دسته‌بندی نشده

انواع تیرآهن  هاش (IPB)، مزایا و دلایل عدم استفاده کافی از آن

فولاد چیست و انواع آن

تیم تحریریه آسیاب آهن تایید شده توسط احسان مهدی زاده منتشر شده در 20 تیرآهن  1397، به روز رسانی در 14 بهمن 1390 2,214 4

یکی از پرکاربردترین و مهم ترین حامل ها در صنعت ساختمان، هش کریرها هستند. تیرآهن های هش یا تیرآهن های IPB در بازار به عنوان تیرآهن های پهن نیز شناخته می شوند. شکل ظاهری این میله شبیه به شکل حرف H است و طول میله و بال آن یکسان است. این نوع تیرآهن  که عمدتاً در ساخت ساختمان های مرتفع و مستحکم کاربرد دارد، در دو جهت عمودی و افقی می تواند فشار و نیرو را تحمل کند. برای آشنایی بیشتر با استانداردهای تیرآهن ، مشخصات فنی این تیرآهن  و همچنین مزایا و معایب آن، این مقاله را از دایره المعارف آهن و فولاد دنبال کنید.

تاریخچه ستون یا ستون IPB

درج پرتو IPB (پرتو پهن یا تیرآهن چه)

انواع کود

شرایط فنی و استانداردهای تیرآهن های آن

مزایای تیرآهن های آن

دلایل استفاده ناکافی از تیرآهن های IPB (معایب تیرآهن های IPB)

استفاده از تیرآهن

کیفیت تیرآهن های آن.

بهترین تولید کننده تیرآهن

نحوه تولید تیرآهن های آن

پرتوهای IPB میز

ویژگی های گیاه ملل آهنین

1 نام محصول IPB Beam (Hash Beam)

دو نوع هش نور (IPBL یا HEA)

گزارش هش (HEB یا IPB)

هش بسیار سنگین (IPBV یا HEM)

3 سایز (ارتفاع) 96 تا 1008 میلی متر

4 عرض سپر از 100 تا 302 میلی متر

5 12 متر طول

6 وزن 1 متری از 16.7 تا 349 کیلوگرم

تاریخچه تیرآهن های IPB یا تیرآهن های آنها

تیرآهن های IPB برای اولین بار در سال 1907 در بیت لحم با استفاده از روش نورد نوآورانه ای که توسط آقای هنری گری ابداع شد، تولید شد. در این فرآیند، آقای گری از یک سری غلتک برای شکل دادن به فولاد و ساخت تیرآهن  استفاده کرد. قبل از تولید این محصول، I-beam وجود داشت. اما تیرآهن های جدید شرکت بیت لحم طولانی تر، قوی تر و ارزان تر از تیرآهن های قبلی بودند. سال ها بعد به دلیل محبوبیت این پروفیل فولادی و افزایش تقاضا، قیمت تیرآهن  های تولیدی این شرکت افزایش یافت. از جمله ویژگی هایی که باعث محبوبیت این نوع تیرآهن  شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وزن سازه: برای ساخت این نوع تیرآهن ها (با وجود استحکام) از مواد نسبتاً کمی استفاده شده است. این نیرو می تواند پرتوها را در فاصله بسیار زیادی از هم قرار دهد. در نتیجه وزن و هزینه سازه کاهش می یابد.

خم شدن: کاشی های شرکت Bethlehem (به دلیل هندسه ای که دارند) در برابر خمش حتی در فشار زیاد مقاومت می کنند. این بدان معنی است که می تواند بارهای شدید عمودی و افقی را تحمل کند.

تطبیق پذیری: دستگاه تیرآهن  این شرکت دارای طراحی قابل انطباق می باشد، بنابراین می توان تیرآهن  را با تنظیم موقعیت غلطک ها تغییر داد.

معرفی پرتوهای IPB (بالهای پهن یا هش).

پرتو او را معرفی می کند

تیرآهن  های IPB در بازار به نام تیرآهن های کنسولی یا تیرآهن های هش نیز شناخته می شوند. سطح مقطع این تیرآهن  به شکل حرف H است. یعنی طول بال آن از تیرآهن  IPE (I-beam) بیشتر است یعنی نیمرخ بزرگتر است معمولاً پروفیل بزرگتر نیز گزینه سبک تری است. اما اگر ارتفاع از نظر کاربری مشکل دارد. پروفیل بزرگتر تنها زمانی استفاده می شود که از پروفیل پایین تر اما سنگین تر استفاده شود. در تیرآهن  هش، اندازه بال ها برابر ارتفاع است و یک مقطع ساده برای آماده سازی ستون مناسب است. همچنین برای تهیه تیرآهن  و خرپا استفاده می شود. طول تیرآهن ها از 8 تا 16 متر و ارتفاع از 100 تا 1000 میلی متر است.

تیرآهن های IPB در سه نوع بال پهن سبک (HEA)، بال عریض سنگین (HEB) و بال عریض فوق سنگین (HEM) تولید می شوند. برای HEB یا پرتو هش سنگین، ضخامت تیغه و مش برابر است. اما در HEA یا تیرآهن ، ضخامت بال کمتر و سبکتر از تیرآهن  است. فولادهای به کار رفته در ساخت تیرآهن ها با کیفیت ST37، ST44 و ST52 بوده و از این تیرآهن ها در پل سازی، برج سازی، سدسازی و صنایع مشابهی که نیاز به استحکام بالایی دارند استفاده می شود.

علاوه بر تیرآهن  IPB، استانداردهای بسیار دیگری نیز برای ساخت تیرآهن ها استفاده شده است. توصیه می کنیم برای درک استانداردهای تیرآهن  مقاله زیر را مطالعه کنید.

#لطفا بخوانید

آهن ملت ها

پیشنهاد کارشناسان ملل آهنین مقاله تحقیقاتی در مورد استانداردهای انواع تیرآهن ها

انواع تیرآهن

نوعی درخت

با توجه به ضخامت تیرآهن  و بال های آن می توان آنها را به سه دسته فوق سنگین، سنگین و سبک تقسیم کرد.

انواع تیرآهن

پرتوهای نور (IPBL یا HEA): حرف L در مخفف نوع پرتو نشان دهنده وزن سبک است. پرتوهای سبک آن نسبت به تیرآهن های سنگین ضخامت مقطع کمتری دارند. چراغ ها بر اساس استاندارد ملی شماره 13781 به نام نور عریض موازی سبک وزن (I-4) ساخته شده اند. استانداردهای بین المللی نیز شامل DIN 1025-3، BS EN 10034 و EN 10025-2 است.

تیرآهن های سنگین (HEB یا IPB): تیرآهن های سنگین دارای ضخامت ارسی و تار یکسان هستند. این نوع تیرآهن  بر اساس استاندارد ملی شماره تولید می شود. 14484 و استاندارد آلمانی DIN 1025-2. از دیگر استانداردهای بین المللی تولید این تیرآهن  می توان به BS EN 10034 و EN 10025-2 اشاره کرد. تیرآهن های سنگین در سازه هایی که به مقاومت بالایی نیاز دارند استفاده می شود.

پرتو فوق سنگین (IPBV یا HEM): V در مخفف پرتو فوق سنگین به معنای وزن سنگین است. این نوع تیرآهن  نیز بر اساس استاندارد فولاد آلمان EN 10025-4 ساخته می شود. یکی دیگر از استانداردهای ساخت این نوع تیرآهن ، استاندارد ملی ایران به شماره 13779 با عنوان تیرآهن های نورد گرم بال موازی سنگین I-6 می باشد.

تعریف و استانداردهای تابش

مهمترین استانداردهای تولید یراق آلات استانداردهای بین المللی DIN 1025-2، DIN 1025-3 و DIN 1025-4 و در ایران استانداردهای ملی به شماره 14484، 13779 و 13781 درجه d فولاد СТ37 می باشد. , СТ44, СТ52 نیز در ساخت تیرآهن های هش استفاده می شود. در بین برندهای ذکر شده در بالا، فولاد با کیفیت ST44 رایج ترین مورد استفاده در تاسیسات صنعتی و ساختمانی است.

در جدول زیر طرح کلی چوب و ابعاد آن را مشاهده می کنید.

نوع تیرآهن  استاندارد ملی ایران نام محصول ارتفاع استاندارد (mm) عرض بال (mm) وزن تیرآهن  (وزن در واحد طول) (kg)

نور هش (IPBL یا HEA) پرتو نورد گرم بال گسترده نور موازی (I-4) ISIRI 13781 DIN 1025-3 EN 10034 EN 10025-2 96-990 100-300 16.7 – 272

هش سنگین (HEB یا IPB) وزن متوسط ​​بال موازی پهن نورد گرم (I-5) ISIRI 14484 DIN 1025-2 EN 10034 EN 10025-2 100-1000 100-300 20.4 – 314

هش بسیار سنگین (IPBV یا HEM) تیرآهن  نورد داغ بال موازی سنگین (I-6) ISIRI 13779 DIN 1025-4 EN 10034 EN 10025-2 120-1008 106-302 41.8 – 34

به طور کلی تیرآهن  هاش ضخامت بیشتری نسبت به تیرآهن  I دارد، همچنین تیرآهن  سنگین نماد HEB بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد و به همین دلیل در بازار ایران بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاع از تفاوت تیرآهن  های موجود در بازار به مقاله زیر مراجعه فرمایید.

باید خواند شود #

ملت آهنین

ارسال کارشناسان Iron Nations: تفاوت بین تیرآهن های فولادی IPE، INP و IPB را بیاموزید

تفاوت بین تیرآهن ها

مزایای تیرآهن های آن

برای ساختن ساختمان های بلند و مستحکم، اتصال تیرآهن های ساده با صفحات فولادی ضروری است. در این حالت سازه می تواند فشار و نیروهایی را در جهت عمودی و افقی تحمل کند. پرتوهای I می توانند این تنش و کرنش را در یک گوشه تحمل کنند، اما باید در مقابل گوشه دیگر مقاومت کنند. این نیاز با جوشکاری کاشی های فولادی برطرف می شود که البته به فضای بیشتر و همچنین کار و مواد بیشتری نیاز دارد. در نتیجه زمان کار و هزینه ها افزایش می یابد. برای حل این مشکل می توان از پرتوهای آن استفاده کرد.

با توجه به مساوی بودن بال و بال، تنه آن از دو جهت می تواند مقاومت یکسانی در برابر نیروهای مداخله داشته باشد و این امر ساده و مهم به نظر می رسد می تواند در کاهش زمان تاخیر، فرصت های کارگری، تاثیر بسزایی داشته باشد. بار سازمانی و در نتیجه کاهش هزینه نهایی پروژه. علاوه بر این، می توان مزایای تنه آن را به اختصار به شرح زیر بیان کرد:

حذف فرآیند جوشکاری و اتصال ورق ها و تیرآهن ها

حداکثر استفاده از فضای موجود

استفاده از قطعات فلزی را کاهش دهید

کاهش زمان کار و نیروی انسانی

سطح خطای انسانی را کاهش دهید

یکنواختی ساختاری بیشتر امکان پذیر است

کاهش چشمگیر هزینه های پروژه

افزایش سرعت پیشرفت پروژه

افزایش استحکام و استحکام سازه

انواع تیرآهن  هاش (IPB)، مزایا و دلایل عدم استفاده کافی از آن

انواع تیرآهن  هاش (IPB)، مزایا و دلایل عدم استفاده کافی از آن

دلایل استفاده کم از تیرآهن های IPB (معایب تیرآهن های IPB)

با وجود مزایای فراوان تیرآهن های هش، جامعه مهندسین و طراحان ایرانی بهره چندانی از این محصول نبرده اند. این عدم استفاده از تیرآهن  های آن می تواند به دلایلی از جمله عدم اطلاع رسانی کافی در مورد این قسمت از فولاد، تولید کم و ناکافی این محصول در کشور، وجود مشکلات فراوان در واردات این باشد. محصول و عدم اطمینان نسبت به تحویل به موقع آن به دلیل وجود تحریم ها و در نتیجه تاخیر در پروژه ها.

با این حال، معایب این نوع تیرآهن ها نیز می تواند بر عدم استفاده از آن در بسیاری از سازه ها تأثیر بگذارد. از معایب تیرآهن  آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این نوع تیرآهن  در تعمیر و نگهداری به دقت بالایی نیاز دارد. زیرا مقاومت کمی در برابر خوردگی دارد.

نسبت به سایر تیرآهن های آهنی در برابر دمای بالا مقاومت کمتری دارد.

جوشکاری تیرآهن های فولادی در سازه های فولادی هزینه نسبتا بالایی دارد.

استفاده از کودهای شیمیایی

با استفاده از پرتو

تیرآهن  IPB به دلیل ضخامت و استحکام بالا و مقاومت در برابر نیروهای برشی و خمشی در سازه های بلند و حجیم کاربرد فراوانی دارد. از مهمترین کاربردهای این تیرآهن  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برج ها و آسمان خراش ها: تیرآهن های آن به دلیل اینکه در سایزهای بلند (100 سایز) تولید می شوند در برج سازی کاربرد فراوانی دارند.

پل: به طور کلی تیرآهن های فولادی و بتنی از اجزای اصلی پل هستند. برای ساخت پل با مقاومت بالا، از یک تیرآهن  سنگین از استحکام و طول استفاده می شود. استفاده از این نوع تیرآهن چه باعث افزایش استحکام و عمر مفید پل می شود.

کامیون ها: در جایی که ستون ها از سازه جدا می شوند، به جای ستون ها از کامیون ها استفاده می شود. تیرآهن های آن می توانند با موفقیت به عنوان ستون عمل کنند. برای جلوگیری از استفاده از خرپا به جای ستون.

پالایشگاه: تیرآهن  آن به عنوان لنگر برای ستون پالایشگاه استفاده می شود.

ساختمان های مقاوم در برابر زلزله: تیرآهن های آنها به دلیل سطح مقطع زیاد، تنش کمتری را تحمل می کنند و همین مشکل ناشی از عدم انتقال نیرو به سازه است. بنابراین استفاده از آن در ساختمان های مقاوم در برابر زلزله بسیار حائز اهمیت است.

کیفیت پرتوهای آن

کیفیت پرتو H تاثیر مستقیمی بر کیفیت سازه نهایی خواهد داشت. خرید تیرآهن  از کارخانه های معتبر که تولید آنها مطابق با استانداردهای جهانی باشد تا حدود زیادی کیفیت تیرآهن  را تضمین می کند. بررسی این استانداردها و اعتبار امکانات تولیدی بر عهده فروشنده یا شرکت های عرضه کننده محصولات فولادی است و آنها باید بر اساس مسئولیت و تعهد کاری خود ابتدا موارد ذکر شده در آن را به دقت بررسی و سپس به خریداران ارائه دهند. از نظر ظاهری تیرآهن  باید در سطح طولی ضخامت یکسانی داشته باشد و یکنواختی سطح آن مشهود باشد.

بهترین تولید کنندگان تیرآهن

در حال حاضر تنها کارخانه تولید کننده تیرآهن  هش در کشور (که بهترین و با کیفیت ترین تیرآهن چه هاش را در منطقه تولید می کند) ذوب آهن اصفهان می باشد. تیرآهن  سبک ذوب آهن اصفهان در چهار سایز و تیرآهن  متوسط ​​آن در پنج سایز با مشخصات زیر تولید می شود:

چنین ذرات دارای نقطه ذوب، به اندازه یک میله تولید استاندارد هستند

IPB (IPB) با وزن متوسط ​​(I-5) 14-16-18-20-30 ISIRI 14484 DIN 1025-2

IPB (IPB) برای نور (I-4) 14-16-18-20 ISRI 13781 DIN 1025-3

دمبل های وارداتی موجود در بازار نیز از اروپا و کشورهایی مانند ترکیه، چین، کره و اسپانیا وارد می شود. البته اکثر کارشناسان تیرآهن های چینی را به دلیل کیفیت پایین آنها تایید نمی کنند. پیش از این بیشترین خرید و فروش هش بیم وارداتی در بازار ایران شامل هش بیم های کره ای متعلق به شرکت هیوندای و همچنین هش بیم های اسپانیایی متعلق به ArcelorMittal، بزرگترین تولید کننده فولاد جهان و مطابق با استانداردهای اروپایی بود. در حال حاضر بیشتر تیرآهن  های فولادی این شرکت از کشور ترکیه وارد می شود. همچنین می توان گفت که قیمت تیرآهن  های وارداتی بیشتر از تیرآهن  های تولید داخل است. گروه آهن ملال بهترین قیمت امروز تیرآهن  از کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می دهد. برای مشاهده قیمت روز و خرید تیرآهن  آن وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

ملل آهنین؛ پخش آنلاین و حضوری انواع تیرآهن

قیمت روز بلوک

چگونه چوب خود را بسازیم

تولید تیرآهن های بال پهن به روش نورد گرم و در 4 مرحله اصلی انجام می شود. روش تولید این محصول تاثیر زیادی در کیفیت نهایی دارد. اولین قدم در تمامی روش های تولید تیرآهن  فولادی، تولید میلگرد است. پس از تولید میله، گرم می شود و با عبور متوالی از غلتک ها، میله به قسمت مورد نظر تبدیل می شود. مراحل خاص تولید میله آهن (بعد از تولید شمش) به شرح زیر است:

1- کشش نورد: در این مرحله که به وسیله غلتک داغ انجام می شود، فولاد تحت فشار غلتک عمودی و افقی قرار گرفته و شکل H را به خود می گیرد. در زیر با کار مداوم غلتک و ادامه روند کشش ضخامت چوب کاهش یافته و طول آن افزایش می یابد. همچنین در این مرحله با تنظیم فشار غلتک افقی، ضخامت و ارتفاع بال به مقدار مورد نظر می رسد و شکل و ساختار اصلی تیرآهن  ایجاد می شود.

2- سرمایش: در این مرحله سختی، درجه مقاومت خمشی، استحکام تسلیم و نسبت تسلیم تعیین می شود که نیاز به دقت و کنترل گام به گام دارد.

3- ابعاد: بسته به متریال اصلی (آجر، دال یا بلوک های پیش فرم)، ابعاد تیرآهن  (عرض، ارتفاع بال، ضخامت بال) قابل تنظیم و برش به طول می باشد.

4- کنترل و بسته بندی: در این مرحله و قبل از بسته بندی باید ابعاد و کیفیت بلوک ها از نظر فنی و ظاهری با استانداردهای تولید تنظیم شود. سپس برگه مشخصات محصول یا شناسنامه محصول و استانداردهای تولید تیرآهن  فولادی بر روی آن تنظیم می شود.

میز پرتو IPB

جدول پرتو IPB به شرح زیر است:

IPB ч

میلی متر ب

mms

میلی متر تی

mm r

میلی متر ج

میلی متر h-2c

میلی متر A

سانتی متر مربع گرم

kg/m Jx

سانتی متر Wx

ixcm

می بینید

cm4 y

فقط سانتی متر

سانتی متر a

mm rT

میلی متر

میز فولادی تیرآهن  IPB

نتیجه

تیرآهن های هاش یا باله های پهن به دلیل شکل و ضخامت در برابر نیروهای برشی و خمشی بسیار مقاوم هستند. شکل بیرونی این تیرآهن  H شکل است و دارای بال بلندتر و عریض تر از تیرآهن  معمولی (یا I شکل) است.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *