دسته‌بندی نشده

انواع روش های اتصال میلگرد (انواع وصله میلگرد)

انواع روش های اتصال میلگرد

انواع روش های اتصال آرماتور (انواع وصله های تقویتی)

نامه جبران خسارت

روش اتصال میلگرد

برای اتصال مدارها از چهار نوع پچ استفاده می شود که رایج ترین آنها صفحه پوششی است. سه روش دیگر شامل جوشکاری، ماشینکاری و وصله های تراست که نسبت به صفحه پوششی در رده بعدی قرار می گیرند. در این مقاله به بررسی انواع گچ میلگرد آهن میلم و نکات اجرایی می پردازیم. ما را دنبال کنید.

نسخه صوتی مقاله انواع روش های اتصال آرماتور

1 مقدمه ای بر انواع میلگرد

2 نوع اتصالات میلگرد

3 1- محل پوشش میلگرد (همپوشانی)

4 2- ریبار مکینیکل پیچ (کپلر)

5 3- وصله پشتیبانی تقویتی

6 4- وصله جوش میلگرد (جعلی)

7 نوع لکه عرق بر اساس استاندارد بین المللی AWS

8 نقطه اتصال میلگرد مشترک

خواص فرآورده های آهنی

1 مشکل اتصال میلگرد (پچ میلگرد)

2 نوع

وصله پوششی (روکش) – وصله مکانیکی (جفت گیری) – وصله جوشکاری (جعلی) – وصله پشتی

3 اتصال میله های تقویت کننده به یکدیگر و اعمال آرماتور

مقدمه ای بر انواع ردیف ها

انواع پشت را می توان از جنبه های مختلف طبقه بندی کرد. از نظر ظاهر، جنس، استفاده و همچنین پس از استفاده. به عنوان مثال انواع پشتی را می توان به دو دسته تقسیم کرد: طولی و عرضی. با این حال، مفید است و اغلب برای طبقه بندی آنها به دو نوع استفاده می شود: عقب و جلو. پیشنهاد می کنیم مقاله بعدی را مطالعه کنید تا با انواع دسته بندی Backend و کاربرد آنها آشنا شوید.

# باید خواند شود

آهن ملت ها

مشاوره تخصصی آهن و فولاد. مقاله انواع میلگرد و کاربرد آن در ساختمان را ببینید

انواع میلگرد

انواع بک لینک

اتصال میلگرد برای افزایش طول میلگرد انجام می شود. همچنین به دلایل عملی مانند ایجاد کشش یا فشار مداوم در دو آرماتور مجاور. نوع اتصال آرماتور یا نوع اتصال آرماتور باید به یکی از چهار روش زیر یا ترکیبی از آنها انجام شود:

آرماتوربندی: با قرار دادن دو آرماتور متناسب با طول فولاد انجام می شود.

اتصال مکانیکی (Splicing): این عمل با استفاده از دستگاه مکانیکی مخصوص انجام می شود.

پیچ وابسته: این کار با قرار دادن دو سر باند فشاری در کنار هم انجام می شود.

وصله جوش (ریگینگ): از اتصال دو اتصالات به یکدیگر تشکیل می شود.

انواع اتصال میلگرد

کاربرد اصلی انواع وصله های میلگرد در کاربرد آرماتورهای ساختمانی است و از بین وصله های ذکر شده معمولاً از وصله پوشش آرماتور یا کاربرد پوشش در آرماتور استفاده می شود. به عنوان مثال پس از آماده سازی آرماتورهای طولی در آرماتور ستون، به کمک وصله های آرماتور به آرماتورهای فونداسیون متصل می شوند.

1 – لایه تقویتی (روکش)

همانطور که قبلاً گفتیم، رایج ترین نوع اتصال در سازه های بتنی، به ویژه در هنگام استحکام بخشیدن به پی، پوشش است. این روش اتصال با قرار دادن دو میلگرد تقویت کننده در کنار یکدیگر به طول مشخص انجام می شود. طولی که دو میله باید در کنار هم قرار گیرند را «طول پوشش» می گویند. البته لکه پوشش فقط برای اتوهایی با قطر کمتر از 36 میلی متر مجاز است. در این نوع اتصال میلگرد میزان همپوشانی میلگرد یا میلگرد بسیار حائز اهمیت است و باید با رعایت اصول و ضوابط ضوابط انجام شود تا بتوان به یک اتصال قوی و صحیح دست یافت. به عنوان مثال، آرماتور یک ستون بر اساس محاسبات مهندسان بر روی نقشه ها و نقشه ها و یا بر اساس مقررات خاص انتخاب می شود. اما معمولا در کارگاه های ساختمانی این عدد 40-50 برابر قطر لنگر در نظر گرفته می شود.

یک نوع پچ پوششی

انواع پچ های پوشش دهنده مجدد

وصله پوشش میلگرد به دو صورت تماسی و غیر تماسی قابل اجرا است.

محل پوشش تماس: علامت پوشش معمولاً از نوع تماس است. به صورت تماسی، قطعات وصله شده با یکدیگر در تماس بوده و با سیم آهنی آب بندی می شوند.

وصله پوششی غیر تماسی: در نوع غیر تماسی از بتن برای جلوگیری از ایجاد سوراخ در وصله استفاده می شود. همچنین در این روش طول پوشش خمشی با توجه به محل آن، نوع خمش و عملکرد آن که کشش یا فشار است، متغیر است. محل وصله غیر تماسی نیز توسط یک شبکه معکوس عمود بر مرجع مورد وصله پیچیده می شود.

برای آشنایی بیشتر با انواع وصله میلگرد (اورلب) توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید:

# باید خواند شود

آهن ملت ها

پیشنهاد کارشناس ملل آهنین: مطالعه مقاله اورلب، میلگرد چیست؟

اتصالات Orlab

نکاتی برای استفاده از چسب های پوششی

هنگام اعمال وصله های پوششی طبق قوانین مقررات ملی ایران باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

وصله های پوششی مجاز به استفاده به عنوان مجموعه ای از تقویت کننده ها برای گروهی از تقویت کننده ها نیستند. اما هر میلگرد را می توان با یک مرحله جداگانه متصل کرد. در این حالت، قسمت های تکه های تقویت کننده مختلف نباید روی هم قرار گیرند.

طول پوشش مورد نیاز برای هر دو میلگرد در یک گروه میلگرد باید بر اساس طول پوشش مورد نیاز برای هر میلگرد تعیین شود.

در اعضای خمشی، فاصله مرکز تا مرکز بین دو آرماتور که توسط یک وصله پوششی به هم وصل شده اند نباید کمتر از یک پنجم طول پوشش مورد نیاز یا بیشتر از 150 میلی متر باشد. در سایر اعضا این فاصله نباید بیش از 5 برابر قطر کوتاه ترین آرماتور باشد.

2- پچ میلگرد مکانیکی (تماسی)

پیچ مکانیکی میلگرد

وصله مکانیکی با استفاده از دستگاه های مکانیکی خاص انجام می شود. زمانی که اجرای پچ پوششی امکان پذیر نیست. البته اگر فاصله آرماتورها استفاده از وصله پوششی را غیرممکن می کند باید از وصله مکانیکی استفاده کرد. به عنوان مثال، برخی از برج های بتنی از تعداد زیادی میلگرد بزرگتر از 36 میلی متر استفاده می کنند که امکان ساخت وصله پوششی برای آنها وجود ندارد. در این حالت باید از لکه مکانیکی استفاده شود.

انواع شیرهای مکانیکی به سه دسته زیر تقسیم می شوند و با توجه به الزامات تایید، عملکرد و اجرا قابل کنترل می باشند.

انواع مونتاژ مکانیکی

تک وصله کششی مکانیکی: این نوع اتصال باید بتواند بارهای کششی را تحمل کند.

فقط وصله مکانیکی فشاری: در این زمینه تنش فشاری از یک میلگرد به میلگرد دیگر منتقل می شود. با قرار گرفتن در یک خط و تکیه بر یکدیگر

وصله های کششی و فشاری مکانیکی: این نوع اتصال باید بارهای فشاری و کششی را تحمل کند.

نکاتی برای استفاده از پچ مکانیکی

به طور معمول، کانکتورهای فشاری در یک پچ مکانیکی استفاده می‌شوند که به عنوان کانکتورهای پشتی نیز شناخته می‌شوند. این قطعات بدون خروج از مرکز پشت سر هم به یکدیگر متصل می شوند و نسبت به سایر تکه ها سبکتر هستند. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد کانکتور نیاز دارید، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید. در این مقاله به تفصیل در مورد انواع کانکتورهای Perelmon و نحوه نصب آنها صحبت می شود.

# باید خوانده شود

آهن ملت ها

توصیه تخصصی Ahannalum: مقاله کوپلینگ میلگرد و انواع آن را مطالعه کنید

فیکسچر خاموش است

پچ مکانیکی زمانی مناسب است که مقررات اجازه استفاده از پوشش پچ را بر روی اتوهای با قطر زیاد نمی دهد.

در صورتی که میلگردهای تقویت کننده فضای کافی برای پوشش پوششی نداشته باشند و یا وصله ها در قسمتی از سازه قرار گرفته باشند که امکان استفاده از وصله پوششی وجود نداشته باشد، برای اتصال آرماتور از وصله مکانیکی استفاده می شود.

رعایت الزامات مقررات مربوط به بست های پوششی به معنای افزایش طول بست است، بنابراین بهتر است از آن در اتصالات با قطر زیاد و یا اتصالات با پوشش کم چسب استفاده شود.

اگر طول میلگردهای انتظار برای اجرای پوشش کافی نیست و طول آن حداقل 305 میلی متر یا بیشتر است، بهتر است از ماشین استفاده شود.

3-کمک وصله میلگردی

وصله های پشتیبانی میلگرد

این روش اتصال میلگردهای تقویت کننده با کنار هم قرار دادن دو سر میل فشاری انجام می شود. تکیه گاه ها فقط برای میله های فشار با قطر 25 میلی متر یا بیشتر مجاز هستند. به عنوان یک قاعده، هنگام استفاده از پدهای پشتیبانی باید نکات زیر را در نظر گرفت:

در مقاطع تکیه گاه که انتهای دو میلگرد برای انتقال فشار از یک میله به میله دیگر به یکدیگر متصل می شوند، انتهای میلگردها باید به طور کامل بریده شده و درجه تماس بین دو میله تا حد امکان کامل باشد.

لبه رویه هر لاستیک نباید بیش از 1.5 درجه از بالا نسبت به محور لاستیک باشد و تماس دو لاستیک پس از مونتاژ نباید بیش از 3 درجه از تکیه گاه کامل باشد.

در قسمت کششی وصله میلگردها باید فقط با جوش یا وصله مکانیکی انجام شود. فاصله بین تکه ها روی میلگرد مجاور باید بیش از 750 میلی متر باشد.

این نوع پچ فقط در قسمت هایی که دارای سطح مقطع بسته یا مارپیچ هستند مجاز است. گیره نوعی آرماتور عرضی است که عمدتاً در ستون ها و آرماتورهای طولی استفاده می شود.

4- آماده سازی برای جوشکاری (جوشکاری)

تکه های جوش تقویتی

وصله یا اتصالات جوش به معنای جوشکاری برای تقویت یکدیگر است. روش های مختلفی برای تقویت وجود دارد. هنگام استفاده از آهنگری یا جوشکاری، به منظور حفظ استحکام و دوام سازه، توجه به قوانین و مقررات جوشکاری بسیار مهم است. به همین دلیل، اگر بخواهیم از اتصال جوشی تقویت شده استفاده کنیم، باید آزمایش جوش پذیری انجام دهیم. در این آزمایش باید آزمایش های کششی و خمشی روی نمونه های متراکم انجام شود.

تست کششی و خمشی آرماتورها

میلگرد در آزمایش کشش زمانی از نظر جوش پذیری قابل قبول در نظر گرفته می شود که قسمت آسیب دیده در محل جوش یا محل آن نباشد. در آزمایشات خمشی زمانی میلگرد از نظر جوش پذیری قابل قبول در نظر گرفته می شود که پس از خمش در محل اتصالات میلگرد ترک ایجاد نشود. در بررسی دیگری، شرط پذیرش میلگرد برای تست میلگرد چیست؟ آی را بخوانید

انواع جوش میلگرد

بر اساس مقررات ملی ایران، جوشکاری آرماتورها به دو صورت انجام می شود:

اتصال جوش لب به لب (جوش تماسی)

جوشکاری ذوبی الکترود (جوشکاری قوس الکتریکی)

جوشکاری و جوشکاری تماسی الکتریکی

جوش لب به لب فقط در شرایط کارخانه و در صورتی که عرض میلگردها برای فولادهای نورد گرم کمتر از 10 میلی متر و برای فولادهای نورد سرد از 14 میلی متر نباشد مجاز است. ضمناً سطح مقطع متوسط ​​دو میلگرد مورد ریخته گری نباید از یک پنجم تجاوز کند.

وصله جوش i-arc

جوشکاری ذوبی الکترود تا زمانی مجاز است که برای هر نوع فلزی مطابق با مبحث 10 مقررات ملی ساختمان از الکترود و روش جوشکاری مناسب استفاده شود. اتصال جوش ذوبی به یک الکترود معمولاً به یکی از روش های زیر A تا P انجام می شود:

جوش پهلو به پهلو با جوش یک یا دو طرفه برای غلتک های داغ با قطر 6-36 میلی متر مجاز است. در این روش طول نوار چسب در یک طرف نباید کمتر از 10 برابر قطر کوچک پشتی باشد و طول نوار چسب در دو طرف نباید کمتر از 5 برابر قطر کوچکتر باشد. بازگشت .

ب- جوش فیله ای یک طرفه یا دو طرفه یا تکه های جانبی اضافی فقط برای اتصال دهنده های نورد گرم مجاز است. حداقل طول نوار جوش برای اتصال هر نوار بست به یک وصله یا وصله برابر با اتصال جانبی است.

ج- اتصال جوش لب به لب با تسمه پشتی، طول پشت بند نباید کمتر از 3 برابر قطر میلگردها (برای فولادهای نورد گرم) و یا 8 برابر قطر میلگردها (برای اصلاح سرد) باشد. فولادها). فاصله دو سر میلگردهایی که باید وصله شوند باید در حالت آماده شده 3 میلی متر و در حالت آماده نشده به اندازه نصف قطر میلگردها باشد. در مورد فولادهای سرد کار، تهیه سر هر دو میلگرد ضروری است. در صورتی که میلگردهای مورد وصله در حالت عمودی یا نزدیک به عمودی قرار می گیرند، لازم است انتهای میلگرد بالایی آماده شود و انتهای میلگرد پایینی باید عمود بر محور آن بریده شود.

انواع روش های اتصال میلگرد

انواع روش های اتصال میلگرد

انواع وصله لحیم کاری بر اساس استاندارد بین المللی AWS

جوشکاری وصله میلگرد طبق استاندارد ANSI/AWS D1.4 (تقویت سازه های فولادی) شامل موارد زیر می باشد:

ارتباط مستقیم یک به یک

ارتباط غیر مستقیم پایان به انتها

اتصال پوشش جوش داده شده

اتصال مستقیم به سر

جوش شمش مستقیم اتصالات یکی از روش های جوشکاری وصله ای اتصالات می باشد. تماس مستقیم در موارد زیر امکان پذیر است:

این اتصال برای تقویت میلگردهایی با قطر بیشتر از 19 میلی متر مناسب است.

برای اتصال افقی دو طرف از جوش های V شکل یک طرفه و دو طرفه استفاده می شود.

برای اتصال دو خط به صورت عمودی از جوش شیار شیبدار یک طرفه و دو طرفه استفاده می شود.

اتصالات شیار V شکل یک طرفه با یک لوله در پشت تسمه برای اتصال دو اتصالات هم قطر به صورت افقی استفاده می شود.

جوشکار جانبی با لوله در پشت برای اتصال عمودی دو میله موازی مناسب است.

پیوند متقابل

هنگام استفاده از این اتصال، بتن اطراف اتصال در سازه تمام شده باید به اندازه کافی با فولاد عرضی تقویت شود تا از ترک خوردگی که ممکن است در اثر بارگذاری غیر محوری اتصال رخ دهد، جلوگیری شود. اتصال غیرمستقیم انتها به انتها در موارد زیر امکان پذیر است:

این اتصال با صفحه و در گوشه وصله انجام می شود و از لحیم کاری استفاده می شود که مانند یک لایه ذوب مضاعف است.

این اتصال با وصله میله انجام می شود و از جوش شیاری V شکل استفاده می شود.

اتصال پوشش جوش داده شده

اتصال پوشش جوشی زمانی استفاده می شود که بخواهیم به جای همپوشانی (اتصال پوششی) از جوش آرماتور استفاده کنیم. اتصال روکش جوشی به دو صورت اتصال روکش مستقیم با اتصالات تماسی و اتصال روکش غیر مستقیم با اتصالات مجزا انجام می شود. این دو نوع اتصال در موارد زیر امکان پذیر است:

اتصال با جوش شیاری V شکل دو طرفه انجام می شود. در صورتی که اتصال فقط از یک طرف و با تایید مهندس ناظر وجود داشته باشد، می توان از یک طرف از جوش شیار ذوبی استفاده کرد.

اتصال روکش به انتهای تکی به طور مداوم با یک فرآیند جوشکاری در ابتدا انجام می شود.

جوش های مهر و موم شده (مفاصل جوشی تحت فشار)

آهنگری برای اولین بار به عنوان شاخه ای از فرآیند جوشکاری با گاز اکسی استیلن توسعه یافت. این فرآیند با استفاده از گاز استیلن و اکسیژن انجام می شود و هر فیکسچر را در دمای تقریبی 1200 تا 1300 درجه سانتیگراد گرم می کند. جنس میلگرد فولاد و مخلوطی از اتم هایی مانند کربن و آهن است. همچنین این اتم ها آرایش طبیعی دارند و در دمای محیط پایدار هستند. ساخت و ساز در مرحله چسب در دماهای کمتر از نقطه ذوب انجام می شود. همچنین آزمایشاتی در نقطه تماس انجام شد به طوری که ساختار کل مجموعه یکسان بود.

اگر عملیات گرمایش طولانی شود، ساختار دانه درشتی در اتصال ایجاد می شود. برای پیشرفت مفاصل، اطمینان از سلامت مفاصل بسیار مهم است. دو راه برای تست اتصال وجود دارد، یعنی:

آزمایش مخرب: آزمایش خمش و کشش برای تقویت.

تست غیر مخرب: شامل تست نفوذ، تست برش داغ، تست امواج اولتراسونیک.

روش تست برش داغ بلافاصله پس از اتمام عملیات جوش، برآمدگی های ایجاد شده در حین جوشکاری را با لبه های قابل تنظیم برش می دهد. در نهایت، وضعیت سطح را در نقطه برش بررسی کنید تا از سالم بودن محل اتصال اطمینان حاصل کنید.

نقاط مشترک اتصال آرماتورها

افزودن یک بازگشت باید در جایی انجام شود که نیرو و استرس روی وب حداقل باشد و پچ نباید در یک نقطه متمرکز شود.

هنگام اتصال مجدد، باید تمام تلاش خود را برای ادغام میلگردهای مورد استفاده در یک عضو انجام داد

کلیه جزئیات اتصال آرماتورها باید در نقشه های اجرایی درج شود.

طول وصله در سقف لخت باید دو برابر طول همان وصله در نوار دنده باشد.

خلاصه

برای اتصال میلگردها به یکدیگر 4 روش وجود دارد که شامل اتصال پوششی، اتصال مکانیکی، وصله جوشکاری و وصله پشتیبانی میلگرد می باشد. استفاده از این روش ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال، عایق کاری فقط برای میلگردهایی با قطر کمتر از 36 میلی متر مجاز است. اما در بین وصله های ذکر شده پوشش یا روکش میلگرد بیشترین استفاده را دارد. سایر روش های اتصال را می توان برای بازسازی کوتاه مدت مواد عایق استفاده کرد.

سوالات متداول در مورد روش های اتصال میلگرد

چه نوع فیبرهای متصل وجود دارد؟

انواع اتصالات یا انواع وصله اتصالات باید با یک یا ترکیبی از چهار روش زیر ساخته شوند:

همپوشانی

· وصله مکانیکی (اتصال یا کوپلر)

· پچ قابل اعتماد

لحیم کاری (جعلی)

پرکاربردترین اتصالات میلگرد کدامند؟

اورلاپ (همان پچ) پرمصرف ترین اتصال میلگرد در کشور است. بستن یا وصله بستن به معنای قرار دادن دو میلگرد در کنار یکدیگر در ارتفاع معین است و این کار به دو صورت غیر مرتبط انجام می شود.

طول وصله یا طول پوشش چیست؟

طول دو میله مجاور یکدیگر را طول وصله یا طول پوشش می نامند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *