دسته‌بندی نشده

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

ورق استیل که یکی از پرمصرف ترین محصولات فلزی به شمار می رود دارای انواع مختلفی است که می توان آن را ورق مشکی و ورق رنگی نامید، بنابراین دانستن تفاوت ورق مشکی با ورق رنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین با آگاهی از کاربردهای ورق های مشکی و رنگی و انواع آن ها، هر یک از این محصولات را به خوبی مقایسه کنید و مناسب ترین را برای کار خود انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که ورق فولادی به اشکال مختلف تولید و عرضه می شود و به دو صورت کلاف یا ورق در بازار وجود دارد. تمام ورق های فولادی آهن هستند، دو عنصر اصلی کربن و چدن هستند. ورق های فولادی بر اساس روش تولید، ضخامت، ابعاد و عملکرد متفاوت هستند. این نوع ورق ها به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می شوند. در ادامه این مطلب از آهن آنلاین به معرفی ورق مشکی و شیت رنگی و کاربرد و مزایای هر کدام می پردازیم و در نهایت تفاوت ها را بررسی می کنیم.

ورق سیاه چیست؟

آهن راه راه سیاه نورد گرم و نورد فشار در دمای بالای 930 درجه، شکل بهینه شده است. ورق فولادی نورد گرم ورق سیاه نامیده می شود. سطح بیرونی این محصولات در اثر اکسیداسیون کدر می شود و آثاری از زنگ زدگی دارد به همین دلیل به آن لایه سیاه می گویند.

ورق مشکی یکی از اصلی ترین محصولات تولید شده در کارخانه های بزرگ فولادسازی است که به مقدار زیاد تولید می شود و در ساختمان سازی کاربرد دارد. اندازه و ضخامت ورق سیاه بسیار متفاوت است و ضخامت آن از 1 میلی متر تا 10 سانتی متر متغیر است. با افزایش ضخامت، محصول تبدیل به صفحه می شود و پلاستیک کاهش می یابد.

ورق های مشکی با ضخامت های 1 میل تا 100 میل تولید می شوند که یکی از پرمصرف ترین محصولات در صنعت می باشد.

ورق سیاه ساختمانی معمولاً به عنوان یکی از اجزای مورد نیاز برای ساخت محصولات جانبی مانند پروفیل های ساختمانی، قطعات فلزی، تسمه ها، تیرها، دیوارها و سایر وسایل نقلیه، کشتی سازی و تجهیزات صنعتی بزرگ استفاده می شود. ورق سیاه به خوبی گالوانیزه شده است و به این ترتیب محصولات به دست آمده از آن را می توان گالوانیزه کرد.

نحوه ساخت و مراحل تولید ورق مشکی

برای تولید ورق سیاه، ابتدا ورق فلزی فرفورژه را در کوره ای با دمای بالا قرار می دهند. پس از خارج شدن دال (SLAB) از کوره، یک پوشش اکسیدی بر روی سطح دال تشکیل می شود که با شستن پوشش حذف می شود. پس از شستن پوسته، نوبت به تا زدن سنگین می رسد، جایی که بلنک چندین بار از غلتک ها عبور می کند تا به ابعاد دلخواه برسد.

در طی این فرآیند ضخامت ورق از 15 تا 30 درصد کاهش می یابد و عوامل متعددی بر توزیع دمایی آن تأثیر می گذارد. در نورد رسی 2 تا 3 قفسه وجود دارد که پس از نورد خشن نهایی وارد مرحله نورد نهایی می شود.

مزایای کاغذ سیاه: چرا از کاغذ سیاه در صنایع مختلف استفاده می شود

ورق سیاه یکی از پرکاربردترین مواد در صنایع مختلف است. مزایای لیست سیاه عبارتند از:

• بهبود خواص مکانیکی

• مقاومت کافی

• استحکام کششی بالا

چکش بالا

• مقاومت و سختی بالا

• مقاومت بالا در برابر خوردگی

• کاهش استرس باقیمانده به دلیل عملیات حرارتی در منبع خوراکی

کاربرد فولاد نرم در صنایع مختلف

همانطور که قبلا ذکر شد ورق مشکی بسته به نوع ضخامت، استاندارد ساخت و ابعاد در مکان های مختلفی استفاده می شود. استفاده از ورق سیاه در صنعت و ساختمان بسیار گسترده است و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده از ورق  سیاه عبارتند از:

• ساخت گاردریل و تجهیزات ترافیکی

فرم های ساختاری بسته یا باز مانند قوطی، ستون، فرم z، قاب فرانسوی.

• ساخت مخازن و ذخیره سازی نفت

• ساخت قایق و سایر تجهیزات دریایی برای کاربردهای صنعتی بزرگ.

• ساخت ماشین آلات کشاورزی

• استفاده در صنعت خودروسازی و برای تولید رینگ، چرخ و …

• ورق پانچ، تسمه و میله های فولادی

• قطعات فلزی مانند ورق، میله گوشه، سپر و غیره.

انواع ملحفه مشکی

کاغذ سیاه بر اساس ظاهر، کاربرد و نوع فلز به دسته های مختلفی تقسیم می شود. انواع ورق های فلزی آهنی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

کاغذ سیاه یا وردنه

این نوع ورق در سایزهای مختلف تولید می شود. عرض این محصول بر اساس ضخامت آن تعیین می شود و بین 1.5 تا 15 میلی متر موجود است. طول فولاد نرم کلاف محدود نیست و در هر طولی قابل سفارش است.

کاغذ سیاه صنعتی

این نوع ورق مشکی حاوی کامپوزیت های فلزی خاصی است و در صنعت کاربرد دارد. کربن به کار رفته در این نوع ورق مشکی زیاد است به این معنی که نسبت به سایر ورق های مشکی استحکام بیشتری دارد و برای کارهای سنگین استفاده می شود.

پارچه یا ملحفه مشکی

پارچه مشکی در سایزهای مختلف از ضخامت 15 میلی متر قابل خرید و فروش است. صفحات سیاه نیز از ضخامت 15 میلی‌متر شروع می‌شوند و معمولاً در اندازه‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق  مشکی ساده

تفاوت ورق مشکی معمولی با ورق سیاه صنعتی در میزان کربن موجود در این دو ورق است. میزان کربن موجود در این ورق ها استحکام آنها را تعیین می کند. ورق مشکی ساده نسبت به ورق صنعتی کربن کمتری دارد و در صنایع با کاربردهای سبک تر مورد استفاده قرار می گیرد.

عوامل موثر بر قیمت پلاک سیاه

اطلاع از قیمت ورق مشکی برای افرادی که در زمینه آهن و فولاد و یا صنایع وابسته فعالیت دارند بسیار مهم است. ورق مشکی اساس تولید بسیاری از پروفیل های فولادی است و برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین اطلاع از قیمت فعلی آن برای افراد فعال در این زمینه بسیار مهم است.

قیمت ورق سیاه به عواملی مانند قیمت روز سنگ آهن، قیمت دلار و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

عوامل زیادی بر قیمت ورق مشکی تاثیر می گذارد. قیمت ورق سیاه متاثر از شاخص روزانه بازار آهن و فولاد، نرخ ارز و دلار، ارزش عرضه و تقاضا، قیمت کالاها، تورم و برخی موارد دیگر است. البته به یاد داشته باشید که طول، عرض، ضخامت و وزن ورق مشکی مواردی هستند که روی قیمت ورق مشکی تاثیر می گذارند و قیمت نهایی آن را تعیین می کنند.

ورق ه رنگی چیست؟

ورق رنگی گالوانیزه و با پوشش رنگ الکترواستاتیک ورق های رنگی در 15 رنگ مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. ضخامت این ورق ها متغیر بوده و 0.2 می باشد. تولید شده از 7/0 تا 7/0 میلی متر این نوع ورق علاوه بر زیبایی در برابر زنگ زدگی مقاوم است و به همین دلیل در سقف سازی از آن استفاده می شود.

از کاغذهای رنگی استفاده می شود که نیاز به قالب گیری در اندازه دارند. در این موارد هرچه ضخامت کاغذ رنگی کمتر باشد، کار آسان‌تر است. شیروانی کاغذ رنگی خط سایه طرح سفالی در طرح های مختلف مانند کرکره و کاغذ لمینت کاربرد دارد.

کاغذ رنگی ابتدا به صورت خودکار آماده می شود و سپس برای رنگ آمیزی آماده می شود. ورق های رنگی کاملا ماشینی هستند و به خصوص در تولید بالا قابل رنگ آمیزی دستی نیستند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع، طرح و رنگ پانل های لمینت می پردازیم.

مزایای ورق های رنگی: دلایل استفاده از ورق های رنگی در پشت بام

از ورق های مقاوم در برابر خوردگی برای ساخت ابزار و قطعاتی که در معرض خوردگی هستند استفاده می شود. برخی از مزایای مهم کاغذ رنگی عبارتند از:

• افزایش عمر تجهیزات و قطعات

• کاهش نیاز به تعمیر و تعویض تجهیزات و قطعات

• اقتصادی

• قابلیت جوش، رنگ و پرس

• مقاومت در برابر شرایط طبیعی

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

تفاوت ورق سیاه با ورق رنگی

کاربرد صفحه رنگی

ورق فولادی گالوانیزه در بسیاری از صنایع مختلف مانند تولید لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل و ساخت و ساز استفاده می شود. یکی از رایج ترین کاربردهای پانل های رنگی برای ساخت و نصب سقف در مناطقی با بارندگی شدید است. در ادامه برخی از کاربردهای ورق ه های رنگی را به صورت موردی شرح خواهیم داد:

• صنعت تولید لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر (عمدتا برای ساخت درب این لوازم استفاده می شود)

• در صنعت ساختمان مانند سقف کاذب، بدنه پیش ساخته، انبار، کارگاه، کابینت و ….

• ساخت بدنه، درب و قطعات این واحدها در صنعت برق، الکترونیک و کامپیوتر.

• لوازم خانگی مانند آبگرمکن، اجاق گاز

طرح ورق  در انواع رنگ

ورق های رنگی به دو صورت رولی و ورق پارچه ای عرضه می شود. رنگ های رایج روی ورق عبارتند از: سفید یخچالی، نارنجی، آبی، قرمز، قهوه ای سوخته، بنفش، کرم، سفید، سبز روشن، جگری، نارنجی، سبز، آبی نیسان و صورتی. طرح های متداول ورق رنگی به شرح زیر است:

• ورق رنگ بسته یا سینوسی (دو نوع شاتر کوچک و بزرگ)

• ورق ه رنگ ذوزنقه ای

• ورق رنگ خط سایه

• خاک رس رنگی (این نوع ورق  رنگی در طرح های سوئد، ایتالیا، چین، فرانسه، ژاپن، بهمن و تیارا موجود است)

البته به خاطر داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی، طرح ها و رنگ های بیشتری تولید و به بازار عرضه شده است که هر کدام برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت ورق رنگی

قیمت ورق رنگی برای تولیدکنندگان و خریداران آن بسیار مهم است قیمت ورق رنگی به عوامل مختلفی از جمله کمیت ورق، کیفیت ورق، سازنده، وزن، نوع ورق گالوانیزه، ضخامت و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد. جالب است بدانید که قیمت پلاک های رنگی از کارخانه ای به کارخانه دیگر متفاوت خواهد بود

عوامل موثر بر قیمت ورق استیل رنگی و تعیین نوع و حق رنگ ورق

کیفیت تاسیسات تولیدی، تفاوت نرخ ارز و ضخامت ورق گالوانیزه نیز از عوامل موثر بر قیمت ورق رنگی است. ما در آهن آنلاین قیمت تمام دستگاه ها را به صورت لحظه ای و لحظه ای ارائه می دهیم. برای اطلاع از آخرین قیمت کاغذ رنگی می توانید قسمت قیمت ورق آهن رنگی را به صورت آنلاین بررسی کنید.

تفاوت بین ورق سیاه و رنگی

تفاوت کاغذ رنگی و کاغذ سیاه به استفاده از آنها محدود نمی شود، بلکه کاغذ رنگی اغلب به راحتی قابل استفاده و تزئین است و روش کار به خوبی سازماندهی و محاسبه شده است. از ورق  های سیاه برای صنایع با رطوبت بالا و ارتفاع زیاد استفاده می شود. ورق  های رنگی در برابر زنگ زدگی مقاومت می کنند. در ادامه به بررسی چند تفاوت مهم بین کاغذهای سیاه و سفید می پردازیم:

نحوه تولید

فرآیند تولید ورق مشکی با ورق رنگی متفاوت است. در واقع تخته سنگ یک نوع فولاد اساسی در نظر گرفته می شود. در حالی که صفحه رنگی دومین لایه فلزی است.

کاربرد: یکی از تفاوت های کاغذ رنگی و مشکی

همانطور که قبلا ذکر شد، هر نوع کاغذ تولید شده دارای حوزه های کاربردی متفاوتی است. تولید پروفیل گالوانیزه، تولید درب و فریم استنلس استیل، تولید پنجره، استفاده در صنایع الکترونیک و تهیه قطعات و … همگی از کاربردهای ورق رنگ می باشد. کابینت و موارد دیگر همگی جزو موارد استفاده از ملحفه مشکی هستند.

ظاهر

ورق سیاه ظاهری تیره و خشن دارد. اگرچه ورق رنگ شفاف و صاف به نظر می رسد.

زمان تولید

تولید ورق های رنگی با سرعت بالا صورت می گیرد و در نتیجه زمان کمتری برای تولید آن نیاز است. اما ورق سیاه ابتدایی ترین مراحل تولید را دارد و زمان تولید آن بیشترین زمان را می برد.

تمام موارد ذکر شده مهمترین تفاوت بین ورق مشکی و ورق رنگی است. البته این دو کاغذ از جنبه های دیگر مانند قیمت نیز با هم تفاوت دارند. بسته به نیاز و نوع کاربری خود می توانید از یکی از این جداول استفاده کنید.

خریدهای سخت افزاری امن و آنلاین هستند

ما در آهن آنلاین با کمک افراد متعهد و کارشناسان مجرب در فروش آهن آلات، پیش بینی قیمت آهن آلات و بیش از 14 سال تجربه در این زمینه توانسته ایم خدمات ارزنده و رضایت مشتریان خود را ارائه دهیم. برای تهیه سریع و مقرون به صرفه انواع سخت افزار از برندهای مختلف و یا اطلاع از آخرین و آخرین قیمت سخت افزار به سایت آهن آنلاین مراجعه کنید و نیاز خود را برطرف کنید.

شما می توانید در هنگام خرید کاغذ مشکی، کاغذ رنگی یا سایر مواد لازم در تمامی مراحل خرید از مشاوران و کارشناسان ما مشاوره دریافت کرده و انتخاب مناسبی داشته باشید. همچنین، اگر چیز جدیدی در مورد تفاوت کاغذ سیاه و رنگی می دانید که در این مقاله به آن اشاره نکرده ایم، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *