دسته‌بندی نشده

تفاوت تیرآهن و H

تفاوت تیرآهن و H

همه ما می دانیم که محصولات فلزی زیادی در صنعت ساختمان استفاده می شود و به همین دلیل این محصولات در اندازه ها و ابعاد مختلف تولید می شوند. البته کشورهای مختلف استانداردهای متفاوتی برای خود دارند و بر اساس این استانداردها طراحی و تولید می شوند.

استانداردهای آن شامل استانداردهای اروپایی، چینی و روسی است. تیرآهن یکی از مهم ترین موارد مورد استفاده در ساخت و ساز می باشد و انواع مختلفی دارد. در این مقاله از آهن آنلاین به بررسی تفاوت تیرآهن و تیرچه می پردازیم اما قبل از آن تیر و تیرچه را به صورت جداگانه بررسی می کنیم. پس اگر به این موضوع علاقه مند هستید، تا پایان این مقاله جالب با ما همراه باشید.

تیر آهن چیست؟

پرتو در واقع یک پروفیل I و H شکل است. از آهن برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود. وظیفه اصلی تیر فولادی تحمل بارها و فشارهای موجود در سازه است. تیرهای فولادی پایه های ستون، ستون های میانی، تیرها و غیره را تشکیل می دهند. در ساخت و طراحی استفاده می شود. همچنین سه نوع استاندارد تیرچه وجود دارد. این محصول انواع مختلفی دارد و ناگفته نماند که قیمت تیرآهن نیز با توجه به نوع آن تعیین می شود.

به دلیل تفاوت تیرآهن و تیرآهن، هر کدام کاربردهای متفاوتی در صنعت ساختمان دارند.

مزایا و معایب استفاده از تیرآهن فولادی در صنعت ساختمان

مشخص شده است که استفاده از تیرآهن در ساخت سازه باعث افزایش پایداری آن می شود و در عین حال استفاده از تیرآهن بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. در این قسمت به برخی از مزایا و معایب استفاده از تیرآهن در صنعت ساختمان خواهیم پرداخت. این شامل:

مزایای استفاده از تیر آهن

بسیاری از افراد بدون توجه به خواص و فواید آن از آن استفاده می کنند. به همین دلیل سعی می کنیم در این قسمت بیشتر فواید آن را نام ببریم:

• بسیار ارزان و قیمت مناسب.

• دوام خوب و استحکام بالایی دارد.

• امکان بازسازی وجود دارد.

• می تواند چندین قسمت را به هم متصل کند (خوب).

• نصب سریع و راحت است.

معایب استفاده از تیرآهن

معایب تیرچه مهمتر از مزایای آن است. پس باید بیشتر به آن توجه کنیم. معایب استفاده از تیر آهن عبارتند از:

• دمای ضعیف تا بالا: مقاومت تیرهای آهن با افزایش دما کاهش می یابد.

• خوردگی فلزات در برابر عوامل خارجی: قطعات فلزی ساختمان در برابر عوامل خارجی زنگ می زند و این باعث کاهش اندازه ساختمان می شود.

پرتو استاندارد چیست؟

تیر بر اساس چهار نوع استاندارد ساخته شده است. با توجه به تخصصی بودن این استانداردها، در مقاله ای جداگانه در سایت آهن آنلاین، آنها را فقط برای شما ذکر کرده و به طور مفصل بررسی می کنیم. این چهار چیز عبارتند از:

1) تیر فولادی IPE (به عنوان مثال اروپا و ایران)

2) تیر فولادی INP (استاندارد چینی و روسی)

3) تیر آهن IPB (بال پهن)

4) CPE لانه زنبوری bjelke

برای آشنایی بیشتر با میلگرد می توانید به مقاله میلگرد چیست و انواع آن مراجعه کنید.

پرتو بال پهن چیست؟

یک بال بزرگ که به آن پرتو هش نیز می گویند دارای دو نوع است، قسمت پهن سبک و قسمت بزرگ سنگین. مخفف آن به زبان انگلیسی IPB است. هش فلش پهن شبیه حرف H انگلیسی است. از این تیر فولادی در تولید تیرآهن و خرپا استفاده می شود.

طول آن بین 8 تا 16 متر و ارتفاع آن بین 100 تا 1000 میلی متر است. هش HEB سنگین تر است و این نوع پرتو بال ضخیم تری نسبت به پرتو HEA دارد. این نوع چوب در ساخت برج ها، پل ها و صنایع مشابه کاربرد فراوانی دارد و پرطرفدار است.

تیرآهن یکی از مهمترین اجزای فولادی است و کاربردهای فراوانی دارد

داستان تیرهای آن

چوب آهن آن اولین بار در قرن بیستم توسط یک شرکت (بیت لحم) تولید شد. قبل از ساخت تیرهای آهنی آن از آهن معمولی استفاده می کردند. در سال 1856، استفاده از تیرهای فولادی با کیفیت بالا در صنعت ساختمان به عنوان استاندارد در نظر گرفته شد. این نوع فولاد به دلیل استحکام و مقاومت بالا در پروژه های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایا و معایب استفاده از تیرهای فولادی

در این قسمت برای آشنایی بیشتر با چوب باید مزایا و معایب آن را بررسی کنیم تا به راحتی بتوانیم تفاوت چوب و چوب را بررسی کنیم. در اینجا جوانب مثبت و منفی وجود دارد:

مزیت درختان آن

1) تیرهای آن بهترین ستون برای ساختمان است.

2) استفاده از میلگرد باعث کاهش ضریب خطا و استفاده از میلگرد کمتری می شود که هزینه نهایی را پایین آورده و به نفع سازنده است.

3) پرتوهای فلزی آن بزرگ است. بنابراین نصب و استفاده از آن بسیار سریع و آسان است. این باعث صرفه جویی در زمان می شود.

معایب استفاده از تیرآهن

1) اگرچه این تیر از استحکام و استحکام خوبی برخوردار است، اما در برابر خوردگی و اکسیداسیون نسبت به سایر تیرها عملکرد ضعیفی دارد.

۲) تیرهای آن نسبت به سایر تیرها مقاومت کمی در برابر دمای بالا دارند.

3) برای مونتاژ این تیرها از جوش مخصوص استفاده می شود و این روش جوشکاری گران است.

انواع اندام بال پهن (لیمز)

برای آشنایی بیشتر شما با پرتوهای آنها، به طور مختصر و مفید به انواع آنها می پردازیم. این شامل:

1) پرتو نور (HEA~IPBL)

پرتو نور آن دارای اندازه 100 تا 1000 میلی متر است. ارتفاع آن 96 تا 990 میلی متر و حداکثر طول بال آن 100 تا 300 میلی متر است. ضخامت آن نسبت به سایر انواع تیر عریض کمتر است.

2) پرتو بزرگ (HEB ~ IPB)

در ایران خرید و فروش تیرآهن سنگین بسیار متداول است و سطح مقطع آن بین 100 تا 1000 میلی متر، طول بال ها 100 تا 300 میلی متر و ضخامت هایی است که در واقع از تیرهای سبک بیشتر است.

3) پرتو فوق سنگین (HEM~IPBV)

حرف V وزن تیر را نشان می دهد. این تیر از دو نوع دیگر ضخیم تر است. این تیرآهن دارای طول 106 تا 302 میلی متر و سایز 100 تا 1000 میلی متر می باشد.

استفاده از تیرآهن

تیرهای آهنی آنها منجر به تغییرات زیادی در ساخت سازه های صنعتی شده است. امروزه از تیرآهن آن در سراسر جهان و در بسیاری از پروژه های صنعتی و ساختمانی که نیاز به مقاومت و استحکام بالایی دارند استفاده می شود. در اینجا به مهمترین کاربردهای آن اشاره می کنیم که عبارتند از:

• ساخت پل ها و سدها. ساخت کشتی؛ ساخت اسکله؛ ساخت ستون.

• ساخت تریلر

• ساخت شبکه و ساخت جرثقیل

• انواع سازه های فراساحلی مانند سکوهای نفت و گاز و نفت.

• انواع سوله و انبارهای چند منظوره هزار تنی

• ساخت و ساز و برج های بلند

• صنایع پتروشیمی و پالایشگاه ها

پرتوها و پرتوها از نظر کاربرد تفاوت های زیادی دارند

برای اطلاعات بیشتر در مورد هش، هش چیست و انواع آن را ببینید.

تفاوت بین شعاع و آن

حال به بحث اصلی رسیدیم، یعنی بررسی تفاوت تیر با تیرهای آن از جنبه های مختلف. در این بخش، اجازه دهید تفاوت رافترها و رافت ها را از دیدگاه های مختلف بررسی کنیم. این شامل:

1) تفاوت بین تیرها و تیرها در شکل

تفاوت اصلی بین نور و زباله در شکل آنهاست. تک تیر را تار و بالها را فلنج می نامند. هر دو نوع تیرآهن در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند و هر دو دارای فلنج های پایین و بالایی هستند اما تیرآهن های I دارای فلنج های پهن تری نسبت به تیرها هستند. تفاوت دیگر در نسبت ابعاد تیر و بال است. در قوس معمولی ابعاد بال کوچکتر از ابعاد طناب است و در قوس ابعاد بال برابر با ابعاد طناب است.

2) چالش اصلی در تولید

چالش اصلی در تولید تیر به دلیل عوامل خارجی مانند دما در طول فرآیند نورد و دمای محیط است که می تواند باعث خمش تیر شود. البته این مشکل راه حلی هم دارد. یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل استفاده از فناوری کنترل دما است.

3) تفاوت تیر با تیر در روش ساخت

کلیه تیرها به روش نورد گرم ساخته می شوند. ماده اصلی برای تولید تیرآهن دال های مستطیلی یا دال های T شکل است. فرآیند تولید آهن و فولاد از دال های مستطیلی پیچیده و زمان بر است. هات رول ها چهار مرحله دارند.

در مرحله اول ماده اولیه وارد فاز نورد سنگین می شود. در این مرحله عرض محصول افزایش می یابد. سپس در دو مرحله زیر نورد میله اتفاق می افتد و در این دو مرحله میله به I یا H تبدیل می شود در مرحله آخر به سطح میله شکل نهایی محصول داده می شود.

4) تیرآهن و تفاوت آنها از نظر استحکام

از آنجایی که تیرها عریض تر و عریض تر هستند، نسبت به تیرهای معمولی قوی تر و مقاوم تر هستند. حداکثر طول مجاز برای استفاده از تیرهای معمولی حدود 30 متر است. اگرچه حداکثر طول مجاز تیرها تقریباً 100 متر بود، اما این مشکل باعث شد که این تیر در ساخت ستون‌های بلند و در نهایت در ساخت برج‌ها، پل‌ها و سازه‌های مشابه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

5) تفاوت بین هش و هش در استفاده

تیرهای آن در صنایعی مانند پل سازی استفاده می شود که در آن طول و عرض بیشتری مورد نیاز است زیرا در برابر خمش مقاومت بیشتری دارند. از طرفی تیرهای آن در ماشین آلات سنگین و سدسازی کاربرد دارد. علاوه بر این سازه ها که نیاز به استحکام و دوام بالایی دارند، از این نوع چوب استفاده می شود. هنگام برپایی سازه هایی که به ستون های طولانی نیاز ندارند، می توان از تیرهای ساده استفاده کرد. در کل تفاوت تیرآهن های آن با تیرآهن های معمولی بسیار مشهود است و در انتخاب آن ها باید دقت کرد.

هاش و تیراهان از نظر کاربری بسیار متفاوت هستند

وزن سبک و هزینه و آن

از نظر منطقی تیرهای آن به دلیل ضخامت بیشتر بالها و بدنه، وزن بیشتری نسبت به تیرهای معمولی خواهند داشت. این منجر به افزایش قیمت آن می شود که ممکن است برای سازه های کوچک مناسب نباشد. طراحان و مهندسان باید از تیرهای فولادی با مقاومت مناسب استفاده کنند. علاوه بر این، او ب

تفاوت تیرآهن و H

تفاوت تیرآهن و H

اید یک توجیه منطقی و اقتصادی از حجم پروژه داشته باشد. حال برای نتیجه گیری این مقاله از دو جدول استفاده می کنیم تا شما را در انتخاب بهتر راهنمایی کنیم.

برای مشاهده وزن تمامی سایزها می توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

نمودار وزن او

نمودار وزن چوب

1) جدول شدت نور (HEA)

وزن شاخه کیلوگرم بر متر طول بال A ضخامت D ضخامت بال B ارتفاع تیر H اندازه سبک

اخرین حرف

تیرها نقش مهمی در پایداری ساختمان ها و سایر سازه ها دارند. دو نوع متداول پرتوهای معمولی و پرتوهای هش هستند. در این مقاله در آکان آنلاین به بررسی تفاوت های این دو از نظر شکل، روش ساخت، استحکام، تناسب، وزن و قیمت پرداختیم. مزایا و معایب هر دو را نیز در نظر گرفتم.

همچنین می توانید قیمت روز این محصول را در صفحه قیمت مشاهده کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاربردی و مفیدی در این زمینه به دست آورده باشید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی در مورد قیمت می توانید با همکاران ما در آهن آنلاین تماس حاصل فرمایید.

تا حالا از چه پرتوی استفاده کردی؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر کاربران آخان آنلاین در میان بگذارید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *