دسته‌بندی نشده

جداسازهای لرزه ای و انواع آنها

جداسازهای لرزه ای و انواع آنها

از گذشته تا به امروز روش های زیادی برای افزایش مقاومت لرزه ای ساختمان ها ایجاد شده است. عایق های زلزله را می توان یکی از راه های جدید مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله نامید. طراحی ساختمان ها باید به گونه ای انجام شود که در برابر بارهای جانبی مقاومت زیادی داشته باشند. در بخش زیر در مورد برخی از این روش ها صحبت می کنیم که به دلیل سهولت اجرا بسیار محبوب هستند:

برای برخی از ساختمان ها، سازه ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر نیروی زلزله مقاومت کنند. این سازه ها می توانند نیروی ایجاد شده در اثر زلزله بین عناصر باربر را تحمل کنند. برای آشنایی با انواع عایق لرزه ای تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جداساز لرزه ای چیست؟

انواع جدا کننده لرزه ای

مزایا و معایب طراحی لرزه ای

جداساز زلزله چیست؟

جداساز لرزه ای پایه سیستمی است که در زیر سازه ها قرار می گیرد تا از یک ساختمان یا بخشی از عناصر سازه ای در برابر اثرات مخرب شتاب زمین محافظت کند. البته استفاده از این تجهیزات به معنای محافظت کامل سازه از آسیب زلزله نیست. به احتمال زیاد به دلیل جدا شدن ساختار زمین از آسیب های ناشی از زلزله های قوی بسیار کاسته می شود.

ساختمان هایی که با روش های مرسوم ساخت و ساز ساخته می شوند، هنگام وقوع زلزله، بیشترین تکانه در کف ساختمان رخ می دهد. حتی در ساختمان‌های انعطاف‌پذیر، جابه‌جایی بین پلان‌های طبقات وجود دارد. در واقع اگر ساختمان بر روی سیستم ایزوله قرار گیرد در هنگام وقوع زلزله از انتقال نیروهای زمینی قوی به سازه جلوگیری می شود. بنابراین سرعت کف و حرکت بین طبقات بسیار کاهش می یابد و به همین دلیل از محتویات ساختمان و اجزای آن محافظت می شود.

جدا کننده لرزه ای

جدا کننده لرزه ای

انواع عایق های لرزه ای

انواع سیستم های لرزه نگاری شامل موارد زیر است:

محصول لرزه ای بر اساس لغزش است

هسته سرب

الاستومر

آونگ اصطکاکی

با شوک های برگشتی (R-FBI)

لاستیک طبیعی و مصنوعی با رطوبت کم

لاستیک طبیعی با رطوبت بالا

لمس تمیز

الاستومر تقویت شده با الیاف

عایق زلزله بر پایه لغزش

ساده ترین وسیله جداسازی استفاده از سیستم جداکننده کشویی است. پیشنهاد این طرح توسط یک پزشک انگلیسی به نام Kalantarintz در سال 1909 ارائه شد. این دکتر پیشنهاد کرد که سازه ها را از پایه با طلق جدا کنند. علاوه بر این، وی قبل از ارائه این طرح تأیید کرد که سیستم عایق با تغییر موقعیت ساختمان، مقاومت ساختمان را کاهش می دهد.

مشخصات اصطکاک این جداکننده به موارد زیر بستگی دارد.

حرارت

میزان سایش و تمیزی سطح

سرعت رابط

دستگاه عایق لرزه ای در برابر هسته های قلع

این نوع جداکننده در نیوزلند اختراع شد و در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و البته نیوزلند کاربرد فراوانی دارد. این محصول دارای بلبرینگ های لاستیکی چند لایه و یک یا چند هسته سربی می باشد.

عایق های لرزه ای الاستومری

برای ساخت این نوع پارتیشن از لاستیک طبیعی استفاده می شود. الاستومر لرزش را کاهش می دهد و نیروهای جانبی را به طور یکنواخت توزیع می کند. قفس های ساخته شده از لاستیک طبیعی دوام بیشتری دارند و در برابر عوامل آسیب رسان مقاوم تر هستند.

عایق های الاستومری زلزله از مقداری فولاد ساخته می شوند. البته از لاستیک طبیعی برای نگه داشتن ورق ها در کنار هم استفاده می شود که عملکرد یکنواختی را نیز نشان می دهد. لازم است بدانید که مقاومت این نوع جدا شده ارتباط مستقیمی با چاقی دارد.

دستگاه عایق لرزه ای با آونگ اصطکاکی

نام دیگر این سرورها FPS است. یک سیستم رهاسازی لرزه ای اصطکاکی آونگی شامل یک جزء رهاکننده است که با لایه نازکی از مواد پوشانده شده است. همچنین یک جداکننده در تماس با دایره. قسمت کشویی دارای سطح دیگری است که دایره ای است و با یک لایه فولادی ضد زنگ پوشیده شده است.

جداکننده لرزه ای با براکت های برگشتی (R-FBI)

این جداکننده از ترکیب لایه های کشویی با هسته لاستیکی ساخته شده است. در طراحی این اسپیسرها از سطوح مفصلی کشویی متعدد برای حل مشکل ضریب اصطکاک بالای تفلون بر روی فولاد ضد زنگ در سرعت های بالا استفاده شده است. به همین دلیل سرعت بین قسمت های پایین و بالایی این جداکننده ها در هر لایه اندکی کاهش می یابد و ضریب اصطکاک پایینی ایجاد می کند.

جدا کننده لرزه ای با میرایی کم لاستیک طبیعی و مصنوعی

این نوع جداکننده های لرزه ای دارای دو صفحه فولادی ضخیم در بالا و پایین و چندین صفحه فولادی نازک می باشند. هدف این صفحات جلوگیری از انبساط جانبی لاستیک و کاهش سفتی عمودی است. صفحات فولادی بر سختی افقی سیستم که توسط مدول برشی الاستومری کنترل می شود، تأثیر نمی گذارد. توجه داشته باشید که ساخت و مدل سازی این اسپلیترها آسان است.

عایق های لرزه ای ساخته شده از لاستیک طبیعی با میرایی بالا

میرایی ذاتی مورد استفاده در این نوع جداکننده به گونه ای است که نیازی به استفاده از اجزای میرایی اضافی نیست. بلوک های کربنی بسیار کوچک و پرکننده های مختلف مختلف در مخلوط میرایی لاستیک، روغن یا رزین استفاده می شود.

جدا کننده اصطکاک لرزه ای خالص

سازه های معماری در برابر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند. با این حال، آنها به دلیل هزینه کم استفاده می شوند. از این رو فعالیت های متعددی برای بهبود عملکرد این سازه ها انجام شده است که یکی از آنها تهیه سیستم P-F (ورید توخالی) می باشد. جداکننده P-F اغلب برای بهبود عملکرد سازه های بنایی استفاده می شود.

عایق لرزه الاستومری تقویت شده با الیاف

نوعی جداکننده لرزه ای الاستومری تقویت شده با الاستومر. در واقع الیاف جایگزین صفحات فولادی می شوند. استفاده از جداکننده های تقویت شده با صفحات فولادی ارزان بوده و ساخت آن دشوار است. بنابراین به جای استفاده از صفحات فولادی از الیاف پلیمری برای کاهش هزینه و وزن جداکننده ها استفاده می شود. البته باید توجه داشت که الیاف هیچ تاثیری بر سفتی الاستیک جداکننده لرزه ای نخواهد داشت.

مزایا و معایب ساختمان های لرزه ای

اجرای سازه های لرزه ای مزایا و معایبی را به همراه دارد. مزایای اصلی این سازه ها به شرح زیر است.

افزایش زمان چرخه اصلی ساختار

کاهش انرژی ورودی به سازه

کاهش آسیب و آسیب سیستم

حفظ آرامش ساکنین ساختمان در هنگام وقوع زلزله

از دیگر روش های مقاومت لرزه ای می توان به دیوارهای برشی، بادبند، کرکره، قاب میانی، بتن و … اشاره کرد. گنجانده شده است، برای جزئیات بیشتر می توانید مقاله زیر را بخوانید.

دولت آهن است

این مقاله درباره مشاوره تخصصی آسیاب آهن: 7 راه برای بازسازی ساختمان ها را بررسی کنید

ایجاد مکانیسم های بازگشت

معایب زیرساخت لرزه ای:

برای استفاده در سازه های بلند توصیه نمی شود، فقط برای سازه های کوتاه موثر است. از نظر اقتصادی نیز هزینه زیادی دارد و برای بسیاری از پروژه های ساختمانی غیراقتصادی است.

اخرین حرف

سازه لرزه ای نوعی وسیله است که برای کاهش نیروی وارده به سازه استفاده می شود. این دستگاه ها به عنوان جداکننده سازه از زمین، نیروی شدید ناشی از زلزله را کاهش داده و از آسیب های احتمالی جلوگیری می کنند.

انواع مختلف سازه‌های لرزه‌ای شامل جداکننده‌های مبتنی بر لغز، هسته‌های سربی، الاستومرها، آونگ‌های اصطکاکی، پایه‌های اصطکاک دافعه (R-FBI)، لاستیک‌های طبیعی و مصنوعی با میرایی کم، لاستیک طبیعی با میرایی زیاد و اصطکاک خالص تقویت‌شده با الاستومر می‌شوند. فیبر جداکننده‌ها را نمی‌توان در ساختمان‌های بلند استفاده کرد و گران هستند و برای بسیاری از پروژه‌ها غیراقتصادی هستند.

سوالات متداول در مورد جداگرهای لرزه ای و انواع آنها

انواع سازه های لرزه ای چیست؟

انواع مختلف سازه های لرزه ای شامل جداسازی لرزه ای، هسته سربی، الاستومر، آونگ منفی، پایه برگشتی اصطکاکی (R-FBI) و غیره می باشد.

معایب سازه های لرزه ای چیست؟

استفاده از آن در ساختمان های مرتفع توصیه نمی شود. علاوه بر این، از نظر اقتصادی هزینه های قابل توجهی را به همراه دارند و در بسیاری از پروژه های ساختمانی به صرفه نیستند.

جدا کننده های لرزه ای و انواع آنها

جداسازی لرزه ای و انواع آنها

از جداکننده های لرزه ای استفاده شد

از گذشته تا به امروز روش های زیادی برای افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله ابداع شده است. می توان از جداکننده های لرزه ای به عنوان یکی از روش های جدید مقاوم سازی سازه در برابر زلزله نام برد. طراحی سازه ها باید به گونه ای انجام شود که مقاومت بیشتری در برابر بارهای جانبی داشته باشند. در قسمت زیر به برخی از این روش ها که به دلیل سهولت اجرا محبوبیت بیشتری دارند اشاره می کنیم:

خم شدن قاب ها.

دیوارها یا ترکیب خود را برش دهید

نصب عناصر نگهدارنده در قاب

برای برخی از ساختمان ها، سازه ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر نیروی ناشی از زلزله مقاومت کنند. این سازه ها قادرند نیروی ناشی از زلزله بین عناصر باربر را تحمل کنند. برای آشنایی با انواع عایق لرزه ای تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جداساز لرزه ای چیست؟

انواع جدا کننده لرزه ای

مزایا و معایب سازه های لرزه ای

جداساز لرزه ای چیست؟

جداساز لرزه ای پایه سیستمی است که در زیر سازه قرار می گیرد تا از یک ساختمان یا بخشی از یک عنصر سازه ای در برابر اثرات مخرب شتاب زمین محافظت کند. البته استفاده از این وسایل به معنای محافظت کامل سازه در برابر آسیب های لرزه ای نیست. برعکس، با جداسازی سازه از زمین، خسارات ناشی از یک زلزله بزرگ تا حد زیادی کاهش می یابد.

ساختمان هایی که با روش های مرسوم ساخت و ساز ساخته می شوند، هنگام وقوع زلزله، شتاب زیادی در کف ساختمان ایجاد می شود. همچنین در ساختمان های منعطف، بین طبقات تفاوت وجود دارد در واقع اگر ساختمان در یک سیستم عایق قرار گیرد، انرژی قوی زمین در هنگام زلزله به سازه منتقل نمی شود. بنابراین شتاب هواپیما و حرکت بین هواپیماها بسیار کاهش می یابد و بنابراین محتویات ساختمان و اجزای آن محافظت می شود.

جدا کننده لرزه ای

شکاف دهنده لرزه ای

انواع جداسازی لرزه ای

انواع سیستم های ایزولاسیون لرزه ای شامل موارد زیر است:

عایق لرزه ای مبتنی بر لغزش

رهبری اساسی

الاستومر

آونگ اصطکاک

جنجال دوباره (R-FBI)

لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی کم رطوبت

لاستیک طبیعی با میرایی بالا

اصطکاک خالص

الاستومر تقویت شده با الیاف

عایق لرزه ای مبتنی بر لغزش

جداسازهای لرزه ای و انواع آنها

جداسازهای لرزه ای و انواع آنها

ساده ترین مکانیسم جداسازی استفاده از سیستم جداسازی است. درخواست این طرح در سال 1909 توسط پزشک بریتانیایی Kalantarintz مطرح شد. این پزشک جداسازی ساختارها از پایین را با یک لایه طلق توصیه کرد. علاوه بر این، او قبل از ارائه این طرح دریافت که با تغییر موقعیت های نسبی، انرژی ساختمان را کاهش می دهد.

خواص اصطکاک این اسپیسر به موارد زیر بستگی دارد.

درجه حرارت

سطح خط و خش و تمیزی منطقه

سرعت فعالیت رابط

جداسازهای لرزه ای هسته سرب

این نوع جداکننده در نیوزلند اختراع شد و در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا و البته نیوزلند کاربرد فراوانی دارد. این محصول دارای نشیمنگاه لاستیکی چند لایه و یک یا چند هسته سربی می باشد.

عایق های لرزه ای الاستومری

برای ساخت این نوع جداکننده از لاستیک طبیعی استفاده می شود. الاستومر نیروهای لرزه ای را کاهش می دهد و نیروهای خارجی را به طور یکنواخت توزیع می کند. جداکننده های ساخته شده از لاستیک طبیعی استحکام و پایداری بهتری در برابر عوامل مخرب دارند.

عایق لرزه ای الاستومری از چندین صفحه فولادی ساخته شده است. البته برای کنار هم نگه داشتن پرده ها از لاستیک طبیعی استفاده می شود که کارایی را نیز نشان می دهد. لازم است بدانید که مقاومت نوع جداکننده ها رابطه مستقیمی با ضخامت دارد.

جداساز لرزه ای پاندولی اصطکاکی

نام دیگر این جداکننده ها FPS است. ژنراتورهای لرزه ای آونگی دارای بدنه لغزشی هستند که با اصطکاک کمی پوشیده شده است. قسمت کشویی قسمت گرد دیگری دارد و با یک لایه فولادی ضد زنگ پوشانده شده است.

عایق لرزه با اتصال دهنده های اصطکاکی (R-FBI)

این جداکننده از ترکیب لایه های کشویی با هسته لاستیکی ساخته شده است در این طرح جداساز از سطوح مفصلی کشویی متعدد برای حل مشکل ضریب اصطکاک بالای تفلون بر روی فولاد ضد زنگ در سرعت های بالا استفاده شده است. به همین دلیل حرکت بین بالا و پایین این جداکننده در هر لایه تا حدی کاهش می یابد و ضریب اصطکاک کمتری ایجاد می شود.

رطوبت طبیعی کم و جداسازی لاستیک مصنوعی

این نوع جداکننده لرزه ای از دو صفحه فولادی ضخیم در بالا و پایین و چندین صفحه فولادی نازک تشکیل شده است. عملکرد این صفحات جلوگیری از انبساط جانبی تایر و کاهش سفتی عمودی است. صفحات فولادی هیچ تاثیری بر سختی افقی سیستم ندارند که توسط مدول برشی الاستومر کنترل می شود. لازم به ذکر است که ساخت و مدل سازی این جداکننده ها آسان است.

عایق لرزه ای با لاستیک طبیعی با میرایی بالا

میرایی ذاتی مورد استفاده در این نوع عایق ها نیازی به استفاده از اجزای میرایی اضافی ندارد. یک ترکیب لاستیکی میرایی از روغن یا رزین، بلوک‌های کربنی بسیار کوچک و پرکننده‌های ویژه مختلف استفاده می‌کند.

جداسازی لرزه ای برخوردهای خالص

سیستم های ساختمانی در هنگام وقوع زلزله بسیار آسیب پذیر هستند. با این حال به دلیل هزینه کم از آنها استفاده می کنند. بنابراین کارهای زیادی برای بهبود عملکرد این ساختمان ها انجام شده است که یکی از آنها ایجاد سیستم P-F (اصطکاک خالص) است. جداکننده PF-F برای بهبود عملکرد ساختمان های بنایی استفاده می شود.

عایق لرزه ای انعطاف پذیر تقویت شده با فیبر

نوعی عایق لرزه ای الاستومری تقویت شده با کابل. در واقع، کابل ها جایگزین صفحات فلزی می شوند. زیرا استفاده از جداسازی تقویت شده با صفحات فولادی در ساخت و ساز موثر نبوده و وزن بسیار سنگینی دارد. بنابراین، به جای استفاده از صفحه فلزی، از الیاف پلیمری برای کاهش هزینه و وزن جداکننده استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که کابل ها هیچ تاثیری در سختی عایق لرزه ای نخواهند داشت.

مزایا و معایب سازه لرزه ای

در اجرای سازه های لرزه ای مزایا و معایبی وجود دارد مزایای اصلی این سازه ها به شرح زیر است

زمان چرخه اصلی سازه را افزایش دهید

کاهش انرژی ورودی به ساختمان

کاهش آسیب و آسیب به سازه ها

ایمن نگه داشتن سرنشینان در هنگام زلزله

از دیگر روش های مقاومت در برابر زلزله می توان به دیوار برشی، بادبند، ضربه گیر، قاب میانی، بتن ریزی و … اشاره کرد که برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

باید آن را بخوانید

ملت های آهنی

توصیه تخصصی آهن میلز: مطالعه مقاله 7 روش مقاوم سازی ساختمان

چگونه یک ساختمان را بازسازی کنیم

معایب سازه لرزه ای:

استفاده از آنها در سازه های بلند توصیه نمی شود و فقط در سازه های کوتاه کاربرد دارند. همچنین از نظر اقتصادی در بسیاری از پروژه های ساختمانی گرانتر و مقرون به صرفه نیستند.

اخرین حرف

سازه های لرزه ای نوعی دستگاه هستند که برای کاهش انرژی ورودی به سازه استفاده می شوند. این مواد به عنوان فردی که سازه را از خاک جدا می کند، نیروی قوی ناشی از زلزله را کاهش داده و از آسیب جلوگیری می کند.

سازه های لرزه ای مختلف شامل جداسازهای لرزه ای مبتنی بر لغزش، هسته قلع، الاستومر، آونگ اصطکاکی، پایه اصطکاک برگشتی (R-FBI)، لاستیک طبیعی و مصنوعی کم میرایی، لاستیک طبیعی با میرایی بالا، اصطکاک خالص است که با الیاف الاستومری تقویت می شود. استفاده از جداکننده در ساختمان های بلند امکان پذیر نبوده و به دلیل هزینه بالا در بسیاری از پروژه ها بی سود است.

سوالات متداول در مورد جداگرهای لرزه ای و انواع آنها

انواع سازه های لرزه ای چیست؟

انواع مختلف سازه‌های لرزه‌ای شامل جداکننده‌های لرزه‌ای مبتنی بر لغزش، هسته اصلی، الاستومری، آونگ ارتعاشی، پایه‌های ارتعاشی برگشتی (R-FBI) و غیره هستند.

نقاط ضعف سازه های زلزله چیست؟

استفاده از آن در ساختمان های چند طبقه توصیه نمی شود. همچنین از نظر مالی هزینه های زیادی را به همراه دارند و در بسیاری از پروژه های ساختمانی مقرون به صرفه نیستند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *