دسته‌بندی نشده

تفاوت پروفیل زد گالوانیزه و درب و پنجره

تفاوت پروفیل زد گالوانیزه و درب و پنجره

انواع مختلف فولاد به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان استفاده می شود. یکی از انواع محبوب قطعات قوطی و   پروفیل   است. ما   پروفیل   های باز و بسته را با اشکال مختلف تولید می کنیم. به روش نورد گرم و نورد سرد انواع   پروفیل   شامل   پروفیل   های Z، UPVC، سبک، سنگین، گالوانیزه و غیره است که هر کدام دارای عملکرد و کاربردهای خاصی هستند. این مقاله به طور خاص Zed، درها و پنجره ها را مورد بحث قرار می دهد.   پروفیل   گالوانیزه

پروفیل   های Z تیرهای افقی هستند که برای بالا بردن سقف و اتصال دیواره های اسکلت سازه در نظر گرفته شده اند. این قطعات بین پانل های سقف ساختمان استفاده می شود. در واقع این تیرها به مقاومت ورق های فولادی کمک می کنند، به این ترتیب صفحات با استحکام زیادی به هم متصل شده و ایمنی آنها نیز تامین می شود.

پروفیل   Z مانند اکثر محصولات فولادی از صفحات ساخته شده است. در واقع ورق ها به شکل خاصی تغییر شکل داده و تبدیل به   پروفیل   Z می شوند. برای تولید این   پروفیل   اغلب از ورق های گالوانیزه استفاده می شود. ورق گالوانیزه یک ورق فولادی است که با روی پوشانده شده است. به همین دلیل در مقایسه با پانل های مشکی در شرایط آب و هوایی خاص در برابر رطوبت و

قیمت سطح Z را می توانید در سایت آهن ملل مطرح کنید.

از ویژگی های اصلی Profile Z می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جزو   پروفیل    های دسته های باز است.

از آنجایی که شبیه حرف Z است، نام آن از   پروفیل    Z گرفته شده است.

پروفیل   های Z در اندازه ها و ضخامت های مختلف تولید و عرضه می شوند.

انواع   پروفیل   Z عبارتند از: 18، 20، 22 با ضخامت های 2.5 و 3 سانتی متر.

پروفیل   های Z اغلب در بخش های کشاورزی و صنعتی استفاده می شوند زیرا از نظر وزن انعطاف پذیر هستند. با توجه به ویژگی های ذکر شده، این نوع   پروفیل   قابلیت تطبیق با هر نوع متریالی در اندازه های مختلف را دارد.

با تولید   پروفیل   Z و ورود آن به بخش ساخت و ساز، تحول عجیبی رخ داده است. یکی از مشکلات اساسی که طراحان ساختمان ها و سازه های بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کنند وزن کلی ساختمان و استحکام نسبی پی برای تحمل وزن است.

با ورود به بخش ساخت   پروفیل   Z و جایگزینی آن با فلزات دیگر، وزن فلزات به کار رفته در ساختمان تقریبا به نصف کاهش می یابد. این بدان معناست که ما با یک انقلاب اساسی در صنعت ساختمان مواجه هستیم.

فرآیند تولید   پروفیل   Z

پروفیل   Z یک محصول نورد گرم با فرآیند ساخت پیچیده است. در قسمت بعدی فرآیند ایجاد   پروفیل    Z ذکر شده است:

کویل های فولادی پس از ورود به کارخانه، به داخل دستگاه برش می ریزند تا در اندازه های مختلف برش داده شوند.

در مرحله بعد ورق های برش خورده در دستگاه فرم دهی   پروفیل   Z قرار گرفته و چندین دور بر روی ورق انجام می شود.

در مرحله سوم، نمایه از قسمت دوم دستگاه حذف می شود. در این قسمت شکل و مقطع   پروفیل   مورد بررسی قرار می گیرد و بدین ترتیب برش های متعددی به صورت Z تشکیل می شود.

در نهایت کارخانه   پروفیل   های Z را بر اساس خواسته و نیاز مشتری برش می دهد که چرخه تولید را تکمیل می کند.

نحوه تنظیم   پروفیل    Z

برای نصب   پروفیل   Z ابتدا قسمت های اصلی سازه مانند تیر مرکزی و ستون نصب می شود. در مرحله بعد   پروفیل   Z با پیچ و مهره به قاب اصلی متصل می شود. اگر ارتفاع سازه و فاصله بین ستون های اصلی زیاد باشد، برای پوشاندن دیوارها شروع به اضافه کردن پانل های افقی می کنند.

مزایای   پروفیل    Z

مهمترین مزایای Profile Z به شرح زیر است:

تحمل بارهای کششی

افزایش استحکام ساختمان

کاهش وزن کل قاب فلزی

انتقال آسان

نصب آسان در زمان کوتاه (بدون نیاز به ابزار خاص به دلیل سادگی ساختار این پروفیل)

بازیافت نسبتا آسان است

مزایای   پروفیل    Z

مزایای   پروفیل    Z

پروفیل   گالوانیزه

به طور معمول، مهم ترین تهدید برای ساختمان های اسکلت فلزی رطوبت است. اگر فولادی که استفاده می کنید از هرگونه پوشش یا روکش با پوشش محافظ مناسب پاک شود، آسیب رطوبت باعث زنگ زدگی و خوردگی می شود. این اصل یکپارچگی ساختمان را زیر سوال می برد. گالوانیزه کردن در واقع فرآیند اعمال پوشش محافظ روی روی فولاد برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی است.

برای اطلاع از قیمت روز   پروفیل   گالوانیزه با کارشناسان شرکت آسیاب آهن تماس بگیرید.

پروفیل   Z با غوطه وری در مذاب (روش گرم) گالوانیزه می شود، به گونه ای که ورق در حمام مذاب غوطه ور می شود. به محض سرد شدن فولاد و روی، یک اتصال محکم و محکم و در نهایت یک لایه محافظ ایجاد می شود. این پوشش باعث می شود ورق های گالوانیزه در اکثر شهرها 50 سال عمر کنند.

وزن و ضخامت پوشش روی بر حسب اونس بر فوت مربع محاسبه می شود. وزن پوشش باید تا حد امکان با دقت بیشتری نسبت به محیطی که محصول تولیدی در آن تحویل و استفاده می شود انتخاب شود. به طور کلی حفاظت از پایه فولادی در برابر خوردگی در هر محیطی به طور مستقیم به ضخامت پوشش روی بستگی دارد. انجمن بین المللی آمریکا برای آزمایش و مواد برای فولاد (ASTM) استانداردهای جرم آبکاری روی را به صورت G30، G40، G60 و G90 تعریف کرده است.

دوام پوشش گالوانیزه استاندارد G90 در صورت یکسان بودن شرایط نگهداری، رنگ آمیزی و سایر عوامل، حدود 50 درصد بیشتر از G60 خواهد بود. خوردگی فولاد در مناطق مرطوب بیشتر از سایر مناطق است.

به صراحت بیان می شود که رطوبت در سازه فولادی باعث خوردگی و در نهایت خرابی   پروفیل   می شود و بر میزان بار و تنش وارده به ساختمان تأثیر می گذارد. در این صورت لازم است   پروفیل   و سقف تعویض شود. در نهایت، صاحبان خانه مبلغ باورنکردنی خرج می کنند.

پروفیل   گالوانیزه

پروفیل   گالوانیزه

فرآیند ریختن

گالوانیزه به روش های مختلفی انجام می شود. تمام روش های موجود از روی متالیک استفاده می کنند. از آنجایی که پوشش روی یک لایه گالوانیزه روی سطح فلز ایجاد می کند، فرآیند خوردگی دیرتر اتفاق می افتد. در بخش بعدی به انواع روش های گالوانیزه اشاره می شود:

1. روش گالوانیزه گرم

2. روش پیش گالوانیزه

3. فرآیند آبکاری شده

روش آبکاری گالوانیزه گرم

در این روش فلز در حوضچه ای از روی مذاب غوطه ور می شود. در فرآیند کهکشانی، سطح فلز به طور کامل با دست یا ماشین تمیز می شود تا از پیوند قوی بین فلز و لایه روی اطمینان حاصل شود. در مرحله بعد در حمام مذاب قرار می گیرد تا پیوند فلزی بین دو فلز ایجاد شود.

روش پیش گالوانیزه

به این ترتیب بسیار شبیه به گالوانیزه گرم است. در این روش فرآیند گالوانیزه معمولا بر روی فلزات از پیش ساخته شده انجام می شود. روش کار به این صورت است که در طول عملیات تمیز کردن ورق ها دفن می شوند. در مرحله بعد فلز به حمام داغ حاوی روی مایع منتقل می شود. در نهایت فلز به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

مزیت این روش این است که حلقه های فولادی نورد شده بزرگ در مقایسه با روش غوطه وری گرم سریعتر و یکنواختتر گالوانیزه می شوند. عیب این روش این است که برخی از قطعات فلزی پس از بازگشت به حالت اولیه بدون پوشش روی باقی می مانند. یعنی زمانی که یک حلقه بزرگ ورق فولادی به قطعات کوچکتر بریده می شود، لبه های بریده شده گالوانیزه نمی شوند.

مطلب پیشنهادی:   پروفیل    روی چیست؟

روش الکتروگالوانیزه کردن

در این روش دیگر حوضچه روی وجود ندارد، از جریان الکتریکی در محلول الکترولیت استفاده می شود. در محلول مذکور، یون های روی به فلز اصلی منتقل می شوند. در این فرآیند، یون‌های روی دارای بار مثبت به روی فلزی تبدیل می‌شوند و روی فلز پایه با بار مثبت رسوب می‌کنند. مشابه روش پیش ذوب، این روش به طور مداوم بر روی ورق فولادی اعمال می شود.

به عنوان یکی از مزایای این روش می توان به کامل بودن و دقت ضخامت لایه روی در سطح فلز پایه اشاره کرد. عیب این فرآیند این است که لایه تشکیل شده در مقایسه با روش غوطه وری داغ نازک تر است. بنابراین، به دلیل محتوای روی کم، فلز پایه سریعتر خورده می شود و به مرور زمان شکننده تر می شود. در نتیجه می توان گفت که لایه تشکیل شده در فرآیند آبکاری از مقاومت کمتری در برابر خوردگی برخوردار خواهد بود.

پروفیل   پنجره و در

آلومینیوم

ساختار آلومینیومی قوی و سبک وزن است و 100٪ بدون افت کیفیت قابل بازیافت است. پنجره یا درب معمولا با   پروفیل   های آلومینیومی و هیت سینک پلی آمید نصب می شود. این ترمز حرارتی یک تسمه یا نوار پیچیده است که به عنوان یک عایق جامد عمل می کند.

آلومینیوم معمولاً پودری است که می تواند مات یا شفاف باشد. لازم به ذکر است کاور در رنگ های مختلف قابل عرضه می باشد. حالت متالیک و روکش خشن نیز در این نوع موجود است. همچنین می توانید از رنگ های مختلف در داخل و خارج استفاده کنید.

تفاوت پروفیل زد گالوانیزه و درب و پنجره

تفاوت پروفیل زد گالوانیزه و درب و پنجره

بیشتر بخوانید:   پروفیل   در و پنجره چیست؟

پروفیل   درب و پنجره

تاریخچه در و پنجره

انواع   پروفیل   آلومینیومی درب و پنجره

آلومینیوم استاندارد

ترمال بریک آلومینیومی (ترمال بریک)

چوب آلومینیوم

آلومینیوم ساده

دو نوع از این   پروفیل   ST و Coronet در ایران تولید می شود. پنجره های ST مشتریان بیشتری دارند زیرا دارای عایق هوا، گرما، دما و قفل مناسب تر از Coronet هستند. نوع Coronet عایق و اتصالات ضعیف تری دارد و عایق خوبی برای گرد و غبار و دود نخواهد بود.

ترمال بریک آلومینیومی (ترمال بریک)

این آلومینیوم یک عایق حرارتی عالی است، بسته به استفاده از تسمه های پلی آمید می تواند تا 220 درجه سانتی گراد را تحمل کند. در این نوع   پروفیل    لایه بیرونی قاب و لوله از لایه داخلی جدا شده است.

آلیاژ آلومینیوم

چوب آلومینیوم یک   پروفیل   کامپوزیت با یک لایه داخلی از چوب و یک لایه بیرونی از آلومینیوم است.

پروفیل    های ترکیبی

تعداد و تنوع در و پنجره های ساخته شده از دو یا چند متریال مختلف در حال افزایش است. رایج ترین ترکیب از چوب و آلومینیوم ساخته شده است، بنابراین لایه بیرونی آن با آلومینیوم پوشانده شده است تا از آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف محافظت کند. سایر مواد کامپوزیت را می توان از چوب، آلومینیوم، با لایه ای از فوم عایق دور آن ساخت. این دسته از   پروفیل   های ترکیبی می توانند نتایج حرارتی خوبی داشته باشند. البته از نظر تزیین و زیبایی احتمالا به مذاق همه خوش نمی آیند. با این حال، آنها از گران ترین پنجره ها هستند.

UPVC

محبوبیت UPVC (پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی) به دلیل هزینه کم و نگهداری آسان آن است. این گونه درها و پنجره ها به طور سنتی عمدتاً سفید بودند، اگرچه رنگ های متنوع و طرح های چوبی نیز اخیراً دیده شده است. البته قطعات یا رنگ شده یا با لایه نازکی به نام فویل پوشانده می شوند.

UPVC با توجه به تغییرات دمای محیط تا حدود 3 میلی متر در متر منقبض یا منبسط می شود. این بدان معناست که اگرچه پی وی سی ماده خوب و ارزانی برای درب و پنجره های کوچک است، اما برای فضاهای بزرگ چندان مناسب نیست.

چوب

در و پنجره های چوبی را می توان از چوب نرم یا چوب خشک ساخت. چوب نرم اغلب با نشان کیفیت بر اساس تولید دقیق طبق تمامی اصول و بر اساس مدیریت پایدار جنگل صادر می شود. همچنین گونه های مختلفی از چوب سخت (درختان پهن برگ) وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. از آنجایی که درختان این دسته درختان به کندی رشد می کنند و اغلب از کشورهای در حال توسعه که مستعد آسیب و پوسیدگی هستند حمل می شوند، تطبیق و تطبیق آنها با شرایط مختلف محیطی دشوارتر خواهد بود.

پنجره ها و درهای چوبی چه صاف و چه محکم، اغلب ظاهری سنتی دارند و برای صاحبان خانه احساس خوبی دارند. قاب ها معمولاً رنگ آمیزی یا جلا داده می شوند، بنابراین گزینه های رنگ بی پایان هستند. البته این پنجره ها و درها نیاز به نگهداری منظم دارند تا ظاهری زیبا و ماندگار داشته باشند.

پلیمر تقویت شده با شیشه (الیاف شیشه)

فایبرگلاس نسبت به پی وی سی در بحث گرما بادوام تر و موثرتر است. آنها اغلب به عنوان قاب پنجره استفاده می شوند. فرآیند پیچیده ساخت آن را گران می کند و در نهایت دستیابی به سطحی صاف و براق دشوار است.

نتیجه

در این مقاله به طور جداگانه به   پروفیل   گالوانیزه، گالوانیزه و در و پنجره پرداختیم. همانطور که می خوانید،   پروفیل    های مختلفی در بازار وجود دارد.   پروفیل   های Z به شکل Z انگلیسی تولید می شوند. این نوع   پروفیل   در دسته   پروفیل   های باز قرار می گیرد و از مزایای آن می توان به ظرفیت تحمل بار کششی، استحکام سازه ای، کاهش وزن کل اسکلت فلزی، حمل و نقل آسان و … اشاره کرد. .

پروفیل   های گالوانیزه   پروفیل   های فولادی همگن هستند که با فلز روی پوشش داده شده اند. این پوشش طول عمر قطعه را بسیار افزایش می دهد. فرآیندهای گالوانیزه به روش های گالوانیزه گرم، پیش گالوانیزه و الکتروگالوانیزه می باشد.

پروفیل   های در و پنجره انواع مختلفی دارند مانند آلومینیوم معمولی، آلومینیوم ترمال بریک و چوب آلومینیوم.   پروفیل   های آلومینیومی قوی و سبک هستند، 100٪ با کاهش کیفیت کمی بازیافت می شوند.

سوالات متداول در مورد تفاوت بین پروفیل، گالوانیزه و درب و پنجره

مزایای Profil Z چیست؟

بار کششی، افزایش مقاومت ساختمان، کاهش وزن کل اسکلت فلزی، سهولت حمل و نقل و غیره را بر عهده دارد.

روش های فرآیند گالوانیزه چیست؟

روش‌های کاربرد آن شامل گالوانیزه گرم، پیش گالوانیزه و الکتروگالوانیزه می‌شود.

چگونه   پروفیل    Z را نصب کنیم؟

برای نصب   پروفیل   Z ابتدا قسمت های اصلی سازه مانند تیرهای مرکزی و ستون ها نصب می شود. در مرحله بعد   پروفیل   های Z با پیچ و مهره به فریم های اصلی متصل می شوند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *