دسته‌بندی نشده

جوشکاری فورجینگ انواع و مزایای آن

جوشکاری فورجینگ انواع و مزایای آن

روش های زیادی مانند جوشکاری برای شکل دادن و ساخت قطعات فلزی استفاده می شود. اکثر جوشکاری هایی که امروزه انجام می شود را می توان به دو دسته تقسیم کرد: جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری مشعل.

یکی از انواع جوش، جوش لب به لب است. جوش لب به لب در واقع یک فرآیند اتصال است که در آن فلز با حرارت دادن در دمای بالا ذوب می شود و سپس با روش های مختلف شکل می گیرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی فرآیند جوشکاری ، انواع، مزایا و معایب آن بپردازیم. با ملل آهنین همراه باشید.

جوشکاری چیست؟

انواع جوش و جوشکاری

کدام فلز برای جوشکاری ولو بهترین است؟

برای جوشکاری فورجینگچه ابزارهایی لازم است؟

مزایا و معایب جوشکاری  جوشکاری

ساخت کاربردهای جوشکاری

انواع جوشکاری

انواع روش های ساخت از نظر دقت ابعادی

طبقه بندی روش های جوشکاری  بر اساس نوع قالب

جوشکاری جوشکاری  چیست؟

در حین جوشکاری فورج، قطعات فلزی با اعمال مقدار معینی حرارت ذوب شده و به هم متصل می شوند. این روش یکی از ساده ترین روش های افزودن فلزات است که از زمان های قدیم پس از اختراع الکتریسیته مورد استفاده قرار گرفته است. در این نوع جوشکاری می توان فلزات مشابه و غیر مشابه را به هم وصل کرد.

معمولاً 50 تا 90 درصد دمای ذوب برای تشکیل جوش مورد نیاز است. گرمای بیش از حد فلز باعث انتشار جرقه های ناشی از اکسیداسیون می شود. دمای جوش بسته به نوع فلز متفاوت است. دمای خمیر را نیز قبل از گرم شدن باید بررسی کرد. کربن موجود در فلز شروع به اکسید شدن می کند و اگر دما افزایش یابد، فلز متلاشی می شود. در نتیجه اکسیداسیون، یک پوشش یا براق روی سطح ایجاد می شود که می تواند از جوشکاری فلز جلوگیری کند. قطعات فلزی کثیف یا کثیف دمای ذوب را افزایش می دهند.

جوشکاری جوشکاری

ریخته گری جوشکاری

انواع جوش و جوشکاری

قدیمی ترین روش جوشکاری، جوشکاری چکشی است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی جوشکاری به دو نوع ذوبی و دیفیوژن تقسیم می شود.

جوشکاری فیوژن

در جوشکاری ذوبی دو قطعه فلز جداگانه با اعمال مقدار کمی حرارت به یکدیگر متصل می شوند. در این روش فشاری لازم نیست. فیوژن در جوشکاری گازی، قوس الکتریکی و مقاومتی استفاده می شود. در واقع جوش ذوبی بهترین گزینه برای اتصال انواع فلزات است.

جوش مرکزی

برخلاف روش اول، جوشکاری دیفیوژن برای جوشکاری نیازی به گرما یا حرارت ندارد. عامل اصلی در این نوع جوشکاری فشار است. جوشکاری اصطکاکی و غلتکی رایج ترین انواع جوشکاری انتشاری است.

کدام فلزات برای خارش فرج مناسب هستند؟

جوشکاری فورج برای فلزاتی مانند آلومینیوم، آهن، برنج، مس و البته فولاد مناسب است. با این حال، فولاد رایج ترین فلز برای این نوع جوش است. در واقع، مهم نیست که فولاد کربن بسیار زیاد یا کم داشته باشد، تا زمانی که بتوان آن را تا دمای کافی گرم کرد.

چه تجهیزاتی برای جوشکاری  مورد نیاز است؟

منبع حرارت: می توان از زغال سنگ استفاده کرد.

پرس هیدرولیک یا چکش برقی: برای سنگ زنی و شکل دادن به فلز داغ

Flux: به تشکیل سطح چسبنده کمک می کند.

مزایا و معایب جوشکاری

از آنجایی که هدف از روش جوشکاری به دست آوردن یک جوش با کیفیت بالا می باشد، برای رسیدن به این هدف از این روش جوشکاری استفاده خواهد شد. اگر می خواهید جوش هایی با مقاومت بالا ایجاد کنید، روش جوشکاری جوشکاری  بهترین راه برای اتصال است. در زیر دو مزیت مهم این روش را فهرست می کنیم:

در این فرآیند صدای کمی ایجاد می شود.

برخلاف سایر روش های جوشکاری، این روش به فلز پرکننده نیاز ندارد.

از معایب این روش جوشکاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملیات جوشکاری جوشکاری  بسیار دشوار است و به تخصص بالایی نیاز دارد. در نتیجه برای اجرای این روش به مهارت های مناسب نیاز است.

این روش جوشکاری یکی از کندترین فرآیندهای جوشکاری است زیرا به صورت دستی انجام می شود.

یکی از پرکاربردترین اتصالات در ساخت و ساز ساختمان، اتصالات جوشی است. اتصالات جوشی انواع مختلفی دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

# باید بخونی

آهن ملت ها

مشاوره تخصصی شرکت آچان میلز: 5 نوع اتصال جوش فلزی را بیاموزید

بازرسی 5 نوع اتصالات جوش فلزی.

کاربردهای جوشکاری جوشکاری

در گذشته از جوش جوشکاری  برای ساختن بسیاری از وسایل مانند ادوات کشاورزی، گلدان و نرده استفاده می شد. امروزه از این نوع جوش برای ساخت دیگ، مخازن تحت فشار و لوله تفنگ استفاده می شود.

گونه های خزنده

به طور کلی چهار نوع جوشکاری  وجود دارد که عبارتند از: جوشکاری  سرد، جوشکاری  گرم، جوشکاری  گرم و جوشکاری  همدما. در زیر شرح مفصلی از هر یک از این 4 نکته آورده شده است:

جوشکاری  سرد

این روش در دمای اتاق و در چند مرحله انجام می شود. دمای محیط تا زمانی که فلز اکسید شود کاهش می یابد. دقت اندازه گیری این روش نسبت به سایر روش ها بیشتر است. سرب سرد شده برای فلزاتی مانند سرب، آلومینیوم و قلع استفاده می شود، اما برای فولاد استفاده نمی شود. در اینجا مزایا و معایب این روش آورده شده است:

مزایای جوشکاری  سرد:

دقت بالا و تحمل کم

بهبود قدرت مفاصل

آخرین سطح

محافظت از مواد در برابر اکسیداسیون

معایب سرما درمانی:

فشار بالا

شکل گیری در چند مرحله

بین مراحل برگشت

سختی قطعه کمتر است

خانه گرم

در این روش، پوسته تا زیر دمای تبلور گرم می شود. در طی فرآیند جوشکاری ، گرما از قسمت داغ به قالب و محیط اطراف آن منتقل می شود. خواص مواد نیز در این فرآیند تغییر می کند. مزایا و معایب این روش به شرح زیر است:

مزایای فورج گرم:

پلاستیسیته بالا

نیازی به آشپزی نیست

معایب فورج گرم:

هزینه بالای تجهیزات

نیاز به تجهیزات شکل دهی برای تحمل فشار و گرما

جوشکاری  داغ

در عملیات فورج گرم باید دمای قطعه بالا باشد تا جایی که کشش از بین برود. اگر دمای قطعه بالا باشد باعث اکسیداسیون زیادی می شود و دقت در ابعاد قطعه بسیار مشکل می شود.

مزایا و معایب روش گرم و نیرو به شرح زیر است:

مزایای آب گرم:

توانایی جعل اشکال پیچیده

وزن خوب

فشار تمرینی کم

جوشکاری  قطعات سنگین و حجیم

معایب فورج گرم:

دقت پایین

ترنس خیلی زیاد

امکان ایجاد تغییرات ابعادی در قطعه

جوشکاری  ایزوترمال

در این نوع تقلب، میزان استرس کمتر از روش های دیگر است. در جوشکاری  همدما، فلز و قالب تا یک دما گرم می شوند. دمای قالب در این فرآیند بالاتر از روش جوشکاری  معمولی است.

احساس کاذب برابری

در مورد دقت اندازه گیری دو روش صحیح و نادرست وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

جوشکاری  دقیق

هدف از این روش تولید قطعه ای است که به شکل نهایی بسیار نزدیک باشد. پس از شکل دهی نهایی نیازی به پردازش نیست. در جوشکاری  دقیق ابعاد قطعه با دقت آماده می شود و پس از ساخت قطعه باید در مناسب ترین مکان قرار گیرد.

جوشکاری  معمولی

در فرآیندهای مختلف مواد جوشکاری  بین قالب ها تشکیل شده و قطعه مورد نظر به دست می آید. پس از آن لایه ها و مواد اضافی را جدا می کنند.

طبقه بندی روش های جوشکاری  بر اساس نوع قالب

با توجه به نوع قالب، جوشکاری  به سه روش قالب باز، فورج نورد گرم و فورج استوانه ای انجام می شود. در اینجا به هر یک نگاهی می اندازیم:

بوکاک جوشکاری

در فورج قالب باز با استفاده از چکش قطعه ضربه می زند و شکل آن تغییر می کند. در این نوع جوشکاری  قطعات می توانند آزادانه حرکت کنند.

پریشان فورج

جوشکاری  به روش هات استیک (فورج ماشینی) به منظور افزایش سایز میله یا لوله انجام می شود. این روش یکی از ساده ترین انواع جوشکاری  است که طی آن قطعه بین قالب شیاردار قرار می گیرد و با فشار به آن شکل می گیرد. از این روش برای ساخت سوپاپ موتور، کوپلینگ، پیچ و برخی اتصالات فلزی دیگر استفاده می شود.

تشدید کاذب

در این روش حرارت روی سطح ریشه کاهش می یابد. پس از آن، قطعه بین دو غلتک که در جهت مخالف حرکت می کنند هدایت می شود. هدف از استفاده از این روش کاهش ضخامت قطعه است. این روند تا زمانی ادامه می یابد که قطعه به شکل دلخواه برسد.

جوشکاری فورجینگ انواع و مزایای آن

جوشکاری فورجینگ انواع و مزایای آن

حلقه نورد

در این روش از دو غلتک برای شکل دادن به حلقه استفاده می شود. یک غلتک از سوراخ عبور می کند و غلتکی دیگر قسمت را از بیرون فشار می دهد. با چرخش غلتک ها و فشرده شدن حلقه، ضخامت حلقه به تدریج کاهش می یابد و قطر آن افزایش می یابد.

نتیجه

در فرآیند جوشکاری برای تشکیل آهن و سایر فلزات ابتدا باید آنها را تا نقطه ذوب حرارت داد و سپس به دو روش دستی و ماشینی شکل داد. از این نوع جوشکاری محصولات فولادی مختلفی مانند میخ، تیرآهن، ورق و لوله تولید می شود

جوشکاری فورج چیست؟

در فرآیند تولید، مواد به مایع جامد تبدیل می‌شوند و سپس با اعمال گرمای ویژه تشکیل می‌شوند.

چند نوع روش ساخت با توجه به نوع قالب طبقه بندی می شود؟

انواع روش های جوشکاری  عبارتند از فورج قالب باز، فورج گرم، فورج رولی و نورد حلقه.

کدام فلزات برای جوشکاری مناسب هستند؟

جوش فورج برای آلومینیوم، آهن، برنج، مس و البته فولاد مناسب است.

 

جوشکاری جوشکاری ؛ انواع و فواید آن

جوشکاری جوشکاری ؛ انواع و خواص آن

برای شکل دادن و ساخت قطعات فلزی از روش های زیادی مانند جوشکاری استفاده می شود. اکثر جوشکاری هایی که امروزه انجام می شود را می توان به دو دسته تقسیم کرد: جوشکاری قوس الکتریکی و جوشکاری تفنگی.

یکی از انواع جوش، جوش جوشکاری  است. در واقع جوشکاری  جوشکاری یک فرآیند اتصال است که در آن فلز با حرارت دادن در دمای بالا ذوب می شود و سپس با روش های مختلف شکل می گیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با فرآیند جوشکاری ، انواع آن، مزایا و معایب آن آشنا کنیم. با کشور آهنین همراه باشید.

لیست محتویات پنهان

جوش مصنوعی چیست؟

انواع جوش و جوشکاری

چه فلزاتی برای جوشکاری ولو مناسب هستند؟

چه ابزارهایی برای جوشکاری مورد نیاز است؟

مزایا و معایب ساخت جوش

کاربرد جوشکاری جوشکاری

انواع جوشکاری

روش های ساخت مرتبط با دقت ابعادی

طبقه بندی روش های جوشکاری  بر اساس نوع قالب

جوش لب به لب چیست؟

جوشکاری فورج شامل اعمال مقدار ثابتی از حرارت برای ذوب و اتصال قطعات فلزی است. این روش یکی از ساده ترین روش های اتصال فلزات است و از زمان اختراع برق مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع جوشکاری می تواند فلزات مشابه و غیر مشابه را به یکدیگر متصل کند.

معمولاً 50 تا 90 درصد دمای ذوب برای تشکیل لحیم مورد نیاز است. گرم شدن بیش از حد فلز باعث پخش شدن جرقه بدون اکسیداسیون می شود. دمای جوش بسته به نوع فلز متفاوت است. دمای نصب نیز باید قبل از گرمایش بررسی شود. کربن موجود در فلز شروع به اکسید شدن می کند و در صورت افزایش دما، فلز از بین می رود. اکسیداسیون ایجاد یک پوسته یا سرباره روی سطح فلز است که می تواند از جوشکاری آن جلوگیری کند. قطعات فلزی کثیف یا کثیف دمای ذوب را افزایش می دهند.

جوشکاری جوشکاری

جوشکاری فورج

انواع جوش و جوشکاری

قدیمی ترین روش جوشکاری، جوش لب به لب است که از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. به طور کلی جوشکاری به دو نوع ذوبی و دیفیوژن تقسیم می شود.

جوش لحیم کاری

در جوشکاری ذوبی، دو قطعه فلزی غیرمشابه با استفاده از حرارت به یکدیگر متصل می شوند. هیچ فشاری در طول این فرآیند لازم نیست. فیوژن در جوشکاری گاز، قوس الکتریکی و مقاومتی استفاده می شود. در واقع جوش ذوبی بهترین گزینه برای اتصال انواع فلزات است.

جوش مرکزی

برخلاف روش اول، در روش جوشکاری دیفیوژن برای جوشکاری نیازی به گرما و حرارت نیست. عامل اصلی در این نوع جوشکاری فشار است. جوشکاری اصطکاکی و غلتکی رایج ترین نوع جوشکاری انتشاری است.

کدام ابزار برای جوشکاری ولو مناسب است؟

جوش سوگما برای فلزاتی مانند آلومینیوم، آهن، مس، برنج و البته فولاد مناسب است. با این حال، آهن رایج ترین فلزی است که برای این نوع جوشکاری استفاده می شود. در واقع، مهم نیست که فولاد کربن بیش از حد یا کم داشته باشد، به شرط آنکه تا دمای کافی گرم شود.

برای جوشکاری فورجینگچه ابزارهایی لازم است؟

منبع حرارت: می توان از زغال چوب استفاده کرد.

فشار هیدرولیک یا چکش الکتریکی: برای صاف کردن و تشکیل فلز داغ

Flux: به تشکیل سطح چسبنده کمک می کند.

مزایا و معایب جوشکاری

هدف هر فرآیند جوشکاری تولید یک جوش با کیفیت خوب است و این فرآیند جوشکاری به رسیدن به آن هدف کمک می کند. اگر جوش قوی می خواهید، لحیم کاری بهترین روش اتصال است. در زیر دو مزیت مهم این روش شرح داده شده است.

در این فرآیند صدای کمی ایجاد می شود.

برخلاف سایر روش های جوشکاری، این روش به فلز پرکننده نیاز ندارد.

از معایب این روش جوشکاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عملیات جوشکاری فورج بسیار دشوار است و به مهارت بالایی نیاز دارد. در نتیجه برای انجام این روش به مهارت مناسب نیاز است.

این روش جوشکاری یکی از کندترین فرآیندهای جوشکاری است که با دست انجام می شود.

یکی از اتصالاتی که در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود، اتصالات جوشی هستند. اتصالات جوشی انواع مختلفی دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.

# باید پوشیده شود

ملت های آهنی

توصیه تخصصی از آهن میلز: این مقاله را با بررسی 5 نوع کانکتور فلزی بیاموزید

بررسی 5 نوع اتصالات لحیم فلزی

کاربردهای جوشکاری جوشکاری

در گذشته از جوشکاری جوشکاری  برای ساخت بسیاری از اقلام مانند ابزار کشاورزی، ظروف پخت و پز و نرده ها استفاده می شد. امروزه از این نوع جوش برای ساخت دیگ‌ها، مخازن تحت فشار و لوله تفنگ استفاده می‌شود.

انواع جوشکاری

به طور کلی، چهار نوع جوشکاری  وجود دارد: جوشکاری  سرد، جوشکاری  گرم، جوشکاری  گرم و جوشکاری  همدما. در زیر توضیحات کاملی در مورد هر یک از این چهار مورد ارائه شده است.

خنک کننده سرد

این فرآیند در دمای اتاق و در چند مرحله انجام می شود. دمای محیط تا زمانی که فلز اکسید شود کاهش می یابد. دقت در اندازه گیری های این روش نسبت به سایر روش ها بیشتر است. جوشکاری  سرد برای فلزاتی مانند سرب، آلومینیوم و قلع و نه برای فولاد استفاده می شود. مزایا و معایب این روش به شرح زیر است:

مزایای جوشکاری  سرد:

دقت بالا و تحمل کم

بهبود استحکام قطعات

سطح نهایی بهتر است

محافظت از مواد در برابر اکسیداسیون

معایب سردخانه:

فشار ساخت بالا

راه اندازی در سطوح مختلف

بین مراحل پخت.

استحکام پایین قطعات

رگه داغ

در این روش قطعه زیر دمای کریستالیزاسیون حرارت داده می شود. در حین جوشکاری  حرارت از قطعه داغ به قالب و محیط اطراف منتقل می شود. خواص مواد نیز در طول فرآیند متفاوت است. مزایا و معایب این روش به شرح زیر است:

مزایای فورج گرم:

پلاستیسیته بالا

نیازی به پخت نیست

معایب فورج گرم:

هزینه بالای تجهیزات

نیاز به مقاومت تجهیزات در برابر فشار و گرما ایجاد می شود

مش داغ

در عملیات جوشکاری  گرم، دمای قطعات باید بالا باشد تا از تنش جلوگیری شود. اگر دمای قطعه بالا باشد باعث اکسیداسیون شدید می شود و دقت ابعادی قطعه بسیار مشکل می شود.

مزایا و معایب روش ذوب داغ به شرح زیر است.

مزایای فورج گرم:

توانایی ایجاد اشکال پیچیده

مدت زمان خوب

فشار شکل دهی کم

قطعات صاف و حجیم را فورج کنید

معایب فورج گرم:

پایداری کم

دره خیلی طولانی است

قابلیت تغییر ابعاد قطعه

جوشکاری  ایزوترمال

در این نوع ساخت نسبت تنش کمتر از روش های دیگر است. در ترموفرمینگ، فلز و قالب تا یک دما گرم می شوند. دمای m در این فرآیند بالاتر از دمای روش های معمولی است.

انواع روش های ضرب با توجه به دقت اندازه گیری

در مورد دقت ابعادی دو روش ایجاد دقیق و استاندارد وجود دارد که در ادامه به ارائه آنها می پردازیم.

تقلب دقیق

هدف از این روش تولید قطعه ای است که به شکل نهایی بسیار نزدیک باشد. پس از شکل دهی نهایی، نیازی به ماشین کاری نیست. در جوشکاری  دقیق، ابعاد قطعه با دقت ساخته می شود و قطعه باید پس از ساخت در موقعیت ایده آل قرار گیرد.

اووم آهنگر

در فرآیندهای مختلف، مواد جوشکاری  در قالب شکل گرفته و قطعه مورد نظر به دست می آید. پس از آن، چین ها و مواد اضافی را جدا می کنند.

طبقه بندی فرآیندهای قالب گیری بر اساس نوع قالب

با توجه به نوع قالب جوشکاری  به سه روش قالب باز، فورج گرم و جوشکاری  انجام می شود. در زیر به معرفی هر یک از آنها می پردازیم:

مرجع رستگاری می سازند

هنگامی که یک قالب باز ایجاد می شود، قسمتی که شکل خود را تغییر می دهد با استفاده از چکش ضربه می زند. در این نوع ساخت قطعات می توانند آزادانه حرکت کنند.

یک آشفتگی داغ

جوشکاری  با پرس گرم (فورجوی ماشینی) انجام می شود تا میله یا لوله بزرگتر شود. این روش یکی از ساده ترین انواع قالب گیری است که تکه چوب را در مرکز یک قالب منحنی قرار می دهند و با فشار دادن به آن شکل می دهند. از این روش برای ساخت سوپاپ موتور، کوپلینگ، پیچ و سایر اتصالات فلزی استفاده می شود.

بالا رفتن

در این فرآیند حرارت روی سطح میله کاهش می یابد.پس از آن قطعه در جهت مخالف بین دو غلتک حرکت می کند.هدف از استفاده از این فرآیند کاهش ضخامت قطعه است.این روند تا زمانی که قطعه قطعه شود ادامه می یابد. به شکل دلخواه است

حلقه نورد

در این روش از دو غلتک برای شکل دادن به حلقه استفاده می شود. یک غلتک از سوراخ عبور می کند و غلتک دیگر قسمت را از بیرون فشار می دهد. هنگامی که غلتک ها و حلقه فشرده می شوند، ضخامت حلقه کاهش می یابد و قطر آن افزایش می یابد.

نتیجه

در فرآیند جوشکاری جوشکاری ، برای تشکیل فولاد و سایر فلزات، ابتدا باید آنها را تا نقطه ذوب حرارت داد و سپس به دو روش دستی و مکانیکی شکل داد. محصولات میلگرد، تیرآهن، ورق، لوله و … با این نوع جوش تولید می شوند. یکی از مزایای اصلی این نوع جوش عدم نیاز به فلز پرکننده است. در قدیم از آهنگرها و جوشکاران برای ساختن سلاح و زره استفاده می کردند. جهت مشاوره و خرید هر نوع مقاطع فولادی با کارشناسان آسیاب آهن با شماره 03135020 تماس حاصل فرمایید.

منبع تاتو چیست؟

در حین جوشکاری ، با اعمال حرارت مخصوص، ماده از جامد به مایع تبدیل شده و سپس شکل می گیرد.

آیا روش های قالب گیری با توجه به نوع قالب به دسته های مختلفی تقسیم می شوند؟

انواع روش های جوشکاری  عبارتند از فورج قالب باز، فورج گرم، جوشکاری  نورد و نورد حلقه.

کدام فلزات برای جوشکاری جوشکاری  مناسب هستند؟

جوش تحت فشار برای آلومینیوم، آهن، مس، مس و فولاد ضد زنگ مناسب است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *