دسته‌بندی نشده

جامع ترین راهنمای خرید تیرآهن در بازار ایران

جامع ترین راهنمای خرید تیرآهن در بازار ایران

برای خرید کلیه قطعات فولادی اطلاعات ویژه مورد نیاز است. با خرید میلگردهای تقویت کننده بدون دانش کافی، به دلیل تأثیر مستقیم آن بر استحکام و مقاومت سازه، خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. اگر دانش کافی در مورد نحوه خرید بلبرینگ داشته باشید، بهترین کیفیت و قیمت را خواهید داشت. به همین منظور در این مقاله راهنمای خرید تیرآهن به همراه تمامی مراحل قبل، حین و بعد از خرید تیرآهن را ارائه و در اختیار شما قرار می دهیم. با ملل آهنین همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید پرتو می باشد

محتوای پنهان

1 دستورالعمل قبل از گرفتن پرتو

2 مرحله برای خرید اشعه

3 نکته بعد از خرید تیرآهن

نکات قبل از خرید پرتو نور

قبل از خرید تیرآهن، دانستن نوع، اندازه، کمیت، کیفیت و حتی برند تیرآهن مهم است. اما اگر مطمئن نیستید به کدام محصول نیاز دارید، نگران نباشید. کافیست با کارشناسان فروش در این زمینه مشورت کنید تا بهترین گزینه را با توجه به نیازتان به شما ارائه دهند. در ادامه به معرفی مشخصات کاملاً خاص می پردازیم.

نکات قبل از خرید تیرآهن

1- انواع تیرها و کاربرد آنها را بشناسید

لامپ ها به روش های مختلفی ساخته می شوند. نوع چوب در زمان خرید بر اساس توضیحات سازه، شکل چوب و اندازه آن انتخاب می شود. به همین دلیل لازم است قبل از خرید درخت با نوع چوب و کاربردهای آن آشنا شوید. در ادامه انواع چوب با توجه به مشخصات فنی و ظاهری را مشاهده می کنید. اما قبل از آن شناخت جان و بال تیراهان مهم است.

بال و روح آهنین

هر تیر از دو عضو بال و تار تشکیل شده است. بالها موازی یکدیگر هستند و در دو سر تیر قرار می گیرند. بین دو بال قسمت اصلی تیر به صورت عمودی قرار دارد که به آن تیر اصلی می گویند.

انواع نور I:

تیر IPE: تیر I شکل با ضخامتی برابر با بال که در صنعت ساختمان سازی برای تولید تیرها، ستون ها و سایر اشیاء استفاده می شود.

INP Fragment: فضایی که انگار بال های یک آهو دارم. این نوع تیر نسبت به تیر IPE مقاومت بار کمتری دارد و در صنایع کشتی سازی، ساختمان سازی، دریایی و نساجی کاربرد دارد.

توجه: برخی از کارخانه ها مانند ذوب آهن اصفهان و گروه ملی اهواز تیرآهن های IPE را با وزن کمتر بر اساس استاندارد ملی ایران تولید می کنند. این نوع تیرچه به تیرچه I7 یا تیر موازی بال نیم دهانه معروف است.

تابش H یا انواع تشعشعات

پرتوهای نور IPB (HEA): به پرتوهای IPB پرتوهای بال پهن نیز می گویند. بال بوم پهن سبک بال باریک تری نسبت به بال بوم سنگین خود دارد. این تیرآهن برای ساختمان های مقاوم در برابر زلزله که بر اساس استاندارد خاصی ساخته شده اند استفاده می شود.

پرتو سنگین IPB (HEB): این نوع تار ضخیم‌تر از پرتو HEA است و در نتیجه وزن بیشتری نیز دارد. الوارهای سنگین آن به دلیل قابلیت تحمل بار بالا که در ساختمان های ضد زلزله، برج سازی، پالایشگاه ها و پل ها استفاده می شود، پرفروش ترین چوب محسوب می شود.

یک نوع تیر آهنی

فرد مشهور

این نوع تیر با برش تیرهای IPE در چند مرحله در کارگاه ساخته می شود. تیر لانه زنبوری به دلیل ظاهری که دارد و دارای سوراخ هایی در جهت طولی تیر می باشد از این رو در قسمت های مختلف سازه ها مانند کف و سقف کاربرد دارد و عمدتاً در پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از بین انواع تیرآهن معرفی شده تیرآهن IPE (که در بازار به آن تیرآهن گفته می شود) و تیرآهن سبک و سنگین (IPB) پرمصرف ترین تیرآهن در ایران هستند. به همین دلیل و از آنجایی که تیرآهن های INP در ایران کاربرد بسیار محدودی دارند، از ارائه جزئیات در مورد این نوع تیرچه ها خودداری می کنیم.

2 – سایز سبک

برای خرید تیرآهن نوع آن با شماره در کنار نام تیرآهن اعلام می شود. مثلاً پرتو 12 (به معنی پرتو IPE) یا مثال دیگر هش 14. عدد کنار نام تیر نشان دهنده اندازه تیر است. منظور از اندازه تیر، ارتفاع تیر بر حسب سانتی متر است. بنابراین منظور از تیر 12 تیری با ارتفاع 12 سانتی متر است.

اندازه پرتو

در زیر می توانید طیف وسیعی از اندازه های چوبی که معمولاً استفاده می شود را مشاهده کنید.

سایز تیرآهن IPE: از 8 تا 60 سانتی متر قابل تولید است اما سایز تولیدی در ایران بین 12 تا 30 سانتی متر می باشد.تیرآهن های IPE در سایزهای دیگر از کشورهای خارجی مانند ترکیه، روسیه و کره وارد می شود.

هیس بیم سایز (IPB): انواع تیرهای او در دنیا از 8 تا 100 سانتی متر تولید می شود. تیرآهن های تولید شده در ایران نیز فقط در کارخانه های فولادسازی تولید می شوند و در سایزهای 14 تا 30 می باشند. در مورد وزن باید بدانید که ارزش تیر فولادی نزدیک به جدول استال است.

3- طول تیر

قبل از خرید پرتو، باید طول آن را تعیین کنید. تیرها در تمامی سایزها با طول استاندارد 12 متر ساخته می شوند. تولید به طول 6 متر نیز محدود و در برخی از کارخانه ها مانند کارخانه ناب تبریز می باشد. علاوه بر تیرهای 12 و 6 متری، تیرهای کمتر از 12 متر در اندازه های مختلف وجود دارد که به آنها تیر استاندارد می گویند. تیرهای استاندارد درست مانند سایر تیرها ساخته می شوند. فقط گاهی در هنگام برش به دلیل خطای ماشین، تیرهای زیر 12 متر بریده می شوند که به آن تیر معمولی می گویند.

همچنین برخی از مشتریان ممکن است تیرهای بلندتر از 12 متر را درخواست کنند. از آنجایی که تیر بیش از 12 متر نیاز به محاسبات خاص با استحکام کافی دارد، تنها چند کارخانه بنا به سفارش مشتری طراحی و تولید می کنند. به همین دلیل مشتری باید از کارخانه مورد نظر خرید کند یا ساخت را به متخصصان فروش شرکت های تجاری بسپارد.

4- وزن تیر

دانستن وزن تیرآهن بر قیمت و کیفیت آن تاثیر مستقیم دارد. بهتر است وزن هر اندازه تیر را بدانید. بدیهی است که هر چه وزن کریر نسبت به استاندارد کمتر باشد، کیفیت کریر و در نتیجه دوام کمتری دارد.

وزن هر شاخه از تیرآهن IPE بسته به اندازه بین 70 تا 1500 کیلوگرم است. علاوه بر این، هر چنگال پرتو نور بین 200 تا 3265 کیلوگرم و چنگال پرتوهای سنگین بسته به اندازه بین 240 تا 3765 کیلوگرم وزن دارند.

وزن استاندارد تیرها

استفاده از میز استال ساده ترین و مطمئن ترین راه برای بدست آوردن وزن و اندازه تیر است. در این جدول وزن استاندارد آنها را با توجه به مشخصات هر تیرآهن مشاهده می کنید. در ایران تیرآهن های ذوب آهن اصفهان از نظر خصوصیات ظاهری مانند وزن بیشترین تطابق را با جدول استال دارند و از این نظر سنگین ترین و با کیفیت ترین تیرآهن های داخلی موجود در بازار می باشند. جدول تیراهان را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

# باید خواند شود

آهن ملت ها

توصیه کارشناس فولاد: مطالعه ورق تیر فولادی

میز ثابت فلزی

همچنین می توانید از نمودار وزن کارخانه برای بدست آوردن وزن تیر خود استفاده کنید. جداول وزن کارخانه بر اساس استانداردهای تولید و کیفیت تیرآهن تعیین شده و کمی با یکدیگر تفاوت دارند.

5- بنگاه های تولیدی تیراهان (برند تیراهان)

هر کارخانه تولید تیرآهن چندین محصول با وزن های مشخص تولید می کند. همچنین برخی از تیرآهن های موجود در بازار از کشورهای دیگر وارد می شود. گواه این موضوع تنوع زیاد این محصول در بازار است. این موضوع باعث افزایش حساسیت می شود و باید در خرید این محصول دقت کرد. محصولات تولید شده توسط هر کارخانه از نظر استاندارد، کیفیت و قیمت متفاوت است. می توانید کیفیت آن را با مقایسه وزن تیر مورد نیاز با جدول استال بررسی کنید. نزدیک به تعداد تحویل شده روی میز توسط کارخانه، با کیفیت بالا.

تنوع برند تیراهان در ایران را می توان در زیر نشان داد:

عوامل تولید تیرآهن: کارخانه ذوب آهن اصفهان در حال حاضر تنها تولید کننده تیرآهن سبک و سنگین در ایران می باشد. میله های آهنی سنگین بین 14-30 و میله های آهنی سبک 14-20 متغیر است. بقیه سایزها وارداتی و معمولا از ترکیه می باشد.

کارخانه های تولید کننده دیوار فولادی IPE: در ایران کارخانه ذوب آهن، گروه ملی اهواز، آرین فولاد، جهان فولاد غرب، شاهین بناب، ظفر بناب، فولاد البرز ایرانیان، فولاد یزد، ناب تبریز و صنعت ماهان در زمینه فلزی PEI فعالیت می کنند. خروجی پرتو تیرآهن های وارداتی نیز از انواع تیرآهن ترکی، روسی و کره ای می باشد.

جامع ترین راهنمای خرید تیرآهن در بازار ایران

جامع ترین راهنمای خرید تیرآهن در بازار ایران

6- نحوه خرید تیرآهن فولادی

بسته به اندازه خرید، مسافت، اندازه، برند خاص یا ترجیحات شخصی، روش های زیادی برای خرید تایرهای فولادی وجود دارد. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

آهن را از کارخانه خریدند

اگر به برند خاصی علاقه مند هستید، می توانید مستقیماً از سازنده خرید کنید. البته اگر فاصله کارخانه تا محل حمل هزینه زیادی برای شما نداشته باشد. اگر این مشکل است، می توانید همان برند یراق آلات را از یک شرکت یا شرکت بازرگانی که انباری در نزدیکی محل تخلیه شما دارد، تهیه کنید.

البته خرید یراق آلات از کارخانه دارای محدودیت هایی مانند عدم تحویل روزانه از کارخانه ها و در نتیجه طولانی بودن زمان دریافت و محدودیت مکان (فاصله کارخانه تا پروژه) می باشد.

خرید تیرآهن فولادی از شرکت

خرید از یک شرکت جایگزین خوبی برای خرید جعبه یا شعبه سطح پایین است. همچنین در این روش نحوه و زمان تحویل توسط مشتری تعیین می شود.

میله ها را در بورس بخرید

هر مشتری که کد بورسی داشته باشد می تواند از طریق کارگزاران بورس تیرآهن فولادی را خریداری کند. در این روش مراحل ارسال درخواست تا دریافت محصول نسبتا طولانی است. زیرا زمانی که محصول در انبار عرضه می شود معمولا کارخانه تامین کننده تیرآهن زمان تحویل را 1 تا 2 ماه اعلام می کند اما خریدار می تواند پس از ترخیص کالا با کارخانه هماهنگ کرده و در صورت امکان زمان تحویل را کوتاه کرده و محموله را زودتر دریافت کند. .انجام دادن

خرید تیرآهن از شرکت های تجاری

بزرگترین مزیت خرید تیرآهن از شرکت های تجاری عدم محدودیت در حجم، زمان و مکان خرید است. از این طریق می توانید به صورت آنلاین نیز خرید کنید. شرکت های بازرگانی با مشورت فروشنده به خریدار نشان می دهند که کدام کارخانه یا انبار نزدیک به محل تخلیه است و به انتخاب یک شرکت معتبر اصالت و اعتبار کالا را تایید می کنند.

خرید با حجم بالا از طریق اعتبار

اگر قصد خرید تیرآهن با تناژ بالا را دارید می توانید برای خرید وام اقدام کنید. انواع روش های خرید اعتباری شامل خرید با ضمانت بانکی، خرید با چک یا خرید به روش ال سی می باشد و برخی از شرکت های تجاری معتبر از جمله شرکت آهن ملل این تسهیلات را به مشتریان خود ارائه می دهند.

خرید لاستیک سایز کوچک

برای خرید رسانه با ظرفیت محدود یا به صورت شعبه باید بدانید که روش های خرید به دو صورت محدود می شود: خرید از شرکت و خرید از شرکت بازرگانی. زیرا کارخانه های تیرآهن کمتر از یک کانتینر (حدود 22-25 تن) را چه به صورت مستقیم و چه از طریق بورس نمی فروشند.

7- قیمت تیرآهن

قیمت برق روزانه متفاوت است. به همین دلیل قبل از خرید لازم است برآوردی از تغییر قیمت این محصول در بازار داشته باشید. قیمت روز آهن آلات کلیه کارخانجات ایران را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده نمایید.

قیمت ها را ببینید و اشعه بخرید

ملل آهنین؛ فروش انواع اشعه به صورت آنلاین و حضوری

قیمت تیرآهن در کارخانجات ایران

مراحل خرید لامپ آهنی

زمانی که از تمامی پیش نیازهای خرید لامپ آگاه شدید، می توانید به راحتی آنها را خریداری کنید. مراحل تدارکات ارائه شده در زیر در شرکت های تجاری، شرکت ها و کارخانه ها رایج است.

مراحل خرید تیرآهن فولادی

1- نوع تیرآهن و تعداد خرید را مشخص کنید

ابتدا بسته به نیاز و ارزیابی های پروژه، نوع درخت و تن مورد نیاز خود را مشخص کنید. تعیین تناژ مورد نظر تاثیر مستقیمی بر قیمت نهایی سفارش شما خواهد داشت.

نکته: به طور کلی تهیه و اعلام ارزش بر حسب کیلوگرم انجام می شود. به خصوص در خرید هش ری چه به صورت شاخه ای و چه عمده و چه تنی قیمت فقط به کیلوگرم اعلام می شود. اما در هنگام خرید پرتوهای IPE به صورت وابسته، هزینه وابسته نیز اعلام می شود. (تیرهای معمولی فقط بر حسب کیلوگرم ذکر شده است)

2- اعلام وزن از طرف فروشنده و مشتری

پس از مشخص شدن درخواست مشتری، بر اساس سایز تیرآهن و استانداردهای تولید، وزن هر شاخه و قیمت آن به مشتری اطلاع داده می شود.

3- رضایت مشتری

اگر ملک اعلام شده توسط فروشنده توسط خریدار تایید شود، فروشنده باید برای ساخت کالا این موضوع را تایید کند.

4- پیش فاکتور و پرداخت مشتری

فروشنده پس از دریافت تاییدیه از مشتری، پیش فاکتور صادر می کند و پس از پرداخت مبلغ پیش فاکتور به آدرس مشتری، از زمان تخمینی ارسال مطلع می شود.

قیمت خرید برای شما چگونه است؟

راه های مختلفی برای انتقال تیرها وجود دارد. از حمل و نقل ریلی تا حمل و نقل دریایی و حمل و نقل کانتینری. اما پرکاربردترین روش در ایران استفاده از وسایل مختلف حمل و نقل جاده ای است. پرکاربردترین خودروهای تخت و سایدکار هستند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با روش های حمل تیرآهن و نکات مربوط به آن به مقاله زیر مراجعه کنید.

#با دقت بخوانید

فولاد ملت ها

نکته تخصصی کشور آهن: نکات طلایی این مقاله حمل و نقل تیر آهن را بیاموزید

حمل و نقل پرتو

نکات پس از خرید تیرآهن

پس از تکمیل خرید خود، به سادگی مراحل زیر را در هنگام تسویه حساب انجام دهید تا مطمئن شوید خرید شما معتبر است.

از کیفیت و سلامت محصول اطمینان حاصل کنید

پس از دریافت کالا، با فاکتور، برگه کنترل کیفی و مدارک مربوطه، از نوع، کیفیت، وزن و سلامت چوب دریافتی اطمینان حاصل نمایید. به همین دلیل می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

مشاوره پس از خرید تیرآهن

1- شماره خودرو را با فاکتور مطابقت دهید

در هر بند یک صفحه روی بدنه تیر قرار دارد که از ویژگی های تیر می باشد. این صفحه (که به رنگ سفید یا زرد است) را می توان به بدنه تیر چسب یا پانچ کرد. در هر دو مورد پلاک بندیل شامل اطلاعاتی مانند برند سازنده، استاندارد تولید تیرآهن، اندازه مذاب و شماره بسته بندی، تاریخ ساخت و علائم برند می باشد. لطفا جهت بررسی صحت مشخصات محصول، اطلاعات موجود در این پلاک را با فاکتور دریافتی مطابقت دهید.

2- بررسی برگه کنترل کیفیت

مرحله دیگر برای تایید صحت و اصالت محصول، بررسی برگه کنترل کیفیت یا برگه آنالیز نور است. ورق آنالیز تیر در واقع تایید استاندارد تیر بر اساس مشخصات داده شده است و همراه با بار تحویل مشتری می شود. برگه آنالیز شامل تست هایی مانند تست مقاومت، مقاومت کششی، مقاومت فشاری و جوشکاری سبک می باشد.

3- وزن تیر را با ورق ترازو مطابقت دهید.

وزن دقیق تیرآهن در هنگام بارگیری تعیین می شود و در فاکتور نهایی درج می شود. به همراه بار، برگه ترازو (نشان دهنده وزن ثبت شده در زمان بارگیری) نیز برای مشتری ارسال می شود. حتماً وزن مشخص شده روی ترازو را با وزن فاکتور مطابقت دهید.

توجه: وزن درج شده در پیش فاکتور وزن تقریبی تیر می باشد و برای تایید وزن قابل استفاده نیست. وزن فاکتور را حتما اندازه بگیرید.

4- خواص مرئی تیر را بررسی کنید

رنگ آتش یکی دیگر از شرایطی است که می تواند صداقت و سلامتی شما را نشان دهد. نور با کیفیت و سالم رنگی کاملا یکنواخت (تقریبا همرنگ نوک مداد سیاه) دارد و خوردگی و تبخیر نمی کند. اما اگر رنگ نور نارنجی است نگران نباشید. می توانند تیر را با رنگ نارنجی رنگ کنند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود، باید مقداری از این رنگ نارنجی را بردارید تا رنگ اصلی را ببینید. همچنین سطح تیر ممکن است زرد باشد که نشانه وجود لایه اکسیدی روی تیر است. اما اگر این زنگ عمیق نباشد و به راحتی از بین برود جای نگرانی نیست.

علاوه بر رنگ تیر، یکی دیگر از جنبه های بصری که باید بررسی شود، علائم ترک و خراب شدن تیر است.

اخرین حرف

خرید مناسب ترین تیرآهن با توجه به پروژه مورد نظر مستلزم آگاهی کافی از نکات فنی و استانداردهای مربوط به این پروفیل فولادی می باشد. به همین دلیل، قبل از خرید، با مطالعه راهنمای خرید کامل بسته نرم افزاری و نکات برجسته آن، مطمئن شوید که بهترین کیفیت و قیمت را دریافت می کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *