دسته‌بندی نشده

میلگرد بستر چیست و چه مزایا و معایبی دارد

میلگرد چیست؟

تاریخچه استفاده و کاربرد میلگرد بستر

خواص بستر میلگرد

مزایای بستر های تقویتی

معایب چیدمان بستر

در ساخت و ساز امروزه شاهد استفاده از مواد مختلف برای انجام برخی فرآیندها هستیم. عامل مهمی که همیشه باید در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گیرد، غلبه بر نیروهای کششی و فشاری است که در حین ساخت و ساز و پس از اتمام مراحل ساخت شاهد آن هستیم. یکی از مصالح مهم برای ساخت ساختمان آرماتور بستر می باشد.

اگر چه یکی از مصالح مورد استفاده برای غلبه بر این مشکل بتن است. بتن یکی از بهترین مصالح برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای فشاری به شمار می رود، بنابراین برای مدیریت این نیروها از آن استفاده می شود. بنابراین استفاده از بتن اهمیت زیادی پیدا می کند.

در این میان سوال مهمی که همیشه مطرح می شود این است که برای مدیریت و غلبه بر نیروهای تنش چه اقداماتی باید انجام شود و از چه موادی باید استفاده کرد؟ در این راستا برای حل این مشکل شاهد استفاده از عناصری هستیم که مقاومت بیشتری در برابر این نیروها نشان می دهند و گروه این نیروها را مدیریت و کنترل می کنند. برای رسیدن به این هدف، به استفاده از ماده ای به نام میلگرد بستر می پردازیم. این مدل از مواد می تواند نیروهای کششی را به بهترین شکل ممکن کنترل کند و با استفاده از آنها سعی کنید بر این نیروها غلبه کنید. برای بررسی و معرفی میلگرد بسترخواب با ما در آهن آنلاین همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد این نوع متریال در اختیار شما قرار دهیم.

میلگرد بستر چیست؟

اگر بخواهیم به بررسی و معرفی آرماتورهای بلبرینگ بپردازیم و تعاریفی از این دسته از آرماتورها ارائه کنیم، باید گفت که این دسته از مصالح به جفت سیم طولی تغییر شکل یافته معروف هستند. در اتصالات ملات بین ردیف های بنایی از سیم های عرضی جوش داده شده به صورت نردبان یا جرز و با اندازه های مناسب استفاده می شود.

ممکن است سوال بسیار مهمی برای شما پیش بیاید: منظور از واحد ساختمانی چیست و این عبارت به چه معناست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که واحد ساختمانی به بخشی از دیوارها، آجرها و ستون ها اطلاق می شود که در آن می توان ترکیب مصالح ساختمانی و ملات را مشاهده کرد. همچنین تعریف دیگری از میله بستر را مشاهده خواهید کرد که می توان از آن برای معرفی این مدل میله استفاده کرد. آرماتور بستر گروهی از مصالح است که برای تقویت فولاد ساختمان در قسمتی از دیوار آجری یا بلوک سیمانی استفاده می شود.

کاربرد آرماتور بیستر در ستون و قسمت بتنی ساختمان

لازم است بدانید که بین دیوارها از سیم فولادی استفاده می شود. در پیوست مشاهده می کنیم که این نوع مصالح ساختمانی ستون برای بارهای قائم و خمشی مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیر زیادی در این بخش ها دارد.

نکته دیگری که باید در مورد ساخت بستر در نظر بگیرید این است که به رطوبت مصالح ساختمانی و استحکام زنگ زدگی میلگرد توجه کنید زیرا اهمیتی نمی دهید. در این صورت پارچه زنگ می زند و استفاده از این نوع مواد نه تنها به مقاومت سازه کمک می کند، بلکه استفاده از پارچه سفید باعث می شود – ساختمان دچار مشکل می شود.

در چنین حالتی لازم است مجددا استفاده شود که علاوه بر مقاومت بالا ارزش خوبی نیز دارد اگر می خواهید محصولی مقاوم در برابر رطوبت بخرید، لازم است از میلگرد استنلس استیل استفاده کنید، اما باید بدانید که استفاده از این نوع متریال هزینه پروژه را افزایش می دهد. ، زیرا قیمت این دسته از کالاها بسیار بالاست

در این شرایط می توان از میلگرد فولادی معمولی استفاده کرد و در اینجا به قیمت میلگرد شاهین بناب، میلگرد همدان و … پرداخته شده است و لازم به ذکر است که برای جلوگیری از آسیب های ناشی از خوردگی می توان از میلگردهای گالوانیزه استفاده کرد. بستر، و از این دسته از محصولات مورد استفاده در ساخت خانه.

تاریخچه استفاده و کاربرد یراق آلات بستر

یکی از سوالات مهمی که مردم همیشه در مورد مواد مختلف می پرسند، تاریخچه استفاده از این مواد است. برای پاسخ به این سوال بررسی منابع بین المللی نشان می دهد که تاریخچه استفاده از میلگرد بستر به سال 1813 برمی گردد و اولین بار در اروپا شاهد استفاده از میلگرد بستر بودیم.

از سوی دیگر، مهم ترین چیزی که باید بدانید این است که استفاده از میلگرد بستر حدود هفتاد سال پیش استانداردهای بین المللی خاصی را پیدا کرد. ابتدا، ایالات متحده مقرراتی را برای استفاده از موانع پارچه ای تدوین کرد. همچنین در حال حاضر در کشورهای اروپایی و کشورهایی مانند استرالیا، هند، کانادا، نیوزلند و … شاهد استانداردهای ملی برای استفاده از میلگرد بستر هستیم.

نحوه استفاده از میلگرد و کاربرد آن در ساختمان سازی

همچنین از نظر مدیریت میلگرد بستر، در حال حاضر به دنبال تشکیل کمیته ای در حوزه مقررات ساختمانی و به طور خاص میلگرد بستر هستیم. این کمیته (MSJC) به کمیته مشترک استانداردهای ماسونری معروف است. لازم به ذکر است که از سال 1392 ایران نیز دارای مقررات ملی برای استفاده از میلگرد بستر است و اکنون اگر فردی بخواهد از میلگرد بستر استفاده کند باید طبق این مقررات از این بند استفاده کند.

اوه بارا موتا

با توجه به جنس روبستری می توان آن را به دو دسته تقسیم کرد که به شرح زیر است:

1) فولاد ضد زنگ

اصطلاح فولاد ضد زنگ برای توصیف فولاد آلیاژی با حداقل 10٪ کروم استفاده می شود. افزودن کروم به عنوان محلول به محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی کمک می کند. بنابراین، فولاد ضد زنگ اغلب در مناطق بیرونی با رطوبت بالا استفاده می شود. کروم از فلز در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند.

2) فولاد گالوانیزه

از سوی دیگر، فولاد گالوانیزه نوعی فولاد است که با لایه ای از روی روکش شده است. مانند فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه برای محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی ساخته شده است. روی به عنوان یک مانع بین رطوبت هوا و فولاد عمل می کند و از خوردگی محافظت می کند. فولاد گالوانیزه به خوبی در برابر آب مقاومت می کند.

فولاد ضد زنگ بهتر است یا فولاد گالوانیزه؟

هر کدام مزایا و معایبی دارند. از نظر هزینه، معمولاً متوجه خواهید شد که فولاد گالوانیزه هزینه کمتری دارد و به راحتی به دست می آید. اگر به دنبال پیچ، لولا، واشر، بست و غیره هستید، فولاد گالوانیزه معمولاً قیمت کمتری نسبت به فولاد ضد زنگ دارد. این امر آن را به انتخابی جذاب هم برای مصرف کنندگان و هم برای شرکت ها تبدیل می کند. اگرچه فولاد گالوانیزه ارزان تر است، فولاد ضد زنگ قوی تر و قوی تر است. باز هم این به دلیل وجود کروم است.

بنابراین باید به سراغ فولاد ضد زنگ بروید یا فولاد گالوانیزه؟ پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد، زیرا هر دو نوع فولاد مزایا و معایب خاص خود را دارند. با این حال، فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه هدف مشترک محافظت در برابر زنگ زدگی و خوردگی را دارند. البته در هنگام قرار گرفتن فلز در معرض رطوبت همیشه خطر زنگ زدگی وجود دارد، اما انتخاب یکی از این فلزات خطر خوردگی را تا حد زیادی کاهش می دهد. به طور کلی فولاد گالوانیزه نسبت به فولاد ضد زنگ انعطاف پذیرتر و کار با آن راحت تر است. فولاد ضد زنگ از فولاد گالوانیزه قوی تر و در برابر خوردگی مقاوم تر است.

تفاوت قاب بستر و دیوار پست

شناسایی مبلمان بستر خواب

اگر میلگرد در جهان وجود نداشت، امروز شاهد آسمان خراش های عظیم و ساختمان های بلند و محکم نبودیم. میلگرد یک عنصر ضروری در صنعت ساختمان است. ممکن است فکر کنید که بتن باعث استحکام ساختمان می شود، اما نقش اولیه ای که باعث استحکام ساختمان می شود، آرماتور است و آرماتور به خوبی از ما محافظت می کند. این عنصر منحصر به فرد از شکستگی هنگام اعمال کشش جلوگیری می کند. این المنت از فولاد ساخته شده و بسته به نوع و اندازه آن دارای قطعات متفاوتی است.

یکی از موثرترین و کم هزینه ترین روش های مقاوم سازی سازه های ساختمانی استفاده از میلگردی است که به میلگرد بستر معروف است. میلگرد بستر از فولاد با ضخامت چهار میلی متر ساخته شده و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است. استفاده از بسترخواب باعث می شود که دیوارها در برابر زلزله و نیروهای وارده به ساختمان مقاومت بیشتری داشته باشند. همچنین استفاده از این محصول در ساختمان های ساختمانی تنها 0.5 درصد هزینه ساخت می باشد که با توجه به این میزان استفاده از این روش ارزانتر از روش های معمولی خواهد بود.

تکیه گاه های بستر در اندازه های مختلف و مفاصل زره ساخته می شوند. در ساختمان سازی از بتن برای مقاومت در برابر نیروهای ضعیف استفاده می شود و یکی از راه های ایجاد مقاومت استفاده از بتن است. هنگامی که در حال انجام ساپورت بستر هستید، باید به محتوای آب مصالح ساختمانی توجه کنید. اگر زره یا بستر دارای رطوبت باشد، تکیه گاه بستر به مرور زمان زنگ می زند و به استحکام سازه کمکی نمی کند و از طرفی باعث تخریب آن می شود. اکنون، احتمالاً از خود این سؤال را می‌پرسید که «چرا از راه‌های دیگری برای قوی‌تر کردن آن استفاده نمی‌کنیم؟»، زیرا سایر راه‌حل‌های موجود نسبت به ساپورت پارچه قدرت کمتری دارند.

مشخصات فریم بستر اضافی

• شکل نردبانی دارد که با جوشکاری مقاومتی ایجاد شده است.

• در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.

• دیوارهای گلی و آجری یا دیوارهای گچ بری شده و دیوارهای غیر سازه ای محل مناسبی برای ساخت این محصول می باشد.

برای بررسی مشخصات و ویژگی‌های آرماتور بستر، آن را به شش نکته تقسیم کرده‌ایم تا بررسی راحت‌تر و بهتر و آسان‌تر شدن آن برای شما انجام شود:

1) برای بررسی خواص و ویژگی های آرماتور بستر، باید توجه داشته باشیم که برای ساخت این دسته از مواد می توان از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی گالوانیزه استفاده کرد. حداقل قطر سیم های مورد استفاده چهار میلی متر و حداکثر قطر سیم های مورد استفاده معادل نصف ضخامت محلول بستر می باشد.

2) یکی از مواردی که برای ساخت و استفاده از آرماتور پایه باید در نظر گرفت این است که ضخامت لایه گچ نباید از 16 میلی متر بیشتر باشد زیرا حداکثر قطر سیم 8 میلی متر است. البته باید فهمید که در اکثر موارد می بینیم که لایه گچ 10 میلی متر است و برای استفاده از سیم از موادی با قطر 4 تا 4.5 میلی متر استفاده می شود.

3) در بلوک AAC که زیرلایه کمتر از 3 میلی متر است، سطح مقطع سیم مورد استفاده کتابی یا مستطیلی است. کاربرد این مدل سیم این است که سیم به طور کامل در ملات بستر جاسازی می شود. همچنین شایان ذکر است که فولاد مورد استفاده برای ساخت سیم دارای حداقل تنش تسلیم 450 مگاپاسکال و حداقل تنش نهایی 550 مگاپاسکال است.

ویژگی ها و ویژگی های یراق آلات بستر

4) برای ساخت و استفاده از میلگرد بستر، نسبت تنش نهایی به تنش نباید کمتر از 1.2 باشد. اگر مقدار این نسبت کمتر از تایید یک مهندس محاسباتی باشد که پارامترهای مورد استفاده در ساخت و ساز را بررسی می کند، در این صورت از این نوع میلگرد استفاده نمی شود و فرآیند در نیمه راه رها می شود. با توجه به اینکه نسبت تنش نهایی به تنش کمتر از 1.2 نیست.

5) برای جلوگیری از زنگ زدگی از میلگردهای بستر گالوانیزه استفاده می شود. این میلگردها دارای روکش اپوکسی می باشند. از طرف دیگر، اگر برنامه ای برای استفاده از پوشش اپوکسی وجود نداشته باشد، برای میله بستر ساخته شده از فولاد ضد زنگ ضروری است.

6) به منظور بهبود پیوند بین آرماتور و ملات، سیم های بلند مورد استفاده در آرماتور باید روکش شوند. سیم وسط راه اتصال دو سیم طولی است، این سیم باید به صورت ساده با سطح صاف و صاف ساخته شود.

وزن یراق آلات بستر و فرمول محاسبه آن

برای خرید و استفاده از لوازم بستر باید به وزن آن توجه زیادی کرد و این پارامتر را نیز ارزیابی کرد. در این راستا لازم به ذکر است که روش قدیمی برای محاسبه وزن میله بر اساس فرمول زیر بوده است:

1000 / 7.8 * طول * 3.14 * شعاع * شعاع = وزن پشت

در این فرمول برای محاسبه وزن میلگرد باید شعاع و طول میلگرد را بر حسب میلی متر اندازه گرفت و در فرمول قرار داد. روش فوق در حال حاضر موجود نیست و از روش جدیدی برای محاسبه وزن میلگرد استفاده می شود. روش جدید محاسبه وزن میلگرد بر اساس استاندارد ISO3132 می باشد و فرمول محاسبه وزن میلگرد به صورت زیر است:

162 / اندازه میلگرد * اندازه میلگرد = وزن میلگرد

همچنین برای محاسبه میزان استفاده و استفاده از بستر های میلگرد باید از دو روش برای رسیدن به این هدف بر اساس مقررات ملی ساختمان استفاده کرد. این دو روش عبارتند از:

1) روش محاسبه

این روش مستلزم آن است که کل سطح مقطع سیم های مورد استفاده برابر با 0007/0 سطح مقطع موثر دیوار باشد.

میلگرد بستر چیست و چه مزایا و معایبی دارد

میلگرد بستر چیست و چه مزایا و معایبی دارد

2) روش تجویز

با روش مشخص شده لازم است به ازای هر 40 سانتی متر ارتفاع دیوار از یک ردیف آرماتور بستر استفاده شود تا مقاومت دیوار افزایش یابد.

مزایای آرمیچر

پس از آشنایی شما با میلگرد بستر و ارائه اطلاعات جامع و کامل در مورد این دسته از مواد؛ حال باید مزیت های استفاده از این میلگردها را بررسی کرد. این شامل:

• از میلگرد بستر به گونه ای استفاده می شود که نیازی به سنگ زنی نباشد.

• آرماتور بستر مورد استفاده در ساخت ساختمان ها در برابر زلزله بسیار مقاوم است.

• اتصالات بستر در شرایط مختلف به خوبی خود را حفظ می کنند.

• استفاده از آرماتور بستر به گونه ای که دیوارهای متقاطع را به هم متصل کند.

• میلگرد بستر دارای شکلی است که مقاومت دیوارها را بسیار افزایش می دهد.

• با استفاده از آرماتور پارچه بستر می توان مقاومت برشی داخل بستره دیوار را افزایش داد.

• استفاده از بستر باعث افزایش استحکام و شکل پذیری خم در صفحه دیوار می شود.

• اسپیسر بستر مقاومت برشی را در داخل صفحه دیوار افزایش می دهد.

• نصب آرماتور بستر باعث افزایش انسجام دیوار در هنگام زلزله و جلوگیری از سقوط آن از صفحه می شود.

• نصب آستر بستر باعث بهبود ساختار دیوار می شود.

• برای نصب چهارچوب بستر نیازی به استفاده از واحدهای بنایی با هندسه خاص نیست.

• میلگرد بستر را می توان به صورت عمود بر دیوار نصب کرد.

مزایا و معایب بتن و دلیل استفاده از آن در ساختمان سازی

معایب آرماتور بستر

در کنار مزایای مختلف استفاده از یراق آلات بستر، معایب اتصالات بستر را نیز باید در نظر گرفت. اگر در مورد معایب آرمیچر صحبت کنیم، می توانیم موارد زیر را بگوییم:

استفاده از میلگرد بستر نیاز به محاسبات مهندسی خاصی دارد و محاسبات باید دقیق باشد تا سازه آسیب نبیند.

عدم رعایت استانداردهای صحیح برای نصب و استفاده از میلگرد بستر باعث افزایش آسیب در صورت بروز مشکل می شود.

عدم توجه به ضخامت قطر میلگرد و همچنین عدم توجه به سایز آن می تواند بعد از نصب دیوار را با مشکل مواجه کند.

اخرین حرف

در این مقاله شما را با یراق آلات بستر از صفر تا صد آشنا می کنیم و سعی می کنیم اطلاعات جامع و کاملی در مورد مواد این دسته ارائه دهیم. توجه به نکات ذکر شده در این مقاله به شما کمک می کند تا شناخت کافی در مورد این دسته از مواد داشته باشید و از آنها در پروژه های مختلف استفاده کنید. در آهن آنلاین بسیار مفتخریم که ما را تا پایان این مقاله دنبال کرده اید. همچنین برای اطلاع از قیمت میلگرد نوع بستر و اطلاعات بیشتر در مورد این محصول می توانید به صورت آنلاین با کارشناسان آهن تماس بگیرید. کارشناسان ما همواره آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشند. آیا نرده بستر را امتحان کرده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران آهن آنلاین در زیر به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *