دسته‌بندی نشده

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری آرگون

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری آرگون

جوش آرگون یکی از رایج ترین روش های اتصال قطعات فلزی است. یکی از گازهای نجیب است که در جدول تناوبی به نام آرگون شناخته می شود. این عنصر عمدتا به عنوان یک گاز محافظ بی اثر در جوشکاری آرگون استفاده می شود. همچنین علاوه بر محافظ گاز از ابزار و وسایلی استفاده می شود که دانستن آنها ممکن است مفید باشد. در این مقاله ابزارهایی را که برای شروع جوشکاری آرگون نیاز دارید را توضیح خواهیم داد.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری آرگون

برای انجام عملیات جوشکاری آرگون مانند سایر روش های جوشکاری به تجهیزاتی نیاز است که در زیر به شرح آنها می پردازیم:

سیلندر گاز محافظ

کنترل کننده

لوله و اتصالات گاز

جوشکاری آتش

کابل های اتصال

الکترود تنگستن

آرگون جوشکاری آرگون

ابزار جوش آرگون

1. منابع انرژی

منبع تغذیه برای فرآیند جوش آرگون از دو نوع مولد جریان الکتریکی استفاده می کند که این دو ژنراتور شامل موارد زیر می باشد.

ژنراتور DC DC: منبع تغذیه DC جریان یک طرفه الکترون ها در مدار است که یک قوس پایدار تولید می کند.

مولد جریان متناوب: مولد جریان متناوب جریانی دو طرفه از الکترون ها است که با استفاده از قوس های آن پایداری کمتری دارند و کنترل جوشکاری دشوارتر است.

2. سیلندر گاز محافظ

کپسول محافظ حاوی گاز با فشار گاز تقریبی 150 تا 200 بار است که در جوشکاری کاربرد دارد.

3. فرمانده

رگولاتور برای تنظیم اندازه خروجی گاز محافظ از مشعل و خروجی گاز از کپسول استفاده می شود. مقدار گاز مصرفی معمولاً به زاویه مشعل، نوع ساختار اتصال، نوع نازل و عدد سرامیکی بستگی دارد که تقریباً بین 3 تا 8 لیتر در دقیقه است.

4. لوله های گاز و اتصال دهنده ها

شیلنگ ها و گیره های گاز برای هدایت گاز محافظ از سیلندر به مشعل استفاده می شود.

5. مشعل

نام مشعل جوشکاری مشعل آرگون است، این دستگاه جریان الکتریکی را از یکسو کننده از طریق کابل به الکترود تنگستن و گاز محافظ هدایت می کند. معمولاً برای خنک کردن مشعل ها از آب یا هوا استفاده می شود.

البته مشعل هایی که در آمپر کم (مثلاً زیر 200 آمپر) و برای مدت کوتاهی استفاده می شوند با استفاده از گاز محافظ و جریان هوا خنک می شوند و مشعل هایی که در آمپر بالا و برای مدت طولانی تری استفاده می شوند. ، گرمای زیادی تولید می شود که سیستم خنک کننده گردش آب را خنک می کند.

6. I-electrode yeTungsten

در فرآیند جوشکاری از الکترودهای تنگستن استفاده می شود. این نوع الکترود در گروه الکترودهای غیر قابل ذوب قرار می گیرد و ترکیب شیمیایی آن طبق استاندارد AWS A 5.12 به شرح زیر است:

EWP: الکترود تنگستن خالص

EWLA: الکترود تنگستن-لانتانیم (این الکترود حاوی 1% لانتانیم یا اکسید لانتانیم است)

EWTH: الکترود تنگستن توریم (این الکترود حاوی 1-2٪ اکسید توریم یا توریم است)

EWCE: الکترود تنگستن-سریم (این الکترود حاوی 2٪ سریم یا اکسید سریم است)

EWZR: الکترود تنگستن-زیرکونیوم (این الکترود حاوی 0.4 تا 0.15٪ اکسید زیرکونیوم یا زیرکونیا است.)

الکترود تنگستن

الکترود تنگستن

تنگستن یک عنصر فلزی کمیاب است که برای تولید الکترودهای جوشکاری قوس تنگستن گاز (GTAW) استفاده می شود. تنگستن بالاترین نقطه ذوب را در بین فلزات دارد که حدود 3410 درجه سانتیگراد است.

الکترودهای تنگستن معمولاً در طول های 76 تا 610 میلی متر و قطر 0.25 تا 6.35 میلی متر تولید می شوند. انتخاب الکترود به نوع ماده پایه، ضخامت و نوع ژنراتور جریان متناوب (AC) یا (DC) بستگی دارد. هر الکترود دارای کد رنگی است. هر الکترود دارای یک کد رنگ خاص است که در زیر به آن خواهیم پرداخت:

1. سبز (نوع تنگستن خالص EWP)

الکترودهای تنگستن خالص حاوی 99.50 درصد تنگستن هستند و به دلیل هزینه کم، بیشترین استفاده را در بین تمام الکترودها دارند. این الکترودها پایداری قوس بالایی را برای جوشکاری موج AC متعادل، به ویژه روی آلومینیوم و منیزیم فراهم می کنند. الکترودهای تنگستن خالص معمولاً برای جوشکاری DC استفاده نمی شوند.

2. رنگ نارنجی (نوع تنگستن EWCE حاوی 2٪ سریم)

الکترودهای تنگستن سبک حداقل 30/97 درصد تنگستن و 80/1 تا 20/2 درصد سریم دارند. این الکترودها هنگام جوشکاری با موتور DC ولتاژ پایین بیشترین تاثیر را دارند و برای جوشکاری لوله ها، فلزات نازک و قطعات حساس کوچک محبوب هستند. توصیه می شود از این نوع منبع تغذیه در آمپرهای بالا استفاده نکنید.

3. قرمز (تنگستن حاوی 2 درصد توریم، نوع EWTH)

امروزه الکترودهای قرمز که یکی از رایج ترین الکترودهای مورد استفاده است، به دلیل عمر طولانی و سهولت استفاده از محبوبیت بالایی برخوردار است. الکترودهای تنگستن قرمز حداقل حاوی 97.30 درصد تنگستن و 1.70-2.20 درصد توریم هستند.

این الکترودها عمدتاً برای جوشکاری AC تخصصی (به عنوان مثال آلومینیوم گیج نازک که در آن مواد کمتر از 0.060 اینچ است) و جوشکاری DC فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، نیکل و تیتانیوم استفاده می شود. ظرفیت حمل الکتریکی الکترود تنگستن توریم در مقایسه با سایر الکترودها دارای ظرفیت حمل بالاتر و طول عمر بیشتری است. الکترون ها به راحتی از الکترود تنگستن توریم جدا می شوند. بنابراین، راه اندازی قوس با این الکترود و ایجاد قوس پایدارتر آسان تر است.

4. رنگ قهوه ای (تنگستن با 1% ساب کونیوم EWZR)

الکترودهای تنگستن قهوه ای حداقل 99.10 درصد تنگستن و 0.15 تا 0.40 درصد زیرکونیوم دارند. این الکترود قوس های بسیار پایداری تولید می کند. ظرفیت حمل جریان نوع برقی برابر یا بیشتر از نوع قرمز است. لازم به ذکر است که در هر صورت باید از الکترودهای قهوه ای برای جوشکاری DC استفاده شود. همچنین بهترین نوع الکترود برای جوشکاری آلومینیوم و منیزیم الکترودهای زیرکونیومی هستند.

5. رنگ مشکی (تنگستن حاوی 1% لانتانیم نوع EWLA)

6. رنگ زرد (تنگستن حاوی 1٪ توریم نوع EWTH)

امیدواریم مطالعه این مقاله شما را با ابزار و تجهیزات جوش آرگون آشنا کرده باشد. تجربه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. با تشکر از همکاری شما.

سوالات متداول

از کدام تجهیزات در جوشکاری آرگون استفاده می شود؟

تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری آرگون منبع انرژی است. سیلندر گاز محافظت شده؛ تنظیم کننده؛ لوله ها و گیره های گاز؛ مشعل و الکترود تنگستن.

رگولاتور برای چیست؟

رگولاتور برای تنظیم شدت تخلیه گاز محافظ از مشعل و خروجی گاز از کپسول استفاده می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری آرگون

مقالاتی در مورد فلزات

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری آرگون

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری آرگون

جوش آرگون یکی از رایج ترین روش های اتصال قطعات فلزی است. آرگون یکی از گازهای نجیب است که با نماد Ar در جدول تناوبی شناخته می شود. این ماده اغلب به عنوان یک گاز محافظ موثر در جوشکاری آرگون استفاده می شود. همچنین علاوه بر حفاظ گاز از ابزار و تجهیزاتی استفاده می شود که دانستن آنها می تواند مفید باشد. در این مقاله تجهیزات لازم برای شروع جوشکاری آرگون را توضیح می دهیم.

تجهیزات لازم در جوشکاری آرگون

برای انجام کار جوش آرگون مانند سایر روش های جوشکاری به تجهیزاتی نیاز است که در زیر به شرح آنها می پردازیم:

منبع تغذیه

سیلندر گاز محافظ

کارگردان

شیلنگ و بست گاز

تفنگ جوش

کابل اتصال

الکترود تنگستن

ابزاری برای جوش آرگون

تجهیزات جوش آرگون

1. منبع تغذیه

منبع تغذیه از دو نوع مولد جریان الکتریکی برای فرآیند جوش آرگون استفاده می کند که این دو ژنراتور شامل موارد زیر می باشد.

ژنراتور DC: منبع تغذیه DC جریان یک طرفه الکترون ها در مدار است که یک قوس پایدار تولید می کند.

ژنراتور AC: ژنراتور AC یک جریان دو طرفه از الکترون ها است که در آن جریان ها ناپایدار هستند و کنترل جوشکاری بسیار دشوار است.

2. سیلندر گاز محافظ

کپسول محافظ دارای فشار گاز 150 تا 200 بار است که در هنگام جوشکاری استفاده می شود.

3. تنظیم کننده

رگولاتور برای تنظیم شدت تخلیه گاز ایمنی از مشعل و تخلیه گاز از کپسول استفاده می شود. مقدار گاز مصرفی معمولاً به زاویه مشعل، نوع طراحی اتصال، نوع نازل و عدد سرامیکی بستگی دارد که تقریباً بین 3 تا 8 لیتر در دقیقه است.

4. لوله و اتصال گاز

برای هدایت گاز قالب از سیلندر به مشعل از لوله گاز و گیره استفاده می شود.

5. ببینید

نام مشعل جوشکاری شعله آرگون است، این دستگاه توسط یکسو کننده، یعنی برق ورودی از طریق الکترود تنگستن کابل و هوای محافظ هدایت می شود. معمولاً برای خنک کردن مشعل ها از آب یا هوا استفاده می شود.

البته مشعل هایی که در آمپر کم (مثلاً زیر 200 آمپر) و برای مدت کوتاهی استفاده می شوند با جریان گاز محافظ و هوا خنک می شوند و مشعل هایی که با آمپر بالا و برای مدت طولانی استفاده می شوند گرمای زیادی تولید می کنند. . که توسط سیستم خنک کننده مدار آب خنک می شود.

6. الکترود ولفراموف

در فرآیند جوشکاری از الکترودهای تنگستن استفاده می شود. الکترودهای این نوع در گروه الکترودهای غیر قابل ذوب قرار می گیرند و طبق استاندارد AWS A 5.12 ترکیب شیمیایی آنها به شرح زیر است:

EWP: الکترود تنگستن خالص

EWLA: الکترود تنگستن-لانتانیم (این الکترود حاوی 1% لانتانیم یا اکسید لانتانیم است)

EWTH: الکترود تنگستن توریم (این الکترود حاوی 1-2٪ اکسید توریم یا توریا است)

EWCE: الکترود تنگستن-سریم (این الکترود حاوی 2٪ سریم یا اکسید سریم است)

EWZR: الکترود تنگستن-زیرکونیا (این الکترود دارای 0.4 تا 0.15٪ زیرکونیا یا اکسید زیرکونیوم است.)

الکترود تنگستن

الکترودهای تنگستن

تنگستن یک عنصر فلزی کمیاب است که برای تولید الکترودهای جوش قوسی تنگستن گاز (GTAW) استفاده می شود. تنگستن بالاترین نقطه ذوب را در بین فلزات دارد، تقریباً 3410 درجه سانتیگراد.

طول الکترودهای تنگستن معمولاً 76 تا 610 میلی متر و قطر آن 0.25 تا 6.35 میلی متر است. انتخاب الکترودها به ضخامت ماده پایه و نوع مولد جریان نهان (AC) یا (DC) بستگی دارد. هر الکترود دارای کد رنگی است. هر الکترود دارای یک کد رنگ خاص است که در زیر می بینیم.

1. رنگ سبز (تنگستن خالص EWP)

الکترودهای تنگستن خالص دارای 99.50 درصد تنگستن هستند و به دلیل قیمت پایین، بیشترین الکترود را مصرف می کنند. این الکترودها پایداری قوس بالایی را برای جوشکاری موج AC متعادل، به ویژه برای آلومینیوم و منیزیم فراهم می کنند. الکترودهای تنگستن خالص معمولاً در جوشکاری DC استفاده نمی شوند.

2. رنگ نارنجی (تنگستن حاوی 2٪ سریم نوع EWCE)

الکترودهای تنگستن نارنجی حداقل 97.30 درصد تنگستن و 1.80 – 2.20 درصد سریم دارند. این الکترودها در جوشکاری ژنراتور DC در جریان های کم عملکرد خوبی دارند و برای جوشکاری لوله ها، ورق های نازک و قطعات کوچک و ظریف محبوب هستند. توصیه می شود از این نوع الکترود در آمپر بالا استفاده نکنید.

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری آرگون

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری آرگون

3. قرمز (تنگستن با 2% توریم نوع EWTH)

امروزه یکی از رایج ترین الکترودها الکترودهای قرمز رنگ هستند که به دلیل عمر طولانی و سهولت استفاده از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. الکترودهای تنگستن قرمز حداقل 97.30 درصد تنگستن و 1.70-2.20 درصد توریم دارند.

این الکترودها عمدتاً برای جوشکاری AC تخصصی (آلومینیوم گیج نازک و مواد کمتر از 0.060 اینچ) و جوشکاری DC روی فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ، نیکل و تیتانیوم استفاده می شوند. ظرفیت حمل الکتریسیته الکترودهای تنگستن توریم نسبت به سایر الکترودها ظرفیت حمل و عمر بیشتری دارد. الکترون ها به راحتی در الکترودهای تنگستن توریم حذف می شوند. بنابراین راه اندازی قوس با این الکترود راحت تر است و قوس پایدارتری ایجاد می کند.

4. رنگ قهوه ای (حاوی تنگستن 1% ساب کونیوم نوع EWZR)

الکترود تنگستن قهوه ای حاوی حداقل 99.10 درصد تنگستن و 0.15 تا 0.40 درصد زیرکونیوم است. این الکترود یک قوس بسیار پایدار تولید می کند. توانایی هدایت الکتریسیته با این نوع الکترود برابر یا بیشتر از نوع قرمز آن است. لازم به ذکر است که تحت هیچ شرایطی نباید از الکترودهای قهوه ای برای جوشکاری DC استفاده شود. همچنین بهترین نوع الکترود برای جوشکاری آلومینیوم و منیزیم الکترودهای زیرکونیومی هستند.

5. رنگ مشکی (تنگستن با نوع لانتانیم 1% EWLA)

6. رنگ زرد (تنگستن با 1% توریم نوع EWTH)

امیدواریم مطالعه این مقاله شما را با ابزار و تجهیزات جوشکاری آرگون آشنا کرده باشد. تجربه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. با تشکر از همکاری شما.

سوالات متداول

ابزار مورد استفاده در جوش آرگون چیست؟

تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری آرگون منبع تغذیه، سیلندر گاز محافظ، کنترلر، گیره و گیره گاز، لامپ و الکترود تنگستن می باشد.

کاربرد کنترلر چیست؟

کنترلر برای تنظیم توان تولید گاز ایمنی از مشعل و تولید گاز از جعبه استفاده می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *