دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید ورق گالوانیزه به طور کامل

راهنمای خرید ورق گالوانیزه به طور کامل

دستورالعمل خرید,ورق گالوانیزه می تواند نقش مهمی در خرید این محصول با قیمت مناسب داشته باشد و در انتخاب ورق مرغوب و با توجه به تقاضای مورد نیاز مهم خواهد بود. برای این منظور در مقاله دایره المعارف آهن و فلزات تمامی توصیه های لازم را قبل و بعد از خرید ورق گالوانیزه به شما می دهیم. با دایره المعارف ملل آهنین همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق گالوانیزه

محتوا پنهان است

1 صفحه مقدماتی

2 نکته قبل از خرید ورق گالوانیزه

3 نکته هنگام خرید ورق گالوانیزه

4 آنچه خریدار باید به فروشنده اطلاع دهد

5 نکته پس از خرید ورق گالوانیزه

معرفی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه محصولی است که از نورد ورق سرد یا ورق نورد گرم با آبکاری بعدی به دست می آید. ورق گالوانیزه را می توان به صورت ورق یا ورق عرضه کرد. با توجه به خواص روی، این نوع ورق دارای سطحی براق و صیقلی، مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. علاوه بر این، در برخی موارد از ترکیب عناصر دیگر مانند نیکل و آلومینیوم نیز برای بهبود کیفیت در ورق استفاده می شود. ضخامت ورق های گالوانیزه عرضه شده در بازار که بیشترین استفاده را دارند بسته به برند ورق از 0.3 تا 3 میلی متر می باشد. عرض ورق های گالوانیزه به صورت ورق و ورق 1 یا 1.25 متر می باشد.

ورق های گالوانیزه را می توان از جنبه های مختلفی از جمله روش تولید، نوع و ضخامت روکش روی، ابعاد و … دسته بندی کرد که به عنوان مثال انواع ورق های گالوانیزه بسته به کاربرد شامل ورق شید، ورق سقف شیروانی، ورق کرکره ای، استیل می باشد. ورق عرشه، ورق کانال پیش ساخته و ورق فلزی رنگی. ضمناً این نوع ورق فلزی را می توان به صورت پروفیل (ذوزنقه ای، سینوسی و …) عرضه کرد.

برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

# باید بخونیش

آهن ملت

پیشنهاد تخصصی ملل آهن: مقاله پژوهشی ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه چیست؟

نکات قبل از خرید ورق گالوانیزه

اطلاعات اولیه ای که قبل از خرید ورق گالوانیزه باید بدانید شامل انواع ورق گالوانیزه، کارخانه های سازنده، قیمت و وزن ورق و غیره می باشد.

نکات قبل از خرید ورق گالوانیزه

1- روش تولید ورق گالوانیزه

یکی از مواردی که قبل از خرید باید به آن توجه کنید روش های تولید ورق گالوانیزه است. ورق های گالوانیزه به روش های سرد و گرم تولید می شوند و محصولات به دست آمده به همان دو دسته ورق گالوانیزه سرد و گرم تقسیم می شوند.

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه گرم، سطح فلز ابتدا تمیز می شود و سپس در حمام مذاب فلز روی (Zn) غوطه ور می شود. مزیت این است که پوشش حاصل نسبتاً ضخیم و کریستالی است. همچنین با این روش ساختاری چند لایه متشکل از آلیاژ روی-فولاد تشکیل می شود که باعث افزایش سختی و شکنندگی ورق می شود. اگر ورق گالوانیزه گرم خم شود، ممکن است در نتیجه ورق شل شود. مزیت اصلی این روش قیمت مناسب آن است.

برای تولید ورق گالوانیزه سرد، ورق را در حمام روی مذاب غوطه ور نمی کنند، بلکه از جریان الکتریکی در محلول الکترولیت برای انتقال یون های فلز روی به ورق استفاده می شود. به همین دلیل کیفیت ورق گالوانیزه سرد بهتر است. اما ضخامت پوشش روی ورق گالوانیزه سرد کمتر از نوع گرم است.

لازم به ذکر است که کاربرد ورق گالوانیزه سرد و گرم نیز متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت این دو روش، مقاله زیر را مطالعه کنید.

# باید بخونی

آهن ملت ها

نظر تخصصی آهن نمل: معرفی ورق گالوانیزه الکتروگالوانیزه و تفاوت آن با ورق گالوانیزه گالوانیزه گرم.

تفاوت بین الکتروگالوانیزه و گالوانیزه گرم

2- مقدار روکش روی

نکته مهم دیگری که قبل از خرید ورق گالوانیزه باید بدانید ضخامت روکش روی ورق گالوانیزه است. منظور از ضخامت روکش روی، مجموع وزن پوشش روی دو صفحه است که بر حسب گرم بر متر مربع بیان می شود. وزن پوشش سقف باید مطابق جدول مربوط به استانداردهای کشور ایران باشد. اما در صورت نیاز به مقدار زیادی روکش باید هنگام خرید به سازنده یا فروشنده اطلاع دهید. در ادامه به بررسی انواع پوشش روی می پردازیم.

3- پوشش های روی مختلف روی ورق گالوانیزه

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه انواع گالوانیزه ساخته می شود که به آن می گویند. بسته به میزان روی، ناخالصی هایی به صورت ورقه روی ورق ایجاد می شود که به آن گل اسپنگل یا گالوانیزه می گویند. البته زمانی که روی مذاب متبلور می شود، ممکن است به دلیل ناخالصی های موجود در فلز روی، روی ورق نیز ایجاد شود. در ادامه به معرفی انواع روکش روی می پردازیم.

انواع ورق های روکش روی

3-1- مانتو فلس دار گلدار (روی مانتو فلس دار)

این نوع پوشش در اصل یک پوشش یا پوششی است که از رشد بی نهایت کریستال های فلز روی در هنگام انجماد معمولی حاصل می شود. این روکش دارای روکش براق بوده و بیشترین کاربرد را دارد.

2-3- پوشش گل کوچک (گل کوچک)

سطح این نوع ورق گالوانیزه ممکن است از نقطه سیم پیچ به نقطه سیم پیچ یا سیم پیچ به کلاف فاقد یکنواختی کامل باشد. این نوع اسلب ها معمولا با لایه شناسه ۳۵۰، ۲۷۵، ۲۰۰ و ضخامت بین ۰.۵ تا ۳ میلی متر تولید و عرضه می شوند. از این نوع ورق گالوانیزه در جاهایی استفاده می شود که ظاهر سطح اهمیت دارد.

3-3-پوشش داده شده با آلیاژ روی-آهن

این نوع ورق گالوانیزه ظاهری فلس دار ندارد و معمولاً ظاهری مات و مات دارد و سطح براقی ندارد. این باعث می شود که برای کاربردهای خاص مناسب باشد. از جمله برای رنگرزی مستقیم و بلافاصله پس از تولید که به غیر از تمیز کردن منظم نیازی به مراحل اضافی (مانند اسیدشویی و …) ندارد. پوشش آلیاژ روی آهن می تواند در هنگام تغییر شکل زیاد به پودر تبدیل شود.

4-3- پوشش متفاوت در دو سطح (پوشیده شده با جرم های مختلف در دو سطح صفحه)

این نوع ورق گالوانیزه به این معنی است که در حالی که روی یک سطح ورق پوشش فلز روی خاصی وجود دارد، پوشش روی سطح دیگر بسیار کمتر از سطح دیگر است.

توجه داشته باشید. اگر قصد رنگ آمیزی ورق گالوانیزه را دارید، ورق هایی با گل های کوچک و بدون گل مناسب تر هستند.

یادداشت. تولیدکنندگانی مانند شهرکرد و تراز انواع ورق گالوانیزه را با گل کم و بدون گل تولید می کنند. ورق فولاد گل درشت نیز توسط کارخانه های هفت الماس و کاشان تولید می شود.

4- کارخانه تولید ورق گالوانیزه

کارخانه های تولید ورق گالوانیزه

همانطور که در توضیح پوشش ها و رنگ های ورق گالوانیزه ذکر شد، کارخانه های مختلف ورق هایی با خواص متفاوت ارائه می دهند. به همین دلیل باید قبل از خرید فولاد گالوانیزه با آشنایی با کارخانه های مختلف تولید کننده فولاد گالوانیزه تصمیم بگیرید. علاوه بر این، انواع ورق های فولادی وارداتی از جمله ورق های فولادی گالوانیزه از چین، قزاقستان، هند و امارات در بازار موجود است. در زیر به معرفی مهمترین کارخانه های تولید ورق فولادی گالوانیزه در ایران می پردازیم. برای مقایسه ورق فولادی گالوانیزه کارخانه های مختلف به فاکتورهای زیادی مانند موجودی بازار، مصرف و تقاضای محصول، فرآیند تولید و عوامل زیادی نیاز است. اما به طور کلی می توان گفت که فولاد گالوانیزه کاشان بیشترین حجم و قیمت روکش را در بین سایر ورق های فولادی ایران دارد.

فولاد مبارکه اصفهان

ورق های گالوانیزه فولاد مبارکه به روش گالوانیزه گرم تولید می شوند و دارای ضخامت 0.25 تا 2 میلی متر و عرض 1 تا 1.25 متر می باشند. یک قرقره کارخانه ورق گالوانیزه نیز بین 3 تا 20 تن وزن دارد. ظرفیت تولید سالانه ورق گالوانیزه این کارخانه حدود 200 هزار تن است.

یادداشت. در حال حاضر برخی از ضخامت های ورق کارخانه فولاد مبارکه در خط تولید نیست.

توجه: ورق های ابعاد (ابعاد سفارشی) قابل تولید می باشد.

بالشتک کارخانه ای از ورق فلز گالوانیزه

این کارخانه ورق های رول گالوانیزه با ضخامت های 0.18 تا 6 میلی متر و عرض 1 متر و 1.25 متر تولید می کند. ورق گالوانیزه 1-1.25 متر عرض و 1-2.5 متر طول دارد.

ورق گالوانیزه کاشان با پوشش 120 گرم بر متر مربع بهترین پوشش را نسبت به ورق های تولید داخل دارد. کارخانه های دیگر حدود 100 ورق رنگ می سازند.

شرکت ورق شهرکورد (چهارمحال لگ بختیاری)

این کارخانه ورق گالوانیزه خود را از 800 تا 1880 میلی متر و عرض 0.4 تا 2 میلی متر تولید می کند. وزن روکش بین 60 تا 350 گرم بر متر مربع است ظرفیت اسمی تولید این کارخانه 400 هزار تن در سال است

صنعتی هفت الماس

ورق های گالوانیزه تولیدی کارخانه هفت الماس متنوع بوده و شامل ورق های گالوانیزه رنگی تا ورق های گالوانیزه سرد و گرم می باشد. همچنین ورق های گالوانیزه این کارخانه بیشترین ضخامت تولید را در کشورمان دارد که 3 میلی متر است.

علاوه بر کارخانه های فوق، کارخانه های سمنان، اشتهارد، دشتستان راد و … می باشند. در جدول زیر جزئیات ورق گالوانیزه تولیدی این کارخانه ها را مشاهده می کنید.

محدوده ضخامت ورق تولید کننده ورق گالوانیزه (میلی متر)

فولاد مبارک اصفهان 0.kh بر ع

شرکت فولاد تراز 0,4 تا 2

برگه خودروی اینکامپانی یه شهرکرد (چهارمحال نبختیاری) 0.4 Kua Ku-2

شرکت فولاد دشتستان 0,4 a 2

کارخانه نورد و لوله سمنان 0.3 تا 3

کارخانه ورق گالوانیزه کاشان 0.3 تا 1.5

شرکت صنایع هفت الماس 0.4 تا 3

صنایع فولاد شهریار تبریز 0.4 تا 2.5

همچنین برای خرید ورق های گالوانیزه کمتر از 0.3 میلی متر یا ضخامت بیشتر از 3 میلی متر می توانید از ورق های وارداتی با مشخصات زیر استفاده کنید.

ضخامت ورق گالوانیزه (میلی متر) کشور سازنده

ورق گالوانیزه امارات متحده عربی 0.2-6

چین از ورق گالوانیزههای 0.14 تا 5 الهام گرفت

قزاقستان 0.4 – 2 sh

5- وزن ورق گالوانیزه

راهنمای خرید ورق گالوانیزه به طور کامل

راهنمای خرید ورق گالوانیزه به طور کامل

ابعاد و ضخامت ورق از پارامترهای اصلی وزن ورق است، بنابراین لازم است قبل از خرید ورق از ابعاد و وزن آن اطلاع داشته باشید. به عنوان مثال، وزن ورق گالوانیزه 6-7 تن و وزن ورق گالوانیزه نورد 4.9-9 تن است. با این حال، با استفاده از فرمول یا جدول Stahl به راحتی می توان وزن های دقیق را برای انواع برگ ها به دست آورد.

وزن رول های اندازه های مختلف می تواند سبک یا سنگین باشد. اما در حالت عادی وزن آن از 6 تا 7 تن است.

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی متر) * 7.86 = وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)

نکته: عدد 7.86 چگالی فولاد است که معمولا برای سهولت در محاسبه عدد 8 جایگزین آن می شود.

طول

(م) عرض

(م) ضخامت

(میلی متر) مادر

(کیلوگرم) طول

(نمایشگاه

(م) ضخامت

(میلی متر) وزن

(کیلوگرم)

૨ ૧ ૦.૩ ૪.૭ ૨.૫ ૧.૨૫ ૦.૩ ૭.૩૬

۲ ۱ ۰.۴ ۶.۳ ۲.۵ ۱.۲۵ ۰.۴ ۹.۸

2 1 2.5 7. 2 2. 5 1. 2. 5 1.5 12.3

૨ ૧ ૦.૬ ૯.૪ ૨.૫ ૧.૨૫ ૦.૬ ૧૪.૭

۲ ۱ ۰.۷ ۱۰.۱ ۲.۵

1 1.2.5 15.5 1.55

२ १ .९ १४.१ २.५ १.२५ ०.९ २२.१

2 1 15.7 2.5 1.25 12.5

۲ ۱۱.۲۵ ۱۹.۶ ۲.۵ ۱.۲۵ ۱.۲۵ ۳.۶

2 1.5 23.5 2.5 1.25 1.5 36.8

2 3 3 2.5 1.

2 2 2 . 2 2 . 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 2. 5 2. 2.)

6- قیمت ورق گالوانیزه

قیمت گالوانیزه یکی از مهم ترین نکات در هنگام خرید این محصول می باشد. قیمت ورق گالوانیزه به پارامترهای مختلفی از جمله ضخامت، ابعاد، کیفیت، برند سازنده، خدمات انجام شده روی ورق و … بستگی دارد. به عنوان مثال قیمت ورق گالوانیزه موجدار با ورق گالوانیزه ساده متفاوت است. همچنین قیمت ورق و رول به دلیل هزینه برش کاری روی ورق متفاوت است. بنابراین بدون در نظر گرفتن این عوامل نمی توان اطلاعات دقیقی از قیمت این نوع ورق ارائه داد. شرکت آهن ملل به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های بازرگانی در زمینه خرید و فروش ورق، روزانه قیمت انواع ورق گالوانیزه را در سایت خود قرار می دهد و دسترسی و مقایسه آن را آسان می کند. برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه از کارخانه های مختلف و همچنین نمودار تغییر قیمت ورق گالوانیزه به لینک زیر مراجعه نمایید.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

ملل آهنین؛ تامین کنندگان آنلاین و مستقیم انواع تراکت

قیمت روز ورق گالوانیزه

7 – اندازه گیری فاصله ( حامل کالا )

در نظر گرفتن فاصله حمل و نقل ورق تا محل پروژه یکی دیگر از عواملی است که قبل از خرید ورق باید در نظر گرفته شود. زیرا حمل و نقل محصولات فولادی (بسته به مسافت) پرهزینه است. در واقع می توان گفت که هزینه حمل و نقل به وزن کالا و مسافتی که باید طی کند تا به مقصد برسد بستگی دارد. بنابراین بهترین کار خرید از نزدیکترین کارخانه به محل پروژه است. اما از آنجایی که کارخانه ها روزانه عرضه نمی کنند و یا امکان خرید مستقیم از برخی از آنها (مثلاً کارخانه فولاد مبارکه) وجود ندارد، بهتر است از شرکت های بازرگانی معروف خرید کنید تا اینجا. نزدیکترین مکان، تولید و کاهش هزینه های حمل و نقل.

8- کیفیت و استفاده از ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه با کیفیت بالا

کیفیت ورق گالوانیزه مستقیماً بر استفاده از آن تأثیر می گذارد. در واقع می توان گفت با در نظر گرفتن کاربری و بهره برداری از سایت کیفیت درخواستی را مشخص می کند. به عنوان مثال، هنگام ساخت یک مخزن آب گالوانیزه که در تماس دائمی با آب خواهد بود، توجه به ضخامت لایه روی بسیار مهم است. در حالی که می خواهد از برگ در پشت بام استفاده کند، توجه به زیبایی ظاهر اهمیت بیشتری دارد. در زیر به بررسی انواع با کیفیت ورق گالوانیزه و موارد استفاده از آنها می پردازیم.

ورق گالوانیزه با کیفیت معمولی (کیفیت 1)

ورق موجدار با کیفیت معمولی برای مصارف عمومی به صورت ورق یا برای خمش یا شکل دهی ساده استفاده می شود. این نوع ورق تخت پس از پوشش دهی به صورت رول و ورق با ضخامت 25/0 تا 5 میلی متر و عرض حداقل 600 میلی متر تولید می شود.

ورق گالوانیزه با کیفیت فرم دهی متوسط ​​(کیفیت 2)

این نوع ورق برای مصارف آب بندی، اتصالات خمشی یا سایر موارد مشابه استفاده می شود و شکل پذیری بهتری نسبت به عیار معمولی دارد. این نوع ورق فلزی به صورت رول و ورق با ضخامت 0.25 تا 5 میلی متر (پس از گالوانیزه) و عرض حداقل 600 میلی متر تولید می شود. وزن پوشش این نوع ورق ها نباید بیشتر از 350 باشد.

ورق گالوانیزه با کیفیت کششی (کیفیت 3، 4، 5 و 6)

این گونه ورق ها برای قالب کشی یا عمیق استفاده می شوند و به صورت رول و ورق با ضخامت 0.4 تا 5 میلی متر (پس از پوشش گالوانیزه) و عرض حداقل 600 میلی متر تولید می شوند. لایه ها یا لایه های ورق گالوانیزه با کیفیت کششی نباید بیش از 275 باشد. طبقه بندی کیفی این نوع ورق را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

درجه 3: برای تنش معمولی

کیفیت 4: برای کشش عمیق

کیفیت 5: برای کشیدن عمیق فلز کاملا سرد

کیفیت 6: فولاد تثبیت شده برای کشش فوق العاده عمیق

ورق گالوانیزه با عرض کمتر از 600 میلی متر

ورق گالوانیزه با عرض کمتر از 600 میلی متر را می توان با برش ورق گالوانیزه پهن به طول بدست آورد که در این صورت به آن ورق می گویند.

توجه: ورق گالوانیزه با کیفیت کششی 3، 4، 5 و 6 را می توان برای تشکیل یک قطعه خاص بر اساس کلاس عملکردی خاص یا با توجه به حد خرابی خاص که از قبل بین خریدار و سازنده توافق شده باشد تولید کرد. . در این موارد، نام قطعات، جزئیات ساخت و الزامات خاص (به عنوان مثال: عاری از باندها یا شیارهای تغییر شکل) و مشخصات مکانیکی باید مشخص شود.

نکاتی برای خرید ورق گالوانیزه

انواع روش های خرید ورق و مراحل خرید از شرکت های تجاری در مقاله ای جداگانه به عنوان راهنمای خرید پلاک مربوط به هر نوع ورق فولادی توضیح داده شده است. توصیه می کنیم قبل از خرید علاوه بر راهنمای خرید ورق گالوانیزه، مقاله زیر را نیز مطالعه کرده و سپس با توجه به نکاتی که در هر دو مقاله آمده است اقدام به خرید نمایید.

# باید شمرد

آهن ملت ها

توصیه های تخصصی آسیاب آهن: مقاله مروری راهنمای خرید فولاد

راهنمای خرید

آنچه خریدار باید به فروشنده بگوید

اطلاعاتی که باید توسط خریدار هنگام خرید ورق گالوانیزه افشا شود شامل موارد زیر است:

نکاتی برای خرید ورق گالوانیزه

1- نام و مشخصات فنی ورق گالوانیزه: هنگام خرید ورق گالوانیزه باید مشخصات فنی ورق را قید کنید. مشخصات صفحه به نام لایه، نوع پوشش روی (Zn) و کیفیت آن همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم اشاره دارد.

2- ابعاد ورق: به ترتیب ضخامت، عرض، طول، وزن و تعداد مورد نیاز را مشخص کنید.

3- کاربرد و کیفیت صفحه (در صورت امکان): از آنجایی که کاربرد لایه گالوانیزه سرد و گرم متفاوت است و کیفیت لایه نیز تعیین کننده انواع پوشش گالوانیزه می باشد. در نتیجه با تبلیغات استفاده از ورق، فروشنده می تواند بهترین کیفیت را به شما ارائه دهد.

4- اعلام نیاز به خدمات و عملیات اضافی (در صورت نیاز): به عنوان مثال نیاز به فرآوری روغن یا فسفات در فرآیند تولید و یا میز مسطح، ذوزنقه ای، محدب و … باید در ابتدای برنامه مشخص شود. به عنوان مثال ورق های گالوانیزه رنگی برای سقف و سوله یا

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *