دسته‌بندی نشده

میلگرد چیست؟ انواع میلگرد، مشخصات و کاربرد هر کدام

چرا از میلگرد در ساخت و ساز استفاده می شود انواع میلگردها از نظر انواع، انواع میلگردها از نظر اندازه، انواع کارخانه های تولید میلگرد، نحوه تشخیص بصری انواع میلگرد

میلگرد یک پروفیل جامد و مدور است که بیشتر مردم آن را به عنوان نوعی فلز آجدار مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان می شناسند. معمولاً جنس زره فولادی است. اما باید بدانید که تنوع تولید این محصول بسیار زیاد است و انواع میلگرد تولید و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید انواع میلگردها و کاربرد آنها را بشناسید و تفاوت میلگردهای A3، A2، A1 و A4 را بدانید، با ما همراه باشید.

چرا از میلگرد در صنعت ساختمان استفاده می شود؟

مقاومت فشاری بتن بسیار زیاد است و برای شکستن بتن به نیروی زیادی نیاز دارد. در عین حال، ساختاری که در برابر فشار، فشار و چرخش مقاومت می کند نسبتا ضعیف است. برای این منظور از آرماتور مفتولی در سازه های بتنی برای افزایش مقاومت بتن و مقاومت کششی استفاده می شود.

میلگرد ترانس یکی از پرمصرف ترین قطعات فولادی است که به دلیل ابعاد، اندازه و شکل بزرگ در پروژه های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تناسب بر اساس جنسیت

میلگردهای تقویت کننده به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: میلگردهای تقویت کننده ساده و میلگردهای تقویت کننده آجدار. انواع میلگرد عبارتند از:

میلگرد اروپایی (کربن، منگنز، سیلیکون، آلیاژ و غیره)

فولاد کربنی (خارج از پایه “سیاه”)

گالوانیزه کردن

پوشش اپوکسی

پلیمر فایبرگلاس و فولاد ضد زنگ

کالاهای اروپایی

یکی از ویژگی های مهم اتصالات اروپایی مواد آنها است که عمدتا از منگنز ساخته شده است. میلگرد اروپایی به دلیل خاصیت خمشی قوی ترین نوع میلگرد است. یکی دیگر از ویژگی های این محصول استفاده آسان از آن است. به طور کلی، این آرماتور برای استفاده در مناطق لرزه خیز یا برای پروژه هایی که نیاز به سازه یکپارچه دارند توصیه نمی شود.

میلگرد و فولاد فول کربن

متداول ترین نوع مخزن “مشکی” است که در همه اشکال و اندازه ها به استثنای چند مورد وجود دارد. بزرگترین ضعف فولاد مشکی این است که سریع فرسوده می شود. اگر میزان فرسایش زیاد باشد باعث خرابی بتن اطراف می شود. برای شرایطی که قسمت عقب مستعد رطوبت و آبگرفتگی است، گزینه های بهتری نسبت به پشتیبان مشکی وجود دارد. با این حال می توان نتیجه گرفت که بهترین میلگرد از نظر استحکام و استحکام کششی، پشت سیاه است.

میلگرد با روکش اپوکسی

میلگرد با روکش اپوکسی در واقع میلگرد با روکش اپوکسی مشکی است. این زره دارای قدرت نسبی مشابهی است. اما در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد. با این حال، پوشش اپوکسی بسیار ظریف است. هرچه آسیب بیشتر به پوشش وارد شود، مقاومت آن در برابر خوردگی کمتر است.

میلگرد گالوانیزه

اگر بخواهیم میلگرد اپوکسی و گالوانیزه را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که میلگرد گالوانیزه چهل برابر میلگرد مشکی در برابر خوردگی مقاوم است و شاید به همین دلیل نسبت به میلگرد اپوکسی گرانتر است. از آنجایی که این نوع میلگردها آسیب پذیری کمتری دارند، بنابراین ارزش بیشتری نسبت به میلگردهای اپوکسی دارند.

میلگرد ساخته شده از پلیمر تقویت شده با الیاف (GFRP).

میلگرد FRP محصولی کامپوزیتی است که به جای میلگرد استفاده می شود و به طور قابل توجهی از آسیب های ناشی از خوردگی میلگرد در محیط های خورنده و اسیدی جلوگیری می کند. استفاده از آرماتور FRP بهترین گزینه برای آرماتور بتن در مکان هایی است که نزدیکی میدان های الکتریکی و مغناطیسی مشکلی ندارد. این محصول به دلیل مقاومت عالی در برابر سولفات ها و کلریدها و همچنین مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی کاربرد فراوانی دارد.

انواع اتصالات

میلگرد FRP را می توان در طراحی و ساخت ساختمان های جدید استفاده کرد. این مواد و خواص آنها باعث کاهش عرض و افزایش فاصله بین میلگردهای تقویت کننده در سازه های بتن مسلح اعم از دال، تونل، پی و غیره می شود. در نتیجه نمی توانند ارتعاشات ناشی از زلزله یا تجهیزات صنعتی را تحمل کنند.

میلگرد فولادی ضد زنگ

میلگرد استنلس استیل بهترین نوع میلگرد قابل استفاده برای اکثر پروژه های موجود و گران ترین میلگرد موجود در بازار است. قیمت این نوع میلگرد هشت برابر میلگرد اپوکسی است. با این حال، فولاد ضد زنگ به جز در موارد معدودی گران است.

اما برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند، فولاد ضد زنگ 1500 برابر بیشتر از میلگرد در برابر خوردگی مقاوم است. میلگردها و شبکه های فولادی ضد زنگ برای تقویت و نگهداری و حتی برای مصارف تزئینی مانند فلزکاری استفاده می شود و بیشتر در صنعت راه و ساختمان برای استحکام بخشی به اجسام استفاده می شود.

انواع مختلفی از میلگردها بسته به خواص و کاربرد آنها مورد استفاده قرار می گیرد، اما بیشتر میلگردهای مورد استفاده در صنعت سیمان و بتن در ایران طبقه بندی، تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. البته این طبقه بندی بر اساس سطح روسیه است که در ایران رواج دارد.

زره

میلگردهای تقویت کننده حاصل شمش های فولادی نورد گرم هستند که به دلیل ویژگی های فنی خاص خود برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای کششی مختلف استفاده می شوند. ویژگی اصلی این نوع آرماتورها مقاومت کششی بالای آن است. آرمیچر تا 180 درجه خم می شود و به راحتی در قسمت های مختلف سازه ها استفاده می شود.

دنده ترانس

میلگرد ترانس نیز نوع دیگری از میلگرد است که سطح آن در حین کار صیقل داده می شود. از این نوع میلگرد جدا از مصارف ساختمانی، برای مصارف تزئینی نیز استفاده می شود. میلگرد ترانس انواع مختلفی دارد و هرکدام با توجه به کاربری و خدماتی که دارند در شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین انواع میلگرد ترانس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یاتاقان رانش انتقال

هر دو پلی

کابل آداپتور

نوار ترانس شش نقطه

نوار ترانس خورده شده

شبکه سیمی جوش داده شده

مش سیم جوش داده شده (WWF) شکلی است که در آن میله‌ها در زوایای 90 درجه مانند یک شبکه روی هم قرار می‌گیرند و با جوش نقطه‌ای در تقاطع‌ها به هم وصل می‌شوند. میله های به کار رفته در این محصول از فولاد پر کربن بوده و انعطاف پذیر نیستند. در نتیجه کف ها، دیوارها پل ها برای تسطیح فونداسیون بتنی جاده ها و غیره استفاده می شود.

شبکه های جوشی سنگین تر را می توان در دیوارها، آسفالت جاده، بستر کاشی، سازه های زهکشی و کانال های بتنی کوچک استفاده کرد.

میله های فلزی برای تولید مش

آرماتور فلزی یا مش سیم تقویت شده یکی دیگر از محصولات مناسب برای بتن است. فلز مش با برش میله های فولادی در خطوط موازی ساخته می شود. مش سیم معمولاً در مناطقی که ضخامت قابل توجهی از بتن مورد نیاز است یا برای تقویت بتن سبک استفاده می شود. آرماتور مش را می توان در روسازی ها و دال های بتنی کوچک استفاده کرد. چون فشار زیادی روی آنها نیست.

انواع اتصالات

انواع یراق آلات بر اساس سایز

میلگردها را می توان بر اساس اندازه به دسته های مختلفی تقسیم کرد. هر سایز میلگرد اندازه و قطر متفاوتی دارد و برای کاربردهای خاصی استفاده می شود.

جدول 8

تقویت 10

تسلیحات 12

تسلیحات 14

محدودیت 16

فولاد 18

منطقه 20

میلگرد 22

میلگرد 25

میله تقویت کننده 28

32

انواع صنعتی تولید میلگرد

کارخانه های زیادی در زمینه تولید میلگرد فعال هستند. به طور کلی می توان گفت کشور ما در تولید میلگرد به حد خودکفایی رسیده است و برای این منظور به کشورهای دیگر وابسته نیست. دلیل این مشکل میزان میلگرد مصرفی در ساختمان و صنایع مختلف است. از مهمترین کارخانه های تولید میلگرد در ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میلگرد کارخانه ذوب آهن اصفهان

میلگرد راد همدان

میلزارد ظفر بناب

میلگرد امیرکبیر خزر

میلگرد متوسط

با تشکر از میلگرد سیدن

میلگرد هشترود

میلگرد نیشابور

که در…

انواع آرماتور با توجه به کیفیت تولید (طبق استانداردهای روسیه):

آرمیچر (A1 (S240

درو (AA) (S40

برداشت مجدد (AA (S400).

آرمیچر (A4 (S500

استاندارد محصولات تقویت کننده

نحوه تشخیص بصری انواع میلگردهای تقویت کننده

میلگردهای گروه A1 ساخته شده از فولاد ملایم عموماً مسطح (بدون آج) تولید می شوند و به دلیل نداشتن آج معروف هستند. بر اساس استاندارد ملی و عنوان 9 میلگرد A3 دارای آج عرضی (7 و 8) می باشد اما میلگرد A2 دارای آج مارپیچ می باشد.

نکته 1: اگر مدیر یا مدیر سیستم هستید، باید توجه داشته باشید که از چه نوع امتیازاتی در سیستم استفاده می شود. اگر نوع آن بر روی نقاشی ها نشان داده نشده است، از هنرمند بپرسید.

نکته 2: میلگرد را از کارخانه های تولید میلگرد مورد اعتماد دریافت کنید. زیرا افرادی که به دنبال لوله هستند می توانند اقدام به تهیه میلگرد A2 با پله زنی کنند.

نکته 3: اگر بازرس سازه هستید و به نوع میلگرد مشکوک هستید، نمونه ای از میلگرد را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال کنید.

فولادهای مورد استفاده در انواع میلگرد در کشورهای مختلف در استانداردهای متفاوتی تولید می شوند و هر استاندارد دارای طبقه بندی خاصی در رابطه با خواص مکانیکی فولاد می باشد. اکثر فولادهای میلگرد ایران توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می شود که مطابق با استاندارد روسیه می باشد. این فولادها به سه گروه فولادهای نوع A-1، فولادهای نوع A-2 و فولادهای نوع A-3 تقسیم می شوند:

فولاد A-1 صاف است، استحکام تسلیم و استحکام کششی (تنش شکست) آن به ترتیب 2400 و 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

فولاد A-2 با مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع آجدار است.

میلگرد چیست؟ انواع میلگرد، مشخصات و کاربرد هر کدام

میلگرد چیست؟ انواع میلگرد، مشخصات و کاربرد هر کدام

فولاد A-3 از نوع آجدار با مقاومت تسلیم 4000 و مقاومت کششی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.

تولید کنندگان استانداردهای مختلفی برای قطر میلگردهای تقویت کننده دارند. در سیستم روسی که در ذوب آهن اصفهان استفاده می شود، میلگردهای تقویت کننده تا قطر 40 میلی متر ساخته می شوند.

تقویت A1

اگر بخواهیم تعریفی از آرماتور A1 داشته باشیم باید بگوییم که آرمیچر ساده و بدون آج است. به این نوع آرماتورها «تقویت علمی» می گویند.

میلگرد A1 یک استوانه فولادی است که از نظر ترکیب شیمیایی تقریباً 24 درصد کربن و 60 درصد سیلیکون دارد. به همین دلیل نسبت به سایر میلگردهای A2 تا A4 انعطاف پذیری و استحکام کششی کمتری دارد.

میلگرد A1 با تنش جریان 2300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش شکست 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع به میلگرد نرم معروف است و عمدتاً صاف و بدون دانه است.

این فیکسچر برای آهنگری و جوشکاری مناسب است.

تقویت کننده A1 به دلیل ترکیب شیمیایی کم کربن برای استفاده در جوشکاری مناسب است. اما از نظر سختی در گروه آرماتورهای نرم قرار می گیرد.

Ramtra aa

میلگرد A2 نوعی میلگرد آجدار است که آج آن از ابتدا تا انتهای میلگرد به صورت مارپیچ ادامه دارد و هیچ جا قطع نمی شود. این نوع آرماتور به دلیل ظاهری که دارد به آرماتور آج مارپیچ ساده نیز معروف است.

تنش فعلی 3000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تنش شکست 5000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیک (در هنگام شکست) باعث شد آرماتور A2 به‌عنوان آرماتور نیمه خشک (شکننده) و نیمه نرم شناخته شود.

در استاندارد ملی ایران 3132 این نوع اتصالات به نام 340 رانر شناخته می شود.

میلگرد A2 گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در ساخت سبک بوده و حتی در تولید هاموت نیز کاربرد دارد.

درو aa

میلگرد A3 در حال حاضر 4000 کیلوگرم. کشش / سانتی متر و مقاومت شکستگی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر، به میلگرد خشک (شکسته) مناسب برای کارهای ساختمانی معروف است و دارای دنده و مخصوصا دنده می باشد. اما در کجا نمی توان از این محصول استفاده کرد؟

میلگرد A3 برای مش بندی و تغییر شکل های زیاد با گوشه های تیز مناسب نیست و عملیات جوشکاری روی آن به هیچ وجه مجاز نمی باشد.

U Pau Sum A4

نوع دیگر میلگرد شیاردار میلگرد A4 می باشد. ساخت آرماتور دنده ای با استحکام بالا باعث جلوگیری از هدر رفتن منابع و همچنین سهولت ساخت و صرفه جویی در پروژه می شود. در گذشته تولید میلگردهای پرمقاومت به دلیل کمبود امکانات در خطوط نورد با مشکلاتی مواجه بود و عمدتاً از فولادهای کربنی معادل بالا استفاده می شد و مهندسان را نگران شکل پذیری کم به جز جوشکاری می کرد. مشکلات و همچنین مهندس سازه بود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نورد بسیار خودکار از نظر کنترل دما و سرمایش و وجود سیستم های ترمکس، می توان از شمش هایی با معادل کربن کم با قابلیت جوش و مکانیک مطلوب، 520 و بالاتر تولید کرد. مشخصات. ساخته شده با دوام معقول.

انجمن ملی ایران تایید کرده است که پشتی 500 و 520 مطابق با استانداردهای پذیرفته شده بین المللی در اصلاح و اجرای جدید است.

تفاوت بین اتصالات A2 و A3

تفاوت آرماتورهای A3، A2، A1 و A4 موضوع بسیار مهمی است که برای تمامی افرادی که در بازار فولاد فعال هستند لازم و ضروری است. زیرا این نام اغلب در بازار استفاده می شود. تفاوت دستگاه های A2 و A3 را می توان از روی ظاهر و کاربرد آنها تشخیص داد.

شکل – ظاهر – انواع تقویت

در طراحی فونداسیون از آرماتورهای طولی A3 و آرماتورهای عرضی A2 استفاده شده است. یکی از راه های تشخیص شکل قلع. در دستگاه A3 مراحل به صورت ضربدری و در A2 تک هستند. دستگاه A2 دارای پله های موازی است، در حالی که دستگاه A3 دارای هفت و هشت پله است.

دنیای قطعات فولادی بدون میلگرد قابل تصور نیست. اهمیت این محصول در ساختمان های فولادی و صنایع مختلف در این است که هیچ پروژه ای بدون آن کامل نمی شود. میزان استفاده از میلگرد در سازه های فولادی زیاد بوده و عوامل مختلفی بر ارزش نهایی آن تأثیر می گذارد.

تفاوت بین نوارهای A3 و A4

میلگرد کلاس 3 با فشار 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و فشار 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیک 14 درصد آرماتور خشک مناسب برای شرکت های عمرانی، صنعتی و ساختمانی می باشد. همچنین به دلیل تغییر شکل زیاد با زوایای تیز برای عملیات جوشکاری مناسب نیست. میلگرد کلاس 4 دارای محصول آج مارپیچ بوده و طبق استاندارد شماره 4 تولید و به بازار عرضه می گردد. 3132 سازمان ملی استاندارد ایران. میلگردهای A4 با آج 520 و 500 تولید می شوند.

این درجه دارای حداقل استحکام کششی 520 مگاپاسکال و حداقل پلاستیسیته 18 درصد است. این پروفیل فولادی در دسته زره های بسیار سخت قرار می گیرد و عموما برای کارهای ساختمانی استفاده می شود. تفاوت میلگرد A3 و A4 را می توان از نظر کاربری، عملکرد و هزینه مشاهده کرد

نکته:

لازم به ذکر است که با روش آلیاژی، فولاد مورد نیاز برای تولید آرماتور مورد نظر با افزودن فروآلیاژها به فرآیند فولادسازی ساخته می شود و شمش های تولید شده در فرآیند نورد به شکل دلخواه در می آیند و سپس سرد می شوند. محیط آزاد. .

در این حالت آرمیچر ساخته شده از سطح بیرونی تا هسته دارای خواص مکانیکی و شیمیایی یکسان بوده و در برابر زلزله و فشار مقاومت یکنواخت و مناسب تری از خود نشان می دهد.

اما برای میلگردهای تولید شده به روش ترمکس از شمش فولادی استفاده می شود تا از آنالیز شیمیایی رده پایین تری برخوردار باشد و برای به دست آوردن مقاومت مورد نیاز طبق استاندارد، میلگرد تولید شده با دمای بالا از لوله آب عبور داده می شود و سطح بیرونی در مورد، تا یک عمق معین مقاومت سطحی میلگرد زیاد است (مثلاً 400) و مقاومت هسته زره کم است (مثلاً حدود 340). بنابراین در استفاده از این نوع آرماتورها در سازه ها در مناطق تحت فشار و زلزله باید احتیاط های مهمی انجام شود و در محاسبات آن از دقت مضاعف استفاده شود. میله های آلیاژی قیمت بیشتری نسبت به Termex دارند.

دوستان عزیز برای اطلاع از قیمت روز یراق آلات به لینک مراجعه کنید. اگر از مقاله دایره المعارف اصفهان آهن در مورد انواع وسایل استفاده کرده اید و آن را مفید دانسته اید، می توانید نظرات خود را در انتهای همین صفحه با ما و سایر بینندگان به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *