دسته‌بندی نشده

۷ تخلف رایج در ساخت و ساز

۷ تخلف رایج در ساخت و ساز

قوانین و قوانین نقش عمده ای در زندگی مردم در تمدن امروز دارند. از رانندگی گرفته تا رفتار اجتماعی، همه چیز باید در چارچوب قوانین باشد. ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید از اصول پیروی کند.

بسیاری از افراد نیز با سوء استفاده از ناآگاهی خود از ضوابط ساختمانی اقدام به خرید ملک کرده و صدمات جبران ناپذیری به دیگران وارد می کنند. به همین دلیل دانستن قوانین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین اگر قصد دارید پروژه ای را شروع کنید، این مقاله را از دست ندهید!

1 تخلفات ساختمانی چیست؟

2 تشریفات رسیدگی به تخلفات ساختمانی

تخلفات ساختمانی چیست؟

تخلفات ساختمانی مجموعه ای از کارهای مغایر با تبصره ها و ضوابط سازمان های مربوط به ساختمان و شهرسازی است. ساخت و ساز یک امر شخصی نیست، در ساخت هر نوع ساختمانی باید قوانین مربوطه رعایت شود. این در حالی است که افراد ناشناس و یا افراد سودجو همواره قوانین را زیر پا می گذارند و این اقدام از چشم مسئولان مربوطه پنهان نمی ماند.

بنابراین در صورت عدم رعایت ضوابط جزئی سازنده، مرتکب تخلف شده و طبق ماده 100 شهرداری به پرونده وی رسیدگی می شود. کلیه بازرسی های مربوط به ساخت و ساز بر اساس قوانین نوسازی و عمران شهری انجام می شود. در زیر به انواع تخلفات رایج در صنعت ساختمان اشاره می کنیم:

صنعت ساختمان نیز مانند هر صنعت دیگری از اصول و قواعد خاصی پیروی می کند. راه های زیادی برای ساخت ساختمان وجود دارد اما همه آنها اصولی نیستند، دانستن اصول ساخت و ساز بسیار مهم است زیرا اجرای آنها باعث کاهش هزینه ها و افزایش استحکام ساختمان می شود.برای آشنایی بیشتر با اصول ساخت و ساز در ادامه مطلب کلیک کنید لینک مراحل ساخت و ساخت آن:

“همه چیز در مورد ساخت و ساز”

تخلف ساختمانی چیست؟

تخلف در ساخت و ساز

دریافت مجوز را فراموش نکنید

مجوز مجوزی است که توسط یک مقام محلی به سازنده برای ساخت یک ساختمان داده می شود. بنابراین اگر مردم مجوز نداشته باشند و مجوز به آنها داده شود، اجازه شروع ساخت و ساز را ندارند.

گاهی حتی مالک تمام کارهای مربوط به اخذ مجوز را انجام می دهد. اما مجوز صادر نشد و در این صورت مالک همچنان از اجازه ساخت و ساز خودداری کرد. در واقع هدف از گرفتن پروانه تامین امنیت ساختمان و کارگران برای گرفتن مزایای بانکی و غیره است.

در صورت عدم اخذ پروانه و ساخت بنا، تخلف مالک رسیدگی و تایید می شود. بنابراین برای مالکان جریمه در نظر گرفته شده و کار متوقف می شود.

خطای مهندسی

وظایف مجری پروژه شامل ساخت بنا بر اساس نقشه ها و پروانه ها و محاسبات فنی و در نهایت تایید آن جهت اخذ گواهی پایان کار می باشد.

بر اساس تبصره 7 بند 100 قانون شهرداری، مهندس ناظر موظف است در صورت مشاهده تخلف بدون تأخیر مراتب را به شهرداری اعلام نماید. چنانچه مهندسان ناظر به هر دلیلی تخلفات را در حین ساخت و ساز نادیده گرفته و به شهرداری گزارش نکنند، شهرداری موظف است مراتب را طی گزارش کتبی به هیئت انتظامی نظام مهندسی اطلاع دهد. بر اساس ماده 17 قانون نظام های مهندسی، در صورت تایید تخلف توسط سازمان نظام مهندسی، مهندس ناظر را به 3 تا 6 سال محدودیت کار و در صورت تکرار تخلف به حداکثر جزای نقدی محکوم می کند.

اهمیت ساخت ماشین

برای ساخت آن باید در دسترس بودن پارکینگ در نظر گرفته شود. به عنوان مثال در یک مجتمع آپارتمانی اگر هر خانواده حداقل یک ماشین داشته باشد در صورت نبود پارکینگ مجبور به پارک در معابر و کوچه های عمومی می شود که با ترافیک زیاد و حجم زیاد ماشین ها ناسازگار است.

در فضاهای خرید و تفریحی، داشتن پارکینگ بزرگ ضروری است تا فضای نشیمن را تخریب نکند. بنابراین در صورت عدم توجه ساختمان به این امر، مجبور به تغییر نقشه و احداث پارکینگ می شود.

اهمیت ساخت پارکینگ

اهمیت ساخت پارکینگ

مقاومت ساختمان را بررسی کنید

در برخی از مناطق حاشیه ای، ساختمان ها اغلب بدون مهندس ناظر ساخته می شوند که ممکن است در طول زمان به عنوان بخشی از مناطق شهری دیده شوند.

برای اخذ گواهی پایان کار، مالک ساختمان باید برگه مقاومت ساختمان مورد تایید مهندسین پیشرو را به شهرداری ارائه کند. در صورت ریزش یا فروریختن ساختمان، بررسی مقاومت سازه بر عهده مهندس ارشد است.

اگر استحکام سازه تأیید نشود، مالک باید مشکلات مشخص شده را در مدت زمان معین حل کند. در غیر این صورت شهرداری ساختمان را تخریب می کند.

به تراکم ساختمان توجه کنید

اگر بخواهیم به سادگی مفهوم تراکم ساخته شده را تعریف کنیم، باید بگوییم که تراکم به این معناست که در یک فضای معین ساختمان های زیادی وجود دارد. ممکن است بیش از یک بار با این مشکل مواجه شده باشید که هنگام عبور از بلوک ها یا خیابان ها به دلیل باریکی و شلوغی آنها احساس بدی پیدا می کنید.

حال تصور کنید که هیچ قانون ساخت و ساز وجود ندارد و هرکسی بدون توجه به بافت و ظرفیت فضا می تواند بناهای بلند و معماری خاص را به دلخواه بسازد. در بحث تراکم بیش از حد ساختمان نه تنها زیبایی، بلکه سکوت، آسایش و رفت و آمد شهروندان نیز مهم است.

به تخلفات وزن ساختمان طبق بند 100 قانون شهرداری رسیدگی می شود. پس از آن دو حکم در مورد مالکان خسارت و جریمه صادر می شود که طبق ماده 4 قانون فقط پس از وصول جریمه تکمیل می شود. در صورت امتناع مالک از پرداخت جریمه، کمیسیون حکم تخریب را صادر می کند.

به دلیل آلودگی صوتی، احتمال ایستایی ساختمان های مجاور و دلایل دیگر، ساخت و ساز ساختمان همواره آرامش و ناامیدی را برای همسایگان به ارمغان می آورد. بنابراین قبل از شروع ساخت و ساز بهتر است به تمامی قوانین مربوط به تراکم ساخت توجه شود تا مشکلات ذکر شده وجود نداشته باشد.

تغییر کاربری ساختمان

حتما در اطراف خود دیده اید که برخی از ساختمان های مسکونی یا تجاری در حال تغییر هدف هستند. این عمل توصیه نمی شود زیرا ساختمان های مسکونی ظرفیت و استحکام ساختمان های تجاری را ندارند.

طبق ماده 100 کمیسیون، مالکان نمی توانند کاربری ساختمان خود را تغییر دهند. در غیر این صورت مالک باید در اسرع وقت در مدت معینی ساختمان را به حالت اولیه بازگرداند. در صورت تغییر کاربری باید مجوزهای لازم اخذ شود.

ذکر این نکته ضروری است که تغییر کاربری اماکن مسکونی برای دفاتر وکالت، دفاتر، اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، روزنامه ها و مجلات جرم نیست.

تغییر کاربری ساختمان

تغییر کاربری ساختمان

حمله به جاده های عمومی

تعرض به معابر نوعی تخلف است، مالک موظف است با اعلام شهرداری نسبت به رفع این مشکل اقدام کند، در صورت عدم رعایت، پرونده به مراجع ذیربط ارجاع خواهد شد.

نحوه برخورد با تخلفات ساختمانی

همانطور که گفته شد طبق ماده 100 شهرداری به کلیه جرایم طبق این ماده رسیدگی می شود و سازمان اصلاحات شهری می تواند بر اساس ماده 23 ساخت و ساز ساختمان ها، تعداد طبقات، ظاهر، ارتفاع ساختمان، کیفیت، و سایر کنترل ها

نتیجه

در این مقاله تخلفات ساختمانی و انواع آن شرح داده شده است. تخلفات ساختمانی نوعی تخلف مورد تایید سازمان عمران و شهرسازی است.

در صورت عدم رعایت قوانین، طبق ماده 100 اقدام خواهد شد. تخلفات رایج در ساخت و ساز ساختمان عبارتند از: عدم مجوز ساختمان. بی توجهی به تراکم و استحکام ساختمان؛ تغییر کاربری ساختمان و غیره را می توان به صورت جداگانه توصیف کرد. جزئیات فوق..

سؤالات متداول، 7 تخلف رایج

انواع تخلفات ساختمانی چیست؟

انواع تخلفات ساختمانی شامل تخلفات معابر عمومی، عدم اخذ پروانه، تخلفات مهندس مدیریت و احداث پارکینگ می باشد.

تخلفات ساختمانی چیست؟

تخلف از ابنیه و ابنیه مجموعه کارهایی است که با تبصره های سازمان های مربوط به ساخت و ساز و شهرسازی مغایرت دارد.

هفت تخلف ساختمانی

قوانین و مقررات نقش مهمی در زندگی مردم در تمدن مدرن دارند. از رانندگی تا رفتار اجتماعی، همه چیز باید در چارچوب قوانین انجام شود. ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیاز به رعایت آن دارد.

بسیاری از افراد نیز از ناآگاهی در مورد قوانین ساخت و ساز و خرید ملک سوء استفاده می کنند و خسارات جبران ناپذیری به دیگران وارد می کنند. به همین دلیل دانستن قوانین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس اگر قصد دارید پروژه ای را شروع کنید، این مقاله را از دست ندهید!

1 تخلف ساختمانی چیست؟

2 راه برای برخورد با تخلفات ساختمانی

تخلفات ساختمانی چیست؟

تخلفات ساختمانی مجموعه ای از کارهای مغایر با تبصره ها و ضوابط سازمان های مربوط به ساخت و ساز و شهرسازی است. ساخت و ساز یک امر شخصی نیست و هنگام ساخت هر نوع سازه ای، رعایت قوانین قابل اجرا الزامی است. این در حالی است که همواره قوانین توسط افراد ناشناس یا سودجو نقض می شود و این اقدام از چشم سازمان های ذیربط پوشیده نیست.

بنابراین، اگر خالق حتی کوچکترین قاعده را رعایت نکند. نشان دهد که متخلف شده است و طبق ماده 100 اگر شهرداری به پرونده آنها رسیدگی می شود. کلیه نظارت های مربوط به ساخت و ساز طبق قانون بهسازی و عمران شهری انجام می شود. در اینجا برخی از انواع رایج سوء استفاده در صنعت ساخت و ساز آورده شده است:

صنعت ساختمان نیز مانند سایر صنایع از اصول و قواعد خاصی پیروی می کند. راه های زیادی برای ساخت ساختمان وجود دارد، اما همه این روش ها اساسی نیستند، آگاهی از اصول ساخت و ساز بسیار مهم است، زیرا اجرای آنها باعث کاهش هزینه ها و افزایش استحکام ساختمان می شود. برای آشنایی بیشتر با اصول ساخت و ساز، روی لینک زیر برای مراحل ساخت و ساز کلیک کنید:

“همه چیز درباره ساخت و ساز”

تخلف ساختمانی چیست؟

تخلفات ساختمانی

توجه به اخذ مجوز

پروانه ساختمانی مجوزی است که توسط شهر به مالک ساختمان برای ساخت و ساز داده می شود. بنابراین اگر مجوز ندارند، افراد اجازه شروع به ساخت و ساز را ندارند، باید به آنها مجوز داده شود.

گاهی اوقات حتی مالک تمام کارهای مربوط به گرفتن مجوز را انجام می دهد. اما مجوز داده نشد و در این مورد به مالک اجازه ساخت و ساز داده نشد. در واقع هدف از اخذ مجوز بیمه اموال و کارکنان، بهره مندی از تسهیلات بانکی و غیره است.

۷ تخلف رایج در ساخت و ساز

۷ تخلف رایج در ساخت و ساز

در صورت عدم اخذ مجوز و ساخت بنا، تخلف مالک بررسی و تایید می شود. بدین ترتیب جریمه ای برای مالک در نظر گرفته شده و می توان پروژه را متوقف کرد.

شکست مهندسی

وظیفه ناظر پروژه اجرای سازه طبق نقشه ها، مجوزها و محاسبات فنی و در نهایت تایید آن جهت اخذ گواهی پایان کار می باشد.

بر اساس تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری، مهندس ناظر باید در صورت مشاهده تخلف سریعاً به شهرداری اطلاع دهد. چنانچه به هر دلیل مهندس ناظر تخلفات انجام شده در حین ساخت و ساز را نادیده بگیرد و به شهرداری گزارش ندهد، شهرداری مراتب را با گزارش کتبی به هیئت انتظامی نظام مهندسی اعلام می کند. بر اساس ماده 17 قانون نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی در صورت تایید تخلف، مهندس ناظر ممنوعیت کار را از 3 تا 6 سال و در صورت تکرار تخلف به حداکثر مجازات محکوم می کند.

اهمیت ساخت پارکینگ

در دسترس بودن پارکینگ یکی از مواردی است که در ساخت آن باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال، بسیاری از محله‌ها حداقل یک خودرو برای هر خانواده دارند، در جاده‌ها و خیابان‌های عمومی رانندگی می‌کنند که جای پارک وجود ندارد، و اقداماتی را برای عدم رانندگی در هنگام ترافیک انجام می‌دهند.

در مجتمع های تجاری و تفریحی وجود پارکینگ های بزرگ ضروری است تا فضای زندگی مردم مختل نشود. بنابراین اگر ساختمانی این موضوع را در نظر نگیرد مجبور به تغییر پروژه و احداث پارکینگ می شود.

اهمیت ساخت پارکینگ

اهمیت ایجاد پارکینگ

کنترل حرکت ساختمان ها

در برخی از مناطق حاشیه ای، ساختمان ها اغلب بدون مهندس ناظر ساخته می شوند که ممکن است در طول زمان بخشی از شهر در نظر گرفته شوند.

برای اخذ گواهی پایان کار، مالک ساختمان باید برگه مقاومت ساختمان را جهت تایید مهندسان ناظر به شهرداری تحویل دهد. هنگامی که ساختمانی فرو می ریزد یا فرو می ریزد، مسئولیت تایید استحکام سازه بر عهده مهندس ناظر است.

اگر استحکام سازه تأیید نشود، مالک باید مشکلات مشخص شده را در مدت زمان معین حل کند. در غیر این صورت شهرداری ساختمان را تخریب می کند.

به بسیاری از خانه ها گوش دهید

اگر بخواهیم به سادگی مفهوم تراکم ساختمان را تعریف کنیم باید بگوییم که تراکم به معنای وجود تعداد زیادی ساختمان در یک فضا است. شاید بارها این را تجربه کرده باشید و وقتی در محله ها یا کوچه ها با تنگی و شلوغی آن قدم می زنید خوشحال نباشید.

حال تصور کنید که هیچ قانون ساختمانی وجود ندارد و هرکس بدون توجه به طراحی و ظرفیت فضا می تواند بناهای بلند و معماری های خاص را هر طور که می خواهد بسازد. در بحث ساخت بیش از حد، نه تنها زیبایی شناسی اهمیت دارد، بلکه آرامش، آسایش و رفت و آمد شهروندان اهمیت بیشتری دارد.

به تخلفات متراژ بنا طبق ماده 100 شورا رسیدگی می شود. پس از این دو نوع حکم تخریب و جریمه به مالکان داده می شود و گواهی پایان کار تنها پس از دریافت وجه طبق ماده 4 قانون صادر می شود. در صورت اجتناب مالک از پرداخت جریمه، کمیسیون حکم تخریب را صادر می کند.

به دلیل آلودگی صوتی، قرار گرفتن احتمالی ساختمان های همجوار و عوامل دیگر، ساخت و ساز ساختمان همیشه باعث آرامش و ناراحتی همسایگان می شود. بنابراین شایسته است قبل از شروع ساخت و ساز به تمامی قوانین مربوط به تراکم ساختمان توجه شود تا مشکلات ذکر شده پیش نیاید.

تغییر کاربری ساختمان

ممکن است چندین ساختمان مسکونی یا تجاری را در اطراف خود در حال تغییر کاربری دیده باشید. این اقدام به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا ساختمان های مسکونی استحکام و قدرت ساختمان های اداری را ندارند.

طبق ماده 100 کمیسیون، مالکان نمی توانند هدف ساختمان خود را تغییر دهند. در غیر این صورت در مدت معینی مالک باید در اسرع وقت ساختمان را به حالت اولیه برگرداند. در صورت تغییر کاربری، اخذ مجوزهای لازم ضروری است.

لازم به ذکر است تغییر هدف ساختمان های مسکونی به دفاتر قانونی، دفاتر اداری، اسناد قانونی، ازدواج و طلاق، روزنامه و مجلات جرم محسوب نمی شود.

تغییر کاربری ساختمان

تغییر کاربری ساختمان

حمله به جاده های عمومی

تعرض به معابر نوعی الزام مالک به رفع مشکل با اطلاع شهرداری است که در صورت عدم رعایت این الزامات دادگاه به مراجع ذیربط ارسال می شود.

راهکارهای مقابله با تخلفات ساختمانی

همانطور که گفته شد طبق ماده 100 شهرداری کلیه تخلفات طبق این ماده رسیدگی می شود و سازمان اصلاحات شهرداری طبق ماده 23 می تواند ساخت و ساز ساختمان، تعداد طبقات، نما، ارتفاع ساختمان، کیفیت و … را کنترل کند. کنترل

نتیجه

در این مقاله به تعریف تخلفات ساختمانی و انواع آن پرداختیم. تخلفات ساختمانی نوعی تخلف است که به تایید سازمان عمران و شهرسازی می رسد.

هر گونه عدم رعایت تخلف نامیده می شود و طبق ماده 100 با آن برخورد می شود. از انواع تخلفات متداول در ساخت و ساز ساختمان می توان گفت که پروانه ساختمانی وجود ندارد، تراکم و استحکام در نظر گرفته نمی شود. ساختمان، تغییرات کاربری ساختمان و … همه اینها شرح داده شده است. جزئیات بالا..

سوالات متداول، 7 تخلف رایج در ساخت و ساز

انواع شکستگی های ساختاری چیست؟

انواع تخلفات ساختمانی تعرض به معابر عمومی، نداشتن پروانه، تخلف مهندس ناظر، عدم احداث پارکینگ و … می باشد.

تخلفات ساختمانی چیست؟

تخلفات ساختمانی الگویی از رفتار است که استانداردهای صنعت مربوط به ساختمان و برنامه ریزی جامعه را نقض می کند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *