دسته‌بندی نشده

نورد سرد چیست؛ مزایا و فرآیند آن

نکاتی که باید در مورد لوله مسی و انواع آن بدانید

یکی از روش های ساخت محصولات فولادی نورد سرد می باشد. این فرآیند در دمای اتاق و بسیار کمتر از دمای نورد گرم انجام می شود. بنابراین به آن عملیات نورد سرد می گویند. در واقع می توان گفت نورد سرد تکنیکی است که در آن فولاد (معمولاً ورق فولادی) از بین دو نور به فلز نازک عبور داده می شود. نورد سرد می تواند سختی و استحکام فلز را تا 20 درصد افزایش دهد. این تکنیک همچنین باعث بهبود کیفیت ظاهری محصول و ایجاد تحمل بیشتر در آن می شود. این فرآیند نورد سرد به طور گسترده برای دستیابی به سطح با کیفیت بالا و دقت ابعادی استفاده می شود و همچنین می تواند به جلوگیری از خوردگی کمک کند. برای آشنایی بیشتر با فرآیند نورد سرد، مراحل و فواید این روش، مقاله دایره المعارف ملل آهنین را دنبال کنید.

1 نور چیست؟

2 نورد سرد چیست؟ (فرایند نورد سرد)

3 دستگاه نورد سرد

4 تجهیزات خط نورد سرد

5 مزیت نورد سرد

6 کاربرد محصولات سرد

7 عدد پروفیل نورد سرد

8 مرحله تولید صفحات سرد

9 خواص مکانیکی کاغذ نورد سرد

نورد چیست؟

نورد که به عنوان نورد نیز شناخته می شود، به فرآیند شکل گیری و کاهش ضخامت فلز اشاره دارد. با استفاده از فرآیند نورد، ورق فلزی از بین یک یا چند غلتک عبور داده می شود و با کاهش ضخامت و سایر عملیات، قسمت های مختلف فلز تولید می شود. وجود اصطکاک بین غلتک و سطح فلز باعث کاهش ضخامت فلز و افزایش طول آن می شود.

معمولاً اولین فرآیند تبدیل فلز به مواد اولیه جامد مانند فولاد و فلز است، اما این ماده اولیه را می توان با ریخته گری مداوم نیز تولید کرد اما در نهایت برای تولید مقاطع نهایی مانند ورق، تیرآهن، میلگرد و غیره باید از نورد استفاده کرد. .

پیدایش و استفاده از فرآیند نورد به قرن هفدهم و نورد سرب و قلع برمی گردد. از آن زمان، ماشین‌های نورد توسعه یافته و از نور‌های چدنی به قفسه‌های چهار نور با موتورهای بخار تبدیل شده‌اند و در نهایت کارخانه‌های نورد مدرن امروزی را ایجاد کردند.

نورد سرد چیست؟ (فرایند نورد سرد)

بر خلاف نورد گرم، نورد سرد در دمای اتاق انجام می شود. در این روش، فلز در دمایی کمتر از دمای تبلور مجدد (معمولاً دمای اتاق) از نور های نورد سرد عبور داده می شود تا فشرده شود و ضخامت فلز کاهش یابد. این فرآیند فلز را از نظر شکل پذیری سخت تر می کند و استحکام تسلیم و سختی آن را افزایش می دهد

با سرد شدن فولاد استحکام و دوام محصول به میزان قابل توجهی افزایش می یابد که این امر نیز مقاومت فولاد را به طرق مختلف افزایش می دهد. این امر قدرت و استحکام بیشتری را برای محصول ایجاد می کند.

دستگاه های نورد سرد معمولاً دارای ضخامت سنج هایی هستند که فولاد نورد سرد را هنگام بیرون کشیدن از نور ها بررسی می کند. ماشین های چند مرحله ای سه تا شش جفت نور پشت سر هم دارند تا ضخامت را کاهش دهند تا محصول نهایی به دست آید.

فرآیند نورد سرد

به طور کلی، ضخامت عقب و جلو 50-90٪ کاهش می یابد. به دلیل فشار و نیروی اصطکاک بالا، دمای هر دور می تواند تا 250 درجه سانتیگراد برسد. بنابراین برای خنک نگه داشتن نور و فلز باید از خنک کننده استفاده کرد. خنک سازی اجباری اغلب برای نگه داشتن دمای فلز زیر دمای تبلور مجدد اعمال می شود که باعث بهبود خواص فیزیکی و سطحی می شود. معمولاً برای این کار از روغن یا آب استفاده می شود.

ضخامت فلز به دست آمده معمولا 0.12-2.5 میلی متر است. به دلیل نازک بودن فولاد نورد سرد، در کاربردهایی مانند قوطی های نوشیدنی یا پانل های وسایل نقلیه سبک، هواپیماهای سبک و غیره استفاده می شود. کارخانه های نورد سرد مدرن و کارآمد قادر به نورد ورق با سرعت 4 متر در ثانیه هستند و می توانند تا 2.5 میلیون تن فولاد نورد سرد در سال تولید کنند.

مهم ترین و پرمصرف ترین محصول سرد، سرمای مرطوب است. نورد سرد ورق فولادی بخش ویژه ای از صنعت ساخت قطعات فولادی است. هدف از این فرآیند تولید ورق های نازک با دقت بالا و کیفیت سطح خوب برای کاربردهای مختلف است. لازم به ذکر است که ورق روغنی نیز نوعی پوشش سرد می باشد. در مقاله بعدی می توانید با انواع صفحه سرد بیشتر آشنا شوید.

ما روند بسته بندی سرد یک گیره را با تصاویری از هر مرحله در طول مقاله بررسی خواهیم کرد.

دستگاه نورد سرد

دستگاه نورد سرد

نورد سرد با استفاده از ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته امکان پذیر است. برای انجام عملیات های مختلف از تجهیزات مدرن و مناسب با تکنولوژی روز استفاده می شود. برخی از دستگاه ها فقط برای تولید پروفیل فولادی استفاده می شوند. به عبارت دیگر تک منظوره هستند. بیشتر ماشین ها برای تولید قطعات با ضخامت و اندازه خاص ساخته می شوند.

هر چه دستگاه نورد سرد بزرگتر باشد، مقاطع بزرگتری تولید می شود. دستگاه ها به راحتی نصب می شوند و کار با آن آسان است. بنابراین نیاز به نگهداری کمی دارند. دستگاه های نورد سرد می توانند سرعت چرخش، تعداد بخیه ها و حتی جهت رفت و برگشت نور ها را کنترل و تنظیم کنند.

تجهیزات خط نورد سرد

برای حفظ قوام تولید و کیفیت قطعه نهایی، از 5 دستگاه زیر برای فرم دهی استفاده می شود:

سیستم های اندازه گیری نگهدارنده ها و سیستم های کنترل برش

تجهیزات پشتیبانی، کفش و راهنما

تجهیزات جابجایی مواد مانند: نور بازکن، ذخیره سازی نور و آکومولاتور

تجهیزات پیش شکل دهی مانند: ماشین های صاف کننده، اتصال دهنده و حفاری

تجهیزات پس از شکل دهی مانند: سیستم برش پروفیل

مزایای القای سرما

مزایای محصولات نورد سرد به شرح زیر است.

محصولات در اندازه های دقیق تولید می شوند.

محصول ساخته شده با این روش دارای مقاومت و انعطاف پذیری بالایی است.

توانایی تشکیل برگ سرد بالاست.

محصول نهایی تولید شده با این روش از استحکام بالایی برخوردار است.

دوام محصولات تولید شده به این روش 20 درصد بهبود می یابد.

علاوه بر مزایای فوق می توان محصولات نورد سرد را با محصولات نورد گرم مقایسه کرد و مزایای آنها را نیز از این جنبه بررسی کرد. از مزایای محصولات نورد سرد نسبت به محصولات نورد گرم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولاد نورد سرد تحمل ابعادی کمتری نسبت به فولاد نورد گرم دارد.

ورق های نورد سرد مانند ورق های نورد گرم سطح صاف و صیقلی ندارند.

فولاد ملایم به ویژه برای پروژه هایی که دید در آنها مهم است مفید است.

مزایا و تفاوت های ورق سرد و گرم را می توانید در مقاله زیر بخوانید.

#باید خواند شود

آهن ملت

نکته تخصصی آسیاب آهن: تفاوت فولاد گرم و سرد را بدانید

تفاوت نورد گرم و نورد سرد

استفاده از محصولات نورد سرد

مقاطع تولید نورد سرد به ویژه صفحات سرد در تولید محصولات مختلف کاربرد فراوانی دارد. این محصولات شامل مبلمان فلزی، میز، کابینت، صندلی، لوله اگزوز موتور سیکلت، کامپیوتر، لوازم خانگی، قفسه بندی، وسایل روشنایی، لولا، لوله، درام فولادی، ماشین چمن زنی، آبگرمکن، ظروف فلزی و تیغه می باشد. وی به پنکه، ماهیتابه، دیوار و سقف و انواع محصولات ساختمانی اشاره کرد.

مقاطع نورد سرد

مهمترین و پرکاربردترین محصولات فرآیند نورد سرد، ورق های سرد هستند. نورد سرد ورق فولادی دارای بخش ویژه ای در صنعت مقاطع فولادی می باشد. هدف از این فرآیند ایجاد ورق های نازک تر با دقت ابعادی بالا و کیفیت سطح عالی برای کاربردهای مختلف است. لازم به ذکر است که ورق های روغنی نیز نوعی فرآیند نورد سرد هستند. در این مقاله می توانید با انواع ورق سرد بیشتر آشنا شوید.

#باید خواند شود.

ملت آهنین

توصیه های کارشناسان آهن و فولاد: بررسی مقاله در مورد انواع کاغذ سرد، خواص و کاربردها

نوعی پارچه سرد

علاوه بر صفحات سرد، محصولاتی مانند تسمه و میله نیز با نور سرد تولید می شوند. در واقع به طور کلی کلیه قطعات فولادی مقطع ثابت را می توان با نورد سرد تولید و به بازار عرضه کرد. این محصولات معمولا نازک تر از همان محصولات تولید شده در فرآیند نورد گرم هستند و بسیار قوی تر هستند. قطعات قابل تولید با استفاده از فرآیند نورد سرد شامل موارد زیر است.

قطعات باز مانند تیرها، سپرها، تپه ها و غیره

تکه ای به پهنای یک ورق کاغذ

قطعات بسته مانند قوطی و لوله هایی مانند لوله های فولادی.

بخش سرد

تولید نورد سرد نیز با محدودیت هایی مواجه است. از جمله این محدودیت ها می توان به خسارت مادی و تعداد ایستگاه های مکانیکی اشاره کرد. محدودیت در تعداد ایستگاه‌های ماشین‌کاری به این معنی است که ممکن است لازم باشد محصول چندین بار برای ساخت قطعه از ایستگاه‌های ماشین‌کاری عبور داده شود. اگرچه گاهی برای تولید این قطعه بهتر است از این روش استفاده نکنید.

مراحل تولید ورق سرد

همانطور که گفتیم یکی از مهمترین قطعات تولید شده توسط نورد سرد ورق سرد می باشد که در قسمت بعدی به بررسی کامل فرآیند تولید ورق سرد می پردازیم. فرآیند تولید کلاف نورد سرد با انتقال بخش اول کلاف نورد گرم به ناحیه نورد سرد جهت اسیدشویی و کاهش ضخامت انجام می شود که در این قسمت کلاف مراحل زیر را طی می کند:

فرآیندهای کاغذ سازی با نور سرد

1- عبور از خطوط اسید شویی برای زدودن رسوب زنگ

تولید محصولات اسیدشویی برای استفاده در خطوط پایین (تجهیزات پشت سر هم یا دو چرخه) یا فروش ورق اسید ساخته شده است. در این زمان مواد اکسیدی از سطح ورق جدا می شود، زیرا محصول ساخته شده روی خط نورد گرم به دلیل دمای سیستم دارای اکسید روی سطح است که باید از روی پارچه جدا شود. بخش هایی از این پوسته ها راه حذف این اکسیدها استفاده از اسید کلریدریک به عنوان حلال است.

2- تا زدن پشت سر هم و دوبرابر را ادامه دهید تا اندازه کاغذ کم شود

تحمل ابعادی و شکلی برای برخی از صفحات مورد نیاز مشتری یا فرآیندهای تولید بعدی، نیازمند کاهش ضخامت یا دقت در طی فرآیند نورد سرد مجدد است تا ضخامت صفحه اسید شسته شده کاهش یابد (پنج قفسه پشت سر هم یا نورینگ دو قفسه).

این کاهش ضخامت را می توان به صورت دایره ای یا پیوسته و در چند توالی انجام داد. در این مرحله اصطکاک زیاد بین وسایل نقلیه مستلزم استفاده از روانکار است. روان کننده به صورت امولسیون آب و روغن بر روی خودرو پاشیده می شود. انتخاب روغن های طبیعی با ترکیب مناسب یکی از چالش های تهویه مطبوع است.

نورد سرد چیست؛ مزایا و فرآیند آن

نورد سرد چیست؛ مزایا و فرآیند آن

– برای بازیابی ساختار فلزی صفحه، مرحله آنیل یا آنیلینگ را طی کنید.

محصول تولید شده در پنج مخزن قفسه ای می تواند جامد باشد که نمی توان بلافاصله از آن استفاده کرد. بنابراین از فرآیند شل شدن برای نرم شدن ورق فولادی و کاهش اختلاف ساختار کریستالی و تنش موجود در آنها استفاده می شود. در فرآیند خنک سازی، کویل با توجه به سطح مورد نیاز در جعبه قرار می گیرد و برای مدت زمان مورد نیاز در دمای مناسب گرم می شود. از طریق فرآیند شکست، انعطاف پذیری و انعطاف پذیری ورق افزایش می یابد.

4- از قسمت های پوست عبور کنید تا ورقه نور کنید و سطح را ناصاف کنید

پس از این مرحله و خنک شدن تا دمای محیط، کویل وارد مرحله پاس پوست می شود تا با غلتش پوست ضمن ایجاد صافی سطح بهتر، زبری مورد نیاز در سطح ورق و نیمرخ تنش-کرنش بر روی ورق ایجاد شود. یکنواخت تر باشد

5- در نهایت ردیف های آخر را رد کرده و نور ها و ورق ها را به دو صورت ورق سرد در می آورند.

کویل های خروجی از واحد Skinpass برای انجام عملیات اضافی و عرضه به بازار به خطوط اصلاح یا برش وارد می شوند. در خطوط اصلاح، هنگام بازرسی سطح صفحه، امکان عقب نشینی و حذف امواج از صفحه وجود دارد. در خطوط برش به درخواست مشتری کلاف ها بررسی می شود و عملیات برش جانبی و عرضی روی صفحات انجام می شود.

توجه: برخی از محصولات به دست آمده از نور های پشت سر هم و دو قسمتی وارد خطوط دیگر شده و گالوانیزه، رنگی و قلع می شوند.

خواص مکانیکی ورق نورد سرد

طبق استاندارد ملی ایران. 5723، خواص مکانیکی ورق فولادی حاصل از فرآیند نورد سرد باید شرایط زیر را برآورده کند.

الزامات خواص مکانیکی صفحات فولادی نورد سرد

بازده ولتاژ با کیفیت

حداکثر استرس شکستن MPa

حداکثر درصد MPa کشیدگی نسبی پس از شکست

نام شناسه L0=80mm L0=50mm

صفحه سرد 1 معمولی 280 410 27 ≤0.6mm

24> 0.6 میلی متر

صفحه سرد 2 استحکام کششی 240 370 33≤0.6mm

۳۴> ۰.۶ میلی‌متر ۳۱

کاغذ سرد 3 طراحی عمیق 220 350 35≤0.6mm

۳۶>۰،۶ میلی متر ۳۵

ورق سرد 4 طراحی عمیق شل شده با آلومینیوم

(سخت نیست) 210 350 37≤0.6mm

۳۸>۰.۶mm ۳۷

کاغذ سرد 5 نقاشی بسیار عمیق

(بدون اجزای میانی و تثبیت شده) 190 350 39≤0.6 میلی متر

40> 0.6 میلی متر 38

L0 = طول اندازه‌گیری شده اولین بخش آزمون

هر یک از ویژگی های فوق علاوه بر تاثیر بر خصوصیات ورق و کاربرد آن، به طور مستقیم بر ارزش ورق تاثیر می گذارد. به طور کلی قیمت ورق همیشه مورد توجه بوده و بسیار حائز اهمیت است زیرا در صنایع مختلف به ویژه در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد. به همین دلیل قیمت انواع حروف روزانه منتشر و بررسی می شود. قیمت انواع ورق استیل به صورت روزانه در سایت آهن میل به روز می شود. برای مشاهده و بررسی آخرین قیمت ها به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ها را ببینید و توکن بخرید

کشور آهنی؛ پخش انواع کاغذ به صورت آنلاین و حضوری

تحلیل قیمت ورق

نورد سرد چیست؛ مزایا و فرآیند آن

نورد سرد چیست؛ مزایا و فرآیند آن

نتیجه

نورد سرد فرآیندی است که در آن فولاد از یک غلتک در دمایی کمتر از دمای تبلور عبور داده می شود. در این مرحله، پس از فشرده شدن و کشش فولاد، استحکام تسلیم و سختی افزایش می یابد.

بر خلاف نورد گرم، فرآیند نورد سرد در دمای اتاق انجام می شود و منجر به افزایش خواص فیزیکی و سطحی آن می شود. قطعه فلزی سرد محصولی خاص در صنعت فولاد می باشد. هدف از این فرآیند ایجاد ورق های نازک تر با دقت ابعادی بالا و کیفیت سطح ویژه برای کاربردهای مختلف است.

سوالات متداول

قطعات فولادی نورد سرد چیست؟

مهمترین و مورد استفاده فرآیند نورد سرد، ورق های سرد هستند. علاوه بر ورق های سرد، تسمه ها، میله ها، تیرها، لوله ها و غیره. آنها همچنین توسط نورد سرد تولید می شوند.

فرآیند نورد سرد چگونه انجام می شود؟

بر خلاف نورد گرم، نورد سرد در دمای اتاق انجام می شود. در این روش، فلز از میان نور های نورد سرد عبور داده می شود تا فلز زیر دمای تبلور مجدد (معمولاً دمای اتاق) فشرده و نازک شود.

مزایای نورد سرد چیست؟

یکی از مزایای عملیات نورد سرد تولید محصولات با ابعاد دقیق و افزایش استحکام و انعطاف پذیری می باشد.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *