دسته‌بندی نشده

استیل 201 چیست؟ مهم ‌ترین تفاوت استیل 201 و 304

ورق‌ آلومینیوم طرح دار چیست؛ ویژگی، انواع و کاربرد

فولاد آلیاژی از دسته فولادها است. فولاد ضد زنگ نیز با ترکیبی از آلیاژهایی مانند نیکل، کروم و مولیبدن یکی از مهم ترین و مهم ترین فولادهای آلیاژی است. استیل یا فولاد ضد زنگ مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی دارند و به همین دلیل در صنایع کاربرد فراوانی دارند. استیل 201 یکی از انواع آن است که در این مقاله از اصفهان آهن بیشتر با آن آشنا می شویم.

انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ وجود دارد. همه این فولادها از نظر ترکیب شیمیایی و خواص با یکدیگر تفاوت دارند و هر کدام خواص منحصر به فرد خود را دارند. میزان سختی، استحکام و کارایی فولاد یا فولاد ضد زنگ با توجه به نوع ترکیبات شیمیایی موجود در آن تعیین می شود. از طرفی این تفاوت منجر به تولید فولاد با قیمت های متفاوت می شود.

استیل 201 یکی از انواع استیل ضد زنگ است که در کنار استیل 304 و 316 با همین کیفیت قابل نمایش است. فولاد 201 جایگزین مناسبی برای فولاد 304 و 316 در کاربردهای عمومی تر است.

فولاد 201 یکی از 200 گرید فولاد زنگ نزن یا فولاد آستنیتی است که فولاد غیر مغناطیسی یا غیر مغناطیسی نیز نامیده می شود. مفیدترین و مهم ترین فولادهای سری 200، فولاد 201 است که به دلیل استفاده کم از نیکل، علاوه بر آلیاژ کروم، حاوی منگنز و نیتروژن به عنوان آلیاژهای کمکی نیز می باشد. به همین دلیل نسبت به سایر فولادها ارزانتر است.

خواص فولاد 201

این نوع فولاد ضد زنگ قابلیت ماشین کاری را دارد اما از طرفی خط لوله پایینی دارد. این محصول از جنس فولاد آستنیتی است، یعنی خاصیت غیر مغناطیسی دارد و دلیل آن کروم بالا و کربن کم است. آهن 201 در شرایط عادی خواص غیر مغناطیسی خود را حفظ می کند، اما در مواجهه با شرایط سرد این خاصیت با تغییر ساختار داخلی آن از بین می رود و جزء مواد مغناطیسی طبقه بندی می شود.

با توجه به مقدار زیاد منگنز در فولاد 201، این فولاد یکی از مستحکم ترین انواع فولاد یا فولاد ضد زنگ موجود در بازار است، اما این بدان معنا نیست که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. زیرا فولاد 201 نسبت به سایر فولادهای موجود در بازار خاصیت ضد خوردگی کمتری دارد.

یکی از دلایل روی آوردن بسیاری از مشتریان به استیل 201 سختی بالای این محصول است که از عمر طولانی به خصوص در شرایط سرد بهره می برد.

خواص منحصر به فرد فولاد 201

استیل 201 برای کاربردهای خاص مناسب است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این محصول با کیفیت ممکن است انتخاب مناسبی برای سازه های موجود در محیط های شور نباشد.

فولاد 201 به عنوان یک فولاد آلیاژی دارای خواص منحصر به فردی است که عبارتند از:

استحکام، دوام، انعطاف پذیری در برابر اکسیداسیون

به دلیل اینکه از خانواده آهن های سری 200 هستند و در ساختار خود از نیکل کمتری استفاده می کنند، به حفاظ های نیکل معروف هستند.

در کاربردهای مختلف، جایگزین مناسبی برای فولاد 301 است، اگرچه در محیط های شیمیایی، مقاومت به خوردگی ضعیفی دارد.

مقاومت و عملکرد بیشتر نسبت به فولاد 301 به دلیل نیتروژن در محیط های سرد.

در محیط های غلتشی و سرد مغناطیسی می شود

ساختار کریستالی مانند فولاد 201 باعث می شود که آنها به فولادهای فریتی، آستنیتی و مارتنزیتی تقسیم شوند.

فولاد 201 در طی عملیات حرارتی در محدوده دمایی بین 1010 تا 1066 درجه سانتیگراد و هوا خنک می شود.

شکل پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی، کیفیت بالا

کاربرد فولاد 201

201 کاربرد فلزی

فولاد ضد زنگ 201 مانند فولادهای سری 300 و 400 به دلیل عدم استفاده از نیکل در ساخت آن مقاومت خوردگی کمتری دارد، بنابراین عمدتاً در مصارف عمومی استفاده می شود.

تولید لوازم برقی خانگی مانند داخل ماشین لباسشویی

تولید تجهیزات رستوران

تولید لوازم آشپزخانه سینک ظرفشویی

ساخت ابزارهای برش چوب

تولید لوازم آشپزخانه

در صنعت معماری برای طراحی درب و پنجره استفاده می شود

طراحی و ساخت واگن های راه آهن و کابین قطار

صنعت خودرو

مقایسه فولاد 201 و 304

مقایسه فولاد 201 و 304

فولادهای آلیاژی به سری های 200، 300 یا 400 گروه بندی می شوند. فولادها به دو دسته مغناطیسی (مغناطیسی) و غیر مغناطیسی (غیر مغناطیسی) تقسیم می شوند.

فولادهای سری 200 و 300 در دسته فولادهای آستنیتی مشابه یکدیگر هستند که به فولادهای غیر مغناطیسی یا غیر مغناطیسی نیز معروف هستند. مهمترین تفاوت این دو نوع فولاد به میزان نیکل در ساختار ترکیبی آنها مربوط می شود.

در فولادهای سری 200 مقدار نیکل کمتر از 5 درصد است، مقدار زیادی از آلیاژهای کروم و منگنز استفاده می شود. به همین دلیل، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام فولادهای سری 200 کمتر است، اما به دلیل قیمت پایین تر، بیشتر برای مصارف عمومی استفاده می شوند.

به منظور مقایسه تفاوت بین فولاد 201 و 304، شما باید این دو محصول را از منظرهای مختلف مقایسه کنید.

ساختمان بدن

فولاد 201 نوعی آلیاژ ضد زنگ است که به دلیل سطوح بالای منگنز و نیتروژن و 5 درصد نیکل شناخته شده است، در حالی که فولاد 304 نیکل بیشتری دارد (حدود 8 درصد).

شکل پذیری و درجه انعطاف پذیری

فولاد 201 به دلیل ساختار قوی تر و مقاوم تر از فولاد 304، شکل و ظرفیت کمتری دارد.

طبقه بندی آلیاژها

فولاد 201 یک فلز آستنیتی و فولاد 304 یک فولاد آستنیتی است.

مقاومت در برابر خوردگی

فولاد 201 یکی از آلیاژهایی است که دارای بالاترین استحکام و دوام است، اما این بدان معنا نیست که بالاترین مقاومت در برابر خوردگی را دارد. این در حالی است که فولاد 304 دارای مقاومت در برابر خوردگی قوی است و به طور گسترده در صنایع پزشکی و جواهرسازی استفاده می شود. بنابراین روشی مناسب برای استاندارد قدیمی در نظر گرفته می شود.

قیمت

فولاد 201 به دلیل مقاومت کمتر در برابر خوردگی و استفاده از نیکل کمتر در ساختار، قیمت پایین تری نسبت به فولاد 304 دارد و به همین دلیل افراد بیشتری متقاضی خرید فولاد 201 هستند.

سطح مقاومت در برابر خوردگی

فولاد 304 به دلیل خاصیت ضد خوردگی و مقاومت در برابر خوردگی در محیط باز قرار می گیرد دوام بیشتری دارد، فولاد 201 در محیط باز قابل استفاده نیست.

رنگ

یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع استیل رنگ آنهاست. استیل 201 به دلیل داشتن منیزیم بیشتر سطح تیره تری دارد. این تفاوت آنقدر کوچک است که بسیاری از افراد نمی توانند آن را از هم تشخیص دهند.

نحوه تشخیص فولاد 304 تا 201

با توجه به تفاوت های ذکر شده بین فولاد 201 و 304 و قطعاً ظاهر مشابه، ممکن است تشخیص تفاوت بین این دو نوع فولاد بدون نظر کارشناسی مشکل باشد. در اینجا چند راه برای شناسایی و تمایز بین این دو نوع فلز وجود دارد:

فولاد 201 به دلیل داشتن منگنز به آهنرباهای قوی شدیدترین واکنش را نشان می دهد.

فولاد 304 در برابر چاقو ایجاد خط روی سطح مقاومت بیشتری دارد.

استفاده از محلول های اسیدی

سخن آخر

فولاد آلیاژی به چند دسته تقسیم می شود. فولادهای با گریدهای مختلف بر اساس تعداد ترکیبات آلیاژی به چند دسته تقسیم می شوند. فولاد 201 و 304 انواع غیر مغناطیسی یا غیر مغناطیسی هستند و در کاربردهای مختلف با خواص منحصر به فرد مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه ظاهر بسیار مشابهی دارند، اما از نظر خواص مکانیکی، شیمیایی، فیزیکی و نوع عملکرد متفاوت هستند.

استیل 201 چیست؟ مهمترین تفاوت فولاد 201 با 304

نحوه شناسایی فولاد خلاصه 201 از 304

فولاد آلیاژی یکی از دسته های فولادی است. فولاد ضد زنگ نیز یکی از اصلی ترین و مهم ترین فولادهای آلیاژی با ترکیبی از آلیاژهایی مانند نیکل، کروم و مولیبدن است. فولادها یا فولادهای زنگ نزن مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی دارند که به آنها امکان استفاده گسترده در صنعت را می دهد. استیل 201 یکی از انواع آن است که در این مقاله از اصفهان آهن بیشتر با آن آشنا می شویم.

فولاد 201 را بشناسید

فولاد 201

انواع مختلفی از فولاد ضد زنگ وجود دارد. همه این فلزات از نظر ترکیب شیمیایی و خواص متفاوت هستند و هر کدام از آنها خواص منحصر به فرد خود را دارند. استحکام، سختی و شکل پذیری فولاد یا فولاد ضد زنگ با ترکیب شیمیایی آنها تعیین می شود. از طرفی این تفاوت ها منجر به تولید فلزاتی با ارزش های متفاوت می شود.

استیل 201 یکی از انواع فولاد ضد زنگ است که توانسته خود را در حد فولادهای 304 و 316 با کیفیت مشابه ثابت کند. فولاد 201 جایگزین مناسبی برای فولاد 304 و 316 در کاربردهای عمومی تر است.

فولاد 201 یکی از فولادهای زنگ نزن یا آستنیتی سری 200 است که به فولادهای غیر مغناطیسی یا غیر مغناطیسی نیز معروف است. مفیدترین و مهم ترین فولادهای سری 200 فولاد 201 است که علاوه بر آلیاژ کروم دارای مقدار کمی منگنز و نیتروژن به عنوان زیرآلیاژ است زیرا نیکل کمتری مصرف می شود. به همین دلیل هزینه کمتری نسبت به سایر فولادها دارد.

خواص آهن 201

این نوع فولاد ضد زنگ قابل ماشینکاری است، اما از طرف دیگر شکل پذیری کمتری دارد. این محصول یک فلز آستنیتی است که به دلیل داشتن کروم بالا و کربن کم، غیر مغناطیسی است. فولاد 201 در شرایط عادی خواص غیر مغناطیسی خود را حفظ می کند، اما در شرایط سرد کاری با تغییر ساختار داخلی خود این خاصیت را از دست می دهد و جزء مواد مغناطیسی طبقه بندی می شود.

استیل 201 چیست؟

استیل 201 چیست؟

با توجه به مقدار زیادی منگنز موجود در فولاد 201، این فولاد یکی از قوی ترین انواع فولاد یا فولاد ضد زنگ موجود در بازار است، اما این به معنای مقاومت بالای آن در برابر خوردگی نیست. زیرا فولاد 201 نسبت به سایر فولادهای موجود در بازار خاصیت ضد خوردگی کمتری دارد.

یکی از دلایل روی آوردن بسیاری از مشتریان به فولاد 201 استحکام بالای این محصول است که از مقاومت بالایی به ویژه در مناطق سردسیر بهره می برد.

Zakhefu برای Stel 201

فولاد 201 برای کاربردهای خاص مناسب است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این محصول درجه را نمی توان برای سازه هایی در محیط های شور انتخاب کرد.

به عنوان یک آلیاژ فولاد، فولاد 201 دارای ویژگی های منحصر به فردی است، از جمله:

قدرت آنتی اکسیدانی، مقاومت، انعطاف پذیری

از آنجایی که از خانواده فولاد سری 200 هستند و در ساختار خود از نیکل کمتری استفاده می کنند، به گاوصندوق های نیکل معروف هستند.

در کاربردهای مختلف می تواند جایگزین مناسبی برای فولاد 301 باشد، البته در محیط شیمیایی مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد.

مقاومت و انرژی قوی تر در آب و هوای سردتر از نیتروژن نسبت به آهن 301.

در محیط های نورد و سرد مغناطیسی می شود.

ساختارهای کریستالی مانند فولاد 201 منجر به تقسیم به فولادهای فریتی، آستنیتی و مارتنزیتی می شود.

در طی عملیات حرارتی، فولاد 201 در محدوده دمایی بین 1010 تا 1066 درجه سانتیگراد آنیل شده و با هوا خنک می شود.

شکل پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی و انعطاف پذیری بالا

پولات 201

استفاده از فولاد 201

فولاد ضد زنگ 201 مانند فولادهای سری 300 و 400 به دلیل داشتن نیکل زیاد در ترکیبات آن در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و به همین دلیل است که در کاربردهای عمومی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید لوازم برقی خانگی مانند بدنه داخلی ماشین لباسشویی

تولید تجهیزات رستوران

لوازم آشپزخانه تولید سینک

ساخت ابزارهای برش چوب

تولید ظروف آشپزخانه

در صنعت معماری برای طراحی درب و پنجره استفاده می شود

واگن های راه آهن و طراحی و ساخت کابین قطار

صنعت خودرو

مقایسه فولاد 201 و 304

مقایسه فولادهای 201 و 304

فولاد آلیاژی به سری های 200، 300 و 400 تقسیم می شود. فلز به دو بخش مغناطیسی (مغناطیسی) و غیر مغناطیسی (غیر مغناطیسی) تقسیم می شود.

فولادهای سری 200 و 300 در دسته فولادهای آستنیتی قرار می گیرند که به فولادهای غیر مغناطیسی یا غیر مغناطیسی نیز معروف هستند. مهمترین تفاوت این دو نوع فلز به میزان نیکل موجود در ترکیب آنها مربوط می شود.

در فولاد سری 200 مقدار نیکل کمتر از 5 درصد است و کروم و منگنز زیادی دارد. به دلیل این مشکل، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام فولادهای سری 200 کمتر است، اما به دلیل قیمت پایین تر، اغلب برای مصارف عمومی استفاده می شوند.

برای مقایسه و بررسی تفاوت بین فولاد 201 و 304، باید این دو نوع محصول را از جنبه های مختلف با هم مقایسه کنید.

ساختار فیزیکی

فولاد 201 نوعی آلیاژ ضد زنگ است که به دلیل محتوای بالای منگنز و نیتروژن و حدود 5٪ نیکل شناخته شده است، در حالی که فولاد 304 حاوی نیکل (حدود 8٪) است.

درجه شکل پذیری و انعطاف پذیری

فولاد 201 به دلیل ساختار قوی تر و بادوام تر از فولاد 304 شکل پذیری و جوش پذیری کمتری دارد.

طبقه بندی فولاد

فولاد 201 نوعی فلز آستنیتی است، در حالی که فولاد 304 نوعی فولاد آستنیتی است.

مقاومت در برابر خوردگی

استیل 201 آلیاژی با استحکام و دوام بالا است، اما این بدان معنا نیست که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. در عین حال فولاد 304 در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد و اغلب در صنایع پزشکی و تزئینی استفاده می شود. بنابراین جایگزین مناسبی برای ترکیب قدیمی محسوب می شود

قیمت

فولاد 201 به دلیل مقاومت کمتر در برابر خوردگی و استفاده از نیکل کمتر در ترکیبات آن قیمت کمتری نسبت به فولاد 304 دارد و به همین دلیل افراد زیادی تقاضای خرید فولاد 201 را دارند.

درجه حفاظت در برابر زنگ زدگی

فولاد 304 به دلیل خاصیت ضد زنگ و مقاومت در برابر خوردگی زمانی که در فضای باز قرار می گیرد دوام بیشتری دارد، در حالی که فولاد 201 را نمی توان در فضای باز استفاده کرد.

رنگ

یکی دیگر از تفاوت های این دو نوع استیل رنگ آنهاست. فولاد 201 به دلیل منگنز بیشتر سطح تیره تری دارد و تفاوت آن اندک است و بسیاری از مردم قادر به تشخیص آن نیستند.

نحوه تشخیص استیل 201 از 304

با توجه به تفاوت های فوق بین فولادهای 201 و 304 و یقیناً داشتن ظاهری مشابه، تشخیص این دو نوع فولاد بدون نظر متخصص می تواند دشوار باشد. در اینجا چند راه برای شناسایی و تمایز این دو نوع فولاد وجود دارد:

فولاد 201 به دلیل وجود منگنز در برابر آهنرباهای قوی واکنش شدیدتری نشان می دهد.

استیل 304 در برابر ایجاد خط بر روی سطح توسط چاقو مقاومت بیشتری دارد.

از محلول های اسیدی استفاده کنید

سخن آخر

چدن به دسته های مختلفی تقسیم می شود. فولادهای مختلف با توجه به میزان ترکیبات آلیاژی موجود در آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. فولادهای 201 و 304 گریدهای غیر مغناطیسی یا غیر مغناطیسی هستند که در کاربردهای مختلف با خواص منحصر به فرد استفاده می شوند. اگرچه شبیه به هم هستند، اما از نظر خواص مکانیکی، شیمیایی، فیزیکی و قابلیت ها متفاوت هستند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *