دسته‌بندی نشده

تفاوت میلگرد و آرماتور و کاربرد آن

کاربردهای میلگرد 22 در صنایع و ساختمان‌سازی

کاربرد صحیح بتن و سقف در پروژه های ساختمانی و ساختمانی مستلزم آگاهی از رشته مهندسی عمران و درک تفاوت بین میلگرد و آرماتور است. اولین، برای درک تفاوت بین میلگرد و آرماتور؛ آشنایی با مفاهیم کلی آرماتور و میلگرد الزامی است.

گاهی ممکن است افراد از این دو اصطلاح با هم استفاده کنند. در واقع می توان گفت که تقویت فرم اصلاح شده میلگرد در عملیات حرارتی است. در این مقاله سعی شده است به تمامی مباحث مربوط به میلگرد و آرماتور پرداخته شود تا بتوانیم به تمامی سوالات بینندگان پاسخ دهیم.

تفاوت بین میلگرد و آرماتور چیست؟

میلگرد به طور کلی یکی از مصالح اصلی مورد استفاده در ساخت و ساز ساختمان ها می باشد. زمانی که میلگردها با اتصال میلگردها طبق محاسبات نقشه بدست می آیند و در مقاطع بتنی استفاده می شوند. برای کمک به درک بهتر تفاوت بین میلگرد و میلگرد، در مورد هر دو، موارد استفاده، ویژگی ها و مزایای آنها توضیح داده ایم.

شما و یک میلگرد؟

میلگرد – محصول فولادی به شکل میله، مشبک یا کابل که در قطرهای مختلف به فروش می رسد. مواقعی که آرماتور در حین بتن ریزی استفاده نمی شود و آرماتور جدا از یکدیگر قرار می گیرد. ما آنها را به عنوان مصالح ساختمانی می بینیم و اتصالات نیز همین معنی را دارند.

در پاسخ به این سوال که آرماتور چیست، باید گفت: آرماتور محصولی فولادی به صورت میله، مشبک یا کابل است که در قطرهای مختلف به فروش می رسد.

مقاومت آرماتور نقش مهمی در تحکیم بتن دارد. در واقع ترکیب بتن با آرماتور باعث افزایش مقاومت کششی آن می شود. هنگامی که آرماتور در اثر خمش و برش شکل خود را تغییر می دهد و با سیم های تقویت کننده به یکدیگر متصل می شود. دیگر به آن لنگر نمی گویند و به آن لنگر می گویند. یک اصل مهم تفاوت بین آرماتور و آرماتور تغییر شکل آنهاست.

همچنین می توانید برای دریافت آخرین قیمت یراق آلات که به صورت آنلاین در سایت آهن به روز رسانی می شود به قسمت قیمت یراق آلات مراجعه کنید.

تاریخچه ظهور زره

آقای جوزف لوئیس اولین بار در سال 1800 پس از میلاد به نقش مهم میلگرد در تقویت بتن پی برد. وی به این نتیجه رسید که با افزودن آرماتور به بتن می توان مقاومت آن را در برابر نیروهای کششی و فشاری افزایش داد. با گذشت زمان و با گسترش شرکت های ساختمانی، استفاده از یراق آلات در پروژه های ساختمانی افزایش یافته است.

با این حال، هنوز هیچ روش استانداردی برای تولید میلگرد وجود ندارد. در سال 1878، یک روش استاندارد برای تولید میلگرد ایجاد شد. استفاده از میلگرد در فونداسیون ها ادامه یافته است تا جایی که امروزه جزء ضروری مصالح ساختمانی است.

تولید میلگردهای تقویت کننده

فرفورژه در فرآیند ریخته گری از مواد مذاب حاصل از شمش های فلزی و عملیات نورد سرد یا گرم تولید می شود. به طور کلی میلگرد را می توان به سه روش زیر تولید کرد.

● فولاد نورد گرم: در این روش فولاد مذاب را تحت حرارت شدید قرار می دهند تا آن را بازیابی کند، سپس نورد شده و به شکل دلخواه برش داده می شود.

● فولاد نورد سرد: میلگردهای نورد گرم به عنوان مثال با کشیدن و نورد خنک می شوند.

● فولاد اصلاح شده یا فولاد ویژه: میلگرد نورد گرم تحت فرآیندهایی مانند گرمایش و هیدراتاسیون قرار می گیرد.

بنابراین، میلگرد از مواد اولیه ساخته می شود، اما میلگرد از میلگرد ساخته می شود. بر این اساس، تفاوت بین تقویت کننده و تکیه به نحوه ساخت آنها نیز بستگی دارد.

اولین کاربردهای آرمیچر

در اواسط قرن نوزدهم، برج های دوقلوی مارینا شیکاگو با استفاده از صفحه فولادی و بتن مسلح ساخته شدند. پس از آن که این بنای بزرگ ساخته شد. استفاده از سازه های فولادی و بتنی برای ساخت ساختمان های بلندمرتبه ایده آل شده است. همچنین در پایان قرن استفاده از بتن پیش ساخته و مسلح در ساخت پل ها و جاده های بتنی اجرا شد. مهندسان سازه با استفاده از میلگرد به عنوان بتن، مشکلات ترک خوردگی در این گونه پروژه ها را حل می کنند.

مشخصات مکانیکی آرمیچرها

برای انتخاب میلگرد مناسب با نوع ساختار باید به یک سری مشخصات ماده اولیه تشکیل دهنده ترکیبات میلگرد و نوع ترکیب شیمیایی آن توجه کرد.

یکی از خواص مکانیکی میلگردهای تقویت کننده انبساط حرارتی است که یکی از تفاوت های میلگردهای تقویت کننده و میلگردهای تقویت کننده می باشد.

ویژگی های مکانیکی عقب:

● تداوم یا مدت زمان محدود

● ایزوتوپ ها یا ایزوتوپ ها

● خواص کشسانی

● ضریب انبساط حرارتی

● مقاومت معده

● درجه حفظ مقاومت

● استحکام و قدرت تسلیم

با توجه به موارد فوق می توان میلگردهای تقویت کننده بتن ریزی را تعیین کرد.

نوع میلگرد

نقش آرماتور در بتن به نوع آن بستگی دارد. برای تعیین نوع و اندازه زره باید با استانداردهای آن هدایت شوید. هر نوع زره کاربرد خاصی دارد. زره ها به طور کلی بر اساس ظاهر به سه دسته ساده، آجدار و بدون دنده تقسیم می شوند. هر نوع زره دارای خواص و ویژگی های خاص خود است.

آرماتور آجدار به دلیل مقاومت بالا در برابر انواع ضربه، خمش و شکستگی، عمدتاً در بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ترکیب بتن با آرماتور آجدار مقاومت آن را افزایش می دهد.

میلگردهای تقویت کننده را می توان از ترکیبات شیمیایی مختلف بسته به کاربرد آنها تولید کرد. شش نوع میلگرد بر اساس مقاومت آنها وجود دارد. تفاوت دیگر میلگرد و میلگرد به نوع آنها مربوط می شود.

مهر و موم سفت کردن

پشت اسپیسر نوعی دسته یا تکیه گاه پشتی است. این برای تقویت تکیه گاه ها و تثبیت موقعیت آنها نسبت به فرم آنها است. وظیفه اصلی همه هولدرها محکم کردن پشت در جهت عمودی است.

یک عامل مهم برای عملکرد صحیح نگهدارنده، نسبت وزن و تعداد میلگردها می باشد. اگر تعداد فاصله‌کننده‌های میله کمتر از حد نصاب باشد، میله‌ها خم می‌شوند و به درستی قرار نمی‌گیرند.

اسپیسر برای زره ​​Nau’o’in

میلگردها بر اساس کاربرد و جنس شامل مفتول فولادی، بلوک های بتنی، پلاستیک، بتن الیافی، گالوانیزه و غیره می باشد.

انواع دستگاه های تقویت کننده را می توان از نظر استفاده از مصالحی مانند سیمان، پلاستیک، مفتول فولادی و … نام برد.

نکته مهمی که در استفاده از اسپیسر میلگرد باید به آن توجه کرد این است که جنس اسپیسر میلگرد باید همیشه با مواد پوشش بتنی سازگار باشد. هنگامی که تکیه گاه ها از نوع آرماتور هستند، مواد پوششی مورد استفاده نیز باید با آرماتور اصلی سازگار باشد.

استفاده از اسپیسر آرمیچر

برای ایجاد فاصله بین قسمت بیرونی بتن و بتن از اسپیسر افقی استفاده می شود. این جداکننده می تواند از فلز، بتن یا پلاستیک ساخته شود. اسپیسرها با فراهم آوردن شرایط لازم برای عملکرد سازه، عمر مفید بتن را افزایش می دهند. استفاده از طرح ها و ابعاد خاص؛ در کارهای ساختمانی مانند پی، سقف، دیوار و ستون و …

زره چیست؟

آرماتور از میلگردهای تقویت کننده خام به دست می آید که تحت تأثیر عملیاتی مانند خمش و جوش به آرماتور تبدیل می شود. آرماتور به دست آمده در این مرحله آماده بتن ریزی است که در المان سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

در کارهای خمکاری و جوشکاری میلگردهای تقویت کننده با قطرهای مختلف بر اساس نقشه ساختمانی به روش های مختلف به هم متصل می شوند و در انتها یک سازه اسکلتی به نام آرماتور وجود دارد. عمل آماده سازی برای تایید را تایید می گویند.

آرماتور از میلگرد خام به دست می آید که به آن نوار آرمیچر می گویند

می توان گفت که فولاد مورد استفاده در بتن مسلح را آرماتور می نامند. در واق

تفاوت میلگرد و آرماتور و کاربرد آن

تفاوت میلگرد و آرماتور و کاربرد آن

ع فولادهای بسته مورد استفاده در بتن ریزی به همان اندازه دلگرم کننده هستند. بر این اساس یکی از تفاوت های عمده میلگرد و میلگرد کاربرد آنهاست.

آرمیچر اسپیسر

آیا می دانید آرماتور فضایی چیست؟ ابتدا باید با مفهوم اسپیسرها آشنا شوید تا تعریف روشنی از فاصله آرماتور به دست آورید.

Spacer در لغت به معنای فاصله دهنده است. اسپیسر در واقع نوعی پوشش یا روکش پلاستیکی است که مخصوص ریختن بتن می باشد. اسپیسر فضای بین میلگرد و قالب را پر می کند.

دلایل استفاده از اسپیسر میلگرد

با گذشت زمان، آرماتورهای مورد استفاده در سازه های بتنی به دلیل رطوبت و اکسیژن موجود در هوا دچار خوردگی و ساییدگی می شوند و در نتیجه به سازه آسیب می رسانند. به علاوه گاهی سازه های بتنی به دلیل نداشتن دانش و مهارت کافی و همچنین عدم رعایت استانداردها و اصول مقررات ملی ساختمان با شکست مواجه می شوند. در این موارد استفاده از لنت ها یا پوشش های بتنی از فرسایش سازه جلوگیری می کند.

استفاده از اسپیسر کاملا مقرون به صرفه است و هزینه های زیادی را به تولید کنندگان تحمیل نمی کند. مشخصه این اسپیسرها سرعت مونتاژ بالا در مقایسه با ساخت بتن قالب و ملات مورد استفاده است.

انواع آرمیچر اسپیسر

اسپیسرها بسته به نوع آرماتور، محل استفاده و میزان بار آن ها انواع مختلفی دارند. این اسپیسرها شامل اسپیسرهای مثلثی یا کفی، اسپیسرهای گرد یا دیواری، اسپیسرهای شبکه دوبل، اسپیسرهای تیر بلوک، اسپیسرهای صندلی سخت و … می باشند.

آرماتورهای فضایی بسته به نوع میلگرد، مساحت مورد استفاده و اندازه ظرفیت باربری به اشکال مختلفی وجود دارد.

کاربرد اسپیسر مخزن

اسپیسرهای بتنی پلاستیکی برای پوشش میلگردها در سازه های تقویت شده مانند دال ها، دیوارها و فونداسیون ها استفاده می شود. اسپیسرها را می توان در سایر حجم های بتن مسلح نیز استفاده کرد. برای پروژه های بزرگ سدسازی، تونل سازی و پل سازی بهتر است از اسپیسر برای تقویت طرح استفاده شود.

اعمال زور

همانطور که قبلا ذکر شد، آرماتور برای تقویت سقف ها، ستون ها، دیوارها و غیره استفاده می شود. آرماتورها در سقف های بلوکی به دلیل وزن سبک، مقاومت بالایی ایجاد می کنند. در این نوع سقف ها برای مقاوم سازی تیرها از آرماتور و آرماتور استفاده می شود. یکی از مزایای آرماتور بلوک استفاده از هر نوع جوشکاری است. مقاوم سازی بلوک مقاومت در برابر زلزله، سیل، باد و رطوبت، گرما و صدا را ممکن می سازد.

مراحل تقویت سقف کرومیت به این صورت است که پس از نصب تیرها در سقف، آرماتور در فضای خالی بین تیرها با توری بسته می شود. با سقف های کوبیاکس آرماتور در بالا و زیر صفحه قرار می گیرد و فضای بین آنها با توپ پر می شود.

آرماتور سقف دال بتنی را می توان در یک طرف یا در دو طرف استفاده کرد. به این ترتیب پس از ساخت موقت سقف، دال بتنی را به صورت عرشه در می آورند و سپس نوبت به مقاوم سازی آن می رسد. آرماتوربندی در روفیکس، گرین ویفر، کف و سقف نیز انجام می شود. با توجه به مطالب فوق به این نتیجه رسیدیم که تفاوت آرماتور و آرماتور به روش اجرا نیز بستگی دارد.

فرآیند سخت شدن چیست؟

پس از بتن ریزی و فونداسیون ساختمان، عملیات مقاوم سازی آغاز می شود. مهمترین اجزای ساختمان بتنی ستونها، تیرها، سقف و دیوارهای آن است. برای اینکه المان های ساختمان از استحکام لازم برخوردار باشند از عملیات آرماتوربندی استفاده می شود.

فرآیند مقاوم سازی پس از ریختن بتن و فونداسیون ساختمان آغاز می شود

معمولاً فرآیند استحکام بخشی قبل از آماده سازی ناحیه داخلی فونداسیون با بلوک های سیمانی انجام می شود. همچنین قبل از استحکام بخشی بنا و برش و خم شدن طاق ها، مقاوم سازی آغاز می شود. تا اینجای بحث، امیدوارم تفاوت بین میلگرد و آرماتور را بهتر متوجه شده باشید. اطلاع از قیمت میلگرد شاهین بناب با توجه به مناسب بودن آن در بازار می تواند شما را وادار به استفاده از این متریال برای استحکام بخشی کند.

فرآیند تایید

پس از برش و خم شدن میلگرد و همچنین آماده سازی آرماتور، نوبت به پوشاندن آنها با سیم گالوانیزه به قطر متوسط ​​1.5 میلی متر می رسد. امروزه با استفاده از پیچ اتوماتیک، اتصال پیچ آسان و سریع است. برای اتصالات کوچک می توان از نیروی فلاش یا دست استفاده کرد. اما برای اتصالات بزرگتر باید از فیلتر اتوماتیک استفاده کرد. از طریق این زمین ها، یک تسمه ساده به راحتی به شمع تبدیل می شود. سرعت خمش باید با دما مطابقت داشته باشد تا فرآیند خمش به آرامی انجام شود.

در آرماتوربندی طبق نقشه آرماتورهای نوع اول از فونداسیون تا فونداسیون روی هم قرار می گیرند. برای قرار دادن ریشه ستون ها باید یک قوس در فونداسیون ایجاد شود. این مورد مهم باید توسط مهندس ناظر بررسی شود.

نکات مهم تقویتی

با توجه به اهمیت فونداسیون ساختمان بتنی، یکسری نکات و قوانین مهم در فرآیند آرماتوربندی باید رعایت شود که عبارتند از:

سطح انکر عاری از هرگونه آلودگی از قبیل: روغن، قیر، رنگ، ملات و غیره می باشد.

بررسی محل قطب با میخ های کواکسیال، یک نقشه بردار خاص است

● اندازه گیری دستی یا ماشینی را مشخص کنید

● اتصال آمپلی فایرها به یکدیگر

● تدوين موافقت نامه ها بر اساس نقشه ساختماني

● اتصال آرمیچر با سیم های آرمیچر

با استفاده از نکات فوق، کار تعمیر و نگهداری به درستی انجام می شود.

اخرین حرف

همانطور که در بالا ذکر شد، میلگرد فولادی نوعی مصالح ساختمانی است که به طور گسترده در بتن ریزی، پی سازه های بتن آرمه، سقف های تیرچه بلوک و غیره استفاده می شود. وقتی میله ای دستخوش تغییرات می شود، یعنی در معرض عملیات برش و خم شدن قرار می گیرد، دیگر نوعی میله نیست. محصولی که از برش و خمش میلگردهای تقویت کننده به دست می آید آرماتور نامیده می شود. بنابراین تفاوت میلگرد و میلگرد در فرم نهایی محصول است. آرماتور پس از بتن ریزی برای افزایش مقاومت ستون ها، تیرها و دیوارها استفاده می شود. تفاوت دیگر میلگرد و میلگرد در نوع کاربرد هر کدام است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *