دسته‌بندی نشده

پروفیل زد (Z) چیست کاربرد و ویژگی های آن

پروفیل زد (Z) چیست کاربرد و ویژگی های آن

پروفیل یکی از پرکاربردترین ابزارهای فلزی است که در نمونه های زیادی تولید می شود. یک پروفیل برای ساخت درب و پنجره و دیگری برای سقف استفاده می شود. پیمانکاران و صنعت ساخت و ساز باید کاربردها و ویژگی های هر پروفیل را درک کنند تا بیشترین بهره را از آن ببرند. این مقاله ابتدا به معرفی Z-Profile (z) می پردازد و در نهایت کاربرد و ویژگی های آن را به صورت ساده و کاربردی توضیح می دهد. لطفا در آینده با ما همراه باشید.

پروفیل z چیست؟

برای درک پروفیل Z ابتدا باید اصطلاح «پروفیل» را تعریف کنیم. پروفیل یکی از انواع مصالح ساختمانی است که دارای سطح مقطع کاملاً محکم در طول معین می باشد. پروفیل ها به دو دسته کلی باز و بسته تقسیم می شوند. محصولاتی مانند ناودانی، نبشی، تیرآهن و میلگرد از انواع پروفیل باز هستند و محصولاتی مانند لوله و قوطی پروفیل بسته محسوب می شوند.

پروفیل Z که با نام «پرلین زد» نیز شناخته می‌شود، نوعی مصالح ساختمانی به شکل حرف Z انگلیسی است. پروفیل Z یکی از انواع پروفیل باز است.

استفاده از تاریخ بسیار گسترده است. از خانه و در و پنجره تا استفاده در انواع نرده ها. به طور کلی می توان گفت که این پیشینه در بخش ساخت و ساز دارای قوت و اهمیت است.

پروفیل Z چگونه ایجاد می شود؟

Perlin Z نتیجه نورد گرم است و فرآیند ساخت نسبتاً پیچیده ای دارد. مراحل ایجاد پروفیل به شرح زیر است.

در مرحله اول کلاف فلزی به کارخانه می رسد و به دستگاه برش فرستاده می شود تا در اندازه ها و ابعاد مختلف برش داده شود.

در مرحله دوم ورق های برش خورده بر روی دستگاه پروفیل Z قرار می گیرد. در طول فرآیند شکل دهی، چندین خم روی هر ورق ایجاد می شود. (این خم ها بر ضخامت یا اندازه اصلی تأثیر نمی گذارد.)

در مرحله سوم مورخ از قسمت دیگری از ماشین عبور می کند که مخصوص نگاه به شکل است و قسمتی که در چند قسمت ساخته شده و دارای Z شکل است.

در نهایت، هر کارخانه بنا به درخواست خریدار، پروفیل های Z را پانچ می کند و چرخه تولید به پایان می رسد.

پروفیل Z در چه اندازه ای تولید می شود؟

مشخصات ساختمانی-Z

پروفیل Z با توجه به نیاز مشتریان در اشکال و اندازه های مختلف توسعه یافته و در سایزهای مختلف در بازار عرضه می شود. مشتریان نیز بر اساس نیاز خود سایزهای مختلفی را سفارش می دهند.

هر پیمانکار بر اساس ابعاد ساختمان یا میزان وزنی که اسکلت ساختمان باید تحمل کند، به پروفیل خاصی نیاز دارد. محاسبه پروفیل مورد نیاز به عهده مهندس سازه می باشد.

البته فراموش نکنید که پروفیل ها می توانند تا اندازه های مشخصی تولید شوند. ابعاد زیر حداکثر اندازه تولید پروفیل است.

حداکثر طول برای پروفیل Z = 16 هزار میلی متر

حداکثر طول پروفیل Z = 400 میلی متر

حداکثر طول بال برای پروفیل Z = 100 متر.

علاوه بر نکات فوق، حداکثر سختی ورق پروفیل تا سطح ST52 خواهد بود. در مورد بحث اندازه پروفیل ممکن است برای شما سوال شود که پروفیل های Z با چه کیفیت و اندازه ای در بازار ایران موجود است؟

کشورهای تولید کننده فولاد و پروفیل استانداردها و قطعات تولید خود را دارند. اکثر محصولات موجود در بازار ایران مطابق با استانداردهای کشورهای اروپایی تولید، سایز بندی و عرضه می شوند.

مشخصات و نکات پرالین زد بال.

پروفیل Z دارای بال های پایین و بالایی و دو لبه پایین و بالایی است که هر کدام دارای ابعاد و ابعاد خاصی هستند. ابعاد و ابعادی که در این بخش گزارش می‌کنیم، ابعاد معمولی پروفیل Z هستند:

اندازه بال بالایی = از 50 تا 100 میلی متر، روی نقشه با علامت اختصاری A

اندازه حاشیه بالای نقشه با علامت اختصاری C1 = 15 تا 30 میلی متر

اندازه بال = 50 تا 100 میلی متر، با علامت B روی نقشه

اندازه لب پایین = 15 تا 30 میلی متر در کارت اختصاری C2

فاصله بین بال پایین و بال بالا = 100 تا 400 میلی متر که به اختصار H در نقشه نشان داده می شود.

وزن پروفیل Z چقدر است؟

با خلق این محصول و ورود آن به عرصه ساخت و ساز تحول بزرگی به وجود آمد. یکی از مشکلاتی که طراحان ساختمان ها و سازه های بزرگ با آن مواجه هستند، بحث استحکام نسبی پی و پی ساختمان با حفظ وزن و وزن کلی ساختمان است.

جالب است بدانید زمانی که پروفیل Z وارد ساختمان می شود و فلزات دیگر را جایگزین آن می کند، وزن کل فلزات به کار رفته در ساختمان تقریباً به نصف کاهش می یابد که نشان دهنده دگرگونی قابل توجهی در ساخت و ساز است.

وزن Profile Z از حدود 4 تا 10 کیلوگرم متغیر است و این موضوع به انواع آن بستگی دارد.

انواع پروفیل

نوع محصول نوشته شده

پروفیل های آلومینیومی برای کاربردهای زیادی تولید می شوند و هر خریدار باید با توجه به نیاز خود نوع خود را پیدا کند:

مشخصات Z16

ضخامت 2 میلی متر و وزن 4.9 کیلوگرم

ضخامت 2.5 میلی متر و وزن 6 کیلوگرم

ضخامت 3 میلی متر با وزن 7.2 کیلوگرم

پروفیل Z18

ضخامت 2 میلی متر، وزن 5.2 کیلوگرم

ضخامت 2.5 میلی متر، وزن 6.5 کیلوگرم

ضخامت آن 3 میلی متر و وزن آن 7.7 کیلوگرم است

پروفیل Z20

ضخامت 2 میلی متر با وزن 5.5 کیلوگرم

ضخامت 2.5 میلی متر وزن 6.8 کیلوگرم.

ضخامت 3 میلی متر با وزن 8 کیلوگرم

ضخامت 3.5 میلی متر با وزن 9.5 کیلوگرم

مشخصات مزه

ضخامت 2 میلی متر با وزن 5.8 کیلوگرم

ضخامت 2.5 میلی متر و وزن 7.2 کیلوگرم

ضخامت آن 3 میلی متر و وزن آن 8.6 کیلوگرم است

ضخامت 3.5 میلی متر با وزن 10 کیلوگرم

مزایای برلین Z

از مهمترین مزایای Profile Z می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهمترین مزیت Berlin Z توانایی منحصر به فرد این فلز در تحمل بارهای کششی است. پروفیل Z در تمامی سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد و این کاربرد زیاد نشان از اهمیت این نوع پروفیل دارد.

در مناطق زلزله خیز یا مکان های جغرافیایی، از مشخصات Z بهره مند می شوند. زیرا در افزایش استحکام کل ساختمان بسیار موثر است.

این نوع پروفیل، اسکلت فلزی سازه را با مقاومت بیشتری حفظ می کند تا تهدیداتی مانند طوفان ناگهانی یا فرسایش خاک آسیب کمتری به کل ساختمان وارد کند.

حمل و نقل این پروفیل نسبت به سایر مصالح آسانتر است و در صورت رعایت تمامی نکات ایمنی در حین حمل آسیبی به آن وارد نمی شود.

پروفیل Z در ساخت و سازها از طریق پیچ و مهره های مختلف استفاده می شود. در نتیجه بررسی و عیب یابی توسط متخصصین آسان است و تعویض قطعات بی کیفیت یا معیوب بسیار آسان است.

Profile Z فرآیند بازیافت نسبتا ساده ای دارد و یکی از سازگارترین محصولات با محیط زیست محسوب می شود.

با استفاده از پروفیل های Z به جای سایر فلزات، وزن ساختمان تا 40 درصد کاهش می یابد.

Profile Z برای چیست؟

برنامه های Profile-Z

برخی از کاربردهای آن شامل موارد زیر است:

مورد استفاده در کشتی سازی یا سایر کاربردهای صنعتی

افزایش مقاومت سقف سالن های چند طبقه سنگین و سقف کارخانه

برای افزایش استحکام سازه های کوچکتر نسبت به کارخانه ها و ساختمان های بلند

روی ریل و پایه استفاده کنید

ساخت قاب آهنی

اخرین حرف

پروفیل Z یا پرلین زد در افزایش مقاومت اسکلت های فولادی بسیار موثر بوده و در اکثر اسکلت های فولادی کاربرد دارد. ویژگی Z دارای ویژگی ها، اندازه ها و ابعاد بسیاری است. این محصول در چهار مدل به نام های Z16، Z18، Z20، Z22 عرضه شده است. هر کدام از این محصولات وزن، ضخامت و قیمت متفاوتی دارند. اگر ابهامی دارید در قسمت نظرات از ما بپرسید.

پروفیل Z(z) چیست. کاربردها و ویژگی های آن

فایل صوتی محتوای Z-Profile (z)؟ پروفیل Z چگونه ساخته می شود؟ Z-Profile در چه سایزهایی تولید می شود؟ مزایای Perlin Z-Profile Z چیست؟ سخنرانی پایانی

فرم ها پر استفاده ترین مواد فلزی هستند که در بسیاری از مدل ها تولید می شوند. یک پروفیل برای ساخت در و پنجره و دیگری برای سقف استفاده می شود. پیمانکاران ساختمانی و صنعت گران باید نرم افزار و ویژگی های هر پروفیل را به درستی بشناسند تا از آن نهایت استفاده را ببرند. در این مقاله ابتدا پروفیل Z (z) را معرفی می کنیم و در نهایت کاربرد و ویژگی های آن را به صورت کوتاه اما کاربردی توضیح می دهیم. در آینده با ما همراه باشید.

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

z-profile چیست؟

برای درک نمایه Z ابتدا باید اصطلاح «پروفیل» را تعریف کنیم. پروفیل نوعی مصالح ساختمانی است که دارای سطح مقطع کاملاً پیوسته در طول مشخصی است پروفیل ها به دو دسته کلی باز و بسته تقسیم می شوند محصولاتی مانند ناودانی، نبشی، تیرآهن و میلگرد از انواع پروفیل باز و محصولاتی مانند لوله و قوطی پروفیل بسته محسوب می شوند.

Profile Z که با نام Purlin Z نیز شناخته می شود، نوعی مصالح ساختمانی به شکل حرف Z انگلیسی است. پروفیل Z نوعی پروفیل باز است.

پروفیل ها کاربرد بسیار گسترده ای دارند. از ساختمان گرفته تا در و پنجره برای استفاده در انواع نرده ها. به طور کلی می توان گفت که این پروفیل در عرصه ساخت و ساز حضور پررنگ و چشمگیری دارد.

چگونه داده های Z ایجاد کنیم؟

Perlin Z نتیجه نورد گرم است و فرآیند ساخت آن بسیار پیچیده است. نحوه ایجاد پروفیل:

پروفیل زد (Z) چیست کاربرد و ویژگی های آن

پروفیل زد (Z) چیست کاربرد و ویژگی های آن

در مرحله اول رول های فلزی وارد کارخانه شده و در اندازه ها و ابعاد مختلف به سمت دستگاه برش روان می شوند.

در مرحله دوم ورق های برش خورده روی پروفیل Z قرار می گیرند. در طول فرآیند شکل دهی، منحنی های متعددی بر روی هر ورق تشکیل می شود. (این روی ضخامت یا اندازه اولیه منحنی تأثیری ندارد.)

در مرحله سوم پروفیل از قسمت دیگری از دستگاه می گذرد که مخصوص بررسی شکل و مقطع طراحی شده است، بنابراین در چند قسمت ساخته شده و به شکل Z در می آید.

در نهایت هر کارخانه از نوع Z بنا به درخواست خریدار و چرخه تولید کامل می شود.

پروفیل Z در چه ابعادی ساخته می شود؟

build-profile -Z

پروفیل زد با توجه به نیاز مشتری در اندازه ها و فرمت های مختلف سفارشی شده و در اندازه های مختلف به بازار عرضه می شود. همچنین مشتریان برای رفع نیاز خود سایزهای مختلفی را سفارش می دهند.

هر پیمانکاری بر اساس اندازه ساختمان یا وزنی که اسکلت ساختمان تحمل می کند، به مشخصات منحصر به فردی نیاز دارد. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یکی از وظایف مهندس عمران می باشد.

البته فراموش نکنید که نمایه تا حدودی قابل ارائه است. ابعاد زیر حداکثر ابعاد تولید پروفیل می باشد.

حداکثر طول برای پروفیل Z = 16 هزار میلی متر

حداکثر طول برای پروفیل Z = 400 میلی متر

حداکثر فلنج برای پروفیل Z = 100 میلی متر

علاوه بر نکات فوق، حداکثر سختی صفحه پروفیل تا سطح ST52 خواهد بود. در حاشیه بحث در مورد اندازه پروفیل ها می توان پرسید پروفیل های Z موجود در بازار ایران با چه استانداردی تولید و ابعاد می شوند؟

کشورها و برندهای تولید کننده فلز استانداردها و دسته بندی های خاص خود را برای تولید محصولات دارند. اکثر محصولات موجود در بازار ایران مطابق با استانداردهای کشورهای اروپایی طراحی، مونتاژ و تحویل می شوند.

نکات و ترفندهایی در مورد بال های پرالین زد

پروفیل Z دارای یک بال پایین و بالایی، دو گوشه پایین و بالایی است که هر کدام شکل و اندازه خاصی دارند. اندازه و ابعادی که در این قسمت می خوانیم، ابعاد فرم Z است:

اندازه بال بالایی = 50 تا 100 میلی متر، روی نقشه با علامت اختصاری A

اندازه حد بالایی = 15 تا 30 میلی متر، به اختصار C1 در نقشه

اندازه بال = 50-100 میلی متر، با علامت B روی نقشه

اندازه لب پایین = 15 تا 30 میلی متر؛ بخش C2 روی نقشه

فاصله بین بال پایین و بال بالایی = 100 تا 400 میلی متر، روی نقشه با علامت اختصاری H

وزن پروفیل Z چقدر است؟

uremu profile-z

ایجاد این محصول و ورود آن به صنعت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. یکی از مشکلاتی که طراحان ساختمان ها و سازه های بزرگ با آن مواجه هستند، مشکل استحکام نسبی پی و پی ساختمان برای تحمل وزن و وزن کلی ساختمان است.

جالب است بدانید که با ورود پروفیل Z به داخل ساختمان و جایگزینی آن با فلزات دیگر، تقریباً نیمی از وزن کل فلزات به کار رفته در ساختمان کاهش یافت و این به معنای انقلابی اساسی در ساخت و ساز است.

وزن پروفیل Z از حدود 4 تا 10 کیلوگرم متغیر است و این موضوع به انواع آن بستگی دارد.

پروفیل های مختلف

نوع محصول پروفیلی

پروفیل های آلومینیومی برای مصارف مختلف تولید می شوند و هر مشتری با توجه به نیاز خود باید نوع خود را پیدا کند:

پروفیل Z16

ضخامت 2 میلی متر با وزن 4.9 کیلوگرم

ضخامت 2.5 میلی متر وزن 6 کیلوگرم

ضخامت 3 میلی متر و وزن 7.2 کیلوگرم

پروفیل Z18

ضخامت 2 میلی متر و وزن 5.2 کیلوگرم

ضخامت 2.5 میلی متر و وزن 6.5 کیلوگرم

ضخامت 3 میلی متر، وزن 7.7 کیلوگرم

پروفیل Z20

2 میلی متر با وزن 5.5 کیلوگرم

ضخامت 2.5 میلی متر و وزن 6.8 کیلوگرم

ضخامت 3 میلی متر با وزن 8 کیلوگرم

ضخامت 3.5 میلی متر و وزن 9.5 کیلوگرم

مشخصات Z22

2 میلی متر dika kun pezo de 5, th kg

ضخامت 2.5 میلی متر وزن 7.2 کیلوگرم.

ضخامت 3 میلی متر با وزن 8.6 کیلوگرم

ضخامت 3.5 میلی متر با وزن 10 کیلوگرم

مزایای Perlin Z

از مزایای اصلی Profile Z می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مهمترین مزیت Perlin Z توانایی منحصر به فرد این فلز در تحمل بارهای کششی است. پروفیل Z در تمامی سازه های فلزی کاربرد دارد و چنین استفاده گسترده ای نشان دهنده اهمیت این نوع پروفیل است.

در مناطق زلزله خیز یا بومی، آنها بیشترین بهره را از پروفیل Z می برند. زیرا در افزایش انرژی کلی خانه بسیار موثر است.

این نوع پروفیل ها زره سازه را با نیروی بیشتری حفظ می کنند، بنابراین تهدیداتی مانند طوفان یا فرسایش ناگهانی آسیب کمتری به کل ساختمان وارد می کند.

حمل و نقل این پروفیل نسبت به سایر مواد آسانتر است و در صورت رعایت تمامی نکات ایمنی در هنگام حمل و نقل آسیبی نمی بیند.

پروفیل Z در انواع سازه های پیچ و مهره ای و سفت استفاده می شود. در نتیجه به راحتی توسط متخصصین بررسی و تشخیص داده می شود و تعویض قطعات نامرغوب یا معیوب بسیار آسان است.

برند Z فرآیند بازیافت آسانی دارد و یکی از بهترین محصولات به حساب می آید.

با استفاده از پروفیل Z به جای سایر فلزات، وزن ساختمان حدود 40 درصد کاهش می یابد.

Profile Z از چه چیزی استفاده می کند؟

برنامه های Profile-Z

از دیگر کاربردهای آن می توان به بخش های زیر اشاره کرد:

استفاده در کشتی سازی یا سایر کاربردهای صنعتی

افزایش مقاومت سقف های طبقاتی با وزن های سنگین و سقف های کارخانه

تا استحکام سازه کمتر از ساختمان صنعتی یا چند طبقه باشد

از دستورالعمل ها و مواد به طور منظم استفاده کنید

برای ساخت اسکلت فلزی

حرف پایانی

پروفیل Z یا Perlin Z برای افزایش استحکام اسکلت فولادی بسیار مفید است و در بسیاری از فولادها استفاده می شود. پروفیل Z دارای ویژگی ها، ابعاد و اندازه های بسیاری است. این محصول در چهار مدل Z16، Z18، Z20 و Z22 روانه بازار شد. هر کدام از این محصولات وزن، اندازه و قیمت متفاوتی دارند. اگر در این زمینه مشکلی دارید در قسمت نظرات از ما بپرسید

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *