دسته‌بندی نشده

انواع خاموت و کاربرد آن  در سازه ها

کدام کارخانه‌ها میلگرد با کیفیت تولید می‌کنند؟

خاموت نوعی آرماتور عرضی است که معمولاً به شکل مربع یا مستطیل (بسته به اندازه ستون یا تیر) ساخته می شود. از دمپرها علاوه بر تقویت طولی برای افزایش مقاومت در برابر تنش های پیچشی و برشی و جلوگیری از ترک خوردگی سازه استفاده می شود. انواع صدا خفه کن را می توان بر اساس ظاهر، زاویه خمش و تکنولوژی تولید طبقه بندی کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع صدا خفه کن، نحوه خاموش کردن آنها و قوانین مربوطه، مقاله دایره المعارف ملل آهنین را دنبال کنید.

لیست مواد تشکیل دهنده پنهان

1 فیلم ارائه انواع خاموت و کاربرد آنها

2 خاموت چیست؟

3 تفاوت بین درگیری و خاموت

4 نوع خاموت

5 کاربرد خاموت

6 نقش خاموت در ساخت و ساز

7 نقش خاموت در ساختار

8 قوانین ملی برای خاموت در ساختمان ها

9 نکته مهم برای استفاده از هاموچ

10 قیمت آرام

ویدیویی که به معرفی انواع خاموت و کاربرد آنها می پردازد

در ویدیوی زیر می توانید معرفی، استفاده و روش تولید خاموت را مشاهده کنید.

انواع ویدیوهای بی صدا و کاربرد آنها

خاموت چیست؟

میلگردهای تقویت کننده یا آرماتورهای عرضی که معمولاً به شکل مستطیل یا به شکل رکاب (U یا L شکل) ساخته می شوند، رکاب نامیده می شوند. میرایی در تیرها و دال ها برای مقاومت در برابر نیروهای برشی و پیچشی سازه ها استفاده می شود، از این رو به آن میرایی ستون و میرایی سقف نیز گفته می شود. آرماتور خاموت معمولاً به صورت عمودی یا با زاویه نسبت به آرماتور طولی قرار می گیرد. سایزهای 8 و 10 رایج ترین هستند و معمولاً از میلگرد آجدار ساخته می شوند. البته برای میرایی از آرماتور ساده نیز استفاده می شود اما کاربرد آن کمتر از آرماتور آجدار است. به طور کلی کلیه میلگردهای تقویت کننده در دو دسته ساده و آجدار تولید می شوند. میلگرد معمولی سطح صاف و صیقلی دارد اما میلگرد موجدار در سه نوع با سطوح در حال اجرا متفاوت تولید می شود. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع میلگردهای تقویت کننده مقاله زیر را مطالعه کنید.

#با دقت بخوانید

آهن ملل

کارشناسان آسیاب آهن: انواع تایر و کاربردها در صنعت ساختمان

نوع میله تقویت کننده

همانطور که گفتیم کار بی صدا ساخت و ساز تقویت سازه و بتن در برابر نیروهای برش و ترک است. به این ترتیب استفاده از بتن باعث افزایش مقاومت سطح مقطع در برابر فشار وارده و باز شدن ترک مورب می شود و در نهایت از شکست و ترک خوردن سقف و ستون بتنی جلوگیری می کند. انواع مختلفی  در سازه های مسلح به دو صورت استفاده می شود: محکم بسته یا محکم باز.

تفاوت بین استحکام و خاموت

به عنوان یک اصطلاح واحد، تمام سفت‌کننده‌های عرضی را قنداق می‌نامند، اما طبق مقررات ملی ساختمان در عنوان نهم، باید در برخی از اعضا به جای لب به لب از کلمه لب به لب استفاده شود. بنابراین در اعضای فشاری مانند ستون‌ها باید از واژه سخت‌کننده استفاده کرد و به سخت‌کننده‌های عرضی که در تیرها و دال‌ها برای جلوگیری از کمانش و برش و پیچش سخت‌کننده‌های طولی استفاده می‌شوند، بادبند می‌گویند.

نکته: «تنگ» طبق قوانین، حلقه ای از میلگرد یا مفتول به صورت دایره، مستطیل یا چندوجهی بدون گوشه های داخلی از جمله آرماتور عمودی است. جوراب شلواری استحکام و انعطاف پذیری اندام ها را افزایش می دهد.

انواع خاموت

انواع صدا خفه کن ها به شکل ظاهری، ظرفیت حمل بار، روش خمشی و … بستگی دارد. می توان آنها را بر این اساس طبقه بندی کرد، اما به طور کلی، همه انواع تیرها در دسته سخت کننده های عرضی قرار می گیرند و زمانی که تنش برشی از طول میلگردهای بلند اعمال می شود. مانند خسارات ناشی از زلزله

انواع صدا خفه کن های مورد استفاده در ساختمان را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

انواع خاموت از نظر ظاهر

همانطور که در بالا ذکر شد، کاموت با توجه به ابعاد و مقطع ستون ساخته می شود، بنابراین می توان آن را به اشکال مختلف مربع، مستطیل، دایره و چند ضلعی ساخت.

انواع خاموت در ظاهر

اما به طور کلی شکل خاموت مربع (یا مستطیل) و مخدوش (U یا L شکل) است. به همین دلیل خاموت را از نظر شکل ظاهری می توان به دو دسته پلمپ شده و پلمپ باز تقسیم کرد.

خاموت شدید (حلقه بسته)

بر اساس شکل ظاهری مقطع کاج می توان باریک یا باز بودن آن را تشخیص داد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، یک اتصال تنگ دارای یک محیط کاملاً بسته است و اغلب برای مقاومت در برابر نیروهای کششی استفاده می شود. این مدل Xamut بیشتر در ستون ها و تیرهایی که تحت نیروهای کششی بالایی قرار دارند استفاده می شود.

قفل را ببندید و خاموت باز را قفل کنید

خاموت تنگ و باز (حلقه باز)؛

صدا خفه کن های U یا L شکل به عنوان صدا خفه کن جامد و باز طبقه بندی می شوند. رایج ترین استفاده از بادامک صلب مقابله با نیروهای برشی است. انواع خاموت جامد و شل را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

قلاب یا تک شاخه

ریشه یا دو شاخه

شاخه های بیشتر

انواع کاموت با توجه به زاویه خمش شاخه ها

انواع هوماک بسته به زاویه خمش شاخه ها

بسته به زاویه ای که قلاب یا شاخه داخلی قلاب را خم می کنیم، می توان آنها را به دو صورت زیر تقسیم کرد:

هاموتی ساده (سنتی): هموتی ساده که به آن هاموتی سنتی نیز می گویند، با دست و با استفاده از اهرم درست می شود و گردن آن با زاویه 90 درجه است. به دلیل خمیدگی 90 درجه، این نوع صدا خفه کن اتصالات بلند را به خوبی پوشش نمی دهد.

صدا خفه کن مکانیکی: صدا خفه کن مکانیکی شبیه صدا خفه کن ساده است، تنها تفاوت بین صدا خفه کن ساده و مکانیکی این است که زوایای صدا خفه کن مکانیکی 45 یا 135 درجه است. خمیدگی 135 درجه قلاب کموت اجازه می دهد تا میله های اصلی در یک زاویه مونتاژ شوند.

انواع خاموت از نظر تکنولوژی ساخت

به نظر می رسد با توجه به تکنولوژی تولید ساکت است

خاموت ها بسته به روش ساخت شکل ها و عملکردهای مختلفی دارند که در زیر به شما ارائه می کنیم:

صدای عادی: صدای عادی را می توان به صورت دستی و خودکار تولید کرد. این نوع صدا خفه کن در اشکال و اندازه های مختلف ساخته می شود.

صدا خفه کن مارپیچی: صدا خفه کن مارپیچ نوعی صدا خفه کن دایره ای یا دایره ای است که با دست ساخته نمی شود و با استفاده از دستگاه های CNC تولید می شود. ظاهر آن دور یک سری میله های عمودی پیچیده شده است. این مدل کاموت در سایزها و فرمت های مختلف قابل ساخت می باشد.

صدا خفه کن Roboto: این مدل صدا خفه کن نیز CNC تراش خورده است و ظاهری شبیه صدا خفه کن مارپیچ دارد با این تفاوت که در یک گوشه آن یک قسمت مربعی دارد.

صدا خفه کن سلولی: صدا خفه کن به صورت حلقه های بسته است و هنگام استفاده در یک سازه نیروی زیادی در محل استفاده تولید می کند. آنها از فناوری جدیدی به نام Pi-Systems در تولید سلولی استفاده می کنند. این نوع صدا خفه کن جدیدترین نوع سایلنسر موجود در بازار می باشد.

کاربرد خاموت

استفاده اولیه از خرپاها در ستون ها و تیرهای بتنی، نگه داشتن میله های بلند در محل و ایجاد تکیه گاه جانبی است، جایی که میله های بلند را می توان بین دو دهانه باریک خم کرد. همچنین دمپرها از تجمع نیروهای برشی و انتشار ترک جلوگیری می کنند. در ادامه به بررسی کاربرد هاموت در تیرها و ستون ها می پردازیم.

استفاده از صدا خفه کن در ستون: برای جلوگیری از انحراف آرماتورهای طولی و مدیریت خطرات ناشی از برش و پیچش، از صدا خفه کن با حداقل قطر 6 میلی متر در طول ستون استفاده می شود. علاوه بر مزایای فوق، نقش خاموت در ستون مزایای زیر را تعیین می کند:

وضعیت بدن را تثبیت می کند و استحکام جانبی را برای تقویت طولانی مدت ایجاد می کند

افزایش مقاومت و دوام بتن

مقاومت موهای جانبی

جلوگیری از خمش زودرس میلگرد

استفاده از صدا خفه کن در تیرهای بتنی: وظیفه صدا خفه کن در ساخت سقف افزایش مقاومت تیرهای بتنی در برابر نیروهای برشی می باشد. با توجه به اینکه در تیرهای بتنی حداکثر نیروهای برشی در نقاط بحرانی و نزدیک تکیه گاه ها ایجاد می شود، فاصله بین لنگرها و قطر آنها در این نواحی بیشتر خواهد بود. بنابراین، اندازه فرورفتگی سقف بستگی به محل نقاط مهم یا مناطق دیگر دارد.

از دیگر مزایای استفاده بی صدا از روشنایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد لنگر گشتاور

افزایش مقاومت در برابر نیروهای خشونت و خشونت

افزایش استحکام و دوام سازه

نقش خاموت در ساخت و ساز

نقش خاموت در ساخت و ساز

تعداد و نوع لنگر مورد نیاز به طراحی و چیدمان ساختمان بستگی دارد. و باید در فاصله مناسب عمود بر تیرها و ستون ها قرار گیرد تا از جابجایی جلوگیری شود صدا خفه کن از طریق سیم آرمیچر به آرمیچر اصلی متصل می شود.به طور کلی میلگردهای میلگرد  در سازه های بتن مسلح به دو صورت محکم بسته یا باز محکم استفاده می شود.

صدا خفه کن های آب بندی باز برای مقابله با نیروهای برشی در جایی که نیروهای پیچشی کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند استفاده می شود، در حالی که صدا خفه کن های آب بندی شده معمولاً برای مقاومت در برابر نیروهای پیچشی استفاده می شوند. به همین دلیل توصیه می شود در مواقعی که نیروهای پیچشی زیاد است از صدا خفه کن بسته استفاده شود. پس از نصب بادامک، انتهای بادامک باید حداقل 135 درجه به سمت داخل خم شود تا در برابر نیروهای وارده به ساختمان مقاومت بالایی داشته باشد.

زیرا نمی توان از لولاها روی پایه استفاده کرد بنابراین از شبکه معکوس دیگری که به نام هارک معروف است برای این فونداسیون استفاده شد. تقویت توری یا قفسه (مانند حلقه) نوعی خمش شبکه در نظر گرفته می شود. به طور کلی توری هاموت، کرک، راستا، رکبی، سنجک و اتکا 6 نوع هستند که برای آشنایی با پشتی ها و کاربرد آن ها توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

#باید خواند شود

آهن ملت ها

نکته تخصصی میلز آهن: ۶ نوع خم میلگرد را ارائه دهید

خم میلگرد

نقش خاموت  در سازه ها

انواع خاموت و کاربرد آن  در سازه ها

انواع خاموت و کاربرد آن  در سازه ها

میراگرها نقش مهمی در مقاومت سازه ها و اعضای بتنی به ویژه در برابر نیروهای کششی دارند. به طور کلی بتن در برابر نیروهای ناشی از حوادثی مانند زلزله مقاومت کمی دارد. به همین دلیل استفاده از میرایی سازه را در برابر نیروهای برشی و پیچشی قوی تر می کند. روش استفاده از قالب ها به صورت عمودی و گاه شیبدار است تا از شکست زودرس مقطع بتنی در اثر نیروهای خمشی و برشی وارده جلوگیری شود. در نتیجه صدا خفه کن ها مقاومت مقطع را در برابر دهانه های شیبدار ترک افزایش می دهد و از پارگی و ترک در اعضای بتنی جلوگیری می کند.

به طور کلی بنایی بتنی و استفاده از آن در ساختمان ها دارای اهداف زیر است:

جلوگیری از ایجاد و انتشار ترک در ستون ها یا تیرهای بتنی

افزایش مقاومت سازه در برابر برش، پیچش، برش و کشش سطحی.

افزایش مقاومت فشاری و بهبود الاستیسیته ستون

از خم شدن میله های طولی خودداری کنید

جلوگیری از حرکت میلگرد در بتن ریزی

مقررات ملی برای خاموت در ساختمان ها

بر اساس مقررات ملی ساختمان در مبحث نهم، اجرای بی صدا باید ضوابط زیر را در نظر بگیرد:

قطر صدا خفه کن نباید کمتر از مقادیر زیر باشد:

یک سوم قطر بزرگترین میلگرد طولی با حداکثر قطر 30 میلی متر

10 میلی متر برای میله های طولی با قطر بیشتر از 30 میلی متر و همچنین برای گروهی از میله های در تماس

در هر صورت قطر صدا خفه کن ها نباید کمتر از 8 میلی متر باشد.

فاصله بین دو خاموت متوالی نباید از مقادیر زیر تجاوز کند:

12 برابر عرض کوچکترین میله طولی، یک نفر یا عضوی از گروهی از میله های مرتبط.

36 برابر قطر آرمیچر Xamut

کوچکترین ابعاد یک عضو فشاری

250 میلی متر

همچنین تعداد شیم ها در هر مقطع باید به گونه ای باشد که هر یک از میلگردهای زیر با حداکثر زاویه داخلی 135 درجه در گوشه شیم قرار گرفته و سپس باقی بماند:

A: هر گونه میلگرد در گوشه عضو

ب- همه پس زمینه های گوشه حداکثر نیستند

ج- هر آرمیچر با فاصله آزاد از آرمیچر قابل سرویس مجاور بیش از 150 میلی متر باشد.

در مورد میلگردهای بلند که در یک قاب دایره ای قرار می گیرند، می توان از صدا خفه کن در سرتاسر استفاده کرد، مشروط بر اینکه انتهای آنها با قلاب استاندارد 135 درجه خاتمه داده شود یا به طور مناسب در بتن مهار شده باشد.

همچنین با توجه به ضوابط خاص طراحی لرزه ای، طول ناحیه بحرانی برای استفاده از آرماتور عرضی نباید کمتر از مقادیر زیر باشد:

یک ششم ارتفاع آزاد ستون

هر چه بخش مستطیلی یا قطر دایره ستون بزرگتر باشد

450 میلی متر

فاصله سفت کننده های معکوس هنگام استفاده در اتصالات بسته باید کمتر از مقادیر زیر باشد:

8 برابر قطر کوچکترین میله ستون طولی

24 برابر قطر خاموت ها

وسط کوچکترین میله طولی ستون

300 میلی لیتر

نکات مهم برای اجرای خاموت

نکات کلیدی برای اجرای هموت

هنگام اجرای دمپر باید اصول خاصی در نظر گرفته شود. در زیر به برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

فاصله صدا خفه کن اول از قسمت اتصال ستون به تیر نباید بیشتر از نصف صدا خفه کن باشد.

در اعضای فشاری با اتصالات پیچی بسته یا گرد، فاصله آزاد بین دو میلگرد طولی نباید کمتر از 1.5 برابر قطر بزرگترین میله باشد.

صدا خفه کن ها باید در فاصله 20 سانتی متری از یکدیگر قرار گیرند.

صدا خفه کن ها باید با سیم تقویت کننده به سیم ها بسته شوند.

آرماتورها نباید در دمای کمتر از 5 درجه سانتیگراد خم شوند. اگر می خواهید دوباره میلگرد را خم کنید باید عملیات خمکاری را به صورت سرد و مکانیکی انجام دهید.

بهای خاموت

قیمت انواع ژامبون بسته به نوع ژامبون و اندازه و کیفیت یراق آلات متفاوت است. به عنوان مثال هاموت معمولا از میلگرد A2 ساخته می شود که کربن کمتری دارد و قابلیت خمش خوبی دارد، بنابراین قیمت هاموت نیز به قیمت میلگرد A2 بستگی دارد و روزانه منتشر می شود. برای اطلاع از قیمت یک روز آرام می توانید از لینک زیر و یا تماس با متخصصین آسیاب آهن استفاده کنید.

مشاهده قیمت ها و خرید محصولات

ملل آهنین؛ توزیع کننده میله فولادی به صورت آنلاین و حضوری

گورا آش

اینطور نیست

میلگردهای ضربدری یا خاموت همراه با میلگردهای طولی برای تقویت بتن در برابر نیروهای کششی و پیچشی و جلوگیری از ریزش ستون ها و تیرهای بتنی استفاده می شود. همچنین خاموت نقش مهمی در افزایش استحکام سازه در برابر مورب و ترک های ناگهانی دارد. به طور کلی صدا خفه کن ها استحکام سازه را در برابر تنش های پیچشی و برشی افزایش می دهند. انواع خاموت را می توان با توجه به دیدگاه های مختلف طبقه بندی کرد. متداول ترین انواع بر اساس روش های تولید عبارتند از: خاموت معمولی، خاموت معمولی، خاموت مارپیچی، خاموت رباتیک و خاموت سلولی که همگی در این مقاله بررسی می شوند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *