دسته‌بندی نشده

با ورق روغنی یا همان ورق نورد سرد آشنا شوید

فرآیند تولید ورق پوششی چگونه است؟

ورق روغنی به ورق های تولید شده با تکنولوژی نورد سرد اطلاق می شود که در این فرآیند از طریق لمینیت ورق های ضخامت بالا نازک تر می شوند. به دلیل استفاده از رول سرد در این فرآیند، ورق های لمینت شده از کیفیت ظاهری بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل از این نوع ورق عمدتاً در مواردی استفاده می شود که کیفیت ظاهری محصول از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نامگذاری این ورق به دلیل ظاهر آن است، باید در نظر داشت که این نوع ورق مبنای تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی می باشد.

از دکمه های بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید

استانداردهای میدان نفتی:

این ورق معمولا با استانداردهای ST14 و ST12 نامگذاری و ساخته می شود و دارای مقاومت کششی (استحکام کششی) بالایی است.

این استاندارد بخشی از DIN آلمان است. اسامی استاندارد معمولاً شامل ترکیبی از نمادها و اعداد هستند، مانند: ورق ST14 و ورق ST12. علامت اختصاری ST از کلمه آلمانی Stahl به معنای فولاد گرفته شده است.

قیمت ورق نفت در بازار ایران:

از آنجایی که ورق آلومینیوم در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و تولید آن در کشور محدود است، برای خرید یا فروش آن در بازار ایران به سادگی می توانید به معتبرترین تامین کننده روغن موجود در بازار مراجعه کنید. فقط به ورق بعد نگاه کنید.

ببینید: قیمت ورق روغن

شرکت های تولید کننده نفت ایرانی و غیر ایرانی:

بشقاب چرب

به طور کلی بیشترین استفاده از فولاد در بازار ایران توسط شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس و فولاد غرب تولید می شود. همچنین ورقی که بیشترین استفاده را در روغن خارجی دارد، معمولا ورقهای روسی و قزاقستانی موجود در بازار است.

چرا از ورق روغنی استفاده کنیم؟

مزیت ویژه این نوع ورق فولادی مقاومت بالای آن در برابر فشارهای بسیار بالا می باشد. مهندسان، معماران و معماران از این ویژگی برای طراحی سازه های بسیار قوی استفاده می کنند. در عمل، این طرح به مواد کمتری برای تحمل وزن بیشتر نیاز دارد.

علاوه بر این، تولید نورد سرد بسیار سریعتر و ارزانتر از تولید ورق فولادی است. تولید سریع محصول صنعتی باکیفیت و پرکاربرد نیز به رونق بازار کمک می کند.

پانل های شکل سرد در اندازه های مختلف تولید می شوند. علاوه بر این، پس از پردازش، شکل و ظاهر تغییر نمی کند، به این معنی که انقباض غیر ضروری مواد وجود ندارد. از روش نورد سرد برای تهیه محصولاتی با شکل خوب و ابعاد دقیق مانند انواع نوارها، میله ها و لوله های فلزی استفاده می شود. پانل های موجود در بازار استاندارد و دارای ضخامت 0.30 میلی متر تا 3 میلی متر و عرض های معمول برای آنها 100 و 125 سانتی متر می باشد.

روش و فرآیند تولید ورق روغن:

ورق روغنی

استفاده از فناوری هیدروفرمینگ یکی از روش های مقرون به صرفه برای تولید فلزات انعطاف پذیر مانند مس، آلومینیوم، فولاد و غیره است. این فناوری قبل از جنگ جهانی دوم ایجاد شد. از دهه 1980 در تولید قطعات خودرو و هواپیما استفاده می شود، در دهه 1980 و 1990 این فرآیند پیشرفت های زیادی را ایجاد کرد.

در این روش از سیال هیدرولیک برای فشرده سازی ورق ها در دمای اتاق و در قالب مخصوص استفاده می شود. قطعات تولید شده به این روش عموماً سفت تر و ارزان تر از سایر روش های پرس هستند. در واقع استفاده از هیدروفرمینگ ورق نقش مهمی در کاهش وزن قطعه و کاهش هزینه ها دارد. ورق سیاه را ابتدا با اسید می شویند تا فلس ها را از سطح ورق که سیاه رنگ است پاک کنند و سپس طی چندین مرحله نورد سرد به صورت ورق روغنی در می آورند. به عنوان مثال برای تولید ورق روغنی با ضخامت 2 میلی متر از ورق مشکی به ضخامت 3 میلی متر استفاده می شود. ورق روغن تولید شده بسته به عناصر موجود در ورق روغن، یعنی درصد کربن، منگنز، تیتانیوم و سایر عناصر می تواند خواص متفاوتی داشته باشد.

به عنوان مثال، روغن روغن ST14 برای حمل ماشین های فیلتر و روغن روغن ST13 برای بدنه خودرو به عنوان گلگیر استفاده می شود. برای اجاق گاز که دارای ورق فلزی لعابدار است از ورق روغنی با مقاومت EK2 و برای قطعات کوچک خودرو از ورق روغنی مقاوم در برابر سایش QSTE استفاده می کنیم. برای حمل اگزوز از ورق روغنی استفاده می شود که قابلیت سازگاری با شرایط ضد خوردگی را دارد.

پیشرفت های جدید در هیدروفرمینگ:

برگ روغن

در زمینه هیدروفرمینگ در سال های اخیر مطالعات زیادی انجام شده و روش های مختلفی توسط محققان پیشنهاد شده است.

تحولات جدید در این زمینه شامل موارد زیر است:

1) فرآیند کشش عمیق هیدرودینامیک و فرآیند کشش عمیق هیدروریم

2) هیدروفرمینگ ورق فلز نصب شده است

3) تغییر شکل همراه با کشش و برآمدگی

4) ورق هیدروفرمینگ با قالب متحرک

Fideo Proses hydroformio:

یکی از مراحل مهم در این روش مرحله کشش عمیق است. در روش سنتی احتمال پاره شدن و جعل شدن قطعات چوب به دلایل مختلف وجود داشت. عواملی مانند شعاع سنبه و ماتریس، ماندگاری مواد روی ورق تأثیر معنی‌داری داشتند. اما با تکنولوژی هیدروفرمینگ، این امکان بسیار کاهش می یابد، از جمله عدم وجود مواد مشابه در لبه که باعث پاره شدن ورق می شود.

یکی از نکات مهم در فرآیند کشش عمیق، نگهداری ورق روغن است. از جمله پیشرفت های نسبتاً جدید در این زمینه می توان به فناوری استفاده از کپسول های نیتروژن اشاره کرد. جایگزینی کپسول های نیتروژن به جای فنرها در بسیاری از عملیات کشش عمیق استفاده می شود. این سیلندرها مزایای قابل توجهی نسبت به فنرها داشتند:

قابل اعتمادتر است، در حین کار، رفتار منسجم و پیوسته تری دارد، قیمت آن نسبتاً ارزان است و همچنین تا حدودی قابل تنظیم است، به طوری که اپراتور می تواند فشار را در سیلندر افزایش یا کاهش دهد تا نیروی سرویس را بدون باز کردن آن تغییر دهد. بمیر

این غلتک ها با افزایش بهره وری، کارایی و تداوم فرآیند و کیفیت قطعه، گامی موثر در جهت توسعه و پیشرفت بوده اند.

نگاه کنید به: اطلاعات بیشتر در مورد هیدروفرمینگ

جدول زیر محدودیت وزن ورق سرد (روغن) را نشان می دهد:

مقادیر جدول را بررسی کنید:

ابعاد (میلی متر) طول (متر) عرض (میلیمتر) وزن (کیلوگرم)

فرمول محاسبه وزن انواع ورق روغن

طول بر حسب متر * عرض بر حسب متر * ضخامت بر حسب میلی متر 85.7 = وزن بر حسب کیلوگرم

ورق روغنی

برگ روغن زیتون (سرد) بسته به آلیاژ مورد استفاده برای تهیه آن و عملیات حرارتی مورد استفاده در ساخت آن به سه دسته زیر طبقه بندی می شود:

ورق st12 (معمولی)

ورق st13 (نیمه کششی)

ورق st14 (Super Tencil)

طبقه بندی برگ روغن بر اساس اندازه

ورق ها را می توان به سه اندازه و اندازه استاندارد به شرح زیر طبقه بندی کرد:

11830 میلی متر

2.2440 میلی متر

3.3050 میلی متر

موارد استفاده از ورق روغنی:

تنها ویژگی بالای ورق سرد استحکام بالای ورق سرد نیست، بلکه تنوع رنگ و اندازه است که منجر به تولید مواد و لوازم مختلف در صنایع مختلف می شود.

برخی از کاربردهای محصولات نورد سرد:

صنعت خودرو

تولید قطعات خودرو

مبلمان اداری

لوازم خانگی

ساخت پانل های انعطاف پذیر

رنگ ماهی

حتما بخوانید: مزایا و معایب انواع ورق

ضخامت لایه روغن:

ورقهای روغنی از ضخامت 30 میلی متر تا 3 میلی متر تولید می شوند.

ورق روغنی یا نورد سرد را ملاقات کنید

ورقروغنی چیست آشنایی با ورق روغنی

ورق روغنی به ورق تولید شده با تکنولوژی نورد سرد اشاره دارد که در آن ورق ضخیم تر نورد شده و به ضخامت کمتری تبدیل می شود. از آنجایی که در این فرآیند از نورد سرد استفاده می شود، کیفیت ظاهری ورق نورد شده بالا است، بنابراین عمدتاً زمانی استفاده می شود که کیفیت ظاهری محصول بسیار مهم باشد. این ورق نام خود را از ظاهر خود گرفته است و لازم به ذکر است که این نوع ورق مبنای تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی می باشد.

ورق روغنی یا همان ورق نورد سرد

ورق روغنی یا همان ورق نورد سرد

پارامترهای بدست آوردن روغن:

این ورق معمولاً بر اساس استانداردهای ST14 و ST12 نامگذاری و تولید می شود و دارای استحکام کششی (استحکام کششی) بالایی است.

این استانداردها بخشی از DIN آلمان هستند. نام استانداردها شامل ترکیبی از یک نماد و یک عدد است، به عنوان مثال: ورق ST14 و ورق ST12. علامت اختصاری ST از کلمه آلمانی Stahl به معنای فولاد گرفته شده است.

قیمت ورق نفت در بازار ایران:

از آنجایی که ورق روغنی در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و تولید آن در کشور محدود است، می توانید برای خرید، یا فروش آن در بازار ایران با معتبرترین تامین کننده روغن موجود در بازار صحبت کنید. برای این منظور کافی است ورق بعدی را مشاهده کنید.

وید: قیمت ورق روغن

شرکت های تولید فیلم نفت در ایران و خارج از ایران:

یک ورق پر از روغن

به طور کلی پرمصرف ترین صفحات روغن در بازار ایران توسط شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس و شرکت فولاد غرب تولید می شود. ضمناً پرمصرف ترین ورق های روغن خارجی معمولاً ورق های روسی و قزاقستانی موجود در بازار هستند.

ورق روغنی برای چه مواردی استفاده می شود؟

مزیت ویژه این نوع ورق فلزی مقاومت بالا در برابر فشار زیاد است. مهندسان، معماران و معماران از این ویژگی و فرآیند طراحی استفاده می کنند که بسیار قدرتمند است. در عمل این سیستم برای حمل بار بیشتر به مواد کمتری نیاز دارد.

علاوه بر این، تولید رول سرد بسیار سریعتر و ارزانتر از تولید ورق فلز است. تولید سریع محصولات صنعتی با کیفیت بالا که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند نیز به رشد بازار کمک خواهد کرد.

ورق های نورد سرد در اندازه های مختلف تولید می شوند. علاوه بر این، پس از پردازش، اندازه و ظاهر فیزیکی آن تغییر نمی کند، یعنی انقباض ناخواسته ای در مواد ایجاد نمی شود. از روش نورد سرد برای تولید محصولاتی با سطح مناسب و ابعاد دقیق مانند انواع نوارها، میلگردها و لوله های فلزی استفاده می شود. ورق های موجود در بازار استاندارد و با ضخامت 0.30 میلی متر تا 3 میلی متر و عرض استاندارد برای آنها 100 و 125 سانتی متر می باشد.

روش و فرآیند ساخت ورق روغن:

ورق روغنی

استفاده از فناوری هیدروفرمینگ یکی از روش های مقرون به صرفه برای شکل دهی فلزات انعطاف پذیر مانند برنج، آلومینیوم، فولاد و … می باشد. این فناوری قبل از جنگ جهانی دوم اختراع شد. از سال 1980 در تولید قطعات خودرو و هواپیما مورد استفاده قرار گرفت و در دهه 1980 و 1990 این روش پیشرفت های زیادی را تجربه کرد.

در این فرآیند از سیال هیدرولیک برای فشار دادن ورق ها در قالب مخصوص در دمای اتاق استفاده می شود. قطعات ساخته شده به این روش اغلب سخت تر و گران تر از سایر روش های پرس هستند. در واقع استفاده از ورق هیدروفرمینگ نقش مهمی در کاهش وزن و قیمت تمام شده قطعه دارد. ورق سیاه ابتدا با اسید شسته می شود تا رسوب از سطح ورق سیاه پاک شود و پس از طی چندین مرحله سرد شدن تبدیل به ورق روغنی می شود. به عنوان مثال، ورق روغنی با ضخامت 2 میلی متر از ورق سیاه به ضخامت 3 میلی متر ساخته می شود. ورق روغن ساخته شده بسته به جنس ورق روغن، یعنی درصد کربن، منگنز، تیتانیوم و سایر عناصر می تواند خواص متفاوتی داشته باشد.

به عنوان مثال، ورق روغن ST14 با کشش بالا برای تولید فیلتر خودرو و ورق روغن ST13 برای بدنه خودرو مانند گلگیر استفاده می شود. ورق روغن ظرفیت EK2 برای اجاق گاز با ورق تراکوتا و ورق روغن ضد سایش QSTE برای کف خودرو استفاده می شود. برای تولید اگزوز ورق روغنی مناسب برای شرایط خوردگی استفاده می شود.

پیشرفت های جدید در هیدروفرمینگ:

ورق روغنی

در زمینه هیدروفرمینگ ورق، در سال های اخیر مطالعات زیادی انجام شده و محققان روش های مختلفی را پیشنهاد کرده اند.

از جمله نوآوری ها در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) روش کشش عمیق هیدرومکانیکی و روش هیدروریم

2) هیدروفرمینگ یکپارچه ورق فلز

3) خم شدن با کشش و ترکیدن

4) هیدروفرمینگ ورق ها با استفاده از قالب های متحرک

فیلم فرآیند هیدروفرمینگ:

یکی از فرآیندهای مهم این روش، فرآیند کشش عمیق است. با روش سنتی به دلایل مختلف امکان پاره شدن و مچاله شدن پارچه وجود داشت. عواملی مانند سنبه و شعاع قالب و حفظ مواد ورق بسیار تأثیرگذار بودند. اما در فناوری هیدروفرمینگ این امکان بسیار کاهش می یابد، از جمله اینکه دیگر چیزی مانند شعاع لبه که باعث شکستن ورق شود وجود ندارد.

یک موضوع مهم در فرآیند کشش عمیق، تعمیر و نگهداری روغن است. از جمله دستاوردهای نسبتا جدید در این زمینه می توان به فناوری استفاده از سیلندرهای نیتروژن اشاره کرد. سیلندرهای نیتروژن به عنوان جایگزینی برای فنرها در بسیاری از عملیات کشش عمیق استفاده می شوند. این سیلندرها مزایای قابل توجهی نسبت به فنرها داشتند:

آنها قابل اعتمادتر هستند، در حین کار رفتار و تداوم یکسانی دارند و هزینه آن تا حدی کم و قابل تنظیم است، به طوری که اپراتور می تواند فشار سیلندر را افزایش یا کاهش دهد تا ظرفیت ذخیره سازی را بدون باز کردن آن تغییر دهد. این یک قارچ است.

این سیلندرها ضمن افزایش بهره وری، کارایی و پیشرفت فرآیند و کیفیت قطعات، گامی موثر در بهبود و پیشرفت بودند.

مرجع: اطلاعات بیشتر در مورد هیدروفرمینگ

جدول زیر محدودیت وزن ورق های نورد سرد (روغنی شده) را نشان می دهد:

مقادیر جدول را بیابید:

اندازه (میلی متر) طول (متر) عرض (میلی متر) وزن (کیلوگرم)

0,5 2 1 8

0,5 2,5 1,25 13

0,6 2 1 10

0.7 2 1 11

0,8 2 1 13

0,9 2 1 14

1 2 1 16

1.25 2 1 20

1,25 2,5 1,25 31

1,5 2 1 24

1.5 2.5 1.2538

فرمول محاسبه وزن انواع ورق روغنی

طول بر حسب متر * عرض بر حسب متر * ضخامت بر حسب میلی متر برابر 85.7 = وزن بر حسب کیلوگرم

برگ روغنی

ورق روغنی (سرد) بسته به نوع استفاده در تهیه و عملیات حرارتی تولید آن در سه دسته زیر قرار می گیرد:

ark st12 (معمولی)

ورق p13 (نیم کشش)

ورق st14 (استحکام بالا)

طبقه بندی ورق های روغن بر اساس اندازه

برگها را می توان به سه دسته تقسیم کرد و اندازه آنها به شرح زیر است:

1.1830 میلی متر

2,2440 میلی متر

3.3050 میلی متر

کاربرد ورق روغنی:

استحکام بالای ورق های نورد سرد تنها ویژگی بالای ورق های نورد سرد نیست، بلکه تنوع در رنگ و اندازه منجر به تولید انواع مواد و لوازم جانبی در صنایع مختلف می شود.

برخی از زمینه های استفاده از فولاد نورد سرد عبارتند از:

صنعت خودرو

تولید قطعات خودرو

مبلمان اداری

لوازم خانگی

ایجاد پانل های غیر قابل انعطاف

قطعات نقاشی

حتما بخوانید: مزایا و معایب صفحات مختلف

ضخامت لایه روغن:

ورق های روغنی از ضخامت 30 میلی متر تا 3 میلی متر تولید می شوند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *