دسته‌بندی نشده

با ورق سیاه و فرآیند تولید آن آشنا شوید

ورق سیاه و فرآیند تولید آ

در تولید ورق از دو تکنیک مختلف به نام های نورد سرد و نورد گرم استفاده می شود. در نورد گرم محصول خروجی را ورق سیاه و در نورد سرد محصول خروجی ورق روغن می باشد (در مقاله بعدی در مورد ورق روغن توضیح خواهیم داد).

چه چیزی در حال چرخش است؟

با انجام فرآیند کشش عمیق بر روی ورق های به دست آمده با نورد گرم می توان از آنها برای تولید ظروف آشپزخانه استفاده کرد. بزرگترین کارخانه نورد فولاد ایران، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است.

به طور کلی می توان روند ساخت این محصول فولادی را به شرح زیر بیان کرد. شمش های ریخته گری به شکل بیلت و شمش فرآوری می شوند و سپس به محصولاتی مانند سیم، قطعات ساختمانی، میله های فولادی و صفحات تبدیل می شوند. فرآیند نورد سرد زیر دمای تبلور مجدد انجام می شود. تولید تسمه و ورق با کیفیت ابعادی و خواص مکانیکی بهتر نسبت به محصولات نورد گرم.

ویدئوی فرآیند تولید فولاد ملایم را تماشا کنید:

چرا به صفحه نورد گرم ورق سیاه می گویند؟

تولید ورق با تکنولوژی نورد گرم به این معنی است که ماده اولیه تولید ورق در دمای بسیار بالایی ذوب می شود، در این فرآیند ورق ظاهری مات دارد و به دلیل ظاهر آن از عبارت Plate Black در بازار استفاده می شود. .

ویژگی های ورق سیاه:

صفحه آهنی مشکی مسطح است و به دو صورت رول و برش (ورق) وجود دارد.

ورق سیاه

یک ملحفه سیاه تا شده

ورق سیاه

کالی چادر

مراحل ساخت تابلو:

تکثال تولید شده به این ترتیب ابتدا در کوره داغ با دمای بالا قرار می گیرد، پس از خارج کردن تکثال از کوره، پوشش اکسیدی روی تکتال ایجاد می شود. برای حذف این پوشش اکسیدی عملیات شستشوی پوسته انجام شد که تاثیر زیادی در افت دمای سطح مخزن دارد.

نورد خشن مرحله بعدی در شستشوی پوسته است. در این مرحله قطعه کار چندین بار به آرامی از غلتک ها عبور می کند تا به ابعاد مورد نظر برسد. در طی این فرآیند، توزیع دمای بار تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله انتقال حرارت به محیط و گرمای تولید شده توسط تغییر شکل پلاستیک قرار می‌گیرد و ضخامت ورق 15 تا 30 درصد کاهش می‌یابد. نورد خشن دارای 2 تا 3 قفسه است. پس از نورد ناهموار نهایی، ورق قفسه به مرحله نورد نهایی حرکت می کند.

زمان جیرا

ورق سیاه

قسمت های اصلی خط نورد گرم عبارتند از:

فر را از قبل گرم کنید:

در یک کوره داغ در دمای حدود 1200-1250 درجه سانتیگراد گرم می شود. تا زمانی که عناصر آلیاژی حل شوند و عیوب ساختاری از نتایج ریخته گری حذف شوند انتخاب دمای پیش گرمایش مناسب برای جلوگیری از هزینه اضافی افزایش بیش از حد دما و به حداقل رساندن تشکیل رسوبات سخت به دلیل دمای پیش گرمایش پایین بسیار مهم است.

تخت های نورد ناهموار (نورد اولیه)

ورقه های جوهر مشکی پس از پیش گرم شدن با فشار آب کنده شده و وارد ورق کار زبر می شوند. ورق ها از طریق یک سری عملیات نورد به حدود 75 درصد ضخامت اولیه خود کاهش می یابند. در هر مرحله کاهش ضخامت باعث افزایش عرض ورق می شود که توسط غلتک های عمودی کنترل می شود. پس از این مرحله، ورق به داخل جعبه آبکشی یا مستقیماً به آخرین قفسه نورد می رود.

فلاش باکس:

جعبه قرقره روی میز انتقال، بین نگهدارنده قرقره خشن و انتهایی قرار دارد. هدف اصلی جعبه رول طول خط رول است. از دیگر مزایای باکس کویل می توان به شکستن پوسته ها، همگن شدن دمای ورق، ایجاد خواص مکانیکی یکسان روی این ورق و افزایش ظرفیت تولید اشاره کرد. در انتهای میز انتقال، ورق قبل از ورود به نگهدارنده رول نهایی باز و تمیز می شود.

قفسه نورد نهایی:

خط نورد نهایی شامل 5 تا 7 قفسه نورد در یک ردیف است. زمانی که ورق به دمای مناسب رسید، وارد اولین قفسه نورد نهایی می شود و از طریق قفسه های دیگر ادامه می یابد. سرعت ورق در این قفسه ها بین 10 تا 20 متر در ثانیه است و ضخامت ورق را از 4 به 1 میلی متر یا کمتر کاهش می دهد.

این قفسه ها نیز مانند قفسه های کار خشن معمولا دارای 4 غلتک هستند. هنگام ورود به خط آخر، دمای ورق اندازه گیری می شود و در هنگام خروج از خط، دما و ضخامت ورق اندازه گیری می شود. در این مرحله ضخامت توسط سیستم کنترل اتوماتیک و دما با تغییر سرعت نورد کنترل می شود.

واحد خنک کننده:

پس از اینکه ورق ها از رول های نهایی خارج شدند، در شرایط کنترل شده روی میز خنک کننده خنک می شوند. هدف از این مرحله کاهش دمای ورق از 850 درجه سانتیگراد به دمای کویل تقریباً 580 درجه سانتیگراد است. پس از مرحله خنک سازی، پیچ را داخل پیچ قرار داده و اجازه می دهیم تا خنک شود تا برای بارگذاری آماده شود. .

کویل:

پس از خروج از واحد خنک کننده، دمای ورق را اندازه گیری کرده و ورق را در واحد سیم پیچی بپیچید.

استانداردها و انواع ورق های فلزی مشکی

ورق مشکی در دو نوع ورق مشکی صنعتی و ورق مشکی معمولی با کیفیت های متفاوت تولید می شود.

نوع صنعتی آن ST37 و نوع رایج آن A516-GR60,70, A285-GR C, A283-GR C و ST52 در بازار می باشد.

بیشترین مصارف صنعتی ورق گرم نوع ST37 در صنعت ساختمان، ساخت سوله، پروژه های مخزن و سدسازی و غیره می باشد. ضخامت مدل های موجود در بازار حدود 60 میلی متر است. این ورق ها را می توان به قطعات کوچک برش داد. به عنوان مثال، ورق با ضخامت 4 میلی متر دارای عرض 100 سانتی متر و طول 125 سانتی متر است.

اغلب از ورق سیاه استاندارد صنعتی استفاده می شود

بنزین

خانم ها

ساخت مخزن

صنعت ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز فلزات سنگین

ببینید: قیمت ورق مشکی

برنامه های کاربردی ورق سیاه

صفحه نورد گرم (ورق سیاه) در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان، نفتکش، خودروسازی، مخزن ویژه، کشتی سازی و صنایع فلزات سنگین و غیره کاربرد دارد.

پارچه مشکی به دو صورت رولی و پارچه ای تولید می شود.

ضخامت ورق

ضخامت ورق سیاه از 1.5 میلی متر شروع می شود و در نهایت به 100 میلی متر ختم می شود.

اندازه گیری های فیزیکی فویل

به شکل رول، بسته به ضخامت، عرض ورق سیاه 100 سانتی متر است. 125 سانتی متر. 150 سانتی متر و 200 سانتی متر خواهد بود. آره، هیچ محدودیت طولی برای روش رول وجود نخواهد داشت.

در مورد پارچه، بسته به مقدار سفارش، هر اندازه و ابعادی قابل تولید است، اما برخی از اندازه ها رایج و پرکاربرد هستند. این ابعاد متعارف و طبیعی عبارتند از:

2000 در 1000 میلی متر

ورق 2500 x 1250 میلی متر

صفحه 6000 × 1000 میلی متر

ورق های 6000 در 1500 میلی متر

کف 6000 x 2000 میلی متر

لیست 12000 x 2000 میلی متر

ورق سیاه و فرآیند تولید آ

ورق سیاه و فرآیند تولید آ

در تولید ورق از دو تکنیک مختلف به نام های نورد سرد و نورد گرم استفاده می شود. در نورد گرم محصول خروجی را ورق سیاه و در نورد سرد محصول خروجی ورق چربی خواهد بود (در مقاله بعدی در مورد ورق چربی صحبت خواهیم کرد).

اگر می خواهید در مورد انواع ورق ها و کاربردهای آن ها بدانید می توانید به این لینک بروید: « با انواع ورق های موج دار و کاربرد آن در صنعت و خانگی آشنا شوید.

از کلیدهای بالا و پایین برای افزایش یا کاهش صدا استفاده کنید.

غلت زدن گنگ؟

با انجام فرآیند کشش عمیق بر روی ورق حاصل از نورد گرم می توان از آن برای تولید ظروف آشپزخانه استفاده کرد. بزرگترین مجتمع تولید نورد فولاد در ایران، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است.

به طور کلی می توان روند تولید این محصول فولادی را به شرح زیر بیان کرد. ابتدا قالب به کمک فرآیند نورد گرم به گلوله و ساقه تبدیل می شود. محصولاتی مانند سیم، اجزای ساختاری، میله ها و ورق ها از طریق تولید ساخته می شوند. فرآیند نورد سرد در دمای کمتر از دمای سنتز برای تولید نوارها و ورق‌هایی با کیفیت و خواص مکانیکی بهتر نسبت به محصولات نورد گرم انجام می‌شود.

ویدیویی در مورد نحوه ساخت ورق سیاه تماشا کنید:

چرا یک دختر لمینت داغ خود را جوجه سیاه می نامد؟

تولید فلز نورد گرم شامل ذوب مواد اولیه در دماهای بسیار بالا برای تولید فلز است و در این فرآیند فلز سیاه می شود و به دلیل رنگ ظاهری از اصطلاح صفحه سیاه در بازار استفاده می شود. .

شکل برگ سیاه:

ورق استیل مشکی تخت می باشد که به 2 صورت رول و برش (ورق) موجود می باشد.

ورق سیاه

ورق سیاه رول شده

ورق سیاه

کمان سیاه

مراحل ساخت ورق سیاه:

در این روش ابتدا تاکتال تولید شده را در کوره ای قرار می دهند که با دمای بالا گرم شده است، پس از خروج تاکتال از کوره گرمایش، یک لایه اکسید روی تاکتال تشکیل می شود. شستشوی مخزن برای حذف این لایه اکسیدی تاثیر بسزایی در کاهش دمای سطح مخزن دارد.

نورد خشن مرحله بعد از شستشوی پوسته است. در این مرحله قطعه کار چندین بار از غلتک ها عبور می کند تا به تدریج به ابعاد مورد نظر برسد. در طی این فرآیند، توزیع دمای جرم تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله انتقال حرارت به محیط و گرمای ایجاد شده در اثر تغییر شکل پلاستیک قرار می گیرد و ضخامت ورق به میزان 30-15 درصد کاهش می یابد. یک رول معمولی 2 تا 3 قفسه دارد. پس از آخرین نورد ناهموار، ورق وارد مرحله نورد نهایی می شود.

ورق سیاه

اجزای اصلی خط رانر داغ عبارتند از:

فر از قبل گرم شده:

با دمای 1200-1250 درجه سانتیگراد در فر داغ تکثال گرم میکنیم. تا زمانی که مخلوط مخلوط شود و عیوب ساختاری ناشی از ریخته گری برطرف شود. انتخاب دمای مناسب برای جلوگیری از هزینه اضافی ناشی از افزایش بیش از حد دما و کاهش ذخیره سازی سخت ناشی از دمای پایین بسیار مهم است.

قفسه های نورد ناهموار (نورد اولیه)

پس از پیش گرم شدن، جوهر سیاه با فشار آب برداشته شده و داخل ضایعات کار گذاشته می شود. ورق ها با چند مرحله نورد به حدود 75 درصد ضخامت اولیه کاهش می یابند. در هر مرحله کاهش ضخامت باعث افزایش عرض ورق می شود که توسط غلتک های عمودی کنترل می شود. پس از این مرحله، ورق به داخل جعبه مارپیچ یا مستقیماً به محور نهایی نورد می رود.

جعبه بسته بندی:

جعبه کویل در جدول انتقال بین کویل های پیچیده و نهایی قرار دارد. هدف اصلی جعبه سیم پیچ طول سیم پیچ است. مزیت دیگر جعبه کلاف عبارت است از: شکستن پوسته ها، همگن شدن حرارت ورق، ایجاد بار مکانیکی یکنواخت در ورق و افزایش ظرفیت تولید. در انتهای میز انتقال، ورق قبل از وارد شدن به لمس نهایی باز شده و صیقل داده می شود.

قفسه های نورد نهایی:

خط نورد نهایی شامل 5 تا 7 قفسه نورد متوالی است وقتی ورق به دمای مناسب رسید، وارد اولین قفسه رول نهایی می شود و از طریق قفسه های دیگر ادامه می یابد. این قفسه ها دارای سرعت ورق 10 تا 20 متر در ثانیه هستند و ضخامت ورق را از 4 به 1 میلی متر یا کمتر کاهش می دهند.

مانند قفسه های سخت کار، این قفسه ها معمولا دارای 4 رول هستند که با ورود به خط پایان، دمای ورق اندازه گیری می شود و با خروج از خط، دما و ضخامت ورق اندازه گیری می شود. در این مرحله ضخامت توسط سیستم کنترل ضخامت متوسط ​​و دما با تغییر دبی کنترل می شود.

واحد تبرید:

پس از اینکه ورق از آخرین قفسه نورد خارج شد، در شرایط کنترل شده روی میز خنک کننده خنک می شود. هدف از این مرحله کاهش دمای صفحه از 850 درجه سانتیگراد به دمای مرحله سیم پیچی است که تقریباً 580 درجه سانتیگراد است. پس از مرحله سرد شدن، ورق را در یک قرقره پیچ پیچ می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود تا برای بارگذاری آماده شود.

قرقره:

پس از خروج از قسمت خنک کننده، دمای ورق اندازه گیری شده و ورق وارد دستگاه پوشش می شود.

استاندارد ورق سیاه انواع ورق سیاه است

ورق های مشکی در دو نوع ورق مشکی صنعتی و ورق مشکی عمومی با استانداردهای مختلف تولید می شوند.

نوع صنعتی آن ST37 و انواع متداول موجود در بازار A516-GR60,70, A285-GR C, A283-GR C و ST52 می باشد.

پرکاربردترین ورق های چند لایه ST37 در صنعت ساختمان سازی، ساخت سوله، مخازن و سدها و غیره می باشد. ضخامت نمونه های تجاری تولید شده حدود 60 میلی متر است. این ورق ها را می توان به قطعات کوچکتر برش داد. به عنوان مثال، یک ورق به ضخامت 4 میلی متر دارای عرض 100 سانتی متر و طول 125 سانتی متر است.

بیشترین مصرف تخته سیاه صنعتی و معمولی

پتروشیمی

احمق

ساخت کامیون

صنعت ساخت و ساز

صنایع ساختمانی فلزات سنگین

تماشا کنید: ورق سیاه

برنامه ورق سیاه

صفحات نورد گرم (صفحه سیاه) در صنایع مختلفی از جمله ساختمان سازی، نفتکش، خودروسازی، مخازن ویژه، کشتی سازی و فلزات سنگین و غیره استفاده می شود.

ورقه های مشکی به دو صورت رولی و پارچه ای عرضه می شوند.

ضخامت ورق

ضخامت صفحه سیاه از 1.5 میلی متر شروع می شود و در نهایت به 100 میلی متر ختم می شود.

ابعاد فیزیکی صفحه

در ورق رول، عرض ورق های مشکی بسته به ضخامت 100 سانتی متر، 125 سانتی متر، 150 سانتی متر و 200 سانتی متر خواهد بود. به طور کلی، هیچ محدودیتی در طول قالب نمونه وجود ندارد.

در مورد پارچه بسته به تعداد سفارش می توان هر اندازه و ابعادی را تولید کرد اما برخی از ابعاد رایج و پرکاربرد است. اندازه های معمولی و طبیعی به شرح زیر است

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *