از لوله گازی در صنعت

خوب است کمی در مورد لوله های گاز بدانید، کاربرد لوله های گاز در صنعت اتصال لوله های گاز دقیقا شامل چه مواردی می شود؟ نتایجی که اظهار شده لوله های صنعتی و غیر صنعتی با انواع، ابعاد، اندازه ها و خواص مکانیکی و شیمیایی متفاوتی تولید می شوند. همه این لوله ها جایگاه مناسب خود را در طیف وسیعی از صنایع دارند. گروه خاصی از لوله های فلزی یا پلی اتیلن به نام لوله گاز شناخته می شوند. لوله گاز یکی از پرمصرف ترین انواع لوله در صنعت آهن و فولاد می باشد. این لوله ها جدول استاندارد مخصوص به خود را دارند و در برخی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله در مورد استفاده از لوله گاز در صنعت و همچنین فواید و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد.

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت انواع لوله می توانید به لینک زیر بروید: ” قیمت امروز لوله ”

بهتر است کمی در مورد لوله های گاز بدانید

لوله گاز چیست؟

خط لوله گاز همانطور که از نام آن پیداست عمدتاً برای انتقال گاز تاسیسات مربوط به پالایشگاه های نفت استفاده می شود. خطوط لوله گاز برای انتقال گاز از پالایشگاه های نفت استفاده می شود. به عنوان یک قاعده، شبکه های این لوله ها به شبکه های کاهش فشار نزدیک شهرها می رسد.

خطوط لوله گاز درون شهری به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

لوله تغذیه:

پس از رسیدن گاز به ایستگاه های فشار از خطوط لوله گاز صنعتی؛ فشار گاز کاهش یافته و از طریق لوله های تامین به شبکه توزیع شهری می رود.

لوله توزیع:

لوله های شبکه توزیع دقیقا همان لوله هایی هستند که گاز را در نقاط مختلف یک شهر توزیع می کنند. این لوله ها از نظر ابعاد و ساخت با لوله های گاز صنعتی بسیار متفاوت هستند.

نکته بسیار مهم در مورد انواع لوله های گاز این است که هر کدام بهترین انتخاب برای بخش خاصی از صنعت است. متخصصان و مدیران تامین هر کارخانه باید با دانستن نوع لوله گاز بهترین گزینه را انتخاب کنند.

خطوط لوله گاز کدام دسته هستند؟

علاوه بر تقسیم بندی قسمت اول، لوله های گاز نیز بر اساس متریال و سایر پارامترها به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. انواع لوله های گاز عبارتند از:

لوله گاز API

لوله های API مطابق با استانداردهای کنترل کیفیت موسسه نفت آمریکا تولید می شوند.این لوله ها باید با پارامترهای مشخص ساخته شوند تا استانداردهای مربوطه را رعایت کنند.

لازم به ذکر است دستگاه های مربوط به تولید این لوله ها بسیار تخصصی و حساس می باشند. در حال حاضر حدود 40 گرید مختلف لوله API در دنیا وجود دارد.

لوله ی داخلی

لوله های یکپارچه بهترین انتخاب برای انتقال گاز از جاده ها و مکان های دور افتاده بر اساس ویژگی های منحصر به فرد ساخت و ساز و آلیاژ با کیفیت بالا هستند. برای انتقال گاز از شهری به شهر دیگر یا از یک پالایشگاه واقع در خارج از شهر به ایستگاه افت فشار، لوله های گاز را در زمین می گذارند. پس از بارگیری لوله ها، تکنسین ها و کارشناسان این لوله ها را برای تایید استاندارد نصب آنها بررسی می کنند.

لوله های گاز روکش دار

لوله های گاز روکش دار رایج ترین و در دسترس ترین انواع لوله های گاز هستند. جالب است بدانید که این لوله ها در اکثر خانه ها یافت می شود. در نتیجه عموم مردم با آنها آشنا می شوند.

برای آشنایی کامل و جامع لوله گاز می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید: “ لوله گاز چیست؟ با استفاده از ویژگی های این نوع لوله

ابعاد لوله گاز و جدول استاندارد

ابعاد-و-استاندارد-لوله-گاز-جدول

میز لوله گاز پاره به استاندارد

لوله های گاز در قطرها، اندازه ها، ضخامت ها و اندازه های مختلف با نام های مختلف تولید می شوند. وزن لوله های گاز با توجه به قطعات آنها محاسبه می شود. به عبارت دیگر، هر چه ضخامت یا قطر لوله های گاز بیشتر باشد، وزن آنها نیز بیشتر می شود.

مشخصات کلی لوله های گاز شامل موارد زیر است:

بر اساس استاندارد DIN2440

قطر لوله ها از 14 تا 165 میلی متر متغیر است.

ضخامت لوله ها از 2.5 تا 4.8 میلی متر متغیر است.

وزن لوله گاز ساده با دو سر از 0.5 تا 20 کیلوگرم متغیر است.

وزن یک متر لوله گاز رزوه دار با بازشو از 0.5 تا 20 کیلوگرم متغیر است.

بر اساس استاندارد DIN2441

قطر لوله ها از 13.5 تا 165.1 میلی متر متغیر است.

ضخامت لوله ها از 2.9 تا 5.4 میلی متر متغیر است.

وزن یک متر لوله گاز دو سر ساده از 0.769 تا 21200 کیلوگرم متغیر است.

وزن یک متر لوله گاز بریده شده با دهانه از 0.773 تا 21800 کیلوگرم متغیر است.

برای اطلاع از قیمت روز خط لوله گاز می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: “قیمت خط لوله گاز”

لوله های گاز از چه موادی ساخته شده اند؟

خط لوله گاز بسته به مصرف یا صنعت از مواد و ترکیبات مختلفی ساخته می شود. به طور کلی، تمام لوله های گاز فلزی در واقع از آلیاژهای فلزی ساخته می شوند. یعنی علاوه بر آهن، عناصر آهن دیگری نیز در ترکیبات آنها یافت می شود; زیرا فلزات آلیاژی خواص زیادی از فلزات آلیاژی ندارند.

لوله های گاز به طور کلی از مواد زیر ساخته می شوند:

فولاد

فلز مس

برنج

پولیتیلین

شایان ذکر است که استفاده از لوله های گاز مسی در مناطق جغرافیایی خاص ممنوع است.

استفاده از لوله های گاز در صنعت

استفاده از خطوط لوله در صنایع مختلف

استفاده از خطوط لوله گاز در صنایع مختلف

مهمترین و شاخص ترین صنایعی که در آن از خطوط لوله گاز استفاده می شود، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه های گاز است. موارد زیر نیز کاربردهای بسیار مهم خط لوله گاز هستند:

لوله گذاری در انواع تاسیسات و ساختمان های اداری، تجاری، صنعتی و یا مسکونی.

نیروگاه.

مغازه های صنعتی کوچک و بزرگ.

طراحی و ساخت سیستم های هوای فشرده. (هیدرولیک)

استفاده از لوله گازی در صنعت

استفاده از لوله گازی در صنعت

مزایای لوله گاز

بارزترین مزیت لوله گاز مقاومت مثال زدنی این قطعه در برابر انواع خوردگی است. البته نباید فراموش کرد که بخشی از استحکام این لوله به دلیل لایه های گالوانیزه پایه آن است. به طور کلی، لوله های گاز قطعا فرآیند گازی سازی را ساده می کند. در عین حال این لوله ها دارای خواص بسیار مهمی در صنعت هستند. همانطور که نشان داده شده است:

بارگیری و نصب آسان و ایمن: در میان انواع لوله های گاز موجود در بازار، لوله های پلی اتیلن بهترین انتخاب برای نصب هستند. این لوله ها به خوبی با یکدیگر کار می کنند و قطعات متصل شده از استحکام بسیار خوبی برخوردار هستند

انعطاف پذیری مثال زدنی: برای بارگذاری لوله، خمش بسیار مهم و ضروری است. بسیار جالب است بدانید که لوله های گاز تا 25 برابر قطر خود می توانند انعطاف پذیر باشند.

طول عمر بالا: لوله های گاز طول عمری معادل یک قرن دارند. با این حال، این عمر طولانی با برخی هشدارها همراه است. یک نصاب لوله فولادی گاز باید آنها را به بهترین شکل بارگیری کند. این مشکل در افزایش طول عمر لوله های گاز تاثیر بسزایی دارد.

کاهش هزینه ها: لوله های گاز به دلیل استحکام و دوام ارزان ترین گزینه ای هستند که شما دارید.

اتصال لوله گاز دقیقاً شامل چه مواردی می شود؟

اتصالات لوله گاز

اتصالات خطوط گاز

برای اتصال خطوط لوله گاز باید از انواع مختلف اتصالات استفاده شود. یراق آلات شامل انواع اتصالات خاص مانند زانویی، تی تیکه و دوشاخه می باشد که لوله های گاز را به بهترین نحو به هم متصل می کند. در زیر رایج ترین انواع اتصالات لوله گاز آورده شده است:

انواع آرنج 45، 90 و 180 درجه

انواع سه راهی ها شامل سایز کوچک یا یکسان

انواع تبدیل کاهنده مرکزی و غیر مرکزی

درپوش با قطرهای مختلف

اخرین حرف

در این مقاله در مورد استفاده از لوله های گاز در صنعت صحبت کردیم. لوله های گاز کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. علاوه بر این، کاربردهای دیگری برای لوله های گاز تعریف شده است، مانند استفاده در ساخت سوله یا نیروگاه. لوله های گاز فولادی نسبت به سایر لوله های گاز مزایای متعددی دارند. لوله های فولادی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارند و عمر بسیار بالایی دارند.

برای اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن می توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید. قیمت تمام قطعات فولادی به صورت آنی در این سایت به روز می شود و شما می توانید به راحتی آخرین قیمت هر محصول را پیدا کنید.

استفاده از لوله گاز در صنعت مزایا و هزینه ها

استفاده از خطوط لوله گاز در صنعت؛ مزایا و هزینه ها

لازم است کمی در مورد لوله های گاز بدانید، در واقع استفاده از لوله های گاز در صنعت اتصال خطوط گاز چیست؟

لوله های صنعتی و غیر صنعتی در انواع، اندازه ها، ابعاد و خواص مکانیکی و شیمیایی مختلف ساخته می شوند. همه این لوله ها در صنایع مختلف جای خود را دارند. گروه خاصی از لوله های فولادی یا پلی اتیلن را لوله های گاز می نامند. لوله های گاز یکی از پرکاربردترین انواع آهن و فولاد هستند. این لوله ها میز مخصوص به خود را دارند و در برخی صنایع کاربرد دارند. در این مقاله به کاربرد صنعتی لوله گاز و مزایا و کاربردهای آن می پردازیم.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت انواع لوله می توانید به لینک زیر مراجعه کنید: ” قیمت لوله امروز ”

بهتر است کمی در مورد لوله گاز یاد بگیرید

لوله گاز چیست؟

خطوط لوله گاز همانطور که از نام آن پیداست عمدتاً در حمل و نقل گاز توسط تاسیسات مربوط به پالایشگاه ها استفاده می شود. خطوط لوله گاز برای انتقال گاز به خارج از پالایشگاه ها استفاده می شود. معمولا این خط در لوله به شبکه افت فشار، نزدیک شهر می رسد.

خطوط لوله گاز درون شهری به دو گروه کلی تقسیم می شوند:

لوله تغذیه

پس از رسیدن گاز به ایستگاه های کاهش فشار خطوط لوله گاز صنعتی؛ فشار گاز کاهش یافته و از طریق لوله های تامین به شبکه توزیع شهر می رود.

لوله توزیع:

لوله های شبکه توزیع تک لوله ای هستند که گاز را در نقاط مختلف شهر توزیع می کنند. این لوله ها از نظر اندازه و ساخت با لوله های گاز صنعتی بسیار متفاوت هستند.

نکته بسیار مهم در مورد انواع لوله گاز این است که هر کدام بهترین انتخاب برای بخش خاصی از صنعت می باشد. متخصصان و مدیران تدارکات هر کارخانه باید با آگاهی از انواع لوله های گاز بهترین گزینه را انتخاب کنند.

چه نوع لوله های گاز مشترک هستند؟

علاوه بر تقسیم بندی های قسمت قبل، لوله های گاز نیز بر اساس مواد و مواد دیگر به گروه های مختلفی تقسیم می شوند. انواع لوله های گاز عبارتند از:

لوله گاز API

لوله های API مطابق با استانداردهای کنترل کیفیت موسسه صنعت نفت آمریکا تولید می شوند. این لوله ها باید با استانداردهای خاصی ساخته شوند تا به استاندارد مربوطه دست یابند.

لازم به ذکر است تجهیزات مربوط به تولید این تیوب ها بسیار خاص و حساس می باشد. در حال حاضر 40 نوع مختلف لوله API در دنیا وجود دارد.

لوله های توکار

شیلنگ های یکپارچه بهترین گزینه برای انتقال گاز از مسیرها و مکان های طولانی هستند. با توجه به ویژگی های ساختاری و آلیاژ با کیفیت بالا. انتقال گاز از شهری به شهر دیگر یا از پالایشگاه خارج از شهر به ایستگاه تقلیل فشار. خط لوله گاز روی زمین نصب خواهد شد. پس از بارگیری لوله تکنسین ها و کارشناسان این لوله ها را برای تایید استانداردهای نصب بازرسی خواهند کرد.

لوله های گاز سرپوشیده

لوله گاز روکش دار رایج ترین و در دسترس ترین نوع لوله گاز است. جالب است بدانید که این لوله ها در اکثر خانه ها وجود دارد. در نتیجه برای عموم مردم آشناست.

برای آشنایی کامل و کامل با خط لوله گاز می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید: «خط لوله گاز چیست؟». کاربرد ویژگی های این نوع لوله

ابعاد لوله های گاز و جدول استانداردها

جدول ابعاد و استانداردهای لوله های گاز

اندازه گیری و نمودار لوله گاز

لوله های گاز در قطر، اندازه، ضخامت و اندازه اسمی تولید می شوند. وزن لوله های گاز بر اساس این عوامل محاسبه می شود. به عبارت دیگر، هرچه قطر لوله های گاز ضخیم تر یا بزرگتر باشد، سنگین تر هستند.

مشخصات معمول برای لوله های گاز شامل موارد زیر است:

بر اساس استاندارد DIN2440

قطر لوله ها بین 14 تا 165 میلی متر است.

ضخامت لوله ها از 2.5 تا 4.8 میلی متر متغیر است.

وزن لوله گاز دو طرفه ساده از 0.5 تا 20 کیلوگرم متغیر است.

وزن 1 متر لوله گاز رزوه دار با بوش از 0.5 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم متغیر است.

طبق استاندارد DIN2441

قطر لوله ها از 13.5 تا 165.1 میلی متر متغیر است.

ضخامت لوله ها از 2.9 تا 5.4 میلی متر متغیر است.

وزن لوله گاز دو سر ساده یک متری از 0.769 تا 21.200 کیلوگرم می باشد.

وزن یک متر لوله گاز متصل به بوشینگ از 0.773 تا 21.800 کیلوگرم متغیر است.

برای اطلاع از قیمت روزانه لوله گاز به لینک زیر مراجعه کنید: “قیمت لوله گاز”

لوله های گاز از چه موادی ساخته شده اند؟

لوله گاز با توجه به مصارف یا صنعت از مواد و آلیاژهای مختلفی ساخته می شود. به طور کلی تمام لوله های گاز فولادی در واقع از آلیاژهای فولادی ساخته می شوند. یعنی حاوی عناصر فلزی غیر از آهن هستند. زیرا فلزات بدون آلیاژ خواص زیادی از فلزات آلیاژی ندارند.

لوله های گاز معمولا از مواد زیر ساخته می شوند:

باجا

نانوا

برنج

پلی اتیلن

جالب است بدانید که استفاده از لوله های مسی گاز در برخی مناطق جغرافیایی ممنوع است.

استفاده از خطوط لوله گاز در صنعت

استفاده از لوله های گاز در صنایع مختلف

استفاده از خطوط لوله گاز در صنایع مختلف

مهمترین و پرطرفدارترین صنایع استفاده کننده از خطوط لوله گاز، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه های گاز است. موارد زیر نیز کاربردهای مهم خطوط لوله گاز هستند:

لوله کشی انواع تاسیسات و ساختمان های اداری، تجاری، صنعتی یا مسکونی.

نیروگاه ها

انواع غرفه صنعتی کوچک و بزرگ.

طراحی و ساخت سیستم های هوای فشرده. (هیدرولیک)

مزایای خط لوله گاز

بارزترین مزیت لوله گاز مقاومت مثال زدنی این بخش در برابر انواع خوردگی است. البته نباید فراموش کرد که بخشی از مقاومت این لوله به دلیل ورق های گالوانیزه پایه است. به طور خلاصه، خطوط گاز مطمئناً فرآیند گازی سازی را تسهیل می کند. علاوه بر این، این لوله ها دارای خواص بسیار برجسته ای در صنایع هستند. مانند موارد زیر:

بارگیری و نصب آسان و ایمن: در بین انواع لوله های گاز موجود در بازار، لوله های پلی اتیلن بهترین گزینه برای نصب می باشد. این لوله ها به خوبی با هم کار می کنند و قطعات متصل شده دارای استحکام عالی هستند.

انعطاف پذیری ایده آل: برای بارگذاری لوله ها، قرار دادن آنها بسیار مهم و ضروری است. جالب است بدانید که لوله های گاز می توانند 25 برابر نرمتر از قطرشان باشند.

عمر مفید بالا: لوله های گاز عمر مفید معمولی تا صد سال دارند. البته این ماندگاری با نکاتی همراه است. سازنده لوله های گاز فلزی باید آنها را به بهترین نحو حمل کند. این موضوع در افزایش طول عمر لوله های گاز تاثیر بسزایی دارد.

کاهش هزینه ها: لوله های گاز به دلیل استحکام بالا و عمر طولانی، اقتصادی ترین گزینه پیش روی شما هستند.

اتصالات خطوط گاز شامل چه مواردی است؟

اتصال خط لوله گاز

لوله گاز – اتصال

برای اتصال خطوط گاز به یکدیگر باید از انواع مختلف کانکتور استفاده شود. این تجهیزات شامل انواع تجهیزات ویژه مانند خم، سه راهی و کلاهک است که خطوط گاز را به طور بهینه متصل می کند. رایج ترین انواع اتصالات خطوط گاز به شرح زیر است:

انواع آرنج 45، 90 و 180 درجه

انواع تی چنگال شامل کاهش یا همان اندازه

تبدیل های کاهشی متحدالمرکز و غیر متمرکز

کلاه ها در اندازه های مختلف وجود دارند

اخرین حرف

در این مقاله در مورد استفاده از خطوط لوله گاز در صنعت صحبت کردیم. لوله های گاز کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. علاوه بر این، کاربردهای دیگری برای خطوط لوله گاز تعریف شده است، مانند استفاده در ساخت انبارها یا نیروگاه ها. لوله های گاز فولادی در مقایسه با سایر لوله های گاز دارای مزایای متعددی هستند. لوله های فولادی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارند و عمر مفید بسیار بالایی دارند.

برای اطلاع از تغییرات قیمت فلزات می توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید. در این وب سایت قیمت تمام قطعات فلزی به سرعت به روز می شود و شما به راحتی قیمت جدید هر محصول را خواهید یافت.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *