دسته‌بندی نشده

خرپا در ساختمان چیست؟

خرپا در ساختمان چیست؟

آیا تا به حال در مورد خرپا شنیده اید؟ داربست چیست؟ خرپا سازه ای فلزی است که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده و در ساخت سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد خرپا کنترل کشش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان است. خرپاها در انواع مختلفی هستند و دارای فواید و کاربردهای متفاوتی هستند برای آشنایی بیشتر با خرپا و اطلاعات کامل در این زمینه به مقاله ملل آهنین مراجعه کنید.

1 خرپا چیست؟

2 دلیل برای استفاده از خرپا

3 انواع خرپا از نظر شکل

4 مزیت استفاده از خرپا فلزی

5 پشتیبانی از نظر کارایی

6 نقش خرپا فلزی در ساختسوله

خرپا چیست؟

ساختمان ها از فلز ساخته شده اند. اعضای فولادی سازه نیروهای محوری را تجربه می کنند و عملکرد بهتری نسبت به اعضای ساده دارند. سطح مقطع فلز یکسان است. خرپاها از اعضای مختلفی تشکیل شده اند که دارای یک محور اصلی هستند و برای انتقال بارهای خارجی استفاده می شوند.

معمولاً از براکت ها برای پوشش مسافت های زیاد استفاده می شود. در سیستم هایی که از میخ استفاده می کنند نسبت به سایر سیستم ها از مواد کمتری استفاده می شود و برای ساخت آنها تلاش کمتری لازم است، بنابراین میخ برای ساخت و ساز هوافضا مناسب است.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد ساخت و ساز

خرپا از واحدهای مثلثی تشکیل شده است و این واحدهای مثلثی از اعضای مستقیم و بدون اعوجاج تشکیل شده است. و این اعضا توسط پیوندهایی به نام گره به هم متصل می شوند. گره به صورت زیر طراحی شده است:

لولا

دشوار

نیمه جامد

گره قادر است بارهای وارده را گرفته و دیوار را از طریق سازه های نگهدارنده مانند تیرهای باربر به زمین منتقل کند. از این خرپاها در ساخت پل، برج و پشت بام استفاده می شود همچنین خرپاها در ساخت انبارها و سوله های صنعتی کاربرد فراوانی دارند.

ماشین چیست؟

باند چیست؟

دلایل استفاده از شبکه ها

خرپاها به دلیل ویژگی های منحصر به فردشان معمولاً به دلایل زیر استفاده می شوند:

آنها وزن اضافه شده به اسکلت ساختمان را کاهش می دهند.

کاهش تغییر و اصلاح سازه ها

بارهای سنگین را تحمل می کند.

انواع خرپا به شکل

لوله ها انواع مختلفی دارند که از نظر ظاهری متفاوت هستند. در ادامه مقاله به بررسی انواع خرپا می پردازیم.

مطالب پیشنهادی: برای کسانی که در مورد انواع سیم و کاربرد آنها اطلاعات بیشتری دارند، مقاله انواع سیم در تهیه و استفاده را مطالعه کنند.

خرپا فلزی

این نوع وسیله نقلیه نوعی تیر مسطح است که توسط یک عنصر مثلثی شکل می گیرد. برای ایجاد سقف متقارن از یک تیر فولادی ساده استفاده می شود. این تیر از تیرهای افقی تشکیل شده است. این پرتو در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفت.

خرپا فلزی تخت

تمام عناصر یک خرپا فلزی تخت در یک صفحه دو بعدی قرار دارند. این نوع زره دارای سر و پایین صاف است. از خرپاهای فلزی تخت برای ساخت پل ها، تیرها و سقف ها و … استفاده می شود.

قاب فلزی فضایی

یک خرپا فولادی تخت دارای یک شبکه سه بعدی با مثلث های متصل است. این نوع اعتماد در بین کارفرمایان بسیار محبوب است. از ستون های آنتن فولادی در ساخت استخرها، نمایشگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود. این نوع خرپا معمولا از آهن، فولاد و آلومینیوم ساخته می شود. اتصالات خرپا فولادی فضایی از نوع لولایی هستند. اگر علاقه مند به افزایش دوام و استحکام ساختمان هستید از دو لایه فولادی استفاده کنید.

شبکه فلزی کامپوزیت

این نوع خرپا مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به سایر خرپاها دارد و در پروژه های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

خرپا سازه ای فلزی است که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده و در ساخت سازه های مختلف کاربرد دارد. وظیفه اصلی خرپاها در ساختمان کنترل کشش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان است. خرپاها برای مقاومت در برابر نیروهای خارجی استفاده می شوند.

مزایای استفاده از خرپاهای فلزی

همانطور که قبلاً در این قسمت از مقاله ذکر شد، خرپاها یکی از بادوام ترین و پرکاربردترین سازه ها در صنعت ساختمان هستند و معمولاً به اندازه طول تیرها استفاده می شوند. به همین دلیل به خرپاها تیرهای توخالی مشبک نیز می گویند. برخی از مزایای بالقوه استفاده از خرپاها در صنعت ساختمان عبارتند از:

مقاومت بالا در برابر بارهای محیطی

سهولت نصب و اجرا

پوشیدن آسان

از نظر اقتصادی مناسب است.

انتخابی عالی برای ساختمان های بلند

مزایای کوپلینگ های فلزی

مزایای پست های فلزی

انواع دام از نظر کارایی

مزارع بر اساس کاربرد و شکل به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام نام منحصر به فرد خود را دارند. انواع مدل های مزرعه با توجه به شکل آنها عبارتند از:

پرت تراست

وارن تراس

کار نیمه چوب نوردلی

محوطه اداره پست سلطنتی

حامل عصا (ملکه)

خالی

خرپا هوو

خرپا ربع

نقش تیر فلزی در ساخت سوله

این کاخ دارای سقف کاهگلی بوده و کاربردهای متنوعی دارد. در ایران از لوله ها در انبار سازی استفاده می شود و بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. برای ساخت سقف انبار اغلب از لوله های مستقیم یا بسته استفاده می شود.

مزایای استفاده از خرپا در ساخت سوله:

از نظر هزینه ارزان و مقرون به صرفه است.

وزن کم محصول

سریع ساختن کار است

هیچ محدودیتی در اندازه دهانه وجود ندارد.

مجموعه آهن ملی مناسب ترین و به روزترین قیمت سارپنتا را به شما مشتریان گرامی ارائه می دهد.

خرپا در ساختمان چیست؟

خرپا در ساختمان چیست؟

نتیجه

فهمیدیم که خرپا سازه ای فلزی است که از مثلث های متصل به هم تشکیل شده و در ساخت سازه های مختلف کاربرد دارد. وظیفه خرپا کنترل کشش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان است. مزارع انواع مختلفی دارند و مزایا و کاربردهای متفاوتی دارند.

انواع خرپاها با توجه به شکل آنها: خرپا فلزی، خرپا فلزی تخت، خرپا فلزی فضایی، خرپا فلزی فضایی، خرپا فلزی کامپوزیت. قیمت بست های فلزی به نوع فلز استفاده شده در ساخت خرپا، اندازه و وزن خرپا بستگی دارد.

سوالات متداول در مورد خرپا در ساختمان ها

خرپا نشتی در ساختمان چیست؟

خرپا در ساختمان چیست؟

آیا تا به حال در مورد بند انگشتی چیزی شنیده اید؟ خرپا چیست؟ خرپا سازه ای فلزی است که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده و در ساخت سازه های مختلف استفاده می شود. عملکرد خرپا کنترل کشش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان است. خرپاهای سقف انواع مختلفی دارند و مزایا و کاربردهای متفاوتی دارند. برای آشنایی بیشتر با خرپاها و اطلاعات تکمیلی در این زمینه، مقاله با ملل آهنین را دنبال کنید.

1 خرپا چیست؟

2 دلیل برای استفاده از خرپا

3 خرپا فلزی در سوله سازی

4 مزیت استفاده از خرپا فلزی

5 نوع تیرچه از نظر کارایی

6 نقش بست های فلزی در ساخت سوله

خرپا چیست

ساختمان ها از سازه های فولادی ساخته شده اند. عناصر سازه های فولادی تحت نیروهای محوری قرار می گیرند و نسبت به عناصر الاستیک موثرتر هستند. سطح مقطع سازه های فولادی یکنواخت است. خرپاها از عناصر مختلفی تشکیل شده اند که دارای یک محور اصلی بوده و در برابر بارهای خارجی مقاومت می کنند.

از روکش ها اغلب برای پوشش فضاهای بزرگ استفاده می شود. در سیستم هایی که از فانتوم ها استفاده می شود نسبت به سایر سیستم ها از مواد ریز استفاده می شود و انرژی کمتری برای ساخت آنها مصرف می شود بنابراین فانتوم ها برای ساخت سازه های فضایی مناسب هستند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ساخت و ساز

خرپا دارای سه ضلع است و این سه بلوک از اعضای مستقیم تشکیل شده است که پیچ و تاب ندارند. و این اعضا توسط اتصالاتی به نام گره به هم متصل می شوند. یک گره به صورت زیر ایجاد می شود:

لولا

سخت

نیمه جامد

گره ها توانایی حمل بارهای ورودی و انتقال دیوارها به زمین را از طریق سازه های نگهدارنده مانند تیرهای باربر دارند. از این خرپاها در ساخت پل ها، برج ها و سقف ها استفاده می شود. توری ها نیز در ساخت سالن ها و سوله های صنعتی کاربرد فراوانی دارند.

خرپا چیست؟

مزرعه چیست؟

دلایل استفاده در کشاورزی

به طور کلی، صرافی ها به دلیل ویژگی های منحصر به فردشان به دلایل زیر استفاده می شوند:

آنها وزن اضافه شده به اسکلت ساختمان را به حداقل می رسانند.

برای کاهش انحراف و خمش سازه

بارهای سنگین را پشتیبانی کنید.

انواع طراحی از نظر ظاهر

قفس ها انواع مختلفی دارند که از نظر ظاهری متفاوت هستند. در ادامه مقاله به انواع مختلف قیچی می پردازیم.

مطلب پیشنهادی: برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع کابل و کاربرد آنها مقاله انواع کابل بر اساس تولید و کاربرد آنها را مطالعه کنید.

سپر فلزی

این نوع بالش یک بالش تخت است که از بدنه مثلثی تشکیل شده است. برای ساخت سقف فلزی ساده استفاده می شود. این بالش شامل تیرهای اریب می باشد. این واگن در گذشته بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

خرپا فلزی یاسی

همه اعضای یک تیر فلزی تخت در یک صفحه دو بعدی قرار دارند. این نوع براکت دارای بالا و پایین صاف است. از تیرهای فلزی مسطح برای ساخت پل ها، تیرها و سقف ها و … استفاده می شود.

قاب فلزی فضایی

یک شبکه فلزی تخت دارای یک شبکه سه بعدی با مثلث های به هم پیوسته است. این نوع تله از محبوبیت خاصی در بین کارفرمایان برخوردار است. شبکه های فلزی فضایی برای ساخت استخرها، نمایشگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود. این نوع کوزه معمولا از آهن، فولاد و آلومینیوم ساخته می شود. تله های فلزی فضایی نوعی لولا هستند. اگر قصد افزایش دوام و استحکام ساختمان را دارید از دو لایه توری فلزی محلی استفاده کنید.

متالورژی

این نوع بتن در مقایسه با سایر مصالح از استحکام و دوام بالایی برخوردار بوده و در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

تکیه گاه سازه ای فلزی است که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده و در ساخت سازه های مختلف کاربرد دارد. وظیفه اصلی خرپا ساختمان کنترل کشش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان است. از تیرها برای ایجاد مقاومت در برابر بارهای خارجی استفاده می شود.

مزایای استفاده از خرپاهای فولادی

همانطور که تا این مرحله در مقاله بیان شد، خرپاها یکی از قوی‌ترین و پرکاربردترین سازه‌ها در صنعت ساختمان هستند که اغلب برای همان دهانه تیرها استفاده می‌شوند. به همین دلیل به خرپاها تیرهای خرپایی توخالی نیز می گویند. از مزایای بالقوه استفاده از خرپا در صنعت ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر تأثیرات محیطی

سهولت نصب و اجرا

حمل آسان

او در امور مالی کار می کند.

انتخاب مناسب برای ساختمان های بلند

مزایای تیرهای فلزی

مزایای اتصالات فلزی

انواع شرط بندی روی کارایی

جرزها با توجه به کاربرد و شکل به انواع مختلفی تقسیم می شوند و هر کدام نام منحصر به فرد خود را دارند. انواع مدل تیرآهن با توجه به اندازه آنها عبارتند از:

خرپا پرات

وارن تراس

گاو نرهای شفق شمالی

قاب پست پادشاه

نی خرپا (خرپای ملکه)

تراس فینک

چگونه خرپا

خرپا ربع

استفاده از اسکلت فلزی در ساخت انبار

سوله دارای سقفی شیبدار و دارای چند منظوره است. در ایران از خرپاها برای ساخت سوله استفاده می شود و پرکاربرد و محبوب است. معمولاً برای ساخت سقف سوله از تیرهای مسطح یا شیبدار استفاده می شود.

مزایای استفاده از تیرآهن در ساخت سوله:

از نظر قیمت مقرون به صرفه و مقرون به صرفه است.

وزن کم محصول

اجرا و بهره برداری سریع

هیچ محدودیتی برای اندازه گودال وجود ندارد.

مجموعه آهن ملی مشتریان گرامی مناسب ترین و مدرن ترین ارزش خرپا را به شما ارائه می دهد.

دیپلم

فهمیدیم که خرپا سازه ای فلزی است که در آن مثلث ها به هم متصل شده و در ساخت سازه های مختلف کاربرد دارد. وظیفه بینی کنترل کشش و توزیع یکنواخت وزن ساختمان است. بریس ها انواع مختلفی دارند و فواید و کاربردهای متفاوتی دارند.

انواع قاب ها از نظر شکل عبارتند از: اسکلت فلزی، قاب فلزی تخت، قاب فلزی اسپیس، قاب فلزی اسپیس، قاب فلزی کامپوزیت. قیمت اسکلت فلزی به نوع فلز استفاده شده در ساخت قاب، ابعاد و وزن فریم بستگی دارد.

سوالات متداول در مورد خرپا در ساختمان ها

مزرعه چیست و برای چیست؟

شبکه یک سازه فلزی است که از مثلث های به هم پیوسته تشکیل شده است و برای ساخت سازه های مختلف استفاده می شود. نقش خرپا کنترل کشش و توزیع یکنواخت وزن سازه است.

انواع رایج خرپاها از نظر شکل کدامند؟

انواع قاب ها از نظر شکل عبارتند از: اسکلت فلزی، قاب فلزی تخت، قاب فلزی اسپیس، قاب فلزی اسپیس، قاب فلزی کامپوزیت.

مزایای استفاده از لوله های فلزی در ساخت سوله چیست؟

1. مقرون به صرفه و مقرون به صرفه است. 2. وزن کمی دارد. 3. آنها به سرعت در حال توسعه و عملیات هستند. هیچ محدودیتی در ابعاد دهانه آن وجود ندارد.

چیست و چه کاربردی دارد؟

تکیه گاه یک سازه فلزی متشکل از مثلث هایی است که به یکدیگر متصل شده اند و برای مصارف مختلفی استفاده می شوند. نقش خرپا کنترل کشش و توزیع مناسب وزن ساختمان است.

رایج ترین انواع خروارها از نظر شکل کدامند؟

انواع مختلف خرپاها از نظر شکل عبارتند از: خرپا فلزی، خرپا فلزی تخت، خرپا فلزی فضایی، خرپا فلزی فضایی، خرپا فلزی مرکب.

مزایای استفاده از خرپاهای فلزی در ساخت سوله چیست؟

1. مقرون به صرفه و مقرون به صرفه است. 2. وزن آن کم است. 3. ساخت و بهره برداری آن سریع است. هیچ محدودیتی در ابعاد دهانه آن وجود ندارد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *