دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید لوله آتشخوار

لوله مانیسمان چیست و انواع آن

به خوبی شناخته شده است که لوله ها انواع مختلفی دارند و هر کدام به دلیل خواص منحصر به فرد خود در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. لوله قابل اشتعال یکی از کاربردی ترین انواع لوله است که می خواهیم در این مقاله به طور مفصل به شما معرفی کنیم. بنابراین اگر می خواهید اطلاعات جامعی در مورد این نوع لوله به دست آورید، توصیه می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع لوله:

خوب است ابتدا با انواع لوله ها آشنا شوید تا لوله سوخت را بهتر بشناسید. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، طیف لوله های موجود در بازار بسیار زیاد است و لوله های فلزی از رایج ترین لوله ها هستند.

انواع لوله در صنعت

انواع لوله

با توجه به محبوبیت این لوله ها و استحکام و مقاومت بالا در برابر حرارت.

لوله چدنی

لوله های فولادی از قدیمی ترین لوله های موجود در بازار هستند. جنس این لوله ها همانطور که از نامش پیداست فولاد است. از لوله های فولادی در سیستم های لوله کشی فاضلاب استفاده می شود.

از ویژگی های این لوله ها می توان به دوام و مقاومت بالا در برابر فشار دیواره خارجی، طول عمر نسبتاً طولانی، رفع آسان گرفتگی در این لوله ها و قیمت مناسب اشاره کرد.

این لوله ها معایبی نیز دارند که از آن جمله می توان به سرعت پایین نصب، وزن زیاد و خوردگی پس از مدتی استفاده اشاره کرد.

لوله فولادی

لوله های آهنی به دلیل قابلیت های متنوع طرفداران زیادی در صنایع مختلف دارند. از جمله این قابلیت ها می توان به مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی، پوسیدگی و ضربه های خارجی اشاره کرد.

قاب فولاد

لوله های فولادی از کاربردی ترین لوله های فولادی هستند و از فولاد کربنی ساخته می شوند.

انواع لوله های فولادی از نظر ساخت کدامند؟

از آنجایی که لوله آتش نشانی نوعی فلز است، بهتر است در مورد این لوله ها بیشتر بدانید. لوله های فولادی با توجه به نوع ساخت به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

لوله های بدون درز

لوله های بدون درز با نام های لوله مانیسمان یا لوله های بدون درز نیز شناخته می شوند. فرآیند تولید این لوله ها مرحله جوش ندارد. این واقعیت که این لوله ها بدون جوش هستند، استحکام زیادی به آنها می دهد. لوله های بدون درز در قطرهای کوچک تولید و به فروش می رسند. انواع لوله های بدون درز به طور گسترده در صنعت استفاده می شود. در سایت می توانید قیمت لوله مانیسمن یا بدون درز را مشاهده نمایید.

خاک جوش داده شده است

لوله های درز که به لوله های درز جوشی نیز معروف هستند به دو روش اصلی تولید می شوند:

• جوش عمودی لوله های درز

• لوله هایی با جوش مارپیچ

شیر آتش نشانی چیست و چه انواعی دارد؟

نمایی از شیلنگ های آتش نشانی

شیر آتش نشانی چیست؟

اکنون که با انواع لوله ها آشنا شدید، به تعریف لوله های آتش خوار می رسیم. لوله تنفس آتش از نوع لوله فولادی بوده و از نظر نوع ساخت در رده لوله های بدون درز قرار می گیرد.

ویژگی قابل توجه لوله ها مقاومت بالای آنها در برابر فشار و حرارت است که باعث استفاده از آنها در صنایع مختلفی شده است که نیاز به استفاده از دما و فشار بالا دارد.

حداکثر دمای لوله های آتش خوار 600 درجه سانتیگراد و حداکثر فشار 80 اتمسفر می باشد.

ویژگی های لوله آتش

همانطور که در تعریف لوله های تنفس آتش نشان دادیم، این نوع لوله ها بدون درز هستند و این را می توان بزرگترین ویژگی آنها نامید. بدون درز بودن لوله های تنفسی آتش نشان از کیفیت بالای این لوله ها دارد. یعنی عدم وجود نشتی در این لوله ها نشان دهنده درستی انجام عملیات جوشکاری است.

همه انواع آب گرم زنگ زده هستند، زیرا در ساخت آنها از لباس ها و ظروف زیادی استفاده می شود. در غیر این صورت با عبور آب گرم از این لوله ها، احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است، بنابراین در خرید لوله آبکاری دقت کنید که لوله ها پس از استفاده خراب نشوند.

لوله های بدون درز نسوز دارای چنین انعطاف پذیری بالایی هستند. این بدان معنی است که آنها در دمای بالا منبسط یا منبسط می شوند و در نتیجه از ترکیدن لوله ها جلوگیری می کنند. گاهی اوقات لازم است لوله هایی به شکل دیگری ساخته شود که در صورت عدم انعطاف، احتمال شکستگی آن زیاد است که خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی های این لوله ها مقاومت بالای آنها در برابر فشار و دمای بالا است، زیرا مواد اصلی که این لوله ها از آن ساخته شده اند کربن و منگنز می باشد. لازم به ذکر است که میزان استفاده از عناصر کربن و منگنز در تولید انواع لوله های تنفسی آتش بسیار مهم است، زیرا تاثیر مستقیمی بر کیفیت لوله های تولیدی دارد. یعنی وقتی این دو عنصر با هم ترکیب می شوند و این لوله ها را تشکیل می دهند، احتمال شکستگی در شرایط مختلف بسیار کاهش می یابد.

انواع شیر آتش نشانی

انواع کپسول های آتش نشانی

بسته به نوع آلیاژ مورد استفاده در تهیه سوپ آتش به چند دسته تقسیم می شود. آن شامل:

لوله های آتش نشانی با استاندارد ST35.8 DIN 17175

یکی از انواع لوله های نسوز شناخته شده با استاندارد ST35.8 DIN 17175 حاوی 0.17-0.19 درصد کربن و 0.55-0.80 درصد آلیاژ منگنز است.

این نوع لوله حداکثر دمای 580 درجه سانتیگراد و فشار 25 بار را تحمل می کند.

لوله ST45.8 با استاندارد DIN 17175 و DIN 2448

آلیاژ چنین لوله هایی حاوی 0.20-0.22 درصد کربن و 0.55-0.65 درصد منگنز است.

این نوع لوله آتش خوار می تواند به طور غیرمستقیم حداکثر دمای 535 درجه سانتیگراد و فشار تا 30 بار را تحمل کند.

لوله مطابق با استاندارد ASME SA 192 DIN 17175

نوع دیگری از لوله نسوز وجود دارد که مخلوط آن حاوی 0.18 تا 0.20 درصد کربن و 0.45 تا 0.70 درصد منگنز است.

از قابلیت های این لوله می توان به تبادل حرارت بالا اشاره کرد.

لوله های نسوز با استاندارد ASME SA 192 DIN 17175 قابلیت تحمل دمای تا 550 درجه سانتیگراد را به صورت غیر مستقیم و همچنین فشار تا 27 بار را بدون تغییر در ساختار خود دارند.

این لوله ها را می توان به راحتی در اندازه های مختلف برش داد و این یکی از مزیت های آنهاست.

لوله با استاندارد ASTM A179 Bloller Tube

این نوع آلیاژ لوله دارای محتوای کربن بین 0.16 تا 0.018 درصد و محتوای منگنز بین 0.50 تا 0.70 درصد است.

حداکثر دمایی که این لوله ها می توانند تحمل کنند 530 درجه و حداکثر فشار 15 بار است.

از دیگر قابلیت های این لوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قابلیت خم شدن لوله فولادی تا 180 درجه

• باز شدن تا 10 میلی متر

• انعطاف پذیری برش بالا

نحوه تولید لوله های نسوز

سیستم منبع تغذیه را بررسی کنید

نحوه ساخت لوله نسوز

به طور کلی در مورد نحوه ساخت لوله های تنفس آتش یا لوله های تهویه باید گفت که این لوله ها مستقیماً از میله های استوانه ای ساخته می شوند.

این تکه ها ابتدا در دماهای بسیار بالا گرم شده و تجزیه و تحلیل می شوند. این به آنها اجازه می دهد تا این کار را به روش های مختلف انجام دهند.

پس از آن با استفاده از ابزار مخصوص، سوراخی بین این میله ها ایجاد می شود. در این زمان قطر خارجی و ضخامت لوله نیز توسط غلتک های چرخان تنظیم می شود.

جالب است بدانید برای جلوگیری از تغییر شکل لوله ها در تمام مراحل ساخت یک سنبه در داخل آنها قرار می گیرد.

از آنجایی که مدل های مختلف فایر تیوب در دما و فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده از آلیاژهایی که بتوانند خواص خود را به خوبی در محیط هایی با چنین شرایطی حفظ کنند، ضروری است.

فولادهای مناسب برای تولید این لوله ها فولاد ST35.8 و ST45.8 می باشد. هر کدام از این فولادها می توانند حداکثر فشار 30 بار را تحمل کنند. همچنین فولاد ST35.8 می تواند حداکثر دمای 600 درجه سانتی گراد را تحمل کند در حالی که فولاد ST45.8 در دماهای پایین تر استفاده می شود.

خوب است بدانید که مقاومت لوله های آتش نشانی در برابر فشار به ضخامت و قطر آنها بستگی دارد. به عبارت دیگر، هرچه قطر شلنگ آتش نشانی کمتر و ضخیم تر باشد، مقاومت آن در برابر فشارهای بالا بیشتر می شود.

استفاده از شیلنگ آتش نشانی

کاربرد شیلنگ آتش نشانی

همانطور که در ابتدا گفتیم لوله های نسوز به دلیل مقاومت در برابر دما و فشار بالا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

امروزه با استفاده از این لوله ها مایعات و گازهایی با دما و فشار بالا به مایع منتقل می شوند.

از این لوله ها در بویلرها و مبدل های حرارتی نیز استفاده می شود. نکته حائز اهمیت در این زمینه نوع دیگ و ساخت این لوله ها است که باعث ایجاد اختلاف در محل جریان آب در لوله ها می شود. به این معنی که در برخی از این نوع لوله ها آب در داخل لوله ها جریان دارد، در انواع دیگر آب در خارج از لوله ها و در نوع سوم روغن گرمایش در داخل آنها جریان دارد. بنابراین شیلنگ های آتش نشانی را می توان به سه نوع مختلف تقسیم کرد که شامل موارد زیر می شود:

راهنمای خرید لوله آتشخوار

راهنمای خرید لوله آتشخوار

1. لوله آب

شلنگ آتش نشانی با آب جاری

2. لوله آتش نشانی

آب در خارج از این نوع شلنگ آتش نشانی جریان دارد.

3. قابلمه روغن را گرم کنید

سوخت از طریق این نوع لوله جریان می یابد.

به طور کلی این لوله ها در صنایع زیر کاربرد فراوانی دارند.

• صنایعی که محصولات شیمیایی تولید می کنند

• صنعت نفت و گاز

• صنعت ساخت موتورهای دیزلی

• صنعت ساخت و ساز

• صنایع کشتی سازی

• تولید و مونتاژ سیستم ها و مبدل های حرارتی

• صنعت فولادسازی

• صنایع تبدیلی لبنیات

یک نکته جالب در مورد شیلنگ های آتش نشانی این است که قابل تعویض نیستند.

استفاده از لوله آتش در دیگ های بخار

یکی از کاربردهای برخی از مدل های آتش نشانی، شوینده های بخار صنعتی، دیگ های بخار صنعتی یا دیگ های بخار است که در آنها برای تولید بخار با انتقال حرارت استفاده می شود.

دمای داخل آتشدان به 800 درجه سانتیگراد می رسد و آب خارج می شود و در اثر حرارت زیاد آب به روغن تبدیل می شود.

اگر لوله ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند، علاوه بر دمای آب، این میزان گرما را نیز تحمل خواهند کرد.

نحوه تولید بخار در دستگاه های دیگ بخار

با روشن شدن مشعل، گرما از طریق گذرگاه به انتهای دیگ و از لوله ها به عقب منتقل می شود و این عمل که به بیسینگ معروف است، سه بار تکرار می شود.

با تکرار این عمل 3 بار گرمای مشعل با کمترین مصرف انرژی به آب منتقل شده و در نتیجه بخار تولید می شود.

آنچه در این فرآیند قابل توجه است تعداد لوله های آتش در داخل دستگاه دیگ بخار است. اگر تعداد این لوله ها کمتر از حد استاندارد باشد باعث کاهش تعداد عبور می شود، کاهش تعداد پاس باعث افزایش مدت زمان تولید بخار در این دیگ ها و در نتیجه هدر رفتن انرژی زیادی می شود. بنابراین برای جلوگیری از اتلاف انرژی دقت کنید که تعداد لوله های داخل دستگاه های دیگ بخار به حد استاندارد رسیده باشد.

بیشتر بدانید: لوله استنلس استیل چیست و انواع آن

استفاده از لوله های نسوز در بویلرهای لوله آب

لوله های مقاومتی مورد استفاده در بویلرهای واتر تیوب با نوع لوله های مقاومتی مورد استفاده در دیگ های فایر تیوب متفاوت است که مهم ترین آن تفاوت در میزان فشاری است که هر یک از آنها باید تحمل کنند. لوله های مورد استفاده در دیگ های آب باید توانایی تحمل فشار افزایش یافته را داشته باشند.

پیلی بمبا چیست و چه انواعی دارد؟

نمای اتصال شیلنگ آتش نشانی

چگونه شیلنگ آتش نشانی را وصل کنیم؟

در صورت نیاز به اتصال چند شیلنگ آتش نشانی باید مانند سایر شیلنگ ها جوش داده شود.

پس از جوش دادن تعداد مورد نیاز لوله، نوبت به گرم کردن آنها می رسد. شرایط گرمایش پس از جوشکاری لوله به شرح زیر است:

دمای مورد نیاز بین 5220 تا 600 درجه سانتیگراد و حداقل زمان گرمایش 15 دقیقه می باشد.

کشورهایی که لوله های نسوز استاندارد تولید می کنند

تولید لوله های اطفاء حریق مستلزم یک سری شرایط خاص است و می توان با ظرافت هر چه تمامتر این کار را انجام داد. یعنی تولید این نی ها فرآیند بسیار حساسی است و حتی یک اشتباه کوچک در مرحله تولید این نی ها منجر به تلفات هنگفت جانی و مالی افراد می شود.

در حال حاضر کشورهای مختلف شیلنگ آتش نشانی تولید می کنند و آمریکا، آلمان، روسیه و چین بهترین تولید کننده این شیلنگ ها هستند، زیرا تمامی شیلنگ های تولید شده در این کشورها در مرحله نهایی تولید، در دو مرحله مختلف و پس از آن تست می شوند. ایمنی آنها توسط کارشناسان تایید شده و به مرحله فروش می رسند، بنابراین ساخت آنها بسیار بالا است.

عموماً کشورهای تولید کننده این لوله ها از روش تولید بر اساس استانداردهای موجود در کشور فولاد استفاده می کنند و پس از آزمایشات و آزمایشات لازم لوله های تولیدی، آنها را به بازار فولاد در سراسر جهان عرضه می کنند.

از جمله تست های انجام شده قبل از مرحله فروش برای تست و بررسی این لوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بررسی میزان کشش، ضربه و خمش

• انجام تست های دوام و عملیات حرارتی

• تست فشار خارجی

• آزمون سخنرانی

• مقاومت آنها را در برابر فشار و دما تست کنید

• آزمایش غیر مخرب

• Testeur Hydrostatic

• آندوسکوپی

• ضخامت لوله تولید شده را بررسی کنید

عوامل موثر بر قیمت لوله های نسوز

عوامل مختلفی بر قیمت تمام شده این نوع لوله ها تأثیر می گذارد، از جمله اندازه لوله، تعداد درزها و ترک های لوله و میزان کربن و منگنز آلیاژ.

اندازه لوله

بدیهی است که هر چه سود بیشتر باشد، قیمت نیز بالاتر است. شیلنگ های آتش نشانی در اندازه های مختلفی در بازار وجود دارد و هر کدام کاربرد متفاوتی نسبت به بقیه دارند. لوله های با قطر 25.4، 31.8، 38، 44.5، 50.8، 57، 60.3، 63.5 و 76 بیشترین کاربرد را دارند.

تعداد زیادی بخیه و لوله های شکسته

یکی از اصلی ترین عواملی که بر قیمت تمام شده لوله های تنفس آتش تاثیر می گذارد، تعداد درزها و شکاف های این لوله ها می باشد.

هرچه درزها و ترک ها در این لوله ها کمتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می شود. زیرا هر چه این بخیه ها و ترک ها کمتر باشد، خطر کمتری دارد.

مقدار کربن و منگنز در لوله

مقدار کربن و منگنز موجود در این لوله‌ها تعیین‌کننده استفاده از آن‌ها و در نتیجه بر قیمت نهایی آنها نیز می‌باشد.

راهنمای خرید شیلنگ آتش نشانی

خرید کپسول های آتش نشانی به دلیل کار مهم آنها باید با دقت انجام شود تا خسارت مالی و جانی به همراه نداشته باشد.

یکی از نکات مهم برای خرید این لوله ها توجه به وزن هر متر و هر شاخه لوله می باشد. این امر باعث می شود که لوله های مرغوب از لوله های بی کیفیت موجود در بازار تشخیص داده شود و در نتیجه با خرید و استفاده از لوله های نسوز مرغوب از ترک خوردن در اثر فشار و حرارت بالا جلوگیری شود.

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شده است در مورد انواع شیلنگ های آتش نشانی مشاوره دقیقی ارائه شود تا در صورت نیاز از ویژگی های منحصر به فرد آن ها استفاده کنید. از اینکه وقت ارزشمند خود را برای خواندن این مقاله اختصاص دادید بسیار سپاسگزارم.

هم اکنون می توانید سوالات یا تجربیات خود را در مورد استفاده از این لوله ها با ما و سایر کاربران سایت در میان بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *