دسته‌بندی نشده

تیرآهن IPE از معرفی تا بررسی مشخصات آن

تیرآهن IPE از معرفی تا بررسی مشخصات آن

تیرآهن IPE یا تیر نیمه وزن دارای مقطعی مشابه حرف I انگلیسی است و رایج ترین تیر در صنعت ساختمان به حساب می آید. ضخامت یکسان پره ها و همچنین قوام ضخامت باله و تیر در تمام طول تیر از ویژگی های اصلی تیر IPE است. ارتفاع استاندارد این نوع چوب بین 80 تا 600 میلی متر است اما در ایران سایزهای محبوب و پرطرفدار از 120 تا 300 میلی متر تولید و استفاده می شود. آشنایی با سایر خواص چوب IPE، استانداردهای ساخت، انواع و کاربردهای این نوع چوب در این مقاله از دایره المعارف آهن و فولاد مورد بررسی قرار گرفته است. با ما بمان.

نسخه صوتی مقاله IPE Beam Introduction

لیست محتوای پنهان

BEAM چیست؟

خطای محاسبه IPE؟

ثبت اختراع CALL چیست؟

مشخصات و استانداردهای ساخت برای محدوده HYPE

با شش چراغ تماس بگیرید

انواع تیرآهنهای IPE

مزایای استفاده از تیرهای IPE

معایب استفاده از اشعه IPE

کاربرد تابش IPE

جدول وزن تیرآهن IPE

تیرهای IPE چگونه ساخته می شوند؟

راهنمای خرید تیرهای IPE

نکات اضافی برای خرید تیرهای IPE

بررسی و مقایسه تیرهای IPE و INP

خواص فرآورده های آهنی

1 نام محصول IPE beam

2 نوع حامل ساده IPE

تیرآهن نور IPE (تیرآهن I7)

3 سایز (ارتفاع) از 80 تا 600 میلی متر

4 عرض درب از 46 تا 220 میلی متر

5 12 متر طول

6 وزن 1 متری از 6 تا 122 کیلوگرم

چوب چیست؟

چوب یکی از اجزای اصلی فلز است که به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد اولیه چوب مقاومت در برابر تنش های ناشی از نیروهای برشی و خمشی در سازه است و معمولاً در سازه های فولادی مانند ستون ها و پل ها استفاده می شود. از نظر ظاهری، سطح مقطع تمامی الوارها یا I شکل است یا H شکل.

یکی از مهمترین پارامترهای تیر “بال” و “دهنه” تیر می باشد. همه تیرها دارای دو بال افقی و یک تیر عمودی هستند. قسمت اصلی تیر را جان می نامند و بالها به موازات یکدیگر در دو سر تیر قرار می گیرند. تیر در برابر تنش برشی و بال در برابر لنگر خمشی مقاوم است. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با تیرآهن و انواع آن مقاله زیر را مطالعه کنید.

آهن جزیره

پیشنهاد کارشناس ملل آهنین: مقاله مطالعاتی در مورد انواع استانداردهای تیر

انواع تیرآهن

تیرآهن IPE چیست؟

تیرهای IPE که دارای فلنج های موازی هستند و ضخامت فلنج ها در ابتدا و انتهای آن برابر است تیرهای IPE یا نیم تیر می گویند. از دیگر نام‌های تیرآهنهای IPE که در کشورهای دیگر استفاده می‌شود، می‌توان به «I-Beam» و «W-Shape» اشاره کرد. در تیر IPE ضخامت بالها یکسان و ضخامت بدنه و بال در تمام طول آن ثابت است. این ویژگی باعث محبوبیت بیشتر این نوار در مقایسه با انواع دیگر شده است. ارتفاع استاندارد این محصول در محدوده 80 تا 600 میلی متر قابل تولید است اما در ایران سایز معمول و پرکاربرد آن 120 تا 300 میلی متر می باشد.

تابش IPE چیست؟

تیرآهن IPE بر اساس استاندارد کشورهای اروپایی تولید می شود و بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد. در ایران از آنجایی که نقشه های ساختمانی معمولاً بر اساس استانداردهای اروپایی تهیه می شود، این نوع تیرآهن بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد.

نوع دیگری از تیرها که در دسته I-beam قرار می گیرند، تیرهای INP نامیده می شوند. اما بال های این تیرآهن در ابتدا بسیار نازک هستند و به سمت انتهای بال ضخیم تر می شوند، بنابراین اگر از انتهای تیر به آن دقت کنید، شیب ملایمی در ضخامت بال ها خواهید دید. تیرآهن های فولادی وارداتی موجود در بازار ایران از دو نوع استاندارد IPE و INP می باشد. تیرهای IPE عمدتا از لهستان، اسپانیا، آلمان و کره وارد می شوند. البته تیرآهن های INP در ایران طرفداران زیادی ندارند و اکثر مهندسان و طراحان تیرآهن IPE را پیشنهاد می کنند.

توصیه می کنیم برای اطلاعات بیشتر در مورد رفتار INP مقاله زیر را مطالعه کنید.

فولاد جامد است

مشاوره تخصصی آهن نامال: تحقیق از INP Iron Beam مقاله مقدمه بررسی مشخصات.

تیرآهن INP چیست؟

تیرآهن IPE به چه معناست؟

اصطلاح IPE برای این نوع تیر، مخفف عبارت زیر است:

تیر مقطع I = I (نشان دهنده مقطع تیر است)

فلنج های موازی = P (به معنی فلنج های موازی)

اروپایی = E (تولید شده بر اساس استاندارد اروپایی UNI 5398)

مشخصات تیر IPE و استانداردهای ساخت

همانطور که گفتیم تیرهای IPE یا تیرهای نیمه عریض سطح مقطعی مشابه I دارند و برخلاف تیرهای INP بالها دارای ضخامت یکسانی هستند. ضخامت ثابت بال از ویژگی های اصلی این نوع تیر می باشد.

استاندارد ملی ایران برای ساخت تیرآهن IPE استاندارد شماره 1791 با نام «نیمه عرض موازی (I-2) تیرهای نورد گرم» می باشد. سایر استانداردهای جهانی برای ساخت تیرهای IPE عبارتند از DIN 1025-5 و EN 10034. یک تیر IPE سبکتر از تیرهای دیگر است و بین قسمتهای مختلف آن شکل یکنواخت دارد. بنابراین، با افزایش طول عمر تیر آهن، ضخامت بال و عمر آن نیز افزایش می یابد. ابعاد این محصول در پارامترهای زیر معرفی شده است.

h نشان دهنده ارتفاع است

b طول بال ها را نشان می دهد

s ضخامت سیم را نشان می دهد

t نشان دهنده ضخامت بال است

بخش تیرآهن IPE

ابعاد براکت IPE

به طور کلی عدد کنار نام تیر نشان دهنده ارتفاع یا اندازه تیر است. به عنوان مثال، تیر IPE 120 یک تیر IPE با طول 120 میلی متر است. اما در تعیین ابعاد الوار علاوه بر طول از جزئیاتی مانند عرض و ارتفاع استفاده می شود. در زیر به شرح هر یک از این ویژگی ها می پردازیم.

تیرآهن IPE از معرفی تا بررسی مشخصات آن

تیرآهن IPE از معرفی تا بررسی مشخصات آن

ابعاد تیرهای IPE

ارتفاع تیرآهن IPE: در ایران از سایز 120-300 میلی متر تولید می شود (در بازار به سایز 12-30 (سانتی متر) نیز معروف است. بدیهی است که اندازه جهانی تیر IPE در محدوده 80 تا 600 قابل تولید است.

عرض تیر IPE: عرض این تیر از 46 تا 220 میلی متر می باشد.

IPE Beam Length: قابلیت ایجاد طول از 8 تا 16 متر را دارد، اما حداکثر طول تولید شده 12 متر است.

نوع آتش IPE

تابش IPE را می توان به چند جنبه تقسیم کرد که مهمترین آنها در زیر ذکر شده است.

انواع تیرآهن IPE بر اساس کشور سازنده

تیرهای IPE موجود در بازار را می توان به دو دسته IPE تولید داخل و IPE وارداتی طبقه بندی کرد. از آنجایی که تیرآهن IPE در ایران تقاضای بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد، بیشترین دستگاه پخش تیرآهن در کشور نیز از نوع IPE و سایز بین 12 تا 30 سانتی متر می باشد. تیرآهن IPE در سایزهای دیگر از کشورهایی مانند ترکیه، روسیه و کره وارد می شود. قبلاً این نوع تیرآهن از کشورهای آلمان، اسپانیا و لهستان وارد می شد. همچنین محصولات چین و روسیه شامل هر دو نوع استاندارد IPE و INP می باشد.

انواع تیرآهن IPE بر اساس استانداردهای تولید

پانل های IPE ساخت داخل از نظر استانداردهای تولید به دو نوع IPE معمولی و IPE سبک یا I7 تقسیم می شوند. در جدول زیر می توانید شرح انواع CALL Where را بیابید.

انواع تیرآهن IPE نام تیرها در استاندارد ملی ایران استاندارد تولید ارتفاع (mm) عرض بال (mm) وزن تیرآهن IPE (وزن در واحد طول) (kg)

IPE معمولی، نورد گرم نیمه عرض مشابه (I-2) SECTION 1791 DIN 1025-5 EN 10034 80-600 46-220 6-122

تیرآهن IPE سبک (I7 beam) – تیرآهن نورد گرم نیمه سبک موازی (I-7) ISIRI 16348 EN 10034 120 -200 63 – 99 9.1 – 20.6

انواع تیرهای IPE از نظر ترکیب شیمیایی (گریدهای فولادی رایج تیرهای IPE)

علاوه بر طبقه بندی تیرهای IPE بر اساس کشور سازنده و سطح تولید، می توان آنها را با توجه به ترکیب استفاده شده در ساخت و یا استانداردهای فولادی نیز طبقه بندی کرد. رایج ترین استانداردهای فولادی برای ساخت این نوع تیرآهن در ایران مشابه ترکیب تیرهای بال پهن و به شرح زیر می باشد.

جود خوشحال خواهد شد

در تیرآهن های اروپایی علاوه بر گریدهای فوق، معمولاً از گریدهای فولادی ضد زنگ نیز استفاده می شود. یکی از مزایای استفاده از گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ برای ساخت تیرهای IPE، انعطاف پذیری بالای اتصالات گروهی فولاد ضد زنگ می باشد.

مزایای استفاده از تیرهای IPE

استفاده از تیرهای IPE مانند سایر قطعات فولادی دارای مزایای زیر است:

به طور گسترده در ساختمان های بلند استفاده می شود

فضای بسیار کمتری نسبت به بتن اشغال می کند.

سهولت نصب و اجرا

معایب استفاده از تیرآهن IPE

این نوع تابش علاوه بر مزایایی که در بالا ذکر شد، دارای معایبی نیز می باشد، از جمله:

مقاومت کمی در برابر دماهای بالا دارد.

شرایط نامساعد جوی باعث سایش و خوردگی می شود.

اجرای ستون IPE

تیرهای IPE یکی از مصالحی هستند که برای حمایت از ساختمان ها (به ویژه ساختمان ها) استفاده می شود. چنین انواعی قادر به تحمل فشار زیادی هستند و یکپارچگی و پایداری سازه را تضمین می کنند. اما به طور کلی، ضخامت نور IPE تعیین کننده نوع کاربرد مناسب است. به طور کلی می توان گفت که از IPE در ساخت و سازها مانند ستون ها، سقف ها، سقف ها، سقف ها و پل های لانه زنبوری استفاده می شود. تیرهای فولادی ضد زنگ IPE علاوه بر کاربرد در تجارت و صنعت در ماشین آلات و تجهیزات نیز استفاده می شود.

جدول وزن تیرآهن IPE

وزن تیرآهن یکی از پارامترهای موثر در انتخاب و خرید تیرآهن می باشد. این قطعه فلزی بسته به ضخامت بال ها و بدنه وزن متفاوتی دارد. وزن استاندارد تیرهای مختلف در جدول آمده است. این جداول برای هر نوع تیر متفاوت بوده و مختص آن تیر می باشد. به عنوان مثال، جدول بیاتی ipe با جدول بیات IPB متفاوت است. جدول IPE را در زیر مشاهده می کنید.

چگونه تیرآهنهای IPE انجام می شود؟

روش های مختلفی برای تولید تیرهای IPE وجود دارد که رایج ترین آنها نورد گرم می باشد. در فرآیند تولید نورد گرم ابتدا شمش ها توسط جرثقیل هیدرولیک در لایه های خاصی به داخل کوره برده شده و کوره برای نورد در دمای 1100 درجه سانتیگراد آماده می شود. سپس نان های پخته شده را روی رول قرار می دهند و به مرحله رفتینگ می فرستند. در حین درشت شدن، قطر سوراخ ها در سه مرحله کاهش و طول آنها افزایش می یابد. پس از مرحله خشن کردن، پایه های نورد یا قفسه هایی وجود دارد که از 10 تا 18 گیره با کیفیت بالا تشکیل شده است. در مرحله آخر نورد از قیچی متر (برای برش محصولات تولیدی به طول های مشخص) استفاده می شود. در نهایت محصولات تولیدی برای بسته بندی به طول 12 متر طبق استاندارد زیر گیوتین برش داده می شوند.

راهنمای خرید تیرآهن IPE

خریداران گاهی اوقات در تشخیص IPE یا INP بودن یک محصول مشکل دارند. حتی پیش آمد که پس از خرید تیر و یا حتی پس از استفاده از آن در سازه، متوجه انتخاب اشتباه خود شدند. این مشکل زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نقشه‌های ساختمانی با استاندارد خاصی ترسیم شوند، اما محصولی با استاندارد متفاوت به اشتباه در ساخت سازه استفاده شود. از آنجایی که اکثر ساختمان های در حال ساخت کشور و به تبع آن اکثر نقشه های ساختمانی بر اساس استاندارد اروپا و همچنین تیرآهن های IPE نیز با همین استاندارد ساخته شده اند، شناخت کافی از این نوع تیرچه در زمان مورد نیاز بسیار حائز اهمیت است. دانش خرید سال.

محصولات چینی و روسی نیز دارای دو نوع استاندارد IPE و INP هستند. بنابراین در هنگام خرید توجه داشته باشید که واردات هر کشور چه استانداردهایی را رعایت می کند. در داخل کشور نیز میله های آهنی از این نوع در کارخانه های مختلفی مانند کارخانه ذوب آهن اصفهان، جهان فولاد غرب، آرین فولاد، شاهین بناب، ظفر بناب، فولاد یزد و … تولید می شود اما در کیفیت تفاوت زیادی وجود دارد. و قیمت انواع محصولات کارخانه. اکنون می توان گفت که میله تولیدی ذوب آهن اصفهان از نظر وزن و کیفیت نزدیک ترین به جدول استاندارد است. در هنگام خرید تیر آهنی توجه داشته باشید که وجه تمایز آن وجود نشان ESCO در یک طرف (بال) تیر آهن است.

علاوه بر شرکت سازنده، از دیگر عوامل مهم و موثر در قیمت تیرچه کاربرد، وزن هر شاخه، نوع و جنس آلیاژ و همچنین کیفیت استفاده شده است. در خاتمه، در خرید تیرآهن (مخصوصا تیرآهن IPE) به ظاهر، مشخصات، سازنده و کیفیت تیرآهن توجه زیادی داشته باشید. همچنین با توجه به پیچیدگی خرید تیرآهن می توانید از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا خرید خود را تضمین کنید. مشتری گرامی شرکت آهن میلز در راستای رفع نیاز شما امکان خرید تیرآهن به صورت تلفنی و همچنین اینترنتی را فراهم نموده است. به همین منظور کارشناسان آهن میلز در تمامی مراحل قیمت گذاری و تهیه تیرآهن فولادی همراه شما هستند.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

ملل آهنین؛ پخش کننده انواع رادیو به صورت آنلاین و حضوری

خرید اشعه IPE

نکات اضافی برای خرید تیرهای IPE

در خرید تیرآهن علاوه بر نکات ذکر شده در این مقاله به نکات زیر نیز توجه داشته باشید.

چوب قلم مو را به دو صورت شاخه ای و کیلویی تحویل می دهیم.

رایج ترین نوع تیرآهن در سایزهای 14، 16 و 18 می باشد.

از مهم ترین کارخانه های تولید میل آهن می توان به برندهای ذوب آهن، فایکو، آرین، یزد، بناب و گروه ملی اهواز اشاره کرد.

بررسی و مقایسه تیرهای IPE و INP

از آنجایی که هر دو نوع تیر IPE و INP در تیرهای I شکل وجود دارند، بررسی و شناسایی تفاوت های آنها می تواند به تشخیص آنها کمک کند. تفاوت اصلی این دو نوع تیر در ظاهر بالهای آنهاست. بنابراین اگر از بالا به سطح مقطع تیر IPE نگاه کنیم می بینیم که ضخامت بال آن از سر بال تا محل اتصال تیر بال کاملاً یکنواخت است. اما از سطح مقطع تیر INP می توان دریافت که ضخامت بال آن در یک شیب صاف از نوک بال تا اتصال بال افزایش می یابد. همچنین، در مقایسه با INP، تیرهای IPE دارای ضخامت شبکه کمتر و عرض بال بیشتری هستند.

تیرهای IPE با نام های «تیرآهن اروپایی» یا «پروفایل معمولی» نیز شناخته می شوند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با تفاوت انواع تیرآهن، مقاله زیر را مطالعه کنید.

#باید خواند شود

آهن ملت

پیشنهاد تخصصی آهن ناملا: با تفاوت تیرهای IPB، IPE و INP آشنا شوید

اختلاف تیرآهن

آخرین کلمه

IPE به عنوان یک جزء مشترک و ثابت در تاسیسات تیر مورد استفاده قرار می گیرد. این چراغ به «چوب باریک» نیز معروف است و بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می شود. از نظر ظاهری برخلاف تیر چراغ برق INP، بال های آن کاملاً یک ضخامت است که باعث محبوبیت آن شده است. این درختان در صنعت ساختمان سازی از جمله ساخت خرپا، درب، پل عسلی و … کاربرد دارند.

سوالات متداول در مورد رفتار IPE از مقدمه تا مطالعه خاص آنها

تیرآهن IPE چیست؟

تیرآهن یا تیرآهن نیمه عریض دارای مقطعی مشابه حرف I انگلیسی می باشد و پرطرفدارترین تیرآهن در صنعت ساختمان است که طبق استانداردهای اروپایی تولید می شود.

تفاوت بین تیرهای IPE و INP چیست؟

تفاوت اصلی این دو نوع تیر در ظاهر بالهای آنهاست. بنابراین اگر از بالا به مقطع تیر IPE نگاه کنیم خواهید دید

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *