دسته‌بندی نشده

انواع روش های خمکاری لوله

انواع روش های خمکاری لوله

آیا روش های مختلف خم کردن لوله های فولادی را می شناسید؟ مزایای خم شدن لوله های فولادی چیست؟ یکی از پرکاربردترین پروفیل های فولادی در ساخت و ساز، لوله فولادی است. لوله ها و پروفیل ها به دلیل وزن کم برای محافظت از استحکام ساختمان در حین ساخت استفاده می شوند.

لازم است بدانید که لوله ها و پروفیل ها از نظر اقتصادی بسیار در دسترس هستند. خمکاری لوله و پروفیل در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و … کاربرد دارد. روش های مختلفی برای خم کردن لوله های فولادی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های خمکاری لوله با مقاله آهن نمل همراه باشید.

1 خمکاری گرم لوله فولادی

2 خمکاری القایی

3 خمکاری سرد لوله فولادی

یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی در صنعت ساختمان، لوله فولادی است. از مدل های لوله فولادی در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و … استفاده می شود.

نکته تحقیق: برای آشنایی بیشتر با انواع لوله های فولادی و کاربرد آنها در صنایع مختلف مقاله لوله فولادی چیست و در چه صنایعی می توان از آن استفاده کرد؟ مطالعه

راه های زیادی برای نصب لوله های فولادی وجود دارد که در ادامه مقاله رایج ترین روش های خم شدن لوله های فولادی را نشان خواهیم داد.

خمکاری گرم لوله های فولادی

قدیمی ترین روش خمکاری لوله، خمکاری گرم لوله های فولادی است، وزن انواع لوله های فولادی نیز با توجه به روش های مختلف متفاوت است. زیرا هنگامی که لوله خم می شود و گرم می شود، ساختار کریستالوگرافی تغییر می کند. این روش کم استفاده است و روش سرد عمدتاً برای خم کردن لوله ها استفاده می شود.

در برخی موارد، زمانی که استحکام و انعطاف پذیری مواد لوله نمی تواند تنش خمشی سرد را تحمل کند، باید از روش تولید گرما استفاده شود. در این زمان لوله باید پس از خم شدن تحت عملیات حرارتی قرار گیرد تا در صورت باقی ماندن لوله تحت فشار قرار گیرد و قطعه کار در حین استفاده دچار عیوبی مانند تغییر شکل و پارگی نشود.

ویژگی های روش خمکاری گرم برای لوله های فولادی

خم شدن با ضخامت ها و شعاع های مختلف امکان پذیر است.

دارای ایرادات زیادی از جمله سطح مقطع و چین خوردگی است.

انرژی زیادی می گیرد.

گران است

روند بسیار کند است.

مونتاژ

این نوع خم شدن با استفاده از جریان الکتریکی و ایجاد میدان الکتریکی انجام می شود. همانطور که لوله از سیم پیچ القایی عبور می کند. از این روش برای ایجاد خم لوله با درزهای مستقیم و مارپیچ استفاده می شود.

مزایای خمکاری القایی

در این روش هیچ گونه آلودگی مانند روش قبلی وجود ندارد.

برای خم کردن لوله های ضخیم استفاده می شود.

این روش کم هزینه است.

از نظر چروک شدن و بیضی شدن مقطع بهتر از دو روش خمشی دیگر است.

این روش بسیار موثر است.

در طول خمش، سیم پیچ های القایی جریان مستقیماً به لوله وصل نمی شوند.

کیفیت سطح خمکاری بهتر از روش خمکاری گرم است.

توجه: قیمت سرویس خم لوله فولادی به نوع روش خمکاری و دستگاه مورد استفاده بستگی دارد.

خمکاری سرد لوله فولادی

خمکاری سرد لوله های فولادی روش های مختلفی دارد که به شرح زیر است.

پرسی را انتخاب کنید

در روش خمکاری پرسی، لوله بین دو غلتک قرار می گیرد و برای خم شدن آن نیرو وارد می شود.

خمکاری فشاری

در روش خمکاری فشاری از سه قالب استفاده می شود. قالب گیره ای، قالب خمشی و قالب متحرک سه شکل این روش هستند. در این فرآیند قالب فشار محوری به سمت مرکز قالب خمشی چرخانده شده و در نهایت یک لوله خمیده با هندسه مورد نظر به دست می آید.

رول خمشی

در این روش لوله از بین سه غلتک عبور می کند که خمیدگی لازم را در لوله ایجاد می کند. در این روش انتخاب غلتک به ضخامت لوله بستگی دارد. این فرآیند همچنین قادر به برش قطعات توخالی دایره ای است.

توتورو

در فرآیند قالب گیری کششی، بر خلاف فرآیند فشرده سازی، قالب ثابت و بی حرکت می ماند. در عوض گیره ها لوله را نگه می دارند و متحرک هستند و حرکت لوله با قالب باعث ایجاد خمیدگی لازم در لوله می شود.

شکل پذیری کششی چرخشی

این روش یکی از پرکاربردترین روش ها می باشد و توان مورد نیاز این روش هیدرولیکی، پنوماتیکی، الکتریکی یا مکانیکی یا دستی می باشد. در حال حاضر، فرآیند خمکاری سه غلتکی معمولاً برای خم کردن لوله های ضخیم استفاده می شود. خمکاری سرد برای خم کردن لوله های با شعاع بالا در زوایای کم برای حمل و نقل نفت و گاز استفاده می شود.

مزایای فرآیند خمکاری سرد برای لوله های فولادی

سرعت بالا و روش خمکاری سرد آزاد

کنترل برای جلوگیری از لک های قابل مشاهده و چین و چروک است

با روش خمکاری سرد نیازی به برداشتن رسوب و تمیز کردن سطح لوله نیست.

لوله های خمشی مانند این خیلی انعطاف پذیر نیستند.

در مقایسه با خمکاری گرم، تنش های پسماند و بازگشت الاستیک بیشتری وجود دارد.

مراحل روش خمکاری سرد

بلند کردن کفش با استفاده از سیلندر A

افزایش و پیوند قوی بین قالب و لوله

با افزایش بیشتر پشت سفت در این نقطه، لوله خم می شود.

بارگیری با حرکت سیلندر c به پایین

سنبه را از لوله خارج کنید

مجموعه آهن ملال بهترین و جدیدترین قیمت دستبند فلزی را ارائه می دهد.

نتیجه

ما متوجه شدیم که یکی از پرکاربردترین بخش های فولادی در صنعت ساختمان، لوله های فولادی است. خمکاری لوله های فولادی در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و غیره کاربرد دارد. روش های مختلفی برای خمکاری لوله فولادی وجود دارد از جمله: خمکاری لوله فولادی گرم، خمکاری القایی، خمکاری لوله فولادی سرد.

سوالات متداول در مورد روش های مختلف خم کردن لوله های فولادی

خمکاری لوله فولادی در چه صنایعی استفاده می شود؟

خمکاری لوله های فولادی در صنایع مختلفی از جمله هوانوردی، صنایع شیمیایی و الکترونیک مصرفی استفاده می شود.

رایج ترین روش خم کردن لوله فولادی چیست؟

روش های مختلفی برای خمکاری لوله فولادی وجود دارد که عبارتند از: خمکاری لوله فولادی گرم، خمکاری القایی و خمکاری لوله فولادی سرد.

رایج ترین انواع خمکاری سرد چیست؟

خمکاری فشاری، خمکاری فشاری، خمکاری رول، شکل دهی کششی، خمکاری کششی مدت.

انواع روش های خمکاری لوله

انواع روش های خمکاری لوله

انواع روش های خمکاری لوله

آیا با روش های مختلف خمکاری لوله های فولادی آشنایی دارید؟ مزایای خمکاری لوله فولادی چیست؟ یکی از پرکاربردترین پروفیل های فولادی در صنعت ساختمان، لوله فولادی است. لوله ها و پروفیل ها به دلیل وزن سبکی که دارند در ساخت و ساز برای محافظت از استحکام ساختمان استفاده می شوند.

درک این نکته مهم است که لوله ها و پروفیل ها از نظر اقتصادی بسیار راحت هستند. مدل های لوله و پروفیل در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و … کاربرد دارند. روش های زیادی برای جوش دادن لوله فولادی وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های مودینگ تیوب مقاله آهن نامال را دنبال کنید.

1 خمکاری گرم لوله فولادی

2 خمکاری القایی

3 خمکاری سرد لوله های فولادی

یکی از پرکاربردترین قطعات فولادی در صنعت ساختمان، لوله فولادی است. خمکاری لوله های فولادی در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و غیره استفاده می شود.

نکته مطالعه: برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع لوله های فولادی و کاربرد آنها در صنایع مختلف مقاله لوله های فولادی چیست و در چه صنایعی قابل استفاده است؟ به خواندن ادامه دهید

روش های زیادی برای خم کردن لوله فولادی وجود دارد و در ادامه مقاله رایج ترین روش های خمکاری لوله فولادی را معرفی می کنیم.

خمکاری گرم لوله فولادی

قدیمی ترین روش خم کردن لوله، خمکاری گرم لوله فولادی است، وزن انواع لوله فولادی نیز با توجه به روش های مختلف تغییر می کند. زیرا با خم شدن و حرارت دادن لوله، ساختار کریستالوگرافی تغییر می کند. از این روش زیاد استفاده نمی شود و از روش سرد عمدتاً برای خم شدن لوله استفاده می شود.

در برخی موارد که استحکام و انعطاف مواد لوله نمی تواند خمکاری سرد را زیاد تحمل کند، باید از روش شکل دهی گرم استفاده کرد. در این زمان باید عملیات حرارتی پس از خمکاری روی لوله انجام شود تا در صورت وجود تنش پسماند، لوله کشش یافته و قطعه کار در حین استفاده دچار عیوبی مانند اعوجاج و ترک نخورد.

ویژگی های روش خمکاری گرم لوله فولادی

می توان آن را به ضخامت ها و شعاع های مختلف خم کرد.

انجام این کار چندین معایب از جمله بیضی شدن و چروک شدن سطح مقطع را به همراه دارد.

این کار انرژی زیادی می گیرد.

این بسیار گران است.

روند بسیار کند است.

خمکاری القایی

این نوع خمکاری با جریان الکتریکی انجام می شود و میدان الکتریکی ایجاد می کند. در نحوه عبور لوله از سیم پیچ القایی. از این روش برای ایجاد خمیدگی در لوله های با درزهای مستقیم و مارپیچ استفاده می شود.

مزایای خمکاری القایی

با این روش هیچ گونه آلودگی مانند روش قبلی وجود ندارد.

برای خم کردن لوله های ضخیم استفاده می شود.

این روش هزینه کمی دارد.

از نظر تراکم فاز و تخمک بهتر از دو روش دیگر آسیاب است.

این روش بسیار موثر است.

ژنراتور در هنگام خم شدن به برق وصل نیست.

کیفیت خمکاری بهتر از روش خمکاری گرم است.

توجه: قیمت خدمات خم لوله فولادی به روش خمکاری و دستگاه مورد استفاده بستگی دارد.

خمکاری سرد لوله های فولادی

روش های مختلفی برای خمکاری سرد لوله های فولادی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است.

پرسی تعظیم کرد

در روش خمکاری پرسی، لوله بین دو غلتک قرار می گیرد و در فرآیند خمکاری نیرویی به لوله وارد می شود.

خمکاری فشاری

در روش خمکاری فشاری از سه قالب استفاده می شود. قالب ثابت، قالب انعطاف پذیر و قالب فشار متحرک سه قالب از این روش هستند. در این فرآیند قالب فشار محوری به سمت مرکز قالب منعطف چرخانده شده و در نهایت لوله منحنی با هندسه مورد نظر به دست می آید.

غلتک خمشی

در این روش، لوله از بین سه غلتک عبور داده می شود و خم های لازم در لوله ایجاد می شود. در این روش، انتخاب غلتک بستگی به ضخامت لوله دارد. این فرآیند قادر به خم کردن حفره های دایره ای است.

تشکیل کشش

در روش فرم دهی کششی، بر خلاف روش پرس، قالب ثابت می ماند و حرکت نمی کند. در عوض گیره لوله را نگه می دارد و می توان آن را جابجا کرد و با حرکت لوله در قالب خم مورد نیاز در لوله ایجاد می شود.

منحنی چرخش شدت

این روش یکی از پرکاربردترین روش ها می باشد و نیروی مورد نیاز آن توسط وسایل هیدرولیک، پنوماتیک، الکتریکی یا مکانیکی تامین می شود و به صورت دستی یا فنی دیجیتال کنترل می شود. در حال حاضر روش خمکاری سه رول عمدتاً برای خم کردن لوله های ضخیم استفاده می شود. خمکاری سرد برای خم کردن لوله های با شعاع بزرگ در زوایای کم برای حمل و نقل نفت و گاز استفاده می شود.

مزایای روش خمکاری سرد لوله فولادی

روش خمکاری سرد با سرعت بالا و کم هزینه

کنترل داشته باشید تا از عیوب ظاهری و چین و چروک جلوگیری کنید

در روش دمش سرد نیازی به کم کردن و تمیز کردن سطح لوله نیست.

این نوع لوله آب انعطاف پذیری بالایی ندارد.

در مقایسه با خمکاری گرم، برگشت فنری و بقیه فشار عالی است.

مراحل روش نورد سرد

کفش را با بالا رفتن به سمت سیلندر A تنظیم کنید

اتصال قوی بین قالب و لوله

همانطور که پشت سفت و سخت در این نقطه بالاتر می رود، لوله خم می شود.

با حرکت سیلندر c به پایین بارگذاری کنید

سنبه را از لوله خارج کنید

مجموعه آهن ملال مناسب ترین و جدیدترین قیمت لوله استیل را ارائه می دهد.

تصمیم

ما دریافتیم که یکی از پرکاربردترین دسته های فولادی در صنعت ساخت و ساز لوله های فولادی است. خمکاری لوله های فولادی در صنایع مختلفی مانند هوافضا، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و غیره کاربرد دارد. روش های مختلفی برای خمکاری لوله های فولادی وجود دارد که عبارتند از: خمکاری گرم لوله های فولادی، خمکاری القایی و خمکاری سرد لوله های فولادی.

سوالات متداول در مورد روش های مختلف خم کردن لوله فولادی

خمکاری لوله فولادی در کدام صنعت استفاده می شود؟

خمکاری لوله های فولادی در صنایع مختلفی مانند هوانوردی، صنایع شیمیایی، لوازم خانگی و غیره کاربرد دارد.

روش های رایج خم کردن لوله های فولادی چیست؟

روش های زیادی برای خمکاری لوله فولادی وجود دارد، از جمله: خمکاری گرم لوله فولادی، خمکاری القایی، خمکاری سرد لوله فولادی.

رایج ترین نوع خمکاری سرد چیست؟

خمکاری فشاری، خمکاری خمشی، خم شدن غلتکی، شکل دهی جامد، خمکاری دایره ای.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *