دسته‌بندی نشده

نکات مهم در مورد نبشی کشی ساختمان

نکات مهم در مورد نبشی کشی ساختمان

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل ساخت، بریدن نبشی ها است. اگر این کار به درستی انجام نشود، احتمال آسیب دیدن ساختمان زیاد است و مطمئناً خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. نبشی در اصل یکی از راه های اجرای ناودانی دیواری در ساختمان است. در مورد ساخت شاخ نکات مهمی وجود دارد که در این مقاله از دانشنامه اصفهان آهن به آنها می پردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

ویدئویی در مورد این مقاله

زاویه ای چیست؟

زاویه بندی چیست؟

زاویه بندی چیست؟

ساختمان ها باید همیشه از دوام و استحکام کافی برخوردار باشند. سازه ای به نام «دیوار پست» برای تخریب دیوارهای ساختمان در هنگام باد و زلزله استفاده می شود. هدف اصلی وال پست انتقال نیروی باد یا زلزله از دیوار به قاب ها و از آنجا به زمین است.

وال پست ها انواع مختلفی دارند و شامل گل، قوطی و نبشی می شوند. نوع زاویه آن بیشتر رایج است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که به آن «زاویه برش» می گویند.

نبشی ها معمولاً به دو صورت 6 و 12 متری در بازار ارائه می شوند و شاخه 6 متری معمولاً در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی دارد.

انواع زاویه

قبلا در مقاله قبلی در مورد نبشی ها صحبت کردیم یک نبشی در اصل نمایه ای است که از طرق مختلف شبیه حرف L است انواع زاویه عبارتند از:

نپرس

نبشی لباس

زاویه یکنواخت بال

زاویه شانه ناهموار

چه جهنمی

نبشی مارپیچی

چگونه نبشی ای از ساختمان را ترسیم کنیم

نحوه ترسیم نبشی ساختمان

نحوه ترسیم نبشی ساختمان

اگر دیوار اطراف از نوع پانل سه بعدی باشد، به دلیل وجود میله های تقویت کننده در اطراف دیوار، به این شکل خواهد بود. هیچ مهارت خاصی لازم نیست! با این حال، اگر دیوار آجری است، باید از گچ نبشی استفاده شود.

طبق ضوابط لازم است برای دیوارهای بیرونی (اطراف) نبشی هایی ایجاد شود و انجام این کار بستگی به طول و ارتفاع لوله ها دارد. برای اجرای این فرآیند لازم است دو قطعه نبشی به ضخامت دیوار سوراخ شود و سپس تمامی اجزا از فولاد ضد زنگ و سیم مرغی ساخته شود که داخل دیوار و پانل های غیر سازه ای نگهداری می شود.

نبشی های ساختمانی به دو صورت تولید می شوند:

در روش اول، صفحه مورد استفاده برای جوشکاری نبشی را قبل از قرار دادن بتن در ستون تعیین کنید.

در روش دوم می توان نبشی ها را به ستون ها متصل کرد و این کار را با میخکوب یا تسمه های نبشی انجام می دهند. پس از آن، آرماتورهای عرضی به میلگردهای تقویت کننده طولی و میلگردهای تقویت کننده طولی به نبشی ها جوش داده می شوند.

طبقه بندی دیوارهای گل میخ بر اساس نوع متریال

بتن مسلح: در سازه هایی با مصالح ساختمانی استفاده می شود

فلز: در ساختمان های اسکلت فلزی استفاده می شود که به سه شکل ناودانی، جعبه ای و نبشی ای وجود دارد.

توزیع وال پست از نظر ظاهری

وال پست های عمودی: این براکت دیواری برای دهانه های بزرگ استفاده می شود. آنها به قسمت پایین تیر طبقه بالایی در ناحیه بازشو از تیر طبقه پایین جوش داده می شوند.

دیوارهای پست افقی: دیوارهای پست افقی معمولاً در دیوارها استفاده می شود. که دیواره را به استخوان نیز متصل می کند. استفاده از این وال پست ها باعث افزایش استحکام سازه می شود.

بیشتر بدانید: میز وزن نبشی 6 و 12 متری + میز پایه نبشی

نکات مهم در روند ساخت نبشی ساختمان

نکات مهم در اجرای نبشی سازی ساختمان

نکات مهم هنگام اجرای ساخت نبشی ساختمان

هنگام ساخت نبشی ها باید موارد زیر رعایت شود:

1. در ساختمان های اسکلت فلزی دیوار قطب باید از مصالحی مانند قوطی، نبشی و رولپلاک باشد که اگر با نبشی انجام شود نسبت به قوطی های فولادی عملکرد بهتری در انتقال بار جانبی دیوار دارد.

2. اگر دیوار پست عمودی باشد، لازم است نبشی یا قوطی جوش داده شود. طبق قوانین باید از طریق آرماتور آجدار درجه 10 فاصله آن یک متر تا یک متر باشد.

3. در دیوار حائل افقی با میلگردهای عیار 14 و بالاتر در فواصل 1.5 تا 1 متر به سقف متصل می شوند.

4. مقاطع مورد استفاده در ساخت دیوارهای گل میخ باید از فولاد ضد زنگ باشد.

5. کاربرد دیوار پست عمودی باید به سازه متصل شود و هنگام قرار گرفتن بر روی تیغه، لبه زیرین به صورت دو زاویه به ستون جوش داده شود.

6. اگر طول دیوار بیش از 6 و حدود 40 برابر ضخامت دیوار باشد، لازم است دیوار ناودانی عمودی ساخته شود; در ضمن اگر ارتفاع دیوار از 3.5 متر بیشتر شود می توان از دیوار حائل افقی استفاده کرد.

7. در صورتی که وال پست از نوع عمودی باشد ابتدا باید یک صفحه زیر رول بوت قرار داد و سپس وال پست را با دو قطعه نبشی جوش داد تا به خوبی جا بیفتد.

اخرین حرف

در این مقاله به ساخت یک بعد و رعایت موارد مهم در این فرآیند می پردازیم. نبشی های ساختمان باعث افزایش مقاومت سازه در برابر فشار و نیروهای خارجی وارد شده به دیوار می شود. رعایت نکات ذکر شده در دویدن در پیچ الزامی است. کیفیت استیل استفاده شده در وال پست نیز بسیار مهم است. بهتر است این قطعه را از یک مرکز آهن فروشی معتبر خریداری کنید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اطلاعات مهم در مورد زوایای ساخت و ساز

نکات مهم در مورد نبشی ساختمان

یک نکته مهم در مورد نبشی خانه

دسترسی سریع به محتوای این مقاله داشته باشید

ویدیوی این مقاله، نبشی گیری چیست؟ انواع نبشی، نحوه اجرای نبشی ساختمان، نکات مهم اجرای نبشی ساختمان، نکات پایانی

یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل ساخت، برش نبشی است. اگر این کار به درستی انجام نشود، احتمال تخریب ساختمان زیاد است و مسلما خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. در اصل روشی برای اجرای ناودانی دیوار در ساختمان است. در مورد نبشی ساختمان نکات مهمی وجود دارد که در این مقاله از دانشنامه اصفهان آهن به آنها می پردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

ویدئوی این مقاله

منحنی چیست؟

زاویه بندی چیست؟

زاویه بندی چیست؟

ساختمان ها باید همیشه به اندازه کافی بادوام و مستحکم باشند. به منظور جلوگیری از تخریب دیوارهای سازه در هنگام باد یا زلزله از سازه ای به نام وال پست استفاده می شود. هدف اصلی وال پست انتقال نیروهای باد یا زلزله از دیوار به قاب ها و از آنجا به زمین است.

انواع مختلفی از وال پست ها از جمله کویل، قوطی و نبشی وجود دارد. نوع نبشی آن بیشتر رایج است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و به آن «برش نبشی» می گویند.

نبشی ها عموماً در دو سایز 6 متری و 12 متری در بازار موجود است و شاخه 6 متری معمولاً در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد.

انواع زاویه

قبلا در مقالات قبلی در مورد نبشی ها صحبت کردیم. نبشی ها در اصل پروفیل هایی هستند که شبیه حرف L انگلیسی با اشکال مختلف هستند. انواع نبشی ها عبارتند از:

نپرس

زاویه پارچه

زاویه بال مستقیم

زاویه بال نابرابر

نبشی لقمه ای

شاخ مارپیچ

چگونه یک نقشه نبشی ای از ساختمان بسازیم

چگونه یک نقشه نبشی ای از ساختمان بسازیم

چگونه یک تابلوی خانگی درست کنیم

اگر دیوار اطراف از نوع پانل سه بعدی باشد، به دلیل مهاربندی اطراف دیوار ظاهر می شود. هیچ مهارت خاصی لازم نیست! اما اگر دیوار آجری باشد، لازم است از گچ نبشی استفاده شود.

طبق قاعده لازم است برای دیوارهای بیرونی (اطراف) نبشی هایی ایجاد شود و اجرای این کار بستگی به طول و ارتفاع تیغه ها دارد. برای انجام این فرآیند باید دو قطعه نبشی به ضخامت دیوار به کمک آرماتور دوخته شود سپس تمامی اجزا از فولاد ضد زنگ و سیم مرغی ساخته شده و دیوارها و تیغه های غیر سازه ای داخل آن وصل می شود.

نبشی های ساختمان به دو صورت ساخته می شوند:

در روش اول تصمیم بر این است که صفحات قبل از اتصال به ستون برای جوشکاری نبشی استفاده شود.

در روش دوم، نبشی ها را می توان به پایه ها متصل کرد و با استفاده از میخکوب یا تسمه های نبشی انجام می شود. سپس آرماتورهای عرضی به آرماتورهای طولی و آرماتورهای طولی به نبشی ها جوش داده می شوند.

طبقه بندی دیوار پستی بر اساس نوع کالا

بتن مسلح: در ساخت و ساز همراه با مصالح ساختمانی استفاده می شود.

از فلز در ساختمان های اسکلت فلزی استفاده می شود که در سه نوع ناودانی، قوطی حلبی و نبشی ای وجود دارد.

یک پست دیواری را با مشاهده به اشتراک بگذارید

وال پست های عمودی: این وال پست برای دهانه های بزرگ استفاده می شود. آنها از تیر طبقه اول تا پایین تیر طبقه بالا ذوب می شوند.

دیوار پایه افقی: دیوار پایه افقی عمدتاً برای دیوارها استفاده می شود. به خوبی با اسکلت ها و دیوارها هماهنگ می شود. استفاده از این پیلاستر استحکام سازه را افزایش می دهد.

اطلاعات بیشتر: میز وزن نبشی 6 و 12 متری + میز پایه نبشی

نکات مهم در ساخت نبشی ساختمان

نکته مهم در هنگام ساخت ساختمان های نبشی ای

نکات مهم در اجرای نبشی سازی ساختمان

رعایت نکات زیر در ساخت نبشی الزامی است:

1. در ساختمان اسکلت فلزی دیوارهای پستی باید با استفاده از مصالحی مانند قوطی، نبشی و ناودانی ساخته شوند که در صورت ساخت نبشی نسبت به قوطی های فولادی در انتقال بار جانبی دیوار عملکرد بهتری دارند.

2. اگر دیوار پست عمودی باشد، جوش دادن شاخک ها در نبشی ها یا قوطی ها ضروری است. طبق مقررات این تیرآهن ها باید از میلگرد آجدار درجه 10 یک متر در یک متر فاصله داشته باشند.

3. در دیوار ستون عمودی با میلگرد 14 و بیشتر در فواصل 1.5 تا 1 متر به سقف متصل می شود.

4. قطعاتی که برای ساخت دیوارهای خانه استفاده می شود باید از جنس استنلس استیل باشد.

5. تکمیل دیوار ستون عمودی باید به سازه متصل شود و در صورت قرار گرفتن بر روی تیغه، لبه زیرین آن به صورت زاویه دوتایی به تیر جوش داده می شود.

6. اگر طول دیوار بیش از 6 و حدود 40 برابر ضخامت دیوار باشد، دیوار پشتی عمودی ساخته شود. در ضمن اگر ارتفاع دیوار بیش از 3.5 متر باشد می توان از دیوار پشتی افقی استفاده کرد.

7. در صورتی که وال پست از نوع عمودی باشد ابتدا باید یک صفحه در کف قرقره قرار داده شود و سپس با دو قطعه نبشی جوش داده شود تا به خوبی جا بیفتد.

نکات مهم در مورد نبشی کشی ساختمان

نکات مهم در مورد نبشی کشی ساختمان

اخرین حرف

این مقاله در مورد نبشی سازی و نظارت بر موارد مهم بود. نبشی سازی ساختمان باعث افزایش مقاومت سازه در برابر فشار وارد بر دیوار و نیروهای خارجی می شود. هنگام چرخش باید عناصر ذکر شده رعایت شود. حتی کیفیت مقاطع فولادی به کار رفته در ستون دیوار بسیار مهم است. بهتر است این قطعات را از مراکز سخت افزاری معتبر خریداری کنید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نکات برجسته در نبشی های ساخت و ساز

نکات مهم در مورد نبشی ساختمان

نکات مهم در مورد زاویه ساختمان

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

ویدئوی این مقاله انواع نبشی انواع نبشی نحوه استفاده از نبشی ساختمانی نکات مهم و نتیجه گیری در مورد عملکرد نبشی ساختمانی

یکی از مهمترین و اساسی ترین مراحل ساخت، برش نبشی ها است. اگر این کار به درستی انجام نشود، احتمال آسیب دیدن ساختمان زیاد است و قطعاً خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. نبشی در واقع یکی از راه های اجرای ستون دیواری در ساختمان است. در مورد بنای نبشی نکات مهمی وجود دارد که در این مقاله از دانشنامه اوهان اصفهان به آن پرداخته شده است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پخش کننده صوتی

00:00

00:00

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

ویدئوی این مقاله

خمیدگی چیست؟

زاویه بندی چیست؟

زاویه بندی چیست؟

ساختمان ها باید همیشه از استحکام و دوام کافی برخوردار باشند. برای جلوگیری از تخریب سازه دیوار در هنگام باد یا زلزله از سازه ای به نام وال پست استفاده می شود. هدف اصلی دیوار انتقال نیروی باد یا زلزله از دیوار به تخته ها و از آن به کف است.

دیوارپوش انواع مختلفی دارد و شامل کلاف، قوطی و نبشی می باشد. نوع زاویه آن متداول ترین و کاربردهای فراوانی دارد که به آن «زاویه برش» می گویند.

نبشی ها عموماً در دو سایز 6 و 12 متری در بازار موجود است و از شاخه 6 متری اغلب در ساختمان سازی استفاده می شود.

انواع زاویه

قبلا در مطالب قبلی در مورد نبشی صحبت کردیم. زاویه ها پروفیل هایی شبیه به حرف L انگلیسی با انواع مختلف هستند. از انواع زاویه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زوراما

نبشی پارچه

زاویه بال برابر

زاویه بال ناهموار

یک مخروط به اندازه لقمه

زاویه مارپیچی

نحوه ترسیم نبشی ساختمان

نحوه ترسیم نبشی ساختمان

نحوه اجرای طرح نبشی ساختمان

اگر دیوار اطراف از نوع پانل سه بعدی باشد، از طریق آرماتور دور دیوار نمایان می شود. هیچ مهارت خاصی لازم نیست! با این حال، اگر دیوار آجری است، باید از گچ نبشی استفاده کنید.

قاعدتاً لازم است برای دیوارهای خارجی (اطراف) زاویه ایجاد شود و اجرای این کار به طول و ارتفاع تیغه ها بستگی دارد. برای انجام این کار باید دو تکه نبشی را به کمک قلاب به ضخامت دیوار بدوزیم سپس تمامی اجزا از استیل ضد زنگ و سیم مرغی ساخته شده و دیواره ها و تیغه های غیر سازه ای داخل آن نگهداری می شود. . .

نبشی های ساختمان به دو صورت ساخته می شوند:

در روش اول مشخص می شود که دال ها قبل از بتن ریزی در ستون ها برای جوشکاری نبشی ای استفاده می شوند.

در روش دوم می توان نبشی ها را به ستون ها متصل کرد و این کار را با میخکوب یا تسمه های نبشی انجام می دهند. پس از آن، تیرهای عرضی به تیرهای طولی و نبشی های طولی به نبشی ها جوش داده می شوند.

طبقه بندی دیوار دیوار بر اساس نوع متریال

بتن مسلح: در ساخت و سازهایی با مصالح ساختمانی استفاده می شود

فولاد: در ساختمان های دارای اسکلت فولادی در سه نوع ناودانی، حلبی و نبشی استفاده می شود.

تقسیم دیوارها بر اساس شکل

گل میخ های دیواری عمودی – این گل میخ دیواری برای دهانه های بزرگ استفاده می شود. آنها از تیر عرشه پایین به قسمت پایین تیر عرشه بالایی در ناحیه دهانه جوش داده می شوند.

دیوار پست افقی: دیوار پست افقی عمدتاً در دیوارها استفاده می شود. به خوبی با اسکلت و دیوار ارتباط برقرار می کند. استفاده از این تیرک استحکام سازه را افزایش می دهد.

بیشتر بدانید: میزهای وزنی 6 فوتی و 12 فوتی + میزهای ایستاده

نکات مهم در روند ساخت نبشی ساختمان

نکات مهم در تکمیل ساخت نبشی ساختمان

نکات مهم در اجرای ساخت نبش ساختمان

در نبشی های ساختمان موارد زیر باید رعایت شود:

1. در ساختمان های دارای اسکلت فولادی، دیوارهای ستون ها باید از مصالحی مانند کاشی، نبشی و ناودانی ساخته شود که در نبشی ای ساخته شده، بار کناره دیوار را بهتر از فولاد منتقل می کند.

2. اگر دیوار ستون مستقیم است، لازم است ستون ها را در نبشی یا جعبه جمع کنید. طبق آیین نامه این تیرک ها باید یک متر در یک متر با میلگرد آجدار 10 کلاسه متصل شوند.

3. در دیوار پست افقی با 14 درجه و بیشتر میلگرد در فواصل 1.5 تا 1 متر به سقف متصل می شوند.

4. مقاطع مورد استفاده برای ساخت دیوار ستون باید از فولاد ضد زنگ باشد.

5. ستون عمودی باید به سیستم اجرای دیوار متصل شود، در صورت قرار گرفتن بر روی تیغه لبه زیرین آن به صورت زاویه دو طرفه به تیر جوش می شود.

6. اگر طول دیوار بیش از 6 و 40 برابر ضخامت دیوار باشد، باید دیوار پستی عمودی ساخته شود. در ضمن اگر ارتفاع دیوار بیش از 3.5 متر باشد می توان از پست وال افقی استفاده کرد.

7. اگر تکیه گاه دیوار عمودی است، ابتدا یک صفحه را در قسمت پایین رول استارتر قرار دهید، سپس تکیه گاه دیوار را با دو قطعه نبشی جوش دهید تا خوب جا بیفتد.

اخرین حرف

این مقاله نبشی های ساختمان و رعایت موارد مهم در این فرآیند را پوشش می دهد. نبشی های ساختمان مقاومت سازه را در برابر فشار و نیروهای خارجی وارد شده به دیوار افزایش می دهد. هنگام چرخش به نکات ذکر شده توجه کنید. حتی کیفیت پروفیل های فولادی به کار رفته در دیوار نیز بسیار مهم است. این مقاطع را بهتر است از مراکز معتبر آهن فروشی خریداری کنید. اگر تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *