دسته‌بندی نشده

معرفی انواع میلگرد تقویتی و نحوه  میلگردبندی آن ها

از میلگرد تقویتی برای استحکام سازه در برابر هرگونه تنش احتمالی استفاده می شود. در واقع اگر طبق محاسبات انجام شده قسمت هایی از ساختمان دوام کافی نداشته باشد و یا در نیروهای کششی و فشاری آسیب ببیند، در آن قسمت از میلگردهای  میلگرد استفاده می شود. اصلی ترین و مهمترین ویژگی میلگردهای تقویت شده مقاومت کششی بالای آن است. استحکام کششی بالای این نوع میلگرد به راحتی با تغییرات محیطی تغییر نمی کند و شکل اولیه خود را از دست نمی دهد. این مقاله را از دایره المعارف ملل آهن دنبال کنید، جایی که میلگردهای تقویت کننده سازه بیشترین استفاده را دارند و چه ویژگی هایی باید داشته باشند.

1 چرا استفاده از میلگرد مهم است؟

2 نوع اتصالات

3 ویژگی برای تقویت نوار

4 کاربرد قالب گیری فشاری

میله  میلگرد 5 تیر

6 عدد بست وجود دارد

7 میلگرد از دیوار برشی

8 نکته کلی برای استفاده از چوب های تقویتی

9 نوع میلگرد تقویتی

10 محاسبه تیرهای ثابت

11 محاسبه طول و وزن میلگرد بر اساس قانون سرانگشتی

12. نقشه تقویتی را بخوانید

ویژگی های محصول ملت آهن

1 نام محصول میلگرد

2 نوع میلگرد  میلگرد قوس

ابزار تثبیت خموت

بازوی سوزنی

پایداری میلگرد

کلیک راست

نوار تقویت کننده Otka

3 محل استفاده از تیرها، پی و دیوارهای برشی

4 سایز میلگرد به صورت کلاف و شاخه ای در دسته ها و سایزهای مختلف

چرا استفاده از میلگردهای تقویت کننده مهم است؟

اگرچه استفاده از بتن در ساخت و ساز پایداری بالایی در سازه ها ایجاد می کند، اما مقاومت کششی بتن برای تحمل تنش کششی پایین است. استفاده از  میلگرد می تواند مقاومت کششی بتن را افزایش دهد. اما از نظر مهندسی در ساخت و ساز نباید از بیش از یک یا در نهایت دو نوع  میلگرد با قطر و طول یکسان استفاده کرد. بنابراین برای تقویت مقاومت کششی و جلوگیری از خطرات احتمالی، بتن باید با  میلگرد ترکیب شود. در این حالت از میلگرد برای تقویت نقاط حساس ساختمان مانند پی یا ستون ها استفاده می شود. چندین پارامتر بر استحکام میلگردهای تقویت کننده تأثیر می گذارد. عواملی مانند قطر و ارتفاع میلگردهای تقویت کننده و فاصله متقابل آنها از عوامل تاثیرگذار می باشد.

با استفاده از میله های مستحکم سازه در برابر زلزله، گودبرداری و آسیب های احتمالی مقاوم سازی می شود.

انواع میلگردهای تقویت کننده

نوع فیکسچر

بسته به محل استفاده، ظرفیت حمل مورد نیاز، نیاز به استفاده و غیره، روکش به روش هایی که برای نگه داشتن آن ساخته می شود خم می شود.

میله تثبیت کننده قوس: شکل قوس آن شبیه سوزن منگنه است و دو لبه آن در دو جهت مختلف خم شده است. ارتفاع، اندازه پایه ها، اندازه طاق و فاصله و قطر آنها بر اساس ابعاد پی و میزان  میلگردهایی که بالای طاق باید تحمل کند تعیین می شود.

میله تقویت کننده کموت: اصطلاح کموت معمولاً برای میلگردهای عرضی که به شکل L یا U خم می شوند و در تیرها و دال ها استفاده می شود استفاده می شود.  میلگرد فشاری در سازه های بتن مسلح به دو صورت بسته یا باز استفاده می شود.

میله های تثبیت پین: گریتینگ های درجه A2 عموماً برای ساخت میله های پین یا پین میل استفاده می شوند که محتوای کربن پایینی دارند و در نتیجه تخلخل کمی دارند. ظاهر یک شبکه اژدها یک انتهای بلند است که دو سر آن در زوایای مختلف خم شده است.

میلگرد تثبیت کننده: میلگرد تثبیت کننده به شکل U است که دو سر آن به سمت داخل خم شده است.

میله تقویت مستقیم: این یک میله بلند با لبه های منحنی است.

تقویت ممان منفی: تقویت میله ممان منفی دارای انتهای منحنی است.

میله تقویت کننده ساپورت: Edka یا Utka Bar دارای انتهای خمیده مانند سر خم شده است.

نکته: میلگرد و ممان منفی اغلب به دلیل ظاهر نسبتا مشابه با هم اشتباه گرفته می شوند. برای آشنایی بیشتر با این دو خواب آور و تفاوت های آن ها مقاله تفاوت خواب آورها و خواب های منفی لحظه ای را مطالعه کنید.

#باید خواند شود

آدم های آهنی

نکته تخصصی Ahan Mills: 5 تفاوت کلیدی بین میلگردهای Edca و میلگرد لحظه ای منفی را بررسی کنید.

تفاوت بین میلگرد edca و زمان بندی بد

اجزای میلگرد تقویتی

عمده ترین و مهمترین ویژگی های  میلگرد را می توان به صورت زیر برشمرد.

قطر میلگرد تقویت کننده معمولاً بین 6 تا 16 میلی متر است.

با استفاده از میلگردهای تقویت کننده، استحکام کششی سازه افزایش می یابد.

شمش فولادی نورد گرم برای تولید میلگردهای تقویت کننده استفاده می شود.

میله تقویت کننده را می توان تا 180 درجه خم کرد. این ویژگی یکی از ویژگی های بارز زره ها محسوب می شود.

این میلگرد به صورت کلاف و انشعاب در دسته ها و اندازه های مختلف موجود می باشد.

فاصله میلگردهای تقویت کننده به اندازه میله بستگی دارد.

میلگرد میلگردها به صورت آجدار و غیر آجدار استفاده می شوند.

میلگرد بدون آج یا میلگرد ساده طبق استاندارد میلگرد به میلگرد A1 معروف است.  میلگردهای آجدار نیز به سه استاندارد A2، A3 و A4 تقسیم می شوند. علاوه بر استاندارد، نوع  میلگرد را می توان با توجه به جنبه های دیگری نیز طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، طبقه بندی بر اساس جنسیت، اندازه، کاربرد و غیره. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع یراق آلات و کاربرد آنها مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

آهن ملت ها

پیشنهاد تخصصی آهن میلز: مطالعه مقاله انواع زره و کاربرد آن

نمای پشتی

از تقویت کننده استفاده کنید

استفاده از فولاد تقویت کننده بسیار گسترده است و در زمینه های مختلف کاربرد دارد. مهمترین مناطقی که در آن از فولاد تقویت کننده استفاده می شود عناصر حیاتی مانند تیرها، پی و دیوارهای برشی می باشد. اگرچه استفاده از این میلگردها هزینه ساخت را افزایش می دهد، اما با توجه به موقعیت ایران با گسل های فعال و زلزله های زیاد، استفاده از میلگردهای تقویت کننده از آمادگی مردم و مالی در آینده جلوگیری می کند.

استفاده از میلگرد

تقویت تیر

در سقف ساختمان ها از تیرآهن استفاده می شود که باید تحمل بالایی در برابر فشار زیاد کف داشته باشد. علیرغم اینکه از میلگردهای آجدار برای افزایش استحکام تیر استفاده می شود، گاهی اوقات لازم است میلگردهای  میلگرد برای تقویت این قسمت از سازه اضافه شود. میله تقویت کننده مورد استفاده در تیر باید بسته شود. باید کوتاهتر از پرتو باشد. طول میلگرد تقویت کننده تیر باید از نمودار لنگر خمشی تعیین شود. یکی دیگر از عوامل مهم در استفاده از میلگردهای تقویتی سقف یا میلگردهای  میلگرد تیر، چیدمان میلگردها، نحوه قرارگیری و فاصله آنها از یکدیگر است که برای استحکام سازه بسیار مهم است.

میله تقویت پایه

استفاده از  میلگرد در پی یکی از راه های افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای جانبی می باشد. جالب اینجاست که وزن کل ساختمان ابتدا به اسکلت، سپس به ستون ها، سپس به پی و در نهایت به کف منتقل می شود. در نتیجه، فونداسیون باید به درستی تقویت شود تا بتواند چنین باری را تحمل کند.

همچنین به نام های «پای» و «شالوده»، پایه و اساس صنعت ساختمان ایران است. وظیفه فونداسیون انتقال انرژی از بالای ساختمان به زمین زیر سازه می باشد. برای این منظور از مواد مقاومی استفاده می شود که استحکام آن را افزایش می دهد. مصالح اصلی مورد استفاده برای فونداسیون بتن و سنگ است. از میلگردها نیز برای تقویت فونداسیون استفاده می شود. دلیل اصلی استفاده از میلگردهای تقویت کننده در پی، مقاومت کم بتن در برابر کشش و خمش مداوم است. فونداسیون با استفاده از میلگردهای تقویت کننده در فونداسیون، مخصوصاً زمانی که وزن ساختمان بسیار زیاد است، تقویت می شود.

نکاتی در مورد ساخت تیرهای تقویت کننده در فونداسیون

هنگام استفاده از میلگردهای تقویت کننده در سازه ها، نکات زیر باید رعایت شود:

میلگرد مورد استفاده در فونداسیون ابتدا خم یا بریده می شود.

این  میلگردها همزمان با میلگردهای معمولی در فونداسیون قرار می گیرند.

سطح  میلگرد در فونداسیون کمتر از ستون ها است. اما با معرفی مهندسان ساختمان،  میلگردها در مکان های مرتفع نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

برای رفع مشکلات ناشی از بتن ریزی در هنگام استفاده از میلگردهای  میلگرد کافی است از میلگردهای ضخیم تری استفاده کنید و یا تعداد میلگردهای تقویت کننده را کاهش داده و به میلگرد اصلی اضافه کنید.

 

میلگرد برشی دیوار

دیوارهای برشی برای افزایش مقاومت سازه ها در برابر زلزله، بادهای شدید و طوفان ساخته شده و به پی و قاب ساختمان متصل می شوند. میلگرد تقویت کننده نقش مهمی در افزایش مقاومت دیوار برشی و جلوگیری از خمش و ترک خوردگی دارد.

پیشنهادات کلی برای استفاده از میلگردهای تقویت کننده

در عمل، اولویت این است که درجات میلگردهای طولی و تقویت کننده به طور مساوی رفتار شود.

اگر در ساخت و ساز از  میلگرد A4 استفاده شود، استفاده از  میلگرد در آن ساختمان الزامی نیست.

به طور معمول، میلگردها در پایه پی، در پایه دیوار برشی و در پایین ستون قرار می گیرند.

میلگردهای تقویت کننده باید همزمان با میلگردهای دیگر مانند میلگردهای طولی نصب شوند.

استفاده از میلگردهای تقویت کننده مختلف برای سازنده هزینه بر است.

برای اعمال میلگردهای تقویت کننده از  میلگرد استفاده می شود. نحوه اعمال تقویت در بخش های مختلف متفاوت است.

میلگرد ارتباط خوبی بین بتن و  میلگرد ایجاد می کند و مقاومت سازه ای بتن را افزایش می دهد. در متن زیر به تشریح تقویت میلگردهای تقویت کننده می پردازیم.

انواع تقویت

میلگردسازی فرآیندی است که در آن میلگردها به ترتیب خاصی چیده و به هم متصل می شوند. سپس با کمک جوش سرد یا بست های فلزی به یکدیگر متصل می شوند. بتن قبل از ساخته شدن باید به درستی و به طور کامل تقویت شود. توصیه می کنیم برای آشنایی با مراحل فرآیند  میلگردبندی در ساختمان های مختلف مقاله زیر را مطالعه کنید.

#باید خواند شود

آهن ملت ها

توصیه تخصصی میلز آهن: مقاله مطالعاتی نحوه اجرای تاسیسات ساختمانی

اجرا

در سازه از فولاد تقویت کننده و سایر فولادهای تقویت کننده استفاده می شود. پس از تعیین تعداد و نوع میلگردها، میلگردهای  میلگرد و سایر میلگردهای ضروری را باید رها کرد و طبق محاسبات استفاده کرد. علاوه بر این، از براکت های پشتیبانی برای تیرها استفاده می شود. به طور کلی انواع  میلگردهای میلگرد به شرح زیر است:

میله تقویت کننده عقب

میله تقویت خرک

میلگرد خرک کاربرد سازه ای ندارد و فقط برای تثبیت تار فوقانی پی در ساختمان استفاده می شود. بدین منظور در بتن ریزی کف سازه ها و پی ها از قوس ها به صورت دو شبکه افقی متوالی استفاده می شود. ارتفاع میله متقاطع را نیز می توان تغییر داد تا فاصله مورد نیاز بین دو توری مشبک تنظیم شود.

یک بار تقویت کننده

میلگردهای  میلگرد خموت

این  میلگرد در امتداد ستون های بلند تقویت می شود تا از خم شدن ستون جلوگیری شود. به طور کلی میرایی باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای برشی و پیچشی می شود. در واقع هاموت از ایجاد ترک و شکاف در ستون بتنی جلوگیری می کند.

پین را تقویت کنید

یک پین اضافه کنید

این نوع  میلگردهای طولی ستون را به طور کامل با  میلگرد عرضی متصل می کند. در واقع کاربرد اصلی  میلگرد برشی مقاومت در برابر جابجایی طولی ستون در برابر نیروی برشی است و نقش مهمی در پایداری و مقاومت سازه مانند باد و زلزله دارد.

میلگرد تثبیت شده

میلگرد تثبیت شده

میلگردهای تقویت کننده رکاب برای نگهداری میلگردهای عمودی و طولی در دیوارهای برشی و ایجاد و تنظیم فاصله بین دو شبکه میلگرد استفاده می شود.

آرمیچر مستقیم

میله تقویت کننده سمت راست

این  میلگرد همراه با میلگردهای معمولی و برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می شود.

میله تقویت لحظه منفی

استفاده از  میلگرد ممان منفی در اسکلت فلزی عمدتاً در داخل تیرهای بلوک و تثبیت پایه منفی دال سقف انجام می شود. با استفاده از این  میلگرد، نیروی کششی ناشی از لنگر منفی در قسمت بالایی دال خنثی می شود. این کار با نصب میلگردهای لنگر منفی در بالای دال بتنی سقف و بین دو دهانه مجاور انجام می شود.

معرفی انواع میلگرد تقویتی و نحوه  میلگردبندی آن ها

معرفی انواع میلگرد تقویتی و نحوه  میلگردبندی آن ها

تقویت روژنگان (EDCA)

میله تقویت کننده پشتیبانی

میلگردهای نگهدارنده در تیر برای مقاومت در برابر تنش خمشی در قسمت های پایین و بالایی استفاده می شود. میله تکیه گاه باید کمی به سمت داخل تکیه گاه نسبت به میله کششی کشیده شود. همچنین طول میلگرد ادکا باید حدود 12 متر باشد.

نحوه محاسبه نوارهای تقویت کننده

برای محاسبه تعداد و طول میلگردهای تقویت کننده مورد نیاز در سازه، ابتدا با استفاده از نرم افزارهای مهندسی مانند Etabs، طول و تعداد میلگردها به دست می آید. مقدار محاسبه شده در نرم افزار طول برش نظری نامیده می شود. با این حال، در نهایت، به دست آوردن طول برش عملی که بتوان با استفاده از روش هایی مانند برآورد، محاسبات اولیه و محاسبات مبتنی بر نقشه اندازه گیری کرد، مهم است. بنابراین محاسبه میلگردهای  میلگرد مانند محاسبه طول  میلگرد تیرها، سقف ها و … نیاز به دانش و تجربه بالایی دارد.

لازم به ذکر است که فاصله میله ها مهم نیست. میلگرد در هر جایی که قرار می گیرد ظرفیت مقطع را افزایش می دهد.

محاسبه طول و وزن میلگردهای تقویت کننده به روش انگشتی

نحوه محاسبه وزن میلگرد و طول آن با استفاده از فرمول ساده زیر امکان پذیر است:

طول کل  میلگرد: تعداد میلگرد * طول میلگردها

وزن کل میلگردهای تقویت کننده: وزن واحد میلگردها * طول میلگردها * تعداد میلگردهای تقویت کننده

(یعنی وزن واحد میلگرد تقویت کننده مورد نیاز (وزن یک متر) را در طول میلگرد تقویت کننده ضرب می کنیم و حاصل را در تعداد میلگردهای تقویت کننده ضرب می کنیم.)

مثال: تعداد کل میلگردهای استفاده شده در یک پروژه را 100 عدد فرض کنید. طول هر یک از این میله ها 12 سانتی متر و وزن آن 2 کیلوگرم است. این اعداد را می توان افزایش داد تا وزن صد میلگرد بدست آید که در نهایت به عدد 2400 می رسد.

نقشه میلگرد را بخوانید

در هر ساختمان از انواع  میلگردها استفاده می شود. بنابراین، انواع  میلگردهای مورد استفاده و مشخصات آنها باید در نقشه ساختمان درج شود. اما برای بی نظم نگه داشتن نقشه و خوانایی آن در همان زمان، از زبان نمادین برای نمایش اطلاعات استفاده می کنند. به عنوان مثال، فرم نمایش اطلاعات نوار تقویت کننده با زبان نمادین AØB@C است.

نمادی که زره را در نقشه ساختمان نشان می دهد:

AØB@C

اگر در کنار علامت فوق از کلمه insert استفاده شود به معنای میلگردهای تقویت کننده است، اگر از این کلمه استفاده نشود به معنی میلگردهای اصلی سازه است.

الف: تعداد میلگرد

ب: قطر میله (میلی متر)

ج: فاصله میلگردهای تقویت کننده (سانتی متر)

به عنوان مثال، نوشتن TOP 1Ø20 ADD روی نقشه به معنای تقویت 1 از 20 (قطر 20 میلی متر) در شبکه بالایی فونداسیون است. علاوه بر این، عبارت ADD در نقشه نیز به استحکام میله ها اشاره دارد.

آخرین کلمه

در انواع سازه ها و ساختمان ها از مصالح مختلفی برای افزایش پایداری سازه استفاده می شود که میلگردهای  میلگرد یکی از آنهاست. عموماً تا جایی که میلگردهای بتن در مقابل نیروها مقاومت نمی کنند، برای جبران این نیروها از میلگردهای تقویت کننده استفاده می شود که علاوه بر مقاوم سازی بر ارزش ساختمان نیز می افزاید. نقش اصلی را ایفا می کند؛ زیرا استفاده از انواع میلگردهای تقویت کننده هزینه های زیادی را به سازنده تحمیل می کند از آنجایی که هزینه انواع میلگرد ارتباط مستقیمی با هزینه تقویت میلگرد دارد، اطلاع از هزینه روزانه میلگرد در محاسبه هزینه نهایی بسیار مهم است. برای خرید و دریافت انواع میلگرد و یا دریافت قیمت روز و خرید میلگرد می توانید از لینک زیر با کارشناسان آهن ملی تماس حاصل فرمایید.

قیمت را بررسی کنید و محصول را خریداری کنید

ملل آهنین؛ پخش آنلاین و حضوری میلگرد فولادی

کارگاه بخر

همیشه در مورد انواع میلگرد سوال بپرسید

میله تقویت کننده چیست؟

از میلگردها برای افزایش مقاومت سازه در برابر تمامی تنش های احتمالی استفاده می شود.

رایج ترین انواع میلگردهای تقویت کننده کدامند؟

میلگرد اسب،  میلگرد پین،  میلگرد راستا،  میلگرد قوس،  میلگرد هاموت، آرمیچر رکاب.

معادله محاسبه وزن میلگرد چیست؟

تعداد پشتی های استفاده شده در طول پروژه x وزن کل پشتی x طول کل پشت

نقش اصلی میلگردهای نگهدارنده در سازه چیست؟

نقش اصلی  میلگرد تکیه گاه در سازه مقاومت در برابر تنش هایی است که در اثر خمش در قسمت های فوقانی و تحتانی سازه ایجاد می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *