دسته‌بندی نشده

لوله چیست و انواع آن

لوله ها یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مواد و ابزار در صنعت و ساختمان هستند که نمونه های مختلفی از آنها در طول تاریخ مورد استفاده بشر قرار گرفته است. اولین لوله ها را می توان به مصریان و سومری ها ردیابی کرد که از چوب و ساقه گیاهان برای انتقال آب از مکانی به مکان دیگر استفاده می کردند.

امروزه با گسترش صنعت، شاهد ظهور و تولید انواع لوله های صنعتی و ساختمانی هستیم که هر کدام کاربردها و ویژگی های متفاوتی دارند و حتی روش های ساخت آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

مهندسان صنعت و تاسیسات، لوله ها را با توجه به کاربرد، اندازه، شکل و جنس به دسته های مختلفی تقسیم می کنند و هر کدام از این لوله ها برای استفاده در شرایط و مکان های خاص مناسب است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شناخت و انتخاب مناسب نوع لوله برای پروژه و محل مورد نیاز سیستم لوله می تواند اولین قدم برای افزایش راندمان و صرفه جویی در هزینه های شما باشد. با ما همراه باشید تا با بررسی کامل و جامع لوله شما را در انتخاب لوله مناسب راهنمایی کنیم.

در این مقاله می خواهیم انواع لوله ها، کاربردهای آنها و همچنین فرآیند تولید لوله را به تفصیل بیان کنیم. .

لوله ها انواع مختلفی دارند و بر اساس جنبه های مختلفی مانند جنس، اندازه، کاربرد و حتی فرآیند ساخت طبقه بندی می شوند. اما به طور کلی لوله ها بسته به نوع و جنس به دو دسته اصلی لوله های فلزی و لوله های غیرفلزی تقسیم می شوند.

بیشترین مورد استفاده برای جابجایی مواد، لوله های دایره ای است.

لوله چیست؟

لوله یک استوانه توخالی است که معمولاً در مقطع دایره ای شکل است که برای انتقال مواد سیال (مایعات، گازها و حتی برخی مواد جامد ریز پودری) استفاده می شود و می تواند از مکانی به مکان دیگر حرکت کند و اغلب از آن ساخته شده است. فلزات یا از پلاستیک ساخته شده است. استانداردهای بین المللی و ملی مختلفی برای تولید لوله وجود دارد و معمولاً مطابق با یک یا چند مورد از این استانداردها تولید می شوند. به همین دلیل بسته به لوله ای که انتخاب می کنید، چه استاندارد و موادی در آن استفاده شده است، قیمت لوله و کیفیت آن نیز متفاوت است.

سطح مقطع لوله ها لزوماً گرد و گرد نیست، بلکه مربع و مثلث نیز می باشد. اما از آنجایی که جابه‌جایی مواد در لوله‌های استوانه‌ای و گرد آسان است، لوله‌های گرد محبوب هستند و بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. اگر بخواهیم بیشتر وارد این موضوع شویم، اغلب در صنعت برای نامگذاری لوله هایی با مقطع گرد از کلمه (لوله) و برای اشکال دیگر از کلمه (لوله) استفاده می شود. این در حالی است که در بیشتر نقاط دنیا از لوله استفاده می شود. از لوله ها در انواع صنایع کوچک و بزرگ و همچنین منازل و ساختمان ها استفاده می شود. سیستم لوله کشی صنعتی مورد استفاده در صنعت، کارخانجات و نیروگاه ها را لوله کشی و سیستم لوله کشی ساختمانی را لوله کشی می نامند.

سیستم های لوله کشی در صنایع مختلف برای تکمیل مسیر و اتصال لوله ها به یکدیگر از انواع اتصالات مانند زانویی، گلند و … استفاده می کنند. این اتصالات به صورت مقاطع جداگانه ساخته می شوند یا خود لوله خم شده و شکل می گیرد. در هر یک از این موارد اتصالات نقش مهمی در سیستم لوله کشی دارند و باید از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار باشند.

لوله ها به طور کلی بر اساس قطرشان تعریف و طبقه بندی می شوند و برای این منظور از دو نوع محاسبه قطر ثابت استفاده می کنند، قطر خارجی (OD) و قطر داخلی لوله (ID).

لوله ها معمولاً با استانداردها، قطرها و اندازه های ثابت در صنایع تولید می شوند. اما گاهی اوقات لوله هایی با اندازه سفارشی و حتی استاندارد ساخته می شود که در صنایع حساس و استراتژیک مانند صنایع نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. نرخ این لوله ها بسته به فرآیند ساخت و مواد خام متفاوت است. مثلا قیمت تیوپ مانیسمن با تیوپ مشکی معمولی متفاوت است.

کلاس لوله چیست؟

طبقه بندی های مختلفی در دنیا برای طبقه بندی لوله ها بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند ضخامت، فشار، وزن و غیره وجود دارد که مهمترین و پرکاربردترین آنها سیستم ارائه شده توسط سازمان استاندارد آمریکا به نام استاندارد (ANSI) است. مهندسان و تکنسین های دنیا از جمله کشور ما از این روش برای طبقه بندی لوله ها استفاده می کنند.

به این ترتیب لوله ها بر اساس توانایی تحمل فشار طبقه بندی می شوند و برای نشان دادن این خاصیت از واحدی به نام شماره پیکربندی یا شماره پیکربندی که همان شماره طبقه بندی لوله است استفاده می شود.

در صنعت، مشخصات لوله، اندازه گیری های اساسی، از جمله ضخامت لوله، ابعاد و فشاری را که لوله ها می توانند تحمل کنند، توصیف می کنند.

یازده اندازه در صنعت برای نشان دادن خصوصیات لوله ها و طبقه بندی آنها وجود دارد که عبارتند از:

5، 10، 20، 30، 40، 60، 80، 100، 120، 140 و 160.

فرمول محاسبه تعداد escioel لوله ها به شرح زیر است و عدد حاصل به صورت یکی از یازده عدد فوق گرد شده بیان می شود.

شماره برنامه = (1000) (p/s)

در این فرمول p نشان دهنده فشار کاری داخلی و s به معنای تنش مجاز ماده در شرایط استفاده است.

به عنوان مثال، یک لوله فولادی معمولی دارای تنش مجاز 10000 (psi) اما فشار داخلی 350 (psig) در شرایط سرویس است. طبق فرمول، عدد اچر برای این لوله در این شرایط 40 است.

استانداردها و طبقه بندی های مختلفی برای لوله ها تدوین شده است اما به طور کلی لوله ها در طبقه بندی های زیر شناخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله استاندارد: برای لوله های ساختمانی و سیستم های کم فشار

لوله های تحت فشار: برای انتقال مواد تحت فشار و دمای بالا

لوله های صنعتی: مورد استفاده در خطوط لوله نفت و پتروشیمی

در صنایع از جداول کاربردی برای ساده سازی انتخاب لوله ها بر اساس شکل، اندازه، قطر و غیره استفاده می شود. برای انواع لوله ها نمودار وزن لوله یکی از پرکاربردترین دسته بندی هاست. لوله ها در هر مکان و در هر صورت باید استانداردهای لازم را در تولید و استفاده خود داشته باشند تا از خطرات و آسیب های احتمالی در آینده جلوگیری شود.

انواع لوله

لوله ها انواع مختلفی دارند و بر اساس جنبه های مختلف مانند مواد، اندازه، کاربرد و حتی فرآیند ساخت، دسته بندی های مختلفی برای آن ها تعریف می شود. اما به طور کلی کانال ها بر اساس نوع و تجهیزات تقسیم بندی و نام گذاری می شوند.

لوله مسی را در این تصویر مشاهده می کنید

لوله ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

لوله های فلزی

لوله های غیر فلزی

هر یک از این دو لیست انواع و اشکال مختلفی دارند که در زیر به طور عمده کاربرد آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

همانطور که از نام آنها پیداست، این گروه از فلزات مختلفی ساخته شده و شامل موارد زیر است:

لوله فولادی

لوله فولادی

لوله مسی

لوله فولادی

این نوع لوله های فولادی را می توان پرمصرف ترین و متفاوت ترین انواع لوله ها دانست. لوله های فولادی در انواع و مصارف مختلفی تولید می شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

لوله گالوانیزه

لوله چیست و انواع آن

لوله چیست و انواع آن

این نوع لوله های ساخته شده از ورق های فولادی به سه دسته سبک، متوسط ​​و سنگین تقسیم می شوند. لوله گالوانیزه که از ورق های سیاه و فولادی ساخته شده است، به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی، از دیرباز به عنوان یک لوله قابل اعتماد در سیستم های لوله کشی خانگی استفاده می شود.

در این تصویر نمایی از لوله گالوانیزه را مشاهده می کنید

لوله مسی

لوله‌های مسی در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و اغلب در سیستم‌های لوله‌کشی استفاده می‌شوند و اغلب گران‌تر از نمونه‌های پلاستیکی خود هستند، اما کیفیت و دوام برتر آن‌ها را جبران می‌کند. لوله های مسی به دو دسته ثابت و انعطاف پذیر تقسیم می شوند. با توجه به کاربرد بالای این محصول نسبت به انواع دیگر، ممکن است لوله مسی آن بالاتر باشد، اما ارزش کیفیت را دارد.

در این تصویر لوله داربست را مشاهده می کنید

لوله مالیاتی

این لوله های فولادی احتمالا تنها نوع لوله هایی هستند که می توانند برای حمل و نقل و توزیع مواد استفاده شوند. در عوض، عمدتاً برای ساخت داربست استفاده می شود. این لوله ها بسیار مقاوم بوده و طول عمر بالایی دارند. هزینه لوله داربست برای پیمانکاران مهم است زیرا به طور گسترده در ساخت و ساز استفاده می شود.

شما می توانید نمای لوله چینی را مشاهده کنید

پول مرد پول

برای آشنایی با لوله مانیسمان و انواع آن ابتدا باید بدانید که این لوله ها از نوع لوله های فولادی بدون درز بوده و یکی از مستحکم ترین انواع لوله ها و قابل اطمینان برای حمل مواد صنعتی به شمار می روند. ویژگی اصلی این لوله ها نحوه ساخت آنهاست که خطر نشت مواد در خطوط انتقال را به حداقل می رساند.

لوله چدنی

لوله های چدنی تولید شده به روش ریخته گری از دوام و طول عمر خوبی برخوردار بوده و بیشتر در سیستم های لوله کشی فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرند و جزو لوله های صنعتی محسوب می شوند.

در این تصویر لوله مانیسمن را مشاهده می کنید.

لوله های غیر فلزی

لوله های غیرفلزی انواع مختلفی دارند که از مهمترین آنها می توان به لوله پلی اتیلن، لوله بتنی، لوله پلاستیکی، لوله سیمانی و لوله فولادی اشاره کرد. این محصولات بسته به جنسیت کاربردهای خاص خود را دارند.

به نمای لوله پلی اتیلن نگاه کنید

لوله پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن که از مشتقات نفتی تولید می شوند امروزه به یکی از پرمصرف ترین لوله ها در منازل و ساختمان ها تبدیل شده اند. از مزایای این لوله ها می توان به سبکی، نصب آسان و سریع و قیمت مناسب اشاره کرد.

در این تصویر لوله بتنی را مشاهده می کنید

لوله بتنی

لوله های بتنی ساخته شده از قالب های بتنی، لوله های صنعتی هستند و با توجه به نوع آنها، یعنی ساده و مسلح (ترکیب با فلز) در انواع سیستم های لوله کشی فشار قوی و کم استفاده می شوند. وزن زیاد این نوع لوله ها حمل و نقل را با مشکل مواجه می کند.

در این تصویر لوله پلاستیکی را مشاهده می کنید

لوله پلاستیکی

این نوع لوله در سال های اخیر به دلیل سبکی و انعطاف پذیری بسیار مورد استقبال صنعت و عموم مردم قرار گرفته است. لوله های پلاستیکی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی دارند، برای انتقال انواع مایعات از جمله آب و مواد شیمیایی ایده آل هستند.

لوله سیمانی

این لوله ها که از ترکیب سیمان و آزبست ساخته شده اند، در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند، اما در برابر ضربه مقاوم نیستند. از دیگر ویژگی های این نوع می توان به سبک و شاخص های اقتصادی آنها اشاره کرد.

فرآیند تولید لوله

این لوله ها معمولا به دو روش کلی ساخته می شوند که عبارتند از:

لوله های بی پایان

Bomba la جوش داده شده است

در سیستم غیر تولیدی همانطور که از نام آن پیداست هیچ پوشش یا اتصالی در لوله وجود ندارد. در این روش لوله از شمش فولادی گرد ساخته می شود. شمش تحت فشار و حرارت زیاد قرار می گیرد، سپس شمش را با ابزار مخصوص پانچ می کنند (پانچ و قالب) و این شمش که اکنون یک استوانه است، چرخانده و چرخانده می شود تا به شکل دلخواه برسد. . در مرحله بعد روی تمام لوله ها از اسید مخصوص استفاده شد که لوله ما آماده است.

اما یکی دیگر از روش های پرکاربرد در تولید لوله های فولادی استفاده از جوش است. در این روش ورق فلزی خم شده و نورد می شود، سپس در جایی که ورق فلز به هم وصل شده و با جوشکاری به هم متصل می شود.

برای این منظور ورق ها را به اندازه های مشخص برش داده و با غلتک های مخصوص رول می کنند، به طوری که دو سر ورق در کنار هم قرار گیرند. سپس درز لوله در یک محیط شیمیایی خنثی جوش داده می شود. معمولا قسمت جوش در این لوله ها ضعیف ترین قسمت از نظر مقاومت است.

فرآیند تولید لوله های غیرفلزی

انواع لوله های غیرفلزی شامل لوله های بتنی، مسلح، پلی اتیلن و پلاستیک فرآیند تولید خاص خود را دارند.

لوله های پلی اتیلن و پلاستیک که اغلب از مواد نفتی مانند PVC، پلی اتیلن و PP ساخته می شوند، تقریباً فرآیند تولید مشابهی دارند. به این ترتیب مواد روغن پایه به شکل مذاب ریخته شده و پس از سرد شدن از موتور جدا می شود.

در حین ساخت لوله های سیمانی، ماده خمیر مانندی که از ترکیب سیمان، آزبست و سیلیس ایجاد می شود، در قالب ریخته شده و پس از خشک شدن، لوله سیمانی از قالب جدا می شود.

دو روش برای ساخت لوله های بتنی وجود دارد. در روش اول بتن را در قالب های آماده شده ریخته و پس از خشک شدن از قالب جدا می کنند و به این لوله ها لوله های بتنی ساده می گویند. در روش دوم برای افزایش استحکام لوله، میلگردهای تقویت کننده فولادی را وارد قالب می کنند و سپس بتن می ریزند و به لوله های ساخته شده به این شکل لوله های بتن آرمه می گویند.

انواع دیگری از لوله های آلومینیومی غیرفلزی وجود دارد که در صنایع بر اساس آلیاژهای مختلف طبقه بندی و ساخته می شوند. قیمت لوله آلومینیوم به نوع آلیاژ و اندازه آن بستگی دارد.

استفاده از انواع لوله ها

همانطور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از لوله ها استفاده می شود و هر کدام برای کاربرد و مکان خاصی تولید می شوند. لوله ها معمولا در انواع صنایع بزرگ از جمله نفت و گاز، نفت، خطوط لوله شهری، کارخانه ها و ساختمان سازی استفاده می شوند. به طور کلی استفاده از لوله ها را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

حمل و نقل نفت و فرآورده های تصفیه شده

لوله آب

لوله کشی کارخانه و تولید

چیزهای کثیف

لوله کشی داخلی

در این تصویر لوله کشی ساختمان را مشاهده می کنید

حمل و نقل سوخت و تجهیزات نظافتی

این نوع لوله ها به دلیل حساسیت موادی که انتقال می دهد و ارزش بالایی که دارد، استانداردها و خواص ویژه ای دارند و باید در برابر خوردگی، نشتی و شکستگی مقاوم باشند. لوله های مورد استفاده برای انتقال این مواد معمولا از فولاد مانیسمان می باشد.

خطوط انتقال آب

لوله های مختلفی در خطوط آب مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است بین مخزن شهری، مزارع کشاورزی و … باشد، از جمله لوله های پلاستیکی و پلی اتیلن. هنگام انتخاب لوله های این خطوط، عدم خوردگی و انعطاف پذیری بالا مهم است.

سیستم خط لوله کارخانجات و صنایع

لوله های مورد استفاده در این مناطق علاوه بر فرسودگی و پارگی، باید قابلیت انتقال طیف وسیعی از داروها و مواد شیمیایی را داشته باشند. عموماً در این محیط های صنعتی از انواع لوله های بتنی، مسی، پلاستیکی و فولادی استفاده می شود. از این گریدها برای لوله های گاز نیز استفاده می شود، بنابراین قیمت لوله گاز برای سازندگان و صنعتگران مهم است.

سیستم فاضلاب

با گسترش شهرها و صنایع در سال های اخیر، تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی به دغدغه همیشگی مسئولان شهری تبدیل شده است. در نتیجه شاهد گسترش و بهینه سازی سیستم های تصفیه و حمل و نقل فاضلاب در اکثر شهرهای جهان هستیم. پرمصرف ترین لوله ها برای زهکشی لوله های سیمانی و لوله های بتنی با دوام بالا و قیمت مناسب می باشد.

لوله آب خانگی

یکی از وظایف اصلی لوله ها انتقال آب از منابع آب شهری به منازل و توزیع آن در مناطق مختلف خانه است. سیستم های لوله کشی ساختمانی اقتصادی و بادوام هستند. انواع مختلفی از لوله ها در سیستم های لوله کشی خانگی استفاده می شود که رایج ترین آنها لوله های مسی و فولادی و لوله های پلی اتیلن است.

کلمات اخر

در دنیای امروز لوله‌ها و سیستم‌های لوله‌کشی بخش مهمی از زندگی و صنعت هستند که بدون آن‌ها ادامه زندگی جدید برای مردم غیرممکن است و آسیب خواهد دید.

این بار انواع، کاربردها و ویژگی های لوله ها را معرفی کردم. انتخاب و استفاده از لوله‌ها برای کاربردها و مکان‌های مختلف امری تخصصی است و نیاز به دانش خوب مواد و تجهیزات دارد. اگر در مورد این مسائل آگاهی دارید و انواع لوله ها و کاربرد آنها را می شناسید، ممنون می شویم اگر تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *