دسته‌بندی نشده

نکاتی که باید در مورد لوله مسی و انواع آن بدانید

لوله مسی چیست و کاربردهای آن اندازه لوله مسی انواع لوله مسی موارد استفاده از لوله مسی مزایای استفاده از لوله مسی تفاوت انواع L و M لوله های مسی L و مناسب بودن برای M انواع مسکن نکات انتهایی

لوله های مسی برای چندین دهه به عنوان خطوط تامین آب در خانه ها استفاده می شود. شاید این نوع لوله را در زیر کمد یا زیرزمین خود دیده باشید و با شکل آن آشنا باشید. لوله های مسی معمولا در صنعت ساخت و ساز برای خطوط تامین آب و خطوط مبرد در سیستم های HVAC (گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع) استفاده می شود. لوله های مسی مقاومت در برابر خوردگی بالا و اتصالات عالی دارند. سه نوع متداول لوله مسی که در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از نوع K، L و نوع M. در ادامه این متن می خواهیم به تفصیل در مورد لوله مسی و انواع آن صحبت کنیم.

برای کسانی که وقت کافی برای مطالعه این مقاله ندارند و یا می خواهند هنگام مطالعه مجموعه اصفهان آهن به فایل های صوتی گوش دهند فایل های صوتی زیر آماده شده است.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

لوله مسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

لوله مسی

لوله مسی

یکی از پرکاربردترین لوله ها در صنعت لوله، لوله مسی است که زیر مجموعه لوله های فولادی است. فلز مس یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی 29 است که دارای خواصی مانند شکل پذیری، رسانایی حرارتی و الکتریکی است و رنگ آن تقریباً قرمز است.

اندازه لوله مسی

برای انتخاب سایز صحیح لوله مسی باید توجه داشت که قطر خارجی آن (OD) 1.8 اینچ بزرگتر از اندازه اسمی آن است. به عنوان مثال، لوله مسی 1/2 اینچ دارای قطر خارجی 5/8 اینچ است.

اندازه قطر داخلی لوله های مسی با ضخامت دیواره لوله تعیین می شود. به همین دلیل بستگی به نوع لوله دارد و از نوع لوله مسی متفاوت است و این مشکل باعث تفاوت قیمت لوله های مسی نیز می شود.

انواع لوله های مسی

نوع لوله مسی

انواع لوله مسی

لوله های مسی با توجه به ویژگی ها و ویژگی های متنوعی که دارند کاربردهای مختلفی پیدا می کنند که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم.

انواع لوله های مسی بر اساس اندازه

به طور کلی لوله های مسی با توجه به اندازه آنها به چهار نوع تقسیم می شوند. ضمناً نکته جالب در مورد این لوله این است که این سه نوع لوله دارای قطر بیرونی یکسانی هستند و به این ترتیب می توانید از اتصالات و شیرهای یکسان برای هر سه نوع لوله استفاده کنید. لوله های ساخته شده از مس جامد انعطاف پذیر نیستند و باید با استفاده از ابزار مخصوص خم شوند.

لوله مس جامد کولاژ شده است، خم نشده است. اکثر خطوط آبرسانی خانگی از لوله های مسی از نوع L و M ساخته می شوند که به طور کلی لوله های مسی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

توجه: این حروف تا حدی ضخامت دیواره لوله را نشان می دهد. ضخامت دیواره لوله به اندازه لوله بستگی دارد.

این حروف در رابطه با رنگ چاپ شده روی لوله استفاده می شود. به طور کلی، رنگ به تعیین نوع لوله مسی کمک می کند، از جمله:

رنگ سبز نشان دهنده نوع K است

رنگ آبی نشان دهنده نوع L است

رنگ قرمز نشان دهنده نوع M است

زرد نشان دهنده نوع DWV است.

لوله مسی نوع K:

ضخیم ترین لوله مسی نوع K می باشد.این لوله نسبت به انواع دیگر دیواره لوله ضخیم تری دارد. به دلیل ضخامت دیواره ضخیم لوله مسی، این نوع لوله از مقاومت بالایی برخوردار است و عمدتاً در شرایط سخت مانند توزیع آب، حفاظت در برابر آتش، نشت نفت و بسیاری از کاربردهای دیگر در صنعت ساختمان استفاده می شود.

دو نوع لوله مسی نوع K در بازار وجود دارد: سخت و نرم. خوب است بدانید که استفاده از این لوله برای استفاده در خطوط لوله گاز طبیعی تایید نشده است. زیرا گاز می تواند به اتصالات لوله آسیب برساند.

لوله مسی نوع L

این رایج ترین نوع لوله مسی است و کاربردهای زیادی دارد. این لوله نازک‌تر از نوع K است و برای لوله‌کشی داخلی، حفاظت در برابر آتش و برخی کاربردهای HVAC یا تعمیر یا تعویض شبکه‌های قدیمی آب مناسب است.

لوله مسی نوع M:

این نوع لوله مسی نازکتر از انواع K و L بوده و به دو دسته جامد و انعطاف پذیر تقسیم می شود. آنها را می توان با استفاده از اتصالات فشرده سازی یا لحیم کاری و شعله وصل کرد و اغلب در سیستم های تامین آب خانگی و خلاء استفاده می شود. زیرا فشار در این نوع محصول کم است. لوله مسی نوع M به دلیل قیمت پایین عمدتا در صنعت ساختمان استفاده می شود.

لوله مسی A:

لوله DWV نام دیگر این لوله است. در گذشته از این لوله استفاده زیادی می شد و امروزه در ساخت و ساز مدرن و پیشرفته جایگزین لوله های پلاستیکی PVC یا ABS شده است. امروزه از لوله های مسی فقط برای کارهای زیرزمینی استفاده می شود. این به این دلیل است که دارای ضریب فشار پایین 10 تا 15 پوند بر اینچ (PSI) است که بسیار کمتر از فشار آب اکثر سیستم‌های آب شهری است.

انواع لوله های مسی بر اساس جنسیت:

لوله های مسی به دو نوع نرم و سخت تقسیم می شوند.

مس نرم:

همانطور که از نام آنها پیداست، این لوله ها نرم و بسیار انعطاف پذیر هستند. لوله های این نوع فقط در اتصالات حرارتی نصب و مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر آن به عنوان خطوط خنک کننده در سیستم های جداسازی و پمپ های حرارتی استفاده می شوند.

مس سخت:

مس جامد گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در خطوط آب است. این نوع لوله با استفاده از اتصالات جوشی، اتصالات لوله، اتصالات پیچ خورده یا کششی متصل می شود. از آنجایی که این نوع لوله مسی صلب است و قابل خم شدن نیست. بنابراین، او برای حرکت از روی موانع به مفاصل آرنج نیاز دارد. اگر مس سفت را بپزیم، یعنی حرارت داده و سپس سرد کنیم، مس نرم می شود.

انواع لوله ها بسته به کاربرد

لوله های مسی بر اساس انواع مشخصه لوله های مسی، کاربردها و مصارف آنها به انواع انشعاب، کلاف، لوله مسی و لوله مسی مویرگی تقسیم می شوند که در ادامه در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد:

انشعاب لوله مسی:

لوله مسی مجتمع دچار خوردگی نمی شود و سطحی یکنواخت دارد. بنابراین بهترین انتخاب برای استفاده در مراکز بهداشتی مانند تجهیزات بیمارستانی و کولر گازی می باشد. از دیگر کاربردهای لوله های مسی پیچیده می توان به صنایع برودتی و برق نیز اشاره کرد.

لوله مسی کویل شده:

لوله های کویل در ضخامت های مختلف، قطرهای 1.4 اینچ تا 7.8 اینچ و طول های 15 تا 50 میلی متر تولید می شوند. این لوله ها انعطاف پذیری خوبی دارند و به همین دلیل در سیستم های لوله کشی، خطوط انتقال گاز، سیستم های تهویه و لوله های خنک کننده کاربرد فراوانی دارند.

همچنین از این محصول در تعمیرات و اتصالات صنعت تهویه مطبوع و برودتی استفاده می شود.

Kupferrohrspule (LWC)

این لوله ها انتقال حرارت بالاتری نسبت به لوله های آلومینیومی دارند به همین دلیل از این نوع لوله در مبدل های حرارتی و وسایل گرمایشی استفاده می شود.

لوله مسی مویرگی

قطر بسیار کم این نوع لوله در سیستم های خنک کننده و یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرد و قطر و طول آن بر کیفیت سرمای ایجاد شده تاثیر می گذارد. این نوع لوله ها قابلیت خم شدن در هنگام سرد شدن را دارند.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از روند قیمت انواع لوله فولادی مطلع شوید: “قیمت لوله”

کاربرد لوله مسی

کاربرد لوله مسی

کاربرد – لوله مسی

در زیر مهمترین موارد استفاده از لوله های مسی ذکر شده است.

تهویه مطبوع و گرمایش سرمایش

مس خواصی مانند مقاومت الکتریکی بالا، راندمان حرارتی عالی، مقاومت در برابر خوردگی و شکل پذیری بسیار بالا دارد، بنابراین لوله های مسی در تهویه مطبوع مفید هستند. از طرفی این نوع لوله در سیستم های گرمایشی، سرمایشی، تهویه مطبوع و برودتی نیز کاربرد دارد.

همچنین مقاومت در برابر خوردگی و آسیب لوله های مسی باعث شده است که مشتریان با وجود گران بودن، از لوله های مسی در سیستم های مایع، گرمایش، سرمایش و … استفاده کنند.

سیستم توزیع آب خانگی

مس دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است و به از بین بردن باکتری های مضر و همچنین جلوگیری از رشد باکتری ها و رسوبات در لوله ها کمک می کند. بنابراین گزینه تامین آب بسیار مناسبی است.

از طرف دیگر این لوله ها در تماس با آب داغ گرم می شوند و گرم می شوند. با عبور آب از لوله های خانه، آب گرم را در دمای ثابت نگه می دارد.

بیشتر بدانید: خواص ضد باکتریایی فلز مس; فلز مس چگونه باکتری ها را از بین می برد؟

مصرف گاز پزشکی

لوله های مسی در سیستم های بیمارستانی مانند سیستم های گاز پزشکی نیز کاربرد دارند. مس از رشد میکروب ها در سیستم های گازی جلوگیری می کند و در برابر نفوذ نیتروژن، اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن یا سایر گازها مقاومت می کند. بنابراین، هنگام مراجعه به پزشک، دندانپزشک یا بیمارستان، گازهای پزشکی را تمیز و خالص می کند.

آبپاش های آتش نشانی

لوله های مسی مقاومت حرارتی بالایی دارند. بنابراین در سیستم های اطفای حریق از آنها استفاده می شود. علاوه بر این، این لوله ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی بدون از هم پاشیدن گازهای سمی مقاوم بوده و به راحتی در آتش خنثی می شوند.

پخش چربی

لوله های مسی با قطر کوچک و اتصالات انعطاف پذیر برای توزیع گاز طبیعی در مناطق مسکونی و مسکونی یا برای توزیع بنزین استفاده می شود. انعطاف پذیری مس به آن اجازه می دهد تا برای مدت طولانی نصب شود.

حرکت مایعات سنگین

کاربرد لوله مسی

لوله های مسی با توجه به خواصی که دارند در پالایشگاه ها و نیروگاه های صنعت نفت و گاز، سیستم های تامین سوخت و … استفاده می شوند.

مزایای استفاده از لوله های مسی

با توجه به موارد فوق می توان نتیجه گرفت که لوله های مسی مزایای زیادی دارند. مهمترین مزایای لوله های مسی عبارتند از:

استحکام بالا، اتصال و طراحی آسان این لوله ها را مقرون به صرفه و نصب ساده و آسان کرده است.

سبک بودن مس حمل و نقل و نصب آن را آسان می کند.

لوله مسی بسیار انعطاف پذیر این امکان را برای از بین بردن آرنج و مفاصل فراهم می کند.

لوله مسی غیر قابل اشتعال و مقاوم در برابر زنگ زدگی است و به دلیل مجاورت گازهای سمی متلاشی نمی شود. به همین دلیل در آبپاش های آتش نشانی نیز استفاده می شود.

لوله های مسی در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش، خوردگی و آسیب مکانیکی مقاومت بالایی دارند.

ویژگی مهم لوله‌های مسی قابلیت بازیافت آن‌ها است که باعث استفاده گسترده از آن‌ها می‌شود.

از دیگر مزایای لوله های مسی می توان به اتلاف حرارت بسیار کم و انتقال حرارت بالا اشاره کرد.

لوله مسی خوب و ظریف به نظر می رسد و برای استفاده در فضای داخلی و خارجی مناسب است.

تفاوت بین نوع L و M لوله مسی

معایب لوله مسی

تفاوت اصلی لوله های مسی L و M در سطح فشار و ضخامت دیواره آنها است. اندازه استاندارد لوله مسی ½ اینچ است. در ادامه به بررسی تفاوت کلی لوله های مسی L و M می پردازیم:

نوع M دارای ضخامت دیواره ½ اینچ 0.028، در حالی که نوع L دارای ضخامت دیوار ½ اینچ 0.04 اینچ است.

ضخامت دیواره نوع M¾ اینچ 0.032 اینچ است در حالی که نوع L ¾” 0.455 اینچ است.

نوع L گرانتر از M است. دلیل این تفاوت ضخامت دیوار L شکل است، بنابراین وزن آن بیشتر است. بنابراین برای تولید به مس بیشتری نیاز دارد و هزینه تولید بالاتری نسبت به نوع M دارد. هزینه ارسال آن نیز به دلیل وزن بیشتر از مدل M است.

مناسب برای مسکونی نوع L و M.

مس برای تامین آب داخلی از نوع L یا نوع M است، مگر اینکه در مقررات محلی به طور دیگری مشخص شده باشد. هر دو نوع از نظر فشار آب مورد نیاز در سیستم های آب شهری امتیاز خوبی دارند. نوع K گرانتر از نوع L است، که آن را برای دفن در زمین برای زهکشی خانگی کمتر مناسب می کند.

لوله های مسی بر چه اساسی طبقه بندی می شوند؟

به طور کلی لوله های مسی بر اساس روش یا نوع ساخت به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

معایب استفاده از لوله های مسی چیست؟

استفاده از لوله های مسی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. لوله های مسی مقاومت کمی در برابر مواد شیمیایی دارند و به همین دلیل تغییرات شیمیایی در دمای بالای ضدیخ پایه گلیکول باعث خوردگی لوله های مسی می شود. آنها همچنین به غلظت های بالای سولفید هیدروژن بسیار حساس هستند.

علامت هر یک از حروف روی لوله مسی چیست؟

حروف روی لوله مسی بخشی از ضخامت دیواره لوله است. ضخامت لوله محافظ به اندازه لوله بستگی دارد.

نکاتی که باید در مورد لوله مسی و انواع آن بدانید

نکاتی که باید در مورد لوله مسی و انواع آن بدانید

اخرین حرف

در این مطلب لوله مسی چیست و با هدف، خواص و انواع لوله های مسی و همچنین مزایا و معایب استفاده از آن آشنا شدیم. نکاتی که در بالا ذکر شد به شما کمک می کند تا علاوه بر شناخت لوله مسی، بر اساس نیاز خود انتخاب مناسبی داشته باشید. تفاوت قیمت بین انواع L و M کافی است تا اکثر صاحبان املاک در هنگام کار بر روی پروژه های بزرگ، نوع M را نسبت به نوع L انتخاب کنند. با این حال، همیشه بهتر است قبل از خرید هر پروژه لوله کشی یا مصالح ساختمانی با یک متخصص مشورت کنید.

فایل صوتی مقاله لوله مسی چیست و چه کاربردهایی دارد سایز لوله مسی انواع لوله های مسی کاربرد لوله های مسی مزایای استفاده از لوله مسی تفاوت لوله مسی L و M مناسب برای مسکن L و M نکات پایانی

لوله های مسی برای چندین دهه به عنوان لوله کشی خانه مورد استفاده قرار می گیرند. حتما شما هم چنین لوله هایی را در کمدها یا زیرزمین ها دیده اید و با شکل آنها آشنا هستید. لوله های مسی معمولا در صنعت ساختمان برای لوله کشی آب و مبرد در سیستم های HVAC (گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع) استفاده می شود.لوله های مسی مقاومت در برابر خوردگی بالا و اتصالات بسیار خوبی دارند. سه نوع لوله مسی که بیشتر در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از تیپ K، تیپ L و نوع M. در ادامه این متن می خواهیم در مورد لوله های مسی و انواع آن به تفصیل صحبت کنیم.

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

لوله مسی چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله مسی

لوله مسی

یکی از پرکاربردترین لوله ها در صنعت لوله، لوله مسی است که از زیر مجموعه لوله های فولادی است. فلز مس عنصری شیمیایی با عدد اتمی 29 است که دارای خواصی مانند شکل پذیری، هدایت حرارتی و الکتریکی است و رنگ آن تقریباً قرمز است.

اندازه لوله مسی

برای انتخاب لوله مسی مناسب باید توجه داشت که قطر خارجی (OD) 1.8 اینچ بزرگتر از اندازه اسمی است. به عنوان مثال، لوله مسی 1/2 اینچ دارای قطر خارجی 5/8 اینچ است.

اندازه قطر داخلی لوله مسی با ضخامت دیواره لوله تعیین می شود. به همین دلیل بسته به نوع لوله مسی با توجه به نوع لوله تفاوت وجود دارد و این مشکل باعث تفاوت قیمت لوله مسی نیز می شود.

انواع لوله های مسی

انواع لوله های مسی

انواع لوله های مسی

لوله های مسی با توجه به خواص و ویژگی های گوناگونی که دارد کاربردهای مختلفی پیدا می کند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

انواع لوله های مسی بر اساس سایز

به طور کلی لوله های مسی از نظر اندازه به چهار نوع تقسیم می شوند. اما نکته جالب در مورد این لوله ها این است که قطر خارجی این سه نوع لوله مشابه است و به این ترتیب می توان از اتصالات و شیرهای یکسان برای هر سه نوع لوله استفاده کرد. لوله های مسی جامد انعطاف پذیر نیستند و باید با ابزار خاصی خم شوند.

لوله های مسی جامد به جای خم شدن بریده شده و به هم متصل می شوند. اکثر سیستم های لوله کشی مسکونی از لوله های مسی L و M ساخته می شوند.به طور کلی لوله های مسی کدامند، کدامند:

توجه: این حروف تا حدی ضخامت دیواره لوله را نشان می دهد. ضخامت دیواره لوله بستگی به اندازه لوله دارد.

این حروف همراه با رنگ چاپ شده روی لوله استفاده می شود. به طور کلی رنگ به شناسایی نوع لوله مسی کمک می کند که شامل:

رنگ سبز نشان دهنده نوع K است

رنگ آبی نشان دهنده نوع L است

رنگ قرمز نشان دهنده نوع M است

رنگ زرد نشان دهنده نوع DWV است

لوله مسی نوع K:

ضخیم ترین لوله مسی نوع K است که در این لوله ها دیواره لوله نسبت به انواع دیگر ضخیم تر است. به دلیل ضخامت بالای دیواره لوله مسی، این نوع لوله از مقاومت بالایی برخوردار است و به همین دلیل اغلب در شرایط سخت مانند توزیع آب، حفاظت در برابر آتش، نشت نفت و بسیاری از کاربردهای دیگر در صنعت ساختمان استفاده می شود.

لوله های مسی نوع K در دو نوع صلب و انعطاف پذیر عرضه می شوند. بد نیست بدانید که این لوله مجاز به استفاده در لوله های انتقال گاز طبیعی نیست. زیرا می تواند به اتصالات لوله گاز آسیب برساند.

لوله مسی نوع L:

این نوع لوله مسی رایج است و کاربردهای زیادی دارد. این لوله نازکتر از نوع K است و برای لوله کشی داخلی، حفاظت در برابر آتش و برخی از کاربردهای HVAC یا برای تعمیر یا تعویض خطوط آب قدیمی مناسب است.

لوله مسی نوع M:

این نوع لوله مسی نازکتر از نوع K و L است و به دو دسته صلب و انعطاف پذیر تقسیم می شود. آنها را می توان با چین یا جوش و اتصالات شعله به هم متصل کرد و معمولاً در خدمات آب خانگی و سیستم های خلاء استفاده می شود. زیرا فشار این نوع دستگاه حداقل است. لوله مسی نوع M به دلیل قیمت پایین اغلب در صنعت ساختمان استفاده می شود.

لوله مسابقه A:

Complete DWV نام دیگر این لوله است. این لوله در گذشته بسیار مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه در تولید مدرن و پیشرفته جایگزین لوله های پلاستیکی PVC یا ABS شده است. امروزه از لوله مسی فقط در کاربردهای زیرزمینی استفاده می شود. زیرا دارای رتبه فشار پایین 10 تا 15 پوند بر اینچ مربع (PSI) است که بسیار کمتر از فشار آب اکثر سیستم های آبرسانی شهری است.

انواع لوله های مسی بر اساس نوع:

لوله های مسی از نظر نوع به دو دسته نرم و سخت تقسیم می شوند:

مس نرم:

همانطور که از نام آنها پیداست، این لوله ها انعطاف پذیر و بسیار انعطاف پذیر هستند. این نوع لوله فقط در اتصالات حرارتی نصب و مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه بر آن به عنوان خط خنک کننده در سیستم های عایق و پمپ های حرارتی نیز استفاده می شود.

مس جامد:

مس جامد گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در لوله های آب است. این نوع لوله ها با اتصالات جوشی، لوله، لبه یا اتصالات پیچ خورده به هم متصل می شوند. زیرا این نوع لوله مسی صلب بوده و قابل خم شدن نیست. بنابراین برای عبور از موانع به مفاصل آرنج نیاز دارد. اگر مس سفت را خم کنیم، یعنی حرارت داده و سپس سرد کنیم، مس نرم می شود.

انواع لوله در صورت درخواست

لوله های مسی بر اساس نوع لوله مسی، ویژگی ها، کاربردها و کاربردهای آن به انواع لوله مسی انشعابی، کویل، لوله مسی کویل و لوله مسی مویرگی تقسیم می شوند که در زیر به هر یک از آنها می پردازیم.

لوله مسی شاخه:

لوله مسی منشعب بدون آلودگی بوده و داخل آن سطحی یکنواخت دارد. بنابراین بهترین انتخاب برای استفاده در صنعت مراقبت های بهداشتی مانند امکانات بیمارستانی و تهویه مطبوع در نظر گرفته می شود. از دیگر کاربردهای لوله های مسی شاخه دار می توان به صنعت برودتی و برق نیز اشاره کرد.

لوله مسی کویل شده:

لوله های کویل دار دارای ضخامت های مختلف، قطرهای 1.4 تا 7.8 اینچ و طول های 15 تا 50 میلی متر هستند. این لوله ها انعطاف پذیری خوبی دارند و همین امر باعث استفاده گسترده از آنها در سیستم های خطوط لوله، خطوط لوله گاز، سیستم های تهویه و لوله های تبرید شده است.

از این محصول برای تعمیر و اتصال در صنعت تهویه مطبوع و برودتی نیز استفاده می شود.

koparrörspólu (LWC)

این لوله ها انتقال حرارت بالاتری نسبت به لوله های آلومینیومی دارند و به همین دلیل از این نوع لوله در مبدل های حرارتی و تجهیزات حرارتی استفاده می شود.

لوله مسی مویرگی

قطر بسیار کم این نوع لوله باعث شده است که در سیستم های سرمایشی و برودتی مورد استفاده قرار گیرد و قطر و طول آن بر کیفیت سرمایش تولیدی تاثیر می گذارد. این نوع لوله ها قابلیت خم شدن در هنگام سرد شدن را دارند.

برای اطلاع از روند قیمت انواع لوله فولادی بر روی لینک زیر کلیک کنید: “قیمت لوله”

استفاده از لوله های مسی

استفاده – لوله مسی

برنامه-لوله مسی

مهمترین کاربردهای لوله مصری عبارتند از:

تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش

خواص مس مانند مقاومت بالا، عملکرد حرارتی عالی، مقاومت در برابر خوردگی و راندمان بالا باعث شده است که لوله های مسی در تهویه مطبوع مفید باشند. از طرفی از این لوله در سیستم های گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع و برودتی نیز استفاده می شود.

همچنین مقاومت در برابر زنگ و خوردگی لوله‌های مسی باعث می‌شود مصرف‌کنندگان از لوله‌های مسی در لوله‌کشی، گرمایش، سرمایش و سایر سیستم‌های مکانیکی بدون توجه به هزینه بالای آن استفاده کنند.

سیستم انتقال آب خانگی

مس خواص ضد میکروبی طبیعی دارد و به از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند و همچنین از رشد باکتری ها و لجن داخل لوله ها جلوگیری می کند. بنابراین گزینه بسیار مناسبی برای تامین آب محسوب می شود.

از طرفی این لوله ها در مواجهه با آب داغ گرم می شوند و داغ می مانند. این به حفظ دمای ثابت آب گرم در لوله های خانه کمک می کند.

بیشتر بدانید: خواص ضد باکتریایی فلز مس چگونه فلز مس باکتری ها را از بین می برد؟

مصرف گاز پزشکی

از لوله های مسی در بیمارستان ها مانند سیستم های گاز پزشکی نیز استفاده می شود. مس از رشد میکروارگانیسم ها در گروه های گازی جلوگیری می کند و در برابر ورود نیتروژن، اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن یا گازهای دیگر مقاوم است. بنابراین در هنگام مراجعه به پزشک، دندانپزشک یا بیمارستان، نفس پزشکی را تمیز و پاک می کند.

آبپاش های آتش نشانی

لوله های مسی مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. به همین دلیل است که از آن در سیستم های اطفاء حریق استفاده می شود. به علاوه این لوله ها فاقد گازهای سمی بوده و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم بوده و در شرایط آتش سوزی به راحتی می توانند آب را پاشش کنند.

ریختن سوخت

لوله های مسی با قطر کم و مواد نرمی که قابلیت خم شدن دارند در توزیع گاز در مناطق مسکونی یا توزیع سوخت استفاده می شوند. انعطاف پذیری مس باعث می شود تا در فواصل طولانی نصب شود.

انتقال مایعات سنگین

کاربرد لوله مسی

لوله های مسی با توجه به خواصی که دارد در پالایشگاه های نفت و نیروگاه های صنعت نفت و گاز، سیستم های سوخت رسانی و غیره استفاده می شود.

مزایای استفاده از لوله مسی

با توجه به موارد فوق می توان نتیجه گرفت که لوله های مسی دارای مزایای بی شماری هستند. مزایای اصلی لوله های مسی عبارتند از:

استحکام بالا، اتصال و شکل دهی آسان این لوله ها را بسیار مقرون به صرفه و نصب آسان با هزینه کم کرده است.

سبک بودن مس حمل و نقل و نصب آن را آسان می کند.

لوله های مسی با انعطاف پذیری بالا امکان از بین بردن آرنج و مفاصل را فراهم می کند.

لوله های مسی نسوز هستند و زنگ نمی زنند و در معرض گازهای سمی آسیب نمی بینند. به همین دلیل در آبپاش های آتش نشانی نیز استفاده می شود.

لوله های مسی دارای مقاومت مادام العمر در برابر اشعه ماوراء بنفش، خوردگی و آسیب های مکانیکی هستند.

یکی از ویژگی های مهم لوله های مسی قابلیت بازیافت آنهاست و به همین دلیل بارها از آنها استفاده شده است.

از دیگر مزایای لوله مسی می توان به اتلاف حرارت بسیار کم و انتقال حرارت بالا اشاره کرد.

لوله مسی ظاهری مناسب و زیبا دارد که آن را برای مصارف داخلی و خارجی مناسب می کند

تفاوت بین لوله های مسی نوع L و M

معایب لوله مسی

تفاوت اصلی لوله های مسی نوع L و M در درجه فشار و ضخامت دیواره آنها است. رایج ترین اندازه لوله های مسی ½ و اینچ است. در زیر تفاوت مشترک بین لوله های مسی L و M را بررسی خواهیم کرد:

نوع M ½ اینچ دارای ضخامت دیواره 0.028 اینچ است در حالی که نوع L ½ اینچ با ضخامت دیواره 0.04 اینچ است.

ضخامت دیواره نوع M¾ اینچ 0.032 اینچ است در حالی که نوع L ¾” 0.455 اینچ است.

نوع L گرانتر از M است. دلیل تفاوت این است که نخ نوع L ضخیم تر است. سنگین تر است، در نتیجه برای تولید به مس بیشتری نیاز دارد و هزینه تولید آن بیشتر از نوع M است. به دلیل وزن بیشتر، هزینه حمل و نقل نیز بیشتر از نوع M است.

مناسب بودن نوع L و M برای زندگی

لوله مسی برای آبرسانی به خانه یا از نوع L یا نوع M است، مگر اینکه کدهای محلی خلاف آن را مشخص کنند. هر دو نوع دارای سطح خوبی از فشار آب مورد نیاز در خطوط تامین شهری هستند. نوع K گرانتر از نوع L است، بنابراین برای دفن در زمین برای تامین آب خانگی ایده آل نیست.

لوله های مسی بر چه اساسی طبقه بندی می شوند؟

به طور کلی لوله های مسی با توجه به روش یا نوع ساخت به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

معایب استفاده از لوله های مسی چیست؟

استفاده از لوله های مسی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. لوله های مسی مقاومت کمی در برابر مواد شیمیایی دارند و به همین دلیل تغییرات شیمیایی در دماهای بالا ناشی از مواد شیمیایی مبتنی بر گلیکول باعث خوردگی لوله های مسی می شود. آنها همچنین به غلظت های بالای سولفید هیدروژن بسیار حساس هستند.

علامت هر حرفی که در لوله مسی وارد می شود چیست؟

حروف روی لوله مسی نشان دهنده ضخامت دیواره لوله است. ضخامت دیواره لوله بستگی به اندازه لوله دارد.

اخرین حرف

در این مقاله در مورد مس و مطالبی که در مورد کاربرد آن آموختیم، ویژگی ها و انواع مس و مزایا و معایب استفاده از آن می خوانیم. این مقالات به شما کمک می کند تا علاوه بر شناخت لوله مسی، با توجه به نیاز خود، لوله مسی مناسب را انتخاب کنید. تفاوت قیمت بین انواع L و M برای بسیاری از صاحبان املاک کافی است تا هنگام کار بر روی پروژه های بزرگتر، نوع M را نسبت به نوع L انتخاب کنند. با این حال، همیشه ایده خوبی است که قبل از انجام هر پروژه ای برای خرید یا خرید مصالح ساختمانی با یک متخصص مشورت کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *