دسته‌بندی نشده

کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

هر نوع فلز یا به طور کلی هر ماده با توجه به خواص و ویژگی های خاص خود کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد. آلومینیوم نیز به دلیل خواص ویژه ای که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اما آنچه استفاده از آلومینیوم را در صنایع مختلف اهمیت می دهد، خواص ویژه این فلز گرانبها است. آلومینیوم در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل هوایی، حمل و نقل، خودروسازی، صنعت بسته بندی، صنعت برق، صنعت ساختمان و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد فراوانی دارد و به یکی از ذینفعان اصلی این صنایع تبدیل شده است. در شکل زیر میزان مصرف آلومینیوم در صنایع مختلف به تفکیک نشان داده شده است.

نمودار دایره ای کاربردهای مختلف آلومینیوم در صنعت کاربردهای آلومینیوم در صنعت ساختمان

امروزه صنعت ساخت و ساز بیشتر از آلومینیوم تولید شده در جهان استفاده می کند. آلومینیوم در انواع ساختمان ها و سازه ها از جمله در و پنجره، سقف های آلومینیومی داخل و خارج ساختمان ها و کارخانه ها، پنجره ها و ورق های آلومینیومی پیش ساخته برای نمای ساختمان های بزرگ، ویترین مغازه ها، درب ها، سایبان ها، یراق آلات و لوازم معماری و آب باران استفاده می شود. تجهیزات مدیریتی برای اطلاع از لیست قیمت هر کیلوگرم آلومینیوم می توانید به سایت آهن مراجعه کنید.

در عین حال از سازه ها و اسکلت های آلومینیومی برای مرمت بسیاری از ساختمان های بتنی که بیش از 50 سال قدمت دارند و آثار پوسیدگی و رطوبت در آنها دیده می شود، استفاده می شود. چنین فرآیندی از فرسایش ساختمان جلوگیری می کند، زیبایی آن را افزایش می دهد و علاوه بر آن به دلیل خواص حفاظتی پوشش آلومینیوم باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

سبکی و وزن اتصالات آلومینیومی در کاربردهای مهندسی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. وزن سبک و عدم چکش خواری آن، آلومینیوم را به فلزی خالص تبدیل کرده است. مصالح آلومینیومی به کار رفته در ساختمان ها بادوام و بدون نیاز به تعمیر و نگهداری می باشند.علاوه بر این استفاده از آلومینیوم باعث کاهش بار استاتیکی سازه می شود. این امر باعث می شود که مواد مورد نیاز کمتر و فشار کمتری بر پایه سازه وارد شود. بنابراین می توان فونداسیون ساختمان را با مقدار کمی مصالح ساختمانی طراحی کرد.

کاربرد Al در صنعت ساختمان استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان

سیستم درب و پنجره حرارتی

اگرچه در و پنجره های آلومینیومی به دلیل ویژگی های ذکر شده یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین محصولات در صنعت ساختمان به حساب می آیند، اما با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت بهبود مصرف انرژی، این پنجره ها به فناوری جدیدی نیز دست یافته اند که عایق حرارتی نامیده می شود. در هوای سرد پنجره های آلومینیومی استاندارد رطوبت و سرما را به دیوارهای داخلی منتقل می کنند و ضریب U بالایی دارند.

سیستم ترمال بریک با رفع این مشکل ضریب U پنجره های آلومینیومی را از 2 به 1 می رساند. نتیجه ساخت چنین پنجره هایی این است که دیوار بیرونی نه گرما و نه سرما را به دیوار داخلی منتقل می کند. سیستم ترمال بریک از دو بخش جداگانه پروفیل آلومینیومی تشکیل شده است که توسط نوارهای لاستیکی پلی آمید به هم متصل شده اند. نوار پلی آمید از انتقال گرما از یک محیط به محیط دیگر جلوگیری می کند که در واقع ترمال بریک اصلی این سیستم است زیرا گرما را دفع می کند و از نفوذ آن به مکان دیگر جلوگیری می کند. پلاستیک های پلی آمیدی به کار رفته در این سیستم دارای نسبت استحکام به وزن بالا، ضریب انبساط حرارتی پایین، مقاومت شیمیایی، آب، تشعشع و حرارت، خواص دستگاه با دمای بالا و عمر طولانی هستند.

استفاده از آلومینیوم در پروفیل پنجره استفاده از آلومینیوم در صنعت ساختمان

علاوه بر مشکلات فوق، استفاده از سیستم ترمال بریک از ورود صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند. امروزه جلوگیری از ورود آلودگی صوتی به محیط های کار، بیمارستان ها، سالن های فرودگاه و مدارس بسیار مهم است. با توجه به استانداردهای موجود در این سیستم، در صورت استفاده از شیشه دوجداره چهار میلی متری با فاصله هوای 12 میلی متری، حجم صدا را با فرکانس 1000 سیکل در ثانیه تا 35 دسی بل کاهش می دهد. در فرودگاه که سطح سر و صدا هنگام برخاستن هواپیما از زمین حدود 120 دسی بل است، با پنجره های استاندارد می تواند صدای سالن فرودگاه را تا 47 دسی بل کاهش دهد که باعث می شود صدای هواپیما کمی به صدا کاهش یابد. بلندتر از صدای تلفن

همچنین قابلیت جلوگیری از باد، گرد و غبار، آلودگی و همچنین قابلیت جلوگیری از ورود آب از دیگر مزایای این نوع پنجره به شمار می رود. طراحی صحیح و ایجاد سوراخ ها و شیارهای لازم در قسمت های پروفیل و همچنین وجود زهکشی آب و جهت آن از پنجره مناسب برای آلومینیوم کمک زیادی به جلوگیری از ورود آب به داخل ساختمان می کند. استفاده از سیستم شیشه دوجداره با سیستم پنجره آلومینیومی شکسته حرارتی، فناوری ای است که با ایجاد زیبایی، دوام، سبکی و تنوع شکل و رنگ و جلوگیری از نفوذ صدا، از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری می کند. یک سطح مهم

سقف آلومینیومی کار می کند

یکی دیگر از کاربردهای آلومینیوم در صنعت ساختمان، تولید سقف کاذب است. نیاز مغازه‌های ساختمانی بزرگ، هتل‌ها و بیمارستان‌ها به محیطی آرام و زیبا، نیاز به استخر و محیط‌های مرطوب برای سقف‌هایی با مقاومت بالا در برابر خوردگی باعث شد تا این بار آلومینیوم به شکل سقف‌های کاذب (نوار و کاشی) معرفی شود. )، کناره ها و سایبان ها در زمینه ساخت و ساز.

در ساختمان ها از انواع سقف های کاذب با طرح های مختلف با لایه های پشم سنگ استفاده می شود که این سقف ها را برای عایق کاری مناسب می کند. از مزایای سقف های کاذب می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاربردهای متنوع، ظاهر تزئینی، آکوستیک، غیر قابل اشتعال، نصب سریع، دسترسی آسان و سریع به تجهیزات پشت سقف، تنوع و زیبایی رنگ، دوام، قابلیت. روی دیوار نصب شود. ، امکان تجهیز به هر نوع نور، امکان ایجاد روکش بلندگو و امکان شستشو. تمامی این ویژگی ها این نوع سقف را برای استفاده در مراکز صنعتی، بیمارستان ها، هتل ها، استخرها و محیط های مرطوب، سالن های ورزشی و حتی فضاهای باز مانند سقف پمپ بنزین ها مناسب می کند.

سقف کاذب آلومینیومی کاربرد آلومینیوم در ساخت و ساز

نماهای آلومینیومی

نما جزء لاینفک ساختمان است که در کنار زیبایی ذاتی سازه، تصویر شهر را زیباتر می کند. خواص منحصر به فرد آلومینیوم انقلابی جدید در عرصه معماری و ساخت و ساز ایجاد کرده است. نماهای آلومینیومی با راندمان بالا، زیبایی خیره کننده و غیرعادی، تطبیق پذیری، طراحی و اتصال آسان امروزه طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است. با انتخاب نمای مناسب برای ساختمان می توان سازه های زیبایی ایجاد کرد که در هنگام وقوع بلایایی مانند زلزله، ایمن و خطرناک نباشند. نماهای آلومینیومی نسبت به سایر نماها برای این منظور مناسب ترند. در نماهای سنگی خطر ریزش سنگ وجود دارد که بسیار خطرناک است به علاوه پی نماهای سنگی، سیمانی، آجری و …. بر روی دیوارهای بیرونی ساختمان قرار دارد و دیوارهای بیرونی به سرعت در طول فونداسیون سقوط می کنند. زلزله چون به سازه متصل نیستند، بنابراین اجزا منطقی و ایمن نیستند. اما نماهای آلومینیومی به دلیل اتصال صحیح تخته و نبشی به اسکلت ساختمان در برابر زلزله و حوادث دیگر مقاومت بالایی دارند و تنها مشکل آن ریزش شیشه است که مشکل استفاده از شیشه نو نیز هست. که ورق های پلی کربنات ایمن یا ذوب شده است.

این فلز علاوه بر مسائل روشنایی، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت استفاده از آلومینیوم در مناطق با شرایط آب و هوایی متفاوت، قابلیت رنگ آمیزی و ایجاد سازه های زیبا و بادوام، کاربرد فراوانی دارد. استحکام بالای این فلز در کنار سبکی آن، ایجاد زوایای دید عالی از ارتفاع زیاد را ممکن می سازد. وجود تنوع در سیستم انحصاری نمای آلومینیومی امکان انتخاب بهترین نوع سیستم را با توجه به شرایط اقلیمی و ژئوفیزیکی منطقه و ویژگی های سازه فراهم می کند. علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از آلومینیوم در قسمت های مختلف ساختمان از جمله سیستم های گرمایشی، رادیاتورهای آلومینیومی، سیستم های تهویه، دستگیره ها و لوازم جانبی، روز به روز در حال افزایش است.نرده ها، نرده ها و حفاظ ها، پله ها، مبل ها و صندلی های راحتی، چراغ ها

استفاده از Al در نمای ساختمان کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

آلیاژهای آلومینیوم مورد استفاده در صنعت ساختمان

هم آلیاژهای ریخته گری و هم آلیاژهای قابل کار در صنعت تولید استفاده می شود. آلیاژهای منیزیم (LM5, 5083, 5251)، منگنز (3103 (با سیلیکون (LM6)) یا ترکیبی از منیزیم و سیلیسیم (6082, 6063, LM25) دوام بسیار خوبی با مقاومت بالا در برابر اثرات محیط های دریایی دارند و صنعتی

این آلیاژها در صنعت ساختمان به عنوان محصولات نورد، اکسترود، ریخته گری و پرس استفاده می شوند. از دیدگاه طراح، قطعات مشتق شده مناسب تر هستند. زیرا این روش فرم دهی برای آلومینیوم بسیار مناسب است و می تواند انواع مختلفی از پروفیل ها را تولید کند که تقریباً محدودیت های طراحی را برطرف می کند. شکل‌ها و پیکربندی‌های پیچیده‌ای که می‌توان از طریق اکستروژن به دست آورد، به طراحان این امکان را می‌دهد که پیچیدگی‌های خاصی مانند شیارها در اتصالات، الزامات حفاظت از اتلاف حرارت، لبه‌های صاف و بی‌نقص و استحکام ذاتی محصول را در کنار هم قرار دهند. ممکن است بتوانید از یک پنجره آلومینیومی در بالا استفاده کنید. همه این ویژگی ها باعث محبوبیت و استقبال از محصولات آلومینیومی در صنعت ساختمان می شود. تغییر قیمت پروفیل آلومینیوم و سایر پروفیل های آلومینیومی برای تصمیم گیری در مورد استفاده از پروفیل آلومینیوم در سطوح مختلف موثر است.

آلومینیوم معکوس نیز به هزاران شکل در ساخت و سازهای مدرن استفاده می شود، زیرا ماده خوبی برای سقف ساختمان ها است. فویل های آلومینیومی برای تزئین و عایق کاری ساختمان ها ایده آل هستند. همچنین از این پوشش ها برای جلوگیری از لغزش یا سر خوردن در اکثر ساختمان های بتنی استفاده می شود. در تاسیسات گرمایش، حمل و نقل و تهویه، آلومینیوم نورد می تواند تمام جزئیات طراحی را برآورده کند. قطعات و اجزای آلومینیومی علاوه بر عمر مفید و طولانی قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند. نرخ بازیافت محصولات آلومینیومی مورد استفاده در صنعت ساختمان بیش از 80 درصد است. این بازیافت سریع و آسان امکان خرید و فروش آلومینیوم را با قیمتی عالی فراهم می کند و درب و پنجره های آلومینیومی و مبلمان مورد استفاده در ساختمان ها حتی پس از پایان عمر خانه نیز قیمت مناسبی دارند.

در حال حاضر تغییرات در بخش ساخت و ساز به دلیل افزایش تقاضا برای مسکن و همچنین مسائل مربوط به صرفه جویی در انرژی، مدیریت زباله و بازیافت و همچنین شاخص هایی مانند (تحلیل LCA چرخه عمر مواد) به سرعت در حال افزایش است. هستند و شاهد توسعه بیشتر ساختمان های هوشمند و روش های جدید ساخت و ساز مانند ساختمان های پیش ساخته که کار را از محل های ساخت و ساز به کارخانه ها منتقل می کنند، خواهد بود. هم آلومینیوم و هم انواع پلاستیک ها پتانسیل بالایی برای این نوع نوآوری دارند و به طور گسترده به صنعت معرفی شده اند و می توان افزایش مصرف آنها را برای ساختمان های آینده پیش بینی کرد.

این مقاله در مورد استفاده از آلومینیوم برای سقف منازل، نمای ساختمان و کاربرد آن در ساخت و ساز می باشد. اگر اطلاعاتی در این زمینه دارید یا در این زمینه فعالیت دارید می توانید در نظرات با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *