دسته‌بندی نشده

بررسی فرآیند تولید پروفیل به صورت مستقیم غیر مستقیم+ مزایا و معایب

قوطی پروفیل چیست تفاوت، کاربرد و ویژگی انواع آن

پروفیل را می توان یکی از پرکاربردترین و در عین حال مهم ترین مقاطع فولادی دانست که در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. فرآیند تولید پروفیل می تواند تا حد زیادی بر کیفیت نهایی و در نتیجه قیمت کلی آن محصول تاثیر بگذارد. در این مقاله از دایره المعارف ملل آهنین به بررسی انواع روش های تولید پروفیل می پردازیم که شامل روش های مستقیم و غیر مستقیم می باشد. در مورد مزایا و معایب هر کدام صحبت خواهیم کرد تا بتوانید در زمان خرید تصمیم بهتری بگیرید و محصول مورد نظر خود را با بهترین قیمت خریداری کنید. با این مقاله از ملل آهنین همراه باشید.

تعریف و شرح کلی پروفیل فولادی

روش تولید پروفیل

روشی ساده برای ایجاد پروفایل

روش غیر مستقیم تولید پروفیل

فرآیند پروفایل سازی؛ از ابتدا تا آخرین مرحله تولید

تجهیزات مورد استفاده در فرآیند تولید پروفیل

تاثیر تولید پروفیل بر قیمت آن

تعریف و شرح کلی پروفیل فولادی

قبل از شروع به توضیح فرآیند تولید پروفیل، باید اطلاعات اولیه و دقیقی در مورد پروفیل و انواع آن داشته باشید.

نوع پروفایل

پروفیل ها قطعات فلزی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع باید گفت که پروفیل در دو نوع ساختمانی و صنعتی تولید می شود و نوع ساخت به دو گروه باز و بسته تقسیم می شود. سازه باز شامل قطعاتی مانند نبشی، فنر، تیرآهن و … است که به صورت مقطعی باز هستند. پروفیل بسته شامل قطعاتی مانند لوله ها، مخروط ها، میله ها و غیره است که مقطعی هستند که بسته می شوند. در مورد استفاده از این قطعه فولادی باید گفت که پروفیل های فولادی دارای خواص مکانیکی و فیزیکی خوبی هستند که باعث افزایش استحکام، انعطاف پذیری، خمشی و پایداری سازه می شود. پروفیل های فولادی در اشکال مختلف مانند پروفیل U، پروفیل I، پروفیل H و پروفیل T تولید می شوند که می توان از آنها برای ساخت سازه های سبک و سنگین مانند ساختمان ها، پل ها، توربین های بادی و خطوط انتقال نیرو استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع پروفایل توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

# باید خواند شود

آهن ملت

پیشنهاد کارشناس آهن نام: مطالعه مقاله انواع پروفایل و کاربرد آنها

انواع پروفیل

روش های ساخت پروفیل

تولید انواع پروفیل، فلزی، آلومینیومی، گالوانیزه و … این ورق ها ابتدا به ابعاد دلخواه بریده شده و سپس به خط تولید پروفیل منتقل می شوند. در خط تولید پروفیل از دو روش مستقیم و غیر مستقیم برای فرم دهی ورق ها استفاده می شود که در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.

روش مستقیم تولید پروفیل

برای تولید پروفیل به روش مستقیم ابتدا ورق فلزی را با استفاده از دستگاه خم کن به شکل دلخواه خم می کنند و سپس لبه های آنها را با جوش دوبل به هم متصل می کنند تا پروفیل تولید شود. در مرحله نهایی محصول به صورت خودکار برش داده می شود و در مرحله نهایی برای بسته بندی ارسال می شود. این روش برای تولید پروفیل هایی با مقطع مربع یا مستطیل مناسب است.

نحوه انتشار صحیح اطلاعات

مزایای روش تولید پروفیل مستقیم

به دلیل استفاده از ابزارهای خاص در این روش، محصول تولیدی دارای گوشه های تیز، پارامترهای دقت بالا و همچنین خط جوش دقیق و پایدار می باشد. اگر به محصول تولید شده با این روش نگاه کنید، متوجه خواهید شد که محصول دارای تسمه است. در نهایت باید گفت که کیفیت پروفیل تولید شده به روش مستقیم بالا می باشد.

معایب روش تولید پروفیل مستقیم

این روش مانند سایر روش های ساخت پروفیل فولادی می تواند معایبی نیز داشته باشد از جمله افزایش میرایی در قطرهای مختلف، سرعت ساخت، راندمان تولید پایین. همچنین برای ساخت پروفیل ها با این روش، نیاز به مشارکت متخصصان و متخصصان است، زیرا کار بر روی تجهیزات موجود نیاز به تجربه دارد.

روش تولید پروفیل غیر مستقیم

در فرآیند ساخت غیرمستقیم جعبه، ورق ها ابتدا به صورت لوله ای با درز در می آیند و سپس با استفاده از لوله های خاص به شکل پروفیل جعبه در می آیند. نوار به سه روش قالب گیری مرکزی، قالب گیری گوشه ای، قالب گیری در شعاع ورق لوله ساخته می شود. این روش ایجاد پروفایل On Line نام دارد. در این روش چندین نوع پروفیل برای تولید پروفیل در فرمت های مختلف تولید می شود. این روش برای تولید پروفیل هایی با مقاطع نامنظم یا خاص مناسب است.

مزایای روش تولید پروفیل غیر مستقیم

در این روش با توجه به فرآیند تولید و ساختار قطعات می توان گفت که سرعت و راندمان تولید و کار بالا بوده در نتیجه تعداد پروفیل های تولید شده بیشتر خواهد بود. بنابراین در بسیاری از موارد ممکن است استفاده از این روش برای تولید پروفیل مقرون به صرفه تر باشد.

معایب روش تولید پروفایل غیر مستقیم

از معایب این روش می توان به کیفیت پایین قطعات آماده شده، وجود تفاوت در سایز محصولات و امکان افزایش تعداد خمیدگی در قطعات اشاره کرد. البته به دلیل دقت پایین کار در این روش، خط جوش پروفیل ها دقیق و پایدار نخواهد بود.

فرآیند ایجاد پروفایل؛ از ابتدا تا آخرین مرحله تولید

ورق های فلزی مواد اولیه برای ساخت پروفیل ها هستند. در گذشته این ورق ها از کشورهای آسیای میانه خریداری می شد، اما امروزه کارخانه های فولاد مبارکه (به روز شده آهن سیاه فولاد مبارک در اینترنت مراجعه کنید) اهواز و گیلان ورق های فلزی پروفیل ارائه می کنند. خواص مکانیکی خاصی دارند. . به عنوان مثال ورق ST37 دارای پارامترهای کافی برای تولید پروفیل است. باید گفت که این ورق ها به صورت رول در بازار موجود است و برای تهیه پروفیل لازم است از دستگاه های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک برای تهیه این ورق ها استفاده شود. در زیر مراحل ساخت پروفایل به طور کامل شرح داده شده است.

فرآیند ایجاد پروفایل؛ از ابتدا تا آخرین مرحله تولید

مرحله اول: تامین مواد اولیه

مواد اولیه مربوط به تولید پروفیل در کارخانه های ایران تامین می شود. هنگام تولید پروفیل باید از ورقی استفاده کرد که دارای ترکیبات شیمیایی خاص و خواص مکانیکی مناسب باشد تا مشکلی برای سازنده و در نهایت مصرف کننده ایجاد نشود. پس از ورود ورق های فولادی به کارخانه ابتدا وزن آنها مشخص می شود سپس با توجه به مشخصات ابعادی به قسمت های مختلف انبار آورده می شوند تا به فرآیند تولید برسند.

همانطور که گفته شد در گذشته ورق های فلزی برای تولید اطلاعات از کشورهای اروپایی و ژاپن ارسال می شد. امروزه که در این زمینه مستقل شده اند، تعدادی از این پنل ها را به کشورهای آسیای مرکزی، برزیل، اروپا و اروپای شرقی نیز ارسال می کنند.

مواد این ورق ها باید دارای خواص ویژه و خواص مکانیکی مناسب باشند. از ورق های با این ساختار می توان به ورق هایی با شرایط خاص که حاوی مواد شیمیایی خاص (0.35% سیلیکون، 0.3% تا 0.1% کربن، گوگرد 0.04%، فسفر 0.04% و منگنز 0)، ST37، JISG 3131 و G3132 اشاره کرد. ٪.

مرحله دوم: رول را به صورت نوار برش دهید

ورق فولادی به صورت رول تولید می شود. این ورق ها باید با استفاده از دستگاه برش به نوارهایی با عرض معین بریده شوند. دو نوع دستگاه برش تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک وجود دارد که بسته به نیاز مورد استفاده قرار می گیرند و دارای قطعات مختلفی می باشند.

کاغذ اسکرپ بوک را به صورت نوار برش دهید

سیم پیچ روی قرقره قرار می گیرد و سپس سیم پیچ می چرخد. در مرحله بعد ورق را زیر غلطک های اتو قرار می دهند تا صاف و یکدست شود. سپس ورق ها جوش داده می شوند.

کویل های خریداری شده در دستگاه های برش به عرض مشخص بریده می شوند.

البته لازم به ذکر است که دستگاه برش مورد استفاده در این مرحله دارای قطعات زیر می باشد:

اشاره گر گیوتین و فلزی

موهای کوتاه شخص meza

غلتک های تغذیه ورق

غلتک ها الیاف بریده شده را جدا می کنند

نگهدارنده کاست و نوار جمع کن در انتها

سیستم باز کردن یقه کویل

جدول شغلی

واحدهای بلبرینگ

سیستم کنترل در سمت تنظیم دقیق

پوشه

ماشین

فرد کلیدی

پارو یک وسیله چرخشی است که پس از قرار گرفتن پارو در بالا شروع به چرخش می کند. سپس پس از باز شدن یقه، سر ورق را روی غلتک های تخت می پیچند که باعث صاف و صاف شدن ورق می شود. انتهای ورق ها با گیوتین بریده می شوند و بخش های بعدی بدون نقص جوش داده می شوند.

در این مرحله با تغذیه غلطک ها ورق به سمت دو محور اصلی حاوی درایوها حرکت می کند. بلبرینگ های اصلی مجهز به تیغه های فولادی هستند که عملیات حرارتی می شوند. فواصل بین آنها با توجه به عرض نوارها تنظیم می شود و عمل برش در اثر عبور ورق از بین تیغه ها انجام می شود.

ورق های برش خورده دقیقاً توسط دو شفت جداکننده هدایت می شوند، ورق های کوچکی روی این دو شفت قرار می گیرند که انتهای اصلی نوارها از آن جدا می شود، سپس یک گیره مخصوص در داخل نوار جمع کننده وجود دارد که قطعات بریده شده را در آن نگه می دارد. قطر تسمه جمع آوری با سیستم هیدرولیک چندین سانتی متر باز می شود.

مزیت مرحله اول این است که از طرفی باعث جمع شدن دو سر گیره و نگه داشتن انتهای نوار می شود و در پایان زمان رهاسازی نوار از هم جدا می شود. جنبش. در داخل گیره نوار، لایه داخلی کاغذ جدا شده است.

در مرحله آخر تخلیه نوار، لایه داخلی صفحات با عمل خمشی نوار گیر جدا می شود و میز متحرک می تواند به راحتی نوار را در جهت محور اصلی هدایت کند.

سپس ورق ها بیشتر روی تسمه جمع آوری کشیده می شوند تا تمام طول رول تکمیل شود. در نهایت نوارها مرتب شده و به قسمت های مختلف خطوط تولید حمل می شوند.

مرحله سوم: جوشکاری

پس از طی مراحل فوق، دو لبه پروفیل باید به هم جوش داده شوند. جوشکاری ERW به طور کلی برای این فرآیند استفاده می شود. در این روش جوشکاری لبه های پروفیل های مورد نظر با استفاده از جریان الکتریکی صاف شده و با فشار دادن شکل نهایی و مناسبی به خود می گیرند.

بررسی فرآیند تولید پروفیل به صورت مستقیم غیر مستقیم+ مزایا و معایب

بررسی فرآیند تولید پروفیل به صورت مستقیم غیر مستقیم+ مزایا و معایب

ابزارهای مورد استفاده در فرآیند تولید پروفیل

همانطور که گفته شد، برای ایجاد یک پروفایل; ابتدا ورق های فولادی به نوارهای طولی با عرض مورد نیاز بریده می شوند. سپس نوارها با استفاده از غلتک ها یا ماشین های پرس به شکل پروفایل مورد نظر در می آیند. در نهایت، پروفایل به طول مورد نیاز بریده و بسته بندی می شود. بنابراین تجهیزات اصلی مورد استفاده در فرآیند تولید پروفیل عبارتند از:

فرمینگ از دو قسمت تشکیل شده است، دستگاه قالب گیری پایه و دستگاه قالب گیری نهایی.

قسمت جوشکاری بالا و پایین نوار

برش یا اره خودکار

خم شدن یا پیچیدن

هیو

شتاب دهنده

قطعات تغذیه نوار

در دو انتهای پروفیل جوش می شود

سایز 4 تا 6 در

خنک کننده

انبار

گیوتین

جدول تخلیه

برای ساخت پروفیل باید به مدل و نوع تجهیزات توجه کرد که چه محصولی ساخته شده و چگونه تولید می شود. دستگاه های فوق با تغییرات جزئی در تعداد و اندازه تولید می شوند.

تاثیر تولید پروفیل بر قیمت

پروفیل یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت ساخت و ساز از جمله آلیاژهای مختلف فلزات می باشد. نحوه ایجاد نمایه می تواند بر ارزش آن تأثیر بگذارد. زیرا هر روشی می تواند بر کیفیت محصول و عملکرد نهایی تاثیر بگذارد. در روش مستقیم که پروفیل را با استفاده از تجهیزات تولید می کند، هزینه تولید بیشتر از روش غیرمستقیم است، بنابراین هزینه پروفیل تولید شده بیشتر است. در این صفحه از اهن نام می توانید قیمت انواع پروفیل را مشاهده نمایید.

قیمت روز انواع پروفیل

پایان

همانطور که در این مقاله اشاره شد تولید پروفایل به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در واقع تولید روش مستقیم کیفیت بالاتری نسبت به روش غیرمستقیم دارد اما سرعت و کارایی بسیار کمی دارد. از انواع تجهیزات مورد استفاده در تولید پروفیل می توان به اره های اتوماتیک، خرد کن، کاتر و … اشاره کرد.

سوالات متداول در مورد فرآیند تولید پروفیل

غلتک چیست؟

بادگیر بوبین وسیله ای چرخشی است که پس از قرار دادن بوبین روی آن شروع به چرخش می کند.

تفاوت بین پروفایل مستقیم و غیر مستقیم چیست؟

سرعت راندمان روش مستقیم بسیار کمتر از روش غیر مستقیم است اما به دلیل دقت در پردازش و کار حرارتی از کیفیت بالاتری برخوردار است.

انواع مختلف روش های پروفایل چیست؟

پروفایل ها به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم ساخته می شوند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *