دسته‌بندی نشده

درز انقطاع چیست؟ و نحوه محاسبه

درز انقطاع چیست؟

کل ساختمان محدود شده است. این محدودیت ها باعث ایجاد تنش در سازه ها با ارتعاشات ناشی از عواملی مانند زلزله می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان های مجاور در اثر ارتعاشات حاصل، درز خاصی به نام درز برشی در نظر گرفته می شود. این کار زمانی انجام می شود که زمین مورد نظر از نظر ساختاری یک کشور همسایه با پلاک مجاور در نظر گرفته شود. بخیه ها انواع مختلفی دارند مانند انقباض، انبساط و غیره. اگر قصد ساخت سازه را نیز دارید، لازم است اطلاعاتی در مورد اینکه درز برش چیست و چگونه محاسبه می شود به دست آورید. با ما بمان.

چرا باید در اجرای ساختمان ها برش درز را در نظر بگیریم؟

به عنوان مثال، در نظر بگیرید که چند ساختمان به یکدیگر و به طور دقیق متصل شده اند. پس از مدتی زلزله ای رخ داد و زلزله باعث شد نیروها ساختمان را جابجا کنند. در واقع این نیروها سازه ها را تخریب می کنند برای جلوگیری از این اتفاق باید بین ساختمان ها فاصله ایجاد کرد

نحوه محاسبه درز برش

هنگام محاسبه درز برش باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. یکی از این پارامترها کاربری ساختمان است. طبق استاندارد 2800 این محاسبات برای سازه های 8 طبقه و بیشتر متفاوت است.

محاسبه درز برش در ساختمان های 8 طبقه و کمتر

طبق ضوابط درزهای برش در استاندارد 2800، ساختمان ها برای پیش بینی این شکاف باید فاصله مشخصی از یکدیگر داشته باشند. به همین دلیل در ساختمان های هشت طبقه یا کمتر، فاصله هر طبقه از مرز زمین فرعی نباید از 5 هزارم ارتفاع آن از سطح پی کمتر باشد. این محاسبه با فرمول زیر انجام می شود.

محاسبه درزهای بریده شده برای ساختمان های هشت طبقه و کمتر

محاسبه درز برشی برای ساختمان های بیش از 8 طبقه

طبق استانداردی که در بالا ذکر شد فاصله دو ساختمان مجاور در سازه های بیش از 8 طبقه باید با تغییر ضلع غیرصفر تخته و در نظر گرفتن پایه دلتا محاسبه شود. پس از این محاسبه برای دو سازه، می توان از ریشه مجموع مربع های دو عدد برای محاسبه درز برش استفاده کرد. در نتیجه از فرمول زیر استفاده می شود.

محاسبه درزهای برشی ساختمان هشت طبقه

محاسبه درز برش در موارد خاص

در صورتی که املاک مجاور فاقد ویژگی یا ساختاری باشند، حداقل فاصله برای هر لایه از زمین همسایه باید 70% مقدار جابجایی جانبی غیرخطی طرح محاسبه شود. برای این مورد از فرمول زیر استفاده کنید

برش را در موارد خاص محاسبه کنید

نکات و ترفندهای ضروری برای لحاف کاری

بهتر است درزهای برش خورده در پلان های سایت، پلان های تیر و معماری ساختاری دقیق برای اطمینان از قرارگیری آنها نشان داده شود. با توجه به تشعشعاتی که در حین ساخت سازه ایجاد می شود، قیمت تیرآهن یکی از پارامترهایی است که بر صورتحساب نهایی تأثیر می گذارد.

باید به ابعاد ستون ها از پایه تا بالای ساختمان توجه شود، به ویژه آن ستون هایی که ابعاد آنها تا بالا ادامه دارد. در مورد این نوع ستون ها یا دیوارهای برشی باید فاصله درز بریده شده در تمامی طبقات خاک پیش بینی شود.

علاوه بر موارد ذکر شده باید سازه ای با دیوار اولیه در طبقه زیرین در نظر گرفته شود. در این نوع ساختمان ها اتصالات لب به لب کف با دیوارهای فونداسیون باید مطابق با مشخصات واحدهای ساکن اجرا شود.

اجرای درز زنی بسیار حائز اهمیت است که گاها اداره ثبت و شهرداری توجه ویژه ای به محوطه زیر بنا دارند.

در صورتی که ساختمان مجاور با درز شکسته سازگاری نداشته باشد، بازرس ساختمان در حال ساخت باید قبل از انجام کار کلیه الزامات فنی و قانونی را بررسی کند.

جای درز کجاست؟

درز ناپیوسته فاصله ایجاد شده بین دو سازه برای جلوگیری از برخورد آنها در هنگام زلزله است. به همین دلیل لازم است فاصله تا مرز بین زمین و زمین مجاور در نظر گرفته شود. بدون شک پر نکردن فضای بین دو ساختمان نه تنها به لانه پرنده تبدیل می شود، بلکه زیبایی سازه را از نظر زیبایی از بین می برد. مواد انعطاف پذیر، نرم و کم مقاومت برای پر کردن شکاف توصیه می شود.

انواع درزهای دیگر را بشناسید.

بخیه ها انواع مختلفی دارند. هر یک از این فضاها در مکان ها و شرایط خاصی متناسب با ویژگی ها و مواد اولیه به کار رفته در تولید آن استفاده می شود. از جمله این درزها می توان به دوخت های اجرایی، جمع شدگی و … اشاره کرد. در ادامه به شرح مختصری از آنها می پردازیم.

درزهای اجرایی

درزهای اجرایی به نام درزهای ساختمانی نیز شناخته می شوند. به طور کلی پذیرفته شده است که این درز ریختن را تسهیل می کند و محدودیت های حجم ریزش موجود را در نظر می گیرد. با این نوع فاصله گذاری، پیوستگی بین بتن و آرماتور باید در دو مقطع مجاور حفظ شود. در صورتی که بتن ریزی بیش از 30 دقیقه قطع شود تشکیل درز اجرایی باید در نظر گرفته شود. برای انجام بهتر این فرآیند، توصیه می کنیم مقاله آنچه باید در مورد بتن و محصولات بتنی بدانید را مطالعه کنید.

بخیه های انقباضی

این نوع بخیه ها در واقع به دوخت متحرک معروف هستند. این حفره ها برای جلوگیری از انقباض ترک های بتن ایجاد می شوند. در صورت اجرای نامناسب یا عدم اجرای درزهای انقباضی، ترک بر روی سطوح روسازی ها و دیوارهای بتنی ایجاد می شود.

درزهای انبساط

به طور کلی مفاصل انعطاف پذیر نوعی حرکت مفصل هستند. این شکاف ها جبران می شوند تا امکان انبساط و انقباض تعمیر به دلیل تغییرات دما فراهم شود. بی توجهی به این دندان ها در قسمت های مختلف ساختمان باعث ایجاد ترک در اثر تغییرات دما می شود.

کنترل دوخت

انبساط و انقباض بتن در اثر تغییرات دما و سایر عوامل تنش. به طور کلی این مشکلات باعث کاهش مقاومت بتن و در نهایت منجر به ترک خوردن می شود. برای رفع این مشکل از بخیه های کنترلی استفاده می شود.

مقر

این درز برای جلوگیری از اسکان ناهموار در دو ساختمان مجاور با ویژگی های متفاوت استفاده می شود.

مواد مناسب برای پر کردن درزها

این مواد پرکننده همچنین به عنوان پرکننده شناخته می شوند که ممکن است حاوی الیاف گیاهی، لاستیک، مخلوط آسفالت، پنبه و سایر مواد با حالت انعطاف پذیر و کشسان باشد. در حالت ایده آل موادی که برای پرکردن درزها استفاده می شود باید دارای ویژگی هایی مانند قرارگیری و شکل دهی درزها، انعطاف پذیری و کشسانی، عدم اتصال درز و دوام و طول عمر بالا باشد.

برای جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان های مجاور در اثر ارتعاش، از آب بند مخصوصی به نام درز وقفه استفاده می شود. از دیگر دلایل این تفاوت می توان به محدودیت در پایداری چشم انداز اشاره کرد. 2800 متر و روش محاسبه اختلاف بسته به ارتفاع ساختمان متفاوت است. از آنجایی که برای جلوگیری از برخورد ساختمان ها با یکدیگر شکاف ایجاد می کنند، مهم است که این فاصله و مرز زمین و املاک مجاور خود را در نظر بگیریم. این کدها انواع مختلفی مانند فشرده سازی، گسترش و غیره را شامل می شوند. نظر خود را در مورد این آثار با ما در میان بگذارید.

درز انقطاع چیست؟

درز انقطاع چیست؟

سوالات رایج

دریای بریده چیست؟

یک درز مخصوص به نام درز مانع برای جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان های مجاور در اثر لرزش در نظر گرفته شده است.

چه موادی برای پر کردن درزها مناسب است؟

این مواد پرکننده که به عنوان پرکننده نیز شناخته می شوند، ممکن است الیاف گیاهی، لاستیک، ترکیبات آسفالتی، پنبه و سایر مواد دارای حالت کشسان و کشسان باشند. به

چه نوع درزهایی وجود دارد؟

از درزها می توان به درزهای اجرایی، محدودیت، گسترش، کنترل و درز صندلی اشاره کرد.

همه ساختمان ها محدودیت های حرکتی خاصی دارند. این محدودیت ها باعث ایجاد تنش در سازه های لرزه ای ناشی از عواملی مانند زلزله می شود. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان های مجاور در اثر ارتعاشات ایجاد شده، درز خاصی به نام درز جداکننده در نظر گرفته شده است. این کار زمانی انجام می شود که ملک مورد نظر به نزدیکترین پلاک خودرو نزدیک باشد. بخیه ها انواع مختلفی از جمله فشرده سازی، انبساط و … را شامل می شوند. اگر شما نیز قصد ساختن یک الگو را دارید، باید در مورد میزان درز و نحوه محاسبه آن اطلاعات کسب کنید. با ما بمان.

چرا باید به فکر بریدن درز در کاربری ساختمان باشیم؟

برای مثال، چند ساختمان را در نظر بگیرید که دقیقاً در کنار هم قرار گرفته اند. پس از مدتی زلزله رخ داد و ساختمان ها بر اثر نیروی ناشی از زلزله جابه جا شدند. در واقع این نیروها باعث فروپاشی سازه ها می شوند. برای جلوگیری از این حوادث باید فاصله بین ساختمان ها ایجاد شود.

نحوه محاسبه درز برش

هنگام محاسبه درزهای برش باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از این پارامترها استفاده از ساختمان ها است. طبق استاندارد 2800، این محاسبه برای سازه هایی با 8 طبقه یا بیشتر متفاوت است.

محاسبه بند ناف بریده شده در ساختمان های 8 طبقه و کمتر

طبق ضوابط درز برش در استاندارد 2800، ساختمان ها باید دارای فاصله متقابل معینی باشند تا از این شکاف اطمینان حاصل شود. به همین دلیل در ساختمان های هشت طبقه و کمتر، فاصله هر طبقه از حاشیه زمین لبه باید حداقل 5 هزارم ارتفاع آن از سطح اصلی باشد. این محاسبه با فرمول زیر انجام می شود.

محاسبه سطح برش برای ساختمان های هشت طبقه و کمتر

محاسبه کابل برشی ساختمان های بیش از 8 طبقه

طبق استاندارد ما، در ساختمان های بیش از 8 طبقه، اختلاف دو ساختمان مجاور باید با تغییر مساحت ضلعی که روی زمین نیست و با در نظر گرفتن پایه دلتا محاسبه شود. پس از این محاسبه برای هر دو سازه، می توان از ریشه مجموع مجذورات دو سازه برای محاسبه نقطه برش استفاده کرد. بنابراین از این روش استفاده می شود.

محاسبه لایه برشی ساختمان هشت طبقه

محاسبه درز برش در موارد خاص

در صورت عدم وجود خصوصیات ساختمانهای اطراف یا عدم وجود سازه، حداقل فاصله طبقات باید برابر با 70% ارزش حرکت جانبی بدون خط روی پلان هر یک از زمینهای اطراف در نظر گرفته شود. در این مورد از فرمول زیر استفاده می شود.

محاسبه درز برش در موارد خاص

نکات و ترفندهای مهم برای برش درز

بهتر است درز برش در سایت پلان، پلان های تیر و معماری سازه را با جزئیات مشخص نشان دهید تا از اجرای آنها اطمینان حاصل شود. با توجه به تیرچه ای که در ساخت سازه صورت می گیرد، قیمت تیرآهن یکی از پارامترهای تاثیرگذار در قبض نهایی می باشد.

باید به ابعاد ستون ها از پایین به بالای ساختمان توجه کرد، به خصوص ستون هایی که مدام در حال افزایش اندازه هستند. برای ستون ها یا دیوارهای برشی از این نوع، فاصله درز برش باید از پایین در هر طبقه مشخص شود.

علاوه بر آنچه ذکر شد، باید به سیستم دارای اولین دیوارها در طبقات پایین توجه شود. در این نوع ساخت و ساز، برش نرده در کف با اولین دیوارها باید با توجه به جزئیات واحد عمودی انجام شود.

کاربرد درز برش به قدری مهم است که گاهی اوقات اداره کشور و شهرداری ها برای فضای زیر ساختمان به آن توجه ویژه ای می کنند.

در صورت عدم انطباق ملک مجاور با تخته برش، ناظر ساختمان در حال ساخت باید قبل از انجام کار کلیه نکات فنی و قانونی لازم را در نظر بگیرد.

فاصله درز برش کجاست؟

شکاف شکست فاصله ای است که بین دو سازه ایجاد می شود تا از برخورد آنها با یکدیگر در هنگام زلزله جلوگیری شود. به همین دلیل این فاصله را تا مرز زمینی و املاک مجاور خود در نظر خواهیم گرفت. بدون شک اگر فضای خالی بین دو ساختمان را ایجاد نکنیم، علاوه بر تبدیل شدن به زیستگاه پرندگان، زیبایی سازه را در سطح زیبایی نیز خدشه دار می کند. برای پرکردن این شکاف بهتر است از چیزهایی استفاده کنید که انعطاف پذیر، شکستنی و استحکام کمی دارند.

انواع دیگر بخیه ها را کاوش کنید.

بخیه ها انواع مختلفی دارند. هر یک از این فضاها با توجه به ویژگی ها و مواد اولیه مصرفی در تولید در مکان ها و شرایط خاصی استفاده می شود. از جمله این بخیه ها می توان به بخیه های اجرایی، انقباضی و … اشاره کرد. در زیر شرح مختصری از آنها آورده شده است.

بخیه های اجرایی

دوخت اجرایی به دوخت ساختمانی نیز معروف است. این اتصالات عموماً برای تسهیل بتن و در نظر گرفتن محدودیت های موجود در مورد میزان بتن در نظر گرفته می شوند. در این نوع شکاف، ادامه بین بتن و آرماتور باید در دو مقطع مجاور حفظ شود. در صورتی که زمان توقف عملیات بتن از سی دقیقه بیشتر شود، تشکیل درز عملیاتی باید در نظر گرفته شود. برای انجام بهتر این عملیات، مطالعه مقاله نکاتی که باید در مورد بتن و محصولات بتنی بدانید را توصیه می کنیم.

درز انقباض

این نوع بخیه ها به دوخت معروف هستند. این شکاف ها برای جلوگیری از ترک های ناشی از انقباض بتن طراحی شده اند. در صورت استفاده نادرست یا عدم استفاده از نشانگرها، ترک هایی در سطح جاده ها و دیوارهای بتنی ایجاد می شود.

مفاصل اکستنشن

به طور کلی درزهای انبساط نوعی مفصل حرکتی هستند. این حفره ها به منظور امکان انبساط و انقباض بهتر به دلیل تغییرات دما تعبیه شده اند. بی توجهی به این درزها در قسمت های مختلف ساختمان باعث ایجاد ترک در اثر تغییرات دما می شود.

کنترل دوخت

انبساط و انقباض بتن در اثر تغییرات دما و سایر عوامل باعث ایجاد تنش و کرنش می شود. به طور کلی این مشکلات باعث کاهش مقاومت بتن و در نهایت ایجاد ترک می شود. برای رفع این مشکلات از بخیه های کنترلی استفاده می شود.

صندلی ها

از این اتصالات برای جلوگیری از نشست ناهموار دو ساختمان مجاور که هر کدام دارای خواص متفاوتی هستند استفاده می شود.

مواد مناسب برای پر کردن درزها

این مواد پرکننده پرکننده نامیده می شوند که ممکن است شامل الیاف گیاهی، لاستیک، ترکیبات آسفالتی، پنبه و سایر موادی باشد که حالت انعطاف پذیر و کشسانی دارند. در حالت ایده آل موادی که برای پرکردن درزها استفاده می شود باید دارای ویژگی هایی مانند قرارگیری و ساختار در درزها، انعطاف پذیری و کشسانی، عدم تماس با درز و دوام و طول عمر بالا باشد.

برای جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان های مجاور در اثر ارتعاشات ایجاد شده، درز دیگری در نظر گرفته می شود که به آن درز اختلال می گویند. یکی از دلایل این تفاوت محدودیت ویژگی های نامتقارن است. با توجه به اندازه گیری 2800 و ارتفاع ساختمان، نحوه محاسبه درز وسط متفاوت است. از آنجایی که آنها این تفاوت را برای محافظت از ساختمان در برابر برخورد ایجاد می کنند، در نظر گرفتن این فاصله تا مرزهای کشور و مناطق همجوار مهم است. این درزها انواع مختلفی از جمله کم، کشیده و … را شامل می شود. نظرات خود را در مورد این پروژه به ما بگویید.

سوالات متداول

درز برش چیست؟

به منظور جلوگیری از آسیب دیدن ساختمان های اطراف در اثر ارتعاشات ناشی از آن، استفاده از درزهای مخصوص به نام درزهای متناوب مورد توجه قرار گرفته است.

چه موادی برای پر کردن درزها مناسب است؟

این پرکننده ها به عنوان سنگدانه نیز شناخته می شوند و می توانند حاوی الیاف گیاهی، لاستیک، ترکیبات آسفالتی، پنبه و سایر موادی باشند که حالت انعطاف پذیر و کشسانی دارند. بودن

چه نوع درزهایی را شامل می شود؟

در خیاطی می توان به لیدر، کاهش، گسترش، کنترل و نشستن اشاره کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *