دسته‌بندی نشده

اجرای آرماتوربندی ساختمان به همراه الزامات و مراحل آرماتوربندی

اجرای آرماتوربندی ساختمان به همراه الزامات و مراحل آرماتوربندی

آرماتور به معنی استفاده و قرار دادن آرماتور در بتن است و یکی از مراحل مهم و حساس در تحقق سازه های بتنی است. در واقع به دلیل مقاومت کم بتن در برابر نیروهای برشی و کششی، بیشتر المان ها به صورت بتن مسلح یا بتن مسلح (بتن مسلح) مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین قبل از بتن ریزی و شکل دهی، آرماتوربندی بتن یا آرماتور باید به طور دقیق و کاملاً مناسب انجام شود. در این مقاله به الزامات پیش آرماتور و همچنین مراحل مقاوم سازی قطعات مختلف ساختمانی مانند آرماتور فونداسیون، آرماتور ستون، آرماتور دیوار و آرماتور سقف و تیر خواهیم پرداخت. با ملل آهنین بچسبید.

1 امتیاز لازم قبل از شروع تقویت ساختمان

2 ساختمان چگونه مقاوم سازی می شود؟

3 1- مراحل اجرای تثبیت ستون

4 2- مرحله اجرای آرماتور دیوار بتنی

5 3- مراحل آرماتور ساختمان و تیرهای بتنی

6 4- مراحل اجرای آرماتور فونداسیون

7 نکته آخر برای تقویت ساختمان

8 پوشش بتنی روی آرماتورهای فولادی

نکات مورد نیاز قبل از شروع به تقویت ساختمان

قبل از تجزیه و تحلیل مقاوم سازی قسمت های مختلف ساختمان و توضیح مراحل اجرا برای هر یک، لازم است قبل از شروع مقاوم سازی، الزامات و توصیه های اولیه را بدانید. در اینجا نکات و شرایط اساسی وجود دارد:

یک جزوه کارگاهی ایجاد کنید

طبق مقررات ملی ساختمان مبحث 9 اجرای ساختمان های بتنی باید زیر نظر مهندس واجد شرایط باشد. در صورت امکان، توصیه می کنیم که نظارت توسط یک تکنسین حسابداری یا یک فرد واجد شرایط به نمایندگی از او انجام شود. بنابراین، یک کارگاه باید همیشه یک دفترچه یادداشت به نام “دفتر کارگاه” داشته باشد که شامل موارد زیر برای هر بتن باشد:

دسته بندی، کیفیت و ترکیب مصالح بتن

روز اصلاح، استحکام بخشی، بتن ریزی و حذف قالب

ریختن بتن و ساخت ساعت

شرایط آب و هوایی مانند دما و بارندگی

نتایج آزمایش های انجام شده بر روی نمونه های مختلف

تمام بارهای اعمال شده به کف، دیوارها و سایر عناصر در طول ساخت و ساز

نام، عنوان و امضای نمایندگان فنی اجرایی در محل کار

پیشرفت کلی کار

توجه: فایل گزارش روزانه حاوی اطلاعات گزارش شده می تواند جایگزین دفترچه کارگاه شود.

الزامات قرار دادن آرماتور و لنگر

الزامات نصب و نصب آرماتور

علاوه بر این، عنوان 9 از مقررات ملی ساختمان، 5 الزامات زیر را به عنوان الزامات برای قرار دادن و بسته شدن میلگردهای تقویت کننده فهرست می کند.

1- قبل از اتصال آرماتورها باید طبق نقشه های عملیاتی در جای خود قرار گرفته و به گونه ای بسته شوند که از خارج شدن از محدوده تحمل جلوگیری شود.

(تلرانس به معنای تفاوت مجاز و حد قابل قبول است. تلورانس مجاز در ساختار کار توسط مقام ذیصلاح به پیمانکار ابلاغ می شود.)

2- در صورتی که دستگاه کنترل میزان تلورانس را مشخص نکرده باشد، تأیید باید مطابق خطای جدول زیر تنظیم شود.

اعتبار سنجی منطقی منطقی

الف) حداکثر انحراف ضخامت پوشش بتنی محافظ میلگرد +-8 میلی متر است

ب) انحراف موقعیت دنده ها با توجه به طول مقطع عضو میله منحنی، ضخامت دیوار یا حداقل اندازه ستون:

– تا 200 میلی متر + 8 میلی متر

– بین 200 تا 600 میلی متر +-12 میلی متر

600 میلی متر به علاوه + 20 میلی متر

ج) انحراف فاصله جانبی دوباره در +30 میلی متر

– 20-+ میلی متر در انتهای غیر پیوسته قطعات

– در برخی موارد +50 میلی متر.

3- حداکثر مقدار تحمل قسمت A جدول برای ضخامت پوشش بتنی محافظ آرماتورها به گونه ای است که ضخامت تعیین شده کمتر از 2/3 (دو سوم) مقدار تعیین شده نباشد. ضخامت پوشش بتنی کلیه آرماتورها از جمله انکرها باید در نقشه های اجرا مشخص شود.

4- برای اتصال میلگردها و عناصر غیرسازه ای به آنها باید از سیم های فولادی به عنوان رابط و گیره استفاده شود. لازم به ذکر است که انتهای بیرون زده سیم ها، اتصال دهنده ها و گیره ها در لایه (پوشش) بتنی محافظ قرار ندارند، مگر اینکه سطح بتن در برابر عوامل تهاجمی محیطی به خوبی محافظت شود.

5- استفاده از جوش قوس الکتریکی برای اتصال میلگردهای تقویت کننده فقط با ضوابط مندرج در 10 مجاز است در این صورت جوشکاری نباید باعث کاهش سطح مقطع میلگرد تقویت کننده و ایجاد خراش شود.

جوش برقی یکی از انواع جوش میلگرد است که با جوش دو میلگرد و با استفاده از اتصال جوش با برق انجام می شود. نوع دوم جوش پچ، جوشکاری چسبی است که فقط در شرایط کارخانه با برخی میلگردها مجاز است. برای آشنایی با لحیم کاری و انواع لنت های تقویتی پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

باید خواند شود

آهن ملت ها

پیشنهاد کارشناس ملل آهنین: تکنیک های اتصال میلگرد

میلگرد اتصال

نقشه ها و جزئیات مورد نیاز برای اجرای کمیاب

طراحی میلگرد و پلان های کارگاهی نیز باید شامل موارد زیر باشد:

قطر، تعداد و طول میلگردهای طولی

قطر میلگردها و فاصله بین آنها

جزئیات اتصالات و شعاع خمش، موقعیت خمش و طول مستقیم پس از خم شدن

جزئیات قلاب

جزئیات پچ، نوع، طول و مکان

ضخامت چسبندگی بتن به میلگرد

قطر بزرگترین سنگدانه قابل استفاده در بتن

جدول میلگرد شامل جزئیات قطعات میلگرد و وزن میلگرد استفاده شده است

جزئیات و روش آرماتوربندی شامل سیم‌های تقویت‌کننده، قطعات مکانیکی و…

مقاوم سازی ساختمان چگونه انجام می شود؟

تا اینجای کار با الزامات و نکات قبل از انجام آرماتور آشنا شده ایم، اکنون مراحل و نحوه مقاوم سازی قسمت های مختلف ساختمان را بررسی می کنیم.

البته پس از فونداسیون ساختمان و ریخته گری، کار پشتیبانی شروع می شود. از آنجایی که مهمترین بخش بنیاد وجود ستون‌ها، تیرها، سقف‌ها و دال‌ها، حمایت مناسب و مناسب از این مناطق نیز بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل پس از آماده سازی فضای داخلی فونداسیون، کار پشتیبانی 4 ناحیه زیر با تحلیل دقیق آغاز می شود:

تقویت ستون

تقویت دیوارها

تقویت سقف و تیرآهن

تقویت پایه

در زیر مراحل تقویت هر یک از این اعضا را مورد بحث قرار می دهیم.

1- فاز اجرای آرماتوربندی ستون

مراحل اجرای تقویت پشتیبانی

مرحله اول: برای تقویت ستون ابتدا میلگردهای بلند تقویت کننده را به اندازه مناسب برش داده و خم می کنیم و داخل می کنیم. طول مورد نیاز آرماتور ستون نیز با 3 عامل زیر تعیین می شود:

ارتفاع سنگ

ضخامت تیر یا دال

طول تسمه (این از نقشه سیستم تعیین می شود)

مرحله دوم: پس از آماده شدن آرماتور طولی، در مرحله بعد با پیش بینی فونداسیون آن را به آرماتور پیچ می کنیم. انواع پیچ های مورد استفاده به شرح زیر است:

پچ پوشیده شده (همپوشانی)

جوشکاری چیگامبا ( آهنگری )

پچ مکانیکی (پیوست)

پخش قابل اعتماد

چه تقویتی یا میز انتظار؟

پشتیبان ها شامل ستون به ستون، ستون به پایین، کاشی به ستون و غیره است. انتظار می رود اتصال داشته باشد و نقش آن انتقال مداوم بارهای ورودی از یک سطح به سطح دیگر بسته به کاربرد است. در واقع وجود میلگردهای مورد انتظار، بارها را از یک عضو بتنی به عضو دیگر یا به اعضای مجاور منتقل می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد ریل انتظار و مزایای آن مقاله ریل انتظار را مطالعه کنید.

سوم: در این مرحله انواع تقویت کننده های انتقالی معرفی می شوند. از آرماتورهای عرضی به کار رفته در ستون می توان به هاموت و جوراب شلواری اشاره کرد که پس از نصب آرماتورهای طولی در جای خود قرار می گیرند. برای عملیات راحت تر، می توانید باندل ها را در اطراف آرماتورهای معلق قرار دهید و پس از نصب آرماتورهای بلند ستون، بازوها را در مکان های تعیین شده قرار دهید.

آرماتورهای عرضی مورد استفاده در تیرها و مقاوم در برابر برش و خمش را هاموت می گویند. واژه کاموت نیز برای ستون ها به کار می رود اما طبق قوانین ملی ایران برای عناصر فشاری مانند ستون ها باید از عبارت جامد استفاده شود. جوراب شلواری استحکام و انعطاف پذیری اعضا را افزایش می دهد.

نکات مهم در مقاوم سازی ستون ها

در صورت کاهش سطح مقطع، آرماتور طولی باید با شیب 1 تا 6 خم شود (شیب از 1 تا 6 به این معنی است که اگر شیب 6 سانتی متر ارتفاع داشته باشد، می توان آن را به اندازه 1 سانتی متر به سمت داخل خم کرد).

اگر ضربدر ستون بیش از 7.5 سانتی متر کاهش یابد، آرماتورها مجاز به خم شدن نیستند و قبل از سیمان کاری باید از آرماتورهای منتظر استفاده شود.

در نهایت، آرماتورهای طولی ستون های مرکزی باید با خمیدگی 90 درجه به سمت داخل ستون محکم شود.

در صورت کاهش تعداد آرماتورهای ستون در سطح فوقانی، آرماتور باید در طول سطح بالایی ادامه یابد و از اتصال آن بر روی فنر اتصال خودداری شود.

با توجه به مشکلات استحکامی در این قسمت، لازم است به جای ضخامت سقف، از ستون های قطور استفاده شود. تراکم اغلب در این زمینه به دلیل مشکلات دسترسی یا بی توجهی پیمانکار استفاده نمی شود که باعث تلف شدن زمان زلزله می شود.

میلگردهای قاب ستون ها نباید به تیر طولی جوش داده شود، زیرا باعث نازک و شکننده شدن سطح مقطع آرماتور می شود.

میلگرد باید با استفاده از سیم آرماتور به فولاد تقویت کننده طولی متصل شود.

اجرای آرماتوربندی ساختمان به همراه الزامات و مراحل آرماتوربندی

اجرای آرماتوربندی ساختمان به همراه الزامات و مراحل آرماتوربندی

از میلگرد رامکا چه می دانیم؟

میلگرد قاب که به عنوان پاشنه بتنی نیز شناخته می شود، بسیار برش خورده است، به عبارت دیگر، مقطعی از میلگرد به ابعاد 10 یا 12 است. این قسمت از نظر طول برابر با طول ستون به تعیین فاصله بین فرم و آرمیچر ستون کمک می کند. در مورد آرمیچر فریم، نحوه اجرا و استفاده از آن در خانه بیشتر بدانید.

نکاتی در مورد استفاده از آرماتور ستون (طبق مقررات)

بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ایران حد آرماتور در قسمت تراکم (ستون) باید به شرح زیر باشد:

1- در مقطع فشاری سطح مقطع آرماتور طولی نباید کمتر از 01/0 و بیشتر از 06/0 سطح مقطع کل باشد. حد حداکثر مقدار نیز باید در قسمت مسدود کننده وصله میلگردها رعایت شود. در صورت استفاده از فولاد S400 در آرماتورهای طولی، حداکثر مقدار خارج از سطح صفحه به 0.045 کل مقطع محدود می شود.

2- حداقل تعداد میلگردهای طولی در مقاطع فشاری به شرح زیر است:

میله های تقویت کننده در آستین گرد یا مستطیلی: 4 عدد

میلگرد داخل باریک مثلثی: 3 عدد

میلگرد مارپیچ: 6 عدد

(مارپیچ ها که حلقه های باریک نامیده می شوند، شکاف های خوبی در ارتفاع ستون ها ایجاد می کنند و انعطاف پذیری و نیمرخ را افزایش می دهند)

نکته: میلگرد با قطر بیشتر از 36 میلی متر را می توان به میلگرد با قطر کمتر از 36 میلی متر متصل کرد.

2- وضعیت فرآیند تقویت دیوار بتنی

اقدامات تقویت دیوار بتنی

از آنجایی که کاربرد دیوارهای بتنی شبیه به ستون های بتنی است، به همین دلیل تقویت دیوارها و ستون ها با هم ترکیب می شود. اقدامات زیر برای تقویت دیوارهای بتنی انجام می شود:

مرحله اول: قبل از ریختن بتن، میلگردهای تقویت کننده به یک یا دو آرماتور عرضی متصل می شوند. این کار برای جلوگیری از تقویت حرکت انجام می شود. میلگردهای آرماتور قوچ برای تنظیم اندازه دیوار و فضاهای مورد استفاده برای ایجاد روکش بتنی استفاده می شود.

. (برای جلوگیری از بتن و ریباند استفاده می شود.)

مرحله دوم: در مرحله بعد و پس از اتمام فونداسیون، آرماتورهای طولی به فونداسیون متصل می شوند. سپس آرماتور افقی از دیوارها بریده می شود، در دو انتها 90 درجه خم می شود و روی آرماتور طولی قرار می گیرد. میلگردهای سقف نیز باید با خمیدگی 90 درجه روی دیوار نگه داشته شوند و در صورت کوتاه بودن از میلگردهای تقویت کننده استفاده شود.

قسمت سوم: در مرحله پایانی آرماتور افقی و بستن آرماتورهای پین لازم طبق برنامه عملیاتی تهیه می شود.

محدودیت های مقاومت دیوار (همانطور که مشخص شده است)

نکات اجرایی آرماتور دیوار بتنی باید مطابق مقررات ملی ایران به شرح زیر رعایت شود.

حداقل نسبت سطح مقطع آرماتورهای عمودی به کل سطح مقطع برای آرماتورهای مختلف به شرح زیر است:

میلگرد گروه 400 S و بالاتر با قطر تا 16 میلی متر: 0.0012

برای سایر میله های آجدار: 0.0015

حداقل نسبت سطح مقطع آرماتور افقی به کل سطح مقطع آرماتورهای مختلف به شرح زیر است:

برای میله های دسته S400 و بالاتر با قطر 16 میلی متر یا کمتر: 0.0020

برای دنده دوم: 0.0025

نسبت مساحت آرماتور عمودی به مساحت آرماتور افقی به مساحت کل مقطع نباید از 0.04 تجاوز کند. برای قرار دادن وصله میلگرد حداکثر مقدار باید رعایت شود.

همانطور که مشاهده می کنید یکی از ملزومات اساسی مقاوم سازی ساختمان ها استفاده از آرماتور و آرماتور مناسب و باکیفیت می باشد. از آنجایی که کیفیت و قیمت رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند، توجه به قیمت سلاح ها و سلاح ها و همچنین نوسانات قیمت بسیار مهم است. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از خرید اسلحه با اطلاع از قیمت روز و نوسانات آن یک خرید کاملا آگاهانه انجام دهید. برای مشاهده آخرین قیمت میلگرد می توانید از لینک زیر استفاده کنید. در لینک زیر قیمت زره به صورت روزانه بروز رسانی می شود.

مشاهده قیمت ها و خرید یراق آلات

ملل آهنین؛ مرکز فروش یراق آلات به صورت آنلاین و حضوری

هزینه نهایی میلگرد

3- مراحل اجرای سقف و آرماتور لامپ های بتنی

مراحل اجرای مقاوم سازی سقف

پس از نصب لنگرها در زمان های معین روی ستون ها و پوشاندن آنها نوبت به مقاوم سازی سقف بتنی می رسد. در این مرحله و سقف و سقف بلوک، اجرای محیطی و نصب تیرآهن به پایان رسیده است، اما سایر ستون های بتنی مانند سقف پیش تنیده، سقف وافل، سقف یوبوت، سقف کوبیاکس و … به دلیل کمبود است. از چوب های از پیش آماده شده، آرماتور معمولاً به صورت دو شبکه در بالا و پایین سقف ساخته می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، آرماتوربندی تیرها و سقف ها به صورت همزمان انجام می شود و مراحل آن به شرح زیر است.

مرحله اول: ابتدا باید انواع آرماتورهای مورد استفاده در فولاد و سقف از قبیل آرماتور طولی، آرماتور عرضی، آرماتور کششی، ممان منفی، قاب، صفحه حرارتی و پله تهیه شود. علاوه بر این آرماتورهای طولی و عرضی (خموت ها) و همچنین آرماتور صفحه پله به صورت زیر بریده، تا می شوند و قرار می گیرند.

مرحله دوم: برای اجرای آرماتور تیر ابتدا بادبندها را روی آرماتور طولی ستون قرار دهید سپس آرماتور طولی را به میله ثابت ستون سیم کشی کنید. به این کار آرماتور تیر یا ستون می گویند. اگر طول آرماتورهای طولی بلند باشد، برای جلوگیری از کج شدن (خم شدن) از الوارهای اره مربعی در زیر آرماتورهای طولی استفاده می شود.

نکته : برای سهولت در آرماتوربندی سقف و تیرها باید آرماتور تیرها را با فاصله مناسب از کف قالب قرار داد تا فرد آرماتوربندی بتواند به راحتی لنگرها را به آرماتور طولی ببندد. این کار از روغن گرفتن آرماتور تیرچه نیز جلوگیری می کند، زیرا قالب زیرین تیرچه از قبل روغن کاری شده است و اگر آرماتور در محل مناسبی از زمین قرار گیرد و با روغن روغن کاری شود، اتصال آرماتور و بتن خوب است از دست دادن و باعث ضعیف شدن عملکرد بتن می شود.

(انژکتورواشر نام دستگاهی است که برای شستشو و سرویس انژکتورهای خودرو استفاده می شود.)

مرحله سوم: در این مرحله دسته صداگیر را که در مرحله قبل در اتصالات طولی ستون قرار دادیم در فواصل معین قرار می دهیم. سپس آنها را طبق نقشه و به کمک مفتول تقویت کننده در نقطه مورد نظر آرماتور طولی می بندیم. اگزوزها باید به گونه ای بسته شوند که تمام آرماتورهای طولی را کاملاً بپوشانند و بین اگزوز و آرماتورهای طولی فاصله ای وجود نداشته باشد. از آنجایی که نیروهای برشی در ناحیه بحرانی بسیار بیشتر از سایر نقاط تیر است و وظیفه میراگر حمل برش است، معمولاً فاصله بین دمپرها در منطقه بحرانی کمتر از سایر مناطق در نظر گرفته می شود و به یکدیگر نزدیک شوید (منطقه بحرانی یک نوار: هر نوار دارای دو منطقه بحرانی است. برای نوارها، نقطه شروع و پایان به عنوان نقاط بحرانی نوار در نظر گرفته می شود.)

نکته مهم در تقویت بادامک جهت قلاب ها است. خموت ها را می توان مستقیماً به میله های عمودی یا به صورت زاویه دار بسته کرد، اما بهترین حالت این است که قلاب های خاموت به صورت یک در وسط و در سمت راست و چپ تیرک کشته شوند. از آنجایی که قلاب ها تحت فشار کار می کنند، بهتر است قلاب ها را در وسط دهانه تیر و در بالای قسمت پشتیبانی قرار دهید.

مرحله 4: پس از نصب سفت کننده های طولی و عرضی ستون، اسپیسرها را برای محدود کردن سفت کننده های طولی قرار دهید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *