دسته‌بندی نشده

ورق فولادی روکش دار چیست و چگونه تولید می شود؟

ورق فولادی روکش دار چیست

صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع اصلی شناخته می شود. صنعت اولیه بخشی است که محصولات آن مستقیماً به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد. اما از این محصولات در سایر صنایع برای تولید محصولات مصرفی استفاده می شود. یکی از این محصولات که به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، ورق فولادی پوشش داده شده است. در این مقاله می خواهیم در مورد این نوع ورق فولادی بیشتر بدانیم; همچنین می توانید آخرین قیمت محصولات فولادی با احتساب قیمت اسلب را در سایت اصفهان آخان مشاهده کنید.

ورق فولادی روکش شده چیست؟

ورق های فولادی به طور گسترده در محصولاتی مانند مبلمان و خودروسازی استفاده می شود. از این کاغذها برای افزایش زیبایی و استحکام محصول استفاده می شود. ورق فلزی لمینت از ترکیب ورق های فلزی ساده با مواد دیگر ساخته می شود. ورق فولادی روکش دار کیفیت، استحکام و زیبایی بهتری نسبت به نوع معمولی دارد و دارای طول عمر بالا با مقاومت بالا در برابر خوردگی می باشد.

ورق فولادی روکش شده چیست؟

از مهمترین انواع ورق های فولادی روکش شده می توان به ورق های گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق های رنگی و ورق های قلع دار اشاره کرد. در زیر به بررسی روش پوشش ورق فولادی و همچنین ورق های گالوانیزه به عنوان یکی از معروف ترین و پرکاربردترین انواع ورق های فولادی روکش دار می پردازیم.

ورق فلزی موجدار چگونه ساخته می شود؟

برای پوشش ورق فولادی از مواد مختلفی استفاده می شود که عبارتند از:

روی

آلومینیوم-روی

راند

مواد آلی

گریه کردن

استفاده از هر یک از این مواد به ورق فولادی خواص ویژه ای می بخشد.

ورق فولادی با روکش سرب

خود آهن نسبت به فولاد از دوام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و خوردگی برخوردار است. اما گاهی به دلیل استفاده خاص، لازم است مقاومت آن افزایش یابد. کاربردی ترین و متداول ترین راه حل استفاده از آبکاری سرب یا آلیاژ سرب و قلع (که قلع سرب نیز نامیده می شود و از اختلاط سرب و قلع به نسبت 80 به 20 یا 90 به 10 ساخته می شود) است.

ورق فولادی با روکش سرب

در این روش لایه ای از قلع سرب بر روی ورق فولادی 20 میکرون زده می شود و محصول از فولاد ضد زنگ است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی دارد. از ورق فولادی یا گچ سربی با روکش سرب در ساخت سقف، ناودان، سقف ساختمان ها و مانند آن استفاده می شود. در عین حال بهتر است قسمت انتهایی این ورق ها را با استفاده از چسب به صورت موضعی تقویت یا برش دهید.

ورق فولادی پوشش داده شده با مواد آلی

اگر به دنبال ورق های فولادی هستید که علاوه بر استحکام، ظاهری زیبا نیز داشته باشند، پیشنهاد ما ورق فولادی روکش شده با مواد آلی است! این مواد که جزء روش های نوین پوشش ورق های فولادی هستند، چسب حرارتی بوده و رنگ های متنوعی را در اختیار مشتریان قرار می دهند. مواد آلی مورد استفاده برای پوشش ورق های فولادی را می توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد:

پلاستیک P.V.C (پوشش رنگی)

پلی وینیل

فلوراید (P.V.F2)

پلی استر

اره P.V.C

روکش پلاستیکی P.V.C

پلاستیک P.V.C بر روی فولاد گالوانیزه آلومینیوم استفاده می شود. یک سطح خاکستری و چرمی است و در رنگ های مختلف موجود است. سطح دیگر معمولاً با مواد ضد زنگ پوشانده می شود و دارای روکش پلی استر است. هنگام حمل و نقل باید مراقب بود تا سطح بیرونی آسیب نبیند. این نوع ورق فولادی در سقف ها و محیط های شیمیایی کاربرد دارد. در شرایط غیر دریایی عمر این محصول می تواند تا 20 سال نیز برسد.

ورق فلز پی وی سی

پوشش پلی استر

برای پوشش ورق های گالوانیزه می توان از پلی استر یا پلی استر سیلیکونی استفاده کرد. این محصول نسبت به محصول قبلی دوام کمتری دارد و تا 10 سال بدون نیاز به تعمیر دوام می آورد. البته باید توجه داشت که ورق فولادی با روکش پلی استر انتخاب مناسبی برای مناطق گرم، مرطوب و دریایی نیست.

کاور P.V.F2

ورق فولادی گالوانیزه را می توان با P.V.F2 (فلوروکربن خنثی) پوشش داد. محصولات مقاومت بسیار بالایی دارند و تقریباً در همه جا قابل استفاده هستند. البته باید مراقب بود که از آسیب فیزیکی به سطح جلوگیری شود. این محصول دارای سطح صافی است که به راحتی تمیز می شود.

ورق فلزی لعابدار

به دلیل رنگ استاندارد (سفید روشن) و سطح صاف، محصولی منعکس کننده نور است. بنابراین برای قسمت های داخلی سازه ها مانند داخل دیوارها و سقف ها موثرتر است. این محصول به راحتی تمیز می شود.

ورق فولادی با روکش آلومینیوم روی

این نوع ورق فولادی دارای ترکیبی از 55% آلومینیوم، 43.5% روی و 1.5% سیلیکون بوده و بسیار بادوام است. به طوری که می توان از آن در یک محیط معمولی بدون محافظ استفاده کرد.

ورق فولادی با روکش روی

در میان انواع مواد موثر برای پوشش ورق های فولادی، «روی» جایگاه و کاربرد خاصی دارد. با پوشش دادن ورق های فولادی با روی، ورق های گالوانیزه به دست می آید. چهار روش برای پوشش دادن ورق های فولادی با روی وجود دارد:

غوطه وری فولاد در روی مذاب

روی مذاب را روی فلز مورد نظر اسپری کنید

فولاد به پودر روی داغ تبدیل می شود

پوشش فولادی با استفاده از روش الکترولیز

غوطه وری فولاد در روی مذاب

در این روش ابتدا باید فولاد را در حمام اسید قرار دهید تا به درستی تمیز شود. سپس فولاد در یک ماده بسته حاوی آهن و روی غوطه ور می شود. این آلیاژ در برابر آسیب های خارجی به ورق فولادی مقاومت می کند و همچنین سطح بهتری برای رنگ آمیزی و جوشکاری فراهم می کند.

رنگ آمیزی ورق فولادی با استفاده از الکترولیز

در این روش با استفاده از محلول سولفات روی یک ورق فلز به عنوان کاتد و آند سرب قرار می گیرد. فلز به بار مثبت منبع انرژی متصل می شود و هنگامی که فرآیند شروع می شود و از الکتریسیته استفاده می شود، یون روی در الکترولیت روی سطح ورق فلز قرار می گیرد. به این ترتیب یک لایه محافظ تشکیل شده و یک ورق موجدار تشکیل می شود.

کاغذ گالوانیزه برای چه کاری خوب است؟

تا اینجا با نحوه ساخت فولاد آبکاری آشنا شدیم و با انواع آن آشنا شدیم. اما یکی از پرکاربردترین انواع این محصول ورق گالوانیزه می باشد. از ورق های گالوانیزه در ساخت کانال های خنک کننده، کابینت آشپزخانه، سقف و … استفاده می شود. همچنین از کاربردهای پیشرفته ورق های گالوانیزه می توان در صنعت خودروسازی، مخازن آب، دکل های انتقال فشار قوی و سیستم های خنک کننده نام برد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مقاله ورق گالوانیزه چیست را مطالعه کنید؛ موارد استفاده و مزایای این ورق را مطالعه کنید.

اخرین حرف

به لطف دو ویژگی مهم یعنی زیبایی و دوام، ورق های فولادی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و پاسخگوی طیف گسترده ای از نیازها هستند. به همین دلیل، بشر تلاش کرده است تا با استفاده از مواد و روش های مختلف به تولید ورق فولادی روکش دار دست یابد. این محصول در برابر خوردگی و خوردگی مقاومت بیشتری دارد در این مقاله سعی شده است مواد مختلف مورد استفاده در ساخت صفحات فولادی روکش دار و کاربردهای مختلف این محصولات بررسی شود. شما می توانید نظرات و پیشنهادات ما را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

چه نوع فلزی در تولید چدن استفاده می شود؟

مخلوطی از سرب و قلع

هدف از تولید ورق فولادی روکش دار چیست؟

برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی، خوردگی و زنگ زدگی فولاد

صفحه روی چیست؟

نوعی ورق فلزی با پوشش روی.

ورق فولادی روکش دار چیست و چگونه ساخته می شود؟

به روز رسانی 0 در دوشنبه 28 نوامبر 2022

ورق فولادی روکش شده

ورق فولادی روکش شده چیست؟ چگونه کاغذ روکش شده درست کنیم؟ کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

صنعت فولاد صنعت مادر محسوب می شود. صنایع اصلی به صنایعی اطلاق می شود که محصولات آنها مستقیماً به دست مصرف کنندگان نمی رسد. در عوض، این محصولات در کارخانه های دیگر برای تولید محصولات مصرفی استفاده می شوند. یکی از این محصولات که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد ورق فولادی روکش دار می باشد. در این مقاله می خواهیم در مورد این نوع ورق فولادی بیشتر بدانیم; آخرین قیمت محصولات فولادی با احتساب قیمت پلاک را می توانید در سایت اصفهان آهن مشاهده نمایید.

سه گانه صوتی

فایل های ویدئویی

ورق فولادی روکش شده چیست؟

ورق های فولادی محصولاتی هستند که به طور گسترده در صنایعی مانند لوازم خانگی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. از این ورق ها برای افزایش زیبایی و استحکام محصولات استفاده می شود. ورق های فولادی روکش دار از اختلاط ورق های فولادی معمولی با مواد دیگر ساخته می شوند. ورق فولادی روکش دار کیفیت، استحکام و ظرافت بیشتری نسبت به نوع معمولی دارد و به دلیل افزایش مقاومت در برابر خوردگی، عمر طولانی تری دارد.

ورق فولادی روکش شده چیست؟

انواع اصلی ورق فولادی روکش دار عبارتند از ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم، ورق رنگی و ورق موجدار. در ادامه به بررسی روش های پوشش ورق فولادی و ورق گالوانیزه به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ورق های فولادی روکش دار می پردازیم.

ورق موجدار چگونه ساخته می شود؟

ورق فولادی روکش دار چیست

ورق فولادی روکش دار چیست

برای پوشش صفحات فولادی از مواد مختلفی استفاده می شود. مشمول:

رویا

آلومینیوم – روی

گرما

قدرتی مواد

غمگین

استفاده از هر یک از این مواد به صفحه فولادی خواص ویژه ای می بخشد.

ورق فولادی با روکش سرب

خود فولاد نسبت به آهن مقاوم‌تر است و در برابر خوردگی و پوسیدگی استحکام بیشتری دارد. اما گاهی به دلیل استفاده خاص، لازم است مقاومت آن افزایش یابد. یکی از راه حل های موثر و رایج استفاده از آلیاژ سرب یا قلع سرب است (که به عنوان قلع سرب نیز شناخته می شود و از ترکیب 80 تا 20 یا 90 تا 10 سرب و قلع ساخته می شود).

یک تکه فلز سرش را پوشانده بود.

به این ترتیب که لایه سربی از ورق فولادی به ضخامت 20 میکرون ساخته شده و محصول از جنس استنلس استیل است که مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی، خوردگی و پوسیدگی دارد. از ورق های فولادی سربی یا سربی در ساخت سقف ها، ناودان ها، سازه های کوچک و سایر موارد مشابه استفاده می شود. در عین حال بهتر است انتهای این صفحات را با استفاده از لحیم کاری تقویت یا برش دهید.

ورق فلزی پوشیده از مواد آلی

اگر به دنبال ورق های فولادی هستید که علاوه بر استحکام ظاهری زیبا داشته باشند، پیشنهاد ما ورق فولادی با روکش ارگانیک است! این مواد که جزء روش های نوین پوشش ورق های فولادی می باشد، رسانای حرارت بوده و رنگ های متفاوتی را در اختیار خریداران قرار می دهد. مواد آلی مورد استفاده برای پوشش ورق های فولادی را می توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد:

پلاستیک پی وی سی (پوشش رنگی)

من پلی وینیل هستم

فلوراید (P.V.F2)

پلی استر

فیلم پی وی سی

پوشش پلاستیکی P.V.C.

پلاستیک P.V.C بر روی فولاد پوشش داده شده روی آلومینیوم اعمال می شود. یک سطح خشن و چرمی است و در رنگ های متنوعی وجود دارد. سطح دوم معمولاً با مواد ضد خوردگی پوشش داده می شود و از پلی استر ساخته می شود. در حین حمل و نقل باید مراقب بود که سطح بیرونی آسیب نبیند. این نوع ورق فولادی در ساخت سقف و همچنین در محیط های شیمیایی کاربرد دارد. در محیط های غیر دریایی این محصول می تواند تا 20 سال عمر کند.

پی وی سی آیرین دی

پوشش پلی استر

برای پوشش ورق های گالوانیزه می توان از پلی استر یا پلی استر سیلیکونی استفاده کرد. این محصول نسبت به محصول قبلی دوام کمتری دارد و می تواند تا 10 سال بدون نیاز به تعمیر دوام بیاورد. البته باید توجه داشت که ورق فولادی با روکش پلی استر برای مناطق گرم، مرطوب و دریایی مناسب نیست.

دارچین P.V.F2

ورق های فولادی گالوانیزه را می توان با P.V.F2 (فلوروکربن خنثی) پوشش داد. این محصول بسیار مقاوم است و تقریباً در همه جا قابل استفاده است. البته باید مراقب بود که آسیب فیزیکی به او وارد نشود. این محصول دارای سطح صافی است که به راحتی تمیز می شود.

ورق فولادی رنگ شده

این محصول به دلیل رنگ استاندارد (سفید روشن) و سطح صافی که دارد نور را منعکس می کند. بنابراین در فضای داخلی سازه از جمله فضای داخلی دیوارها و سقف ها تاثیر بیشتری دارد. این محصول به راحتی تمیز می شود.

ورق فولادی با روکش آلومینیوم روی

این نوع ورق فولادی دارای روکش 55% آلومینیوم، 43.5% روی و 1.5% سیلیکون بوده و بسیار مستحکم می باشد. بنابراین می توان از آن بدون محافظت در محیط های معمولی استفاده کرد.

فولاد با روکش روی

در میان انواع مواد مؤثر برای ترمیم صفحات فلزی، «روی» جایگاه و کاربرد خاصی دارد. پوشاندن ورق فلزی با روی باعث تولید ورق با سقف می شود. چهار روش برای پوشش دادن ورق های فلزی با روی وجود دارد:

غوطه وری فولاد در روی مذاب

پاشیدن روی مذاب روی قطعه فولادی مورد نظر

قرار دادن فولاد در پودر روی داغ

پوشش فولاد به روش الکترولیز

غوطه وری فولاد در روی مذاب

به این ترتیب لازم است ابتدا فلز را در حمام اسید فرو کنید تا به خوبی تمیز شود. این فلز در یک ماده مذاب حاوی آهن و روی غوطه ور می شود. این آلیاژ باعث افزایش مقاومت ورق فلزی در برابر آسیب های خارجی می شود و همچنین سطح مناسبی برای رنگ آمیزی و جوشکاری فراهم می کند.

این فلز توسط فرآیند الکترولیز پوشش داده می شود.

در این روش با استفاده از محلول سولفات روی، یک صفحه فولادی به عنوان کاتد و سرب به عنوان آند قرار می گیرد. صفحه فولادی به قطب مثبت منبع انرژی متصل می شود و با شروع فرآیند و اعمال جریان الکتریکی، یون های روی در الکترولیت سطح صفحه فولادی ته نشین می شوند. به این ترتیب لایه محافظ تشکیل شده و ورق گالوانیزه تولید می شود.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

تا اینجا به نحوه ساخت ورق فولادی کامپوزیت پی برده ایم و با انواع مختلف آن آشنا شده ایم. اما یکی از پرکاربردترین انواع این محصول ورق گالوانیزه می باشد. از ورق های گالوانیزه برای ساخت کانال های خنک کننده، کابینت آشپزخانه، اتاق زیر شیروانی و … استفاده می شود. همچنین می توانید به پیشرفته ترین کاربرد مخازن در صنعت خودروسازی، مخازن آب، دکل های انتقال نیرو فشار قوی و سیستم های خنک کننده اشاره کنید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله “ورق گالوانیزه چیست; با کاربردها و مزایای این سند آشنا شوید.

اخرین حرف

به دلیل دو ویژگی مهم یعنی زیبایی و استحکام، ورق فولادی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و نیازهای بسیاری را برآورده می کند. به همین دلیل بشر سعی کرده است تا با استفاده از مواد و روش های مختلف به تولید ورق فولادی روکش دار دست یابد. محصولی که در برابر خوردگی و خوردگی بسیار مقاوم است در این مقاله سعی شد تا مواد مختلف مورد استفاده در ساخت ورق های فولادی روکش دار و کاربردهای مختلف این محصولات را بررسی کنیم. شما می توانید نظرات و پیشنهادات ما را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید

سوالات متداول

از چه آلیاژی برای ساخت ورق فولادی با پوشش سرب قلع استفاده می شود؟

آلیاژی از سرب و قلع

هدف از تولید ورق های لمینیت چیست؟

افزایش مقاومت ورق های فولادی در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ زدگی

ورق گالوانیزه چیست؟

نوعی ورق فولادی با روکش روی.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *