دسته‌بندی نشده

در مورد چگاالی ورق گالوانیزه بیشتر بدانید

ورق فولادی نسوز چیست و چه مشخصات و کابردهایی دارد؟

اگر قصد خرید ورق گالوانیزه را دارید، ممکن است بپرسید که چگونه می توانید وزن آن را قبل از اینکه به فروشگاه بروید و بخواهید ورق فلز را به اندازه مورد نیاز خود برش دهید، پیدا کنید؟ پاسخ شما استفاده از «نسبت چگالی عناصر در ورق» است. در این مقاله سعی می کنیم شما را با مفهوم چگالی ورق گالوانیزه آشنا کنیم و نحوه استفاده از آن برای یافتن وزن ورق گالوانیزه و همچنین انواع دیگر ورق های فلزی را توضیح دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

با کلیک بر روی لینک “قیمت” می توانید آخرین قیمت انواع ورق های فلزی را مشاهده کنید.

وزن چیست؟

چگالی یک کمیت فیزیکی است که از نسبت جرم به حجم یک جسم به دست می آید و آن را با علامت اختصاری «p» می شناسیم. به زبان ساده، یک کیلوگرم از یک جسم با چگالی بالاتر فضای کمتری را نسبت به همان جرم یک جسم با چگالی کمتر اشغال می کند. وقتی چگالی یک ماده و حجم آن را بدانیم، جرم آن را می توان به دست آورد.

آیا چگالی همیشه یک مقدار ثابت است؟

با تغییر دما و فشار، چگالی ماده تغییر می کند. بنابراین اگر ماده در معرض گرما قرار گیرد حجم آن افزایش یافته و در نتیجه چگالی آن کاهش می یابد.

این مشکل در مورد فشار نیز صدق می کند، زیرا جرم کاهش می یابد و چگالی آن با افزایش فشار افزایش می یابد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین حجم و چگالی رابطه معکوس وجود دارد.

مزایای دانستن ضخامت یک ماده

با دانستن چگالی یک ماده می‌توان به خواص و ساختار آن پی برد. این مشکل به ما پاسخ می دهد که چه ماده ای را می توان در ساختار چه شیئی استفاده کرد.

به عنوان مثال برای ساخت کشتی از موادی استفاده می شود که برای ساخت هواپیما یکسان نیستند، زیرا در ساخت کشتی به موادی نیاز داریم که کشتی را روی سطح آب شناور کند. بنابراین قبل از استفاده از هر ماده ای در صنایع مختلف، دانستن چگالی آن بسیار موثر است.

ترازو وزن

چگالی جامدات با فرمول جرم-حجم اندازه گیری می شود که جرم را بر حسب گرم (گرم) یا کیلوگرم (کیلوگرم) و حجم را بر حسب سانتی متر مکعب (cm3) یا متر مکعب (m3) نشان می دهد.

قبل از اندازه گیری چگالی جامدات باید توجه داشت که جامدات بر اساس شکل ظاهری و ابعاد حجمی به دو دسته تقسیم می شوند.

اجسام با اشکال هندسی منظم: برای اندازه گیری این اجسام به یک اندازه گیری دقیق برای محاسبه وزن جسم و یک متر یا خط کش برای محاسبه حجم آن نیاز داریم، برای محاسبه حجم، طول، عرض و ارتفاع دستگاه را می گیریم. توضیح دهید و به آنها اضافه کنید ما تکرار می کنیم.

اجسام با شکل هندسی نامنظم. نمی توان از متر برای اندازه گیری حجم این اجسام استفاده کرد. چون طرف های منظم نداریم. مانند سنگ برای اندازه گیری این اجسام یک ظرف استوانه ای مدرج را تا نیمه پر می کنیم و مقدار آب را می خوانیم.

حالا ماده مورد نیاز را داخل آب می ریزیم و دوباره مقدار آب را بر حسب لیتر (l) یا میلی لیتر (ml) می خوانیم. لازم است بدانید که هر میلی لیتر برابر با یک سانتی متر مکعب است.

چگالی ورق گالوانیزه

چگالی ورق گالوانیزه

گالوانیزه فرآیندی است که در آن یک لایه ضخیم روی (zn) روی سطح یک قطعه فلزی ساخته شده از فولاد یا آهن اعمال می شود. این از خشک شدن فلز جلوگیری می کند. بنابراین، این فلز عمر طولانی تری در برابر تغییرات آب و هوایی دارد.

همچنین وجود این فنر بر روی فلز مقاومت بالای آن را افزایش می دهد. ورق های ساخته شده به این روش ورق های گالوانیزه نامیده می شوند.

با کلیک بر روی لینک “قیمت ورق گالوانیزه” آخرین اخبار این محصول را بررسی کنید.

فرمول ثابتی برای بدست آوردن وزن انواع ورق های فولادی وجود دارد که بر اساس حجم ورق قابل محاسبه است. در واقع تنها تفاوت ورق های گالوانیزه با ورق های معمولی، پوشش فلز «روی» روی سطح آن و تفاوت جزئی در چگالی این ماده نسبت به ماده اصلی ورق که فولاد است می باشد.

چگونه وزن ورق گالوانیزه را بدست آوریم

وزن ورق گالوانیزه

در روش اول کافی است با ضرب طول و عرض و ضخامت و ضرب در چگالی آهن حجم ورق را بدست آوریم. لازم است بدانید که چگالی آهن کمتر از هشت است اما بهتر است برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه ایران چگالی آهن را هشت در نظر بگیرید.

چگالی ورق گالوانیزه برای صفحات ایران: حدود 8 گرم بر سانتی متر مکعب یا 8000 کیلوگرم بر متر مکعب

چگالی روی: 1 گرم در سانتی متر مکعب یا 7.1 کیلوگرم بر متر مکعب

چگالی آهن: 8 گرم بر سانتی متر مکعب یا 7.8 کیلوگرم بر متر مکعب

اگر می خواهید وزن صفحه را دقیقتر محاسبه کنید، باید وزن لایه فولادی را با چگالی آهن و وزن لایه را با چگالی روی محاسبه کنید. وزن کل ورق برابر با مجموع دو جزء خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که واحدهای اندازه گیری حجم ورق بر اساس مقدار ثابت چگالی استانداردی است که استفاده می کنید. به عنوان مثال، اگر چگالی بر اساس کیلوگرم بر متر مکعب باشد، باید حجم را بر اساس متر محاسبه کرد و اگر چگالی بر اساس گرم بر سانتی متر مکعب باشد، باید حجم را بر اساس سانتی متر محاسبه کرد.

گزینه دوم

روش دیگر برای تعیین وزن ورق فلزی گالوانیزه استفاده از نمودار وزن ورق است. با ضخامت ورق مورد نظر می توانید به این جدول مراجعه کنید و وزن ورق مورد نظر در طول و عرض های مختلف را مشاهده کنید.

این روش در صورتی معتبر است که ابعاد محصول ما با اندازه های استاندارد موجود در بازار مطابقت داشته باشد.

روش سوم

دقیق ترین روش برای محاسبه وزن ورق استفاده از نرم افزارهای مهندسی است. زیرا در روش دستی احتمال خطا وجود دارد اما در این روش کافی است اطلاعات لازم برای محاسبه را به نرم افزار داده و پس از مدتی وزن محصول نمایان شود.

نمونه ای از محاسبه وزن ورق گالوانیزه با استفاده از چگالی

همانطور که گفته شد، می توانید از این فرآیند برای سایر انواع ورق فولادی نیز استفاده کنید. تصور کنید می خواهید یک ورق گالوانیزه به ضخامت 2 میلی متر و ابعاد 2×3 متر بخرید.

ابتدا حجم ورق را بر حسب سانتی متر محاسبه کنید.

عرض = 200 سانتی متر

طول = 300 سانتی متر

ضخامت = 2 سانتی متر

حجم محاسبه: 200*300*0.2=12000cm3

چگالی برابر با 8 گرم بر سانتی متر مکعب است

محاسبه وزن: 8 x 12000 = 96000 گرم

که برابر با 96 کیلوگرم است و با ضرب این رقم در قیمت روز ورق می توان ارزش آن را محاسبه کرد.

برای آشنایی با ورق گالوانیزه، کاربرد و ویژگی های این محصول می توانید مقاله ورق گالوانیزه چیست را مطالعه نمایید.

در مورد چگاالی ورق گالوانیزه بیشتر بدانید

در مورد چگاالی ورق گالوانیزه بیشتر بدانید

اخرین حرف

تراکم ورق گالوانیزه یکی از عواملی است که کارشناسان در هنگام خرید این ورق به آن توجه می کنند. البته نکته اصلی این است که چگالی یک مقطع فولادی بر اساس مواد موجود در آن محاسبه می شود. با توجه به این نکته می توان گفت که چگالی ورق فولادی گالوانیزه تفاوتی با ورق فولادی معمولی ندارد. (نورد گرم یا نورد سرد) زیاد.اگر برای محاسبات نیاز به ماشین حساب دارید. برای ساده کردن گردش کار، روی “ماشین حساب وزن دال + جدول وزن دال فولادی مبارکه و…” کلیک کنید.

در مورد ضخامت ورق های گالوانیزه بیشتر بدانید

چگالی ورق گالوانیزه

چگالی چیست مزایای دانستن چگالی یک ماده، اندازه گیری چگالی، چگالی ورق گالوانیزه، روش های به دست آوردن وزن ورق گالوانیزه، نتیجه گیری

اگر قصد خرید ورق گالوانیزه را دارید، ممکن است از خود بپرسید که چگونه وزن آن را قبل از رفتن به فروشگاه و درخواست برش دادن ورق فلزی به اندازه مورد نیاز خود پیدا کنید؟ پاسخ شما استفاده از «تراکم اجسام روی برگه» است. در این مقاله سعی داریم تا شما را با مفهوم چگالی ورق گالوانیزه آشنا کنیم و نحوه استفاده از آن را برای یافتن وزن ورق گالوانیزه در کنار سایر انواع کاغذ توضیح دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

پخش کننده صدا

00:00

00:00

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

با بازکردن لینک “قیمت ورق” می توانید از قیمت روز انواع ورق مطلع شوید.

چگالی چیست؟

چگالی کمیت فیزیکی است که از حجم یک ماده بدست می آید. و ما آن را با علامت اختصاری “p” می شناسیم.به عبارت ساده، یک کیلوگرم فضای کمتری نسبت به یک جسم با چگالی بالاتر با همان جرم اشغال می کند. وقتی چگالی یک ماده و حجم آن مشخص باشد جرم آن ماده را به دست خواهد آورد

آیا چگالی همیشه مقدار ثابتی دارد؟

هنگامی که دما و فشار تغییر می کند، چگالی ماده تغییر می کند. بنابراین، اگر ماده ای در معرض گرما قرار گیرد، حجم آن افزایش می یابد و در نتیجه چگالی آن کاهش می یابد.

با افزایش وزن، حجم ماده کاهش می یابد و چگالی آن افزایش می یابد، بنابراین این مشکل به وزن مربوط می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین حجم و چگالی رابطه معکوس وجود دارد.

مزایای دانستن چگالی یک ماده

با دانستن چگالی یک ماده، می توانیم خواص و ساختار آن را درک کنیم. این مشکل همچنین ما را به این پاسخ می رساند که کدام ماده را می توان در ساختار کدام شی مورد استفاده قرار داد.

مثلاً برای ساخت یک کشتی از موادی استفاده می کنند که ممکن است همان مواد برای ساخت هواپیما نباشد، زیرا هنگام ساخت کشتی به موادی نیاز داریم که کشتی را روی سطح آب شناور کند. بنابراین قبل از استفاده از هر ماده ای در صنایع مختلف، دانستن چگالی آن بسیار موثر است.

اندازه گیری چگالی

برای اندازه گیری چگالی جامدات از فرمول جرم-حجم استفاده می شود که جرم را بر حسب گرم (گرم) یا کیلوگرم (کیلوگرم) و حجم را بر حسب سانتی متر مکعب (cm3) یا متر مکعب (m3) می دهد.

قبل از اندازه گیری چگالی جامدات باید توجه داشت که جامدات بر اساس شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند و اندازه گیری حجم آنها با یکدیگر متفاوت است.

اجسام با شکل هندسی ثابت: برای اندازه گیری این اجسام به یک مقیاس دقیق برای محاسبه جرم جسم و همچنین یک متر یا خط کش برای محاسبه حجم آن نیاز دارید. برای محاسبه حجم، طول، عرض و ارتفاع آن را می گیریم. . شی و آنها را با هم ضرب می کنیم.

اجسام با شکل هندسی نامنظم: برای اندازه گیری حجم این اجسام نمی توان از متر استفاده کرد. زیرا ما جنبه های مشترک نداریم. برای اندازه گیری این مواد مانند سنگ یک ظرف استوانه ای مدرج را تا نیمه پر می کنیم و سطح آب را می خوانیم.

سپس ماده مورد نظر را در آب بیندازید و مقدار آب را مجدداً بر حسب لیتر (l) یا میلی لیتر (ml) محاسبه کنید. لازم به ذکر است که هر میلی لیتر برابر با یک سانتی متر مکعب است.

چگالی ورق گالوانیزه

چگالی ورق گالوانیزه

گالوانیزه کردن فرآیندی است که در آن یک لایه بسیار نازک روی (zn) روی سطح یک قطعه فلزی ساخته شده از فولاد یا آهن اعمال می شود. این از زنگ زدن فلز جلوگیری می کند. در نتیجه، این فلز در برابر تغییرات آب و هوایی عمر طولانی تری دارد.

همچنین وجود این لایه بر روی فلز استحکام سطحی آن را افزایش می دهد. کاغذهایی که در نتیجه این فرآیند به دست می آیند، ورق های گالوانیزه نامیده می شوند.

با مراجعه به لینک “قیمت ورق گالوانیزه” آخرین اخبار این محصول را مشاهده کنید.

برای یافتن وزن هر نوع فلز، یک فرمول ثابت وجود دارد که می توان آن را با اندازه صفحه محاسبه کرد. در واقع تنها تفاوت صفحه گالوانیزه با ورق معمولی، پوشش فلز “روی” روی آن و تفاوت اندک در چگالی این ماده با ماده اصلی صفحه یعنی فولاد است.

روشهای بدست آوردن وزن ورق گالوانیزه

وزن ورق گالوانیزه

در روش اول فقط کافی است با ضرب طول، عرض و ضخامت صفحه و ضرب در چگالی آهن، حجم صفحه را بدست آوریم. باید دانست که چگالی آهن کمتر از هشت است اما برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه ایران بهتر است دانسیته آهن را هشت در نظر بگیریم.

چگالی ورق گالوانیزه برای ورق های ایرانی: حدود 8 گرم بر سانتی متر مکعب یا 8000 کیلوگرم بر متر مکعب

چگالی روی: 1 گرم در سانتی متر مکعب یا 7.1 کیلوگرم بر متر مکعب

چگالی فولاد: 8 گرم بر سانتی متر مکعب یا 7.8 کیلوگرم بر متر مکعب

برای محاسبه دقیق تر وزن ورق، باید وزن ورق فولادی را از چگالی آهن و وزن روکش آن را از چگالی روی محاسبه کرد. وزن کل ورق برابر با مجموع این دو جزء خواهد بود.

البته باید در نظر داشته باشید که واحدهای اندازه گیری حجم ورق بر اساس مقدار استاندارد ثابت چگالی مورد استفاده شما است. به عنوان مثال اگر چگالی بر اساس کیلوگرم بر متر مکعب باشد، باید حجم را بر اساس متر محاسبه کنید، اما اگر چگالی بر اساس گرم بر سانتی متر مکعب باشد، باید حجم را بر اساس سانتی متر محاسبه و تنظیم کنید.

روش دوم

روش دوم برای بدست آوردن وزن ورق گالوانیزه به جدول وزن ورق ارجاع می شود. با ضخامت صفحه مورد نظر خود می توانید به این جدول مراجعه کنید و وزن صفحه مورد نظر خود را در طول ها و عرض های مختلف مشاهده کنید.

اگر ابعاد محصولات ما با اندازه‌های استاندارد موجود در بازار مطابقت داشته باشد، این روش به خوبی کار می‌کند.

روش سوم

دقیق ترین روش برای محاسبه وزن کاغذ استفاده از نرم افزارهای مهندسی است. زیرا در روش دستی احتمال خطا وجود دارد اما در این روش کافی است داده های لازم برای محاسبه برنامه را ارائه دهید و پس از مدت کوتاهی وزن جسم برای شما خواهد بود.

نمونه ای از محاسبه وزن ورق گالوانیزه با چگالی

گفته می شود، می توانید از این روش برای انواع دیگر ورق های فولادی استفاده کنید. تصور کنید می خواهید یک ورق گالوانیزه به ضخامت ۲ میلی متر به ابعاد ۲×۳ متر بخرید.

ابتدا مقدار این کاغذ را بر حسب سانتی متر محاسبه کنید.

عرض = 200 سانتی متر

طول = 300 سانتی متر

ضخامت = 2 سانتی متر

محاسبه حجم: 200*300*0.2=12000cm3

فرض می کنیم که چگالی برابر با 8g/cm3 باشد

وزن محاسباتی: 8 x 12000 = 96000 گرم

برابر 96 کیلوگرم است و با ضرب این عدد در قیمت روز ورق می توانید قیمت را محاسبه کنید.

برای اطلاع از ورق گالوانیزه می توانید مقاله ورق گالوانیزه چیست را مطالعه کنید تا با حوزه کاربرد و ویژگی های این محصول آشنا شوید.

اخرین حرف

تراکم ورق یکی از عواملی است که کارشناسان در هنگام خرید این کاغذ به آن توجه می کنند. البته نکته اینجاست که چگالی پروفیل فولادی بر اساس جنس آن محاسبه می شود. با توجه به این مشکل می توان گفت که چگالی سقف فولادی با چگالی ورق فولادی معمولی (نورد گرم یا سرد) یکسان نیست. اگر به ماشین‌حساب نیاز دارید، با کلیک بر روی “برگ وزن ماشین حساب + ورق وزن جدول مبارکه و…” روند کار را ساده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *