دسته‌بندی نشده

روش های اندازه گیری قطر میلگرد چگونه است؟

روش های اندازه گیری قطر میلگرد چگونه است؟

اندازه قطر  میلگرد یکی از مسائل مهمی است که مهندسان و پیمانکاران در انتخاب و استفاده از  میلگرد به آن توجه ویژه ای دارند. اگرچه قطر اسمی  میلگرد را می توان با بررسی ورق فلزی  میلگرد یا گواهی فنی تعیین کرد، اما در برخی موارد لازم است از روش های مختلفی برای اندازه گیری قطر یا تعیین اندازه  میلگرد استفاده شود. برای این منظور روش های مختلفی وجود دارد که برخی از آنها نیاز به ابزار ندارند، اما برای محاسبات دقیق باید از ابزارهای اندازه گیری مانند کولیس استفاده کرد. برای یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اندازه گیری قطر میلگرد با مقاله دانشنامه ملل آهنین همراه باشید.

1 روش برای تنظیم اندازه پس زمینه

قطر اسمی میلگرد چقدر است؟

3 میلگرد سنج یا 3 روش رایج اندازه گیری قطر میلگرد

4 اندازه گیری اندازه میلگرد بدون استفاده از ابزار

5 عرض میله را با ابزار اندازه گیری کنید

6 استدلال برای اهمیت اندازه گیری و اندازه میلگرد

نحوه تعیین اندازه میلگرد

واحد میلی متری برای اندازه گیری اندازه یا قطر میلگرد استفاده می شود. به طور کلی انواع میلگرد با قطرهای 8 تا 50 میلی متر تولید و عرضه می شود اما بیشترین کاربرد آنها برای قطرهای 6 تا 32 میلی متر است. همچنین هر سایز میلگرد برای کاربردهای خاصی استفاده می شود.

روش های مختلفی برای اندازه گیری اندازه میلگرد وجود دارد. به عنوان مثال، مهندسان و افراد ماهر می توانند اندازه میلگرد را تجسم کنند، اما قطر میلگرد را می توان با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مختلف به طور دقیق اندازه گیری کرد. در ادامه شما را با روش های مختلف اندازه گیری قطر میله یا اندازه گیری میلگرد آشنا می کنیم اما قبل از آن لازم است با اصطلاح قطر استاندارد میله آشنا شویم.

نکته: علاوه بر قطر میلگرد; وزن میلگرد یکی از مهم ترین پارامترهای میلگرد است و روش های مختلفی برای محاسبه آن وجود دارد. برای بدست آوردن وزن میلگرد علاوه بر جدول استاندارد از روش خاصی استفاده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه وزن میلگرد، مقاله زیر را بخوانید.

آهن ملت ها

توصیه های متخصص میلز: 7 روش ساده و کاربردی برای محاسبه وزن میلگرد

وزن میلگرد

اندازه  میلگرد چقدر است؟

برای شناخت گیج میلگرد ابتدا باید معنی کلمه گیج را بفهمیم. متر به معنای اندازه گیری است. گیج میلگرد همان اندازه گیری میلگرد است. همچنین به ابزار قالب میلگردی که برای اندازه گیری قطر میلگرد استفاده می شود، گیج میلگرد نیز گفته می شود.

قطر اسمی میلگرد چقدر است؟

از نظر هندسی میلگردها بر اساس عرض اسمی از یکدیگر متمایز می شوند. به عبارت دیگر، قطر اسمی یک پارامتر هندسی مشخصه انواع میله ها است. عرض یا سطح استاندارد میلگرد به میلی متر اعلام می شود و یکی از پارامترهای ثبت شده توسط شرکت سازنده بر روی صفحه فولادی بسته بندی های میلگرد می باشد. همچنین برای محموله های بالای 25000 کیلوگرم دارای شناسنامه فنی حداقل قطر میلگرد در گواهینامه لحاظ شده است.

در میلگرد ساده، قطر میلگرد با قطر اسمی یکسان است، اما قطر میلگرد آجدار به سه دسته قطر اسمی، قطر پشتی و قطر خارجی تقسیم می شود که هر کدام در زیر ارائه شده است.

قطر اسمی آرماتور آجدار: قطری است نزدیک به میانگین که توسط جداول استاندارد قطر  میلگرد معرفی شده است. قطر اسمی آرماتور آجدار برابر با قطر آرماتور بدون آج یا آرماتور صاف زمانی است که همان وزن آرماتور آجدار انتخاب شود.

Tape Back Base Diameter: به قطر پشت نوار بدون در نظر گرفتن ردپا اشاره دارد.

قطر خارجی میلگرد آجدار: منظور قطر میلگرد با احتساب سینی آن است که مطابق جدول زیر می باشد.

مثال: میلگرد آجدار شماره 16 دارای سه نوع قطر اسمی قطر پایه و قطر خارجی است که قطر اسمی آن 16، قطر پایه آن 15 و قطر خارجی آن 18 می باشد.

در زیر جدول قطر میلگرد طبق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان را مشاهده می کنید.

جدول قطر میلگرد

روش های رایج اندازه گیری قطر یا قطر آرمیچر

هنگامی که میلگردهایی با اندازه های مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند، تشخیص اندازه آنها دشوار است، زیرا تفاوت تنها چند میلی متر است. در زیر 7 روش متداول ضخامت آرماتور را در دو حالت بدون ابزار اندازه گیری و با استفاده از ابزار اندازه گیری شرح می دهیم.

اندازه گیری قطر اتصالات بدون استفاده از ابزار

اندازه گیری قطر میلگرد بدون ابزار

روش های بسیار ساده و راحت برای اندازه گیری قطر میلگرد وجود دارد که نیازی به استفاده از ابزار نیست. در ادامه به معرفی پرکاربردترین آنها خواهیم پرداخت.

1- تعیین اندازه  میلگرد  به روش آزمایشی

مهندسان و پیمانکاران با تجربه و ماهر می توانند به راحتی اندازه یا قطر میلگرد را تشخیص دهند. این روش اندازه گیری قطر میلگرد برای افراد مبتدی آسان نیست و به دلیل عدم دقت آن بهتر است از روش های دیگر اندازه گیری استفاده شود.

2- قطر میلگرد را با نخ اندازه بگیرید

یکی از ساده ترین و جالب ترین راه ها برای اندازه گیری اندازه آرمیچر، اندازه گیری با طناب یا طناب است. در این روش یک ریسمان به دور ابزار می پیچند و سپس با اندازه گیری دور نخ، قطر آن را اندازه می گیرند.

3- قطر  میلگرد را با استفاده از مفصل ساچمه ای اندازه گیری کنید

این روش روشی سریع و راحت برای مهندسان و معماران حرفه ای و با تجربه است. با این روش لازم است قبل از شروع اندازه گیری مشخص شود که کدام گره برای اندازه گیری  میلگرد با چه اندازه ای مناسب است. به همین دلیل باید از قبل زانوهای خود را اندازه بگیرید.

از این روش برای اندازه گیری قطر میلگرد استفاده می شود که دانستن اندازه دقیق قطر میلگرد چندان حساس نیست زیرا برای مثال استفاده از این روش برای مقایسه دو قطر میلگرد 16 و 18 که تنها دو میلی متر از یکدیگر فاصله دارند نامناسب است. . و دقت نتیجه ای دارد بنابراین استفاده از این روش در صورتی مناسب است که ملاک سرعت عمل باشد.

4- وزن محصول را با فرمول اندازه گیری کنید (با وزن میلگرد اندازه گیری کنید)

اگر وزن میلگرد مشخص باشد، با استفاده از فرمول به راحتی می توانید قطر میلگرد را محاسبه کنید. در حقیقت، برای استفاده از فرمول برای محاسبه قطر میلگرد، داشتن وزن دقیق یک متر میلگرد مورد نیاز ضروری است. استفاده از این فرمول یکی از دقیق ترین و کارآمدترین روش های اندازه گیری اندازه  میلگرد است.

فرمول محاسبه قطر آرمیچر

با وارد کردن وزن میلگرد با استفاده از این فرمول می توانید قطر یا اندازه میلگرد را به طور دقیق محاسبه کنید.

در این فرمول عدد 7850 چگالی فلز است.

فرمول محاسبه قطر میلگرد

نکته : شاخه میله 1 متری طبق جدول وزن دارای وزن ثابت و صحیح می باشد. به عنوان مثال یک شاخه میله ای 12 متری با قطر 14 میلی متر وزنی در حدود 14 کیلو و 500 گرم دارد و یا شاخه میله ای 12 متری به قطر 16 میلی متر وزنی معادل 18 کیلو و 700 گرم دارد. در جدول زیر وزن انواع میلگرد متداول را مشاهده می کنید.

ردیف، قطر اسمی میلی متر، وزن طول، کیلومتر، وزن میله 12 متر

روش های اندازه گیری قطر میلگرد چگونه است؟

روش های اندازه گیری قطر میلگرد چگونه است؟

اندازه گیری قطر میلگرد با استفاده از خط کش

قطر میلگرد را در ابزار اندازه گیری کنید

استفاده از ابزار اندازه گیری میلگرد؛ اندازه گیری ابعاد سنگ های مختلف با دقت و اصول امکان پذیر است. به خصوص در روش اندازه گیری قطر میلگرد آجدار. همانطور که در ابتدای مقاله توضیح داده شد اکثر الیافی که در ساخت و ساز استفاده می شود، آجدار هستند. الگوهای ابعاد مورد استفاده برای میلگردهای آجدار مشخص شده است. روش های تست محاسبه هر سه پارامتر بدون ابزار غیر ممکن است.

1- اندازه گیری قطر آرماتور با استفاده از کولیس

یکی از دقیق ترین روش های اندازه گیری قطر میلگرد با کولیس می باشد، کولیس وسیله ای است که داخل، خارج و عمق یک جسم محدود را به دقت اندازه گیری می کند. با این ابزار می توان اندازه میلگرد را با دقت بالایی اندازه گیری کرد. روش خواندن سایز میلگرد نیز به نوع کولیس بستگی دارد.

نحوه اندازه گیری قطر  میلگرد با کولیس

قطر  میلگرد را با کولیس اندازه گیری کنید.

روش گیج قطر میلگرد را با اندازه گیری فاصله بین دو طرف میلگرد بدست می آورد. برای این منظور کولیس بین دو نقطه مورد نظر روی سفت کننده (چه روی زمین و چه روی صفحه سخت کننده) قرار می گیرد. در این حالت دو نقطه توسط دو فک خمش مشخص می شوند. سپس کولیس را بردارید و با خط کش فاصله بین دو فک را بخوانید.

2- اندازه گیری قطر پوسته با نمونه

اندازه گیری قطر بست با استفاده از شابلون

روش دیگر اندازه گیری قطر آرماتور استفاده از شابلون یا گیج است. قالب اندازه گیری میلگرد از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و به دلیل اندازه کوچک حمل آن آسان است. با استفاده از الگوی آرماتور می توان قطر دودکش را تعیین کرد. برای استفاده از آن ابتدا میلگرد را در قسمت باز گیج قرار می دهیم سپس در نقطه ای که سطح خارجی کاملاً با گیج برخورد می کند با اعداد ثبت شده روی گیج به راحتی می توان قطر میلگرد را محاسبه کرد. علاوه بر این، پوشش بتنی عناصر بتن آرمه توسط شابلون خط کش قابل کنترل است.

مزایای استفاده از قالب های میلگرد

دقت اندازه گیری بالایی دارد.

قابل حمل است.

به راحتی خراب نمی شود.

در برابر ضربه مقاوم است و به راحتی نمی شکند.

این به راحتی در فروشگاه های سخت افزار موجود است.

3- قطر  میلگرد را با نخ فرانسوی اندازه بگیرید

به این ترتیب کارشناسان می توانند قطر میلگرد را با استفاده از آچار موجود در آن اندازه گیری کنند. این سیم‌های فرانسوی برای اندازه‌گیری از قبل ساخته و علامت‌گذاری شده‌اند تا اندازه‌گیری میلگرد در حین استفاده آسان‌تر و سریع‌تر شود.

دلیل اهمیت اندازه گیری و اندازه گیری وسایل

استفاده از وزن ها و اندازه های مختلف توری کاربردها و نتایج متفاوتی خواهد داشت، بنابراین استفاده از گریتینگ اندازه مناسب برای هر قسمت از ساختمان بسیار مهم است. به عنوان مثال، برخی از اندازه های توری برای فونداسیون، برخی برای پله ها، برخی برای ورودی ها و برخی از گریت ها برای دیوارها و ستون ها مناسب هستند. در نتیجه عدم آگاهی از اندازه این محصول می تواند منجر به کاربرد نادرست شود که در استحکام بتن و در نهایت مقاومت سازه اختلال ایجاد می کند. در مقاله بعدی می توانید در مورد اندازه های مختلف گریل و موارد استفاده و انواع گریل مطالعه کنید.

کشورهای فلزی

مشاوره تخصصی آهن نامال: انواع گریل و کاربرد آنها

نوعی میلگرد

علاوه بر این، یکی از موارد مهمی که یک بازرس ساختمانی باید به آن توجه کند، کنترل آرماتور ساختمان و اندازه آرماتور مورد استفاده است. اندازه گیری قطر و وزن میلگرد به مهندسان این امکان را می دهد که از این میلگرد برای محاسبه وزن و مقاومت کل سازه استفاده کنند.

در نهایت، دانستن قطر و وزن میلگرد کمک می کند تا اندازه میلگرد مورد نیاز مرتب شود و از خرید بیش از حد و غیر ضروری میلگرد خودداری شود. بنابراین باید بدانید که یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از هدر رفتن میلگرد و خرید میلگرد در صورت نیاز استفاده از جدول لیستوفر است. جدول لیستوفر که به همراه نقشه ساخت و ساز ارائه شده است را می توان بهترین راهنمای خرید میلگرد دانست. برای آشنایی بیشتر با لیستوفر میلگرد، مقاله زیر را بخوانید.

#باید خواند شود

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس ملل آهنین: آرماتور لیستوفر چیست؟

لیستوفر میلگرد

اخرین حرف

میلگرد و مشخصات آن در صنعت ساختمان بسیار حائز اهمیت است، بنابراین مهندسان در هنگام خرید و استفاده از این محصول به نوع، اندازه و اندازه آرماتور توجه می کنند. اگرچه قطر اسمی میلگرد بر روی صفحه میلگرد و یا در گواهی فنی درج شده است، اما دانستن روش های مختلف اندازه گیری قطر میلگرد کمک شایانی به مهندس در طول مراحل ساخت می کند. ، پیمانکاران و کلیه افراد مرتبط با این محصول.

سوالات متداول در مورد اندازه گیری قطر

رایج ترین اندازه یا قطر میلگرد در بازار چیست؟

به طور کلی یراق آلات با قطر 8 تا 50 میلی متر تولید و در بازار به فروش می رسد اما از 6 تا 32 میلی متر پرکاربرد است.

دقیق ترین روش برای اندازه گیری قطر میلگرد چیست؟

یکی از دقیق ترین روش های اندازه گیری قطر میلگرد استفاده از وسیله ای به نام ترازو است.

کالیپر ترمز چیست؟

کولیس ابزاری است که برای اندازه گیری دقیق داخل، بیرون و عمق اجسام با اندازه محدود استفاده می شود. با این ابزار می توان ابعاد میلگرد را با دقت بالایی اندازه گیری کرد.

قطر اسمی میلگرد به چه معناست؟

از نظر هندسی، میلگردهای تقویت کننده بر اساس قطر اسمی آنها از یکدیگر فاصله دارند. به عبارت دیگر، قطر اسمی یک پارامتر هندسی مشخصه انواع میلگردهای تقویت کننده است. قطر اسمی میلگرد تقویت کننده بر حسب میلی متر اعلام شده و یکی از پارامترهای حک شده بر روی صفحه فلزی دسته های میلگرد توسط شرکت سازنده می باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *