دسته‌بندی نشده

جوشکاری گوشه چیست و در چه جاهایی استفاده می شود؟

جوشکاری گوشه چیست

جوشکاری فرآیندی است که در آن دو یا چند قطعه با استفاده از حرارت یا فشار به یکدیگر جوش داده می شوند. روش های جوشکاری معمولاً برای فلزات و ترموپلاستیک ها استفاده می شود. این فرآیند بسته به نوع و محل قرارگیری قطعات فولادی انواع و کاربردهای متفاوتی دارد و به همین دلیل جوشکاری از گذشته تا به امروز اهمیت ویژه ای در صنعت ساختمان پیدا کرده است.

یکی از پرکاربردترین انواع جوش، جوش فیله است. در این نوع اتصال نیازی به آماده سازی قطعه قبل از انجام عمل نیست. بنابراین، این روش اتصال بسیار مقرون به صرفه است. برای آشنایی بیشتر با جوشکاری زاویه ای و مزایای آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

لیست محتوای پنهان

جوشکاری فیله چیست؟

قطعات جوش زاویه ای

اندازه جوش گوشه

نوع جوش گوشه ای

مزایای جوشکاری فیله

الزامات عملکرد برای جوشکاری گوشه ای

محدودیت های استفاده از جوش فیله

نکات ایمنی جوشکاری

جوش فیله چیست؟

از جوش لب به لب برای اتصال دو قطعه فلز استفاده می شود. این نوع جوش معمولاً 90 درجه است. اما در زوایای کمتر یا بالاتر (تا 145 درجه) قابل استفاده است. به آن جوش گوشه، جوش گوشه، جوش تاندون و جوش محافظ نیز گفته می شود.

جوش لب به لب را می توان با فرآیندهای مختلفی انجام داد. جوشکاری فلزات با گاز، جوشکاری با گاز تنگستن و جوشکاری فلزات پوشش داده شده از روشهای جوشکاری رایج هستند که در جوشکاری فیله استفاده می شوند.

انواع اتصالات جوشکاری در صنایع مختلف از جمله اتصالات لب به لب، روکشی، حفاظی، گوشه ای و لب به لب استفاده می شود که برای مطالعه بیشتر می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

# باید خواند شود

آهن ملت

نظر تخصصی از آهن میلز: این مقاله را که به بررسی 5 نوع کانکتور فلزی می پردازد را بخوانید

5 نوع آهن جوش را بررسی کنید

قطعات جوش گوشه

پارامترهای جوش فیله عبارتند از:

ضخامت ورق = tp

زاویه جوش موثر گلو = Te

جوشاندن پا = الف

طول جوش موثر = Le

حاصل ضرب طول موثر در ضخامت موثر گلوگاه برابر با سطح مقطع موثر جوش فیله است.

سطح مقطع موثر جوش فیله = طول موثر * ضخامت گلوگاه موثر

طول موثر:

طول نوار جوش (اگر دارای جوش، سوراخ یا شکاف باشد، طول آن قابل اندازه گیری نیست. در غیر این صورت طول موثر برابر است با طول محور عبور داده شده از قطعات جوشکارهای کامل).

محاسبه اندازه جوش:

2- ضخامت مقطع = ابعاد جوش (مقاطع با ضخامت کمتر از 6 میلی متر)

ضخامت قطعه = ابعاد جوش (برای قطعات ضخیم تر از 6 میلی متر)

کیفیت جوش فیله

همانطور که می دانید میخ جوش مثلثی شکل است. اندازه بزرگترین ضلع مثلث جوش، اندازه جوش را تعیین می کند. معمولاً این مثلث متساوی الاضلاع است. اما اگر هر دو پایه آن با یکدیگر مساوی نباشند، ضلع بزرگتر به عنوان طول جوش در نظر گرفته می شود. لازم است بدانید که ناهمواری چرخ های جوشکاری باعث افزایش استفاده از تجهیزات و هزینه ها می شود.

اندازه جوش بین اروپا و آمریکا متفاوت است. طبق استاندارد اروپا اندازه درز جوش با علامت a و در آمریکا نماد z می باشد.

Z = √2 a

ابعاد جوش زاویه ای

ضخامت جوش فیله

انواع جوش گوشه ای

جوشکاری فیله بسته به موقعیت قطعات به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، از جمله اتصالات خارج از مرکز، اتصالات گوست، پیک نشسته، اتصالات لوله، اتصالات صفحه لبه، اتصالات پچ و اتصالات صفحه پایین ستون.

مزایای جوش فیله

مزایای جوش زاویه ای به شرح زیر است:

نیازی به آماده سازی لبه قطعه نیست.

این نوع جوش به صرفه است.

این نیاز به دقت و دانش ندارد.

الزامات عملکرد برای جوش فیله

در جوشکاری گوشه ای سیم کشی صحیح و منظم مورد نیاز است، زیرا بر کیفیت و تمیزی اتصال تاثیر می گذارد. به طور کلی، سیم های استاندارد دارای قطر 0.9 تا 1.1 میلی متر هستند.

جوشکاری گوشه ای فرآیند ساده ای است و نیازی به مهارت و تخصص ندارد. اما بهتر است در این مورد شاهد آموزش عملی باشیم. هر چه فرآیند جوشکاری زیر نظر مهندس ناظر با دقت بیشتری انجام شود، کیفیت کار بالاتر می رود.

در ضمن بهتر است نکات زیر را برای زاویه جوش در نظر بگیرید.

پس از جوشکاری وارد محل جوش نشوید.

تحمل بار کششی برای اتصال گوشه موثر نباید کمتر از 4 برابر اندازه اتصال باشد.

حداکثر طول مجاز جوش در هر طرف فاصله عمودی بین آنها 200 میلی متر باشد.

قطعات فلزی زنگ نمی زند و با رنگ، گریس یا روغن پوشانده نمی شود. برای از بین بردن رنگ و زنگ زدگی می توانید از کاغذ سنباده و برای از بین بردن چربی از چربی گیر استاندارد استفاده کنید.

جوشکاری باید تا اتمام ادامه یابد یا قبل از رسیدن به انتهای جوش قطع شود.

برای اتصالات لب به لب با فلنج گوشه ای که انعطاف پذیری فلنج گوشه غالب است، برگشت گوشه جوش گوشه نباید از چهار برابر بعد جوش تجاوز کند و باید تقریباً نصف عرض فلنج گوشه باشد. جوش های گوشه ای باید در نقشه ها و جزئیات ساخت مشخص شوند.

مقررات ملی (عنوان 10)

محدودیت در استفاده از جوشکاری فیله

در کنار مزایای جوش گوشه ای، محدودیت هایی در استفاده از آن وجود دارد. با توجه به اصول ملی سازندگی ایران (درس 10) در مورد برخی از آنها صحبت می کنیم.

1- حداقل اندازه جوش های فیله نباید از اندازه لازم برای حمل بارهای محاسبه شده و ابعاد نشان داده شده در جدول 2-9-10 کوچکتر باشد. حداقل اندازه جوش بستگی به ضخامت نازک ترین قسمت دارد، از طرف دیگر اندازه جوش نباید از ضخامت نازک ترین قسمتی که باید به هم متصل شود بیشتر شود.

ضخامت قسمت نازکتر پس از جوش فیله حداقل (1 پاس)

(میلی متر)

تا 6 میلی متر 3

6 تا 12 میلی متر روی 5

بیش از 12 تا 20 میلی متر 6

بیش از 208

جدول 10-2-9-2 حداقل ابعاد جوش های فیله

2- حداکثر بعد جوش های لب به لب در انتهای قطعات اتصال با ضخامت کمتر یا مساوی 6 میلی متر باید برابر با ضخامت قطعات با ضخامت کمتر از 2 میلی متر و ضخامت بیشتر از 6 میلی متر باشد. این قسمت برابر با ضخامت است.

3- طول موثر فلپ های گوش طراحی شده برای تحمل تنش ها نباید کمتر از 4 برابر اندازه فلپ باشد. به عبارت دیگر میزان جوش نباید از 1/4 طول آن بیشتر شود.

4- برای پانل های روکش دو تکه طول همپوشانی نباید کمتر از 5 برابر ضخامت قطعه نازک و کمتر از 25 میلی متر باشد. در اتصالات سرپوشیده ای که تحت تاثیر فشار محوری ورق ها و تسمه ها را به هم متصل می کنند، انتهای قطعات متصل شده باید با جوش به هم متصل شوند.

5- همانطور که گفتیم سورگوم را می توان در لبه مزرعه یا قبل از رسیدن به آن برید. اگر یکی از قطعات اتصال در پشت لبه سایر قطعات اتصال تحت تنش کششی امتداد نداشته باشد، جوش فیله باید در فاصله ای بیشتر یا مساوی بعد جوش تمام شود.

نکات ایمنی جوشکاری

کار جوشکاری می تواند یک فرآیند خطرناک باشد و ممکن است خطراتی مانند شوک الکتریکی، آتش سوزی، انفجار، گرما و شوک را به همراه داشته باشد. همچنین گازها و دودهای سمی و اشعه ماوراء بنفش از دیگر خطرات جوشکاری هستند.

برای محافظت از پوست و چشم در برابر خطرات ذکر شده باید از لباس مخصوص، عینک ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش جوشکاری، پیش بند چرمی و کفش چرمی استفاده کرد.

همانطور که گفته شد جوشکاری بسته به کاربرد و محل قرارگیری قطعات روش های مختلفی دارد. جوش گوشه ای مقرون به صرفه بوده و نیازی به آماده سازی قطعات آهنی برای فرآیند جوشکاری نیست، از این رو این نوع جوش در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد و تا حدودی هزینه های پروژه را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که حتی مبتدیان نیز می توانند این کار را به راحتی انجام دهند. زیرا نیاز به تخصص زیادی ندارد. برای انجام این نوع جوش به یک سیم با قطر استاندارد نیاز است. انتخاب سیم مناسب نیز به کیفیت جوش کمک می کند.

سوالات متداول در مورد جوش فیله

فیله جوش چیست؟

جوش فیله برای اتصال دو قطعه فلز به یکدیگر استفاده می شود. این نوع جوش معمولاً دارای زاویه 90 درجه است.

انواع جوش فیله چیست؟

انواع جوش فیله شامل اتصالات لب به لب، اتصالات لب به لب، اتصالات لب به لب و اتصالات لوله می باشد.

سطح مقطع موثر جوش فیله چگونه محاسبه می شود؟

سطح مقطع موثر جوش گوشه ای برابر است با طول موثر ضرب در ضخامت گلوگاه موثر.

جوش زاویه ای چیست و در کجا کاربرد دارد؟

تجهیزات و اقلام خدماتی

فیله جوش چیست و در کجا کاربرد دارد؟

فیله جوش چیست و در کجا کاربرد دارد؟

جوشکاری فرآیندی است که در آن دو یا چند قسمت توسط حرارت یا فشار به یکدیگر متصل می شوند. عملیات جوشکاری معمولاً روی فلزات و عناصر گرمایشی استفاده می شود. این فرآیند بسته به نوع و محل قرارگیری قطعات فولادی انواع و کاربردهای متفاوتی دارد و به همین دلیل جوشکاری از گذشته تا به امروز در صنعت ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

یکی از پرکاربردترین انواع جوش، جوش گوشه ای است. در این نوع اتصال نیازی به آماده سازی قطعات قبل از انجام عملیات نیست. بنابراین، این روش اتصال بسیار مقرون به صرفه است. برای آشنایی بیشتر با جوشکاری گوشه ای و مزایای آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

لیست محتویات پنهان

فیله جوش چیست؟

عنصر مفصل زاویه

شکل جوش مخروطی

انواع جوش فیله ای

مزایای جوش گوشه ای

الزامات عملکرد جوشکاری فیله

محدودیت در استفاده از جوش فیله

نکات ایمنی جوشکاری

فیله جوش چیست؟

جوش فیله ای برای اتصال دو قطعه فلز به یکدیگر استفاده می شود. این نوع جوش معمولاً دارای زاویه 90 درجه است. اما می توان آن را در زاویه کوچکتر یا بزرگتر (تا 145 درجه) استفاده کرد. به آن جوشکار زاویه، جوشکار زاویه، جوشکار عضلانی نیز می گویند.

جوش فیله ای را می توان با روش های مختلفی انجام داد. جوشکاری قوس فلزی، جوشکاری قوسی تنگستن گازی و قوس الکتریکی محافظ گاز فلزی روش‌های رایج جوشکاری برای جوشکاری فیله هستند.

انواع جوش در صنایع مختلف از جمله جوش لب به لب، روکشی، حفاظی، فیله ای و لب به لب استفاده می شود که برای مطالعه در مورد آنها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

آهن مردم

توصیه کارشناس میلز آهن: این مقاله را بررسی کنید که به بررسی 5 نوع اتصالات جوش فلزی می پردازد

تجزیه و تحلیل 5 نوع اتصالات لحیم کاری فلزی

اجزای جوش کوپرا

پارامترهای جوشکاری زاویه ای عبارتند از:

Bladþykkt = tp

لبه جوش موثر گلو = چای

پای جوشیده = الف

طول موثر جوش = Le

حاصل ضرب طول موثر در ضخامت موثر جوش برابر است با سطح مقطع موثر جوش فیله.

سطح مقطع موثر جوش گوشه = طول موثر * ضخامت گلوگاه موثر

طول موثر:

طول نوار جوش (اگر دارای جوش، سوراخ یا شکاف باشد، طول آن قابل اندازه گیری نیست. در غیر این صورت طول موثر برابر با طول محوری است که از قسمت جوش می گذرد.)

برای محاسبه ابعاد جوش:

2- ضخامت قطعه = ابعاد جوش (ضخامت قطعه 6 میلی متر یا کمتر)

ضخامت قطعه = ابعاد جوش (برای قطعات بیشتر از 6 میلی متر)

جوشکاری گوشه چیست

جوشکاری گوشه چیست

اندازه جوش زاویه ای

همانطور که می دانید جوش فیله یک مثلث است.اندازه بزرگترین ضلع مثلث جوش تعیین کننده اندازه جوش است.معمولا این مثلث ها متساوی الاضلاع هستند. اما اگر دو پایه آن با هم مساوی نباشند ضلع بزرگتر طول جوش در نظر گرفته می شود.لازم است بدانید که ناهمواری پایه جوش باعث افزایش مصرف مواد و هزینه ها می شود.

اندازه جنگل در اروپا و آمریکا متفاوت است. طبق استاندارد اروپا، اندازه جوش نماد A و در ایالات متحده – نماد Z در نظر گرفته می شود.

Z = √2 a

ابعاد جوش زاویه ای

نمونه هایی از جوشکاری

انواع جوش گوشه ای

جوش فیله بسته به محل قطعات به روش های مختلفی انجام می شود که شامل اتصال بادامک، اتصال شات، نشیمنگاه، اتصال لوله، اتصال صفحه، صفحه نصب اتصال و اتصالات صفحه پایه ستون می باشد.

مزایای جوش گوشه ای

مزایای جوش گوشه عبارتند از:

نیازی به آماده سازی لبه قطعات نیست.

این نوع جوش به صرفه است.

این کار به دقت و مهارت زیادی نیاز ندارد.

الزامات صنعتی برای جوشکاری فیله

برای جوشکاری فیله، سیم مناسب و استاندارد مورد نیاز است، زیرا این امر بر کیفیت و تمیزی جوش تأثیر می گذارد. به عنوان یک قاعده، سیم های استاندارد دارای قطر 0.9 تا 1.1 میلی متر هستند.

جوشکاری گوشه ای یک فرآیند ساده است که به مهارت و تجربه نیاز ندارد. اما در این صورت بهتر است آموزش عملی را مشاهده کنید. هرچه فرآیند جوشکاری با دقت بیشتری زیر نظر مهندس انجام شود، کیفیت کار بالاتر می رود.

علاوه بر این بهتر است برای جوش گوشه ای به نکات زیر توجه کنید.

پس از جوشکاری وارد محل جوش نشوید.

تحمل بار تنش جوش فیله موثر نباید کمتر از 4 برابر اندازه جوش باشد.

حداکثر طول جوش مجاز در دو طرف فاصله عمودی بین آنها باید 200 میلی متر باشد.

قطعات فلزی زنگ نمی زند و با رنگ، روغن یا گریس پوشانده نمی شود. برای از بین بردن رنگ و زنگ زدگی می توانید از سمباده و برای از بین بردن چربی از روغن گیرهای معمولی استفاده کنید.

جوش باید تا انتها ادامه یابد یا قبل از رسیدن به انتهای دکوراسیون متوقف شود.

در اتصالات با فلنج زاویه دار که انعطاف پذیری فلنج زاویه دار برجسته است، انحراف در انتهای جوش زاویه نباید بیش از 4 برابر طول و نصف عرض فلنج زاویه باشد، با انحراف در . انتهای گریل گوشه ای باید در نقشه ها و مشخصات عملکرد مشخص شود.

مقررات ملی (مبحث 10)

محدودیت در استفاده از جوش فیله

در کنار مزایای جوش فیله، محدودیت هایی نیز برای استفاده از آن وجود دارد. با توجه به مقررات ساختمانی ایران (فصل دهم) به برخی از آنها اشاره کرده ایم.

1- حداقل اندازه جوش های فیله نباید کمتر از اندازه مورد نیاز برای حمل بارهای محاسبه شده و ابعاد ارائه شده در جدول 2-9-10 باشد. حداقل اندازه جوش بستگی به اندازه نازک ترین قسمت دارد و از طرف دیگر اندازه جوش نباید از اندازه کوچکترین قسمتی که باید به هم متصل شود بیشتر شود.

ضخامت نازک ترین بخش پس از جوش پرکننده (با یک پاس)

(w)

3 تا 6 میلی متر

6 تا 12 میلی متر بیشتر از 5

بزرگتر از 12-20 میلی متر 6

بیش از 20 8

جدول 10-2-9-2 حداقل اندازه ها برای جوش های گوشه ای

2- حداکثر بعد زاویه جوش داده شده در لبه قطعات اتصال دهنده تا ضخامت 6 میلی متر برابر با ضخامت قطعه منهای 2 میلی متر و برای قطعات با ضخامت بیشتر از 6 میلی متر است. برابر ضخامت قطعه

3- طول موثر پیچ های محاسبه شده برای پشتیبانی از تلاش ها نباید کمتر از 4 برابر قطر جوش باشد. به عبارت دیگر، قطر جوش نباید از 1/4 طول آن بیشتر شود.

4- در روکش ترکیبی دو تکه کاغذ، طول چسبیده نباید کمتر از 5 برابر ضخامت قطعه نازک باشد ولی کمتر از 25 میلی متر نباشد. در اتصالی که ورق ها و تسمه ها را تحت تأثیر تنش محوری به هم متصل می کند، انتهای عقب هر قسمت متصل باید از طریق گوشه متصل شود.

5- همانطور که گفتیم جوش ها را می توان تا انتهای منطقه یا تا رسیدن به آن برش داد. اگر یکی از قطعات اتصال تحت تنش کششی از لبه قطعه اتصال دیگر فراتر نرود، جوش فیله باید در فاصله بیشتر یا مساوی از جهت جوش خاتمه یابد.

نکات ایمنی جوشکاری

جوشکاری می تواند یک فرآیند خطرناک باشد و خطراتی مانند برق گرفتگی، آتش سوزی، انفجار، سوختگی و برق گرفتگی را به همراه داشته باشد. سایر خطرات مرتبط با جوشکاری شامل گازها و بخارات و اشعه ماوراء بنفش است.

برای محافظت از پوست و چشم از خطرات ذکر شده باید از لباس مخصوص، عینک محافظ، کلاه ایمنی، دستکش جوشکاری، پیش بند چرمی و کفش چرمی استفاده کرد.

نتیجه

همانطور که گفته شد روش های مختلفی در جوشکاری بسته به کاربرد و شرایط قطعات وجود دارد. جوش فیله ای مقرون به صرفه است و نیازی به آماده سازی قطعات آهنی برای فرآیند جوشکاری ندارد، از این رو این روش جوشکاری در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و برخی از هزینه های پروژه را کاهش می دهد. لازم به ذکر است که حتی مبتدیان نیز به راحتی می توانند این کار را انجام دهند. زیرا نیاز به دانش زیادی ندارد. برای این نوع جوش، سیم با قطر استاندارد مورد نیاز است. انتخاب سیم مناسب نیز به بهبود کیفیت جوش کمک می کند.

سوالات متداول در مورد جوش های گوشه ای

جوش فیله چیست؟

برای اتصال دو قطعه فلز از جوش فیله ای استفاده می شود. این نوع جوش معمولا دارای زاویه 90 درجه است.

انواع جوش فیله چیست؟

انواع جوش فیله شامل اتصال لب به لب، اتصال توپی، چاقوی نشیمنگاهی و اتصال لوله می باشد.

سطح مقطع موثر جوش فیله چگونه محاسبه می شود؟

سطح مقطع موثر جوش فیله برابر با حاصلضرب طول موثر و ضخامت گلوگاه موثر است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *