دسته‌بندی نشده

تفاوت ورق عرشه فولادی با اسیدشویی

تفاوت ورق عرشه فولادی با اسیدشویی

همه ما در زندگی روزمره با انواع مختلفی از ورق های فلزی مواجه می شویم. از سقف ویلاها گرفته تا ماشین ها همه ورق هستند. انواع مختلفی از صفحات با فرآیندها و عملکردهای مختلف تولید می شوند. یکی از کاغذهایی که بالاترین مقاومت را دارد لایه اسید شوی است. این نوع لایه همان لایه سیاه رنگی است که برای افزایش استحکام آن اسید شویی شده است.

نوع دیگری از ورق های فلزی، ورق های فلزی هستند که اغلب در ساختمان سازی استفاده می شود. در این مقاله برای پی بردن به تفاوت ورق فلزی و اسیدشویی هر کدام را توضیح داده ایم. با ما بمان.

1 کف فلزی چیست؟

عرشه سقف فلزی 2 تکه

3 کاربرد عرشه کف فلزی

4 پارچه لباسشویی اسیدی چیست؟

5 کاربرد اسید تمیز کننده فلزات

6 نوع اسید شوی

7 مرحله و فرآیند شستشو با اسید پایه

8 اسید رایج برای اسیدشویی

ورق فولادی چیست؟

عرشه فلزی یک ورق یا صفحه فلزی موجدار است که به عنوان قاب سقف یا عرشه کامپوزیت استفاده می شود. این عرشه با کمک تیرهای فولادی یا اتصالات تقویت می شود. هدف از استفاده از عرشه فلزی حفظ عایق سقف یا ایجاد مقاومت بتن است. ورق فولادی با هدف ایجاد ساختاری کارآمد و مقرون به صرفه برای استفاده در سیستم های سقف یا کف گسترش و توسعه می یابد. عرشه های فلزی دارای نسبت مقاومت به وزن هستند. (استحکام نسبی) که هزینه ساخت سازه را کاهش می دهد. عرشه های فلزی سکوهای ایده آلی برای سقف یا کف بتنی هستند.

ورق عرشه فولادی

نام های زیادی برای تعریف عرشه فلزی استفاده می شود، اما همه آنها مفهوم یکسانی را منتقل می کنند. پس با شنیدن این نام ها قطعاً معنی آنها را خواهید فهمید. عرشه فولادی اصطلاح دیگری برای عرشه فلزی است.

انواع مقاطع عرشه سقف فلزی

طبقات B و N دو قسمت رایج برای سقف های فلزی هستند. طبقات A و F یکی دیگر از انواع سقف های فلزی هستند که به ندرت در صنعت ساختمان دیده می شوند.

عرشه

عرشه گیج باریک (نوع A) نوع قدیمی عرشه سقف فولادی است. عمق این عرشه (1-0.5)، عرض 36 است. همچنین فاصله بین تیغه ها فقط “1” است. به همین دلیل به آن پوشش برگ باریک می گویند. این شکاف باریک بین تیغه ها باعث می شود که نوع A صفحه ضعیف تری داشته باشد. از این نوع صفحه نمایش برای رنگ آمیزی و تعمیر استفاده می شود.

عرشه B

این مدل کف یکی از رایج ترین مدل های کف است. کاربرد اصلی آن ایجاد یک سیستم تعلیق کامل است. عرشه B زمانی استفاده می شود که دهانه سقف کمتر از 10 متر باشد. این نامه در دو درجه منتشر شده است. سبک ترین امتیاز 22 و سنگین ترین امتیاز 16 است. عرشه B به عمق 1.5 اینچ و عرض 36 اینچ طراحی شده است.

شماره عرشه

این نوع عرشه سقف فلزی زمانی استفاده می شود که با دهانه های سقفی بیشتر از 10 فوت روبرو هستیم. عرشه نوع N نیز در 22 درجه و 16 درجه موجود است. این نوع عرشه 3 اینچ عمق و 24 اینچ عرض دارد.

 

این نوع طرح یکی از انواع جدید طراحی سقف فلزی است که شباهت های زیادی با نوع N دارد و دو تفاوت مهم دارد. عرض HSN3 32 اینچ است. نصب آن کمی زمان می برد. این تیغه همچنین دارای زوایای متعددی است که به راحتی می توان برگ ها را از برگ های گره خورده برش داد.

 

HSN3، مانند عرشه N، زمانی استفاده می شود که با ارتفاعات بالای 10 فوت سروکار داریم. عرشه سقف HSN3 در دو درجه ارائه می شود. یک عرشه سبک 22 و یک عرشه سنگین 16 است. عمق عرشه 3 اینچ و عرض آن 32 اینچ است

نوع عرشه

انواع مقاطع عرشه فلزی

جلد F

عرشه F (1-1/2 اینچ عمق و 36 اینچ عرض) است. این دامن در اصل یک سقف فلزی با تیغه مرکزی است. فاصله بین تیغه ها 1-8/7 است که از قطار B کوچکتر و از قطار A عریضتر است. این گروه نسبت به قطار A قدرت بیشتری دارد در حالی که قدرت آن کمتر از قطار B است. معمولاً از قطار نوع F استفاده می شود.

استفاده از زمین فلزی

کاربردهای پلت فرم فلزی به شرح زیر است:

ایجاد یک پلت فرم (سطح) موثر در ساختمان های چند طبقه

ایجاد دوام و پایداری در اسکلت ساختمان

استفاده از مدل تولید مکان ثابت

توانایی تحمل بار ساختمان

قرص های اسید شوی چیست؟

کاغذ در حین تمیز کردن و تمیز کردن عملیات؛ کثیفی، پوسیدگی و زنگ آن با استفاده از مایع اسیدی به نام ورق اسیدشویی پاک می شود. در هنگام نورد گرم، به دلیل ناهمواری، یک لایه اکسید روی سطح فلز ایجاد می شود.

قبل از نورد سرد، فولاد تحت فرآیند نورد گرم وارد خط شستشوی اسید می شود. در این مرحله پوست از تاول خارج شده و در نهایت ادامه عمل با سهولت بیشتری انجام می شود. برای بهترین و بالاترین مقاومت در برابر خوردگی، سطح فلز آسیب دیده باید برداشته شود.

ورق اسیدشویی

برای حذف لایه اکسید شده، فلز باید در مخزن مایع اسیدی غوطه ور شود. اسیدهای مختلف در اسیدشویی استفاده می شود. فولادهای حاوی کمتر از 6 درصد کربن با اسید هیدروکلریک یا اسید سولفوریک شسته می شوند. برای فولادهای با درصد کربن بالاتر، یک فرآیند دو مرحله ای برای ترشی مورد نیاز است. در طی این فرآیندها از اسیدهای دیگری مانند اسید فسفریک، اسید هیدروفلوئوریک و اسید نیتریک استفاده می شود.

کارخانه های فولادی که هم فرآیند نورد گرم و هم سرد را ارائه می دهند، معمولاً با دو نوع مختلف انفجار مواجه می شوند: انفجار در دمای بالا یا دمای پایین. در هنگام گرمایش در دمای بالا، سه قسمت اکسید آهن تشکیل می شود که در دمای بالاتر از 1070 درجه فارنهایت رخ می دهد. پوسته در دماهای پایین که زمانی که دما زیر 1070 درجه فارنهایت است ایجاد می شود.

برای اطلاع از قیمت پارچه اسید شویی به لینک زیر مراجعه کنید:

” قیمت امروز لباسشویی اسید واش ”

مزایای قلع شستشو با اسید

ظاهر شدن ناخالصی هایی مانند پوسته پوسته شدن روی سطح فلز تازه تولید شده غیر معمول نیست. به عنوان مثال، روی ورق نورد گرم در پایان فرآیند تولید، یک لایه اکسید تشکیل می شود. وجود این اکسید باعث می شود که فولاد تولید شده سطح صاف و نرمی نداشته باشد. اگرچه راه های زیادی برای حذف اکسید از سطح فلز وجود دارد، کارخانه های تولیدی اغلب روش شستشوی اسید را به دلیل سادگی آن ترجیح می دهند. در فرآیند اسیدشویی، مایع اسیدی بدون آسیب رساندن به فولاد، لایه اکسیدی را از بین می برد.

 

اگرچه روی قسمت آهنی آن زنگ زدگی وجود ندارد، اما احتمالاً حاوی مقداری کثیفی است. کروم، کبالت، منگنز، روی و غیره وجود اجزای غیر آلی مانند در فلزات تازه تولید شده بسته به کاربرد مشخص شده برای فلز در حال تولید، این ناخالصی ها ممکن است با عملکرد اصلی تداخل داشته باشند. در هر دو مورد، اسید شویی می تواند بیشتر ناخالصی ها را از فلز پاک کند.

 

انواع کاربردهای شستشو با اسید

اسیدهای پاک کننده انواع مختلفی دارند که در زیر توضیح داده شده است:

شستشوی اسید استاتیک یا لوله ای: در این روش صفحه فولادی در گودال اسیدی غوطه ور می شود. شستشوی اسید در حالی انجام می شود که محلول اسیدی در حالت متحرک است. در فرآیند آبکاری، عملیات یکسان است.

شستشوی دسته ای با اسید: در این روش چند تکه فلز را به صورت دسته ای در حمام اسیدی قرار می دهند. این نوع حمام اسیدی در صنایع و کارخانجات بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

اسیدشویی مداوم: در اسیدشویی مداوم، ورق به صورت رول نیست. این عملیات به صورت عمودی یا افقی نیز انجام می شود. به این ترتیب که ورق های فولادی توسط غلتک هایی در محلول اسیدی به صورت منظم جابجا شده و عملیات اسیدشویی انجام می شود.

تفاوت ورق عرشه فولادی با اسیدشویی

تفاوت ورق عرشه فولادی با اسیدشویی

انواع عملیات اسید شویی

مراحل اصلی و فرآیند اسیدشویی

اسید شویی با فرو بردن فلز در یک مایع اسیدی انجام می شود. پس از پایان مرحله تولید فلز، ورق فولادی در محلول اسیدی غوطه ور می شود. مایع اسیدی به آرامی هر گونه اکسید یا ناخالصی را از سطح فلز پاک می کند.

هنگام طراحی و برنامه ریزی فرآیند اسیدشویی، شناخت نوع فولاد ضد زنگ و ویژگی های فیزیکی و متالورژیکی آن ضروری است. از آنجایی که فولادهای ضد زنگ مختلف از آلیاژهای مختلف ساخته می شوند، انتظار می رود که واکنش های متفاوتی به اسیدشویی نشان دهند.

همچنین باید در نظر داشت که قطعات فولادی ضد زنگ که تحت فرآیندهای جوشکاری یا عملیات حرارتی قرار گرفته‌اند یا قطعاتی که تحت شرایط تنش بسیار بالا هستند ممکن است بیشتر در معرض فرآیند خوردگی باشند. بنابراین توجه ویژه ای در چنین مواردی احساس می شود. با توجه به تفاوت اجزاء یا نحوه ساخت قطعه، باید در انتخاب محلول اسید و فرآیند اسیدشویی دقت کرد. شما نمی توانید از نوع خاصی از محلول اسید برای انواع مختلف فلزات استفاده کنید.

محتوای آموزشی: ورق اسیدشویی، استفاده از آن

پس از اینکه برگ های اسید شسته شده از آب لوله کشی خارج شدند، با آب تمیز شسته می شوند تا مواد اسیدی، رسوبات و کثیفی های باقیمانده از بین بروند. برای انجام این کار، کاغذ اسید شسته شده را پس از خروج از حوضچه اسید، داخل حمام آب تمیز قرار دهید. همه دریاچه ها به هم متصل هستند. بنابراین، آبی که برای شستشوی ورق های فلزی استفاده می شود، از حوض اول جاری شده و به حوض بعدی می رود. این مسیر تا استخر پنجم به همین ترتیب ادامه دارد.

جهت حرکت ورقه های اسید شسته شده برخلاف جهت حرکت آب شستشو است. بر این اساس ورق ابتدا وارد حوض پنجم می شود و به تدریج تحت شستشوی آب قرار می گیرد به طوری که در حوض اول فقط با آب خالص شسته می شود.

سدها بر روی صخره ساخته شده اند. به طوری که آب جدید وارد چاه اول شود. جریان آب به دلیل ارتفاع آنها سرریز می شود و در نهایت وارد سد پنجم می شود.

علاوه بر روش اسیدشویی می توان از روش های دیگری نیز برای لایه برداری و پولیش فلز استفاده کرد. سنگ زنی و صیقل دادن سطح فلز یکی از کارهای مشابهی است که می توان از آن برای زدودن ناخالصی ها استفاده کرد. این روش از فرآیند سایشی استفاده می کند که عیوب سطحی و ناخالصی ها را از بین می برد. روش دیگر سایش انفجاری است که در آن بخار پرفشار شرایطی به نام سایش ضربه ای ایجاد می کند که سطحی تمیز و صاف را ایجاد می کند.

بخار معمولی برای شستشوی آب

متداول ترین اسیدهای مورد استفاده در ترشی فولاد عبارتند از اسید نیتریک (HNO3). اسید هیدروفلوئوریک (HF)؛ اسید سولفوریک (H2SO4) و اسید کلریدریک (HCI). از اسیدهای ذکر شده، دو اسید سولفوریک و اسید کلریدریک متداول هستند و مزایا و معایب آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

اسیدهای معمولی شستشو با اسید

اسیدهای متداول ترشی

اسید کلرید:

مزایای:

هزینه گرمایش پایین است زیرا محلول شستشوی اسید در دمای اتاق استفاده می شود.

ضریب بسیار بالا برای از بین بردن پوسته های تشکیل شده

نفوذ کم و انتشار هیدروژن

بارش کمتر و رسوب نمک آهن بر روی سطح اسید شسته شده

معایب:

هنگامی که بالاتر از دمای محیط گرم می شود، دود و بخار تشکیل می دهد.

سیستم و فرآیند گران قیمت بازیافت اسید

احتمال خوردگی تجهیزات افزایش می یابد.

هزینه حذف منیزیم بالاتر از اسید سولفوریک

اکسیت سانفوریک:

فواید:

اسید را می توان به طور منظم بازسازی کرد.

افزایش دما منجر به کاهش غلظت اسید و شستشوی موثر اسید می شود.

راحتی فرآیند بازیابی سولفات آهن

میزان اسیدشویی را می توان با تغییر دما کنترل کرد.

معایب:

حمله یا نفوذ بیشتر اسید به فلز پایه

نشت هیدروژن یا نفوذ بیشتر به فولاد

بقایای آب شسته شده جذب و چسبندگی بیشتری دارد.

محلول اسید باید گرم شود.

پس از اتمام فرآیند اسیدشویی، صفحه فولادی پس از قرار گرفتن در شرایط مختلف جوی مانند رطوبت بالا، عموماً اکسید می شود. برای رفع این مشکل باید از یک لایه روغن یا هر لایه ضد آب استفاده کرد تا یک سپر محافظ در برابر رطوبت هوا ایجاد شود.

کلمات اخر

همانطور که در این مقاله خواندید، تعداد زیادی ورق فولادی تولید می شود. صفحه اسید واش و صفحه استیل دو نوع صفحه هستند که در اطراف ما به وضوح قابل مشاهده هستند. عرشه فولادی یک ورق موجدار است که برای حفظ عایق سقف یا ایجاد مقاومت بتن استفاده می شود. این نوع ورق دارای انواع مختلفی می باشد که از نظر اندازه با یکدیگر تفاوت دارند.

کاغذ شستشوی اسیدی طی فرآیندی که روی ورق انجام می شود ایجاد می شود. شستشو با اسید ورق برای عملیات تمیز کردن و ضدعفونی کردن انجام می شود که در آن ناخالصی ها، زنگ زدگی و خوردگی از سطح فلز پاک می شود. عملیات اسید شویی در دسته های مختلفی مانند اسیدشویی مرطوب، شستشوی دسته ای و اسیدشویی مداوم انجام می شود.

سوالات متداول در مورد تفاوت بین ورق فلز و تمیز کردن اسید

انواع اسید واش چیست؟

عملیات اسید شویی در انواع مختلفی مانند وان اسید شویی، اسیدشویی دسته ای و اسیدشویی مداوم انجام می شود.

ورق اسیدشویی چیست؟

ورقی که در حین تمیز کردن و ضدعفونی کردن ناخالصی ها، پوسیدگی و کثیفی ها را با محلول اسیدی پاک می کند، ورق اسیدشویی نامیده می شود.

عرشه فولادی چیست؟

عرشه فولادی یک ورق یا صفحه فلزی موجدار است که به عنوان عرشه سقف سازه یا عرشه کف کامپوزیت استفاده می شود. این کف به کمک تیرها یا اتصالات فولادی تقویت می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *