دسته‌بندی نشده

اسلب یا تختال چیست؟ فرآیند تولید، مزیت ها و معایب آن

اسلب یا تختال چیست

همانطور که می دانید محصولات فلزی زیادی در این صنعت وجود دارد. برخی از آنها نام هایی هستند که ممکن است قبلاً نشنیده باشید. آیا می دانید تبلت چیست؟ آیا کاربردها و فواید اسلب را می دانید؟ روش تولیدش چطوره؟ برای اطلاعات بیشتر، مقاله  ما را دنبال کنید.

کارخانه های ایران کدامند؟

تفاوت بین دال، شمش فلزی، بیلت و شکوفه چیست؟

اسلب چیست؟

در ابتدا باید گفت که ورق یک فولاد میانی و نیمه ساخته است که در ساخت محصولات فولادی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا تعداد قابل توجهی از صنایع برای تولید محصولات از ورق فولادی استفاده می کنند. قسمت مستطیلی صفحه در چند مرحله در آسیاب صفحه به محصول نهایی تبدیل می شود.

نام دیگر اسلب، دال یا تکثال است. صفحات معمولاً از فولاد کربنی ساخته می شوند و از سیلیکون، نیکل، مولیبدن، مس، کروم و آلیاژهای آهن ساخته می شوند. علامت های تخته با علامت های استاندارد حک شده روی لبه تخته مشخص می شوند.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی بیشتر با تفاوت های انواع ریخته گری فولادی می توانید مطلب “تفاوت بین ریخته گری و بیلت، بلوم و تکه چیست؟” می توانید به مقاله مراجعه کنید. برای ایجاد لینک

میز اسلب استاندارد

مشخصات کف معمولی به شرح زیر است:

GOST ST 49S/SP ASTM A615M

GOST ST 5S/SP ASTM A706M

S235JR ASTM A711/A7aam

S235J0 BS 4449

S235J2 GOST 380 / 89-94

S275JR DUST ST 3 S/SP

0

PED 97/23 / EC S275J2.0

نام شهر شما 713 سجار.

Lloyd S355J0 آلمانی

Lloyd kang Register S355J2

همچنین برخی از استانداردهای UNS، JIS و CNS ISO 9001 & 14001 – TUV Nord

– BS OHSAS 18001 – TUV Nord

– 2000 بعد از میلاد – کاغذ علامت گذاری W0 / TRD 100 – TUV Nord

میز اسلب استاندارد

فواید اسلب چیست؟

از ورق ها در ساخت انواع محصولات فولادی مانند ورق فلز استفاده می شود و همچنین به عنوان فلز اولیه در ساخت محصولات تخت مانند کلاف نورد گرم استفاده می شود. لازم به ذکر است که از ورق ها در ساخت نوار، لوله، ورق تخت و رول نیز استفاده می شود. با توجه به اندازه های استاندارد موجود در بازار، ضخامت این ورق فولادی به قدری نازک است که برش ممکن است به تجهیزات پیشرفته ای برای جلوگیری از آسیب نیاز داشته باشد.

ویژگی های بشقاب

یک تشک باکیفیت باید دارای ویژگی های زیر باشد:

پانل ها باید عاری از ترک، سوراخ و ضایعات جوشکاری بوده و سطح آنها کاملاً صاف و بدون پوسته باشد.

اگر یک ورق ضد زنگ روی یک یا هر دو طرف صفحه اعمال شود، این محصول در برابر زنگ زدگی مقاوم خواهد بود.

گروه آهن ملل بهترین قیمت ها را در کافه ها از کارخانه ها و برندهای مختلف به مشتریان ارائه می دهد.

معایب استفاده از تخت

تولید تکتالس از فرآیند ریخته گری استفاده می کند که دارای معایبی است. این معایب عبارتند از:

نقص سطح

عیوب مکانیکی

عیوب سطحی دارای معایبی است که عبارتند از:

سوراخ های طولی و عرضی

منحنی زاویه

لایه برداری، خراش، سوراخ، لکه

یک دیوار کاذب

ریزش یا پاشیدن فلز روی سطح

حفره های سوزنی و گازی

توده سرباره

سطح موج دار

استاپ یا تسمه مذاب

عیوب هندسی

نوع دیگری از این خطاها خطاهای هندسی هستند و شامل موارد زیر می شوند:

رومباس

شکم پف کرده

افسردگی

فرآیند تولید بشقاب

اسلب یا روش ساخت اسلب

نحوه ساخت اسلب یا اسلب

تولید ورق فلزی فرآیند به دو صورت انجام می شود:

فرآیند نورد شمش

فرآیند ریخته گری مداوم

اسلب یا تختال چیست

اسلب یا تختال چیست

پس از به دست آوردن مواد مذاب از سنگ آهن و زغال سنگ که برای تولید اسلب، شمش فولادی، بیلت و گل استفاده می شود، تکنیک های مورد نیاز تقریباً یکسان است، اما عمدتاً روش های مختلفی برای ساخت اسلب وجود دارد.

کوره بلند (روش بسما)

روش کوره ای روشی سنتی است که به جای احیای مستقیم برای ساخت اسلب استفاده می شود. ایران منابع زغال سنگ خوبی دارد، بنابراین روش کوره عملی است. آهن و زغال سنگ فرآوری شده را به صورت دسته ای در کوره 100 متری قرار می دهند سپس هوای داغ با دمای 1200 درجه سانتیگراد به داخل کوره دمیده شده و زغال سنگ را می سوزاند و سنگ آهن را به فلز مذاب تبدیل می کند.

ابتدا آهن و آهک را داخل کوره بلند می کنند و آهن خام را خارج می کنند. چدن تولید شده در کوره بلند حاوی ناخالصی های زیادی است که در هنگام سخت شدن قوی یا دائمی نیستند. سپس آهن مذاب را از کوره بلند به دستگاه اژدر انتقال داده و داخل کوره انتقال می ریزند.

در کوره تبدیل، اکسیژن برای سوزاندن عناصری مانند کربن، فسفر و گوگرد برای ایجاد فلز مذاب خالص اضافه می شود. در این مرحله دما و ترکیب مواد دقیقا مطابق با خواسته مشتریان تنظیم می شود. فلز مذاب داخل قالب ریخته می شود، پس از جدا شدن از قالب با پاشیدن آب سرد، بلوک خنک شده و در نهایت به بلوک منجمد تبدیل می شود. در نهایت با برش های مختلف می توان به طول مورد نظر ورق رسید.

روش تعمیر مستقیم

روش بازیافت مستقیم یکی از جدیدترین روش های تولید آهن است که قدمتی کمتر از 50 سال دارد، این روش به دلیل استفاده از گاز متان (CH4) برای محیط زیست مناسب است. استفاده از این روش منطقی است زیرا منابع طبیعی زیادی در ایران وجود دارد. سیستم کوره طرفداران خود را دارد، به طوری که 94 درصد آهن جهان توسط این سیستم تولید می شود، اما امروزه به دلیل مشکلات زیست محیطی که در کره زمین به وجود آمده است، فرآیند بازیافت به طور مستقیم مورد توجه قرار گرفته است.

روش مارتن (فر باز)

این روش بر خلاف روش کوره بلند به دلیل وجود اکسیژن در زنگ آهن از کوره باز استفاده می کند و ظرفیت 50 تا 150 تن آهن مذاب را دارد. هوای داغ نیز برای تکمیل فرآیند اکسیداسیون به داخل آهن مذاب دمیده می شود و این کوره نسبت به روش باسمه زمان بیشتری برای کارکردن دارد. روش مارتن محصول بهتری می دهد زیرا ناخالصی ها را به طور کامل از بین می برد.

کوره القایی (EAF)

در این روش از برق، الکترود و مواد افزودنی استفاده می شود که منجر به قیمت بالایی می شود. به دلیل مشکلاتی که در فرآیند القایی وجود دارد، این روش در صنعت فولاد ایران مورد استفاده قرار نمی گیرد. در اینجا دو عیب روش کوره القایی وجود دارد:

در این کوره ها عدم کنترل اکسیژن باعث ایجاد نقص در محصول می شود

در روش کوره القایی فسفره زدایی و گوگرد زدایی انجام می شود.

چه کارخانه های کاشی در ایران وجود دارد؟

ایران یکی از کشورهای مهم در صنعت فولاد است. ایران با بزرگترین صنعت فولاد جهان یعنی چین رقابت می کند. از صنایع مهم در سراسر ایران می توان به کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد نیشابور در خراسان و … اشاره کرد.

تفاوت بین دال، شمش فولادی، گلدان و گل چیست؟

شمش ها، اسلب ها، بلوم ها و بیلت ها بلوک های بزرگ ساخته شده از فلز پایه یا در فرآیندهای بازیافت هستند که به عنوان مواد اولیه در اکستروژن، آهنگری، نورد و سایر عملیات پردازش فلز استفاده می شوند.

اسلب: محصولات نیمه تمام از مقاطع مستطیلی فولادی با ضخامت مساوی یا بیشتر از 160 میلی متر. که به طرق مختلف رخ می دهند.

آهنگری: لوله های فلزی با مقطع دایره ای، مستطیلی یا شش ضلعی به طول 2 متر به صورت محصولات نیمه تمام مناسب برای فرآوری تولید می شوند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه تولید ظروف فولادی به مقاله “انواع ستون های فولادی و فرآیندهای تولید در کارخانه های مختلف” مراجعه کنید.

بلوم: بلوم یک محصول تمام شده با شکل مستطیل است. شکوفه ها را می توان با ریخته گری یا چرخش مداوم از شمش تهیه کرد. از گل ها برای ساخت ریل، سپر، گیره، چوب، تیرآهن و غیره استفاده می شود.

مخازن: بیلت ها با مقطع مربع یا گرد تولید می شوند و از شمش بلندتر هستند. فولاد بلنک محصولی از نورد گرم است که مستقیماً در هنگام ریخته گری فولاد تولید می شود.

اسلب ها یا تختال ها محصولات نیمه تمام هستند که به طرق مختلف تولید می شوند. در حال حاضر روش بازیافت مستقیم به دلیل قرابت زیاد با محیط از اهمیت بیشتری نسبت به سایر روش های ساخت اسلب برخوردار است. در این مقاله به طور مختصر به کاربرد اسلب، مزایا و معایب آنها و انواع فرآیندهای ساخت اسلب پرداخته ایم. این مقاله به شما در درک بهتر محصول و نحوه استفاده از آن کمک می کند.

سوالات متداول در مورد فرآیند تولید و ویژگی های سقف

اسلب یا تخت برای چه چیزی خوب است؟

صفحات به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات فولادی مانند کلاف های نورد گرم استفاده می شود.

تفاوت بین اسلب و تختال چیست؟

صفحات با مقطع مستطیلی 160 میلی متر ضخامت دارند، اما تختال هایی با مقطع مستطیلی، گرد یا شش ضلعی تا طول 2 متر موجود است.

دال یا تخت چیست؟ فرآیند تولید، مزایا و معایب آن

کالاهای شمش و مواد خام

دال یا تخت چیست؟

همانطور که می دانید محصولات فلزی زیادی در این صنعت وجود دارد. برخی از آنها نام هایی دارند که ممکن است قبلاً نشنیده باشید. آیا می دانید اسلب چیست؟ آیا با کاربردها و مزایای اسلب آشنایی دارید؟ در مورد فرآیند تولید چطور؟ برای اطلاعات بیشتر، مقاله ملل آهنین را دنبال کنید.

فهرست مطالب

تبلت چیست؟

میز اسلب استاندارد

کاربرد ورق ها چیست؟

ویژگی های مسطح

معایب استفاده از تخت

فرآیند تولید بشقاب

شرکت های تولید اسلب در ایران کجا هستند؟

تفاوت اسلب، چدن، بیلت و رز چیست؟

رکورد چیست؟

برای شروع باید گفت که ورق یک محصول میانی و فولاد نیمه تمام است که در تولید محصولات فولادی کاربرد دارد، زیرا تعداد زیادی از صنایع برای ساخت محصولات خود از ورق فولادی استفاده می کنند. سطح مقطع مستطیلی ورق طی چندین مرحله در کارخانه های تولید ورق به محصول نهایی تبدیل می شود.

نام دیگر پلات، دال یا داگدال است. صفحات معمولاً از فولاد کربنی و آلیاژهای سیلیکون، نیکل، مولیبدن، مس، کروم و آهن ساخته می شوند. مشخصات صفحه با علائم استانداردی که در انتهای صفحه نوشته شده است نشان داده می شود.

بیشتر بخوانید: برای آشنایی بیشتر با تفاوت انواع میلگرد فولادی می توانید مطلب “تفاوت میله و بیلت، بلوم و بیلت چیست؟” می توانید مقاله را ببینید. دیدن

میز اسلب استاندارد

مشخصات اسلب استاندارد به شرح زیر است:

GOST ST 49S/SP ASTM A615M

GOST ST 5S/SP ASTM A706M

S235JR ASTM A711/A7aam

S235J0 BS 4449

S235J2 GOST 380/89-94

S275JR GOST ST 3 S/SP

0

PED 97/23 / EC S275J2

نام شهر شما 713 سجر است

Germanischer Lloyd S355J0

لیست Lloyd’s S355J2

همچنین برخی استانداردهای UNS، JIS و CNS ISO 9001 و 14001 – TUV Nord

– BS OHSAS 18001 – TUV Nord

– AD 2000 – شماره فایل W0 / TRD 100 – TUV Nord

میز بشقاب استاندارد

اسلب ها چه کاربردهایی دارند؟

از ورق ها در تولید انواع محصولات فولادی مانند صفحات استفاده می شود و همچنین به عنوان فلز اصلی در تولید محصولات تخت مانند فولاد نورد گرم استفاده می شود. باید گفت که از ورق ها در ساخت نوار، لوله، ورق تخت و رول نیز استفاده می شود. با توجه به سایزهای استاندارد موجود در بازار، ضخامت این نوع کاروگیت بسیار کم است، بنابراین برای جلوگیری از آسیب، داشتن تجهیزات پیشرفته در فرآیند برش ضروری است.

قطعات کاشی

یک تشک خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

تخته ها باید عاری از ترک، سوراخ، جای جوش و سطح آنها کاملا صاف و بدون لک باشد.

اگر یک ورق فولادی ضد زنگ در یک یا دو طرف کف قرار گیرد، این محصول زنگ می زند.

گروه آهن ملل بهترین قیمت شمش را از تولید کنندگان و برندهای مختلف به مشتریان خود ارائه می دهد.

معایب استفاده از تخت

از فرآیند ریخته گری برای تولید تاکتال استفاده می شود که دارای معایبی است. اینها موارد زیر است:

عیوب سطحی

عیوب هندسی

عیوب سطحی دارای معایبی است که شامل موارد زیر است:

سوراخ های طولی و عرضی

زاویه ای

لایه برداری، خراش، سوراخ، لکه

یک دیوار کاذب

فلز یا اسپری را روی سطوح نگه دارید

حفره های شکم و گاز

توده ای از سرباره ها

سطح موج دار

توقف یا تسمه مایع

عیوب هندسی

نوع دیگری از عیوب، عیوب هندسی است و شامل موارد زیر است:

لوزی

شکم متورم

افسردگی

فرآیند ساخت اسلب

نحوه تولید صفحات یا اسلب

نحوه تولید اسلب یا اسلب

فرآیند تولید بشقاب به دو روش زیر انجام می شود:

فرآیند تراشکاری شمش

فرآیند استخراج مداوم

پس از به دست آوردن مواد مذاب از سنگ آهن و زغال سنگ، از آن برای تولید صفحات، شمش فولادی، شمش و گل استفاده می شود. فناوری های لازم تقریباً یکسان است، اما عمدتاً روش های مختلفی برای تولید کاشی وجود دارد. شامل:

کوره بلند (روش Basme)

روش دامنه یک روش سنتی است که در آن از بازسازی غیر مستقیم برای تولید اسلب استفاده می شود. ایران منابع زغال سنگ مرغوبی دارد، بنابراین روش کوره بلند یک روش کاربردی است. آهن و زغال سنگ تمیز شده در یک کوره بلند به طول 100 متر لایه بندی می شوند. سپس هوای داغ در دمای 1200 درجه سانتیگراد به داخل کوره ریخته می شود و زغال سنگ را می سوزاند که سنگ آهن را به آهن مذاب تبدیل می کند.

ابتدا سنگ آهن آهکی وارد کوره بلند می شود و آهن خام تولید می شود. فلز مذاب تشکیل شده در کوره بلند حاوی ناخالصی های مختلفی است که در صورت جامد شدن قوی و پایدار نیستند. سپس فلز مذاب از کوره بلند به موتور اژدر و به کوره مبدل تغذیه می شود.

در یک کوره مبدل، اکسیژن برای سوزاندن موادی مانند کربن، فسفر و گوگرد برای تولید فولاد مذاب خالص اضافه می‌شود. در این مرحله درجه حرارت و ترکیب مواد به طور دقیق بر اساس خواسته مشتریان تنظیم می شود. فولاد مذاب داخل قالب ریخته می شود، پس از جدا شدن از قالب با پاشیدن آب سرد، شمش سرد شده و در نهایت جامد می شود. در نهایت، طول تخته مورد نظر را می توان با برش های جداگانه به دست آورد.

روش احیای مستقیم

روش بازیابی مستقیم یکی از جدیدترین روش های فولادسازی است که کمتر از 50 سال قدمت دارد. این روش بسیار سازگار با محیط زیست است زیرا در آن از گاز طبیعی متان (CH4) استفاده می شود. استفاده از این روش به دلیل وجود منابع طبیعی فراوان در ایران بسیار منطقی است. روش کوره بلند پیروان خود را دارد، تا 94 درصد فولاد جهان با این روش تولید می شود، اما امروزه با توجه به مشکلات زیست محیطی که در کره زمین ایجاد می شود، روش های بازیافت مستقیم مورد توجه قرار گرفته است.

روش مارتن (فر باز)

در این روش برخلاف روش کوره بلند، به دلیل وجود اکسیژن در زنگ آهن از کوره باز استفاده می شود و ظرفیت آن می تواند 50 تا 150 تن آهن را ذوب کند. برای تکمیل فرآیند اکسیداسیون، هوای گرم نیز به داخل آهن مذاب دمیده می شود و زمان کار این کوره بسیار بیشتر از روش انفجار است. روش مارتین محصول بهتری تولید می کند زیرا ناخالصی ها را با دقت از بین می برد.

کوره القایی (EAF)

در این روش از الکتریسیته، الکترودها و مواد افزودنی استفاده می شود که قیمت بالایی را به همراه دارد. به دلیل مشکلاتی که در روش القایی وجود دارد، از این روش در تولید فولاد ایران استفاده نمی شود. دو عیب روش کوره القایی عبارتند از:

در این کوره به دلیل عدم کنترل اکسیژن، عیوب در محصول ایجاد می شود.

در روش کوره القایی فسفره زدایی و گوگردزدایی اتفاق می افتد.

کارخانه های پانل سازی در ایران کدامند؟

ایران یکی از کشورهای مهم در صنعت فولاد است. رقابت ایران با غول جهانی صنعت فولاد چین. از کارخانه های مهم در سراسر ایران می توان به مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، فولاد نیشابور در خراسان و … اشاره کرد.

تفاوت بین صفحات، رشته ها، گلبرگ ها و گلبرگ ها چیست؟

شمش ها، اسلب ها، شمش ها و شمش ها بلوک های عظیمی از فلز اولیه یا از فرآیندهای بازیافت هستند و به عنوان مواد اولیه در اکستروژن، آهنگری، نورد و سایر عملیات فلزکاری استفاده می شوند.

اسلب: محصولات نیمه تمام متشکل از قطعات فولادی مستطیلی با ضخامت 160 میلی متر یا بیشتر. به روش های مختلفی تولید می شود.

شمش: شمش های فلزی با سطح مقطع گرد، مستطیل یا شش ضلعی به طول 2 متر به صورت نیمه کاره مناسب برای بازفرآوری تولید می شوند. برای مطالعه بیشتر در مورد ساخت شمش فولادی به مقاله انواع شمش فولادی و فرآیند تولید آن در کارخانه های مختلف نگاهی بیندازید.

بلوم: بلوم یک محصول نیمه تمام مستطیل شکل است. شکوفه ها را می توان از شمش با ریخته گری مداوم یا نورد ساخت. از بلوم ها برای ساختن ریل، سپر، ناودانی، قوطی، تیرآهن و غیره استفاده می شود.

بیلت: بیلت ها با مقاطع مربع یا گرد تولید می شوند و بلندتر از بلوک هستند. حفره های فولادی نتیجه تولید نورد گرم هستند و به طور مستقیم در طی ریخته گری فولاد حذف می شوند.

به طور خلاصه

اسلب یا تکتال یک محصول نیمه تمام است که به روش های مختلفی تولید می شود. امروزه به دلیل سازگاری زیاد روش تجدید مستقیم با محیط زیست، اهمیت بیشتری نسبت به سایر روش های تولید دال دارد. در این مقاله کاربرد اسلب، مزایا و معایب و انواع فرآیندهای تولید اسلب به اختصار توضیح داده شده است. این مقاله برای درک بهتر محصول و نحوه استفاده از آن مفید است.

سوالات متداول در مورد فرآیند تولید و خواص ورق

دال ها یا تخت ها برای چیست؟

اسلب به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات فولادی مانند کلاف های نورد گرم استفاده می شود.

تفاوت بین اسلب و شمش چیست؟

صفحات با طرح افقی 160 میلی متر ضخامت دارند، در حالی که پانل هایی با طرح افقی، دایره ای یا شش ضلعی تا طول 2 متر در دسترس هستند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *