دسته‌بندی نشده

تفاوت بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه

راهنمای خرید ورق گالوانیزه به طور کامل

ورق های فولادی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند اما تفاوت های آنها نیز بسیار مهم و قابل توجه است. ورق سیاه و ورق گالوانیزه دو نوع پرکاربرد ورق فولادی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله به تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه می پردازیم.

ورق مشکی و ورق گالوانیزه

ذوب فلز اساس تولید کاشی های مشکی و روکش دار است، اما نکته اصلی این است که این دو ورق از نظر روش های تولید، صرفه جویی شیمیایی و ظاهر با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین موارد استفاده از ورق معمولی، ورق گالوانیزه و کاغذ مشکی کاملا متفاوت است.

ورق مشکی و ورق گالوانیزه همواره یکی از بهترین و پرکاربردترین پروفیل های فولادی در صنایع و ساختمان های مختلف بوده که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. تفاوت در ورق های فولادی به متخصصان کمک می کند تا بهترین گزینه را برای نیازهای خود پیدا کنند. این امر باعث افزایش آگاهی خریداران در مورد این محصولات می شود.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه یک صفحه فولادی با کاربردها و ویژگی های خاص است. ورق های فولادی دارای استحکام کششی و استحکام برشی عالی هستند، اما در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار حساس هستند. متخصصانی که در زمینه فلزات فعالیت می کنند ورق های فولادی را با روش های مختلف تقویت می کنند. یکی از این روش ها «آبکاری» یا «گالوانیزه کردن» است.

ورق هایی که برای افزایش مقاومت پوشش داده می شوند ورق های گالوانیزه نامیده می شوند. ورق های گالوانیزه را می توان با نورد سرد یا گرم تولید کرد و به روش های مختلفی پوشش داده می شود.

آخرین قیمت این محصول را با مراجعه به لینک “قیمت ورق گالوانیزه” بررسی کنید.

ویژگی های ورق گالوانیزه

مسلما مهمترین و بارزترین ویژگی ورق های گالوانیزه مقاومت مثال زدنی آنها در برابر خوردگی و اکسیدهای آهن است. اما جدای از این موضوع، این نت برگ دارای ویژگی های دیگری نیز می باشد. در ادامه به معرفی مهم ترین ویژگی های ورق گالوانیزه می پردازیم:

مقاومت 100% در شرایط مختلف آب و هوایی:

برخی از ورق های فولادی ضد زنگ در محیط های بسیار سرد یا محیط های با دمای بالا مقاومت خود را از دست می دهند. اما ورق گالوانیزه پایداری و استحکام خود را در هر شرایط آب و هوایی حفظ می کند.

آماده سازی کوتاه:

یکی دیگر از کاربردهای ورق گالوانیزه سرعت تولید، برش، بارگیری و نصب است. حتی اگر مشتری ورق گالوانیزه با ابعاد استاندارد را به کارخانه سفارش دهد، فرآیند تولید زمان زیادی نمی برد.

ایجاد قدرت 100٪:

از آنجایی که پیوند بین عناصر فولاد و روی بسیار قوی است و روی در کوچکترین شکاف های ورق نفوذ کرده است، ورق گالوانیزه در مقایسه با سایر ورق های فولادی بسیار قوی است.

روش ساده بازرسی فنی و بازرسی:

ورق های فولادی به دو روش کلی آزمایشگاهی و بصری بررسی می شوند. برخی از چاقوها به دلیل ماهیت خود نیاز به کنترل آزمایشگاهی برای صدور مجوز دارند. با توجه به ویژگی های ظاهری، ورق گالوانیزه قطعا با بازرسی چشمی تایید می شود.

استفاده از ورق گالوانیزه

بیشترین کاربرد ورق گالوانیزه در تولید محصولاتی مانند لوله، پروفیل و قوطی گالوانیزه می باشد. این محصولات در استان ها یا شرایط با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرند و سازه ها یا تجهیزات فلزی را تا حد امکان از خوردگی محافظت می کنند. کاربردهای ورق گالوانیزه عبارتند از:

تولید پروفیل گالوانیزه و ساخت انواع پنجره و در و اسکلت فلزی.

ساخت لوله گالوانیزه برای استفاده در محیط های مرطوب، سیستم های تامین آب یا سایر مایعات.

ساخت لوله های گرمایش، انواع کابینت آشپزخانه و کانال و شیرآلات یخچال و یا سیستم سرمایشی.

اندازه ورق گالوانیزه

هر کارخانه ای که ورق گالوانیزه تولید می کند طبق استانداردهای خاصی تولید می کند. لازم است بدانید که طبق هر استانداردی، طول، عرض، ضخامت و در نتیجه وزن ورق ها متفاوت خواهد بود. در زیر به معرفی ابعاد ورق های گالوانیزه بر اساس استانداردهای رایج می پردازیم.

2 متر طول و 1 متر عرض با ضخامت حدود 0.5 تا 2 میلی متر و وزن 8 تا 32 کیلوگرم.

2.5 متر طول و 1.25 متر عرض با ضخامت حدود 0.5 تا 1.5 میلی متر و وزن حدود 13 تا 37 کیلوگرم.

6 متر طول و یک متر عرض با ضخامت 0.5 میلی متر و وزن آن حدود 24 کیلوگرم است.

6 متر طول و 1.25 متر عرض با ضخامت 0.5 میلی متر و وزن حدود 30 کیلوگرم.

بشقاب سیاه چیست؟

سیاه برگ

صفحه سیاه

ورق های فولادی به دو روش نورد سرد و گرم تولید و عرضه می شوند. ورق نورد گرم به “ورق سیاه” معروف است.

همانطور که از نام این فرآیند مشخص است، ورق های داغ در دماهای بسیار بالا تولید می شوند. این ورق ها پس از تولید دارای سطح ناصافی بوده و رنگ آن مشکی و مات می باشد. به همین دلیل به آنها ورق سیاه می گویند. این ورق ها با نام انگلیسی Hot Rolled Sheet شناخته می شوند.

اگر می خواهید از آخرین قیمت پلاک مشکی مطلع شوید، به لینک “قیمت پلاک مشکی” بروید.

ویژگی های ورق مشکی

مهم ترین نکته در مورد تخته سیاه در مقایسه با تخته سنگ سرد دوام آن است. این تخته توانایی مقاومت در برابر ضربه ها و فشارهای احتمالی را دارد و در برابر حرکت یا آسیب مصون است. لازم به ذکر است که این کاغذها در کنار مقاومت بالا از انعطاف پذیری نسبتا خوبی برخوردار هستند.

درخواست های کاغذ سیاه

ورق های مشکی موجود در بازار بسته به ضخامت و اندازه در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که مشاهده می شود صفحات بزرگتر در صنایع بزرگ و صفحات کوچکتر برای ساخت قطعات ظریف استفاده می شوند. کاربردهای تخته سیاه عبارتند از:

تولید انواع ظروف و پروفیل ساختمانی و صنعتی; هر کدام از این پروفایل ها برای اهداف خاصی تولید می شوند.

تولید انواع ماشین آلات و ماشین آلات کشاورزی و صنعتی کوچک و بزرگ.

چند قطعه مهم ماشین بسازید.

تولید مخازن سوخت یا مخازن دیگر در کشتی.

ساخت انواع سرپناه، بیلبورد و انواع تابلوهای بین شهری.

میوه سیاه

اندازه ورق مشکی

اندازه ورق سیاه

 ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق سیاه و ورق گالوانیزه

ورق های مشکی به دو صورت رول/کلاف و ورق به فروش می رسند. جالب است بدانید که این ورق ها از نظر ضخامت، طول، عرض و وزن بسیار متنوع هستند. در زیر ابعاد رایج این ورق به همراه وزن تقریبی آن آمده است:

طول 2 متر، عرض 1 متر، ضخامت 2-2.5 میلی متر، وزن 32-40 کیلوگرم است.

2.5 متر طول، 1.25 متر عرض و 3 میلی متر ضخامت و 75 کیلوگرم وزن دارد.

طول 6 متر، عرض 1.5 متر، ضخامت 4-15 میلی متر، وزن 288-1000 کیلوگرم.

6 متر طول و 2 متر عرض و 20-25 میلی متر ضخامت و وزن آن حدود 2400 کیلوگرم است.

تفاوت بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟

حال که این دو برگه را به اختصار بررسی کردیم، نوبت به توضیح مهم ترین تفاوت های آنها می رسد. در زیر مهمترین و اساسی ترین تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه را مشاهده می کنید. توجه داشته باشید که این صفحات علاوه بر این تفاوت ها شباهت های زیادی نیز دارند.

تفاوت اصلی: پایه تولید

اساسی ترین تفاوت بین ورق سیاه و گالوانیزه این است که ورق سیاه یک ورق فولادی پایه در نظر گرفته می شود، در حالی که ورق گالوانیزه یک ورق فولادی ثانویه است. به عبارت دیگر می توان ورق گالوانیزه را از ورق سیاه تولید کرد.

تفاوت دیگر: مقاومت در برابر اکسید آهن.

ورق گالوانیزه مخصوص شرایط مرطوب طراحی شده است. پروفیل گالوانیزه مقاومت و استحکام بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد ورق مشکی مانند سایر ورق های فولادی مقاومت چندانی در برابر چنین آسیب هایی ندارد.

تفاوت سوم: کاربرد

ورق سیاه با توجه به ویژگی های ساخت و ویژگی های فنی مختلف کاربردهای خاصی دارد. به عنوان مثال ورق سیاه در صنایع بزرگ استفاده می شود.

این ورق در ساخت بسیاری از اجزای ساده که نیاز به مقاومت فلزی دارند استفاده می شود. ورق گالوانیزه به روش خاصی ساخته شده و نرم و انعطاف پذیر است.

تفاوت چهارم: زمان تولید

زمان درست کردن قوطی هاست

دوره تولید ورق فولادی.

فرآیند تولید ورق گالوانیزه با سرعت بالا انجام می شود. حتی سفارشات سفارشی با سرعت عملیات کارخانه به دست مشتری می رسد، در حالی که فرآیند تولید ورق سیاه زمان بر است.

تفاوت پنجم: ظاهر صفحه

یکی دیگر از تفاوت های آشکار ورق گالوانیزه با ورق مشکی، ظاهر متفاوت این دو ورق است. ورق های مشکی ظاهری کدر و خشن دارند در حالی که ورق های گالوانیزه ظاهری صیقلی و شفاف دارند.

تفاوت ششم: ابعاد

اگر قسمت های ورق گالوانیزه و ابعاد ورق سیاه را به دقت مطالعه کرده باشید، احتمالاً متوجه خواهید شد که تفاوت در اندازه و ضخامت ورق سیاه بسیار بیشتر از ورق گالوانیزه است. ورق های مشکی در سایزهای بسیار متنوعی در بازار موجود است در حالی که اندازه و ابعاد ورق های گالوانیزه محدود است.

برای مشاهده قیمت انواع ورق استیل روی لینک زیر کلیک کنید “قفل صفحه ای”

آخرین کلمه

ورق‌های گالوانیزه با پوشش‌دهی فلز روی بر سطح ورق فولادی تولید می‌شوند و در موقعیت‌های مرطوب، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق سیاه نیز محصول نورد گرم است و با توجه به ابعاد و سایزهای گوناگونش، گزینه‌ی مناسبی برای صنایع غول‌پیکر است.

این دو ورق از جنبه های مختلفی مانند ابعاد، ظاهر، کاربرد و زمان تولید با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله از چندین زاویه به این تفاوت نگاه کرده و نتایج را در اختیار شما قرار داده ایم. اگر سوال یا تجربه ای در این قسمت دارید در قسمت نظرات بپرسید.

 

تفاوت فویل سیاه و فویل قلع

تفاوت بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه

فایل صوتی ورق سیاه و ورق گالوانیزه ورق گالوانیزه چیست؟ بشقاب سیاه چیست؟ تفاوت بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟ سخنرانی پایانی

ورق های فولادی شباهت های زیادی به یکدیگر دارند، اما تفاوت ها نیز بسیار مهم و قابل توجه است. ورق سیاه و ورق گالوانیزه دو نوع پرکاربرد ورق فولادی هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه بپردازیم.

برای افزایش یا کاهش صدا از کلیدهای بالا و پایین استفاده کنید.

ورق مشکی و ورق گالوانیزه

آلیاژ فولاد اساس تولید ورق سیاه و گالوانیزه است، اما این دو ورق از نظر خواص ساخت، خواص شیمیایی و ظاهر با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین زمانبندی استاندارد، خواص و کاربرد ورق گالوانیزه و ورق سیاه کاملاً متفاوت است.

فولاد مشکی و گالوانیزه همواره از بهترین و پرکاربردترین مقاطع در صنعت و ساختمان هستند که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. تبعیض در صفحات فولادی به متخصصان کمک می کند تا بهترین گزینه را برای نیازهای خود پیدا کنند. علاوه بر این باعث آگاهی بیشتر خریداران این محصولات می شود.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه

ورق فولادی گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک ورق فولادی است که دارای خواص و خواص ویژه ای است. ورق های فولادی دارای استحکام برشی و استحکام برشی عالی هستند، اما در برابر خوردگی و خوردگی بسیار حساس هستند. تخصص در زمینه مقاوم سازی متالورژیکی تیرهای فولادی و روشهای مختلف; یکی از این روش ها «آبکاری» یا «گالوانیزه» است.

ورق هایی که برای افزایش مقاومت پوشش داده می شوند ورق های گالوانیزه نامیده می شوند. ورق های گالوانیزه را می توان با نورد سرد یا گرم تولید کرد و به روش های مختلفی پوشش داده می شود.

آخرین قیمت این محصول را با مراجعه به لینک “قیمت ورق گالوانیزه” بررسی کنید.

مواد ورق گالوانیزه

مسلما مهمترین و بارزترین ویژگی ورق های گالوانیزه مقاومت عالی آنها در برابر خوردگی و اکسید آهن است. اما جدای از این موضوع، این ورق ها ویژگی های دیگری نیز دارند. در ادامه شما را با مهمترین ویژگی های ورق گالوانیزه آشنا می کنیم:

مقاومت 100% در شرایط مختلف آب و هوایی:

برخی از صفحات فولادی ضد زنگ در محیط های بسیار سرد یا دمای بالا مقاومت خود را از دست می دهند. اما ورق گالوانیزه مقاومت و استحکام خود را در هر شرایط آب و هوایی حفظ می کند.

آماده سازی مختصر:

یکی دیگر از مزایای ورق گالوانیزه تولید سریع، برش، بارگیری و نصب است. حتی اگر مشتری ورق گالوانیزه با ابعاد سفارشی را در کارخانه سفارش دهد، فرآیند ساخت زمان زیادی نمی برد.

تولید برق 100%:

با توجه به اینکه پیوند ایجاد شده بین آهن و روی قوی است و روی به کوچکترین فضای ورق نفوذ می کند، ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق های فولادی بسیار مستحکم است.

تست های فنی ساده و فرآیند تست:

ورق های فولادی به دو روش کلی آزمایشگاهی و دیداری بازرسی می شوند. برخی از ورق ها به دلیل ماهیت خود نیاز به بازرسی آزمایشگاهی برای دریافت مجوز دارند. با توجه به مشخصات ظاهری، ورق گالوانیزه با انجام بازرسی چشمی به طور قطع تایید می شود.

کاربرد ورق گالوانیزه

بیشترین کاربرد ورق گالوانیزه در تولید محصولاتی مانند لوله گالوانیزه، پروفیل و قوطی می باشد. این محصول در استان ها و یا شرایط با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرد و سازه های فلزی یا تجهیزات را تا حد امکان در برابر خوردگی محافظت می کند. کاربردهای ورق گالوانیزه شامل موارد زیر است:

تولید پروفیل گالوانیزه و تولید انواع درب و پنجره و اسکلت استیل.

تولید الکتروپمپ برای استفاده در مناطق مرطوب یا مرطوب یا سایر سیستم های تامین آب.

ساخت کانال و شیرآلات مربوط به لوله های گرمایش، انواع کابینت آشپزخانه، یخچال و سیستم های سرمایشی.

ابعاد ورق گالوانیزه

هر یک از کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه محصولات خود را طبق استانداردهای خاصی تولید می کنند. لازم است بدانید که طبق هر استانداردی طول، عرض، ضخامت و در نتیجه وزن ورق ها متفاوت خواهد بود. در زیر ابعاد ورق های گالوانیزه را بر اساس یک استاندارد رایج ارائه می دهیم.

2 متر طول و 1 متر عرض با ضخامت حدود 0.5 تا 2 میلی متر و وزن حدود 8 تا 32 کیلوگرم.

طول 2.5 و عرض 1.25 متر با ضخامت حدود 0.5 تا 1.5 میلی متر و وزن حدود 13 تا 37 کیلوگرم.

6 متر طول و 1 متر عرض با ضخامت 0.5 میلی متر و وزن حدود 24 کیلوگرم.

طول آن 6 متر، عرض 1.25 متر، ضخامت 0.5 میلی متر و وزن آن حدود 30 کیلوگرم است.

حروف سیاه چیست؟

کاغذ سیاه

ورق سیاه

ورق های فولادی به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید و عرضه می شوند. ورق های نورد گرم به عنوان “ورق سیاه” شناخته می شوند.

همانطور که از نام این روش پیداست، ورق های نورد گرم در دماهای بسیار بالا تولید می شوند. این لایه ها پس از تولید دارای سطحی ناصاف و تیره و تیره رنگ هستند. به همین دلیل به آنها ورق سیاه می گویند. این ورق ها در زبان انگلیسی با نام «ورق نورد گرم» شناخته می شوند.

اگر می خواهید از آخرین قیمت کاغذ مشکی مطلع شوید، لینک “قیمت کاغذ سیاه” را دنبال کنید.

ملحفه های مشکی خاص هستند

مهمترین ویژگی فویل مشکی در مقایسه با فویل سرد، مقاومت فشاری خاص آن است. این ورق توانایی مقاومت در برابر ضربه ها و استرس های احتمالی را دارد و در برابر حرکت یا آسیب های ناشی از حرکت مصون است. لازم به ذکر است که این ورق ها علاوه بر استحکام بالا از انعطاف پذیری خوبی نیز برخوردار هستند.

استفاده از کاغذ سیاه

صفحات مشکی موجود در بازار بسته به ضخامت و ابعاد در بخش های مختلف صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که مشاهده می کنید در صنایع بزرگتر از ورق های بزرگتر و برای ساخت قطعات نازکتر از ورق های کوچکتر استفاده می شود. برنامه Black Pages شامل:

انواع قلع و پروفیل سازی ساختمانی و صنعتی; هر کدام از این پروفایل ها برای هدف خاصی طراحی شده اند.

تولید انواع ادوات و ماشین آلات کشاورزی و صنعتی کوچک و بزرگ.

ساخت برخی از قطعات کلیدی خودرو

تولید مخازن سوخت یا مخازن دیگر در کشتی ها.

انواع محصولات تضمینی تابلوهای تبلیغاتی و انواع پوسترهای بین المللی.

ابعاد ورق مشکی

ابعاد ورق مشکی

اندازه گیری کاغذ سیاه

ورق های مشکی به دو صورت رول / رول و ورق فروخته می شوند. جالب است بدانید که این ورق ها از نظر ضخامت، طول، عرض و وزن بسیار متفاوت هستند. در زیر ابعاد کلی این ورق را به همراه وزن تقریبی آن ذکر می کنیم:

2 متر طول، 1 متر عرض و 2 تا 2.5 متر ضخامت، وزن حدود 32 تا 40 کیلوگرم.

2.5 متر طول، 1.25 متر عرض، 3 میلی متر ضخامت و وزن آن حدود 75 کیلوگرم است.

6 متر طول و 1.5 متر عرض و 4 تا 15 میلی متر ضخامت با وزن حدود 288 تا 1000 کیلوگرم.

6 متر طول و 2 متر عرض و ضخامت حدود 20 تا 25 میلی متر با وزن حدود 2400 کیلوگرم.

تفاوت بین ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟

حال که این دو صفحه را به اختصار بررسی کردیم، نوبت به توضیح مهم ترین تفاوت های آنها می رسد. در زیر مهمترین و اساسی ترین تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه آورده شده است. توجه داشته باشید که این صفحات علاوه بر این تفاوت ها شباهت های زیادی نیز دارند.

تفاوت اول: پایه تولید

تفاوت اصلی ورق سیاه و ورق گالوانیزه در این است که ورق سیاه ورق فولادی اصلی در نظر گرفته می شود در حالی که ورق گالوانیزه ورق فولادی ثانویه محسوب می شود. به عبارت دیگر، ورق گالوانیزه را می توان از ورق سیاه ساخت.

تفاوت دوم: مقاومت در برابر خوردگی آهن

ورق گالوانیزه مخصوص شرایط رطوبت بالا طراحی شده است. پروفیل های گالوانیزه استحکام و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و خوردگی دارند. تخته سنگ به اندازه سایر صفحات فولادی در برابر این نوع آسیب مقاوم نیست.

تفاوت سوم برنامه است

ورق سیاه با توجه به مشخصات ساختمانی و مشخصات مختلف کاربردهای خاصی دارد. به عنوان مثال فویل سیاه در صنایع بزرگ استفاده می شود.

از این ورق برای ساخت بسیاری از قطعات حساس که نیاز به فولاد بادوام دارند استفاده می شود. ورق گالوانیزه به طور ویژه برای صنایع و کاربردهای کوچکتر و ظریفتر تولید می شود.

تفاوت چهارم: زمان تولید

زمان تولید ورق های فولادی

زمان تولید ورق فولادی

فرآیند تولید ورق گالوانیزه با سرعت بالا انجام می شود. حتی سفارشات شخصی شده با سرعت کارخانه به مشتری می رسد، در حالی که فرآیند تولید فولاد ملایم مدتی طول می کشد.

تفاوت پنجم: ظاهر کت

تفاوت دیگر ورق گالوانیزه با ورق مشکی شکل متفاوت این دو ورق است. کاغذهای سیاه مات و سفت هستند، اما کاغذهای گالوانیزه سالم و سبک هستند.

تفاوت ششم: استانداردها

اگر قسمت های ابعاد ورق های گالوانیزه و مشکی را به دقت مطالعه کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که اندازه و ضخامت ورق های مشکی بسیار بزرگتر از ورق های گالوانیزه است. ورق های مشکی در سایزهای مختلف در بازار موجود است در حالی که ورق های گالوانیزه از نظر اندازه و ابعاد محدود هستند.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به قیمت انواع ورق استیل دسترسی پیدا کنید: “قفل اسلب”

آخرین کلمه

سطح صفحات فولادی با ورق فلز روی پوشش داده می شود و در شرایط مرطوب برای تولید ورق های گالوانیزه استفاده می شود. کاغذ سیاه یک محصول رول شده است و اندازه و شکل آن یکنواخت نیست، بنابراین انتخاب مناسبی برای صنایع بزرگ است.

این دو ورق از بسیاری جهات مانند اندازه، ظاهر، کاربرد و زمان تولید با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله از چند منظر به بررسی این تفاوت ها و ارائه نتایج می پردازیم. اگر در این زمینه سوال یا تجربه ای دارید در قسمت نظرات بپرسید.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *