دسته‌بندی نشده

۵ تفاوت اصلی میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی

کاربردهای میلگرد 10 در ساختمان سازی چیست؟

نحوه محاسبه پشتیبانی بار تیر

محصولات آهنی

نویسنده سرمقاله آهن میلز، تایید شده توسط مهدی رحیمیان، تاریخ انتشار 23 ژوئن 1400، به روز شده 29 ژانویه 1401، 13992 8

تیر بار را حمل خواهد کرد

تیرآهن یکی از مهمترین مصالح در صنعت ساختمان است. شما باید از استانداردها و اصول مربوطه پیروی کنید تا یک ساختار قوی و پایدار بسازید. یکی از اصول محاسبات باربری تیرها می باشد که باید صحت و انطباق آن بررسی شود، در این مقاله به بررسی ظرفیت باربری انواع تیرچه فولادی می پردازیم. با ملت آهنین همراه باشید

نسخه صوتی مقاله پشتیبانی Beam

لیست محتوای پنهان

اهمیت محاسبه بار باربری

انواع بارهای وارد بر سازه ها

در برابر تشعشع مقاوم است

کل بار روی تیر (سطح بارگیری تیر)

عوامل موثر بر ظرفیت باربری تیر

نحوه محاسبه بار تیر

نوع تیر به طور گسترده توزیع شده و بار آن است.

اهمیت محاسبه ظرفیت باربری

شاید مهمترین و دشوارترین وظیفه مهندس طراح تعیین میزان دقیق بار وارده بر سازه در طول عمر سازه باشد. به طور کلی نمی توان از هر نوع بار موثر بر سازه چشم پوشی کرد و پس از تعیین میزان هر بار باید بدترین ترکیب بار را تعیین کرد. یکی از مراحل لازم، محاسبه بار حمل شده توسط تیر می باشد که نیاز به اطلاعات و تخصص مربوطه دارد.

به طور کلی تمامی بارهای وارده بر سازه را می توان به دو دسته بارهای مرده و بارهای مستقیم تقسیم کرد. در زیر انواع بارهای موجود را که مهندس سازه باید در نظر بگیرد معرفی می کنیم.

انواع بارهای وارده به سازه

به طور کلی انواع بار بر روی سازه به دو دسته بار زنده و بار مرده تقسیم می شوند.

بارهای مرده

دارایی هایی که دارای ارزش ثابت هستند و مکان آنها تغییر نمی کند دارایی مرده نامیده می شود. به طور کلی بار مرده شامل وزن اسکلت ساختمان و وزن قطعات ساختمانی است که برای ساختمان مهم است. به عنوان مثال در سازه های فولادی بارهای مرده شامل وزن فولاد، دیوارها، کف، سقف، لوله، اتصالات، لوازم بهداشتی و غیره می باشد.

وزن واقعی سازه پس از تکمیل طراحی سازه و انتخاب ابعاد تک تک قطعات ساختمان مشخص می شود. همچنین با در نظر گرفتن همان ساختار یا رابطه جدول با جزئیات معماری می توان تخمین وزن مستقل سازه را به دست آورد. وزن مخصوص قسمت های مختلف ساختمان را در شماره استاندارد می توان یافت. 519 (حداقل بار وارده بر ساختمان ها و سازه های فنی) موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران. یک طراح باتجربه معمولاً می تواند وزن های فردی را با دقت بالا تخمین بزند و از محاسبه مجدد چنین تخمین هایی اجتناب کند.

بار مستقیم

بارهای زنده بارهایی هستند که در حین کار ساختمان قابل جابجایی و تغییر هستند. به عبارت دیگر، بارهای غیر مرده به عنوان بارهای زنده طبقه بندی می شوند.

بار سطحی یا زنده به معنای کلیه بارهای مؤثری است که در اثر استفاده و بهره برداری از ساختمان به ساختمان وارد می شود.

استاندارد 519 موسسه استاندارد و صنعت ایران

بار سطحی یا زنده کلیه بارهای مؤثری است که در اثر استفاده و بهره برداری به ساختمان تحمیل می شود.

نمونه هایی از بارهای زنده عبارتند از:

بار پدر

برف و یخ

انجام دادن

بار جاده روی پل

بارهای ضربه ای

بار جانبی

بارهای افقی

به طور کلی بارهای زنده به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

1- بارهای غیر متحرک اما متحرک مانند اثاثیه منزل و تجهیزات اداری، بارهای زنده کم سرعت مانند وزن افراد و حیوانات و … که به آنها بارهای ساکن می گویند.

2- جابجایی بارها با اثر ثانویه قابل توجه مانند ماشین و بالابر و جرثقیل (ابزار کشیدن بارهای سنگین) و … را بارهای ضربه ای می نامند.

تنش و خستگی – در بارهای استاتیکی و ثابت برای مقدار نیرو (نیرو در واحد سطح) استفاده می شود و وظایف ناشی از تغییرات و نیروهای ثابت را خستگی می نامند.

یک چوب بردار

برای افزایش استحکام و دوام انواع ساختمان ها از تیرهای فولادی استفاده می شود. تیرها معمولاً از فولاد و مقداری کربن ساخته می شوند. این قطعات فولادی توانایی تحمل بارهای محوری و جانبی و همچنین ظرفیت خمشی بالایی را دارند. جذب ارتعاش کافی قاب در برابر نیروهای خارجی، این محصول را به یکی از پرمصرف ترین مصالح در ساخت و ساز تبدیل کرده است.

مهمترین پارامتر مقاومت در برابر بارها مربوط به شرایط طراحی و ساخت محصول و همچنین رعایت اصول استاندارد می باشد. اگر پارامترهای ساخت تیرآهن بر اساس استانداردهای تایید شده در نظر گرفته شود، به راحتی می توان باری را که این محصول تحمل می کند محاسبه کرد. اصلی ترین و پرکاربردترین استانداردهای ملی برای ساخت تیرآهن فولادی و استانداردهای جهانی برای ساخت پروفیل فولادی عبارتند از:

نوع تیر، نام کامل تیر، استانداردهای ملی ایران، استانداردهای بین المللی

IPN (I-1) بالهای شیبدار باریک ISIRI 3277 DIN 1025-1

IPE تیر بال موازی نیم پهن با علامت مشخصه (I-2) ISIRI 1791 DIN 1025-5

تیر آهن نورد گرم ISIRI 16348 نیمه سبک، نیمه پهن، موازی، علامت گذاری مشخصه (I-7)

تیرهای نورد گرم IPB با وزن متوسط ​​(I-5) از پره های موازی پهن با ISIRI 14484 DIN 1025-2

میله های نورد سبک با عرض و وزن مشابه (I-4) SECTION 13781 DIN 1025-3

همچنین می توانید اطلاعات بیشتر در مورد انواع تیرآهن استاندارد، مزایا و معایب آنها را در این مقاله مطالعه کنید.

# باید خواند شود

ملت ها را بسازد

پیشنهاد تخصصی ملت آهن: مقالات مطالعاتی در مورد انواع استانداردهای تیر

انواع تیرآهن

مقدار بار روی تیر (محدوده بار تیر)

بارهای وارد شده بر روی تیرهای سازه با توجه به موقعیت آنها و نقشی که در سازه دارند متفاوت است. به همین دلیل می‌توان انواع مختلفی از بار، متمرکز، پراکنده، غیریکنواخت یا یکنواخت داشته باشد و یا ترکیبی از این بارها به تیر وارد شود. همچنین بار روی تیرهای اصلی یا تیرهای اصلی متفاوت است و بستگی به یک طرفه یا دو طرفه بودن دال دارد. در تصویر زیر انواع بار روی تیر را مشاهده می کنید.

بارگذاری سطحی

عوامل موثر بر بار تیر

محاسبه دقیق ظرفیت باربری تیر مستلزم درک کامل عوامل موثر بر مقاومت تیر است. پارامترهای زیادی در تحمل پرتو نقش دارند که مهمترین آنها در زیر توضیح داده شده است:

نوع تیر و تناسب آن برای سازه

از زنگ اشعه یا رنگ ضد اکسیداسیون استفاده کنید

کیفیت ساخت و انطباق با استانداردهای تایید شده.

کیفیت مواد اولیه تولید تیرآهن

اندازه و ابعاد تیر

روش قرار دادن تیر فولادی (به عنوان مثال تیر شاه، تیر، تیر دروازه یا تیر لبه)

استفاده از تعداد صحیح محصولات در ساختمان

1- کیفیت تیر و سازگاری آن با سازه

برای انتخاب مصالح مناسب در ساخت یک پروژه، باید شناخت صحیح و کاملی از شرایط پیرامونی سازه به دست آورد. از آنجایی که تیرها بار اصلی وزن سازه را تحمل می کنند، محاسبه دقیق وزن و فشار بر سطح مقطع تیر و همچنین نوع طراحی سازه تأثیر بسزایی در انتخاب سازه خواهد داشت. نوع تیر مورد استفاده کارخانه‌هایی که این بخش از فولاد را تولید می‌کنند، ویژگی‌های فیزیکی، ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی محصولات خود (مانند استحکام محصول در تنش و تنش) را نیز در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. مهندسان سازه با بررسی این اطلاعات و در نظر گرفتن شرایط پروژه می توانند مناسب ترین نوع تیر را انتخاب کنند.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که با شناخت و تعیین نوع چوب می توان به قیمت آن پی برد. قیمت هر نوع چوب را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

انواع فلز؛ پخش آنلاین و حضوری انواع الوار

قیمت انواع تیرآهن

2- مقاوم در برابر استفاده از رنگ ضد زنگ یا ضد اکسیداسیون تیرآهن

تیرآهن استنلس استیل در افزایش طول عمر این محصول موثر است. همچنین استفاده از رنگ ضد اکسیداسیون باعث افزایش استحکام تیر می شود. بنابراین، اگر تیر به درستی خورده نشود، پس از مدتی اکسید شده و ظرفیت بارگذاری خود را از دست می دهد.

3- کیفیت محصول و مطابقت با استانداردهای مصوب

یکی دیگر از عوامل مفید در مقاومت تیر، رعایت استانداردهای کیفیت شناخته شده در فرآیند تولید آن است. تیرآهن های تولید شده بر اساس استاندارد دارای ابعاد، اندازه، خواص مکانیکی و کیفیت بالایی هستند. به همین دلیل استفاده از تیرهای ثابت تاثیر بسزایی در افزایش پایداری و دوام سازه دارد.

4- کیفیت مواد اولیه تولید تیرآهن

بیشتر قطعات فلزی از میله های فولادی تولید می شوند. کیفیت شمش مورد استفاده در فرآیند ساخت تاثیر زیادی بر استحکام و استحکام تیر خواهد داشت. به همین دلیل استفاده از شمش های تولید شده از سنگ آهن یا گلوله های تولید شده از ضایعات آهن و مواد بازیافتی تاثیر بسزایی در ظرفیت باربری خواهد داشت.

5- قسمت گیاه، محل قرارگیری آن و تعداد استفاده شده در پلان

طول تیر، ابعاد مقطع آن (مانند ضخامت بال و تیر، اندازه تیر و …) همگی بر بار تیر تأثیر می گذارند. به عنوان مثال، با افزایش اندازه تیر، ظرفیت باربری آن نیز افزایش می یابد. همچنین رعایت تعداد صحیح، چیدمان و موقعیت مناسب تیرها می تواند از آسیب و آسیب احتمالی سازه جلوگیری کرده و بار تیر را افزایش دهد.

نحوه محاسبه هزینه حمل و نقل

همانطور که گفته شد تولید چراغ ها بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی تاثیر بسزایی در ظرفیت باربری انواع تیرآهن دارد. در این صورت به راحتی می توان با استفاده از جداول مخصوص بار حمل چراغ را محاسبه کرد و بر اساس مقاومت به دست آمده نور مورد نیاز را انتخاب کرد. همچنین نحوه قرار گرفتن نور بر روی تکیه گاه و بارگذاری آن یکی از عوامل اصلی محاسبه وزن نور است. برای مثال ظرفیت باربری تیرهای اولیه و فرعی متفاوت است.

برای ابعاد صحیح می توانید از جداول مربوط به ابعاد، وزن و ابعاد استاتیک برای تحمل بار درخت استفاده کنید. همچنین می توانید از جدول Stahl برای یافتن محیط، وزن و ابعاد میلگردهای فولادی مورد نیاز برای محاسبه بار باربری استفاده کنید. می توانید برنامه زمان بندی را در لینک زیر مشاهده کنید.

 میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی

میلگرد ادکا و میلگرد ممان منفی

# باید خواند شود

ملت آهنین

توصیه کارشناس فولاد: مطالعه تیرهای فولادی ورق

میز ثابت آهنی

روش دیگر محاسبه تحمل بار تیر، فرمول محاسبه تحمل بار تیر است که در کتاب مقررات ملی ساختمان آمده است. در تصویر زیر برگرفته از استانداردهای ملی ایران ظرفیت باربری انواع تیرآهن در سایزهای مختلف را مشاهده می کنید. این جدول حاوی اطلاعاتی در مورد ابعاد، وزن و مقادیر استاتیک سه نوع تیرآهن IPE، INP و IPB است. در صورتی که محصول بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی ساخته شده باشد، از طریق جدول زیر به راحتی می توان ظرفیت باربری هر نوع تیرآهن را بدست آورد.

میز بلبرینگ تیرآهن IPE بر اساس استاندارد ملی ایران می باشد

میز نصب تیرهای IPE

صفحه حامل پرتو نور IPE (I7) بر اساس استاندارد ملی ایران

جدول بار تیرآهن IPN طبق استاندارد ملی ایران

جدول باربری پرتو IPB نور (هش لایت) بر اساس استاندارد کشور ایران

نمودار رفتاری IPB (Hash Heavy) بر اساس سطح ملی در ایران

همچنین می توانید نمونه ای از جدول تحمل تشعشع بر اساس استانداردهای بین المللی را در زیر مشاهده کنید.

میز میل قابل حمل

میز بارگیری تیر

انواع تیرهای پرکاربرد و ظرفیت باربری آنها

همانطور که تا کنون دیده ایم، وزن و اندازه تیر بر ظرفیت تحمل بار آن تأثیر می گذارد. پرکاربردترین اندازه تیرها در ساختمان سازی تیرهای 12، 14، 16 و 18 می باشد. در ضمن رایج ترین نوع تیرآهن در ایران IPE و نوع آن می باشد. در زیر به کاربرد و بارگذاری هر اندازه از این دو نوع تیر می پردازیم.

قدرت تحمل بار تیر 12: پرکاربردترین اندازه 12 به تیرهای IPE اشاره دارد. تیرآهن IPE 12 وزنی در حدود 125 کیلوگرم دارد و یکی از سبک ترین تیرهای مورد استفاده در ساختمان است. این تیرها با توجه به اندازه و وزن خود اغلب در قسمت هایی از سازه که تحت فشار زیادی نیستند (مانند سقف یا ستون های داخلی) استفاده می شود.

ظرفیت باربری 14 تیر: ظرفیت باربری 14 تیر به دلیل وزن زیادتر از 12 تیر بیشتر است. وزن هر شاخه از این تیرآهن برای نسخه IPE 155 کیلوگرم، برای نسخه سبک حدود 296 کیلوگرم و برای نسخه سنگین حدود 404 کیلوگرم است. از این تیرچه برای پوشش تیرهای سقف و فرعی و به عنوان تکیه گاه اصلی در سازه های کوچک و متوسط ​​استفاده می شود.

ظرفیت بار 16 کنده: 16 کنده و اندازه های بزرگتر در رده محصولات سنگین وزن گنجانده شده است. به همین دلیل، این بعد اغلب به عنوان ستون اصلی استفاده می شود. وزن هر تیر 16 لایه برای نوع IPE حدود 190 کیلوگرم، برای نوع سبک حدود 365 کیلوگرم و برای نوع سبک حدود 511 کیلوگرم است.

ظرفیت بار 18 log : 18 log یکی از سنگین ترین کنده های مورد استفاده در پروژه است. این نوع چوب اغلب در ساخت و سازهای بلندمرتبه استفاده می شود و می تواند بار و فشار اصلی وارد شده در ساختمان های مختلف را تحمل کرده و آن را به پی و کف منتقل کند.

وزن 18 نوع تیر فولادی به شرح زیر است:

18 وزن هر بازوی تیر IPE حدود 226 کیلوگرم است

هر شاخه از 18 اشعه حدود 426 کیلوگرم وزن دارد.

وزن هر شاخه از بسته 18 هکتاری حدود 616 کیلوگرم است

اخرین حرف

به طور کلی بار تیر به وزن و استاندارد تولید تیر، طول و ضخامت تیر، طول و ضخامت بال، سطح مقطع و بسیاری پارامترهای دیگر بستگی دارد که به راحتی می توان آنها را پیدا کرد. در دست منابعی مانند استانداردها و جداول Stahl.به دست آمد اما برای سهولت در کار جداول مربوط به بارهای تیر و مقادیر استاتیک آنها را در این مقاله برای شما قرار داده ایم.

یک سوال متداول در مورد نحوه محاسبه بار تیر

چه عواملی بر ظرفیت باربری چوب تأثیر می گذارد؟

عوامل زیادی در تحمل پرتو نقش دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

نوع چوب و مناسب برای ساخت

· ضد اکسیداسیون تیر و یا استفاده از رنگ های ضد اکسیداسیون

مطابق با کیفیت و استانداردهای تایید شده ساخت

کیفیت مواد اولیه تولید تیرآهن

اندازه و ابعاد تیر

نحوه نصب یک تیر فلزی (مانند شاه تیر، تیر، پورتال یا چراغ های انتهایی)

از محصولات بیشتری در خانه استفاده کنید

چرا محاسبه بار تیر مهم است؟

این قطعات فلزی قابلیت تحمل بارهای محوری و جانبی و همچنین مقاومت خمشی بالایی دارند. جذب کافی ارتعاشات تیر از نیروهای خارجی، این محصول را به یکی از رایج ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز تبدیل کرده است.

انواع بارهای وارده بر تیرها چیست؟

بارهای وارد شده بر روی تیرهای ساختمان بسته به موقعیت آنها و نقشی که در ساختمان دارند متفاوت است. به همین دلیل می‌تواند انواع مختلفی از بار، متمرکز، متفاوت، متفاوت یا متفاوت وجود داشته باشد و یا ترکیبی از این بارها در میدان مورد استفاده قرار گیرد. در سربرگ تصویری از انواع کالاهای ورودی را مشاهده می کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *