دسته‌بندی نشده

اهمیت بازیافت ضایعات فلزی در دنیای امروز

اهمیت بازیافت ضایعات فلزی

مراحل بازیافت ضایعات فلزی

چه فلزاتی را می توان بازیافت کرد؟

اهمیت بازیافت فلزات در ایران و جهان

مزیت بازیافت زباله چیست؟

کارخانه بازیافت ضایعات آهن

امروزه اهمیت زیست محیطی و اقتصادی زباله های خشک بر هیچکس پوشیده نیست. کیسه، بطری، کاغذ، مقوای رها شده در محیط زیست انسان و البته به لطف توسعه فناوری قابل استفاده مجدد، محیط زیست آسیب کمتری خواهد داشت و مردم سود خواهند برد. کارخانه بازیافت ضایعات فلزی بخش بسیار مهمی از این چرخه سودآور است. آلومینیوم تا زمانی که بازیافت نشود همیشه می تواند به همین شکل باقی بماند! بنابراین، بازیافت یک فعالیت اقتصادی ایمن و سودآور در سراسر جهان است. البته بازیافت همه فلزات به آسانی آلومینیوم نیست. به عنوان مثال، قلع و آهن محصول فرآیندهای زمین شناسی هستند که میلیون ها سال طول می کشد و قابل تغییر نیستند. بنابراین، پردازش این فلزات متفاوت است. این مقاله در مورد فلزات قابل بازیافت، فرآیند بازیافت و اهمیت این عمل صحبت می کند، پس از مطالعه آن دیدگاه شما نسبت به ضایعات فلزی که بی اهمیت به نظر می رسد تغییر خواهد کرد!

نرخ بازیافت فلزات مختلف یکسان نیست. به عنوان مثال، حدود 67 درصد ضایعات فولاد و 35 درصد مس بازیافت می شود. اما به طور کلی انرژی مورد استفاده برای بازیافت ضایعات فلزی بسیار کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید اولیه آن است.

فرآیندهای تولید رزین زباله فلزی

به طور کلی اقدامات زیر برای تصفیه ضایعات فلزی انجام می شود:

جمع آوری: به دلیل ارزش باقیمانده بالا، فرآیند جمع آوری تنوع بیشتری دارد و کمتر توسط دفاتر پسماند ارسال می شود. قیمت ضایعات آهنی و غیرآهنی با توجه به عوامل مختلفی از جمله نرخ بازار، درجه خلوص و … تعیین می شود. در کشوری مانند آمریکا، وسایل نقلیه بزرگترین منبع خرابی هستند. سازه های فولادی، کشتی ها، راه آهن، ادوات کشاورزی و ضایعات مصرفی از دیگر منابع مهم مواد بازیافتی هستند. تولید ضایعات فوری در طول تولید محصولات جدید نیز یک مشکل اجتناب ناپذیر است.

مرتب سازی: این فرآیند به جداسازی فلز از ضایعات یا ضایعات مواد مختلف اشاره دارد. برای این منظور در سیستم های خودکار از سنسورها و آهنرباها استفاده می شود. علاوه بر این، در برخی موارد، رنگ یا وزن مواد برای تعیین نوع فلز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

فرآوری: برای پردازش بیشتر، شکل فلز را تغییر می دهند تا برای فرآیند ذوب آماده شود و با انرژی کمتری ذوب شود. به عنوان مثال، آلومینیوم به قطعات کوچک و فولاد به بلوک تبدیل می شود.

ذوب: هر فلز در یک کوره مخصوص ذوب می شود که بسته به اندازه کوره، دمای آن و مقدار فلز از چند دقیقه تا چند ساعت زمان می برد.

تصفیه: برای اطمینان از کیفیت و عدم آلودگی محصول با روش های مختلفی مانند الکترولیز تصفیه می شود.

انجماد: پس از تصفیه، فلز مذاب از طریق تسمه نقاله برای خنک سازی و صاف شدن منتقل می شود. در این مرحله فلزات جمع آوری شده به اشکال مختلف مانند میله می باشند.

حمل و نقل به کارخانه: پس از سرد شدن فلز، برای استفاده در تولید محصولات مختلف به کارخانه حمل می شود.

چه فلزاتی را می توان بازیافت کرد؟

فلزات قابل بازیافت را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

فلزات سیاه

فلزات غیر آهنی

گروه اول محصولاتی مانند آهن هستند که ساختار اصلی آنها آهن است. بازیافت زباله برای تولید آهن و فولاد رایج است. کیفیت فلزات به دست آمده به خلوص این مواد زائد و ترکیبات اولیه آنها بستگی دارد. در نهایت، قطعات بازیافتی در مناطقی مانند بدنه ماشین های قدیمی، مصالح ساختمانی، سازه های ساختمانی و خطوط راه آهن استفاده می شوند.

دسته دیگر فلزاتی مانند آلومینیوم هستند که غیرآهنی هستند و نقش عمده ای در صنعت دارند. این فلزات بسیار کمتر از فلزات هستند و به همین دلیل ارزش بیشتری نسبت به سایر زباله های موجود در محل های دفن زباله دارند. هر ساله میلیون ها تن از این ماده در سراسر جهان ذوب شده و به اشکال مختلف تبدیل می شود.

علاوه بر آلومینیوم که استفاده از آن در صنعت بسته بندی روز به روز در حال افزایش است، می توان از فلزات غیرآهنی دیگری نیز استفاده کرد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مس (مس): استفاده از این فلز در دنیا سابقه بسیار طولانی دارد. ایران دارای ذخایر زیادی از مس است و این مشکل باعث شده است که استخراج مس فلزی بیش از بازیافت مورد توجه قرار گیرد.

سرب (Pb): باتری های سرب اسید که به عنوان باتری های ترموسوپتیک نیز شناخته می شوند، یکی از منابع اصلی سرب باستانی هستند که در دستگاه های ذخیره انرژی، وسایل نقلیه و ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. سرب بازیافتی به شکل سرب نرم یا آلیاژ سرب است و معمولاً برای تولید مجدد این باتری ها استفاده می شود.

نیکل (Ni): این فلز در فرآیندهای صنعتی، محصولات و باتری ها استفاده می شود و شامل آلیاژهای مختلفی مانند مونل، نیکل-نقره و نیکل-مس می باشد. اخیراً بازیافت باتری های نیکل کادمیوم مهر و موم شده افزایش یافته است.

تیتانیوم (Ti): این فلز عمدتاً برای ساخت فولاد ضد زنگ استفاده می شود. قطعات بازیافتی آن از بدنه هواپیما، زیردریایی ها و مبدل های حرارتی تامین می شود.

کروم (Cr): استفاده اولیه از کروم در فولاد ضد زنگ. بنابراین این محصول مهمترین منبع بازیافت آن است.

قلع، بریلیم، کادمیوم، کروم، کبالت، منگنز، جیوه، …

بازیافت ضایعات فلزات آهنی و غیرآهنی

اهمیت فرآوری فلزات در ایران و جهان

سرعت بازیافت فلزات مختلف یکسان نیست. به عنوان مثال، 67 درصد ضایعات فلزی، 60 درصد آلومینیوم و 35 درصد مس بازیافت می شوند. اما به طور کلی، انرژی مورد استفاده برای بازیافت فولاد در واقع کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید اولیه آن است. این نسبت برای فلزات پرکاربرد مانند آلومینیوم به 95 درصد کاهش می یابد.

همچنین بازیافت ضایعات فلزی هزینه کمتری نسبت به استخراج و استخراج دارد. جالب است بدانید که کاتالیزورهای کارکرده خودروها 100 برابر فلزات گروه پلاتین (پلاتین، پالادیوم و رودیوم) نسبت به فلزات موجود در سنگ معدن طبیعی دارند. امروزه میزان بازیافت این زباله ها به 90 درصد می رسد.

ارزش اقتصادی زباله های بازیافتی را نمی توان نادیده گرفت. در تحقیقی که در سال 1391 در همین منطقه تهران انجام شد، میزان زباله در آن منطقه حدود 745 تن برآورد شد که با توجه به ارزش آهن، مس و آلومینیوم، ارزش روزانه آن به بیش از 499 هزار دلار رسید. چند نفر می توانند مورد توجه قرار گیرند.

موضوع دیگر اهمیت فلزات کمیاب در تولید محصولات الکتریکی و … امروزه کشورهایی مانند ژاپن هزینه های زیادی را صرف توسعه صنعت بازیافت عناصر کمیاب خاکی می کنند.

با پیشرفت تکنولوژی روش های جدیدی برای بازیافت پسماندهای آهنی و غیرآهنی معرفی شده است که تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و افزایش کارایی دارد. یکی از روش‌هایی که آلمان از آن استفاده می‌کند، استفاده از فناوری مبتنی بر حسگر برای مرتب‌سازی و بازیافت فلزات غیرآهنی است. همچنین سه کشور بریتانیا، ایتالیا و فرانسه با همکاری مشترک الیاف فولادی تایرهای قدیمی را بازیافت کرده و از آنها برای تقویت بتن استفاده می کنند.

مزایای بازیافت زباله چیست؟

حفاظت از محیط زیست مهمترین مزیت بازیافت انواع زباله است. ضایعات فلزات ساختمانی، تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی و غیره اغلب در محیط های مسکونی و تجاری پراکنده شده و فضای زیادی را اشغال کرده و در صورت انتقال به محل دفن، ظرفیت این مناطق را کاهش می دهد. مهمتر از همه، باقی ماندن ضایعات آهن و سایر فلزات در چنین مکان هایی برای محیط زیست خطرناک است و با پوسیدگی، تخریب و آلودگی خاک، محیط زیست را تهدید جدی می کند. این مشکلات تقاضای زیست محیطی برای بازیافت زباله را افزایش می دهد. موارد زیر را می توان از دیگر مزایای مهم بازیافت ضایعات فلزی دانست.

انرژی را ذخیره کن

صرفه جویی در استفاده از مواد طبیعی

صرفه جویی در منابع آب

کاهش آلودگی آب

ایجاد شغل برای تعداد زیادی از مردم و ایجاد سود برای کشور از طریق فروش زباله یکی دیگر از مزیت های مهم بازیافت زباله است. فلز یک کالای جهانی است و تقاضای دائمی دارد. کشورهای در حال توسعه مانند چین و هند از بزرگترین خریداران قراضه هستند. و این عرضه و تقاضا است که به ارزش افزوده می شود.

بخش دیگری از این سودآوری در کاربردهای صنعتی این مواد بازیافتی است. صنعت و ساخت و ساز که در آن ضایعات آلومینیوم یا ضایعات آلومینیوم به طور گسترده استفاده می شود، راه سازی، پل سازی، حمل و نقل، ساخت هواپیما و غیره. از مهم ترین مکان های استفاده از این فلزات هستند. یکی از کاربردهای جالب این ضایعات، سم زدایی از فاضلاب و پساب های صنعتی است. علاوه بر این، ساخت ظروف مختلف از ضایعات فلزی و سایر فلزات به حفظ محیط زیست کمک می کند و نیاز به حفاری و استخراج منابع بیشتر را کاهش می دهد.

اهمیت بازیافت ضایعات فلزی

اهمیت بازیافت ضایعات فلزی

با قرار دادن ضایعات در فرآیند قوس الکتریکی و سپس انتقال آن به کوره، ابزار فلزی با کیفیت بالاتری تولید می شود که مهمترین آنها فولاد ضد زنگ است. این فرآیند که شامل گرما، انفجار و صدای بلند است، می تواند برای اکثر ضایعات فلزی مانند مس و آلومینیوم انجام شود. استفاده از این روش برای بازیافت فلزات منجر به اتلاف انرژی کمتر و کاهش انتشار دی اکسید کربن می شود که به معنای آسیب کمتر از دیدگاه زیست محیطی است. همچنین از نظر اقتصادی این روش کاملا مقرون به صرفه است.

منبع بازیافت فلزات

خریداران پس از جمع آوری ضایعات و رنگ های آهن به کارخانه ها و کارگاه های واقع در اکثر شهرهای ایران مانند تهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز، ساری، اراک، یزد و … تحویل می دهند.

گل سرسبد کارخانه بازیافت زباله در ایران فولاد گستر آتیه سپاهان است که در نزدیکی اصفهان قرار دارد. این مجموعه بازیافت و فرآوری ضایعات آهن را با تکنولوژی خرد کردن انجام می دهد که در آن یک دستگاه تمام اتوماتیک با ترکیبی از تجهیزات منحصر به فرد فرآوری را با راندمان بالا تکمیل می کند. این شرکت با سیستم پیشرفته ERP کلیه فرآیندها اعم از ارتباط با تامین کنندگان و مشتریان، ورود و خروج خودروها، ترازو، ذخیره سازی و … را به صورت خودکار و سیستماتیک انجام می دهد.

مجتمع فولاد آلیاژی ایران مستقر در یزد نیز یکی از بزرگترین شرکت های بازیافت ضایعات در ایران است که ضایعات فولاد تولید می کند. بیش از 70 درصد مواد اولیه مصرفی در این شرکت ضایعات آهن است.

اخرین حرف

بازیافت فلزات به عنوان با ارزش ترین مواد موجود در زباله ها نیازمند توجه و رشد بیشتری است. در برخی کشورها این صنعت سهم عمده ای در صادرات داشته و تعداد حفاری های سنگ را کاهش داده است. شرکت های ساختمانی، صنایع تجاری و البته شهروندان می توانند با تحویل زباله به مراکز ویژه علاوه بر دریافت پول، به رشد و توسعه بخش بازیافت زباله در ایران کمک کنند تا به سلامت و زیبایی کار خود و حفظ جان کمک کنند. . محیط . آیا تا به حال به بازیافت ضایعات استفاده نشده خود فکر کرده اید؟ به نظر شما چه مشکلاتی برای رشد این صنعت در کشور ما وجود دارد؟

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *