دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع تیرآهن آهن، مشخصات، ویژگی ها و علت نام گذاری آن ها

آشنایی با انواع تیرآهن آهن

انواع مختلفی از تیرآهن ها در سازه های مختلف برای مقاومت در برابر تنش های ناشی از نیروی برشی و لنگر خمشی استفاده می شود. انواع تیرآهن ها را می توان به چهار دسته تیرآهن آهن IPE، INP، IPB و لانه زنبوری طبقه بندی کرد که در فرآیند تولید همه آنها از نورد گرم استفاده می شود. فقط چند تفاوت جزئی در مراحل تولید نوارهای معمولی و هش وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع تیرآهن آهن و طبقه بندی آنها، کاربرد آنها و روش های برش کاری در کارخانه می پردازیم. برای ادامه این مقاله، با دایره المعارف ملل آهنین همراه باشید.

این مقاله در مورد انواع فلزات است

1 تاریخچه تیرآهن  آهن

2 ورق چیست؟

3 تیرآهن چه استاندارد

4 چرا تیرآهن ها به این نام خوانده می شوند؟

5 جدول استاندارد تیرآهن آهن و اندازه آنها

6. تیرآهن آهن کارخانه های مختلف چه تفاوتی دارند؟

7 مزیت استفاده از تیرآهن  آهن

8 مضرات استفاده از تیرآهن آهن فولادی

9 کاربرد تیرآهن های فولادی

10 روش برای ساخت تیرآهن آهن

11 کارخانه تولید تیرآهن آهن برتر

12 چگونه یک تیرآهن  تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟

13 قیمت و خرید تیرآهن آهن

ویژگی های Iron Nations Factory

نام محصول 2 پرتو

2 نوع استاندارد تیرآهن های IPE

تصویر INP

فروشگاه IPB

تیرآهن  لانه زنبوری

3 مقطع I (محورهای IPE و INP)

H (پرتو IPB)

4 عکس از انواع تیرآهن آهن

داستان تیرآهن  آهن

اولین پروفیل های آهنی زاویه دار در سال 1819 و پروفیل های I شکل در سال 1884 ساخته شدند. استخدام پیش از آن ساختمان های بلند با دیوارهای ضخیم ساخته می شدند. او برای ساختمان 10 طبقه خود از ستون های آهنی مدفون در مصالح و از چدن برای کف ساختمان استفاده کرد.

در سال 1871 در ایالات متحده، آتش سوزی بزرگ شیکاگو هزاران ساختمان ورقی را نابود کرد. پس از آتش سوزی، شیکاگو با وضع مقررات سخت گیرانه بر استفاده از مصالح ساختمانی غیر قابل احتراق مانند آجر، سنگ و سنگ آهک تاکید کرد. راه حل پیشنهادی استفاده از چدن و ​​فرفورژه و ساخت آجر بود. اما با رشد ساخت و ساز در شهر و نیاز به ساختمان های بلند، نیاز به سازه های فولادی بیش از پیش احساس می شود.

از سال 1875 تا 1920 افزایش فناوری و تولید محصولات فولادی وجود داشت. در این دهه راه آهن رشد کرد و قطعات فولادی به مصالح ساختمانی تبدیل شد. تیرآهن های بال پهن یا تیرآهن های IPB نیز برای اولین بار در این دوره توسط شرکت Bethlehem در سال 1907 ساخته شد. در دهه 1940، کارخانه‌های فولاد آمریکا میلیون‌ها نفر را استخدام می‌کردند و از آن زمان فولاد به طور مکرر در ساخت و ساز ساختمان استفاده می‌شد.

آهک چیست؟

پرتو چیست؟

به این قطعات تحمل وزن بال بال می گویند. درخت در حالت عمودی قرار می گیرد و وزن گرانش را تحمل می کند. اما موارد غیرعادی زیادی نیز وجود دارد.

تیرآهن آهن، تیرآهن چه، اینتل، اسپندل، ریسمان، تیرآهن چه کف و تیرآهن چه برنده انواع زیادی دارد.

تیرآهن  کمکی تیرآهن ی است که بار کف و سقف ساختمان را با فاصله کمی از یکدیگر تحمل می کند.

تیرآهن های درب در قسمت بازشوی دیوارها قرار می گیرند و بار روی در یا پنجره را تحمل می کنند.

تیرآهن های اصلی عبارتند از بار دیوارهای خارجی، قسمتی از بار کف یا ورودی ساختمان.

تیرآهن های طولی در پل موازی طول پل هستند و بار عرشه پل را تحمل می کنند.

تیرآهن های کف بر روی تیرآهن های افقی عمود هستند که بار پل را از تیرآهن های افقی به تیرآهن های پل یا پل منتقل می کنند.

تیرآهن  شاه به عنوان تیرآهن ی که وزن را از تیرآهن های دیگر منتقل می کند نیز شناخته می شود. تیرآهن های شاهی معمولاً یک شکل I و یک بخش بلند دارند.

علاوه بر دسته بندی انواع تیرآهن ها با توجه به کاربردی که در بالا معرفی کردیم، انواع تیرآهن آهن را نیز می توان بر اساس استانداردهای تولید طبقه بندی کرد که در ادامه به آن می پردازیم. اما قبل از آن، باید خود را با دو اصطلاح اصلی یعنی wing و spar آشنا کنید.

جان ترآهن: همانطور که در تصویر زیر می بینید قسمت اصلی و مرکزی جان ترآهن، جان ترآهن نام دارد.

پره های تیرآهن  آهنی: لبه ها و لبه های تیرآهن های فولادی را پره های تیرآهن  آهنی می گویند.

بال و روح آهنین

انواع رایج ورق

تیرآهن آهن های موجود در بازار دارای دو مقطع I و H بوده و در چهار استاندارد زیر تولید و عرضه می شوند. در بین این استانداردها دو نوع تیرآهن آهن IPB یا تیرآهن  هش و تیرآهن آهن IPE از متداول ترین و پرطرفدارترین تیرآهن آهن در ایران به شمار می روند. در زیر به معرفی مختصر هر یک از این پرتوها می پردازیم.

پرتو IPE

haz INP

IPB یا Hash Light

یک لانه زنبوری

1- تیرآهن  IPE یا شکل W و کاربرد آن

پرتوهای IPE

پرتوهای این نوع از نظر ظاهری شبیه حرف I است و ضخامت باله ها از سر تا انتهای آن ثابت است. در ایران به این نوع تیرآهن آهن تیرآهن  معمولی یا تیرآهن آهن و در کشورهای دیگر تیرآهن آهن I یا W شکل نیز می گویند. تیرآهن آهن IPE بر اساس استانداردهای اروپایی ساخته می شود و بیشترین استفاده را در ایران دارد. ارتفاع این محصول بین 80-600 میلی متر قابل تولید می باشد. استفاده از تیرآهن آهن IPE در صنعت ساخت و ساز، برای تولید خرپا، ستون و موارد دیگر استفاده می شود.

توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن، نسخه نمایشی CALL beam را بخوانید.

بیشتر بخوانید: نوار IPE از معرفی تا بررسی خاص آن

معرفی و مشخصات پرتو IPE

هزینه پرتو IPE

آشنایی با انواع تیرآهن آهن

آشنایی با انواع تیرآهن آهن

عوامل موثر بر هزینه تیرآهن های IPE شامل استانداردهای ساخت، وزن هر پایه تیرآهن ، نوع و جنس چرخ های آلیاژی و همچنین سازنده تیرآهن های IPE می باشد. بنابراین در خرید تیرآهن آهن IPE حتما به مشخصات فنی تیرآهن آهن و سازنده آن توجه کنید. در عین حال برای انتخاب بهترین قیمت برای این نوع تیرآهن آهن می توانید هر روز قیمت این قطعه فولادی را رصد کرده و با سایر قیمت ها مقایسه کنید تا در بهترین زمان و با مناسب ترین کیفیت خرید کنید. برای مشاهده آخرین قیمت تیرآهن آهن IPE کارخانه که روزانه به روز می شود، به لینک زیر مراجعه کنید.

مشاهده قیمت ها و خرید تیرآهن آهن IPE از تمامی تولید کنندگان

تغییر در قیمت سهام IPE

2- تیرآهن  INP یا S و کاربرد آن

قیمت INP

این نوع تیرآهن  مانند تیرآهن  IPE شبیه حرف I انگلیسی است با این تفاوت که ضخامت بال یکسان نیست و شیب حدود 17 درجه دارد. به این معنی که ضخامت بال های آنها ابتدا نازک است و به تدریج در انتها و نزدیک بدن ضخیم می شود. تیرآهن آهن INP بر اساس استاندارد آمریکا تولید می شود و به شکل S نیز معروف است.بیشترین استفاده و تولید تیرآهن آهن INP در چین و روسیه می باشد. ارتفاع این تیرآهن  (مانند تیرآهن  IPE) حدود 80 تا 600 میلی متر است. این نوع تیرآهن چه فولادی در صنایع کشتی سازی، ساخت و ساز، سدسازی، برج، اسکله و پل سازی کاربرد دارد. تیرآهن های INP بار کمتری نسبت به تیرآهن های IPE دارند. به همین دلیل قیمت آن نیز پایین است.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با تیرآهن های INP به این مقاله مقدماتی تیرآهن چه که در کادر زیر قرار داده شده است مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: تیرآهن  INP از معرفی تا بررسی مشخصات آن

معرفی و شرح تیرآهن های INP

3- تیرآهن آهن IPB یا H شکل و کاربرد آن

IPB یا Hash Beam

شکل ظاهری این خط شبیه حرف H است. به همین دلیل به آنها پرتوهای H یا H شکل می گویند. در پرتوها، بال و زندگی شبیه هم هستند. ابعاد این تیرآهن  نسبت به دو تیرآهن  قبلی بزرگتر بوده و بالهای آن نسبت به تیرآهن  IPE بیشتر است. ارتفاع پرتو IPB تقریباً بین 100 تا 1000 میلی متر است. تیرآهن آهن های IPB در سه گرید سبک، سنگین و فوق سنگین با گریدهای فولادی St52، St44 و St37 تولید می شوند. تیرآهن ها به دلیل استحکام بالایی که دارند بیشتر در ساخت ستون های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. در مقاله آشنایی با تیرآهن آهن، فواید و دلایل عدم استفاده کافی از انواع تیرآهن آهن بیشتر بدانید.

همچنین بخوانید: انواع تیرآهن ها (IPB)، مزایا و دلایل استفاده کم

تیرآهن ها (IPB) و انواع آنها

قیمت تیرآهن آهن شما

تیرآهن آهن ها در کشور دو نوع چدنی و وارداتی هستند که قبل از خرید باید به قیمت آنها توجه کرد. به طور کلی می توان گفت که قیمت الوارهای وارداتی بیشتر از الوارهای تولید داخل است. در این راستا قیمت تیرآهن آهن چدنی نه تنها کیفیت بالایی دارد، بلکه به صرفه است و در سایزهای سبک و سنگین 14-16-18-20-30 در بازار به فروش می رسد. در صورت تمایل به مشاهده قیمت روز و خرید آن به لینک زیر مراجعه نمایید.

قیمت ها را برای روزهای سبک و سنگین بررسی کنید

آخرین قیمت تیرآهن آهن هاش

4- تیرآهن  لانه زنبوری (CPE) و کاربرد آن

بال و توپیری

لانه زنبوری تنها نوع متداول IPE است که در یک لانه زنبوری در یک کارگاه با استفاده از چندین مرحله برش ساخته می شود. در واقع این نوع کنده به دلیل ظاهری که دارد به این نام خوانده می شود و دارای سوراخ هایی در طول کنده می باشد. ورق شانه نسبت به سایر ورق ها وزن سبک تری دارد و به دلیل سوراخ هایی که معمولاً شش ضلعی یا گرد است برای عبور ساختمان ها، لوله های برق و سازه های روشنایی استفاده می شود. اطلاعات بیشتر در مورد این اشعه را در مقاله معرفی پرتو لانه زنبوری بخوانید.

بیشتر بخوانید: تیرآهن  عسل و راه های تقویت آن در سازه ها

مطالعه شانه های عسل

هزینه های حمل و نقل

از آنجایی که تیرآهن آهن لانه زنبوری معمولاً از تیرآهن آهن IPE ساخته می شود، قیمت تیرآهن آهن لانه زنبوری متاثر از قیمت تیرآهن آهن IPE خواهد بود. حتی اندازه تیرآهن ها و وزن آنها پس از ساخت بر قیمت نهایی تیرآهن آهن تأثیر می گذارد. در زیر می توانید قیمت روز تیرآهن آهن لانه زنبوری را به صورت آنلاین مشاهده نمایید. این قیمت ها به صورت روزانه و پس از درخواست کارگاه های تولیدی به جدول قیمت ها اضافه می شود.

قیمت روز تیرآهن آهن عسلی در سایزهای مختلف را مشاهده کنید

قیمت انواع تیرآهن  زنبور عسل

چرا به این می گویند؟

از جمله سوالاتی که معمولا پرسیده می شود عبارتند از: اختصارات نام تیرآهن ها چیست؟ نام هر پرتو به شکل ساختاری آن بستگی دارد. به طور کلی، نام هایی که برای تیرآهن آهن یا سایر انواع فولاد انتخاب می شود، مستقیماً به شکل، سطح مقطع یا کیفیت محصول اشاره دارد.

برای مثال تیرآهن آهن I به تیرآهن آهن I اشاره دارد که همگی تیرآهن های استاندارد هستند و تیرآهن  H به نوعی تیرآهن  عریض با بال عریض اشاره دارد.

نام نوارها و اختصارات را نیز می توان به صورت زیر بررسی کرد:

دلیل نامگذاری IPE یا W-ray

W در پرتو W مخفف فلنج پهن یا “فلنج عریض” تیرآهن  است.

IPE همچنین مخفف I-beam, parallel flanges و European است که به معنای تولید بر اساس استاندارد اروپایی (استاندارد اروپایی UNI 5398) است.

دلیل فراخوانی پرتوهای INP یا پرتوهای S

برای تیرآهن های S، اجازه دهید S به معنای استاندارد باشد.

در INP، I نشان دهنده سطح مقطع تیرآهن  و N نشان دهنده فلنج باریک است.

دلایل تعیین IPB یا H-beam

پرتو H در H به مبدأ تیرآهن  اشاره دارد که به شکل حرف H است.

IPB همچنین مخفف Wide Wing Wide Parallel است.

جدول استاندارد تیرآهن ها و ابعاد آنها

جدول استاندارد تیرآهن ها و ابعاد آنها

استانداردهای مصوب ملی و بین المللی برای تولید انواع تیرآهن آهن جهت مرجع در جدول زیر جمع آوری شده است. در این جدول علاوه بر معرفی استانداردهای تولید، به مشخصات تیرآهن آهن ساختمانی از جمله اندازه و وزن نیز پرداخته شده است.

نوع درخت نام درخت در سطح ملی ایران دستورالعمل تولید ارتفاع (اندازه درخت) (میلی متر) برگ بال (میلی متر) وزن درخت (وزن در واحد طول) (کیلوگرم)

تیرآهن  استاندارد IPE، نورد گرم موازی با عرض نیم تیرآهن  (I-2) TYPE 1791 DIN 1025-5 EN 10034 80 تا 600 46 تا 220 6 تا 122

نور IPE سبک (پرتو I7) نور متوسط، مشابه گرمایش بال با عرض متوسط ​​(I-7) SIX 16348 EN 10034 120 تا 200 63 تا 99 9.1 تا 20.6

تیرآهن  INP، تیرآهن  نورد گرم، غلاف شیبدار باریک (I-1) ISIRI 3277 DIN 1025-1 EN 10024 8 تا 55 42 تا 200 5.94 تا 166

هش نور (IPBL же HEA) تیرآهن  نورد گرم بال پهن موازی نور (I-4) ISIRI 13781 DIN 1025-3 EN 10034 EN 10025-2 96 – 990 100 – 300 16,7 – 27

هش سنگین (HEB یا IPB) پرتو عریض نورد گرم موازی وزن متوسط ​​(I-5) ISIRI 14484 DIN 1025-2 EN 10034 EN 10025-2 100 تا 1000 100 تا 300 20.4 تا

هش فوق سنگین (IPBV že HEM) تیرآهن  نورد گرم سنگین با بال موازی (I-6) ISIRI 13779 DIN 1025-4 EN 10034 EN 10025-2 120 – 1008 106 – 302 41.8

چگونه تیرآهن های کارخانه های مختلف را تشخیص دهیم؟

مهر بسته شامل اختصارات کارخانه تولیدی به همراه اندازه کیل حک شده روی بال های آن است. به عنوان مثال علامت اختصاری ESCO بر روی بال تیرآهن آهن های تولیدی کارخانه ذوب آهن اصفهان حک می شود یا تیرآهن آهن اهواز مخفف INSIG مخفف گروه ملی فولاد ایران به همراه اندازه تیرآهن  می باشد.

نحوه درک تیرآهن های مختلف کارخانه

مزایای استفاده از تیرآهن  آهن

از مهمترین مزایای استفاده از تیرآهن آهن فولادی در صنعت ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استقرار و نصب سریع

امکان اتصال چند قسمت

فرصتی برای ارتقاء پس از تکمیل سازه است

وجود الوار از پیش برنامه ریزی شده در بازار

کاربرد گسترده در ارتفاع بالا

معایب استفاده از تیرآهن های فولادی

معایب استفاده از تیرآهن های فولادی در ساختمان عبارتند از:

تضعیف پرتو در دمای بالا

احتمال خوردگی

من تمایل به خم شدن دارم

عدم اتصال صحیح قطعات به یکدیگر

کاربرد پرتو

کاربرد تیرآهن  فولادی

تیرآهن آهن در سازه های بتنی و فولادی کاربرد فراوانی دارد و بعد از میلگرد بیشترین کاربرد را در ساختمان سازی دارد. کاربردهای اصلی تیرآهن آهن را می توان به شرح زیر بیان کرد:

تنها در ستون

فلش اصلی

اشعه های متوسط

تکرار

طبقات در سوله ها و انبارها

از دیگر کاربردهای این بخش فولادی می توان به صنایعی مانند کشتی سازی و اسکله سازی، پل سازی و … اشاره کرد.

نحوه تولید تیرآهن آهن

نحوه تولید تیرآهن آهن

تیرآهن  نیز مانند سایر اجزای فولادی از شمش فلزی تولید می شود. در فرآیند ساخت میله های آهنی، شمش های آهن را در کوره ای با دمای 1100 درجه سانتیگراد ذوب کرده و با استفاده از غلتک به شکل دلخواه در آورده و به طول معینی برش می دهند. به طور کلی فرآیند ساخت قطعات فلزی در 3 مرحله انجام می شود:

سهام نورد

فرآیند اندازه گیری

کنترل و بسته بندی

در مقاله تولید تیرآهن آهن می توانید در مورد تمامی روش های ممکن ساخت تیرآهن آهن بیشتر بخوانید.

همچنین ببینید: نحوه ساخت میله های آهنی، کاربرد و برش

روش های تولید تیرآهن آهن

بهترین کارخانه های تولید تیرآهن آهن

بهترین کارخانه های تولید تشعشع

کارخانه های زیادی در کشور وجود دارد که در زمینه تولید تیرآهن آهن فولادی فعالیت دارند. بر اساس آمارها می توان گفت که اکثر تولیدکنندگان این بخش آهن در مناطق مرکزی و غربی کشور مستقر هستند. از جمله این کارخانجات می توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان، مجتمع گاب جهان فولد، کارخانه گروه ملی اهواز، مجتمع صنعت پروفیل ماهان، کارخانه فولاد ناب تبریز و … اشاره کرد. از میان کارخانه های فوق، کارخانه های اصفهان و اهواز از شهرت بیشتری برخوردارند.

کارخانه ذوب آهن معروف ترین و بزرگترین تولید کننده تیرآهن آهن در ایران توانایی تولید تیرآهن آهن سبک و سنگین IPE، INP و IPB را دارد. پکیج های تولیدی این کارخانه بر اساس استانداردهای ملی ایران و استانداردهای بین المللی ساخته می شوند. علاوه بر این، از نظر وزن، میلگردهای چدنی نزدیک به میز استال هستند و طبیعتا از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار هستند. کارخانه گروه ملی اهواز نیز در زمینه تولید تیرآهن آهن IPE و تیرآهن آهن I7 (تیرآهن آهن سبک IPE) فعالیت دارد. پکیج های تولیدی این کارخانه نیز مطابق با استانداردهای ملی ایران تولید شده و از کیفیت بالایی برخوردار است. می توان گفت یکی از نقاط قوت تیرآهن آهن فولاد اصفهان و اهواز تولید بر اساس استانداردهای جهانی است. اما تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد که از جنبه های مختلف قابل بررسی است. مقایسه این دو پرتو را می توانید در مطلب زیر بخوانید.

سایر محصولات کارخانه های سبک در کشور عبارتند از:

کارخانه ذوب آهن اصفهان: تولید تیرآهن آهن سبک و سنگین IPE، INP و IPB.

کارخانه گروه ملی اهواز: تولید تیرآهن آهن IPE و I7 (تیرآهن آهن سبک IPE)

کارخانه فولاد پالایشگاه تبریز: تولید تیرآهن آهن IPE و I7.

مجتمع پروفیل سنت ماهان: تولید تیرآهن آهن IPE

مجتمع غار جهان فولاد (کرمانشاه): تولید تیرآهن آهن IPE

کارخانه ظفر بناب: تولید تیرآهن آهن IPE

کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو): تولید انواع تیرآهن آهن فولادی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *