دسته‌بندی نشده

روش محاسبه تعداد  تیرآهن آهن مصرفی در ساختمان یک تا سه طبقه

نحوه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل چگونه است؟

محاسبه مقدار چوب مورد نیاز در یک ساختمان علاوه بر اطمینان از استحکام و مقاومت سازه ای، نقش مهمی در مدیریت هزینه های ساخت نیز دارد. به همین دلیل این کار باید قبل از شروع پروژه و به صورت خوب و کامل انجام شود. اگرچه محاسبه صحیح تعداد درختان به عوامل زیادی بستگی دارد و باید با راهنمایی مهندسان سازه انجام شود، اما روش های زیادی برای محاسبه تعداد درختان استفاده شده وجود دارد. در این مقاله ابتدا عوامل موثر بر میزان غذای مصرفی را معرفی می کنیم و سپس با توجه به دو پارامتر وزن تعداد و تعداد طبقات، تعداد میله های مورد نیاز سازه را ارزیابی می کنیم.

1 اهمیت محاسبه تعداد  تیرآهن ها در ساخت و ساز

2 استفاده از یراق آلات در ساختمان

3 عامل برای محاسبه مقدار چوب استفاده شده در ساختمان

4 روش محاسبه تعداد  تیرآهن های مورد نیاز در یک ساختمان

5 روش اول: تعداد  تیرآهن ها را با توجه به وزن محاسبه کنید

6 فرمول محاسبه وزن  تیرآهن های ساختمانی

7 روش دوم: محاسبه تعداد  تیرآهن ها بر اساس تعداد طبقات

خرید 8  تیرآهن

اهمیت محاسبه تعداد قطعاتی که باید ساخته شوند

تیرآهن آهن در پروژه های ساختمانی به سه صورت اولیه، فرعی و کلاف دار مورد استفاده قرار می گیرد. هر یک از این بیمه ها نیز دارای ویژگی ها و کارکردهای خاص متفاوتی هستند. همچنین انواع  تیرآهن آهن در سایزهای 8 تا 60 تولید و عرضه می شود که باید با توجه به مقاومت مورد نیاز ساختمان، مناسب ترین  تیرآهن آهن برای پاسخگویی به نیاز سازه انتخاب شود. این امر باعث کاهش هزینه خرید  تیرآهن آهن و همچنین ایجاد مقاومت لازم برای تحمل بار ساختمان می شود، اما قبل از تعیین نوع و تعداد  تیرآهن  مورد نیاز ابتدا باید نوع سازه را مشخص کنیم. اکثر ساختمان ها از دو نوع سازه اسکلت بتنی یا اسکلت فلزی ساخته می شوند که در اسکلت فلزی بیشترین استفاده از فولاد است.

به طور کلی می توان گفت که شمارش تعداد  تیرآهن های مورد استفاده در یک ساختمان گام بزرگی در کنترل هزینه ها به خصوص در سازه های فلزی خواهد بود. این امر اهمیت بیشتری دارد زیرا در این نوع سازه ها از  تیرآهن ها و ستون ها استفاده می شود.

استفاده از  تیرآهن های فولادی در ساختمان

تیرآهن ها جزء کلیدی برای تامین مقاومت و توان سازه هستند و وظیفه حمل نیروهای برشی و تنش های ناشی از گشتاورهای خمشی سازه را بر عهده دارند. به همین دلیل نگهداری  تیرآهن ها در سرسره های ساختمان از جمله اعضا می توان به موارد زیر اشاره کرد که از  تیرآهن های فولادی ساخته می شوند:

یک قاب فلزی

قطب های میانی و فرعی

ستون ها و پایه های ستون

نورهای بلند

رعد و برق افقی

بسته های کرومیت باریک

ساخت خودرو

فاکتورهای لازم برای محاسبه میزان چوب ساختمان

انتخاب روشی برای تخمین تعداد  تیرآهن های ساختمان و محاسبه تعداد آنها به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

نوع قاب ساختمان

تعداد لایه ها

نوع و اندازه  تیرآهن

عملکرد  تیرآهن  در ساخت و ساز

هزینه  تیرآهن آهن

1- نوع اسکلت ساختمان

انواع قاب

مهم ترین عامل در محاسبه تعداد  تیرآهن های مورد استفاده در یک سازه، نوع اسکلت آن می باشد.به طور کلی قاب های ساختمان به دو نوع اسکلت بتنی و اسکلت فلزی تقسیم می شوند. مصالح اصلی اسکلت بتنی بتن، سیمان، ماسه، ماسه و انواع میله های فولادی می باشد. و انواع فولاد از جمله  تیرآهن آهن از مصالح اصلی اسکلت فلزی ساختمان نیز محسوب می شود. عوامل تاثیرگذار انتخاب نوع اسکلت عبارت است از: مدت زمان اجرای پروژه، بودجه در نظر گرفته شده، شرایط اقلیمی و طرح ساخت.

از آنجایی که چوب یکی از مواد مهم در مبلمان فلزی است و به دلیل قیمت بالای چوب، بتن همیشه مقرون به صرفه تر از فولاد است، اما به طور کلی اکثر سرمایه گذاران فولاد را ترجیح می دهند. زیرا در این نوع شرایط، مدت زمان پروژه کوتاه است و در نتیجه بازگشت سرمایه سریع است. در ساختمان های فولادی مهندس ناظر بر اساس نوع ساختمان و طرح آن، نوع چوب را تعیین می کند.

2- تعداد طبقات ساختمان

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین تعداد  تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان، تعداد طبقات ساختمان است. البته با افزایش تعداد طبقات، میزان  تیرآهن های مورد نیاز در قسمت های مختلف ساختمان مانند ستون ها، دیوارها و سقف ها نیز افزایش می یابد.

3- نوع و اندازه  تیرآهن

اندازه و نوع  تیرآهن  نیز در تعیین تعداد  تیرآهن های مورد نیاز برای ساخت و ساز موثر است. انتخاب نوع  تیرآهن  بستگی به نظر مهندس سازه و نقشه ساختمان دارد چرا که هر  تیرآهن  در سازه هدف متفاوتی دارد.  تیرآهن های لانه زنبوری و  تیرآهن های پایین معمولی به عنوان مثال در قطعات سازه ای که بارهای زیادی را تحمل نمی کنند استفاده می شود. انواع  تیرآهن های مورد استفاده در ساخت و ساز به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

I-IPE beam noma i-beam evamile

پرتو INP

پرتوهای پرتو یا IPB

پرتو سلولی یا CPE

برای آشنایی با این چهار نوع بسته، تفاوت ها و کاربرد هر کدام، فصل بعد را مطالعه کنید.

آهن مردم

پیشنهادی از متخصص آهن میلز: مقاله انواع استانداردهای  تیرآهن آهن و مزایا و معایب آنها را مطالعه کنید.

انواع سنگ آهن

4- عملکرد  تیرآهن  در سازه

یکی دیگر از پارامترهای مهم برای محاسبه تعداد  تیرآهن  مورد نیاز، عملکرد  تیرآهن  در ساختمان است. چوب ها بر اساس وزن و نقشی که در سازه فولادی دارند به سه گروه تقسیم می شوند و نوع چوب مورد نیاز برای هر کدام متفاوت است.

5- قیمت  تیرآهن آهن فولادی

یکی دیگر از عوامل مهم در محاسبه تابش مورد نیاز در ساختمان، قیمت روز تشعشع است. برای سازه های اسکلت فلزی که از  تیرآهن های متعدد استفاده می کنند، هزینه  تیرآهن های مورد استفاده بیشترین سهم را در هزینه ساخت نهایی دارد. بنابراین در تعیین تعداد  تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان، قیمت  تیرآهن آهن تاثیر بسزایی دارد. برای مشاهده قیمت روز انواع لگ می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

قیمت را بررسی کنید و محصول را خریداری کنید

ملل آهنین؛ میلگرد فلزی پخش آنلاین و فیزیکی

قیمت انواع  تیرآهن آهن

نحوه محاسبه تعداد  تیرآهن های مورد نیاز در یک ساختمان

همانطور که گفتیم مهمترین عامل در تعیین تعداد  تیرآهن ها نوع ساخت، بتنی یا فلزی است. همچنین میزان مقاومت مورد نیاز در ساختمان به میزان قابل توجهی بر تعداد  تیرآهن ها تاثیر خواهد داشت به همین دلیل، تعداد  تیرآهن های مورد استفاده ممکن است حتی در یک ساختمان متفاوت باشد بنابراین یک فرمول کلی برای محاسبه تعداد  تیرآهن  برای تمامی ساختمان ها امکان پذیر نیست و برای این کار باید عدد نهایی با توجه به شرایط و همچنین نظر مهندسان طراح محاسبه شود.

به عنوان مثال در ساختمان های اسکلت فلزی با  تیرآهن های پیچیده (بدون احتساب آرماتور سقف) برای هر متر مکعب ساختمان 40 تا 70 کیلوگرم فولاد مورد نیاز است که قسمت اصلی آن چوب است. این هزینه ساختمان های بتنی از 35 تا 60 کیلوگرم برای هر متر مربع خواهد بود.

همانطور که گفتیم تعداد  تیرآهن های مورد استفاده در یک سازه بسته به نوع سازه و نوع کاربری که هر سازه دارد می تواند متفاوت باشد اما بر اساس عوامل و عواملی می توان تعداد مورد نیاز را به طور تقریبی محاسبه کرد. در ادامه به بررسی دو روش محاسبه تعداد  تیرآهن های استفاده شده در ساختمان با استفاده از وزن  تیرآهن  و تعداد طبقات ساختمان می پردازیم.

روش اول: تعداد ستون ها را بر اساس وزن محاسبه کنید

بسته به اینکه سازه شما بتنی یا فلزی باشد، روش های مختلفی برای تخمین تعداد  تیرآهن ها استفاده می شود، اما به طور کلی تعداد  تیرآهن های مورد نیاز برای هر سازه به ازای واحد وزن محاسبه می شود. مرجع اصلی برای محاسبه وزن کل  تیرآهن  مورد نیاز جدول استال است. پس از محاسبه میزان بار وارده بر هر قسمت از سازه با مراجعه به جدول استال می توان  تیرآهن  مناسب هر مقطع را تعیین کرد. در این جدول با توجه به هر اندازه  تیرآهن ، وزن آن در هر متر و حداکثر بار قابل تحمل درج شده است. پس از انتخاب اندازه مناسب، با ضرب وزن هر متر در طول مورد نظر، وزن  تیرآهن  مورد نیاز در هر مقطع سازه را مشخص کنید. در نهایت با بدست آوردن وزن  تیرآهن  مورد نیاز می توان تعداد  تیرآهن های مصرفی ساختمان را محاسبه کرد. جدول وزن  تیرآهن آهن و نحوه محاسبه وزن انواع  تیرآهن آهن را در مقاله زیر بخوانید.

آهن ملت ها

پیشنهاد کارشناس ملل آهنین: مطالعه میز استال و مقیاس فولادی چیست؟

وزن پرتو را محاسبه کنید

عوامل موثر در تعیین وزن  تیرآهن

از جمله عوامل موثر بر وزن فلز مورد استفاده در ساختمان از جمله وزن درخت می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تعداد سقف ها در سازه

نوع سقف سازه های استول (استولدک، کرومیت یا کامپوزیت)

نوع سقف سازه بتنی ( تیرآهن ، دال جامد، وافل یا یو بوت)

تعداد سوراخ ها در هر جهت

فاصله بین هر ستون

انواع زمین پی

درجه حساسیت محل پروژه به زلزله

علاوه بر این، عوامل زیر پارامترهای مهمی برای محاسبه وزن  تیرآهن  در سازه فولادی هستند:

نوع قاب مورد استفاده (نوع منحنی یا نوع خمشی خاص)

همگرایی یا جدایی طوفان باد

استفاده از سیستم دوتایی در اسکلت (تکیه باد و قاب خمشی)

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، کارخانه تولید کننده نیز بر وزن چوب تأثیر می گذارد، زیرا در بسیاری از موارد تولیدکنندگان چوب، محصولات خود را بر اساس مقیاس استال تولید نمی کنند. به همین دلیل وزن چوب تولید شده توسط گونه های مختلف می تواند متفاوت باشد.

فرمول محاسبه وزن  تیرآهن  ساختمانی

همانطور که گفتیم جدول استال مرجع اصلی محاسبه وزن  تیرآهن  مورد نیاز سازه می باشد. در جدول استال، وزن  تیرآهن های مختلف در ابعاد مشخص و در سطوح مختلف تنظیم شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید از اندازه و سطح  تیرآهن آهن مطلع شوید، می‌توانید با استفاده از جدول استال وزن را بررسی کنید. برای این منظور و برای بدست آوردن وزن  تیرآهن  کافیست طول را در وزن  تیرآهن  ضرب کنید. در نهایت برای بدست آوردن وزن کل  تیرآهن ها باید وزن یک  تیرآهن  را در تعداد  تیرآهن های مورد نیاز ساختمان ضرب کنید. برای محاسبه وزن هر شاخه  تیرآهن  از فرمول زیر استفاده می کنیم

روش محاسبه تعداد  تیرآهن آهن مصرفی در ساختمان یک تا سه طبقه

روش محاسبه تعداد  تیرآهن آهن مصرفی در ساختمان یک تا سه طبقه

وزن  تیرآهن  = طول  تیرآهن  * وزن مخصوص  تیرآهن

(وزن مخصوص  تیرآهن  را از جدول فولادی می گیریم)

به عنوان مثال، در زیر روش تعیین وزن گیاهان است که اغلب استفاده می شود:

محاسبه وزن  تیرآهن  IPE20 به طول 12 متر: طبق جدول استول وزن مخصوص این  تیرآهن  22/40 است بنابراین وزن نهایی برابر حاصلضرب 40/22×12 یعنی (40/22*12 = 268.8)

برای محاسبه وزن  تیرآهن  IPE18 به طول 10 متر: وزن واقعی این  تیرآهن  طبق جدول استال 18.8 است، بنابراین وزن نهایی برابر است با حاصلضرب 12 x 22.40 یعنی (10 * 18.8 = 188)

محاسبه وزن نوار لانه زنبوری به طول 10 متر: به همین ترتیب وزن این نوع و اندازه نوار 10.3*10.33 = 103.3 محاسبه می شود.

علاوه بر مثال های فوق، وزن  تیرآهن های غیرمفید دیگر را می توان از وزن مخصوص آنها در جدول استال محاسبه کرد. همچنین وزن  تیرآهن  مورد نیاز به ازای هر متر مربع سازه فولادی (بدون توجه به وزن میلگرد در سقف) به صورت زیر قابل محاسبه است:

اسکلت فلزی با قاب خمشی استاندارد: 65 تا 105 کیلوگرم

اسکلت فلزی با قاب خمشی ویژه: 70 تا 115 کیلوگرم

فریم فلزی با سیستم دوبل: 60 تا 120 کیلوگرم

اسکلت فلزی با مهاربند همگرا: 40-70 کیلوگرم

فریم فلزی با براکت واگرا: 50 تا 75 کیلوگرم

روش دوم: تعداد درختان را با توجه به تعداد طبقات محاسبه کنید

تعداد  تیرآهن های استفاده شده بر اساس تعداد طبقات

از آنجایی که ساختمان مورد نظر دارای چندین طبقه است، تعداد روکش های به کار رفته در آن نیز متفاوت خواهد بود. همانطور که گفتیم، تعداد  تیرآهن های ساختمان را نمی توان مشخص کرد و این سوال به نوع ساخت بستگی دارد. خیلی به نوع  تیرآهن  و نظر طراح بستگی دارد. با این حال، در ساخت و ساز کلی ساختمان می توان گفت که باید از حداقل اندازه  تیرآهن هایی استفاده کنیم که بتواند بار ساختمان را تحمل کند. مثلا، اگر برای ساخت پست نیاز به  تیرآهن  12 اینچی داریم می توانیم از سایز 12 و سایز بزرگتر استفاده کنیم اما استفاده از سایزهای بزرگتر هزینه شما را افزایش می دهد بنابراین برای مدیریت هزینه ها بهتر است کوچکترین سایز را انتخاب کنید. استحکام مورد نیاز سازه  تیرآهن  و ظرفیت باربری  تیرآهن .

سپس تعداد  تیرآهن های مورد استفاده در ساختمان های یک طبقه، دو طبقه و سه طبقه را محاسبه می کنیم.

تعداد  تیرآهن های یک ساختمان یک طبقه

اسکلت ساختمان یک طبقه معمولاً بتنی است اما در بسیاری از مکان ها بسته به نوع کار و محیط اطراف از اسکلت فولادی استفاده می شود. بنابراین، اگر برای ساخت یک خانه از آهن استفاده شود. پایه ها جزء مصالح اصلی سازه خواهند بود و با محاسبه مقدار چوب به راحتی می توان هزینه ها را مدیریت کرد. یکی دیگر از عوامل محاسبه الوار برای خانه های یک طبقه این است که الوار خانه های یک طبقه معمولاً بزرگتر است، بنابراین می توان اندازه درخت را با دقت بیشتری تعیین کرد.

پس از تعیین اندازه  تیرآهن  باید به فاصله دهانه ها یا فاصله بین دو  تیرآهن  توجه شود. این عنصر نیز با توجه به استحکام ساختمان توسط مهندسان مناسب انتخاب می شود. پس از تعیین عوامل فوق، در نهایت می توانید تعداد  تیرآهن های ساختمان و وزن آنها را محاسبه کنید. محاسبه وزن همانطور که گفته شد به سادگی با استفاده از جدول استال و محاسبات ریاضی انجام می شود.

تعداد چراغ برای یک ساختمان دو طبقه

اولین نکته در تعیین تعداد  تیرآهن  در ساختمان های دو طبقه مربوط به نوع اسکلت ساختمان می باشد. نوع فولاد مورد استفاده با انتخاب نوع قاب و در نظر گرفتن عواملی مانند اندازه وزن و بار ساختمان، شرایط محیطی و مقاومت مورد نیاز تعیین می شود. پس از انتخاب نوع  تیرآهن  باید اندازه آن را مشخص کنیم.

در ساختمان های دو طبقه، انتخاب حداقل اندازه  تیرآهن  با مقاومت لازم برای تحمل بار ساختمان به مدیریت هزینه کمک می کند. همچنین در ساختمان دو طبقه علاوه بر  تیرآهن های به کار رفته در ستون، برای پوشش سقف و افزایش مقاومت سازه به  تیرآهن  ثانویه بین  تیرآهن های اصلی نیاز داریم. این مشکل باعث افزایش تعداد  تیرآهن ها در یک ساختمان دو طبقه نسبت به یک می شود. همچنین  تیرآهن های مورد استفاده برای ستون اصلی ساختمان بزرگتر از  تیرآهن های فرعی است.

در نهایت پس از تعیین نوع ردیف های مورد نیاز و اندازه آنها و تعداد ردیف های اول و بعدی. می توانید تعداد چراغ های مورد نیاز یک خانه دو طبقه و وزن آن را محاسبه کنید.

تعداد  تیرآهن  برای یک ساختمان سه طبقه

محاسبه تعداد  تیرآهن های یک ساختمان سه طبقه، دقت قاب سازه و بار، وزن ساختمان، مقاومت مورد نیاز و محیط سازه (شرایط آب و هوای منطقه). ، اینکه آیا زلزله زیاد باشد) نیز باید در نظر گرفت در ساختمان سه طبقه پس از تعیین تعداد  تیرآهن  و  تیرآهن های فرعی و اصلی و فاصله ستون های اصلی، تعداد و وزن  تیرآهن های مورد استفاده قرار می گیرد. را می توان تعیین کرد، اما به دلیل در دسترس بودن آنها. در میان عوامل متعددی که نوع و اندازه  تیرآهن ها را تعیین می کنند، تعیین تعداد  تیرآهن های مورد نیاز واضح و دقیق نیست، به عنوان مثال، دو ساختمان سه طبقه یکسان ممکن است  تیرآهن های متفاوتی داشته باشند. مکان در دو محیط مختلف

خرید لامپ

پس از محاسبه تعداد  تیرآهن های مورد استفاده، یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر گرفته شود، خرید  تیرآهن آهن است. اگر شفت را از یک نویسنده معتبر خریداری کنید، می توانید از کیفیت و قیمت آن مطمئن باشید. در سایت آسیاب آهن به راحتی می توانید انواع  تیرآهن آهن و سایزهای مختلف آن را مشاهده کنید و حتی می توانید قیمت هر کدام را به صورت آنلاین مقایسه کنید. همچنین می توانید برای مشاوره رایگان در زمینه خرید انواع  تیرآهن آهن و پروفیل فولادی با کارشناسان ما در آسیاب آهن تماس بگیرید.

نتیجه

اولین نکته در تعیین تعداد  تیرآهن های مورد نیاز یک ساختمان، تعیین نوع سیستم ساختمانی (بتنی یا فلزی) است. سایر پارامترهای مهم عبارتند از: تعداد طبقات ساختمان، مقاومت مورد نیاز، محیط سازه، کیفیت و کارایی تابش و قیمت. در نهایت با در نظر گرفتن عوامل فوق و با توجه به نظر مهندسین مربوطه می توان تعداد  تیرآهن های مورد نیاز را تعیین کرد. وزن نهایی  تیرآهن  با استفاده از نمودار استال و محاسبات ریاضی محاسبه می شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *