دسته‌بندی نشده

ورق آجدار چیست؛ انواع، کاربردها و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن

ورق آجدار چیست؛ انواع، کاربردها و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن

ورق موجدار چیست؟

عواملی که بر ارزش کاغذ دفن شده تأثیر می گذارد

روش ساخت

انواع برگ های آجدار

مزایای استفاده از قلع

کاربرد ورق های آجدار و برجسته

نمونه های فلزی وقتی از یک غلتک مخصوص عبور می کنند در اندازه ها و ضخامت های متفاوتی قرار می گیرند که به آنها ورق می گویند. ورق فلزی از انواع فلزات و فلزات مانند آهن، آلومینیوم، برنج و مس ساخته می شود و بر حسب کاربرد به ضخامت و اندازه مورد نیاز برش داده می شود. کاغذ برجسته یکی از پرکاربردترین و پرکاربردترین کاغذهای متالیک است و با انجام عملیات روی کاغذ گرد ساخته می شود و کاغذ دارای نقش هایی مانند خطوط مورب، الماس، لوزی و دایره است. … او می پرسد

به احتمال زیاد، هنگام عبور از پل های عابر پیاده یا استفاده از آسانسور، این نوع ورق فولادی را روی سطح آنها دیده اید. اما این محصولات کاربردهای بسیار گسترده تری در بخش های مختلف صنعت دارند. بیشترین کاربرد این تیغه در مواقعی است که سطوح شیب دار بوده و اصطکاک زیاد در محیط وجود دارد که برای جلوگیری از سر خوردن افراد استفاده می شود. ورق های آجدار و موجدار از مواد مختلفی ساخته می شوند که هر کدام برای هدف خاصی استفاده می شوند. در این مقاله به انواع، استانداردهای تولید آنها و کاربرد هر یک می پردازیم.

مجموعه آنلاین استیل این محصول استیل را در ضخامت ها و اندازه های مختلف عرضه می کند. برای اطلاع از آخرین قیمت ورق ریبون می توانید به لیست قیمت این محصول در سایت مراجعه نمایید.

تخته راه راه چیست؟

ورق آجدار با نام های دیگری مانند ورق کف، ورق شطرنجی و ورق برجسته نیز شناخته می شود. این محصول نوعی صفحه فلزی است که به روش نورد گرم تولید می شود و دارای طرحی منظم و نمایان است که در سطح جلویی برای کاهش اصطکاک شکل گرفته است. این نوع فولاد نه طرح و مدلی دارد که در هیچ سطح دیگری خودنمایی کند و نه سطح کارایی دیگری دارد. در بیشتر موارد این ورق ها دارای سطحی براق بوده و بسیار انعطاف پذیر هستند. به دلیل طراحی و اکستروژن سطح، مقاومت مکانیکی نسبت به ورق های ساده افزایش می یابد.

کاغذ کمپوست پذیر نیز نامیده می شود.

تصویری از تیغه برجسته.

در دهه 1820، مهندس سازه هنری رابینسون پالمر از شرکت بارانداز لندن برای اولین بار فولاد گالوانیزه را اختراع کرد. اول از همه، این محصول از آهن ساخته شده است. تمرکز بر ویژگی هایی مانند سبکی، سهولت حمل و نقل و مقاومت مکانیکی بالا، این محصول را به یک مصالح ساختمانی محبوب در سراسر جهان تبدیل کرده است. کشورهایی مانند استرالیا و شیلی هنوز از این نوع کاغذ برای پوشش سقف استفاده می کنند. جالب است که مصرف سالانه کاغذ راه راه در کشور 100 تا 150 هزار تن است.

عوامل موثر بر قیمت ورق موجدار

از آنجایی که این ورق از مواد مختلفی ساخته شده است، به معنی قیمت های متفاوت است. علاوه بر این عوامل مهمی مانند روش تولید، میزان انرژی مصرفی، تاریخچه داستان و بسیاری عوامل ریز و درشت دیگر مانند سایر محصولات فلزی بر قیمت این محصول تاثیرگذار است.

قیمت انواع ورق موجدار با توجه به ابعاد، کیفیت و وزن آنها تعیین می شود. در بین انواع مختلف این محصول، بیشترین شاخص مربوط به قیمت ورق فولادی موجدار و پس از آن ورق آلومینیومی، گالوانیزه و آهنی موجدار است. بسته به انواع ورق های موجدار یعنی ورق مربعی موجدار، ورق برجسته و ورق کف، محصول نهایی وزن مخصوص متفاوتی خواهد داشت. شیارهای مختلف روی این ورق ها وزن خاص خود را ایجاد می کند. با دانستن ضخامت، طول و عرض ورق، وزن آن را می توان یافت. وزن ورق را می توان از حاصل ضرب این پارامترها محاسبه کرد.

ورق موجدار نورد

ورق برجسته رول شده

انواع مختلف ورق های آجدار دارای وزن مخصوص به خود هستند. وزن آن از ضرب این جرم خاص در ابعاد ورق موجدار به دست می آید. ورق های آجدار سه آسیاب در ضخامت های 1.5، 2، 3، 6، 8 و 10 میلی متر تولید می شوند. با توجه به اینکه ورق در ابعاد استاندارد 1×2 متر تولید می شود، وزن ورق موجدار سه میل طبق فرمول محاسباتی ذکر شده حدود 48 کیلوگرم پیش بینی می شود. وزن کاغذ آجدار پنج میل نیز با توجه به ابعاد و جنس آن در مقایسه با کاغذ آجدار سه میل محاسبه می شود.

فرایند تولید

همانطور که گفته شد در تولید ورق های موجدار از فرآیند نورد گرم استفاده می شود. برای این منظور میله هایی با سطح مقطع و طول خاص در کوره های از قبل گرم شده گرم می شوند. این عمل برای رساندن این حلقه ها به دمای مشخصی (که دمای مناسبی برای ادامه عملیات است) انجام می شود. هنگامی که شمش ها به دمای مشخص شده رسیدند از پایه رسوب زدایی عبور کرده و سپس با غلتک های مخصوص نورد می شوند. به این ترتیب سطح مقطع (ضخامت) آنها کاهش و طول آنها افزایش می یابد.

هدف از رسوب زدایی کاهش سطح مقطع دستگاه های فولادی و افزایش طول آنها می باشد. در مرحله نهایی، نورد نهایی و آج کاری انجام می شود، سپس یک ورق آجدار به ضخامت 1.5 تا 10 میلی متر تشکیل شده و در کلاف یا ورق بسته بندی می شود. عملیات نورد روی خط نورد گرم مستقیماً بر کیفیت محصول نهایی تأثیر می گذارد. بنابراین برای افزایش کیفیت و بهره وری ورق نهایی باید به مواد، خواص متالورژیکی و مکانیکی رول ها و همچنین نحوه استفاده از آنها در بخش نورد گرم و تجارت توجه شود.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ورق های آجدار در سایزهای 1.5 تا 10 میلی متر در بازار موجود است. ورق های آجدار در سایزهای استاندارد 1*2 و 1.5*6 و 2*6 متر تولید می شوند. این ورق ها معمولا از ST37 ساخته می شوند.

نمایی از تولید پارچه ورق موجدار

نمایی از کارخانه

نوعی کاغذ آجدار

در دهه 1890، فولاد نرم جایگزین فولاد فرفورژه به عنوان ماده خام برای تولید این محصولات شد. اما امروزه از فلزات مختلف برای کاربردهای خاص ساخته می شود. متداول ترین ورق های موجدار از آهن، آلومینیوم، فولاد و آهن گالوانیزه ساخته می شوند. در زیر به شرح هر یک از انواع این محصول می پردازیم.

صفحه آلومینیومی آجدار: صفحه آلومینیومی آجدار به دو صورت رنگی و بی رنگ تولید می شود. مقاومت در برابر خوردگی یکی از ویژگی های این نوع است. عملیات فرم دهی در ورق های آلومینیومی برجسته به صورت کرکره ای، ذوزنقه ای و شکل دهی سایه انجام می شود. این نوع ورق به دو صورت ورق و رول بسته بندی و برای فروش در بازار عرضه می شود. عملیات قاب بندی مختلفی روی این ورق ها انجام می شود که از آن جمله می توان به شاتر، ذوزنقه و سایه نما اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با صفحه آلومینیومی آجدار؛ برای اطلاع از انواع و کاربردهای آن می توانید به مجله اینترنتی آهن مراجعه کنید.

ورق آجدار: در تولید این محصول از ورق های St37، St44 و St52 استفاده شده است.

ورق گالوانیزه موجدار: ورق گالوانیزه با فلز روی پوشانده می شود تا در برابر زنگ زدگی مقاومت بیشتری داشته باشد. اگر ماده اصلی مورد استفاده در ساخت ورق موجدار ورق گالوانیزه باشد به آن ورق گالوانیزه موجدار می گویند. این محصول بیشتر در محیط های مرطوب، اتاق زیر شیروانی و محیط های دریایی مانند کف کشتی ها کاربرد دارد.

ورق فولادی آجدار: برای ساخت این نوع ورق از ورق استیل 304 استفاده می شود که مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارد و برای استفاده در محیط های خورنده و مرطوب مناسب است.

قیمت انواع ورق موجدار با توجه به ابعاد، استحکام و وزن آن تعیین می شود.

یکی از کاربردهای ورق آجدار در منازل

این محصول بدون توجه به جنسیت در دسته بندی دیگری قرار می گیرد که به دو دسته مختلف به بالا تقسیم می شود که در زیر لیست شده است:

ورق پارچه آجدار: در این نوع پارچه یک لایه آج به ورق اصلی اضافه می شود. در این محصول قسمت زیرین بسیار ثابت و کثیف است. بدیهی است که این نوع کاغذ بسیار سنگین است. این محصول اولین بار در سال 1394 در شرکت فولاد مبارکه اصفهان با قطر 2 میلی متر تولید شد. همچنین از روسیه، چین و قزاقستان وارد می شود.

ورق آجدار لمینت: در این نوع یک محصول کاغذی ساده است که با فشار دادن و آسیاب کردن نقش های آن ایجاد می شود. انتهای روکش حلبی ایرانی سوراخ هایی دارد. در کاغذ پرس به دلیل قسمت پشتی، آجدار بوده و به دلیل مشکلاتی که روی کاغذ در محل کار قرار می گیرد، تغییر زمانی پیدا می کند و مواد اتصال کاهش می یابد. بنابراین می توان گفت که این نوع فقط در مناطق کم فشار و تردد می تواند پاسخگو باشد. با توجه به مواد ذکر شده می توان دریافت که یکی از راه های تشخیص نوع پارچه، مراقبت از خاک است.

مزایای استفاده از ورق های راه راه

این ورق ها مزایای زیادی دارند که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می کنیم.

برگها دارای سطوح تمیز و براق هستند.

آنها انعطاف پذیری بالایی دارند، بنابراین در موقعیت هایی مانند کشتی، حمل و نقل و کف کشتی استفاده می شوند.

آنها در برابر سطوح صاف بسیار موثر هستند.

به دلیل سطح براقی که دارند در برخی از وسایل تزئینی استفاده می شوند.

قابلیت هضم این نوع برگ بالاست.

آنها انعطاف پذیر هستند و به راحتی خم می شوند.

استفاده از کنسرو ماهی و صدف

خواص منحصر به فرد این محصول باعث استفاده گسترده از آن در صنعت شده است. از کاربردهای اصلی آن می توان به نفت و گاز، پتروشیمی، ماشین سازی، کامیون سازی و راه سازی اشاره کرد. در زیر برخی از این ویژگی ها آورده شده است:

مقاومت بالا

اصطکاک بالا

سطح براق و براق

جوش پذیری بالا

انعطاف پذیری بیشتر

سهولت در حمل و نقل به دلیل وزن کم

ورق آجدار چیست؛ انواع، کاربردها و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن

ورق آجدار چیست؛ انواع، کاربردها و عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن

این ویژگی ها منجر به استفاده از ورق های راه راه و برجسته در کاربردهایی مانند راه سازی، کف کارگاه های ساختمانی، کف کامیون ها و وانت ها و کف کشتی ها، ساخت و ساز دفاعی در مناطق حساس نظامی، خطوط جداسازی و دانه بندی در تولید مواد غذایی و سقف آسانسور شده است. و دیوارها، ساخت پله های اضطراری ساختمان، ساخت قطعات لوازم خانگی، ایستگاه اتوبوس، ساخت پل عابر پیاده، ساخت تجهیزات صنعتی کارخانه ها.

سطح براق ورق موجدار

سطح براق ورق موجدار

سطح براق و شفاف لاستیک و ورق برجسته آن را برای مصارف تزئینی نیز مناسب می کند. به همین دلیل می توان از این محصول در فرش های زمستانی نیز استفاده کرد. در مکان هایی که یخبندان کمتری وجود دارد و ممکن است افراد غرق شوند، از ورق های لاستیکی نیز برای ایجاد اصطکاک استفاده می شود. به همین دلیل اغلب به عنوان بخشی از صندوق عقب یا در قسمت بار وانت و کامیون ها استفاده می شود تا هنگام ورود به قسمت بار و یا هنگام استفاده از صندوق عقب از لغزش جلوگیری شود. همچنین یک دسته بکسل برای بکسل کردن یا کشیدن اشیا به داخل یا خارج کامیون ایجاد می کند. همچنین اشیایی که در قسمت بار خودرو قرار می‌گیرند، هنگام حرکت خودرو در کف قسمت بار حرکت نمی‌کنند و در جای خود محکم می‌مانند.

به طور کلی کاربرد این محصول فولادی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

دیوار و سقف بالابر

برای جداسازی خطوط تولید

زمین خام

خانه داری

برای ساختن یک پل

ساخت ایستگاه های اتوبوس

در کامیون ها و کف کامیون ها استفاده می شود

نمونه ای از استفاده از نوار کف

نمونه ای از استفاده از ورقه عصبی روی زمین

اخرین حرف

ورق آجدار یکی از مهمترین مصنوعات فولادی بوده و در بین صفحات موجود بیشترین کاربرد را دارد. حجم تولید این ورق ها در کارخانه ها بالا و در حدود 100000 تا 150000 تن می باشد. از آنجایی که تولید این ورق زیاد است، اگر در سبد تولید یک کارخانه باشد، ضریب ایمنی محصول آن کارخانه افزایش می یابد. این امر منجر به گسترش امکانات تولید داخلی و خارجی می شود. این کاغذها اعم از صادراتی از روسیه و چین نیز وارد کشور می شوند و قیمت انواع کاغذهای صادراتی بر قیمت نهایی در بازار تاثیرگذار خواهد بود.

با توجه به مواد ذکر شده ورق های آجدار و لمینت به انواع مختلفی مانند فلزی تقسیم می شوند که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. استحکام، سهولت حمل و نقل و سهولت در تولید از جمله مزایای آهن راه راه است که باعث می شود این محصول در صنعت بسیار مورد استفاده قرار گیرد. اگر در این زمینه فعالیت می کنید و یا اطلاعاتی دارید می توانید در نظرات با ما و دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *