دسته‌بندی نشده

معرفی انواع ورق پانچ به همراه کاربرد و ابعاد ورق

عملیات مختلفی بر روی ورق انجام می شود، بنابراین می توان از آن در پروژه های مختلف استفاده کرد. یکی از عملیاتی که استفاده از برگ را افزایش می دهد، سوراخ کردن برگ است. در فرآیند پانچ ورق معمولا از یک پرس پانچ استفاده می شود تا ابزاری به نام پانچ را وارد ورق کند و ورق را برای ایجاد سوراخ برش می دهد. ورق های سوراخ دار در طرح ها، ضخامت ها و اندازه های مختلف تولید می شوند. رایج ترین آنها صفحات توری آهنی با فنر یا سوراخ های مدور است. مزایا و ویژگی های صفحات سوراخ دار، انواع صفحات سوراخ دار با توجه به مواد و شکل فنر و روش های ساخت آنها در این مقاله دانشنامه ملل آهن مورد بررسی قرار گرفته است.

1 پانچ ورق کسی نیست؟

2 تاریخچه تولید ورق حفاری

3 ویژگی های صفحه سوراخ دار

4 ورق بعدی پنج

5 نوع ورق سوراخ دار

6 مزیت ورق  خرد شده

7 کاربرد صفحه سوراخ دار

8 برای پانچ کردن حروف از چه دستگاهی استفاده می شود؟

9 نکته برای انتخاب و خرید کارت پانچ

10 لیست قیمت 5

11 کارخانه صفحات سوراخ دار تولید می کنند

ورق پانچ چیست؟

یک کیسه فلزی که سوراخ های زیادی در آن ایجاد می شود اغلب ورق پانچ یا ورق کامپوزیت نامیده می شود. سوراخ‌های سطح ورق که به فنرهای ورقی معروف هستند را می‌توان در اندازه‌های کوچک یا بزرگ و به اشکال مختلف مانند مربع، دایره، گشنیز، لوزی و غیره تشکیل داد. این ویژگی باعث می شود ورق برای کاربردهای تزئینی و معماری مناسب باشد. فرآیند پانچ ورق بر روی انواع پارچه های مشکی، روغنی، گالوانیزه، فلزی و رنگی قابل استفاده است و معمولاً با دست یا کامپیوتر انجام می شود.

تاریخچه تولید صفحات سوراخ دار

پانچ ورق  اولین بار در سال 1847 استفاده شد، زمانی که سر پل های جاده به قطعات فلزی با سوراخ های طرح دار نیاز داشت. در آن زمان از ابزارهای دستی مانند میخ استفاده می شد، اما این فرآیند به سرعت با ماشین های لباسشویی و ماشین هایی با تکنیک های مدرن برش مانند برش لیزری، برش اکسیژن و برش پلاسما جایگزین شد.

ورق پانچ آندری جاواترا

سوراخ‌های روی ورق‌ها باعث سبک‌تر شدن ورق می‌شود و بسته به منطقه مورد استفاده، آب یا سایر مایعات به طور یکنواخت از آن عبور می‌کند. از دیگر ویژگی های ورق پانچ می توان به موارد زیر توضیح داد:

سوراخ های ایجاد شده به طور کامل سطح ورق را نمی لغزند.

می توان از آن برای تصفیه (مانند فیلتر کردن محصولات غذایی و تمیز کردن تجهیزات مکانیکی) استفاده کرد.

می تواند در برابر ضربه و گرمای شدید خوب باشد.

قابلیت کنترل مستقیم لرزش و صدا را دارد.

آنها توانایی زیادی در انجام عملیات جوشکاری، لحیم کاری، برش و برش با استفاده از تجهیزات مناسب دارند.

ورق ابعاد پنج

ورق  پنج بعدی

ابعاد ورق سوراخ شده بسته به جنس ورق و کارخانه تولیدی متفاوت است، اما اغلب ورق های سوراخ دار در اندازه ها و رول های زیر ساخته می شوند:

ابعاد ورق سوراخ دار به صورت ورق : معمولاً در سایزهای 1000*2000 میلی متر و 1250*2500 میلی متر تولید می شوند و ضخامت آن از 0.5 تا 5 میلی متر می باشد.

ابعاد ورق های سوراخ دار به صورت رول: معمولاً با عرض 1000 و 1250 میلی متر تولید می شوند.

همچنین با توجه به جنس ورق، ابعاد رایج ورق عبارتند از:

ورق پانچ مشکی: معمولاً در ضخامت های بین 0.2 تا 200 میلی متر تولید می شوند.

ورق  پانچ روغنی: نسبت به ورق  پانچ مشکی تنوع کمتری دارد و با ضخامت 0.5 تا 1.5 میلی متر ساخته می شود.

ورق پانچ گالوانیزه: عموماً در ضخامت های بین 0.2 تا 8 میلی متر قابل تولید است.

انواع ورق های سوراخ دار

نوع ورق پانچ شده

انواع ورق های پانچ را می توان با توجه به طرح فنرها و مواد زیر طبقه بندی کرد.

انواع ورق های سوراخ دار نسبت به اندازه فنرها

فنرها یا سوراخ های ایجاد شده در ورق  می توانند مستقیم یا مورب باشند. اما معمولا یک قاب جداگانه در اطراف آن وجود دارد. سوراخ هایی که استحکام ورق  را افزایش می دهند. یکی دیگر از عواملی که در وسعت فنرهای پانچ شیت وجود دارد، فاصله بین فنرها است. این را باید بیشتر از ضخامت ورق فنری مورد استفاده برای رسیدن به استحکام مورد نیاز در نظر گرفت.در اینجا به بررسی انواع پانچ ها بر اساس شکل فنر می پردازیم.

ورق توری گرد: محبوب ترین و پرکاربردترین ورق سوراخ دار ورق توری گرد می باشد و در قطرها و اندازه های مختلف تولید می شود.

ورق مش چند ضلعی: این نوع ورق مشبک دارای بیشترین سطح باز در نوع مش است و اغلب برای جریان هوا استفاده می شود.

دهانه مش تقویت شده: این نوع ورق برای جریان هوا و سمت مواد کارآمدتر از توری باز است.

سایر وب‌سایت‌ها ممکن است حاوی فرم‌ها یا ترکیبی از این فرم‌های زیر باشند:

ورق  شبکه مربعی

شبکه لوبیا

ورق مش ستاره

گشنیز پپا مش

ورق  سطح الماس

ورق مشبک مستطیلی

ورق مشبک مثلثی

پانل مشبک ذوزنقه ای شکل

ورق  پستی

انواع ملحفه پانچ شده بر حسب جنسیت

همانطور که گفتیم فرآیند مهر زنی ورق فلزی را می توان بر روی انواع ورق های ساخته شده از مواد مختلف مانند ورق های مشکی، روغنی، گالوانیزه، استیل و رنگی اعمال کرد. در زیر به ارائه انواع ورق های مهر شده از نظر مصالح ورق می پردازیم:

ورق فولادی پانچ شده: به طور کلی ورق فولادی یا ورق سیاه از نورد سرد یا گرم تولید می شود. ورق پانچ مشکی در دو نوع گرم و سرد موجود می باشد. ورق پانچ گرم نورد شده مقاومت بالاتری در برابر ضربه و دما دارد اما ورق نورد سرد در برابر فرسایش و رطوبت مقاومت بیشتری نشان می دهد. انواع ورق فولادی پانچ شده در ابعاد 1000×2000 و 1250×2500 با ضخامت 2 تا 200 میلی متر قابل تولید می باشد.

ورق پانچ آلومینیوم: این ورق پانچ به دلیل مقاومت فلز آلومینیوم در برابر خوردگی و همچنین ظاهر زیبای این فلز دارای الکل زیادی است و برای پله ها، نرده ها، فضاهای تزئینی و … کاربرد فراوانی دارد.

ورق برقی: تفاوت اصلی ورق مشبک جدید نسبت به سایر ورق های فلزی مقاومت در برابر خوردگی ناشی از پوشش روی سطح ورق می باشد. ورق گالوانیزه که ورق سفید نیز نامیده می شود در سایزهای 2000×1000 و 2500×1250 و عرض 0.3 تا 8 میلی متر قابل تولید می باشد. از این نوع توری برای پاسخگویی به کاربردهایی مانند نرده ها، پله ها، راه سازی، پل ها، خودروسازی و غیره استفاده می شود.

ورق پانچ فولادی: این نوع ورق پانچ مانند ورق پانچ گالوانیزه سبک وزن و مقاوم در برابر خوردگی است. همچنین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی این ورق ، اغلب در مراکز بهداشتی و درمانی، صنایع غذایی، صنایع دارویی، صنایع کشتی سازی، نیروگاه ها و … استفاده می شود. ضخامت ورق پانچ فولادی از 0.5 تا 6 میلی متر و قطر فنرهای آن از 0.5 تا 25 میلی متر متغیر است.

ورق سوراخ دار آجدار: این نوع توری را به دلیل بی نظمی هایی که در سطح آن ایجاد می کنند، ورق آجدار می نامند. برجستگی ها و آج های این مدل های ورق فلزی از لیز خوردن افراد و اشیا در اثر اصطکاک جلوگیری می کند، به همین دلیل در پل های هوایی، راه سازی، پله های اضطراری، کف کامیون ها، تجهیزات صنعتی و ماشین سازی کاربرد فراوانی دارند.

ورق پانچ روغنی: این نوع ورق پانچ به دلیل ماهیت ورق روغنی که سطحی براق و صیقلی دارد بیشتر برای زیباسازی در صنایع مختلف مانند لوازم خانگی (یخچال، گاز، ماشین لباسشویی و …) استفاده می شود. ورق های پانچ گالوانیزه در سایزهای 1000×2000 و 1250×2500 و ضخامت 0.4 تا 2 میلی متر موجود می باشد.

ورق سوراخ دار رنگی: ورق های رنگی از پایه ورق های گالوانیزه تولید می شوند و از فرآیند پوشش رنگی الکترواستاتیک در رنگ های گوناکون استفاده می کنند. علاوه بر زیباسازی، استفاده از پوشش رنگی بر روی ورق ها باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و محافظت از فلز در برابر عوامل خورنده می شود. این ورق مشبک به دلیل ظاهر زیبا و تنوع رنگی که دارد اغلب در نمای ساختمان و جاهایی که احتمال خوردگی ورق وجود دارد استفاده می شود.

ورق آلیاژی سوراخ دار: به طور کلی فلز آلیاژی فلزی است که از ترکیب عناصر مختلف برای تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی آن فلز ساخته می شود. مواد اصلی تشکیل دهنده فولاد شامل آهن و کربن است و زمانی که علاوه بر این دو عنصر از عناصر دیگری نیز در تولید فولاد استفاده شود به آن فولاد آلیاژی می گویند. ورق پانچ فولاد آلیاژی عمدتاً در صنایعی مانند پالایشگاه های نفت، نیروگاه ها و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود.

مزایای ورق سوراخ شده

با توجه به روش تولید، مشخصات مکانیکی و ظاهر فنر، نوع صفحه سوراخ دار دارای ویژگی های بسیاری از جمله فرم بالا، قابلیت جوش و برش است. از دیگر مشخصات ورق های سوراخ دار می توان به تولید در اندازه ها و ابعاد مختلف، قابلیت نصب در زمان کوتاه و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

کاربرد ورق فلزی دایکاتور

از ورق فلزی سوراخ دار استفاده کنید

ورق های پانچ به دلیل ظاهر و عملکرد کاربردی در بسیاری از صنایع و مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند. رایج ترین کاربردهای این نوع تیغه را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

تولید صندلی و نرده و پله

ساخت پارتیشن، سقف مصنوعی، اتاق و بالابر آسانسور

طراحی ساختمان و عناصر تزئینی مانند نورپردازی، نمای ساختمان، درهای ورودی، تعادل نور و سایه، افزایش جریان هوا در داخل ساختمان.

با محدود کردن دید، حریم خصوصی را فراهم کنید

موجودی انواع نیمکت پارک، سطل زباله و دیوار ایستگاه اتوبوس

برنامه های صوتی از جمله کنترل صدای خارجی و کاهش اکو داخلی

تولید انواع تجهیزات صنایع غذایی از قبیل دستگاه حبوبات، خشک کن سبزی، دستگاه گندله سازی.

ساخت انواع ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی

تولید انواع سانتریفیوژ، فیلتر و دستگاه تصفیه گاز

کولر ماشین

فرآوری صنعتی

برای کشش فیلم از چه دستگاهی استفاده می شود؟

حفاری صفحه ای به دو روش دستی و مکانیکی انجام می شود، اما به دلیل ضریب خطای بالا و کیفیت پایین حفاری دستی، استفاده از این روش مفید نیست. امروزه دستگاه های ورق پانچ به دلیل خطاهای کمتر ناشی از برش، پیچش و ناهماهنگی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. دستگاه های پانچ ورق با استفاده از روش هایی فرآیند پانچ ورق را با سرعت و دقت بالا، روتاری، تخت، دای پانچ، واتر جت و … انجام می دهند. از جمله وسایل مورد استفاده برای این منظور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

معرفی انواع ورق پانچ به همراه کاربرد و ابعاد ورق

معرفی انواع ورق پانچ به همراه کاربرد و ابعاد ورقست؟

لیزر

سی این سی مشین

دستگاه هیدرولیک

یک دستگاه گیوتین موثر

پانچ می تواند در امتداد تخته یا در امتداد محور طولی و عرضی حرکت کند. خواندن این مقاله را برای آشنایی بیشتر با نحوه اندازه گیری ورق  و استفاده از چه ابزاری توصیه می کنیم.

باید خواند شود

اهن

توصیه تخصصی آهن نمل: مقاله نحوه پانچ و سوراخ کردن ورق را مطالعه کنید

نحوه پانچ کردن ورق

نکاتی برای انتخاب و خرید ورق پانچ

قبل از خرید تخته سوراخ دار یا تخته مشبک، ابتدا باید پارامترهایی که منجر به انتخاب عملی می شود را شناسایی و بررسی کنید. این پارامترها عبارتند از:

نکاتی برای انتخاب و خرید تخته پانچ

ابعاد صندلی

به این معنی که ترازو از کل فلز بریده می شود تا ورق فلز آماده شود. انتخاب سایز مناسب برای پانچ کردن ورق  بسیار مهم است زیرا به طور مستقیم بر وزن نهایی ورق و همچنین تعداد و سرعت چهار عدد فیلتر هوا و آب از طریق ورق تاثیر می گذارد.

اندازه سوراخ یا برگ

اندازه سوراخ در ورق تعیین کننده اندازه ذرات جامدی است که قادر به عبور از ورق مش هستند. علاوه بر این، برای کاربردهایی که باید فضای پشت قوس را ببینیم، ابعاد و اندازه فنرها تعیین کننده قابلیت دید هستند.

هندسه یا شکل فنر

با توجه به کاربرد مورد انتظار باید از فنر خوش شکل استفاده شود. به عنوان مثال صفحه مشبک فنری دایره ای به دلایلی از جمله ظاهر زیبا و هزینه پایین تولید این نوع صفحه پرکاربردترین صفحه می باشد. فنرهای مربعی برای کاربردهایی که نیاز به جریان هوا یا تخلیه سیال زیاد دارند نیز مفید هستند، اما سوراخ‌های مربعی به دلیل لبه‌های تیزشان، کار دشوارتر از سوراخ‌های گرد است. این منجر به هزینه ساخت بالاتر پانل های مربع سوراخ شده می شود.

درخت پنجم

عواملی که بر قیمت پانچ تاثیر می گذارند عبارتند از جنس تخته، ابعاد و ضخامت تخته، نوع و اندازه فنرها، دستگاه مورد استفاده برای پانچ، شرکت سازنده و در نهایت روند بازار. همچنین در محاسبه قیمت صفحه پانچ شده علاوه بر پارامترهای ذکر شده باید هزینه پانچ صفحه نیز در نظر گرفته شود. به همین دلیل شرکتی که خدمات پانچ را ارائه می دهد تاثیر بسزایی در قیمت نهایی ورق خواهد داشت.

شرکت تولید کننده کتاب های پانچ

این کشور علاوه بر واردات ورق  سوراخ دار از کشورهایی مانند روسیه و قزاقستان، انواع ورق  اسکرین را نیز تولید می کند. ورق های تولید داخل علاوه بر کیفیت بالا نسبت به ورق های وارداتی ارزانتر هستند. شرکت آهن ملل علاوه بر فروش انواع ورق ها و سایر قطعات فلزی، به تهیه ورق های سوراخ دار با انواع تجهیزات مدرن نیز مشغول است. برای اطلاع از قیمت روغن در سایزها، ابعاد و ضخامت های مختلف ورق های مهری، مشکی، گالوانیزه، رنگی و روکش دار می توانید با کارشناسان ما در آهن نام تماس بگیرید.

قیمت ها را بررسی کنید و محصولات را خریداری کنید

حالات آهنی؛ خرده فروش انواع ورق  و ارائه خدمات آنلاین و حضوری

زنگ زدن

آخرین کلمه

ورق سوراخ دار یک ورق فلزی خاص با سوراخ های منظم است. ورق  سوراخ دار مزایای زیادی نسبت به ورق  معمولی دارد. با سوراخ کردن ورق با الگوی متفاوت، ورق سبک تر، جذاب تر می شود و اجازه می دهد آب یا مایع به جای جمع کردن ورق از آن عبور کند. هنگام انتخاب ورق قالب باید به جنس، ضخامت و الگوی سوراخ شدن ورق توجه شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *