دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره پروفیل و روش های ساخت آن

پروفیل قوطی یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف است که برای ساخت در و پنجره، نیمکت فلزی، حاشیه و پله، نرده دیواری، ستون ساختمان و اسکلت فلزی و … استفاده می شود.
به معنای واقعی کلمه می توان گفت که پروفیل ها مستحکم هستند و پروفیل های بلند به عنوان پروفیل های سبک و سنگین در ساخت و ساز و مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله می خواهیم شما دوستان عزیز را با استفاده از قالب و روش تولید آن آشنا کنیم. با ملل آهنین همراه باشید.

سابقه پروفیل

نرم افزار پروفیل

روش های تولید پروفیل

نوع پروفیل

محاسبه کنید که چه مقدار نمایه می تواند بارگذاری شود

کارخانه های تولید پروفیل

سابقه پروفیل

تاریخچه صنعت همواره نشان داده است که پروفیل های توخالی به دلیل خواص منحصر به فرد خود تا سالیان متمادی در صنایع مختلف قابل استفاده هستند. در سال 1890 پلی در اسکاتلند به طول تقریبی 521 متر ساخته شد. با توجه به اینکه در آن زمان روش ساختی برای ساخت مقاطع HSS وجود نداشت، این پل با استفاده از ورق های نورد شده که به هم پرچ شده بودند ساخته شد.

سپس در همان قرن برادران منسمان اولین کارخانه تولید پروفیل های توخالی دایره ای را تأسیس کردند که استوانه های ورق فلزی را به صورت مورب سوراخ می کرد و امکان تولید پروفیل ها را فراهم می کرد. این فرآیند به تدریج توسط Peiger بهبود یافت و چند سال بعد پروفیل های توخالی با ضخامت کمتر و بدون جوش تولید شد.

پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت در جوشکاری پروفیل بدون درز، صنعت جوشکاری رشد چشمگیری داشت. ورق های فلزی ساخته شده از این پروفیل ها می توانند به راحتی و بدون درز به یکدیگر جوش داده شوند تا زمانی که یک پروفیل توخالی ایجاد شود. در نهایت، برش ضروری پروفیل های توخالی گرد و مستطیلی توسط دستگاه های اختراع شده توسط مولر بسیار توسعه یافت.

امروز مناسب ترین پروفیل را با قیمت در وب سایت Rau Veski بررسی کنید.

درخواست پروفیل

امروزه از پروفیل ها در زمینه های مختلف استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت بیشترین کاربرد این محصول در ساخت درب و پنجره می باشد.

تاریخ به اشکال مختلف می آید از قطعات کوچک این ماده برای ساخت نرده های فولادی و از قطعات بزرگتر که به نام پست معروف هستند برای ساخت ستون ها و قاب های فولادی استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که پروفیل برای درب و پنجره، دیوار کارخانه، پله، مسیر و جاده استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با کاربرد قوطی پروفیل در سازه های فولادی می توانید به مقاله استفاده از قوطی پروفیل مراجعه نمایید.

استفاده از پروفیل

برنامه پروفیل

از پروفیل های گوشه ای می توان برای درب های بزرگ فولادی نیز استفاده کرد. علاوه بر این، کرکره مغازه با استفاده از پروفیل گل میخ ساخته می شود. با اتصال چند پروفیل سرد و گرم یک پروفیل کامپوزیت ایجاد می شود. شکل و ابعاد سنگ تراشی نیز ظاهری باز و بسته دارد.

تیرها، تیرها، میلگردهای تقویت کننده، لولاها، نبشی ها و مربع ها به دلیل شکل ظاهری پروفیل های باز هستند، در حالی که پروفیل های در و پنجره ساختمانی، لوله و قوطی، پروفیل درب کرکره برقی و پروفیل UPVC به دلیل شکل بسته هستند. ظاهر به مشخصات بسته معروف است. .

روش های تولید پروفیل

پروفیل به روش های مختلفی تولید می شود و هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اینجا به دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای پروفیل اشاره می کنیم.

روش های تولید پروفیل

روش های تولید پروفیل

فرآیند تولید مستقیم

در روش مستقیم ورق مورد نظر با عبور از گیوتین به اندازه مشخص بریده می شود. پس از جوش، دو لبه ورق با جوش با متر در قسمت طراحی کاملاً تشکیل می شود.

پروفیل تولید شده به این صورت به دلیل استفاده از انرژی قالب ها و حرارت جوش دقیقاً درست نیست و با استفاده مجدد از انرژی، خمش، پیچش و پیچش توسط چرخان اصلاح می شود. پروفیل تولید شده با اره اتوماتیک در فواصل 66 متری برش خورده و به تعداد معین بسته بندی شده و پس از اعمال برگه مشخصات و اطمینان از کنترل کیفی به محل نگهداری تولید منتقل می شود.

ویژگی های مثبت و منفی روش مستقیم

پروفیل تولید شده به این روش از کیفیت خوبی برخوردار است. علاوه بر این دارای گوشه های تیز، ابعاد دقیق و خط جوش ثابت در دیواره بالایی است و انحنای سطح آن کم است.

پروفیل تولید شده به این روش نیاز به دقت بیشتری از نظر ماشین کاری و عملیات حرارتی دارد. علاوه بر این، فضای بیشتر هوا بین سلف و پروفیل و فریت باعث کاهش خروجی می شود. در نهایت می توان گفت که این روش نسبت به روش غیرمستقیم سرعت کمتر و بازده کمتری خواهد داشت.

تولید غیر مستقیم

در این روش ایجاد پروفیل ابتدا با انجام مراحل بالا و به همان روش خمشی لوله را به سرور تبدیل کنید. لوله پس از جوشکاری دو طرف در قسمت اصلی و پیچش در اثر فشار قسمتهای فوقانی، تحتانی و جانبی، از مقاطع بزرگ و منحنی کاملتر می گردد. در نهایت محصول نهایی پس از برش پردازش و بسته بندی می شود.

ویژگی های مثبت و منفی روش های غیر مستقیم

در این روش می توان با ساخت لوله در قسمت شکل دهی و تغییر حداقل چند قالب در قسمت ابعادی و یا منتهی به دستگاه های غیر جوشی دیگر انواع پروفیل تولید کرد. علاوه بر این، می توان آن را با حداقل ماشین های لوله سازی تغییر داد. علاوه بر این، شکاف هوا بین سلف و لوله را می توان با حداقل اندازه و بالاترین قطر ممکن به دست آورد. در این روش می توان از حداکثر توان دستگاه جوش استفاده کرد و سرعت تولید بالاتر از روش مستقیم است.

با عملیات حرارتی، احتمال شکستگی به دلیل عدم وجود گوشه های تیز بسیار کمتر است، اما از نظر کیفیت، گوشه های گرد، اندازه جانبی، خط جوش و انحنای سطح دقت کمتری نسبت به روش مستقیم خواهند داشت.

اگر تولید لوله فقط برای تهیه لوله های گاز یا آب باشد، قطر لوله در قسمت جوش حدود نیم میلی متر از قطر نهایی بزرگتر است و این قطر اضافی با افزایش سرعت خطی ناشی از افزایش قطر قالب در هر 12 میلی متر، (5/0 تا 2/0) میلی متر کاهش یافته و عملاً لوله را امتداد داده و احاطه می کند. از این روش برای باکس، تیرآهن، نبشی و ناودانی نیز استفاده می شود.

حتما بخوانید: فرآیند تولید داده

انواع پروفیل

همانطور که قبلا ذکر کردیم، انواع مختلفی از پروفیل وجود دارد. پروفیل های مربعی و مستطیلی با مقاطع کوچک برای درب و پنجره خانه ها، کنار پله ها و همچنین نرده ها و پرچین های دور دیوار کارخانه، دیوارهای جاده ها و خیابان ها استفاده می شود.

پروفیل های مربعی و مستطیلی یا به اصطلاح قوطی با مقاطع بزرگتر که ستون نامیده می شود کاربردهای فراوانی در صنعت و ساختمان دارد. این پروفیل ها که با سطح مقطع مربع ساخته می شوند و ضخامت آنها از 1.5 تا 8 میلی متر متغیر است، برای ساخت ستون ها و اسکلت ساختمان های فلزی قابل استفاده هستند.

همچنین در صورتی که پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اعتماد ساخته شوند می توان از آنها در ساخت شاسی تریلرها و تانکرها استفاده کرد. پروفیل قوطی مربعی و مستطیلی در صنعت خودروسازی نیز کاربرد دارد. از پروفیل قوطی مربعی در ساخت پایه میز و صندلی نیز استفاده می شود.

پروفیل های گوشه و کابینت ها نیز به صورت سرد شکل می گیرند. پروفیل زاویه ای برای ساخت درب های فلزی بزرگ و فلزات مختلف مورد استفاده در اتومبیل استفاده می شود. از دکمه های کوچک برای مواردی مانند بستن فروشگاه ها استفاده می شود. انواع پروفیل های موجود در بازار به شرح زیر است:

پروفیل سبک (مبلمان)

پروفیل مبلمان یا نور – نوعی پروفیل که به دلیل ضخامت و وزن آن را سبک می نامند. این پروفیل ها در قسمت های گرد، مثلثی، مربعی و گرد با روش کار سرد تولید می شوند.

پروفیل های لایت در تولید مبلمان اداری و خانگی، صنعت هوانوردی، صنعت خودروسازی، تجهیزات ساختمانی و مبلمان شهری و … استفاده می شود.

عزیزان برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله همه چیز درباره پروفیل استایل مراجعه نمایید.

پروفیل سنگین

پروفیل های سنگین در ضخامت بالاتر 1.5 میلی متر از ورق های مشکی ساخته می شوند. به طور کلی پروفیل سنگین در ساخت قوطی و ستون پنجره، ساخت ماشین آلات سنگین و ساخت دستگاه های صنعتی کاربرد دارد. از ویژگی های پروفیل سنگین می توان به مقاومت در برابر خمش و پیچش بالا، جوش پذیری عالی و سختی سطح اشاره کرد.

با پروفیل

پروفیل Z نوعی پروفیل باز است که به دلیل داشتن سطح مقطع Z شکل پروفیل Z نامیده می شود.این نوع پروفیل در خط تولید پیشرفته با برش دقیق توسط دستگاه های تمام اتوماتیک با ظرفیت های بالا تولید می شود. ضخامت پروفیل از 2.5 تا 3 میلی متر و ارتفاع آن از 16 تا 22 سانتی متر متغیر است.

این پروفیل ها در ساخت سقف ها، تیرها و ستون ها اغلب در سازه های صنعتی، سازه های فولادی، سیستم های اتوماسیون، صنایع الکترونیک و غیره کاربرد دارند.

نمایه C (پرلین سی)

پروفیل C یا C پرلین به دلیل مقطع C شکل آن نامگذاری شده است. به عنوان یک قاعده، این پروفیل در سبک بام یا صنعتی استفاده می شود، در ستون ها و دیوارهای سازه ای، دیوارهای غیر باربر و غیره استفاده می شود. از آنجایی که این نوع پروفیل از ورق گالوانیزه ساخته شده است، در برابر رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم است.

نمایه تاسیس

همانطور که از نام این پروفیل مشخص است این پروفیل برای جابجایی و ریزش برف و باران در پشت بام ساختمان ها کاربرد دارد و از نظر ظاهری با سایر پروفیل ها تفاوت دارد. اغلب برای ساختن پروفیل ابرو از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. پروفیل آبرو عمدتا در انواع سقف های شیروانی و غیر شیروانی، انواع پارکینگ ها و سقف های پارکینگ، انواع مزارع حیوانات و … جهت کنترل جریان آب مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب ویژه درباره نمایه Abru

پروفیل گالوانیزه

در بین انواع پروفیل گالوانیزه موجود در بازار، پروفیل های کربن استیل پرمصرف ترین نوع پروفیل هستند. پروفیل های گالوانیزه در بسیاری از زمینه های ساختمانی، تولید مبلمان و صنایع مختلف استفاده می شود. این نوع پروفیل ها معمولاً از کاغذ مشکی یا روغنی ST37 ساخته می شوند و برای جلوگیری از زنگ زدگی گالوانیزه می شوند.

ضخامت پروفیل های گالوانیزه 2-5 میلی متر است. معمولا برای نمای ساختمان و برای در و پنجره ساختمان استفاده می شود. پروفیل های کربن فولادی 400 میلی متری در صنعت استفاده می شود. یکی از کاربردهای اصلی پروفیل گالوانیزه ساخت درب و پنجره می باشد. عموماً از این نوع پروفیل در مکان هایی که پتانسیل بالایی برای زنگ زدگی و فرسایش وجود دارد استفاده می شود.

استفاده از پروفیل های گالوانیزه در ارتفاع بالا باعث افزایش مقاومت و استحکام در برابر فشار اتمسفر می شود. ساختمان های بلند و برج ها با نیروی باد روبرو هستند که فشار زیادی به پنجره ها وارد می کند. همچنین از آنجایی که ساختمان در طبقه همکف قرار دارد، پنجره ها ممکن است تحت فشار قرار گیرند.

همه چیز درباره پروفیل و روش های ساخت آن

همه چیز درباره پروفیل و روش های ساخت آن

پروفیل درب و پنجره

شکل ظاهری درب و پنجره ها بسته به کاربرد در انواع و متریال های مختلفی ساخته می شود و به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم می شود. معمولا پروفیل های درب و پنجره در محصولات آلومینیومی، فولادی، کامپوزیت و پی وی سی در بازار موجود است. همچنین از نوع برند مکزیکی در ساخت درب و پنجره استفاده می شود.

پروفیل UPVC

جزئیات UPVC از مواد اولیه روغن خالص، وینیل و اسید کلرید مطابق با استانداردهای انگلستان و آلمان تولید می شود. این پروفیل ها عمر طولانی و مقاومت بالایی دارند و کاربرد اصلی آنها در تولید درب و پنجره منازل می باشد. پروفیل های یو پی وی سی در انواع مختلفی تولید می شوند.

پروفیل کامپوزیت فیبر (FRP)

پروفیل کامپوزیت یا فایبرگلاس ترکیبی از فلز، سرامیک و پلیمر است. این پروفیل بسیار سبک بوده و وزن نهایی ساختمان را کاهش می دهد. پروفیل کامپوزیت با خاصیت غیر الاستیک مقاومت خوبی در برابر ارتعاش دارد و در برابر زلزله بسیار مقاوم است، به خصوص در آب و هوای مرطوب که احتمال خوردگی آن بسیار زیاد است از پروفیل های کامپوزیت استفاده می شود.

کمپوست پروفیل

پروفیل ترکیبی

پروفیل فولادی

پروفیل فولادی از فولاد ساخته شده است. پروفیل فولادی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی در صنایعی مانند صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی مناسب است.

پروفیل آلومینیومی

آلومینیوم دارای خواص منحصر به فرد بسیاری است. از جمله خواص این نوع پروفیل می توان به انعطاف پذیری و تحمل در برابر فشارهای بالا و ضد زنگ بودن پروفیل اشاره کرد. این پروفیل وزن کمتری نسبت به سایر پروفیل ها دارد. کاربرد اصلی پروفیل های آلومینیومی ساخت نما و درب و پنجره می باشد.

محصولات آلومینیومی نیز مانند محصولات فولادی به روش خاصی تولید و به بازار عرضه می شوند. سه روش عملی برای تولید محصولات آلومینیومی وجود دارد که عبارتند از: 1. روش اکستروژن، 2. روش نورد، 3. روش ریخته گری. ادامه این متن را در مقاله پروفیل آلومینیومی چیست؟

اگر در ساخت درب و پنجره به جای آلومینیوم از درب آهنی استفاده شود انرژی هدر می رود اما استفاده از پنجره های آلومینیومی نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد. همچنین پروفیل های آلومینیومی به دلیل سبکی و سفیدی، حس تمیزی بیشتری به ساختمان ها و منازل می دهند و به پروفیل در و پنجره معروف هستند.

پروفیل مکزیکی

پروفیل مکزیکی نوعی پروفیل است که به پروفیل اسکوپ نیز معروف است. پروفیل های مکزیکی عمدتاً به عنوان قاب پنجره فلزی و چارچوب درب چوبی تولید شده در ضخامت 2 میلی متر و طول 6 متر استفاده می شود.

تعداد پروفیل های قابل بارگیری را محاسبه کنید

میزان بار روی جعبه های پروفیل به عوامل مختلفی بستگی دارد:

موقعیت قرار دادن

با توجه به اندازه بار

موقعیت استفاده شده

برای مطالعه بیشتر مقاله نحوه محاسبه ظرفیت باربری قوطی ها در سایت آسیاب آهن را با دقت مطالعه کنید.

کارخانه هایی که پروفیل تولید می کنند

در حال حاضر فروشگاه های زیادی در کشور ما از نظر تولید قوطی و اطلاعات فعالیت می کنند. به تعدادی از کارخانه های تولیدی اشاره می کنیم:

شرکت جهان پروفیل پارس

شرکت نورد لوله یاران

شرکت صابری لوله و پروفیل

شرکت صنعتی شرق تهران

صنایع فولاد هیرباد زرندیه

مشخصات کارخانه نورد ساوه

شرکت پروفیل نیکان اصفهان

مقدار نمایه قدرت

نتیجه

همانطور که گفته شد، پروفیل همیشه یکی از محبوب ترین محصولات ساختمانی بوده است. از نظر ظاهری پروفیل های سنگین و سبک به صورت قوطی مربع، مستطیل، مرکب و Z تولید می شوند و هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

علاوه بر این، پروفیل ها بر اساس نوع به پروفیل های گالوانیزه، آلومینیومی، کامپوزیت یا فایبرگلاس و فولاد طبقه بندی می شوند. دو راه برای ساختن پروفیل وجود دارد، روش مستقیم و روش غیر مستقیم نام کوچک آنهاست. تمام این روش ها در این کار به تفصیل شرح داده شده است. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید متشکریم.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *