دسته‌بندی نشده

خمکاری پروفیل چیست روش‌های اجرایی آن

خمکاری پروفیل چیست روش‌های اجرایی آن

چرخاندن پروفایل به چه معناست؟ هدف از چرخاندن پروفیل چیست؟ انواع دستگاه خم پروفیل انواع مدل خم پروفیل محاسبه خم پروفیل خم پروفیل ها مصالح اساسی سازه های مسکونی و صنعتی هستند و هر کدام دارای طول خاصی هستند. برای برخی از پروژه ها، ما به حلقه های تصویر در طول فعالیت نیاز داریم. به همین دلیل باید از پروفیل های منحنی و پیچیده استفاده کرد. این کار با دست و ماشین انجام می شود که اصول و قواعد خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی این اصول و روش ها می پردازیم. تا پایان این متن با ما همراه باشید.

خم شدن پروفیل چیست؟

در این کار سطح خارجی پروفیل حالت ارتجاعی پیدا کرده و به لایه داخلی فشار مضاعفی وارد می شود. این کشش باعث پرش محصول می شود. اگر پروفیل انعطاف لازم را داشته باشد، می تواند خم شود و شکل دلخواه را به خود بگیرد. هزینه خمش جدا از قیمت پروفیل محاسبه می شود.

خم شدن پروفیل فرآیندی است که برای افزایش سهولت کار پروژه انجام می شود. در طی این فرآیند، قوطی تحت تأثیر نیروهای مکانیکی تغییر شکل می دهد.

درجه انعطاف پذیری این محصول به درصد کربن استفاده شده در ساختار آن بستگی دارد. هر چه محتوای کربن بیشتر باشد، محصول سخت تر و شکننده تر خواهد بود. خم شدن گرم و سرد انجام می شود. محصولات سخت و شکننده با نورد گرم ساخته می شوند و پروفیل هایی با درصد کربن پایین با نورد سرد خم می شوند.

هدف از خم شدن پروفیل چیست؟

خم کاری ورق های فلزی به دلایل مختلفی انجام می شود و روش آن بستگی به نوع ورق فلزی دارد. پروفیل های منحنی را می توان در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، پتروشیمی، کشاورزی، کشتی سازی و … استفاده کرد. از مهمترین کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید انواع جعبه های الکترونیکی

ساخت قطعات کشتی.

ساخت ابزار و ادوات کشاورزی

ساخت اسکلت و فونداسیون ساختمان

تولید تجهیزات کارخانه

انواع مواد برای پروفیل های خم شده

یکی از عوامل موثر در انتخاب دستگاه های خمشی ضخامت دیواره، جنس، ابعاد و شکل قطعه فولادی است. پروفیل ها در مواد، اندازه و شکل متفاوت هستند. بنابراین لازم است برای تولید هر محصول از تجهیزات خاصی استفاده شود. تمام پروفایل ها را برای بخش ها و بخش های مختلف صنعت یا ساخت و ساز در دسترس قرار می دهد. مهمترین وسایل مورد استفاده در این کار:

دستگاه پروفایل

تجهیزات برای نورد پروفیل افقی و عمودی

دستگاه خم کن برای پروفیل های بزرگ

تجهیزات شکل مجهز به سیستم کنترل

دستگاه خم کن پروفیل نیمه اتوماتیک

دستگاه های خم کن برای پروفیل های بسیار بزرگ

دستگاه خم پروفیل و تسمه

E…

انواع پروفیل خمشی

همانطور که قبلا ذکر شد خم پروفیل را می توان به صورت دستی و صنعتی انجام داد. در صورتی که محصول مورد نظر ضخامت زیادی نداشته باشد، خم شدن باید به صورت دستی انجام شود. برای محصولات ضخیم روش های صنعتی مناسب است. خم شدن ضخامت پروفیل را افزایش نمی دهد. با این حال، در مورد طول ممکن است تغییرات جزئی در این محصولات وجود داشته باشد.

خم شدن دستی

این فرآیند همانطور که از نامش پیداست با استفاده از نیروی مکانیکی توسط شخص انجام می شود. برای این کار می توانید از ابزارهایی مانند چکش، آچار f شکل، شابلون و … استفاده کنید. اگر می خواهید محصولی با ضخامت بالا را با دست پانچ کنید، باید آن را گرم کنید، به این فرآیند پروفیل گرم می گویند.

در این فرآیند باید محصول مورد نظر را در بخاری قرار داد و سپس با نگه داشتن آن بین دو میله، فرآیند خمش را انجام داد. گرما باعث ایجاد ترک در لبه های داخلی پروفیل می شود که با جوشاندن می توان آنها را از بین برد. این تکنیک “برش بین ران ها” نامیده می شود که بیشتر برای قوطی ها کاربرد دارد.

خمش صنعتی

این روش برای پروفیل هایی با ضخامت بالا قابل استفاده است. دستگاه های مختلفی برای این منظور وجود دارد که یکی از آنها «سه غلتک» نام دارد. در این روش از سه غلتک افقی و عمودی برای خمش استفاده می شود. غلتک اول و دوم ثابت هستند اما غلتک سوم متحرک است.

محاسبات انحنای پروفایل

فرآیند خم شدن پروفیل بسیار ظریف است و نیاز به دقت و زمان دارد. قبل از انجام این کار، باید از فرمول صحیح برای محاسبه طول منحنی استفاده کنید. برای این کار از فرمول زیر استفاده می شود:

طول اولیه = فاصله از لبه تا مرکز ثقل 1 + مقدار خم مجاز + فاصله از لبه تا مرکز ثقل 2

بهتر است قبل از انجام این کار به موارد زیر توجه کنید.

ویژگی های خمشی

پارامتری که هنگام خم کردن پروفایل برنامه استفاده می شود

طول اولیه (Lo) طول محصول مورد نیاز برای خم شدن

زاویه θ اندازه تغییر شکل مورد نظر در محصول است

شعاع R، درجه خمش و انحنای خمشی

مرکز ثقل G طول اولیه را محاسبه کنید

توضیح: فرمول محاسبه برای انجام این فرآیند همانند فرمول طول خمشی ورق فولادی است. با این تفاوت که باید به فاصله خم تا مرکز ثقل توجه کنیم.

پروفیل را می توان خم کرد

بهترین راه برای خم کردن آن، بریدن گلو است. برای بریدن نی باید زاویه نی را با استفاده از فرمول آن بدست آورید (α = 180 – β). در این فرمول α ضریب فاق و β زاویه خمش خارجی است. اگر ضخامت قوطی نازک باشد، اگر مثلثی و ضخیم باشد، ذوزنقه از وسط طول اصلی گرفته شده است. سپس قوطی را می توان به صورت دستی یا صنعتی تا کرد. در مرحله پایانی، دو لبه برش خورده به هم جوش داده می شوند.

کلام پایانی

در بسیاری از پروژه های ساختمانی و صنعتی تغییر شکل و نوع مقاطع فولادی ضروری است. به همین دلیل، خم کردن محصولاتی مانند پروفیل ضروری است. انحنای پروفیل به دو صورت دستی و صنعتی انجام می شود. در مقاله قبل این دو روش، کاربردهای خمشی، نحوه انجام محاسبات و دستگاه های خمشی شرح داده شد. امیدواریم از این مقاله مفید لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

در چه مواردی می توان از فرآیند خمش پروفیل استفاده کرد؟

از این محصول می توان برای ساخت و ساخت تجهیزات کشتی، قطعات کارخانه و بسیاری از صنایع دیگر استفاده کرد.

چند نوع خمش پروفیل وجود دارد؟

این فرآیند به صورت دستی و صنعتی انجام می شود.

خم کردن پروفیل دستی برای چه محصولاتی مناسب است؟

در صورتی که محصول مورد نظر ضخامت زیادی نداشته باشد می توان از روش خمش دستی استفاده کرد.

پروفیل منحنی چیست؟ روش کاربرد آن

پروفیل خمشی

دسترسی سریع به محتوای این مقاله

منظور از خم شدن پروفیل چیست؟ هدف از خم شدن پروفیل چیست؟ انواع ابزار خم پروفیل انواع مدل خم محاسبات خم پروفیل خم پروفیل

پروفیل ها مصالح اساسی سازه های مسکونی و صنعتی هستند و هر کدام هدف خاصی دارند. در برخی از پروژه ها، ما نیاز داریم که نمایه را در حین کار تا کنیم. بنابراین استفاده از پروفایل te و پیچیده ضروری است. این کار با دست و ماشین انجام می شود که قوانین و مقررات خاص خود را دارد. در این مقاله به بررسی این تکنیک ها و روش ها می پردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از پروفیل خمشی چیست؟

در این کار سطح بیرونی پروفیل انعطاف پذیر شده و فشار مضاعفی به لایه داخلی وارد می شود. این انبساط باعث فنری شدن محصول می شود. زمانی که پروفیل انعطاف لازم را داشته باشد، می توان آن را خم کرد و به شکل دلخواه در آورد. قیمت خمش جدا از قیمت پروفیل محاسبه می شود.

خم شدن پروفیل فرآیندی است که برای بهبود سهولت کار پروژه انجام می شود. در طی این فرآیند، قوطی تحت تأثیر نیروهای مکانیکی تغییر شکل می دهد.

درجه انعطاف پذیری این محصول به درصد کربن استفاده شده در ساختار آن بستگی دارد. هر چه محتوای کربن بیشتر باشد، محصول سخت تر و شکننده تر خواهد بود. خمش به روش های سرد و گرم انجام می شود. محصولات سخت و شکننده با نورد گرم و پروفیل هایی که درصد کربن پایینی دارند با نورد سرد خم می شوند.

هدف از خم شدن پروفیل چیست؟

خمکاری ورق فلزی به دلایل مختلفی انجام می شود و نحوه انجام آن به نوع ورق فلزی بستگی دارد. پروفیل های منحنی را می توان در زمینه های مختلفی مانند ساخت و ساز، پتروشیمی، کشاورزی، کشتی سازی استفاده کرد. از مهمترین زمینه های استفاده از آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساخت انواع جعبه های الکترونیکی

تولید کننده قطعات کشتی

تولید ادوات و ادوات کشاورزی

ساخت اسکلت و فونداسیون ساختمان

تولید تجهیزات کارخانه

نوع دستگاه برای تغییر نمایه

یکی از مواردی که در انتخاب ابزارهای نگهدارنده تاثیر می گذارد، ساختار دیوار، جنس، اندازه و شکل قطعات فلزی است. پروفیل ها در مواد، ابعاد و بخش ها متفاوت هستند. به همین دلیل، باید از ابزار خاصی برای ایجاد آنها استفاده کنید. این اجازه می دهد تا هر نمایه ای برای مناطق و بخش های مختلف کسب و کار یا ساختمان استفاده شود. مهمترین ابزار مورد استفاده در این کار عبارتند از:

خمکاری پروفیل چیست روش‌های اجرایی آن

خمکاری پروفیل چیست روش‌های اجرایی آن

دستگاه پروفایل

دستگاه نورد پروفیل افقی و عمودی

دستگاه خم کن برای پروفیل های بزرگ

ساخت تجهیزات مجهز به کنترل

دستگاه خم کن نیمه اتوماتیک دوبل

دستگاه خم کن برای پروفیل های بسیار بزرگ

دستگاه خم کن پروفیل و تسمه

و…

انواع مدل های خم پروفیل

همانطور که گفته شد می توان از پروفیل ها در تولید استفاده کرد. در صورتی که محصول مورد نظر زیاد بزرگ نباشد، فرآیند کاشت باید با دست انجام شود. برای محصولات با ضخامت بیشتر، فرآیند ساخت بهتر است. خم شدن ضخامت پروفیل را افزایش نمی دهد. اما از نظر طول می تواند تفاوت کمی در این محصولات ایجاد کند.

خم شدن دست

این فرآیند همانطور که از نامش پیداست با استفاده از نیروی مکانیکی انسان انجام می شود. برای این کار می توانید از ابزارهایی مانند چکش، آچار اف، شابلون و … استفاده کنید. اگر قصد دارید محصولی با ضخامت بالا را با دست خم کنید، باید آن را گرم کنید، به این فرآیند خمش پروفیل گرم می گویند.

در این فرآیند باید محصول مورد نظر را در کوره گرم شده قرار داد و سپس با نگه داشتن آن بین دو طناب، فرآیند سیم پیچی را انجام داد. گرما باعث ایجاد ترک در لبه های داخلی پروفیل می شود که با چکش می توان آنها را از بین برد. به این تکنیک «فاق برش» گفته می شود که عمدتاً برای قوطی ها استفاده می شود.

خم شدن کسب و کار

این روش را می توان در صف های طولانی استفاده کرد. ابزارهای مختلفی برای این منظور وجود دارد که یکی از آنها «سه رول» نام دارد. در این روش از سه حلقه افقی و عمودی برای تا زدن استفاده می شود. چرخ اول و دوم ثابت هستند اما چرخ سوم حرکت می کند.

محاسبات خمش متناسب

فرآیند خمش پروفیل بسیار حساس است و نیاز به دقت و زمان دارد. قبل از انجام این کار، باید از فرمول صحیح برای محاسبه طول چرخش استفاده کنید. برای این کار از فرمول زیر استفاده می شود:

طول اول = فاصله لبه تا مرکز ثقل 1 + مقدار مجاز خم + فاصله لبه تا مرکز ثقل 2

قبل از انجام این کار، توصیه می کنیم به موارد زیر توجه کنید:

خواص خمشی

پارامتری که برای خم کردن نمایه برنامه استفاده می شود

طول اولیه (Lo) طول محصول مورد نیاز برای خم شدن

زاویه θ مقدار تغییر شکل مورد نیاز در محصول است.

شعاع R، درجه خمیدگی و انحنا

مرکز ثقل G طول اولیه را محاسبه کنید

توجه: فرمول محاسبه برای انجام این فرآیند مانند فرمول طول خمش ورق فولادی است. با این تفاوت که باید به فاصله خم ها تا مرکز ثقل توجه کنیم.

نمایه را می توان کلیک کرد

بهترین روش برای خم کردن قوطی ها بریدن وسط آن است. زاویه کاهش باید با استفاده از فرمول آن (α = 180 – β) به دست آید. در این فرمول α نسبت راهرو و β زاویه شیب خارجی است. اگر ضخامت قوطی نازک باشد یک قطعه مثلثی شکل و اگر ضخیم باشد یک ذوزنقه از نصف طول اولیه جدا می شود. پس از آن، شیشه را می توان به صورت دستی یا صنعتی خم کرد. در مراحل پایانی دو لبه برش خورده به هم جوش داده می شوند.

اخرین حرف

در بسیاری از پروژه های ساختمانی و صنعتی تغییر شکل و نوع پروفیل های فولادی خاص ضروری است. به همین دلیل، خم کردن برخی محصولات مانند پروفیل ضروری است. خمش پروفیل ها به دو صورت دستی و صنعتی انجام می شود. در مقاله فوق این دو روش، کاربردهای خمشی، محاسبات و تجهیزات خمشی توضیح داده شده است. امیدواریم از این مقاله مفید لذت برده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

در چه شرایطی می توان از فرآیند خمش پروفیل استفاده کرد؟

این محصول را می توان در تجهیزات دریایی، قطعات کارخانه و بسیاری از زمینه های دیگر در ساخت و ساز استفاده کرد.

چند نوع بسته بندی پروفیل وجود دارد؟

این فرآیند به صورت دستی و صنعتی انجام می شود.

خمش دستی پروفیل برای کدام محصولات مناسب است؟

اگر محصول مورد نظر خیلی ضخیم نیست می توانید از روش تا زدن دستی استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *